Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Nergens zoveel kerken als in Oost-Europa. Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Nergens zoveel kerken als in Oost-Europa.
BerichtGeplaatst: Za Mei 08, 2021 8:47 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik verbleef enige tijd geleden in Oost Europa. Nergens zag ik zoveel kerken.
Soms stonden er drie op een rij. De eerste was vaak van hout uit de tijd dat de katholieke kerk daar gebedshuizen van steen voor andere christelijke religies verbood, daarnaast stond dan een eenvoudige stenen Kerk, en daarboven verhief zich een gloednieuw stenen gebouw om de huidige religieuze vrijheid te benadrukken.
Zendringsdrang richting Oost Europa lijkt mij daarom onzin. Eerder andersom.

BerichtGeplaatst: Za Mei 08, 2021 11:01 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Je kunt dat ook in Rusland zien...

Ondanks alle valse retoriek is de VS geen Christelijk maar eerder een leugenachtig land waar maar
1 aanbeden wordt: Mamon.

De Amerikaanse Evangelische sektes zijn een wereldwijde dekmantel van de CIA om zaken veilig te stellen
en concurrenten te destabiliseren...

Om die reden zijn Evangelisten in de VS vrijwel altijd tegen solidariteit en tegen verdeling van rijkdommen
of het tegengaan van corrupte om zorg en andere kosten gelijk te verdelen.

Zij vertegenwoordigen de meeste harde haatdragende en onbarmhartigste vorm van Mamon isme
maar benoemen zichzelf tegenovergesteld.

De Spiegel van zichzelf op een ander projecteren is een continu propaganda verdrijf vanuit de CIA etc...
Zie de G7 top die onlangs gehouden werd.

Alle eigenschappen van de G7 werden op Rusland en China geprojecteerd.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik vraag me vaak af of men in Slowakije meer daklozen heeft dan in Amsterdam. Waarom gaat men niet eerst de daklozen in Amsterdam helpen.?
De Baltische staten lopen na hun aansluiting bij de EU leeg. Waarom is dat niet in het nieuws en ouwehoert men wel eindeloos over Wit-Rusland, waar iedereen aan het werk is, en de grote werkgevers allemaal eigendom zijn van de staat.
Hoe lang zitten wij eigenlijk al met Rutte, en hoelang zit de baas van Wit-Rusland al op zijn stoel?

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 14:15 Plaats reactie Reageer met quote
Groot Vizier

Ik dacht dat dit over kerken ging.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 14:28 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Oost-Europeanen zijn doorgaans zeer katholiek. Polen bijvoorbeeld werd door de paus gesticht om zo een katholieks strategisch bolwerk te hebben. Het waren ook de Polen die bij het beleg van Wenen de Turken versloegen.

In Polen heb ik op het gebied van religie dingen gezien waar een normaal mens de wenkbrauwen voor fronst en zich eens achter de oren krabt. Gewoon griezelig.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 15:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hoewel ik anti-religie ben, vind ik sommige tradities wel mooi. Dat Orthodoxe gezang bv. in Oost-Europa/Rusland.

Maar als ik in een wereld zonder religie zou kunnen leven dan gaf ik met liefde dat soort zaken op.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 16:28 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik vind de kunst in kerken vaak erg mooi.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2021 17:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Als ik met mijn vader door de kerk liep, zei hij altijd zachtjes tegen mij 'bello, ma è tutto rubato'. Ofwel: mooi, maar het is allemaal gestolen.

En gelijk had hij.

Als het niet gestolen was, dan was het op zijn minst emotioneel uitgechanteerd.

BerichtGeplaatst: Di Mei 11, 2021 11:30 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

In Oost-Europa is men weliswaar ook soms Katholiek, maar toch hoofdzakelijk "Orthodox"
De baas van een Orthodoxe Parochie is de Pope. Deze meneer mag gewoon trouwen en is niks te beroerd om in tijden van nood met een machinegeweer rond te sjouwen en ook van schieten is hij niet vies. Ik stond eens in Poprad (Slowakije) te schuilen in de kerk op het marktplein waar men mij meedeelde dat het een protestantse kerk was gesticht door de volgelingen van Johannus Hus, hun kerkvader.
In Hermanstadt (Brasov,Transylvanie) woonde ik een doop plechtigheid bij in de Evangelische kerk van de Saksen.(ja die neven uit het jaar 1100, van Dracula uit het Rijnland, Oost-Nederland en Vlaanderen)
Ik vergiste me wat godsdienst betreft in een priester in het Rilaklooster, in het Rila-gebergte(Bulgarije) toen ik zag dat hij een non probeerde te versieren(dat mocht hij daar wel degelijk van zijn geloof)
Buitengewoon aardige mensen allemaal, Als je de Tisla(grens Hongarije/Roemenie)) oversteekt lijkt het of er een pak van je schouders valt. Die rust en prachtige natuur en de vriendelijke mensen.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2021 1:41 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Sorry Poendert, Oost Europa is Katholiek.
Orthodox katholiek en ook die heeft niets te maken met het protestantisme.
Daarom integreren de Oost Europeanen zo goed in Portugal.
Polen, Hongaren, Bulgaren, Romanen.

Poendert schreef:
In Hermanstadt (Brasov,Transylvanie) woonde ik een doop plechtigheid bij in de Evangelische kerk van de Saksen.(ja die neven uit het jaar 1100, van Dracula uit het Rijnland, Oost-Nederland en Vlaanderen)

Evangelische kerk? De reformatie begon pas in 1500 en niet in 1100.
Een doop plechtigheid? Kende u deze mensen want normaal worden alleen de familie uitgenodigd bij een doop.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2021 9:05 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Sorry Poendert, Oost Europa is Katholiek.
Orthodox katholiek en ook die heeft niets te maken met het protestantisme.
Daarom integreren de Oost Europeanen zo goed in Portugal.
Polen, Hongaren, Bulgaren, Romanen.

Poendert schreef:

Evangelische kerk? De reformatie begon pas in 1500 en niet in 1100.
Een doop plechtigheid? Kende u deze mensen want normaal worden alleen de familie uitgenodigd bij een doop.

Beste Elisabeth. Sorry u lult uit uw nek. Ga voor de aardigheid eens in O-Europa kijken.
De Saksen van Dracula daar kan ik als NederSaksische O-Nederlander, gewoon mee spreken. (veel van hen zijn in het recente verleden door Nicolai Ceausecu voor 5000 mark per stuk verkocht aan WestDuitsland). Google ook maar eens op Johannes Hus.
Toen de Katholieken in Oost-Europa kwamen via de Oostenrijkers werd het de Oosters Orthodoxen verboden stenen kerken te bouwen. Vandaar het grote aantal houten Orthodoxe kerken. Ga ze voor de aardigheid eens bekijken voordat u commentaar geeft. en praat eens met de plaatselijke Pope. Bekijk ook de eeuwenoude schilderijen op de Orthodoxe kloosters. Dan gaat er een wereld aan kennis voor u open.
U lijkt me erg eenzijdig opgevoed.
Toen de Saksen zo rond 1100-1400 een leeggeroofd land werd toegewezen in Transsylvanië en de Maramures om het christendom tegen de oprukkende islamitische Turken te verdedigen, hingen ze een vorm van het christendom aan die hen verbood meer eigendommen te vergaren dan de buren. Daarom werden in hun begintijd burchten gebouwd (Siebenburgen)waarin alle huizen gelijk waren. Ook bouwden ze aan de grenzen van hun gebied de zogenaamde Weertorens, een verdedigbare toren waarin elke dorpsgenoot een kamer bezat waar reserve etenswaren werden bewaard. Daarin trok men zich terug en verdedigde men zich als hun dorp weer eens werd overvallen door moordende moslimhorden.
Is dit allemaal leuk, of leuk?

BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2021 9:16 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Als ik met mijn vader door de kerk liep, zei hij altijd zachtjes tegen mij 'bello, ma è tutto rubato'. Ofwel: mooi, maar het is allemaal gestolen.

En gelijk had hij.

Als het niet gestolen was, dan was het op zijn minst emotioneel uitgechanteerd.

Zie mijn onderschrift. Maar de kunst blijft mooi. De Beeldenstorm was een drama.

En ga eens naar het Rijksmuseum, 80% van de kunst die daar hangt werd betaald met geld dat voortkwam uit de roof die de elite pleegde.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2021 12:07 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Cliff schreef:

Maar als ik in een wereld zonder religie zou kunnen leven...

Wat is dan jouw definitie van religie? Ook zonder het divine lijken toch veel mensen van alles en nog wat te verheffen tot voorwerp(en) van aanbidding of blindelings volgen?

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2021 14:26 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

https://nl.wikipedia.org/wiki/Transsylvani

Transsylvanië of Zevenburgen (Roemeens: Transilvania of Ardeal; Hongaars: Erdély; Duits: Siebenbürgen; Servisch: Трансилванија, "Transilvanija" of Ердељ, "Erdelj") is een historische regio die een groot deel van het huidige noorden en westen van Roemenië beslaat.

De landstreek is bekend door de roman Dracula van Bram Stoker, die dit verhaal deels baseerde op de mythe rond Vlad Țepeș, afkomstig uit de buurt van Sighișoara.

Dracula is gewoon een sprookje gebaseerd op een Mythe....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oosters-orthodoxe_kerken

De Oosters-Orthodoxe Kerk, officieel de Orthodoxe Katholieke Kerk genoemd, ziet zichzelf als voortzetting van de ene, heilige, katholieke en apostolische kerk. De Griekse naam 'orthodox' betekent letterlijk 'rechtgelovig’, 'het ware geloof behoudend' en 'juiste leer', en wordt in die zin ook wel gebruikt als synoniem voor 'rechtzinnig' of 'streng in de leer'. Als de oosters-orthodoxe stroming bedoeld wordt, die deze Kerk vertegenwoordigt, wordt ook wel oosters-orthodoxe kerk geschreven.

U moet uw excuses aanbieden, ik lul niet uit mijn nek.

Er bestaan 2 stromingen, de Rooms Katholieke en de Orthodox Katholieken.
De laatste heeft ook kloosters en bisschoppen, alleen erkennen ze de Paus van Rome niet.
Er zijn meer verschillen omdat de cultuur anders is.
De grootste verschillen zijn de Protestante kerken onderling.

Protestantse Kerk in Nederland, fusie van de voormalige:
Nederlandse Hervormde Kerk
Gereformeerde Kerken in Nederland
Evangelisch-Lutherse Kerk
Remonstrantse broederschap
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Nederlands Gereformeerde Kerken
Christelijke Gereformeerde Kerken
(Oud-)Gereformeerde Gemeenten (in Nederland)
Hersteld Hervormde Kerk
Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB
Zwinglibond

Anabaptisme:

Alg. Doopsgezinde Sociëteit
Baptisten

Andere kerkgenootschappen:

Leger des Heils
Kerk van de Nazarener
Evangelische gemeenten
Pinkstergemeenten
Vrije Evangelische Gemeenten
Vergadering van gelovigen
Zevendedagsadventisten
Jehova's getuigen

Veel hè Poendert, dan is de Rooms Katholieke kerk en de Orthodoxe Katholieke kerk meer overzichtelijker.
En dit is alleen nog maar in Nederland. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2021 14:29 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het zal iedereen opvallen die de orthodoxe kloosters en kathedralen in Oost-Europa bezoekt, dat de gelovigen in het verleden, al de geschilderde heiligen waar ze bijkonden op de wanden van de gebouwen,, de ogen hebben uitgekrabd. Zodoende konden die heiligen de zonden die de mensen bedreven niet zien en doorgeven aan Petrus.
Ook valt op dat de Turken overwonnen christelijke volken in de voorhoede lieten meevechten in hun oorlogen..(volgens een abdis die het me uitlegde)
Een der belastingen die de Turken de overwonnen volken oplegden, was de verplichting om van hun kinderen die waren gespeend de oudste te leveren voor een opleiding in hun onder dwang bekeerde elitetroepen, de Janitsaren. Meisjes werden aan de harems geleverd.
De mytische Dracula bracht zo zijn jeugd door aan het hof van de Sultan. Daarom had hij zo,n bloedhekel aan de moslims.
Servische boeren leverden bv varkensvlees aan Wenen, omdat controle op varkens door moslims ontbrak werden veel Serven stinkend rijk.
Moet je nagaan de christelijke volken van de Balkan leefden eeuwenlang onder de islamitische knoet, en toch zijn ze nog steeds christelijk. Ik vraag me af of wij dat ook voor elkaar zouden krijgen.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2021 19:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Blens schreef:
Wat is dan jouw definitie van religie? Ook zonder het divine lijken toch veel mensen van alles en nog wat te verheffen tot voorwerp(en) van aanbidding of blindelings volgen?

Klopt wel, je ziet dat ook in het Communisme. Religie was verboden maar bijgeloof... ik ken nauwelijks een volk wat bijgeloviger is.

En bedenk: ik maak liever geen onderscheid tussen bijgeloof en geloof. Voor mij is het allemaal verzonnen. 't Is de mensen eigen: een groot deel kan niet met onzekerheid omgaan. Daar zou eens aandacht aan besteed moeten worden. Waarom zijn voetballers zo bijgelovig? Er zijn er die eten altijd voor de wedstijd kipfilet of doen altijd eerst hun rechter en dan pas hun linker schoen aan. Bij een andere volgorde brengt het 'ongeluk'.

Mensen zoeken houvast in zaken waarin geen houvast is. Zoals de toekomst. En diegenen die daar niet mee om kunnen gaan, die verzinnen gewoon hun houvast. Bv. die voetballer die er dus niet tegen kan dat hij vooraf niet weet of hij goed of slecht gaat spelen, en dus maar iets verzint waar hij wél grip op heeft: bijgeloof. Dat brengt hem weer een beetje in controle over de toekomst: eerst de rechter schoen, dan de linkerschoen... dan komt het allemaal goed.

Religie is een soort geaccepteerde geestesziekte. Misschien zou je het kinderen af kunnen leren, maar ik denk dat het een genetisch defect is bij velen. Het komt immers bij allerlei volkeren voor, onafhankelijk van elkaar. Wat tevens ook het bewijs is dat de mens maar wat bij elkaar verzint: van Mayas, Romeinen, Grieken tot Christenen en Moslims.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2021 22:26 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Religie is een soort geaccepteerde geestesziekte. Misschien zou je het kinderen af kunnen leren,

Kinderen geloven in sprookjes.
Mijn opa vertelde altijd sprookjes over de Grote Reus en we gingen mee met zijn avondturen. Heel spannend.
Ik vroeg aan mijn opa of hij echt bestond en zijn antwoord was "in het land van fantasie".

Ken je deze film? Never ending story.
Het gaat over een jongetje die in een oude boekwinkel een sprookjes boek leest en er in valt.
Een leuke fantasie film

BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2021 22:29 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Een leuke film? Heb er nachtmerries van gehad als kind. Very Happy

Zou 'm eigenlijk nog eens moeten zien, kijken wat ik er nog van herken.

BerichtGeplaatst: Do Mei 13, 2021 9:25 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Blens schreef:

Klopt wel, je ziet dat ook in het Communisme. Religie was verboden maar bijgeloof... ik ken nauwelijks een volk wat bijgeloviger is.

En bedenk: ik maak liever geen onderscheid tussen bijgeloof en geloof. Voor mij is het allemaal verzonnen. 't Is de mensen eigen: een groot deel kan niet met onzekerheid omgaan. Daar zou eens aandacht aan besteed moeten worden. Waarom zijn voetballers zo bijgelovig? Er zijn er die eten altijd voor de wedstijd kipfilet of doen altijd eerst hun rechter en dan pas hun linker schoen aan. Bij een andere volgorde brengt het 'ongeluk'.

Mensen zoeken houvast in zaken waarin geen houvast is. Zoals de toekomst. En diegenen die daar niet mee om kunnen gaan, die verzinnen gewoon hun houvast. Bv. die voetballer die er dus niet tegen kan dat hij vooraf niet weet of hij goed of slecht gaat spelen, en dus maar iets verzint waar hij wél grip op heeft: bijgeloof. Dat brengt hem weer een beetje in controle over de toekomst: eerst de rechter schoen, dan de linkerschoen... dan komt het allemaal goed.

Religie is een soort geaccepteerde geestesziekte. Misschien zou je het kinderen af kunnen leren, maar ik denk dat het een genetisch defect is bij velen. Het komt immers bij allerlei volkeren voor, onafhankelijk van elkaar. Wat tevens ook het bewijs is dat de mens maar wat bij elkaar verzint: van Mayas, Romeinen, Grieken tot Christenen en Moslims.

Zolang een religie geen verboden en regels oplegt die mensen verhinderen zich te ontplooien, en men hen bovendien geen geld en goed meer afhandig maakt, Heb ik niks tegen religie.
In mijn omtrek is religie meer een soort gezelligheidsvereniging. De tijd van aflaten en heksen en ketterverbrandingen zijn hier al minstens vanaf 1600(reformatie) voorbij.
Ik wandelde onlangs door Munster in een kathedraal Daar lag ene bischop Bernardus van Galen begraven. Rond zijn graf wemelde het van de jonge vrouwen, het schijnt dat het branden van eenkaarsje op zijn graf zwangerschap veroorzaakte.(dan vraag ik me af wat die meneer tijdens zijn leven heeft uitgevreten)
Op een plein hingen meters boven de grond twee kooien. Daarin had de beste bisschop twee Wederdoopers tot hun dood op laten hangen. Wederdopers waren dan weer de volgelingen van de priester Menno Simons uit Friesland, waarvan ook de Mennonieten en Amish van afstamden. Zijn Batisten ook geen wederdopers? net als dat meisje van de dierenpartij?
Bernardus van Galen heette in die tijd op de Veluwe, Bommen Berend. Hij zag kans 3/4 van de Veluwse bevolking uit te moorden, in de tijden dat de Staten Generaal hun legers aan de andere kant van Nederland hadden ingezet. Dat veroorzaakte het Zwarte kousen gedrag op de Veluwe via een pastoor uit Garderen die het licht zag.
Is dat leuk of is dat leuk?

BerichtGeplaatst: Do Mei 13, 2021 9:28 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

De Amerikaanse Evangelische sektes zijn een wereldwijde dekmantel van de CIA om zaken veilig te stellen

Om die reden zijn Evangelisten in de VS vrijwel altijd tegen solidariteit, tegen verdeling van rijkdommen
en tegen het heffen van progressieve belastingen om collectieve kosten gelijk te verdelen.

Zij vertegenwoordigen de meeste harde haatdragende en onbarmhartigste vorm van Mammon-verheerlijking
maar benoemen zichzelf tegenovergesteld. Hun gekoketteer met ''vrijheid'' is vals en stopt mensen
in een dwangbuis van slavernij-achtige afhankelijkheden en economische uitbuiting.

De Spiegel van zichzelf op een ander projecteren is een continu propaganda verdrijf vanuit de CIA etc...

In het knotsgekke ''Hour of Power'' zie je een ongezonde belangstelling voor het beinvloeden van labiele mensen in landen
die binnen het geo-politieke spel van de VS een belangrijke rol spelen.

Bij de EO zie je datzelfde...

Goede slecht ingelichte mensen in redelijke landen (Oekraine e Servie bijvoorbeeld) wordt wijsgemaakt dat het hier en in de VS
een Walhallah is van gelukkige zachtmoedige mensen die elkaar dagelijks intens liefhebben en in weelde en alle rust leven...
En dat soort radicale onzin...

Een vriend van mij zag in Colombia en Venezuela hoe in wezen zachtaardig en zeer beschaafd levende indianenvolkeren
door die CIA evangelisten hardhandig werd wijsgemaakt dat ze ''zondig waren'' als ze niet de sektes van die
Amerikaanse gestoorde gekken en hun Pinkster-sektes zouden volgen...

In Venezuela zijn ook bewijzen opgedoken van banden tussen die hier ook aanwezige Pinkstergemeentes en de CIA, de NSA en
andere Amerikaanse instellingen... tot doel volkeren te manipuleren en systematische onrust te kweken en last but not least
financieel uit te zuigen...

BerichtGeplaatst: Do Mei 13, 2021 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Doe niet zo raar Joost, Evangelisten of wel Born Again, hebben niets te maken met de CIA.

Iedere dominante religie vertelt dat anderen Zondig zijn.
Maar goed, hoe zuig je arme Indianen uit in Venezuela?

Verder zit wreedheid in het soort homo sapiens, ook indianen zijn wreed.

BerichtGeplaatst: Do Mei 13, 2021 11:44 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Joost Bakker schreef:

Om die reden zijn Evangelisten in de VS vrijwel altijd tegen solidariteit, tegen verdeling van rijkdommen
en tegen het heffen van progressieve belastingen om collectieve kosten gelijk te verdelen.

Zij vertegenwoordigen de meeste harde haatdragende en onbarmhartigste vorm van Mammon-verheerlijking
maar benoemen zichzelf tegenovergesteld. Hun gekoketteer met ''vrijheid'' is vals en stopt mensen
in een dwangbuis van slavernij-achtige afhankelijkheden en economische uitbuiting.

In het knotsgekke ''Hour of Power'' zie je een ongezonde belangstelling voor het beinvloeden van labiele mensen in landen

Goede slecht ingelichte mensen in redelijke landen (Oekraine e Servie bijvoorbeeld) wordt wijsgemaakt dat het hier en in de VS
een Walhallah is van gelukkige zachtmoedige mensen die elkaar dagelijks intens liefhebben en in weelde en alle rust leven...

Een vriend van mij zag in Colombia en Venezuela hoe in wezen zachtaardig en zeer beschaafd levende indianenvolkeren
door die CIA evangelisten hardhandig werd wijsgemaakt dat ze ''zondig waren'' als ze niet de sektes van die

In Venezuela zijn ook bewijzen opgedoken van banden tussen die hier ook aanwezige Pinkstergemeentes en de CIA, de NSA en
andere Amerikaanse instellingen... tot doel volkeren te manipuleren en systematische onrust te kweken en last but not least

Ja de Pinkstergemeente schijnt een enorme vlucht in Midden en Zuid-Amerika te nemen..
Maar we gaan verder met de religie.
Uit opgravingen blijkt dat zelfs de Neanderthalers en hun opvolgers de Homo-Sapiens al aan religie deden. Religieus gevoel zit blijkbaar bij de mens ingebakken.
Bij de opgegraven skeletten van die oermensen blijken vaak bloemen naast wapens en gebruiksvoorwerpen begraven, Waarschijnlijk atribuuten om te gebruiken in hun later te bereiken hemel.
Religie lijkt bij de mens een aangeboren gedachtegang. Bij beperkt, verstandig gebruik lijkt mij daar niks mis mee.
Het lijkt ook de enige manier om de mensen allemaal dezelfde kant op te laten kijken.

Maar religie heeft ook duistere kanten. Het bracht de ketter verbrandingen voort en de inqusitie.
Baal Zebub, een god uit het voorJoodse Israel, werd geeerd door levende baby,s in de roodgloeiend gestokte armen van de god te leggen.
De Indianen uit midden Amerika(Maja,s, Inca,s) maakten het nog erger, ze offerden duizenden mensen per eredienst,(de history verteld van 60.000 overwonnenden per eredienst) door uit hun lichamen het nog klppende hart te snijden, en hun afgestroopte huid door de priesters te laten aantrekken.
Aan de andere kant zien we dan weer Albert Schweitser.

BerichtGeplaatst: Do Mei 13, 2021 12:00 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

carlos schreef:
Een leuke film? Heb er nachtmerries van gehad als kind. Very Happy

Zou 'm eigenlijk nog eens moeten zien, kijken wat ik er nog van herken.

Hier is de hele film met Nederlandse ondertitel.
Je kunt hem groter zetten.

Never Ending Story.

https://www.youtube.com/watch?v=VKAISABkgEI

De moeite waard.

BerichtGeplaatst: Do Mei 13, 2021 12:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:

Religie was een te groot machtsblok.

BerichtGeplaatst: Do Mei 13, 2021 15:17 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Joost Bakker schreef:

Sinds WO II hebben Pinkster en Evangelicals

Voor de naievelingen inzake Pinkstergemeentes en Evangelisch Baptisten... een klein tipje van sluier...

https://providencemag.com/2019/10/preachers-spooks-should-missionaries-collaborate-intelligence-services/

President Gerald Ford heeft bijvoorbeeld ooit toegegeven dat de CIA in het verleden actieve zendelingen in het buitenland
als Amerikaanse agenten had ingezet en 'dat in de toekomst mogelijk zal doen'. [5] Eerder bracht de Senate Select Committee
on Intelligence een rapport uit waarin werd verklaard dat de CIA 21 missionarissen en religieuzen had ingezet voor
inlichtingenwerk in het buitenland.

Sinds WO II vormen agressieve Pinkster-demagogen en Hard Capitalist Evangelicals een zichtbaar propaganda netwerk
voor valse Amerikaanse retoriek en wereldwijde economische machtsdoelstellingen...

De EO en hun ''Hour of Power'' nazaat bij RTL zijn hun vazallen...

Er zijn trouwens ook Evangical Baptists idioten in Midden America ontmaskert en opgepakt...
met name Grootbezitters (of eerder misdadige groot-rovers) schijnen veel voor dit Evangelical-nazisme-netwerk te voelen.

Wat dat betreft zijn deze sectes net zo erg als het Salafisme... uit op macht en economische overheersing van de mensheid.

HIer nog zo'n weerwinwekkend mannetje... topje van de ijsberg.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4208061/president-trump-verwelkomt-vrijgelaten-missionaris