Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » Verkiezingen TK'21 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 27, 28, 29  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Wat ga je stemmen voor TK'21?
VVD
12%
 12%  [ 2 ]
PVV
25%
 25%  [ 4 ]
CDA
0%
 0%  [ 0 ]
D66
0%
 0%  [ 0 ]
GL
0%
 0%  [ 0 ]
SP
6%
 6%  [ 1 ]
PvdA
0%
 0%  [ 0 ]
CU
0%
 0%  [ 0 ]
PvdD
0%
 0%  [ 0 ]
SGP
0%
 0%  [ 0 ]
Denk
0%
 0%  [ 0 ]
FvD
31%
 31%  [ 5 ]
Anders
12%
 12%  [ 2 ]
Ik stem niet
12%
 12%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 16

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Kan me heel goed voorstellen dat het in meer algemenere zin is besproken: CDA cruciaal, maar t is wat bij t CDA he, verloren, ja Omtzigt populair, relatie Omtzigt/Hoekstra, lijkt wel beetje op mijn verleden met Verdonk, kijken hoe de voorkeursstemmen uitvallen, heb persoonlijk niks tegen Omtzigt ("allerlei Omtzigt"), kan zo minister worden als dat helpt om het CDA te stabiliseren enzovoorts.

Joh, de meeste schandalen en opgestapte ministers komen toch echt uit de VVD... dus een beetje zelfreflectie mag de VVD/Rutte wel hebben als ze denken dat het CDA geen stabiele partner is.

Laatst aangepast door Cliff op Vr Apr 02, 2021 10:48, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 10:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Omdat hij van de VVD is en de VVD de grootste partij is en deze de "geloofwaardigheid" van Rutte geen probleem vindt.

Dat denk ik niet. De VVD heeft geen alternatieven.

Tegelijkertijd zou je ook wel gelijk kunnen hebben. De VVD heeft geen alternatieven, maar ook geen enkel moraal.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 10:49 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:
Cliff schreef:
estudiant schreef:
Besturen kan nooit zonder een zekere lenigheid in moraal, anders zal het eindresultaat nul zijn.

Putin agrees.

Quote:
En ja....hoe langer in de bestuursfunctie hoe vuiler je handen worden. Dus op tijd wegwezen is dan het parool

Waarom zit Rutte er dan nog?

Omdat hij van de VVD is en de VVD de grootste partij is en deze de "geloofwaardigheid" van Rutte geen probleem vindt.

Sterker nog, de VVD is by far de grootste partij en Rutte heeft by far van iedereen in de Kamer het grootste mandaat van de kiezer gekregen (bijna 2m kiezers, tegen bv 1.2m voor Kaag en 0.3m voor Omtzigt).

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 10:51 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Helaas heb je daar gelijk in. Wink

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 10:54 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
estudiant schreef:

Dat denk ik niet. De VVD heeft geen alternatieven.

Tegelijkertijd zou je ook wel gelijk kunnen hebben. De VVD heeft geen alternatieven, maar ook geen enkel moraal.

Een zwak punt van de democratie is dat inderdaad de immoraliteit de meerderheid kan krijgen. Dat zoiets kan schuren met de beginselen van een fatsoenlijke rechtsstaat is dan een interessant punt.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 12:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Kaag is nu al een echte gladde aal. Eerst voor de vorm Rutte aanvallen en vervolgens tegen de motie van wantrouwen stemmen.
Ze heeft hiermee haar visitekaartje afgegeven en dat is geen best kaartje...

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 12:30 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

En goed bekeken deed Hoekstra niets anders dan wat Kaag deed. Ze zouden goede nominees geweest kunnen zijn voor de rol als de Judas van Pieter Omzigt op deze Witte Donderdag.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 12:39 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Royy schreef:
estudiant schreef:

Blijft feitelijk een rel over niks. Politiek wapengekletter over een non-issue. Het is immers van alle tijden dat er bij de vorming van een kabinet in de verkenningsfase ook over personen gesproken wordt? En dat is ook nodig. Stel dat de VVD samen met de PVV in een verkenningsfase zou zitten dan is het toch logisch dat een Rutte wel even over een Graus zou willen spreken, bv 'Graus onaanvaardbaar als bewindspersoon'. Je moet dat alleen niet op een voor de pers leesbaar kladje papier zetten.

En dan nog iets: geen enkele politicus is zonder leugens en leugentjes, maar het gaat uiteindelijk dan altijd om de intentie. Besturen kan nooit zonder vuile handen te krijgen.

Ja vind ik eigenlijk ook. Zo werken dit soort dingen toch? Tuurlijk heb je t over de grootste instabiele factor in de groep als je samen op vakantie wil, tuurlijk zijn er geitenpaadjes qua informatie (de viavia). Zo werkt t nu eenmaal, zo werkt t bij de Overheid, zo werkt t in t bedrijfsleven, zo werkt t als mensen met elkaar samenwerken.

Maar wat nu? De oppositie heeft net zo lang geduwd en getrokken dat Rutte beschadigd is, gered door zn huidige coalitiepartners... tekent de nieuwe coalitie zich af, waarbij Rutte en de VVD een inhoudelijke prijs hiervoor gaan betalen?

We hebben even naar de poppenkast vol politiek steekspel, iets met het spel en de knikkers, mogen kijken.

Een motie van wantrouwen ingediend door de oppositie werd met steun van o.a. de demissionaire coalitiegenoten van de VVD, te weten D'66, het CDA en de CU, in meerderheid afgewezen. Tot zover heeft Mark Rutte als premier dus een reddingsboei toegeworpen gekregen. Maar het was wel een lekke reddingsboei. Want met de motie van afkeuring die is ingediend hebben D'66, het CDA, en de CU wel ingestemd, waarmee mede dankzij hen deze motie werd aangenomen. Dus als partijleider van de VVD en mede onderhandelaar in de formatie is Mark Rutte's onderhandelingspositie voor het verdere loop van de formatie wel degelijk ernstig verzwakt geraakt en is het geen vanzelfsprekendheid dat de overige partijen zich in een rat race to the bottom zichzelf tegen de laagst biedende prijs te koop gaan aanbieden om zich maar bij de grootste partij in te kunnen likken voor een plaats in de regering door deze aan een vereiste parlementaire meerderheid te kunnen helpen. En ook dit is hoe politiek, hoe zoals Friedrich Nietzsche het aanduidde met "En naar de heersenden keerde ik mijn rug toen ik zag wat zij met heersen bedoelden; Sjacheren, loven en bieden om de macht met het gepeupel.", werkt.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij macht zou definiëren in de hypothese dat jouw partij deze in regeringsverantwoordelijkheid zou moeten uitoefenen.
Ik weet nu al zeker dat je na verloop van tijd Friedrich Nietzsche wederom kunt aanhalen.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 14:21 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Loetje schreef:
en is het geen vanzelfsprekendheid dat de overige partijen zich in een rat race to the bottom zichzelf tegen de laagst biedende prijs te koop gaan aanbieden om zich maar bij de grootste partij in te kunnen likken voor een plaats in de regering door deze aan een vereiste parlementaire meerderheid te kunnen helpen.

Zonder de VVD is er geen werkbare meerderheid te vormen, hooguit een tijdelijke overgangs-meerderheid.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 14:29 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Dat klopt. Maar ik denk wel dat de onderhandelingspositie van Mark Rutte verzwakt is. En daar zullen de andere smaldelen als mede onderhandelaars gebruik van gaan maken.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 14:32 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Kamervoorzitter Arib sprak koning over situatie formatie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 14:35 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Waarom is deze tweet van Annemarie Jorritsma later weer verwijderd?

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 14:57 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Jan Roos schreef:

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 15:08 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Mooi, een ieder geval een stuk zakelijker dan de kennelijk oorspronkelijke versie met al die kwalificaties en die scheldpartij van Wilders.
Wilders?? Ja,, wat heeft hij trouwens in al die lange jaren als kamerlid (hij behoort tot de inventaris) nu eigenlijk bereikt?? Het schiet me maar niet te binnen. Iemand met zoveel ervaring en op afstand het langst zittende kamerlid zal toch wel iets hebben bereikt? O ja..... het z.g. "Burka-wetje" Very Happy De wet die Nederland een stuk veiliger heeft gemaakt .....

Hij is wel op afstand het kamerlid met de hoogste kosten, dat dan weer wel.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2021 16:58 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Loetje schreef:
Waarom is deze tweet van Annemarie Jorritsma later weer verwijderd?

Geen olie op t vuur gooien.

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 8:40 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

CU sluit nu een coalitie met Rutte als premier uit.

Tjeetje, dit gaat nog niet de goede kant op voor Rutte. Eigenlijk heeft CU Rutte nu weggestemd.

Wat nu? Ik gun t m toch ook niet dat ie op deze manier via de achterdeur verdwijnt. Maar hij kan nu bijna niet anders, omdat er door hem als persoon geen meerderheid te bouwen is (er van uitgaande dat de voorstemmers voor de motie van wantrouwen niet met hem willen samenwerken).

Aan de andere kant: hoe kun je een man die 2 miljoen stemmen heeft gekregen zo wegduwen? En nog anders geredeneerd: men sluit dan 4m stemmen uit (ofwel 40% van de stemmen), namelijk: VVD, PVV, FvD. Schandalig, da's een soort coupe.

Andere optie is dat dit een heel lang formatieproces wordt, waarbij uiteindelijk 1 van de "wantrouw"-stemmers of de CU alsnog buigt.

Hoorde gister wel een andere VVD-premierskandidaat overigens: Edith Schippers.

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Donderdag had de CU het verschil kunnen maken door voor de motie van wantrouwen te hebben gestemd, maar toen liet deze het na en wilde het niet of durfde het niet. Zelfs de SGP stemde voor. En dat doet de SGP, de oudste partij in de TK, zeer zelden, want de SGP beoordeelt bijna altijd de dingen en zaken op hun staatsrechtelijke kant. De CU kan zich hooguit verschuilen achter dat zij geen crisis in het zittende demissionaire kabinet wilde gedurende de formatie. Maar hier wordt wel een bom gelegd onder de formatie van een nieuwe regering met Mark Rutte als premier. Belofte maakt wel schuld. Of de CU doet niet mee aan een nieuwe regering met Mark Rutte als premier of de CU doet wel mee aan een nieuwe regering, maar blijft vasthouden aan hun eis een andere premier dan Mark Rutte. Met meedoen aan een nieuwe regering met Mark Rutte als premier is de CU alle geloofwaardigheid kwijt als ze nu stellen dat er een culturele omslag moet gaan plaatsvinden, welke volgens de CU niet met Mark Rutte als premier kan plaatsvinden, omdat deze een te groot deel van het gestelde culturele probleem is.

Trouwens, aangenomen dat de VVD als grootste regeringspartij mee gaat doen omdat men in de formatie moeilijk of eigenlijk niet om de VVD heen kan in een volgende regering, is Frits Bolkestein een reële optie als vervanger van Mark Rutte als premier?

Laatst aangepast door Loetje op Za Apr 03, 2021 9:26, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Bolkestein is 87....

https://www.ad.nl/nieuws/frits-bolkestein-magere-hein-is-niet-zachtzinnig-met-mij-omgegaan~a85751dd/

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Dat is nog altijd jonger dan de vermoedelijke leeftijd waarop Prins Charles koning zal gaan worden. Bijvoorbeeld. En ik vind hem nog altijd bij de tijd.

Dat radio interview met Frits Bolkestein uit 2019 gepresenteerd door Joost Eerdmans ooit gehoord? Een absolute terugluistertip!

#9 - Joost Eerdmans in gesprek met Frits Bolkestein (S01)

dinsdag 15 januari 2019, 17:01 uur

VVD-coryfee Frits Bolkestein (85) anderhalf uur lang in gesprek met Joost Eerdmans over hedendaagse politiek, Europa, politiek leiderschap en welke levenslessen hij heef geleerd. 'Door de bril van Eerdmans' is een productie van PowNed op NPO Radio 1.

https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-diepte-in/581063-9-joost-eerdmans-in-gesprek-met-frits-bolkestein-s01

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 10:00 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

estudiant schreef:
Mooi, in ieder geval een stuk zakelijker dan de kennelijk oorspronkelijke versie met al die kwalificaties en die scheldpartij van Wilders.

Pijnlijk hè, die aftrap die Geert Wilders nam in het lange matinee. Het is maar goed dat ik nog popcorn in huis had. Want dit debat was een matinee om er lang voor te gaan zitten.

We trappen af:

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 10:04 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Royy schreef:

Wat dacht je van Cora van Nieuwenhuizen?

Is eigenlijk de enige naam binnen de VVD die mij te binnen schoot, maar denk niet dat zij in aanmerking zal komen. Ze is in ieder geval redelijk onomstreden dacht ik, en persoonlijk vind ik haar best sympathiek voor een VVD'er.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 10:26 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Zonder de VVD is er geen werkbare meerderheid te vormen, hooguit een tijdelijke overgangs-meerderheid.

Maar dat hoeft niet met Rutte. De VVD moet Rutte gewoon wippen en verder gaan.

Royy schreef:
CU sluit nu een coalitie met Rutte als premier uit.

Inderdaad, die club zegt niet VVD maar noemt Rutte met naam.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Za Apr 03, 2021 10:35, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 10:30 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Hans Wiegel beraadt zich nog op zijn positie...

BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 10:43 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:
Royy schreef:

Wat dacht je van Cora van Nieuwenhuizen?

Is eigenlijk de enige naam binnen de VVD die mij te binnen schoot, maar denk niet dat zij in aanmerking zal komen. Ze is in ieder geval redelijk onomstreden dacht ik, en persoonlijk vind ik haar best sympathiek voor een VVD'er.

Sympathieke vrouw inderdaad, maar te licht.

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici