Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Nergens zoveel kerken als in Oost-Europa. Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Mei 14, 2021 9:09 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

In mijn jeugd kwam eens een Pinkstergemeente zendingsgroep naar mijn Woonplaats, de complete mannelijke jeugd kwam naar de bijeenkomst. Daar dronken ze de gratis avondmaal wijnflessen leeg, waarna ze luid zingend in de bossen verdwenen.
Die bijeenkomst werd op het terras van een kroeg gegeven. Meisjes waren er niet bij. Nette meisjes kwamen niet in kroegen.
Wat zijn de tijden toch veranderd.

BerichtGeplaatst: Za Mei 15, 2021 9:33 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Ik dronk ook in mijn jeugd wijn, bier en water en at wel eens met anderen...

Daar had ik geen Amerikaanse sekte bij nodig.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 16, 2021 9:33 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

[quote="Elisabeth"]https://nl.wikipedia.org/wiki/Transsylvani

Transsylvanië of Zevenburgen (Roemeens: Transilvania of Ardeal; Hongaars: Erdély; Duits: Siebenbürgen; Servisch: Трансилванија, "Transilvanija" of Ердељ, "Erdelj") is een historische regio die een groot deel van het huidige noorden en westen van Roemenië beslaat.

De landstreek is bekend door de roman Dracula van Bram Stoker, die dit verhaal deels baseerde op de mythe rond Vlad Țepeș, afkomstig uit de buurt van Sighișoara.

Dracula is gewoon een sprookje gebaseerd op een Mythe....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oosters-orthodoxe_kerken

De Oosters-Orthodoxe Kerk, officieel de Orthodoxe Katholieke Kerk genoemd, ziet zichzelf als voortzetting van de ene, heilige, katholieke en apostolische kerk. De Griekse naam 'orthodox' betekent letterlijk 'rechtgelovig’, 'het ware geloof behoudend' en 'juiste leer', en wordt in die zin ook wel gebruikt als synoniem voor 'rechtzinnig' of 'streng in de leer'. Als de oosters-orthodoxe stroming bedoeld wordt, die deze Kerk vertegenwoordigt, wordt ook wel oosters-orthodoxe kerk geschreven.

U moet uw excuses aanbieden, ik lul niet uit mijn nek.

Er bestaan 2 stromingen, de Rooms Katholieke en de Orthodox Katholieken.
De laatste heeft ook kloosters en bisschoppen, alleen erkennen ze de Paus van Rome niet.
Er zijn meer verschillen omdat de cultuur anders is.
De grootste verschillen zijn de Protestante kerken onderling.

Protestantse Kerk in Nederland, fusie van de voormalige:
Nederlandse Hervormde Kerk
Gereformeerde Kerken in Nederland
Evangelisch-Lutherse Kerk
Remonstrantse broederschap
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Nederlands Gereformeerde Kerken
Christelijke Gereformeerde Kerken
(Oud-)Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)
Hersteld Hervormde Kerk
Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB
Zwinglibond

Anabaptisme:

Alg. Doopsgezinde Sociëteit
Baptisten

Andere kerkgenootschappen:

Leger des Heils
Kerk van de Nazarener
Evangelische gemeenten
Pinkstergemeenten
Vrije Evangelische Gemeenten
Vergadering van gelovigen
Zevendedagsadventisten
Jehova's getuigen

Veel hè Poendert, dan is de Rooms Katholieke kerk en de Orthodoxe Katholieke kerk meer overzichtelijker.
En dit is alleen nog maar in Nederland. Rolling Eyes[/quote
Toch mooi dat na eeuwen onderdrukking door sommige Pausen en Kardinalen, het christendom via het protestantisme weer vrijheid voor geest en lichaam veroorzaakte.
Men mocht in die tijd met behulp van de boekdrukkunst weer zelf een religieuze richting kiezen,(Als men die richting maar uit het zicht van de Inquisitie hield) hoewel de Katholieke kerk nog eeuwenlang in onverstaanbaar Latijn hun zegje deden, begon ook in de protestantse hoek, weldra de Clerus weer aan een inhaalsessie. De dominee was geboren, de zelfbenoemde , volgens (de Mannenbroeders)uitleggers van de woorden van Christus. Woorden die de gewone man niet kon snappen omdat hoewel hij ook kon lezen zijn mate van hoogopgeleidheid nooit die van veel dominee,s+(priesters)zou benaderen.
Toch mooi dat men hier de grote mogelijkheid van eigen richting bij het protestantisme uit de doeken doet. Het zijn duidelijk geen versteende meningen.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 16, 2021 10:22 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Protestantisme heeft eerst voor een eeuw onderdrukking en verdeling gezorgd...
waarbij een ondemocratische extremist genaamd Luther de kroon spande met een
uitgesproken Jodenhaat de weg baande voor de unieke Duitse opgang der Nazi's.

De enige erfenis van het Protestantisme is een totaal verdeelde - van bejaard grijze mutsenkerken
tot aan hysterie opzwepende emotie-zoekers- groepjes sektes...

PLUS een corrupt koningshuis waarbij de volgende verwende arrogante tiener
alweer klaarstaat...

Klaar om duur betaald belastinggeld op te strijken met een gladgestereken smoelwerk
zoals haar voorgangers dat deden.

De Amerikaanse Baptisten en Pinkstersektes en hun wereldwijde manipulaties en bemoeienissen
zouden evenals Scientology als een gevaar voor de geestesgesteldheid verboden moeten worden.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 16, 2021 15:24 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Hoewel ik anti-religie ben, vind ik sommige tradities wel mooi. Dat Orthodoxe gezang bv. in Oost-Europa/Rusland.

Maar als ik in een wereld zonder religie zou kunnen leven dan gaf ik met liefde dat soort zaken op.

Greogoriaanse muziek

En deze.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 16, 2021 15:52 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De Limburgse band Letste Aom (laatste adem) heeft een liedje over de huilende Maria

Dao jank Maria

Gelukkig werden hier de katholieken in de zeik gezet. Zou die andere religie bespot zijn dan zou men geroepen hebben dat het discriminatie en belediging is, zou dit lied de Hollandse media gehaald hebben en zou men aan tv-praattafels schande over deze compositie hebben gesproken, terwijl de bedreigde, ondergedoken bandleden, via een live video beeldverbinding, hun excuses zouden aanbieden. Laughing

BerichtGeplaatst: Zo Mei 16, 2021 17:07 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Leuk liedje Tedje,
O ja als die andere religie zo op de hak wordt genomen dan was de wereld te klein.
Dat is trouwens levensgevaarlijk.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 17, 2021 9:56 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb niks met evangelisten of navolgers van Louw de palingboer.
Toch vertellen bv de nog steeds duidelijke schilderingen op de Kloosters van de Orthodoxen in Roemenie veel over de geschiedenis in die streken,
Ook verklaard het de hekel die bv de abdis Anasrtasia had richting de Katholieke kerk, een religieuze richting die door haar en velen met haar, de rechtstreekse oorzaak was van de val van Byzantium (Constantinopel) onder het geweld van de islamitische Turken.
Volgens abdis Anastatia stuurde de paus zoals de schilderingen ook uitwijzen, rond midden 1400 eerst een kruistocht richting het christelijke Constatinopel, die (de christelijke concurrent van Rome) leeg plunderede. Daarna weigerde de Paus zijn christelijke concurrent bij te staan tegen het islamitische geweld van de Turkse horden.
Dat was volgens zuster Anastatia de rechtstreekse oorzaak van de val van Constantinopel.
Weet men dit werkelijk niet in Katholieke kringen?
Ik zou zeggen ga eens kijken in O-Europa. Die mensen zijn niet griezelig maar erg aardig.(inclusief Russen) Vaak verstaan ze Duits

BerichtGeplaatst: Ma Mei 17, 2021 16:27 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Joost Bakker schreef:

De enige erfenis van het Protestantisme is een totaal verdeelde - van bejaard grijze mutsenkerken

alweer klaarstaat...

Klaar om duur betaald belastinggeld op te strijken met een gladgestereken smoelwerk

De Amerikaanse Baptisten en Pinkstersektes en hun wereldwijde manipulaties en bemoeienissen
zouden evenals Scientology als een gevaar voor de geestesgesteldheid verboden moeten worden.

Kent u mensen of gelovigen die in naam van Luther, Zwingli, Johannus Hus of Calvijn met hun toestemming zijn. vermoordt?
Vertel het maar. Wie waren dat? Ook ik ben daar nieuwsgierig naar.

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2021 1:13 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

@Poenterdt,
ik ken uw haat tegen de RKK maar ik begrijp niet uw adoratie voor de Orthodoxe katholieke kerken in Oost Europa?
Trouwens de meeste zijn RKK en niet Orthodox.
Ik heb ontdekt dat Europa een katholieke cultuur heeft. (Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal.
En in zuid Duitsland, zuid Nederland, België, en in Oost Europa.) Waar Maria Hemelvaart wordt gevierd.
En dit is in Kunst, (schilder kunst, Michael Angelo, beeldhout kunst) Muziek, Mozart, Bach en de Gregoriaanse muziek.

Wetenschap: Het Vaticaan heeft een sterrenwacht en zijn goed op de hoogte van astronomie.
Leonardo da Vinci was een wetenschapper en een schilder.
Hij heeft alle subsidie gekregen voor zijn wetenschap van de RKK.
En architectuur, kathedralen in Frankrijk, Spanje, Italië, enz en het om die allemaal te bezoeken, duurt een lange tijd.
Kloosters: Wetenschap, (Mendel) en biercultuur (Tripel) en likeur cultuur (Dom Benedictine) geproduceerd.

De Beeldenstorm door de Gereformeerden, een barbarische aanslag op de Europese cultuur.
Vooral door de beeldenstorm (dus werd kunst, schilderijen en beelden vernietigd)
En u waardeert deze kunst in Orthodoxe katholieke kerken? Want ze hebben geen beeldenstorm gehad.
Ga eens naar Maastricht en dan naar de Sterren der Zee.
Een kapel met een Maria beeld en kindje Jezus.
En er branden honderden kaarsjes.
Leer eens Nederlandse cultuur, in plaats van al die plaatsen waar u bent geweest. !!!

En het verbranden van de bibliotheek in Leuven. Door de Reformatie.... is...
De zelfde misdaad wat de Taliban deden in Afghanistan.
Toen ze eeuwen oude beelden van het boeddhisme opbliezen. Barbaren.

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2021 8:53 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
@Poenterdt,
ik ken uw haat tegen de RKK maar ik begrijp niet uw adoratie voor de Orthodoxe katholieke kerken in Oost Europa?
Trouwens de meeste zijn RKK en niet Orthodox.
Ik heb ontdekt dat Europa een katholieke cultuur heeft. (Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal.
En in zuid Duitsland, zuid Nederland, België, en in Oost Europa.) Waar Maria Hemelvaart wordt gevierd.
En dit is in Kunst, (schilder kunst, Michael Angelo, beeldhout kunst) Muziek, Mozart, Bach en de Gregoriaanse muziek.

Wetenschap: Het Vaticaan heeft een sterrenwacht en zijn goed op de hoogte van astronomie.
Leonardo da Vinci was een wetenschapper en een schilder.
Hij heeft alle subsidie gekregen voor zijn wetenschap van de RKK.
En architectuur, kathedralen in Frankrijk, Spanje, Italië, enz en het om die allemaal te bezoeken, duurt een lange tijd.
Kloosters: Wetenschap, (Mendel) en biercultuur (Tripel) en likeur cultuur (Dom Benedictine) geproduceerd.

De Beeldenstorm door de Gereformeerden, een barbarische aanslag op de Europese cultuur.
Vooral door de beeldenstorm (dus werd kunst, schilderijen en beelden vernietigd)
En u waardeert deze kunst in Orthodoxe katholieke kerken? Want ze hebben geen beeldenstorm gehad.
Ga eens naar Maastricht en dan naar de Sterren der Zee.
Een kapel met een Maria beeld en kindje Jezus.
En er branden honderden kaarsjes.
Leer eens Nederlandse cultuur, in plaats van al die plaatsen waar u bent geweest. !!!

En het verbranden van de bibliotheek in Leuven. Door de Reformatie.... is...
De zelfde misdaad wat de Taliban deden in Afghanistan.
Toen ze eeuwen oude beelden van het boeddhisme opbliezen. Barbaren.

Ik kan alleen maar zeggen ga eens kijken bij de Orthodoxe kloosters in Roemenie, bekijk de muurschilderingen, ook in hun houten kerken, maak een omweg naar het orthodoxe Rilaklooster in Bulgarije, loop door Nis in Servië, bezoek Slowakije, en bekijk de vernielingen die door ons, brave burgers, in Belgrado(Servie) zijn aangebracht.(Men vertelde mij dat de door ons gebombardeerde flatgebouwen voor reparatie door de Navo aangeboden werden vergoed, zodat ook die smet werd uitgewist. Ik weet niet of dat gebeurt is. (Het lijkt de O-Oekraine wel)
Ik weet ook niet of de grootste buitenlandse Amerikaanse kazerne Camp Bondsteel in Kosovo voor publiek toegankelijk is.
Ik veronderstel dat de orthodoxen in Griekenland bij de anderen van hun religie worden gerekend. En ik ga me er ook niet in verdiepen.(hun vreemde alfabet werd door de monnik Cyrilus en zijn tweelingbroer ontworpen, om afstand van de Paus te nemen.
Het kasteel van de echte Dracula in Bran(Roemenie) is nog steeds te koop. Men vraagt er een miljoen voor werd mij verteld. Een prachtig punt. Maar ja, ik heb geen miljoen.
Bent u werkelijk zo eenzijdig opgevoed. Maar vergroot toch uw horizon en ga eens in het Oosten kijken?

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2021 11:58 Plaats reactie Reageer met quote
Groot Vizier

Zelf ben ik tijdens een bezoek aan het mooie Oekraine erg onder de indruk geraakt van de daar aawezige kerken.
Ook de oosters orthodoxe geloofsbeleving is daar erg intens: men heeft immer flink te lijden gehad onder de Sowjet-terreur, en ook nu is men allerminst veilig voor de bedreigingen vanuit het huidige Rusland.
De Russische leugens en desinformatie omtrent de MH17 zijn ook daar niet onopgemerkt gebleven. Om van de repressie in dat land (poging tot moord op Navalny, vervolging tieners die op straat de grondwet voorlezen, opsluiten punkmeiden die een kritisch liedje zingen, en ga zo maar door) maar te zwijgen.
In Kiev waar ik was bidt men daarom de kerk voor het behoud van de vrijheid in Oekraine.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Mei 19, 2021 9:54 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Een kennis die veel in Polen verblijft vertelde me dat nu het filiaal van hun bedrijf in Polen wordt gevolkt door Oekraïners. Ook veel arbeiders daar zijn nu afkomstig volgens hem uit de leeglopende Baltische staten. De Polen zelf trekken voor centen naar W-Europa.
We zijn nog lang niet van de volksverhuizingen af.
Voorbij Berlijn wordt het vrachtverkeer beheerst door vooral Litauwen, de Oekraine en een enkele Wit-Rus.(in Wit-Rusland blijken bijna ale grote bedrijven van de staat en heeft iedereen werk)
Ik was eens in Roemenie, daar werd beweerd dat alle nog in de toekomst op te graven grondstoffen na de omwenteling waren opgekocht door Westerse opkopers, inclusief de olie industrie.(daar zal men zich niet eeuwig bij neerleggen. Ik zag er een uitstekend ingerichte cement fabriek die nu nog dienstdeed als uitgifte van Westerse cement. Ik begrijp ook dat het grondstoffen bedrijf waar Hunter de zoon van Biden 50.000 dollar in de maand verdiende, de grondstoffenmarkt onder het huidig door Separisten beheerste Donetsk gebied hadden opgekocht)
Lemberg werd in 1939 bewoond door 1/3 katholieken, 1/3 Joden, en 1/3 Orthodoxen. We zijn er nog lang niet vanaf.
Het viel mij in Sudeten-land al op dat dit soort landstreken waaruit de oorspronkelijke bevolking is verdreven, er nog dadelijk niet weer bovenop komt.
Men is dan bang dat eens in de tijd de echte eigenaar de zaak weer op komt eisen. Men is niet echt verbonden met de streek.
Het per ongeluk neergeschoten passagiers vliegtuig is nu een 100 % politieke kwestie, mede veroorzaakt door onze eigen Timmermans en zijn leugens.
De Oekrainse nazi,s komen hoofdzakelijk uit het vroegere Lemberg(Livw?) in Galicie. Voorheen een Oostenrijks protectoraat. Wat een puinhoop hebben we samen (via politiek)ervan gemaakt.

BerichtGeplaatst: Do Mei 20, 2021 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Uw verhaal wordt steeds verwarrender en er is geen touw aan vast te knopen.
Springt van de hak op de tak en u bent dus overal geweest?

BerichtGeplaatst: Do Mei 20, 2021 11:38 Plaats reactie Reageer met quote
Groot Vizier

Poendert schreef:

Het per ongeluk neergeschoten passagiers vliegtuig is nu een 100 % politieke kwestie, mede veroorzaakt door onze eigen Timmermans en zijn leugens.

Waar haal je die onzin vandaan ? Welke leugens van Timmermans hebben dat ongeluk mede veroorzaakt .
Het is zo helder als glas dat de enige echte leugenaar in dit smerige spel Poetin is: hij blijft de betrokkenheid van Rusland rond de MH17 hardnekkig ontkennen, tegen alle bewijslast in, en over de ruggen van de slachtoffers.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Mei 20, 2021 11:58 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Poendert schreef:

Groot Vizier schreef:
Waar haal je die onzin vandaan ? Welke leugens van Timmermans hebben dat ongeluk mede veroorzaakt .

Dat staat er niet, Groot Vizier. De leugens van Timmermans zijn mede de oorzaak dat het een politieke kwestie geworden is.

Maar goed, je geeft wel toe dat het een ongeluk was. Dat Poetin liegt over de daders doet daar niets aan af, het blijft een ongeluk. En omdat Poetin liegt wordt het door de politiek nu geframed als een terroristische aanslag. Zodat de koude oorlog weer 'ns lekker aangewakkerd kan worden.

BerichtGeplaatst: Do Mei 20, 2021 12:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Rusland moet dit gewoon toegeven, dat doen ze al meer dan Rutte. Die kan dit soort doden zich niet eens herinneren: https://www.ad.nl/politiek/waarom-premier-rutte-zegt-zich-niks-te-herinneren-van-burgerdoden-in-irak~a653fb5f/

Exact hetzelfde: een doel onder vuur nemen omdat men denkt dat het een militair doel is. Vervolgens blijkt het een burgerdoel te zijn en zit je met burgerdoden. En dan begint het gezeik, zeker als het westerse burgers zijn - daar kom je niet mee weg. Die duizenden burgers die in Irak, Syrië, Libië, Afghanistan, etc. zijn afgeschoten als collateral damage door westerlingen: waar zijn de rechtszaken? Waarom staan die westerse militairen niet voor de rechtbank?

Die komen nooit voor een rechtbank. Niemand stelt daar vragen over. Men wil niet weten met welk wapen, waar het gemaakt is, welke route het heeft afgelegd, wie er op de knop heeft gedrukt, wie het commando heeft gegeven.... niets van dat alles. Dat wil men alleen bij MH17 weten, want dan komt het ineens te dichtbij.

De bewuste brief van 24 juni 2015 is niet alleen ondertekend door voormalig minister Hennis, maar ook door haar toenmalige PvdA-collega’s Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) en Lilianne Ploumen (Ontwikkelingssamenwerking). Beiden zeggen zich ook niet te herinneren op dat moment al geweten te hebben van de burgerdoden.

Zie je wel: gewoon roepen dat je het niet meer herinnert. Dat doet Rutte, dat doet Ploumen, dat doet Koenders - en dat doen er nog een hoop meer. Massale alzheimer in de politiek... daar los je een probleem als MH17 mee op. Poetin kan gewoon zeggen dat hij het zich niet meer herinnert. MH17 is langer geleden dan die tientallen burgers die Nederland in Irak heeft afgeknald.

BerichtGeplaatst: Za Mei 22, 2021 12:40 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Groot Vizier schreef:
Poendert schreef:

Het is zo helder als glas dat de enige echte leugenaar in dit smerige spel Poetin is: hij blijft de betrokkenheid van Rusland rond de MH17 hardnekkig ontkennen, tegen alle bewijslast in, en over de ruggen van de slachtoffers.

Dit sloeg op de openlijke beschuldiging van lijkenroof door Frans Timmermans richting brandweerfunctionarissen bij de Separisten in O-Oekraine. HierondeR de bedankbrief die Nederland naar hen stuurde. Heeft u werkelijk deze brief nooit gelezen, of de toespraak van Timmermans voor de VN bekeken? Weet u werkelijk niets van de huilende Separist met het poppenbeertje? vreemd. Hieronder een stukje van de bedankbrief. Ik schaam me nog voor Timmermans en zijn toneelstuk.
Augustus 2014
Assistentie MH-17 3 sept 2014
De Internationale Missie voor het Beschermen van het Onderzoek naar de vliegramp met vlucht MH-17 wil graag zijn dankbaarheid en complimenten overbrengen aan de regionale tak van de hulpdiensten voor het uitstekende werk bij het bergen van stoffelijke overschotten en persoonlijke bezittingen vlak na de ramp met de Boeing MH17. De experts in Nederland, die nu bezig zijn om de menselijke resten te identificeren, zijn diep onder de indruk van de professionele manier waarop de hulpdiensten in Donetsk met de lichamen zijn omgegaan.

BerichtGeplaatst: Za Mei 22, 2021 18:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat van die lijken roven was niet de enige leugen van Timmermans. Hij loog daarna ook nog over een zuurstofmasker wat iemand omgedaan zou hebben na de impact van de BUK.

Meest aannemelijke feit was dat iedereen op slag dood was. Snelheid, hoogte, kou, gebrek aan zuurstof én granaatscherven maken het vrij zeker dat iedereen op slag dood is en dat niemand er eigenlijk iets van gemerkt heeft.

Maar dat ging Timmermans natuurlijk niet vér genoeg. In een ultieme poging om politiek te bedrijven over de verse lijken moest hij alles aandikken, dus zowel het roven als het pijn lijden.

BerichtGeplaatst: Za Mei 22, 2021 18:37 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Timmermans is een multilinguale katholiek. Hij liegt met een heilig gezicht in meerdere talen.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 23, 2021 10:11 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het zal iedereen opvallen dat vooral linkse clubs zich van de oude religieuze bewezen goed werkende, gedragsregels bedienen.
Zelfs de communisten koppelden aan hun overtuiging een religieus tintje. De Partij van de Arbeid bv werd niet voor niets de "Linkse Kerk" genoemd.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 24, 2021 13:06 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Joost Bakker schreef:

alweer klaarstaat...

Het protestantisme bracht ons de eerste 100 jaar de gouden Eeuw.