Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Wateroverlast Limburg. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Jul 16, 2021 21:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Toon dan aan Cliff.

Ik heb t je laten zien met wegen en spoorwegen. Zullen we de wegenbelasting in Zeeland verdrievoudigen? Want niet alleen hebben de Zeeuwen veel meer asfalt en spoor per hoofd, ze maken ook nog eens flink gebruik van spoor- en wegennet in Zuid-Holland en Brabant als ze hun provincie uit willen (bijvoorbeeld om te werken).

BerichtGeplaatst: Vr Jul 16, 2021 23:02 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Poendert schreef:
Hopelijk komt nu het grondwaterpeil weer op zijn oude stand.

Daar was dit jaar niets mis mee hoor.

Als Zeeuw vind ik het wel opmerkelijk dat de hoogst gelegen provincie altijd de meeste wateroverlast lijkt te hebben. Hoe zit dat precies? Is daar niets aan te doen dan? Kun je daar geen hogere dijken oid maken?

Dat komt omdat ze omringt zijn met heuvels.
Daar stroomt het water vanaf, platte provincies hebben daar geen last van.
En verder zijn dijken tegen de zee als het land lager ligt.

In Tavira gebeurt het zelfde, de rivier krijgt het water van kleine riviertjes en met veel regen dus veel meer water.
De huizen langs de rivier hebben schuiven bij hun voordeur die ze erin zetten met veel regen.
De rivier treed uit haar oevers overstroomt bijna ieder jaar de binnenstad.
Dit duurt misschien 6 uur en met eb stroomt het water weer weg.
Maar in 1989 en in 2000 was het heel erg.
Als er ook nog een springvloed is want de rivier staat in open verbinding met de zee.
Dus met volle maan.

BerichtGeplaatst: Za Jul 17, 2021 9:06 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:
Tedje van Es schreef:

OK, dan laten we de polders ook maar weer vollopen.

Ik kan me niet herinneren dat de Hollandse polders zijn overstroomd Tedje, blijkbaar zijn we daar in staat om de boel te managen.

Limburg overstroomt nu voor de zoveelste keer, tijd om er een keer wat aan te doen. Dat begint lijkt me bij eens normaal waterschapsbelasting te betalen... Limburgers betalen ongeveer 30% minder dan Hollanders, terwijl de boel in Limburg elke keer overstroomt. Tsja.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/4617536/waterschapsbelasting-waterschapsverkiezingen-huren-kopen-noorden

De lage gebieden in Nederland zijn er natuurlijk ook nog lang niet. Als de zeespiegelstijging ook maar een beetje bewaarheid wordt dan is het daar uiteindelijk helemaal niet meer houdbaar; geen dijk, wering of pompsysteem die dat aankan.
Limburgers worden nu geëvacueerd maar keren uiteindelijk weer terug, maar waar blijven al die polderbewoners uiteindelijk?

Kijk maar eens naar de situatie in Jakarta waar de stad wegzakt in het moeras o.a. door grondwaterontrekking, de gevolgen zijn gigantisch en inmiddels niet meer te stoppen. Een stijgende zeespiegel komt er daar nog eens bij.

Elke generatie verwijt de vorige generatie terecht of onterecht het nodige ( babyboomers als profiteurs bv), maar dat valt in het niet met hetgeen toekomstige dominante generaties ons zullen verwijten als huis en haard definitief moeten worden verlaten.

BerichtGeplaatst: Za Jul 17, 2021 12:08 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

estudiant schreef:
Royy schreef:
Tedje van Es schreef:

OK, dan laten we de polders ook maar weer vollopen.

Ik kan me niet herinneren dat de Hollandse polders zijn overstroomd Tedje, blijkbaar zijn we daar in staat om de boel te managen.

Limburg overstroomt nu voor de zoveelste keer, tijd om er een keer wat aan te doen. Dat begint lijkt me bij eens normaal waterschapsbelasting te betalen... Limburgers betalen ongeveer 30% minder dan Hollanders, terwijl de boel in Limburg elke keer overstroomt. Tsja.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/4617536/waterschapsbelasting-waterschapsverkiezingen-huren-kopen-noorden

De lage gebieden in Nederland zijn er natuurlijk ook nog lang niet. Als de zeespiegelstijging ook maar een beetje bewaarheid wordt dan is het daar uiteindelijk helemaal niet meer houdbaar; geen dijk, wering of pompsysteem die dat aankan.
Limburgers worden nu geëvacueerd maar keren uiteindelijk weer terug, maar waar blijven al die polderbewoners uiteindelijk?

Kijk maar eens naar de situatie in Jakarta waar de stad wegzakt in het moeras o.a. door grondwaterontrekking, de gevolgen zijn gigantisch en inmiddels niet meer te stoppen. Een stijgende zeespiegel komt er daar nog eens bij.

Elke generatie verwijt de vorige generatie terecht of onterecht het nodige ( babyboomers als profiteurs bv), maar dat valt in het niet met hetgeen toekomstige dominante generaties ons zullen verwijten als huis en haard definitief moeten worden verlaten.

Ik zou me nog maar niet te druk maken. De zeespiegel stijgt blijkbaar 1,5 tot 1,9 mm per jaar. Terwijl plaatselijk ook de zeebodem stijgt.

Wikipedia vertelt er dit over. Hoeveel is de zeespiegel wereldwijd gestegen in de 20e eeuw? Wereldwijd is de zeespiegel tussen 1901 en 2010 gestegen met 17 tot 21 centimeter. Het gemiddelde tempo van zeespiegelstijging over die periode bedroeg 1.5 tot 1.9 millimeter per jaar [bron: IPCC 5e Assessment Rapport, 2013].

BerichtGeplaatst: Za Jul 17, 2021 12:23 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Ach de spiegel in de Noordzee stijgt helemaal niet zo hard en ik heb groot vertrouwen in technologie: we bouwen samen met de Britten, Duitsers, Belgen en Scandinaviers gewoon een dam tussen Schotland en Noorwegen en in het Kanaal en maken er 1 groot Noord-Oostmeer van. Opgelost en fantastische andere mogelijkheden, bv het deels herstellen van Doggerland, misschien als groot natuur/recreatiegebied.

En we kunnen altijd nog in Limburg gaan wonen. We annexeren die hap, oh wacht.. t is al van ons, en bouwen de heuvels vol met Hollandse woningen. Ten noorden van Venlo lijkt me prima plek om Nieuw-Rotterdam te bouwen.

BerichtGeplaatst: Za Jul 17, 2021 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ik verheug me nu al op de stijging van de woningprijzen hier in de Liemers/Achterhoek Wink

Maar soms kent de klimaatverandering onvoorspelbare en snelle effecten als het gaat om schommelingen. Steeds vaker dus extremen zoals zo'n hittegolf in Canada/VS recent.

Poendert
Quote:
Wikipedia vertelt er dit over. Hoeveel is de zeespiegel wereldwijd gestegen in de 20e eeuw? Wereldwijd is de zeespiegel tussen 1901 en 2010 gestegen met 17 tot 21 centimeter. Het gemiddelde tempo van zeespiegelstijging over die periode bedroeg 1.5 tot 1.9 millimeter per jaar [bron: IPCC 5e Assessment Rapport, 2013

Dat is dus behoorlijk veel en onomkeerbaar. De meeste landen bereiden zich wel voor door het maken van plannen, maar echt concreet gaat men er nog niet mee aan de slag.
https://www.deltares.nl/nl/nieuws/driekwart-van-de-europese-landen-bereidt-zich-voor-op-zeespiegelstijging/

Royy hoe hoog woon je eigenlijk? En heb je mogelijkheden om een boot aan te leggen aan een balcon?

BerichtGeplaatst: Za Jul 17, 2021 23:19 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Maar soms kent de klimaatverandering onvoorspelbare en snelle effecten als het gaat om schommelingen. Steeds vaker dus extremen zoals zo'n hittegolf in Canada/VS recent.

Beetje vertrouwen in technologie, estudiant.

Quote:
Royy hoe hoog woon je eigenlijk? En heb je mogelijkheden om een boot aan te leggen aan een balcon?

Royy woont op pakweg 20 meter boven zeespiegel. Boot aanleggen moet lukken ja.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 18, 2021 6:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:

Laat me niet lachen! Wat kost het op jaarbasis om die polders droog te houden? Met 30% meer waterschapsbelasting ga je die miljarden echt niet binnenslepen. Holland is in staat om zelf alles goed te regelen omdat Holland het hele land hiervoor op laten draaien (meebetalen|). Maar zodra het buiten Holland valt laten Holland de mensen verrekken.
Ik heb geen last van water omdat ik hoog woon, maar ik betaal gewoon mee aan de zaken die gedaan worden om de mensen geen natte voeten te laten krijgen of om polders niet te laten verzuipen.
Die beek in Valkenburg hand allang een dijk gehad als die in Holland had gelegen.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 18, 2021 6:43 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:

Zie 20 meter gaat jou niet redden. Als het water 3 meter hoog in jouw flat staat dan kun je niks meer, dan heb je geen stroom en geen water meer.

Royy schreef:
En we kunnen altijd nog in Limburg gaan wonen. We annexeren die hap, oh wacht.. t is al van ons, en bouwen de heuvels vol met Hollandse woningen. Ten noorden van Venlo lijkt me prima plek om Nieuw-Rotterdam te bouwen.

Kom maar, Royy. We staan klaar om je in de Maas te verzuipen. We hebben nog wel een big bag, daar pas jij best wel in. Een hap zand erbij en je zinkt zo naar de bodem. Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Jul 18, 2021 6:58 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Met dat gesteggel over geld van Royy, zou je de ellende haast vergeten....

Hartverscheurend!
https://www.youtube.com/watch?v=0rklX-Ui5bk

Of hartverwarmend (al zal Royy nu wel zeggen dat die niets betaald heeft en dus maar had moeten verzuipen).
https://www.youtube.com/watch?v=8BA5p210KXo

BerichtGeplaatst: Zo Jul 18, 2021 11:45 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Laat me niet lachen! Wat kost het op jaarbasis om die polders droog te houden? Met 30% meer waterschapsbelasting ga je die miljarden echt niet binnenslepen. Holland is in staat om zelf alles goed te regelen omdat Holland het hele land hiervoor op laten draaien (meebetalen|). Maar zodra het buiten Holland valt laten Holland de mensen verrekken.
Die beek in Valkenburg hand allang een dijk gehad als die in Holland had gelegen.

Miljarden? Limburg heeft 1mln inwoners. Wat wil jij? Duizenden euro's per inwoner uitgeven?

Calimero.... Je moet gewoon normale waterschapsbelasting betalen Tedje, niet dat schijntje wat de Limburgers betalen.

Quote:
Zie 20 meter gaat jou niet redden. Als het water 3 meter hoog in jouw flat staat dan kun je niks meer, dan heb je geen stroom en geen water meer.

Klopt, maar ik red t wel een weekje op 20 meter hoogte. En misschien moet ik maar eens een rubberbootje hier neer leggen.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 18, 2021 12:13 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Wel Roxy, de VVD geeft jaarlijks 32 miljard uit aan kansarme over-populaties uit andere landen...
Inmiddels heeft Rutte daar 1,5 miljoen nieuwelingen binnengehaald...

terwijl steeds meer Nederlanders een dakloos en zwervend bestaan leiden, niet in aanmerking komend voor een woning
omdat ze volgens Rutte en zijn stemvee ''wit'' zijn en dus achter in de rij mogen aansluiten... (al 30 jaar gaande).

Je geneuzel over 1 miljard voor Limburg is minderwaardig, wist jij hoeveel de Nederlandse niet Amsterdamse belastingbetaler
jaarlijks betaald om de Amsterdamse corrupte ''hochcultur'' met veel politieke overlappingen overeind te houden?

Ook daarmee vergeleken is die 1 miljard helemaal niks.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 12:23 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:
estudiant schreef:

Beetje vertrouwen in technologie, estudiant.

Quote:

Regeren is vooruitzien. Dat was tot nu nooit het sterkste punt van Rutte, maar hij zal toch echt vooruit moeten zien omdat ook hij zich verplicht heeft aan de klimaatdoelstellingen.
Maar los daarvan, als je nu iets redelijkerwijs kunt voorspellen zoals zeespiegelstijging waardoor er ingrijpende veranderingen voor toekomstige generaties reëel zijn, is het dan niet nu de plicht van de huidige generatie om hier iets aan te gaan doen? Of is laissez faire hier de beste strategie?

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 12:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Calimero.... Je moet gewoon normale waterschapsbelasting betalen Tedje, niet dat schijntje wat de Limburgers betalen.

Lariekoek, met 30% meer waterschapsbelasting is dat niet betaald.

Quote:
Klopt, maar ik red t wel een weekje op 20 meter hoogte. En misschien moet ik maar eens een rubberbootje hier neer leggen.

Dream on, Royy, dream on. Dat gaat jou echt geen week lukken. Hoogwater is doorgaans in de winter, dus dan zit jij 1 week zonder verwarming, water, en elektriciteit. Na 2 nachten schiet je de vuurpijl af om gered te worden.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 14:03 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Dream on, Royy, dream on. Dat gaat jou echt geen week lukken. Hoogwater is doorgaans in de winter, dus dan zit jij 1 week zonder verwarming, water, en elektriciteit. Na 2 nachten schiet je de vuurpijl af om gered te worden.

Hoogwater in de rivieren is geen probleem hier Tedje, is ruimte genoeg hier, en we kunnen altijd nog wat polders in Zeeland onder water laten lopen.

De zee is hier een groter probleem.

Maar goed punt, ik kan hier niet stoken (geen open haard oid). Water lukt wel (heb wel wat in voorraad), electriciteit kan ik wel zonder. Hoever zou je met een rubber bootje komen denk je?

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 14:04 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Maar los daarvan, als je nu iets redelijkerwijs kunt voorspellen zoals zeespiegelstijging waardoor er ingrijpende veranderingen voor toekomstige generaties reëel zijn, is het dan niet nu de plicht van de huidige generatie om hier iets aan te gaan doen? Of is laissez faire hier de beste strategie?

Ligt er denk ik aan:

- hoe zeker is de ontwikkeling?
- hoe beinvloedbaar is de ontwikkeling?

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 19:52 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
De zee is hier een groter probleem.

Dat bedoelde ik ook. Als het zeewater de eerste etage van jouw flat onder water heeft gezet dan zou ik niet zomaar eventjes in een rubber bootje stappen.

Ik zou mij die 35 euro voor dit bootje dus sparen. Wink

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 21:43 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:
estudiant schreef:

Ligt er denk ik aan:

- hoe zeker is de ontwikkeling?
- hoe beinvloedbaar is de ontwikkeling?

Ik vermoed sterk dat de zeespiegelstijging doorzet. Ik vermoed ook dat die ontwikkeling niet door de mens kan worden gestopt. Met deze kennis zou je toch nu echt iets moeten gaan doen voor de komende generaties. Stoppen met bouwen in de risico gebieden om te beginnen bijvoorbeeld.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 21:57 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Ik vermoed sterk dat de zeespiegelstijging doorzet. Ik vermoed ook dat die ontwikkeling niet door de mens kan worden gestopt. Met deze kennis zou je toch nu echt iets moeten gaan doen voor de komende generaties. Stoppen met bouwen in de risico gebieden om te beginnen bijvoorbeeld.

Vermoeden is te zwak, je moet t zekerder weten. Verder moet je weten wat de kans op een technologische oplossing is (hogere dijken, afsluiting van Noord- en Oostzee etc).

Maar ik vind t prima om die 500.000 woningen in Doetinchem te bouwen hoor. Scheelt een hoop gedoe hier.

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2021 7:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:

Voorspelde stijging van de zee is 80 cm in 2100. Aldus IPCC.

Flikker 2-3 meter extra op de dijken (die inmiddels toch al zo'n 50 meter hoog zijn hier en daar).

Voor Nederland is't niet zo'n probleem. Voor derdewereldlanden als bv. Bangladesh en de VS (!) wel. Die hebben nu al problemen, dus die worden alleen maar groter. De VS is een typische 'achteraf' staat. Ze verzekeren zich tegen de miljarden schade achteraf en investeren nooit een paar miljard vooraf. Dat omdat het eerste bedrag rechtstreeks uit de betaalde premie komt en het tweede bedrag uit overheidsbelasting, waar ze allergisch voor zijn.

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2021 10:41 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Op zich te overzien die zeespiegelstijging sec. In combinatie met andere klimatologische ontwikkelingen ben ik er minder gerust op. Dit meer op basis van gevoel dan op basis van wetenschap. Ik vrees de combinatie van klimaat effecten die steeds vaker extreem grilliger zijn dan uit de voorspellende modellen blijkt. Bosbranden waar ze vroeger eigenlijk zeer zelden voorkwamen (in Rusland bv) , extreem hoge temperaturen in gebieden waar dit vzv gemeten ook nooit voorkwam, een "regionaal rondzwervende depressie" die recentelijk gigantische regen annex wateroverlast veroorzaakte, etc, etc..

Maar de mens is een survivor en ook dat is een "natuurlijk" gegeven.

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2021 10:50 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Tedje van Es schreef:
Royy schreef:
Hadden we die boel nu maar aan Belgie verkocht...

Verkopen aan de Belgen? Jullie Hollanders wilden ons maar al te graag hebben want we hadden kolen en volgens oud Hollandse traditie moeten rijkdommen van andere landen geplunderd en het volk uitgebuit worden.
Jullie zijn nu begonnen met het maken van excuses aan de negers, maar jullie komen ons ook nog om vergiffenis vragen. Smile

Quote:
Die Geul heeft trouwens de omvang van een Hollandse sloot? Wat is dat joh? En zonder dijk?

De overstroming komt vanwege de heuvels. Heuvels en bergen zijn enorme oppervlaktes land waar regen valt die vervolgens naar het laagste punt stroomt en dan is zo'n beek als de Geul heel snel vol.
En er is geen dijk aangelegd omdat de Geul niet in Holland ligt.

Eem oplossing voor Nederland zou zijn om de Randstad te verkopen aan bv de Schotten. De Randstad kost Nederland kapitalen aan uitkeringen. Alleen het Noorden en het Groene hart brengt in echte spullen nog wat op.
De rest van het geld gaat op aan de gevolgen van pretstudie,s, die op de grachtengordel wonen, bescherming tegen krakers en pseudo-kunstemakers, of aan criminaliteietbestrijding. Die kernregio is verworden tot een Narcostaat. Het lijkt het wilde Westen wel.

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2021 12:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Bosbranden waar ze vroeger eigenlijk zeer zelden voorkwamen (in Rusland bv) , extreem hoge temperaturen in gebieden waar dit vzv gemeten ook nooit voorkwam, een "regionaal rondzwervende depressie" die recentelijk gigantische regen annex wateroverlast veroorzaakte, etc, etc..

Definieer 'vroeger'.

Misschien een beetje flauw, maar de aarde bestaat 4.500.000.000 jaar. En wij hebben het klimaat van 1880 leidend gemaakt en vinden nu dat het voor de rest van de duur ook zo moet blijven.

Naast dat de mens een overlever is, is het ook iemand met ongekende grootsheidswaanzin.

Wat was er eigenlijk mis met het klimaat van 200.000.000 jaar geleden? De aarde was vol met biodiversiteit. Veel grotere dieren en planten dan nu. IJsvrije polen. Echt, als we nu naar die tijd zouden teruggaan met een tijdmachine zou de mens verstelt staan van wat er allemaal leefde.

Wat was daar mis mee?

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2021 16:38 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Laat ik voorop stellen dat ik een "natuurrealist" ben en dat ik er als zodanig dan ook van uit ga dat klimaatverandering een natuurlijk proces is, ook al zou die veroorzaakt worden door toedoen van de mens. De mens is immers integraal onderdeel van de natuur en kan er dus geen schade aan veroorzaken omdat de mens volledig gebonden en ondergeschikt is aan diezelfde overigens totaal onverschillige natuur. Hooguit kan de mens zichzelf als soort uitroeien, net zoals er zoveel soorten zijn uitgestorven. Het laat de natuur totaal koud.

Als je die biologische ontwikkeling van de aarde bekijkt dan zie je ook dat status quo in de natuur niet bestaat, integendeel oftewel "panta rhei". De natuur blijkt uiteindelijk -op voor menselijke begrippen zeer lange termijn- zelfs niet eens echt cyclisch. Wat geweest is komt niet weer, dus als de mens streeft naar een status quo of terugkeer naar een bepaalde periode, dan is dat een onrealistisch streven.

De mens is echter wel een overlever en zal dat ook instinctief nastreven echter tot het moment is aangebroken dat zijn habitat niet meer bij hem past en hij al dan niet plotseling uitsterft, hetgeen een volkomen natuurlijk proces is. Voor de natuur maakt het niets uit of er nu een insectensoort verdwijnt of een primatensoort. Al wat de mens heeft opgebouwd inclusief de verzamelde kennis is gewoon vergankelijk en verdwijnt gewoon, net overigens als de aarde er ook mee stopt als de zon door haar branduren heen is en die 0,14% aan materie die rond haar cirkelt laat verbranden.

Nee, er was niets mis met het klimaat van 200.000.000 jaren geleden, planten en dieren pasten zich ook toen aan en ook toen stierven er soorten uit en ontstonden er weer nieuwe. Voor de mens was er toen nog geen plaats en dat werd ook niet als zodanig als een gemis ervaren, zo ook als we uitgestorven zijn we niet gemist zullen worden.

Een onomkeerbaar lot. En dus blijft er voor de mens niets anders over dan hetgeen in filosofische zin bekend staat als het existentialisme. Vrij vertaald en platgeslagen: je bent er nu eenmaal in een totaal onverschillige omgeving en dan moet je er maar het beste van proberen te maken.

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2021 17:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nou, helemaal mee eens dus. Kan er weinig anders op zeggen.

Overigens kan ik je dit draadje ten zeerste aanraden: https://threadreaderapp.com/thread/1093594025628745728.html

Hoewel ik uiteraard zijn conclusie over kernenergie totaal niet deel, zeker niet op basis van uranium. Thorium vind ik een ander verhaal.

Weerwoord forum index » Actualiteiten