Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » V Lienden verdient aan onkunde hoofdambtenaren. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Jun 25, 2021 19:00 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ik denk dat het vooral zit in meer ervaring. Ik heb in landen gewoond en gewerkt met een lage belastingdruk. En dan weet je precies wat je daarvoor terugkrijgt: slechte wegen, slechter zorg, slecht onderwijs, slecht juridisch systeem, corruptie, veel zwervers en ellende op straat, etc.

Wat een cliche Cliff. Kritiek op de Overheid en de omvang van de Overheid proberen te smoren met wat dystopische bespiegelingen die als een lul op een drumstel slaan.

Ondertussen maakt de Nederlandse Overheid eigen onschuldige burgers kapot. Ik ben oprecht blij dat de toeslagenaffaire e.e.a. op tafel heeft gekregen wat iedereen die regelmatig met de Overheid te maken heeft al lang wist: het is een zooitje en de Overheid is niet te vertrouwen.

Quote:
Leg het rijtje er maar naast hoor. Alle landen met een hoge belastingdruk kenmerken zich in gelukkige inwoners, goede voorzieningen, weinig corruptie, weinig zwervers, goede infrastructuur, goed onderwijs, goede zorg, etc.

Onzin. Frankrijk en Belgie kennen een fors hogere belastingdruk dan Nieuw-Zeeland en Zwitserland. Toch zijn die laatste landen gelukkiger.

Je verwart correlatie met causaliteit Cliff. Ik kan op dezelfde manier het % protestanten koppelen aan mate van geluk e.d., ik denk dat dat vrij overtuigend is. Toch hoor ik je nooit pleiten voor het protestantisme...

https://www.businessinsider.nl/belastingdruk-nederland-hoe-zwaar-europa/

Quote:
Dat kwartje valt bij jou gewoonweg niet. Jij kijkt altijd met Ă©Ă©n of twee ogen naar je eigen portemonnee en redeneert vanuit daar als een stuurman aan wal.

Jij weigert te erkennen dan het in landen als Israel, Australie, Zwitserland, Japan, Nieuw-Zeeland, Canada prima toeven is, maar dat ze daar wel 10%-punt (ofwel: 25%) minder belasting betalen.

Quote:
Daarmee zeg ik echt niet dat alle processen bij de overheid optimaal lopen en dat er niets verbeterd kan worden. Dat kan zeker. Maar ik redeneer vanuit een veel oprechtere positie, van een belanghebbende met begrip voor hoe het systeem van samenleven en de rechten en plichten die daarmee samenhangen.

Ah joh, stop eens met die morele superioriteit joh. T lijkt wel alsof je in de Linkse Kerk zit.

Quote:
Met jou is het een beetje alsof je samen op een tandem zit. Jij doet alsof je mee trapt, maar eigenlijk houd je de trappers juist tegen zodat de ander zwaarder moet trappen. En dan roep je maar 'wat trapt deze tandem toch zwaar hè, wat een kuttandem is dit'. Om zo je gelijk te halen en hopen dat de tandem verdwijnt. Want je houdt sowieso niet van fietsen Laughing

Moet zeggen: leuke grap.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 25, 2021 19:03 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Geef nou eens gewoon antwoord op mijn vraag, Royy.

Heb ik toch gedaan: nee.

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 8:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

O, dan heb ik dat over het hoofd gezien. Dus jij wilt niet meebetalen aan zaken als onderwijs en AOW?

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 8:27 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
O, dan heb ik dat over het hoofd gezien. Dus jij wilt niet meebetalen aan zaken als onderwijs en AOW?

Jawel hoor.

Onderwijs heb ik zelf wat aan: a) ik heb t zelf gehad, b) ik heb er wat aan als mensen goed opgeleid zijn.

AOW krijg ik, bij leven en welzijn, zelf ook... ik betaal me alleen wel scheel (en de babyboomers hebben veel te weinig betaald). Twijfelgevalletje, vind eigenlijk dat mensen zoveel mogelijk zelf moeten sparen voor hun oude dag.

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 9:37 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Wat betaal jij dan aan babyboomers?

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 9:49 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

??

Wij betalen het maximale % AOW-premie (18% in de eerste schijf) + de AOW wordt bijgefinancierd vanuit de algemene middelen.

Babyboomers hebben heel lang (jaren 80, 90) zo'n 11-15% betaald. De overige procenten konden ze besteden aan leuke dingen voor linkse mensen.

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 10:02 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Royy schreef:
Tedje van Es schreef:

??

Wij betalen het maximale % AOW-premie (18% in de eerste schijf) + de AOW wordt bijgefinancierd vanuit de algemene middelen.

Babyboomers hebben heel lang (jaren 80, 90) zo'n 11-15% betaald. De overige procenten konden ze besteden aan leuke dingen voor linkse mensen.

De babyboomers betaalden 11-15% omdat er veel minder mensen lang AOW beurden. Die hadden zich in hun arbeidzame leven al doodgewerkt.

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 11:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:

O, het is nog veel erger, Royy. De eerste AOW ontvangers hebben nooit één cent betaald. Wat aso, hè? Very Happy
Maar die boomers konden, net zo min als jij dat nu kunt, in de toekomst kijken. Over tig jaar ben jij een boomer en zeurt de jeugd over wat jij allemaal wel niet kost.
Trouwens, wat vind je van subsidies als kinderbijslag en kinderopvang? Daar heeft de jeugd, die straks over jou gaat klagen, flink van geprofiteerd terwijl jij er niks aan had.
Poendert schreef:
De babyboomers betaalden 11-15% omdat er veel minder mensen lang AOW beurden. Die hadden zich in hun arbeidzame leven al doodgewerkt.

Precies, Poendert!

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 15:09 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

O, het is nog veel erger, Royy. De eerste AOW ontvangers hebben nooit één cent betaald. Wat aso, hè? Very Happy

Ok, zullen we dan de huidige AOW'ers net zo lang AOW geven als de eerste ontvangers gemiddeld hebben gehad?

Quote:
Maar die boomers konden, net zo min als jij dat nu kunt, in de toekomst kijken.

De boomers konden wel in de toekomst kijken. De boomers zagen met hoeveel ze zelf waren, hoe weinig kinderen ze kregen en hoe t er dus uit zou zien zodra ze met pensioen zouden gaan. Daar hadden ze zich op kunnen voorbereiden.

Iedere generatie moet zn eigen lasten dragen Tedje.

Quote:
Trouwens, wat vind je van subsidies als kinderbijslag en kinderopvang? Daar heeft de jeugd, die straks over jou gaat klagen, flink van geprofiteerd terwijl jij er niks aan had.

Kinderbijslag hou ik niet van. Kinderopvang kan goed zijn voor de economie.

Maar ik begrijp dat jij graag meebetaalt aan het opknappen van de Amsterdamse binnenstad, het aanleggen van een nieuwe oost-west metro in Amsterdam en het introduceren van een 10-minuten dienstregeling rondom Amsterdam. Waarvan akte.

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 15:45 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Ok, zullen we dan de huidige AOW'ers net zo lang AOW geven als de eerste ontvangers gemiddeld hebben gehad?

Je krijgt AOW tot je dood. Tegenwoordig leven ze 15 jaar langer,. dus...

Quote:
De boomers konden wel in de toekomst kijken. De boomers zagen met hoeveel ze zelf waren, hoe weinig kinderen ze kregen en hoe t er dus uit zou zien zodra ze met pensioen zouden gaan. Daar hadden ze zich op kunnen voorbereiden.

Onzin, Royy! Dat voorzag die generatie helemaal niet.

Quote:
Iedere generatie moet zn eigen lasten dragen Tedje.

Dat kan niet,. Royy. Een baby kan niet de lasten dragen voor de eigen scholing en kinderbijslag. De oude generatie zorgt voor de kleintjes en op hun beurt zorgen die straks voor de oudjes. Zo werkt dat.

Quote:
Kinderbijslag hou ik niet van. Kinderopvang kan goed zijn voor de economie.

Waarom is kinderopvang goed voor de economie? Het is iets dat staat bij subsidie. Dat is belastinggeld van jou en mij dat wij kwijt zijn en ook al hebben een paar van die halfzachte miepen er een baantje aan, die gaan maar iets anders doen, toch? .

Quote:
Maar ik begrijp dat jij graag meebetaalt aan het opknappen van de Amsterdamse binnenstad, het aanleggen van een nieuwe oost-west metro in Amsterdam en het introduceren van een 10-minuten dienstregeling rondom Amsterdam. Waarvan akte.

Ja, daar betalen jij en ik aan mee, net als dat we aan alles meebetalen. Dat heet collectief.

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 15:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Wat een cliche Cliff.

Een cliché is dat afgeven op ambtenaren. Dat is een ultiem cliché.

Quote:
Jij weigert te erkennen dan het in landen als Israel, Australie, Zwitserland, Japan, Nieuw-Zeeland, Canada prima toeven is, maar dat ze daar wel 10%-punt (ofwel: 25%) minder belasting betalen.

En er zijn evenzo landen met een hogere belastingdruk die gelukkiger zijn. De door jou genoemde landen halen de top 10 niet, met uitzondering van Nieuw-Zeeland en Canada.

Trouwens... Japan? Ben je wel lekker: https://nl.wikipedia.org/wiki/World_Happiness_Report

Quote:
Ah joh, stop eens met die morele superioriteit joh. T lijkt wel alsof je in de Linkse Kerk zit.

Hahaha en dat komt van jou... lol.

Quote:
Moet zeggen: leuke grap.

Was het maar een grap.... jouw oprechtheid in discussies op dit onderwerp trek ik vreselijk in twijfel.

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 16:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:

Babyboomers? Ze hebben alle winden mee gehad:
1. WW levenslang
2. WAO (massaal gebruik gemaakt, 1 miljoen WAO-ers in de jaren 80 op een arbeidsbevolking van 8 miljoen oid)
3. AOW en pensioen (pensioen berekend over laatste werkzame jaren, niet over hele carrière zoals nu. VUT regelingen en lagere pensioenleeftijd)
4. Studiebeurs (geen tempobeurs, geen beperkingen, geen uitwonend/inwonend/basisbeurs, onbeperkt OV, etc.)
5. Booming huizenmarkt (huizen werden extreem veel waard, na invoering euro helemaal)
6. import van goedkope arbeid uit Turkije en Marokko (met alle gevolgen van dien)

Er is geen egoĂŻstischere generatie dan de Babyboomers. Ze begonnen als vrijgevochten linkse hippies en eindigden allemaal als egoĂŻstische rechtse ballen. Zelden een generatie zo van hun idealen zien afwijken.

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 18:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Je krijgt AOW tot je dood. Tegenwoordig leven ze 15 jaar langer,. dus...

Klopt, dus de vergelijking met de eerste AOW-ontvangers slaat nergens op, die werden misschien 70 ofzo.

Quote:

Hoezo? Kunnen boomers niet rekenen? Iedereen kon dit zien aankomen vanaf pakweg de jaren 80 toen duidelijk werd hoe relatief weinig kinderen de boomers kregen.

Quote:

Dat kan niet,. Royy. Een baby kan niet de lasten dragen voor de eigen scholing en kinderbijslag. De oude generatie zorgt voor de kleintjes en op hun beurt zorgen die straks voor de oudjes. Zo werkt dat.

Tuurlijk wel. Een baby kost de samenleving geld door scholing en kinderbijslag. Die baby gaat vervolgens werken waardoor ie dat weer aflost en opbouwt voor zn AOW/pensioen. Iedere generatie kan en moet zn eigen lasten dragen.

Quote:

Ja, daar betalen jij en ik aan mee, net als dat we aan alles meebetalen. Dat heet collectief.

Collectief my ass. T collectief zorgt niet voor je Tedje, zorg dat je je zelf kunt redden.

Laatst aangepast door Royy op Za Jun 26, 2021 18:20, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 18:19 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Een cliché is dat afgeven op ambtenaren. Dat is een ultiem cliché.

Klopt, maar daarom niet minder een weergave van de werkelijkheid.

Quote:

En er zijn evenzo landen met een hogere belastingdruk die gelukkiger zijn.

Dank je. Je laat dus de door jou genoemde correlatie tussen belastingdruk en happiness los? Dank. Zijn we van dat kul-argument af.

Blijft dus over dat Zwitserland, Canada, Nieuw-Zeeland fantastische landen zijn, met 10%-punt lagere belastingen.

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 21:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nee:

https://www.scmp.com/article/999656/citizens-happy-countries-pay-much-higher-taxes-hongkongers
https://www.financialexpress.com/economy/those-who-pay-higher-tax-are-happier-dont-believe-us-heres-the-proof/1101148/
https://www.cnbc.com/2017/08/09/the-happiest-countries-in-the-world-also-pay-a-lot-in-taxes.html

Indeed, according to the United Nations’ latest World Happiness Report, as covered by CBS News, the top 10 happiest countries are:

1. Norway
    2. Denmark
    3. Iceland
    4. Switzerland
    5. Finland
    6. Netherlands
    7. Canada
    8. New Zealand
    9. Australia
    10. Sweden

Those countries have one interesting thing in common: They’re all highly taxed.

That’s not a coincidence, says report co-author Jeffrey Sachs, who is also the director of the Sustainable Development Solutions Network. He tells CBS that “happiness is a result of creating strong social foundations,” and that if other nations prioritized “social trust” and “healthy lives,” they could also find that their citizens become more content.

't Is een feit Royy, ruim gedocumenteerd ook. Draai het anders eens even om: kijk naar de top 30 landen met laagste belastingdruk en zet die eens op een rijtje.... en dan bedoel ik niet die kleine kutstaatjes zoals Andorra en Monaco. Nee, echte landen he.

Wedden dat corruptie, armoede en ongeluk daar hoogtij viert?

De enige reden waarom jij ĂĽberhaupt kunt kankeren op bealstingdruk is omdat die belastingdruk ervoor gezorgd heeft dat jij je als individu kon ontwikkelen.

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2021 21:58 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Indeed, according to the United Nations’ latest World Happiness Report, as covered by CBS News, the top 10 happiest countries are:

1. Norway
    2. Denmark
    3. Iceland
    4. Switzerland
    5. Finland
    6. Netherlands
    7. Canada
    8. New Zealand
    9. Australia
    10. Sweden

Those countries have one interesting thing in common: They’re all highly taxed.

That’s not a coincidence, says report co-author Jeffrey Sachs, who is also the director of the Sustainable Development Solutions Network. He tells CBS that “happiness is a result of creating strong social foundations,” and that if other nations prioritized “social trust” and “healthy lives,” they could also find that their citizens become more content.

Haha. Correlatie dus. Weet je wat die landen nog meer gemeen hebben? Een NW-Europese protestantse cultuur en relatief decentrale organisatie van maatschappij (stad vs platteland) en instituties, geen agressieve of centralistische adellijke historie.

Wat probeer je nu aan te tonen Cliff? Hoe rabiater protestants het land van oorsprong is (Scandinavie, Zwitserland), hoe gelukkiger? Laughing

Quote:
't Is een feit Royy, ruim gedocumenteerd ook. Draai het anders eens even om: kijk naar de top 30 landen met laagste belastingdruk en zet die eens op een rijtje.... en dan bedoel ik niet die kleine kutstaatjes zoals Andorra en Monaco. Nee, echte landen he.

Doe niet alsof ik pleit voor geen enkele Overheid Cliff. Jouw top10 is behoorlijk divers, met zo'n 25% verschil in belastingdruk tussen bv Nieuw-Zeeland en Zwitserland aan de ene kant en de Scandinaviers en wij aan de andere kant.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 27, 2021 9:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Haha. Correlatie dus. Weet je wat die landen nog meer gemeen hebben? Een NW-Europese protestantse cultuur en relatief decentrale organisatie van maatschappij (stad vs platteland) en instituties, geen agressieve of centralistische adellijke historie. Wat probeer je nu aan te tonen Cliff? Hoe rabiater protestants het land van oorsprong is (Scandinavie, Zwitserland), hoe gelukkiger? Laughing

Ach, je zit weer eens op de ontkenning zie ik. En een niet bijster intelligente ontkenning ook, als ik zo vrij mag zijn...

Kijk even wat in de geluksindex gemeten wordt. Dat heeft niets met adelijke historie of protestantisme te maken, maar alles wat je zaken waarvoor je belastinggeld nodig hebt.

Quote:
Doe niet alsof ik pleit voor geen enkele Overheid Cliff. Jouw top10 is behoorlijk divers, met zo'n 25% verschil in belastingdruk tussen bv Nieuw-Zeeland en Zwitserland aan de ene kant en de Scandinaviers en wij aan de andere kant.

't Is volkomen duidelijk Royy. En jij bent wel degelijk tegen de Overheid, omdat alles wat je via de overheid regelt jou belastinggeld kost.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 27, 2021 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ach, je zit weer eens op de ontkenning zie ik. En een niet bijster intelligente ontkenning ook, als ik zo vrij mag zijn...

Kijk even wat in de geluksindex gemeten wordt. Dat heeft niets met adelijke historie of protestantisme te maken, maar alles wat je zaken waarvoor je belastinggeld nodig hebt.

Strong social foundations bijvoorbeeld. Laat dat nou bij uitstek een kenmerk zijn van het NW Europese protestantisme, met een relatief sterk ontwikkeld middenveld, groot vertrouwen in instituties en elkaar.

In Zuid-Europa is de Overheid niet zoveel kleiner dan hier. Alleen de maatschappelijke context is heel anders: katholiek, historie van adellijk misbruik en onderdrukking die zich vertaalt in generiek wantrouwen richting instituties en elkaar.

Quote:

't Is volkomen duidelijk Royy. En jij bent wel degelijk tegen de Overheid, omdat alles wat je via de overheid regelt jou belastinggeld kost.

Haha reageer nou eens joh, Canada, Nieuw-Zeeland, Australie, Zwitserland hebben 25% lagere belastingdruk dan wij en de Scandinaviers en zijn net zo gelukkig volgens jouw overzicht. Ik zou er voor tekenen.

Je hebt een schijncausaliteit te pakken Cliff, wel eentje die ten volle wordt uitgemolken door sociaal-democraten en andere etatisten.

Ik ben niet tegen de Overheid. Ik ben voor een in de basis voorzienende verzorgingsstaat, ik ben voor generieke toegang tot zorg en onderwijs. Ik ben echter tegen uitwassen, ik ben tegen de luiheid en lethargie die een al te uitgebreide verzorgingsstaat en te grote Overheid veroorzaakt. Ik accepteer jankende bijstandtrekkers op TV met een peukie in hun bek en een nieuwe laminaatvloer niet. Een trap onder hun reet kunnen ze (en moeten ze) krijgen. En ik ben vooral tegen inefficiency. Dus ik wil zo min mogelijk organiseren bij de Overheid, zoveel mogelijk privaat en in het maatschappelijk middenveld.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 27, 2021 10:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Strong social foundations bijvoorbeeld. Laat dat nou bij uitstek een kenmerk zijn van het NW Europese protestantisme,

Hou toch op joh. Katholieke landen zijn veel socialer.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 27, 2021 22:08 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Hou toch op joh. Katholieke landen zijn veel socialer.

Haha, daarom staan ze zeker ook boven de protestantse landen qua happiness? Rolling Eyes

Maar goed, blijkbaar zie je ook wel dat je mijn correlatie tussen jouw lijstje landen en protestantisme niet kunt ontkennen: ik zie zelfs geen enkel katholiek georienteerd land in de top10.

Het antwoord ligt denk ik in een combinatie van factoren. Al jouw landen in de top10 worden gekenmerkt door een (van oorsprong) relatief goed en betrouwbaar functionerende Overheid. En daarnaast een relatief sterk maatschappelijk middenveld. Die beiden zijn wel degelijk te linken aan een protestantse cultuur.

Je denkt toch niet werkelijk dat het verschil in grootte van de Overheid de verklaring is waarom NW-Europeanen gelukkiger zijn dan Zuid-Europeanen he? Of waarom NW-Europeanen gelukkiger zijn dan Russen?

BerichtGeplaatst: Ma Jun 28, 2021 9:08 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik sprak laatst met een oud-medewerker. Hij was 70 en reed op een motor. Geregeld reed hij met zijn motor door Europa, en bleef dan een paar weken weg., om slap te ouwehoeren met de bewonersen andere motormuizen.
Om de benzine te bekostigen werkte hij soms tussendoor bij een installatiebedrijf, vooral als lasser.
Die waren steeds moeilijker hier te krijgen, vertelde hij. Veel Oost-Europeanen waren weliswaar ingenieur maar bijna niemand kon goed lassen, of grotere stoominstalatie,s monteren.
Dit soort gebreken zullen zonder adequaat onderwijs steeds groter worden.
Een nazaatje kwam onlangs met een vragenlijst van haar school langs. Ze was erg verbaasd toen ik vertelde dat ik op haar leeftijd s,morgens om halfzes uit bed kwam en naar mijn werk vertrok. S,avonds om 6,30 kwam ik weer thuis at en spite daarna de groententuin om voor de aardappels. Ook op zaterdag werkten we tot 1 uur s,middags.
Toen ik op zee zat moest ik steeds voor 2 jaar tekenen. Niks tussentijds naar huis voor vakantie of verlof. 7 dagen in de week werken. Dat hindert je niks.
Toen ik bij het optakelen van de Koersk een medewerker van het zeesleep bedrijf over het dek zag lopen met een laptop, voorspelde ik mij vrouw dat het bedrijf binnen 2 jaar naar de kloten zou zijn. Jammer genoeg had ik gelijk.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 28, 2021 10:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Toen ik bij het optakelen van de Koersk een medewerker van het zeesleep bedrijf over het dek zag lopen met een laptop, voorspelde ik mij vrouw dat het bedrijf binnen 2 jaar naar de kloten zou zijn. Jammer genoeg had ik gelijk.

Manmanman... de Koersk werd in 2001 geborgen. Het bedrijf Smit internationale, wat de berging leidde, bestaat nog steeds en is voor meer dan 1 miljard euro gefuseerd met Boskalis:

Een jaar later, op 12 november 2009, werd bekendgemaakt dat Smit Internationale en Boskalis gaan fuseren. Smit blijft wel onder de eigen naam verder opereren vanwege de wereldwijde naamsbekendheid. Het bod had een waarde van € 1,35 miljard, inclusief € 250 miljoen aan schulden die Smit had uitstaan. De grootaandeelhouders van Smit, Delta Lloyd Groep en Janivo, hadden al ingestemd met het fusieplan. Inclusief het belang dat Boskalis al in Smit had opgebouwd, was 44% van de aandeelhouders voor het bod[7].

Op 27 maart 2010 stemden de aandeelhouders in met de overname van Smit door Boskalis. Boskalis betaalde € 60 per aandeel in contanten. Smit zal volgens de directie van Boskalis haar activiteiten kunnen voortzetten. Het nieuwe samengesmolten concern heeft bijna 14.000 werknemers. Op 5 mei 2010 werd de beursnotering van Smit beëindigd[2].

https://nl.wikipedia.org/wiki/Smit_Internationale#Overname_door_Boskalis

Hoe jouw geheugen werkt Poendert, en of het werkt, ik weet het niet hoor. Maar roepen dat Smit Internationale in 2003 naar de klote is gegaan is echt onzin van de allerbovenste plank.

BerichtGeplaatst: Di Jun 29, 2021 8:49 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Smit internationale is in 2003 als zelfstandig bedrijf naar de kloten gegaan. Nu werken ze als onderdaan van Boskalis, zolang het nog duurt.
Ik heb me er de laatste tijd niet in verdiept. Maar hebben ze nog wel zeeslepers onder Nederlandse vlag met een hoofdzakelijke Nederlandse bemanning?
De KNSM ging precies hetzelfde. Een beetje fuseren en het bedrijf is verdwenen.
Een jaar of tien terug kwam men mij vragen om als machinist aan te monsteren op een tankertje dat op het noorden voer.
Drie maand varen en drie maand thuis. Dat kan nooit uit. Dat gaat dezelfde kant op als ons vrachtvervoer. Rechtstreeks uitgeregeld naar een faillissement, en vervangen door het Oostblok.
En Denemarken vaart nog steeds, dus er zit bij ons wat fout. Mogelijk te veel figuren zonder verstand van zaken aan de knoppen.
Vissers moeten hun netten bv in Denemarken kopen

BerichtGeplaatst: Di Jun 29, 2021 9:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Smit internationale is in 2003 als zelfstandig bedrijf naar de kloten gegaan.

Raar he, dat ze in 2009 als zelfstandig bedrijf gingen fuseren met Boskalis. Wat zou er dan toch gebeurd zijn tussen 2003 en 2009 waardoor het bedrijf meer dan een miljard waard was?

BerichtGeplaatst: Wo Jun 30, 2021 8:51 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:
Smit internationale is in 2003 als zelfstandig bedrijf naar de kloten gegaan.

Raar he, dat ze in 2009 als zelfstandig bedrijf gingen fuseren met Boskalis. Wat zou er dan toch gebeurd zijn tussen 2003 en 2009 waardoor het bedrijf meer dan een miljard waard was?

Ik ga het niet allemaal uitzoeken, maar een oude collega zei eens tegen me, geld kun je niet eten.
Hoeveel Nederlanders profiteren eigenlijk van het bedrijf.