Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » V Lienden verdient aan onkunde hoofdambtenaren. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Jul 05, 2021 0:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Aha, dus eigenlijk wonen er in NL en Scandinavie zo disproportioneel veel egoisten dat dat veroorzaakt dat de Overheid daar 25% groter is dan in vergelijkbaar georganiseerde landen (Australie, Zwitserland, N-Zeeland, Canada)?

't Is niet altijd zo dat je iedere stelling kunt omdraaien Royy.

In Nederland zijn heel veel egoïsten, dat heeft Covid ons ook weer eens geleerd. Hoe het in Scandinavië zit weet ik niet, misschien hebben ze daar andere keuzes en problemen.

BerichtGeplaatst: Di Jul 06, 2021 1:19 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:
Onzin, Royy! Dat voorzag die generatie helemaal niet.

Babyboomers? Ze hebben alle winden mee gehad:
1. WW levenslang
2. WAO (massaal gebruik gemaakt, 1 miljoen WAO-ers in de jaren 80 op een arbeidsbevolking van 8 miljoen oid)
3. AOW en pensioen (pensioen berekend over laatste werkzame jaren, niet over hele carrière zoals nu. VUT regelingen en lagere pensioenleeftijd)
4. Studiebeurs (geen tempobeurs, geen beperkingen, geen uitwonend/inwonend/basisbeurs, onbeperkt OV, etc.)
5. Booming huizenmarkt (huizen werden extreem veel waard, na invoering euro helemaal)
6. import van goedkope arbeid uit Turkije en Marokko (met alle gevolgen van dien)

Er is geen egoïstischere generatie dan de Babyboomers. Ze begonnen als vrijgevochten linkse hippies en eindigden allemaal als egoïstische rechtse ballen. Zelden een generatie zo van hun idealen zien afwijken.

Deze generatie heette de geboortegolf.
Hele grote gezinnen en heel veel armoede.
Kolen kachels, 1 x per week in bad, anders in een teil.
Hele ernstige woningnood want het werd verboden om huizen te bouwen.
Eerst moesten de fabrieken en infrastructuur herstelt of gebouwd worden.
Als je een groot huis had dan moest je inwoners accepteren.
Je kreeg geen woning als je niet getrouwd was.
Vaak moesten getrouwde kinderen bij hun ouders op zolder wonen en daar kwamen ook baby's bij.
De geboortegolf ofwel de babyboomers.

https://www.npostart.nl/andere-tijden/26-03-2011/NPS_1173541

De klassen waren groot en 40 kinderen in de eerste klas van de lagere school was normaal.
En in de jaren 47 tot 60 was er eigenlijk een gedwongen emigratie opgezet door de Nederlandse overheid.
Er vertrokken bijna een half miljoen mensen want Nederland was vol.

http://www.geschiedenisbeleven.nl/ik-vertrek-emigratie-uit-nederland-vroeger-en-nu/

In de periode 1947-1963 bereikte het aantal overzeese emigranten uit Nederland een peil van 410.000, van wie de meerderheid naar Canada (147.000), Australië (119.000) en de Verenigde Staten (76.000) ging. De overige emigranten (68.000) vestigden zich in Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland of Brazilië.

In totaal vertrok ongeveer 3½ procent van de Nederlandse bevolking overzee. Belangrijke motieven vormden het sombere economische toekomstperspectief, het huizentekort, de dreiging van een derde wereldoorlog.
Een geplande migratie

De grote uittocht na de Tweede Wereldoorlog is door de socioloog William Petersen terecht bestempeld als een tijdperk van planned migration. Vanaf 1949 ging de Nederlandse regering de emigratie actief plannen en bevorderen. Dit resulteerde in de “actieve emigratiepolitiek”, die uiteindelijk in 1961 onder toenemende druk van de VVD en KVP werd gestaakt. De werkgelegenheid was inmiddels zo aangetrokken dat er steeds meer mediterrane gastarbeiders naar Nederland werden gehaald. Stimulering van emigratie was daarmee overbodig geworden.

https://anderetijden.nl/aflevering/542/Emigratie-naar-Canada

Klik op de video, zien hoe mensen emigreerden in die tijd.
Sorry Cliff maar de babyboomers waren veel minder rijk dan de jeugd van tegenwoordig.
Volle klassen, kleine auto's, vaak geen douche dus naar een badhuis.
Vakantie op de fiets of autootje met een tent.
De meeste bleven in Nederland zoals Katwijk aan Zee of Callantsoog of Zandvoort of Valkenburg.
Zwart wit TV, een landlijn telefoon met een draaischijf, wastrommel, kolenkachels enz
De jeugd van nu is ontzettend verwend en de ouders en grootouders (babyboomers) weten niet meer wat te geven.
Toen ik 19 jaar was, moest ik voor 9 maanden stage doen op een kwekerij voordat ik naar de Tuinbouwschool mocht.
Ik kreeg 1 gulden per uur, 50 gulden per week. Weekeind naar huis, dit was in Hoensbroek en ik zat in een kosthuis.
Per 5 dagen was dat 45 gulden en die moest ik betalen van mijn ouders, dus ik had 5 gulden over.
Na 4 weken sparen, kon ik een LP kopen....dus mijn generatie werd niet verwend opgevoed.
Studie beurzen waren alleen maar voor studenten waarvan de ouders het niet konden betalen.
En die konden de eeuwige student zijn, die anderen werden door hun ouders achter hun broek aangezeten.
WAO werd ingevoerd door de politiek en toen het uit de klauwen liep, moesten werkgevers die het eerste jaar betalen.
Trouwens de werkgever betaalde al de lasten voor deze uitkering en kinderopvang van de werknemer.
Dus werden die kieskeurig met wie ze aannamen.

Leer iets meer over de geschiedenis van Nederland.

BerichtGeplaatst: Di Jul 06, 2021 7:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

[quote="Elisabeth"]Sorry Cliff maar de babyboomers waren veel minder rijk dan de jeugd van tegenwoordig.
Volle klassen, kleine auto's, vaak geen douche dus naar een badhuis.
Vakantie op de fiets of autootje met een tent.[
Zwart wit TV, een landlijn telefoon met een draaischijf, wastrommel, kolenkachels enz/quote]

Dit is nogal een misverstand. Iedere generatie kent meer luxeproducten. In mijn jeugd was er geen Internet of GSM, kijk de jongeren nu eens - ze kunnen niet zonder en weten niet beter.
De ouders van de babyboomers waren nog veel armer. Die hadden vaak geen rioolaansluiting, geen wasmachine, geen elektriciteit, etc.

Maar dat staat los van het sociaal stelsel. Was er echt een reden om de studiebeurs af te schaffen? De babyboomers die allemaal onbeperkt studiebeurs genoten, schaften de studiebeurs voor de generaties na hun af. Waarom?

Quote:
Studie beurzen waren alleen maar voor studenten waarvan de ouders het niet konden betalen.

Dat is niet waar. De studiebeurs was inkomensonafhankelijk voor babyboomers. En onbeperkt.

Quote:
Leer iets meer over de geschiedenis van Nederland.

Zucht.

BerichtGeplaatst: Di Jul 06, 2021 17:31 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Dat is niet waar. De studiebeurs was inkomsonafhankelijk voor babyboomers. En onbeperkt.

Zucht, als je ouders rijk genoeg waren dan kregen die studenten geen studie beurs.
Ouders betaalden, Mijn zusje zat op de Hogere Hotelschool en mijn ouders betaalden.
Totdat er een conflict kwam en mijn ouders stopten met betalen.
Zij heeft een studiebeurs aangevraagd en heeft die later afbetaald.
Het was een lening.

Verder als je het hebt over de "eeuwige" student, ja die heb ik gekend.
Ze studeerden Sociologie en daarna Psychologie enz.
Voelden zich erg intelligent en die eindigden vaak in de Bijstand want er waren te weinig banen voor deze studies.
Of ze eindigden in de politiek of in "Ontwikkelingshulp" of ..... ?

Het was niet de bedoeling dat je met je dertig jaar, nog steeds op een studenten flat woonde en de volgende studie ging doen.
Dit waren dus niet de studenten die kozen voor Delft of voor Wageningen.
En de meerderheid ging na de middelbare school werken.

Toen ik in 1984 terugkwam in Nederland vanuit Zimbabwe, kocht ik kranten voor advertenties voor een baan.
Niets te vinden, naar het Arbeidsbureau gegaan en die man zei dat er geen werk was in de Zorg.
En ik was te oud om te werken????? Met 34 jaar.....
Hij zei dat ik naar de Sociale Dienst moest gaan en die zouden mij helpen....

Sociale Dienst: wanneer heb je voor het laatst gewerkt?
Ik: Vier weken geleden.
SD: Waarom ben je niet meteen naar ons toegekomen?
Ik: wist niet dat jullie bestonden.
SD: Wat was je laatste baan?
Ik: Verpleegkundige maar ik heb ook de opleiding Croupier gedaan en gewerkt.
Dat was mijn laatste werk, 4 weken geleden.
SD: Dan heb je recht op een WW uitkering, gebaseerd op het salaris van een Croupier in Nederland.
Ik: Daar heb ik geen recht op want ik heb er nooit voor betaald.
SD: Houd je mond en geniet ervan, over 2 jaar moet je pas gaan solliciteren.

Die uitkering was meer dan als ik als verpleegkundige zou werken. En er werd ook geen omscholing geopperd.
Ik heb toen de Horeca opleiding gedaan met Dranken kennis en Hygiëne.
Toen we van de Vreemdelingen Politie moesten trouwen, kreeg ik meer.....
Dit werkt toch fraude in de hand.
En veel mensen zeiden ook "waarom zou ik om 5 uur opstaan als ik nog in mijn bed kan liggen".
En mensen konden snel in de WAO komen als ze het juiste beweerden.
Een ambtenaar die werkte in de afdeling WAO vertelde mij dat een heel gezin in de WAO zaten.
Omdat ze vaak verwensingen naar hun hoofd kregen, heeft deze ambtenaar aangeraden om een boot te kopen.
Zodat ze over rivieren en vaarten door Europa te gaan varen.
Toen de herkeuringen strenger werden, begonnen vele WAO-ers te klagen over mentale problemen, dus niet meer hun rugpijn.

Het is toch logisch dat deze systemen werden afgeschaft of schaal verlaging want wie moest dit betalen?
WAO is in mijn ogen alleen voor mensen die door een bedrijfsongeval, iets ergs overkomen is.
En niet voor mensen die achter een bureau werken.
Ik ken een man nog van vroeger, hij studeerde Sociale Aardrijkskunde.
Vond een baan bij de gemeente en al vroeg kreeg hij psychische problemen en zat in de WAO en nu AOW.
Ik denk dat hij misschien 15 jaar gewerkt heeft.

Deze systemen werden ingevoerd door de generatie van voor de oorlog in de jaren zestig.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 07, 2021 2:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Klopt niet veel van je verhaal, sorry. Geen zin om het verder te ontkrachten.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 07, 2021 13:26 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

OH dus als ik mijn ervaringen vertel toen jij nog in luiers lag, kloppen die niet?
Jij wordt steeds erger Cliff.
Ik kreeg een WW uitkering waar ik geen recht op had.
Mijn zusje moest een lening afsluiten voor haar studie.

Maar ik ga jou manier van reageren dus overnemen.
Klop Niet, Leugens, Niet Relevant.....OK?

BerichtGeplaatst: Do Jul 08, 2021 9:59 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb nog een tijd gehad dat men probeerde me afgekeurd te krijgen na een periode met keelkanker. Omdat ik niet volledig inzetbaar was.
Ik weigerde en kreeg daarna een hoop trammelant omdat ik wilde blijven werken. Wat uiteindelijk ook gebeurde.
Er waren wel degelijk mensen die gezond, maar met vage rugklachten, de rest van hun leven thuis liepen.
Dit werd vanuit linkse hoek gepropageerd.

BerichtGeplaatst: Do Jul 08, 2021 17:06 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

't Is niet altijd zo dat je iedere stelling kunt omdraaien Royy.

Haha je stelling is dus onzin. Gepreek vanaf de kansel van de Linkse Kerk.

Quote:
In Nederland zijn heel veel egoïsten, dat heeft Covid ons ook weer eens geleerd. Hoe het in Scandinavië zit weet ik niet, misschien hebben ze daar andere keuzes en problemen.

Geeft niet, de Overheid heeft immers overal een oplossing voor.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 09, 2021 9:24 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Cliff schreef:
Dat is niet waar. De studiebeurs was inkomsonafhankelijk voor babyboomers. En onbeperkt.

Zucht, als je ouders rijk genoeg waren dan kregen die studenten geen studie beurs.
Ouders betaalden, Mijn zusje zat op de Hogere Hotelschool en mijn ouders betaalden.
Totdat er een conflict kwam en mijn ouders stopten met betalen.
Zij heeft een studiebeurs aangevraagd en heeft die later afbetaald.
Het was een lening.

Verder als je het hebt over de "eeuwige" student, ja die heb ik gekend.
Ze studeerden Sociologie en daarna Psychologie enz.
Voelden zich erg intelligent en die eindigden vaak in de Bijstand want er waren te weinig banen voor deze studies.
Of ze eindigden in de politiek of in "Ontwikkelingshulp" of ..... ?

Het was niet de bedoeling dat je met je dertig jaar, nog steeds op een studenten flat woonde en de volgende studie ging doen.
Dit waren dus niet de studenten die kozen voor Delft of voor Wageningen.
En de meerderheid ging na de middelbare school werken.

Toen ik in 1984 terugkwam in Nederland vanuit Zimbabwe, kocht ik kranten voor advertenties voor een baan.
Niets te vinden, naar het Arbeidsbureau gegaan en die man zei dat er geen werk was in de Zorg.
En ik was te oud om te werken????? Met 34 jaar.....
Hij zei dat ik naar de Sociale Dienst moest gaan en die zouden mij helpen....

Sociale Dienst: wanneer heb je voor het laatst gewerkt?
Ik: Vier weken geleden.
SD: Waarom ben je niet meteen naar ons toegekomen?
Ik: wist niet dat jullie bestonden.
SD: Wat was je laatste baan?
Ik: Verpleegkundige maar ik heb ook de opleiding Croupier gedaan en gewerkt.
Dat was mijn laatste werk, 4 weken geleden.
SD: Dan heb je recht op een WW uitkering, gebaseerd op het salaris van een Croupier in Nederland.
Ik: Daar heb ik geen recht op want ik heb er nooit voor betaald.
SD: Houd je mond en geniet ervan, over 2 jaar moet je pas gaan solliciteren.

Die uitkering was meer dan als ik als verpleegkundige zou werken. En er werd ook geen omscholing geopperd.
Ik heb toen de Horeca opleiding gedaan met Dranken kennis en Hygiëne.
Toen we van de Vreemdelingen Politie moesten trouwen, kreeg ik meer.....
Dit werkt toch fraude in de hand.
En veel mensen zeiden ook "waarom zou ik om 5 uur opstaan als ik nog in mijn bed kan liggen".
En mensen konden snel in de WAO komen als ze het juiste beweerden.
Een ambtenaar die werkte in de afdeling WAO vertelde mij dat een heel gezin in de WAO zaten.
Omdat ze vaak verwensingen naar hun hoofd kregen, heeft deze ambtenaar aangeraden om een boot te kopen.
Zodat ze over rivieren en vaarten door Europa te gaan varen.
Toen de herkeuringen strenger werden, begonnen vele WAO-ers te klagen over mentale problemen, dus niet meer hun rugpijn.

Het is toch logisch dat deze systemen werden afgeschaft of schaal verlaging want wie moest dit betalen?
WAO is in mijn ogen alleen voor mensen die door een bedrijfsongeval, iets ergs overkomen is.
En niet voor mensen die achter een bureau werken.
Ik ken een man nog van vroeger, hij studeerde Sociale Aardrijkskunde.
Vond een baan bij de gemeente en al vroeg kreeg hij psychische problemen en zat in de WAO en nu AOW.
Ik denk dat hij misschien 15 jaar gewerkt heeft.

Deze systemen werden ingevoerd door de generatie van voor de oorlog in de jaren zestig.

Maar de mensen die daarvoor bij het arbeids bureau werkten deden wel degelijk wat voor hun mensen.
Ik wilde eens omdat ik me verveelde in Duitsland bij de wereropbouw gaan werken. Speciaal Heidelberg had mijn belangstelling.
De meneer van het arbeidsbureau heeft daarna in die regio dagen gebeld en keurig een werkplek voor me gezocht(lassen en vervangen van zuurstofleidingen boven een zijrivier) inclusief onderdak.
De lamlendigheid van Ambtenaren sloeg blijkbaar pas toe nadat ze enkele jaren later omkwamen in de regeltjes.