Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » V Lienden verdient aan onkunde hoofdambtenaren. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Jul 01, 2021 19:50 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Er is geen egoïstischere generatie dan de Babyboomers.

Een beetje nuancering mag wel.
Na de oorlog was het credo dat er aan een verzorgingsstaat gebouwd moest worden. Dat heeft weinig met egoïsme te maken.

Quote:
Ze begonnen als vrijgevochten linkse hippies en eindigden allemaal als egoïstische rechtse ballen. Zelden een generatie zo van hun idealen zien afwijken.

Dat ligt niet aan de generatie, dat is des mens. Mensen zijn inhalig.

Royy schreef:
Hoezo? Kunnen boomers niet rekenen? Iedereen kon dit zien aankomen vanaf pakweg de jaren 80 toen duidelijk werd hoe relatief weinig kinderen de boomers kregen.

Er werd aan een verzorgingsstaat gewerkt en de welvaart was enorm.

Quote:
Tuurlijk wel. Een baby kost de samenleving geld door scholing en kinderbijslag. Die baby gaat vervolgens werken waardoor ie dat weer aflost en opbouwt voor zn AOW/pensioen. Iedere generatie kan en moet zn eigen lasten dragen.

Quote:
Collectief my ass. T collectief zorgt niet voor je Tedje, zorg dat je je zelf kunt redden.

Dat wat jij hier over die baby zegt is dus collectief. Zou het geen collectief van de samenleving zijn dan zouden de ouders geen kinderbijslag krijgen en voor scholing moeten betalen.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 02, 2021 8:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:

En dat komt van de persoon die om meer touw roept Smile

Quote:
Na de oorlog was het credo dat er aan een verzorgingsstaat gebouwd moest worden. Dat heeft weinig met egoïsme te maken.

De verzorgingsstaat an sich heeft ook niets met egoïsme te maken.

Quote:

Babyboomers zijn inhaliger.

Kom op Tedje, wees eens eerlijk hier. De babyboomers waren in hun 'top jaren' in 1960-1990. En ze waren met velen. En wat deden ze in de jaren 60-70? Ze haalden massaal migranten naar Nederland om het kutwerk te doen. De gevolgen zien we nu nog.

In de jaren 80, toen de gemiddelde babyboomer een jaar of 35-45 was, gingen ze werkelijk massaal in de arbeidsongeschiktheid. Echt in getalen die nu niet meer voor te stellen zijn. Je beroepsbevolking is zo'n 2/3 van je totale bevolking. Nederland had toen zo'n 13 miljoen inwoners (dat heb ik in de jaren 70 nog op school geleerd). Kom je op zo'n 8,5 miljoen werkenden, de rest is minderjarig of met pensioen.

We hadden eind jaren 80 één miljoen mensen in de WAO. Lubbers zei het toen ook al: Nederland is ziek. Bedenk dat daar de WW en bijstand nog bij kwamen.

Babyboomers hadden gewoon heel veel mee en hebben ook heel veel van die voorzieningen weer afgeschaft voor de generaties na hun.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 02, 2021 8:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:

Quote:

De verzorgingsstaat an sich heeft ook niets met egoïsme te maken.

Quote:

Kom op Tedje, wees eens eerlijk hier. De babyboomers waren in hun 'top jaren' in 1960-1990. En ze waren met velen. En wat deden ze in de jaren 60-70? Ze haalden massaal migranten naar Nederland om het kutwerk te doen. De gevolgen zien we nu nog.

In de jaren 80, toen de gemiddelde babyboomer een jaar of 35-45 was, gingen ze werkelijk massaal in de arbeidsongeschiktheid. Echt in getalen die nu niet meer voor te stellen zijn. Je beroepsbevolking is zo'n 2/3 van je totale bevolking. Nederland had toen zo'n 13 miljoen inwoners (dat heb ik in de jaren 70 nog op school geleerd). Kom je op zo'n 8,5 miljoen werkenden, de rest is minderjarig of met pensioen.

We hadden eind jaren 80 één miljoen mensen in de WAO. Lubbers zei het toen ook al: Nederland is ziek. Bedenk dat daar de WW en bijstand nog bij kwamen.

Babyboomers hadden gewoon heel veel mee en hebben ook heel veel van die voorzieningen weer afgeschaft voor de generaties na hen.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 02, 2021 13:50 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:

Ja, voor leugenachtige politici. Hun daden hoeven niet genuanceerd te worden.

Quote:

Nee hoor, nu zijn de mensen op een ander gebied inhalig.

Quote:

Het werk van leugenachtige p[politici. Vele burgers waren tegen het binnenhalen van dat vreemde volk.

Quote:
Babyboomers hadden gewoon heel veel mee en hebben ook heel veel van die voorzieningen weer afgeschaft voor de generaties na hen.

Dat klopt. Babyboomers hadden de wind mee vanwege de grote welvaart, niet omdat ze niet deugden.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 02, 2021 14:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Het werk van leugenachtige p[politici. Vele burgers waren tegen het binnenhalen van dat vreemde volk.

Dat vraag ik me echt af. Ik denk dat heel veel mensen het wel makkelijk vonden om goedkope arbeid uit het buitenland te halen. En het makkelijk vonden om zelf een WAO uitkering op te strijken.

Quote:
Babyboomers hadden de wind mee vanwege de grote welvaart, niet omdat ze niet deugden.

Ik heb het niet over wel of niet deugen.

Babyboomers vonden een wereld in opbouw. Ze waren met velen en konden een prachtige welvaartstaat opbouwen. Daar gingen ze zelf massaal gebruik van maken en schaften vervolgens ook die welvaartsstaat af voor de generaties na hen.

't Is echt wel opmerkelijk te noemen dat een generatie de wereld veel slechter achterlaat dan dat ze hem gevonden hebben. WW, zorgverzekering, AOW, bijstand, studiebeurs, WAO, pensioen, etc. is allemaal slechter geworden dan in de tijd van de babyboomers.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 02, 2021 18:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Er werd aan een verzorgingsstaat gewerkt en de welvaart was enorm.

Ja en dus zijn de babyboomers in slaap gevallen en wakker geworden in een samenleving waarin het "toevallig" voor de eigen generatie allemaal perfect is geregeld (arbeidstijdsberkorting, 1 miljoen AOW'ers, lang studeren, ruime AOW en pensioenen)....

Quote:

Dat wat jij hier over die baby zegt is dus collectief. Zou het geen collectief van de samenleving zijn dan zouden de ouders geen kinderbijslag krijgen en voor scholing moeten betalen.

Grappig dat jij zo Overheidsgericht bent, ik had jou niet als ambtenaar ingeschat maar je komt er nu qua denkwijze dichtbij. Ik bedoel natuurlijk dat de baby iets bijdraagt aan de samenleving, werkt, consumeert, een eigen bedrijf start enzovoorts. Daarmee help je de samenleving vooruit, en en passant ook de belastinginkomsten.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 10:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Dat vraag ik me echt af. Ik denk dat heel veel mensen het wel makkelijk vonden om goedkope arbeid uit het buitenland te halen. En het makkelijk vonden om zelf een WAO uitkering op te strijken.

Ik vrees dat de kinderen van de babyboomers zich te goed vonden om in een fabriek te gaan werken.

Quote:
Ik heb het niet over wel of niet deugen.

Nou ja, je beschuldigt de babyboomer wel.

Quote:
't Is echt wel opmerkelijk te noemen dat een generatie de wereld veel slechter achterlaat dan dat ze hem gevonden hebben. WW, zorgverzekering, AOW, bijstand, studiebeurs, WAO, pensioen, etc. is allemaal slechter geworden dan in de tijd van de babyboomers.

Dat komt omdat het systeem te veel misbruikt is.

Royy schreef:
Grappig dat jij zo Overheidsgericht bent, ik had jou niet als ambtenaar ingeschat maar je komt er nu qua denkwijze dichtbij. Ik bedoel natuurlijk dat de baby iets bijdraagt aan de samenleving, werkt, consumeert, een eigen bedrijf start enzovoorts. Daarmee help je de samenleving vooruit, en en passant ook de belastinginkomsten.

Ik ben geen ambtenaar, ik ben sociaal.
En wat jij hier omschrijft is een sociaal collectief van een samenleving waarin men voor elkaar zorgt. Dit is vakkundig kapot gemaakt door clubs als de VVD.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 10:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Ik vrees dat de kinderen van de babyboomers zich te goed vonden om in een fabriek te gaan werken.

Huh? De kinderen van babyboomers waren ruimschoots minderjarig toen de babyboomers de Turken en Marokkanen hierheen haalden. Snap echt je conclusie niet. Ik ben zelf een kind van een babyboomer en was pas meerderjarig in de jaren 90. De arbeidsmigratie was in de jaren 70-80.

Je trekt nu echt een conclusie die niet klopt.

Quote:
Nou ja, je beschuldigt de babyboomer wel.

Zeker.

Quote:
Dat komt omdat het systeem te veel misbruikt is.

Door diezelfde babyboomers ja.

Quote:
Ik ben geen ambtenaar, ik ben sociaal. En wat jij hier omschrijft is een sociaal collectief van een samenleving waarin men voor elkaar zorgt. Dit is vakkundig kapot gemaakt door clubs als de VVD.

Eens. Maar de babyboomers hebben de VVD groot gemaakt. En dat staat haaks op de hippie-idealen die ze in de jaren 60-70 hadden, toen de babyboomers nog jong waren. Maar zodra ze zelf genoeg geprofiteerd hadden werden ze zo rechts dat ze alles afschaften voor de generatie na hen.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Wie is eigenlijk babyboomer. Hoeveel% van de Nederlanders is/was eigenlijk babyboomer?
Ik denk trouwens dat vooral Links ervoor heeft gezorgd dat mensen misbruik gingen maken van voorzieningen die niet voor hen waren bedoelt.
Ook het misse idee dat onze bevolking de islam hierheen heeft gehaald, omdat ze smerig werk niet wilden doen is een foute aanname.
Nederlanders wilden dat werk wel doen, maar het werd te slecht betaald. Men kon financieel beter de WW of de ziektewet induiken, en dat ging te makkelijk, werd soms zelfs verplicht via allerlei instanties.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 10:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

En waarom werd dat slechte werk te weinig betaald Poendert? Dat kan niet aan Links liggen lijkt me (PvdA destijds). Waarom zouden die het salaris van de arbeider laag willen houden? En waarom zouden die goedkope arbeidskrachten uit het buitenland hierheen willen halen om zo te positie van de arbeider hier te ondermijnen?

Babyboomers zijn trouwens ongeveer geboren in de rode range in onderstaande grafiek:

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 11:31 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Je trekt nu echt een conclusie die niet klopt.

OK, we hadden dus te weinig arbeiders. Later is pas gaan spelen dat de kinderen van de babyboomers zich te fijntjes vonden voor beroepen waar je moest werken.

Quote:
Eens. Maar de babyboomers hebben de VVD groot gemaakt. En dat staat haaks op de hippie-idealen die ze in de jaren 60-70 hadden, toen de babyboomers nog jong waren. Maar zodra ze zelf genoeg geprofiteerd hadden werden ze zo rechts dat ze alles afschaften voor de generatie na hen.

Klopt, Wim Kan zei al dat de linkse studenten, die nu de ramen ingooien van de multinationals, straks de directeuren van die bedrijven worden.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 14:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
OK, we hadden dus te weinig arbeiders.

Is dat zo? Ik denk dat de babyboomers de arbeid niet op waarde wilde waarderen. Bij hogere salarissen zouden er echt wel mensen in die baantjes gaan werken.

Quote:
Later is pas gaan spelen dat de kinderen van de babyboomers zich te fijntjes vonden voor beroepen waar je moest werken.

En waar leid je dat dan weer uit af?

Quote:
Klopt, Wim Kan zei al dat de linkse studenten, die nu de ramen ingooien van de multinationals, straks de directeuren van die bedrijven worden.

Exact. En ik ben ook rechtser geworden naar mate ik ouder werd, maar niet minder sociaal. Alleen minder politiek correct.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 15:15 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Is dat zo? Ik denk dat de babyboomers de arbeid niet op waarde wilde waarderen. Bij hogere salarissen zouden er echt wel mensen in die baantjes gaan werken.

Nou, er waren toen weinig werklozen en veel vacatures.

Quote:

De kinderen van babyboomers waren te fintjes om vuile handen te krijgen.

Quote:
Exact. En ik ben ook rechtser geworden naar mate ik ouder werd, maar niet minder sociaal. Alleen minder politiek correct.

Dat geldt voor mij ook wel. Maar zijn we rechtser of realistische geworden?
Een bezetter van het Maagdenhuis die later een asbak van een vent wordt (politicus, manager bij een multinational, o.i.d.) is rechtser geworden, maar dat is toch iets anders dan iemand die handelt uit voortschrijdend inzicht.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
En waarom werd dat slechte werk te weinig betaald Poendert? Dat kan niet aan Links liggen lijkt me (PvdA destijds). Waarom zouden die het salaris van de arbeider laag willen houden? En waarom zouden die goedkope arbeidskrachten uit het buitenland hierheen willen halen om zo te positie van de arbeider hier te ondermijnen?

Babyboomers zijn trouwens ongeveer geboren in de rode range in onderstaande grafiek:

Links zorgde ervoor dat het veel te gemakkelijk werd om de zaak via besodemieteren te flessen. Daarom schoven luie mensen en betweters massaal in allerlei wetten.
Nog een beetje bij klussen en je kon een bootje in Beverwijk kopen en als de zon scheen gaan vissen. Zeker in de Randstad.
In onze regio kwam dat pas later opzetten.
De ouders van die schuinsmarcheerders verdienden 35 gulden in een 40 urige werkweek. Ma bleef thuis, zoals het hoorde. Daar konden wat loon betreft geen rare sprongen mee worden gemaakt.
Toen is de ondergrond pas echt verziekt tot een latere tijd met alleen maar rechten.
In mijn regio was het in die tijd een schande om bij de sociale dienst te lopen. Als het enigszins mogelijk was moest elke man zelf de kost verdienen.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 15:57 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Poendert schreef:
Links zorgde ervoor dat het veel te gemakkelijk werd om de zaak via besodemieteren te flessen. Daarom schoven luie mensen en betweters massaal in allerlei wetten.

Daar zit wel een kern van waarheid in.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 15:57 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Royy schreef:

Ik ben geen ambtenaar, ik ben sociaal.
En wat jij hier omschrijft is een sociaal collectief van een samenleving waarin men voor elkaar zorgt. Dit is vakkundig kapot gemaakt door clubs als de VVD.

Uit je reactie blijkt dat je net als veel Nederlanders bezeten bent door de Overheid. De samenleving draait voor en door de Overheid is jullie sociaal-democratische credo. Zo erg zelfs dat je dingen als kinderbijslag ziet als een investering om meer belastinginkomsten te genereren (lees: de Overheid groter maken. Of anderen die proberen mensen wijs te maken dat een grotere Overheid gelukkiger mensen oplevert.

Nederlanders, en Rutte heeft gelijk als ie Nederland eigenlijk gewoon een kneiter sociaal-democratisch land is, kijken voor de oplossing van elk probleem naar de Overheid. Ook niet zo vreemd als je 50% van je inkomsten afdraagt aan die Overheid. Ze vergeten te beseffen dat die Overheid inmiddels zo groot is geworden dat ze zelf onderdeel van het probleem is.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 15:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Quote:

Dat geldt voor mij ook wel. Maar zijn we rechtser of realistische geworden?

Waar zou ik dan eindigen? Ik ben wat jonger dan jullie en nu al rechtser dan jullie 2 opgeteld Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 16:21 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Jij bent zo geboren, Royy en je wordt alleen maar erger. Maar dat geeft niet want we houden evengoed heel veel van jou. Wink

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 16:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Nou, er waren toen weinig werklozen en veel vacatures.

Dat is echt niet waar. Bovendien fungeerde de AOW als een soort veredelde WW/Bijstand.

Cliff schreef:

Tedje schreef:
De kinderen van babyboomers waren te fintjes om vuile handen te krijgen.

Oh, gewoon weer exact hetzelfde herhalen maar dan met andere woordjes. Waar ken ik dat ook al weer van.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 16:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Uit je reactie blijkt dat je net als veel Nederlanders bezeten bent door de Overheid. De samenleving draait voor en door de Overheid is jullie sociaal-democratische credo. Zo erg zelfs dat je dingen als kinderbijslag ziet als een investering om meer belastinginkomsten te genereren (lees: de Overheid groter maken. Of anderen die proberen mensen wijs te maken dat een grotere Overheid gelukkiger mensen oplevert.

Nederlanders, en Rutte heeft gelijk als ie Nederland eigenlijk gewoon een kneiter sociaal-democratisch land is, kijken voor de oplossing van elk probleem naar de Overheid. Ook niet zo vreemd als je 50% van je inkomsten afdraagt aan die Overheid. Ze vergeten te beseffen dat die Overheid inmiddels zo groot is geworden dat ze zelf onderdeel van het probleem is.

We hebben de overheid nodig om het egoïsme te beteugelen. Hoe meer egoïsten, hoe groter we de overheid moeten maken. Hoe minder egoïsten, hoe kleiner de overheid kan zijn wat mij betreft.

Dus Royy, je weet wat je te doen staat Laughing

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 17:00 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Dat is echt niet waar. Bovendien fungeerde de AOW als een soort veredelde WW/Bijstand.

AOW is gewoon het basisinkomen van iedere bejaarde Nederlander. Daar is niets mis mee. En zonder die AOW rukt ook jouw pensioenfonds het niet om jou een fatsoenlijk inkomen te geven als jij gepensioneerd bent.

Quote:
Oh, gewoon weer exact hetzelfde herhalen maar dan met andere woordjes. Waar ken ik dat ook al weer van.

Kom nou, Cliff. De kinderen van de babyboomers hebben flink geprofiteerd van wat hun ouders opgebouwd hebben. Ze konden studeren, duurdere banen krijgen met ween bijbehorend beter inkomen. Ze hebben er zoveel van geprofiteerd dan hun kinderen verwende ettertjes zijn geworden die geen empathie meer kennen.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 17:01 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
We hebben de overheid nodig om het egoïsme te beteugelen. Hoe meer egoïsten, hoe groter we de overheid moeten maken. Hoe minder egoïsten, hoe kleiner de overheid kan zijn wat mij betreft.

+1

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 17:11 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Aha, dus eigenlijk wonen er in NL en Scandinavie zo disproportioneel veel egoisten dat dat veroorzaakt dat de Overheid daar 25% groter is dan in vergelijkbaar georganiseerde landen (Australie, Zwitserland, N-Zeeland, Canada)?

Of toch weer niet en heb je weer een nieuwe invalshoek gevonden om je onbegrensde etatisme te onderbouwen?

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2021 18:01 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Aha, dus eigenlijk wonen er in NL en Scandinavie zo disproportioneel veel egoisten dat dat veroorzaakt dat de Overheid daar 25% groter is dan in vergelijkbaar georganiseerde landen (Australie, Zwitserland, N-Zeeland, Canada)?

Die kleinere overheid bij ons is nep. De ambtenaren die wij niet meer hebben zijn allemaal zelfstandigen geworden die zich voor het dubbele salaris terug in laten huren.
We worden dus dubbel genaaid. Toevallig gaat deze topic over een sujet dat eenzelfde insteek gebruikt om zich over onze ruggen te verrijken.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 05, 2021 0:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:

Tedje van Es schreef:
AOW is gewoon het basisinkomen van iedere bejaarde Nederlander. Daar is niets mis mee. En zonder die AOW rukt ook jouw pensioenfonds het niet om jou een fatsoenlijk inkomen te geven als jij gepensioneerd bent.

Ik bedoelde uiteraard WAO, niet AOW.

Quote:
Kom nou, Cliff. De kinderen van de babyboomers hebben flink geprofiteerd van wat hun ouders opgebouwd hebben. Ze konden studeren, duurdere banen krijgen met ween bijbehorend beter inkomen. Ze hebben er zoveel van geprofiteerd dan hun kinderen verwende ettertjes zijn geworden die geen empathie meer kennen.

Naar mijn mening klopt dat dus al niet. De kinderen van babyboomers hadden al veel minder faciliteiten dan de babyboomers zelf. Hun studiebeurs was lager, slechter en met minder voorzieningen dan die van de babyboomers zelf.

Weerwoord forum index » Binnenland