Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Moeten we Rusland bestrijden?
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Moeten we Rusland bestrijden?
BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 4:13 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Vooropgesteld: russen zijn begrijpelijke mensen, ze zijn herkenbaar, verschillend uiteraard, maar niet teveel om zich niet in hen te herkennen; zij kunnen gastvrij, warmvoelend, zijn of afstandelijk, nooit ondoorgrondelijk uitheems. Echter zij zijn onvoorwaardelijk voor hun Grote Leider Putín, en daarin verschillend van ons, westerlingen. Putín is een gehaaid machtspoliticus. En gezien de russische geschiedenis is dat logisch, wie ooit dacht Rusland te kunnen regeren zonder meedogenloosheid kwam vroeg en verguisd ten val. Putín weet dat, en handelt daarnaar. Ontzag voor de leider is stabiliteit en zekere toekomst voor de doorsnede rus.

Is Rusland een ernstig gevaar voor de vrijheden van ons westerlingen? Ik denk van niet. Gunt Putín ruimte, eer en gezag, Superioriteitsgevoelens bespeur ik niet, slechts de wil tot zelfbehoud en een eerzucht, onontbeerlijk voor een Sowjetapparatchik.

Veel gevaarlijker is zijn oosterse buurman China.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 8:47 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het is zonde en erg onvoordelig dat Nederland de uitstekende band die we met het enorme Rusland hadden, via Rutte hebben doorgesneden.
Al in de Gouden eeuw kwam de tsaar aller Russen(Peter de Grote) een tijd naar Nederland om het vak van scheepstimmerman te leren. Uit O-Nederland vertrokken handels gezellen massaal naar Rusland om voor hier de kost te verdienen. (complete winkelstraten in St Peters werden hoofdzakelijk gedreven door handelaars uit O-Nederland)
De nog steeds in Rusland beroemde Ned admiraal "van Kindsbergen" hielp al in het jaar 1769 Catharina de Grote bij de bevrijding van" de Krim" en joeg de ingevallen islamitische slavenhandelaren terug naar Turkije.
Zijn we via onze media deze banden werkelijk vergeten?

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 10:49 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Willem schreef:
Vooropgesteld: russen zijn begrijpelijke mensen, ze zijn herkenbaar, verschillend uiteraard, maar niet teveel om zich niet in hen te herkennen; zij kunnen gastvrij, warmvoelend, zijn of afstandelijk, nooit ondoorgrondelijk uitheems. Echter zij zijn onvoorwaardelijk voor hun Grote Leider Putín, en daarin verschillend van ons, westerlingen. Putín is een gehaaid machtspoliticus. En gezien de russische geschiedenis is dat logisch, wie ooit dacht Rusland te kunnen regeren zonder meedogenloosheid kwam vroeg en verguisd ten val. Putín weet dat, en handelt daarnaar. Ontzag voor de leider is stabiliteit en zekere toekomst voor de doorsnede rus.

Is Rusland een ernstig gevaar voor de vrijheden van ons westerlingen? Ik denk van niet. Gunt Putín ruimte, eer en gezag, Superioriteitsgevoelens bespeur ik niet, slechts de wil tot zelfbehoud en een eerzucht, onontbeerlijk voor een Sowjetapparatchik.

Veel gevaarlijker is zijn oosterse buurman China.

Je analyse mbt Rusland deel ik. Westerse anti-Rusland campagnes willen ons doen geloven dat Rusland een gevaar is, maar hoe reëel is dat? Vanuit de historie is er ook geen voorbeeld te bedenken dat Rusland het westen zou willen overheersen. Ook niet vanuit de tijd van het communisme met het ijzeren gordijn. Niet vergeten mag worden dat de verdeling tussen oost en west Europese staten een "deal" was van geallieerden, dus met toestemming van de VS.
Dit staat overigens los van het communistisch gedachtengoed dat wel uitgaat van wereldheerschappij, maar dat communisme is achterhaald.

Het gevaar van China zie ik niet in geopolitieke zin, althans daar waar het het westen betreft. China heeft wel claims mbt tot oude koloniale gebieden zoals bv Taiwan en Hongkong. Ook Tibet is een omstreden gebied waar overigens de jongeren in het algemeen geen hartstochtelijk verlangen koesteren naar de oude, zeer ondemocratische en primitieve theocratie.
Met aartsvijand Japan blijft het lastig, maar China koestert hier een grote haat en groot wantrouwen hetgeen uit hun gezamenlijk verleden ook zeker niet onterecht is.

Het westen vreest China vooral vanwege de economische expansie. En dat is wel een terechte vrees uiteraard, want wie de economie domineert, domineert de wereld. Het is niet zozeer de opkomst van China alswel de verzwakking van de VS dat zorgen zou moeten baren. De VS gedraagt zich als een dodelijk gewonde leeuw, gevaarlijk, onvoorspelbaar maar uiteindelijk gedoemd te sterven. En daarin bevinden wij ons nu. De anti China campagnes worden in alle hevigheid opgevoerd ( bijna dagelijks nieuws) en de meeste (hopeloos geconditioneerde) westerlingen trappen daar massaal in. Daarbij zijn we blind geworden voor de decadentie van het westen, dat achter de coulissen volledig wordt geregeerd door de multinationals. Westerse regeringen lopen aan hun leiband en zij ventileren ook het z.g. vrije gedachtengoed van het klassiek-liberalisme (ook vaak geduid als neo-liberalisme).
Zij hebben terechte vrees dat in een wereld van Chinese hegemonie zij niet langer "regeren", simpelweg omdat de Chinese hegemonie de staat centraal stelt en niet de "happy vew".

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 15:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Rusland is militair totaal niet gevaarlijk voor ons. Ze hebben eerder teveel land dan te weinig. Het idee dat ze meer land willen is onzin, het idee dat ze het Westen willen aanvallen totaal van de pot gerukt.

Daarbij is er een groot respect voor westerlingen in Rusland. Als je als westerling in Rusland bent, sta je al met 1-0 voor. Ze denken dat onze producten beter zijn, dat wij slimmer zijn, welvarender, etc. Ze kijken echt tegen je op.

De waarheid is overigens heel anders. Onze producten komen voornamelijk uit China, het opleidingsniveau in Rusland is hoger dan in Europa en de salarissen zijn hier veel hoger, maar de vaste lasten ook.

Europa zou hun welvaart enorm kunnen verhogen door Rusland als gelijkwaardige zakenpartner te zien. Dat is natuurlijk absoluut niet in het belang van de VS, en dat verklaart alle ruzies. Het oprukken van de NAVO, de militaire steun aan Georgië en Oekraïne, het tegenwerken van gasleidingen, etc. Op de achtergrond is de VS uitermate storend in de relatie Europa-Rusland.

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 21:18 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Veel gevaarlijker acht ik de totaal hysterische en door propaganda opgezweepte
Verenigde Staten...

Gevaarlijker dan China, Rusland, Colombia, Mexico of wel land dan ook in de wereld.

Ik beschouw de VS dan ook als een totalitaire oligarchenstaat vol volksgerecht, slavernij-genocide (gevangenen die
gedwongen worden te werken op basis van een uitgekiend puntensysteem) en geteisterd door intern geweld.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 02, 2021 2:23 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Jouw mening wordt door slechts weinigen gedeeld, Joost. Ben je er wel eens geweest?
BerichtGeplaatst: Vr Jul 02, 2021 8:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Denk je dat hij tot andere inzichten zou komen bij een bezoek?

Ik ben heel veel in de VS geweest. Als ik er iets geleerd heb dan is het wel dat het een totaal wereldvreemd land is. De bevolking heeft geen enkele notie van andere landen, culturen of politieke zienswijzen. De kustgebieden zijn hier en daar liberaal, het binnenland is ronduit achterlijk. Daar sprak ik met Amerikanen die homoseksualiteit wilde verbieden en Irak en Afghanistan met atoombommen wilden bombarderen.

Vooral dat laatste stond me nog goed bij: we can not do what we should/want to do as the world is watching. Ze gaven de schuld voor al de verloren oorlogen in het midden-oosten voornamelijk aan de VN en mensenrechten. Zolang zij een oorlog moesten voeren waarbij burgerbevolking ontzien werd, was het een tweede Vietnam voor ze. Wat werkt wel? Nou, net als bij Japan: twee atoombommen erop. Dan komen ze wel tot inkeer.

Gevaarlijke Republikeinse gekken die de rest van de wereld als vijandige communisten ziet.

BerichtGeplaatst: Za Jul 03, 2021 4:30 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Quote:
Als ik er iets geleerd heb dan is het wel dat het een totaal wereldvreemd land is. De bevolking heeft geen enkele notie van andere landen, culturen of politieke zienswijzen. De kustgebieden zijn hier en daar liberaal, het binnenland is ronduit achterlijk. Daar sprak ik met Amerikanen die homoseksualiteit wilde verbieden en Irak en Afghanistan met atoombommen wilden bombarderen.

Wat lijken ze veel op russen dan. Ik bedoel, de russen uit de binnenlanden, niet die uit de grote steden.
BerichtGeplaatst: Za Jul 03, 2021 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Daar vergis je je echt. Ik heb nog nooit Russen voor het gooien van atoombommen horen pleiten. Ze zijn toch echt meer bescheiden dan dat Amerikaanse cowboygedrag.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 05, 2021 22:19 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Opmerkelijk: zo af en toe dringt er wel eens wat door de censors en zelfcensuur van de MSM, een ander geluid dan wat wij doorgaans te horen krijgen.

Jonge Syriërs studeren massaal Russisch: 'We bevinden ons in een nieuw tijdperk'

https://nos.nl/artikel/2388090-jonge-syriers-studeren-massaal-russisch-we-bevinden-ons-in-een-nieuw-tijdperk

Dat meisje zegt; de hele wereld weet dat Rusland ons enorm heeft geholpen.

Nou eigenlijk niet dus. Ons werd daarover iets heel anders voorgespiegeld. Maar zelfs de NOS kan de resultaten, jaren later, niet ontkennen.

PS hoe zou het toch in Afghanistan gaan? De dodelijkste maand sinds jaren net achter de rug, hoorde ik onlangs.

BerichtGeplaatst: Di Jul 06, 2021 7:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

De zuurheid druipt ook echt van dat NOS artikel af. Vooral dit soort passages:

Maar die Russische steun komt niet zonder prijs. De Russische inmenging in het Syrische conflict is door de jaren heen internationaal regelmatig bekritiseerd. Zo wordt Rusland verantwoordelijk gehouden voor het bewust bombarderen van infrastructuur - zoals scholen en ziekenhuizen - waardoor veel burgerslachtoffers zijn gevallen.

"Ook deze week zijn er berichten over Russische bombardementen in oppositiegebied in het noorden van Syrië", vertelt Mohr. "Daarbij zijn burgers, onder wie ook kinderen, om het leven gekomen."

Het westen heeft vele malen meer burgerslachtoffers gemaakt in het Midden-Oosten dan Rusland. Dat staat echt als een paal boven water. Daarbij komt het westerse inrijpen ook niet zonder prijs: de westerse bedrijven hebben het vaak voorzien op de grondstoffen (olie, gas) in het Midden-Oosten. En dan ook nog de ongelijke relatie benoemen... alsof de VS en Irak of de VS en Afghanistan een gelijkwaardige relatie hebben.

Rutte kon zich trouwens de burgerslachtoffers die Nederland maakte niet eens herinneren...

En er is nog één groot verschil. Rusland is in Syrië op het verzoek van de zittende macht. Het westen is er op verzoek van helemaal niemand... niet in Syrië, niet in Irak, niet in Afghanistan. Die bepalen lekker zelf wanneer ze een autonoom land militair binnenvallen.

BerichtGeplaatst: Di Jul 06, 2021 11:38 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik lees in onze media minstens vier x in de week een bericht over de foute daden van Poetin of de Russen.
Dan vraag ik me af of in Rusland ook elke scheet die door Nederlanders wordt gelaten, uitgebreid in hun media verschijnt.