Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » De evolutie selecteert niet op IQ. Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
De evolutie selecteert niet op IQ.
BerichtGeplaatst: Do Jan 07, 2021 11:18 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

In de geschiedenis van de mensheid werd altijd geselecteerd op intelligentie. Steeds kreeg het mensdom bij een volgende uitgave een grotere herseninhoud. Dit stopte een paar honderdduizend jaar geleden bij de Homo Neanderthalers.(de Neanderthaler kreeg zelfs een langere schedel om de doorgang door het geboortekanaal te garanderen) hun opvolgers de Homo sapiens moest het met 1450 cc doen, tegenover de 1750cc herseninhoud van onze voorganger de Neanderthaler.
Blijkbaar heeft meer hersens voor een diersoort weinig extra nut voor het voortbestaan van de soort.
Het mensdom wordt blijkbaar steeds dommer.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 08, 2021 5:40 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Wie weet heeft de natuur 'n manier gevonden om beter functionerende hersens te maken die minder omvangrijk zijn.

Te vergelijken met ontwikkelingen in de IT, waar met steeds kleinere apparatuur steeds meer mogelijk wordt.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Jan 09, 2021 10:50 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Wie weet heeft de natuur 'n manier gevonden om beter functionerende hersens te maken die minder omvangrijk zijn.

Te vergelijken met ontwikkelingen in de IT, waar met steeds kleinere apparatuur steeds meer mogelijk wordt.

Ik denk niet dat we slimmer worden. Vanaf rond 1600 tot ongeveer 1940 werd er van alles uitgevonden. Daarna werd het meer doorborduren op de eerder bedachte uitvindingen.

BerichtGeplaatst: Za Jan 09, 2021 13:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Ik denk niet dat we slimmer worden. Vanaf rond 1600 tot ongeveer 1940 werd er van alles uitgevonden. Daarna werd het meer doorborduren op de eerder bedachte uitvindingen.

Wanneer werd Internet eigenlijk uitgevonden? 1675?

BerichtGeplaatst: Zo Jan 10, 2021 11:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:

Wanneer werd Internet eigenlijk uitgevonden? 1675?

Vind u internet een positieve uitvinding voor de mensheid.
Internet zorgt er zijdelings wel voor dat ons geheugen wordt uitgebreid. Maar of het een voordeel is dat men als mens minder na hoeft te denken, dat weet ik niet. Het zorgt er wel voor dat ik makkelijker gegevens op kan vragen. Maar het zorgt er tevens voor dat ik over onderwerpen minder diepzinnig na ga denken.
Het internet zorgde er bv tevens voor dat er nog nauwelijks echte kunst wordt gemaakt.
In het verleden zwierven wij via een kleine miljoen mensen uit dit land de hele wereld over, ontwierpen polders, bruggen voor Birma, en nieuwe aardappelrassen, we draaiden wereldwijd de beste agrarische samenleving in elkaar. Nu wordt dat hoofdzakelijk afgebroken via hoogopgeleide onkunde en verdraaiing van feiten.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 11, 2021 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik denk dat jij geen idee meer hebt van wat er allemaal wordt uitgevonden, en enorm last heb van een nostalgisch 'vroeger was alles beter'.

De 20ste eeuw was en de 21ste eeuw zal in het teken staan van technologische vooruitgang. Wat de industriële revolutie deed na 1880, dat doet Internet na 1990.

En ja, we kunnen heel lang praten of het ook echt vooruitgang is. Maar dan kom je van een feitelijk naar een waardeoordeel (wat jij hierboven ook doet... eerst heb je het over 'uitvindingen' en daarna over 'goede uitvindingen'.)

Was de stoommachine een 'goede' uitvinding? Of de boekdrukkunst? Of het buskruit?

BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2021 4:57 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Niet de IQ is bepalend, veel meer gaat het om combinaties van sociale vaardigheden, lichamelijke schoonheid en maatschappelijk succes.

Dat IQ daarin een rol kan spelen is ongetwijfeld, maar waarschijnlijk is sociaalpsychologische slimheid veel doorslaggevender dan intelligentie, zoals gemeten in IQ tests.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2021 10:48 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het staat in ieder geval vast dat onze hersen inhoud met rond 300 cc is gedaald. Die daling is ongeveer van dezelfde grootte als het cc waar we als homo mee begonnen.
Ook staat vast dat grote inzichten werden gewrocht toen de mensheid veel kleiner in aantal was. Een beperkt aantal mensen dachten grootse gedachten, zonder echt veel opleiding. Denk aan een Plato, Archimedes, Darwin, Rembrandt of van Leewenhoek.
De Ruiter begon zijn carrière met het in elkaar draaien van touwtjes.

BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2021 20:25 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

*** Let op je woorden, dit zien we als de zoveelste persoonlijke aanval Weerwoord Beheer ***

Slim ben je niet...

en tevens het levende bewijs dat aantal cc aan herseninhoud niks te maken heeft met intelligentie...

In de jaren '60 kon een computer ter grootte van 4 grote vrieskasten niet meer dan een optellen en aftrekken....

Zoek op ''Potvis''.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 18, 2021 12:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Joost Bakker schreef:
*** Let op je woorden, dit zien we als de zoveelste persoonlijke aanval Weerwoord Beheer ***

Slim ben je niet...

en tevens het levende bewijs dat aantal cc aan herseninhoud niks te maken heeft met intelligentie...

In de jaren '60 kon een computer ter grootte van 4 grote vrieskasten niet meer dan een optellen en aftrekken....

Zoek op ''Potvis''.

In de jaren 60 moest ik cursussen ik meen Waarheidsvinding volgen, ik moest programma,s schrijven met ik meen GWBasic.(ik ga ze niet opzoeken op de vliering)
We zijn gewoon op dezelfde weg verder geborduurd. Eigenlijk niks nieuws.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 18, 2021 21:57 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Goed om jouw meermaals genoemde verband tussen IQ en schedelinhoud naar het rijk der fabelen te verwijzen..

https://wibnet.nl/dieren/hersenen top 3 van de grootste dierenhersenen

Potvis hersengewicht: 7,8 kg
Mens: hersengewicht tussen 1,2 en 1,7 Kg...

Ra ra ra , welke soort is er slimmer ?

BerichtGeplaatst: Wo Jan 20, 2021 13:07 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Joost Bakker schreef:
Goed om jouw meermaals genoemde verband tussen IQ en schedelinhoud naar het rijk der fabelen te verwijzen..

https://wibnet.nl/dieren/hersenen top 3 van de grootste dierenhersenen

Potvis hersengewicht: 7,8 kg
Mens: hersengewicht tussen 1,2 en 1,7 Kg...

Ra ra ra , welke soort is er slimmer ?

Het gaat erom dat men de herseninhoud bekijkt in verband met het lichaamgewicht. In uw optie zal een mier of een wesp helemaal geen nest kunnen bouwen.
Ik vraag me of hoe groot uw hersengewicht is in verhouding tot uw totale gewicht.
Nu vraag ik me dank zij u af, wat beter is, instinkt of vrij denkvermogen. Voor de natuur maakt het blijkbaar weinig uit
Zijn de resultaten van beide richtingen op het eind hetzelfde?

BerichtGeplaatst: Wo Jan 20, 2021 16:56 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

instinkt ?

BerichtGeplaatst: Do Jan 21, 2021 9:51 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Joost Bakker schreef:
instinkt ?

Instinkt is en voorgeprogrammeerde handeling, die is vastgelegd in de hersens van een individu.
Dus als een deugend mens automatisch discriminatie begint te schreeuwen, als een gekleurd persoon wordt gewezen op een foute handeling, is dat een voorgeprogrammeerd instinkt.

BerichtGeplaatst: Do Jan 21, 2021 15:05 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Instinkt? Komt dat van het werkwoord instinken of ''er ingestonken zijn''?

Misschien is mijn herseninhoud/lichaamsvolume index (jouw theorie volgend) te klein,
of schiet mijn woordenschat te kort...

BerichtGeplaatst: Vr Jan 22, 2021 10:16 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Joost Bakker schreef:
Instinkt? Komt dat van het werkwoord instinken of ''er ingestonken zijn''?

Misschien is mijn herseninhoud/lichaamsvolume index (jouw theorie volgend) te klein,
of schiet mijn woordenschat te kort...

Dus u heeft volgens u een te klein denkraam? om dit allemaal te begrijpen.

BerichtGeplaatst: Za Jan 23, 2021 0:21 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

En u kunt niet spellen.

BerichtGeplaatst: Za Jan 23, 2021 10:29 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Joost Bakker schreef:
En u kunt niet spellen.

En u bent een taalnazi.

BerichtGeplaatst: Za Jan 23, 2021 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Bijzonder om te zien dat mensen niet kunnen omgaan met een afwijkende mening. Bij oneens lijkt een scheldpartij onvermijdelijk. Vrijheden hebben als nadeel dat we een eigen waarheid hebben gecreëerd en daar dagelijks in bevestigd willen worden. Iets wat daar tegenin gaat wordt direct als de ander aangemerkt en soms zelfs als vijand.

BerichtGeplaatst: Za Jan 23, 2021 12:05 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Ach hij maakt een goed grap en dat is volstrekt OK... Al zou ik dan geen taal Nazi moeten heten,
maar eerder een spellings Nazi... ha ha.

Ik ben geen Facistoide Groene Linkscher van het ''Eva Jinek'' type, die heel Nederland afspeurt op vermeende ''foute'' grappen.
Wat fout is bepaald deze ''Eva Braun'' van de NOS/RTL4 sekte blijkbaar zelf... maar zij heeft voor mij geen enkele betekenis
noch enige gezag... Ook niet als ze systematisch anti FvD nonsense produceert...

Echter qua intelligentie gaat de hersenvolume/gewicht verhouding niet altijd op.

Die hoed gaat niet op voor het konijn versus de kat.

Met de lichaamsgrootte van een kat zou het konijn met hersenen van 12 gram 2 1/2 keer dommer
moeten zijn dat een kat. Dat is echter niet zo.

Het hersenvolume van Eva Jinek is echter iets kleiner dan de gemiddelde witte man...

Bij deze achterbakse dame moet het driftig aflezen van een autocue haar domheid en rigide denkwijzen
maskeren. Domme mensen trappen erin...

BerichtGeplaatst: Zo Jan 24, 2021 1:49 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Intelligentie......zucht....
Ieder dier, insect, weekdieren, vogels, reptielen, zoogdieren hebben een intelligentie.
Anders kunnen ze niet overleven.
Verder zijn intellectuelen, een ander soort mensen.
Die zijn niet intelligent en zullen nooit kunnen overleven buiten hun cocon.

Maar er is een dier die heel intelligent is en het is een weekdier.
Geen skelet en het leeft in de oceaan.
De octopus.

The Most Intelligent Animal on Earth? | Unedited Movie Aliens of the Deep Sea | Nature Documentary

En om een glazen fles te openen is intelligentie want dit hebben ze niet geleerd en het is geen instinkt.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 24, 2021 10:58 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Intelligentie......zucht....
Ieder dier, insect, weekdieren, vogels, reptielen, zoogdieren hebben een intelligentie.
Anders kunnen ze niet overleven.
Verder zijn intellectuelen, een ander soort mensen.
Die zijn niet intelligent en zullen nooit kunnen overleven buiten hun cocon.

Maar er is een dier die heel intelligent is en het is een weekdier.
Geen skelet en het leeft in de oceaan.
De octopus.

The Most Intelligent Animal on Earth? | Unedited Movie Aliens of the Deep Sea | Nature Documentary

En om een glazen fles te openen is intelligentie want dit hebben ze niet geleerd en het is geen instinkt.

Ik heb me wel eens afgevraagd wat er zou gebeuren in de zee als een octopus net zo oud werd als wij.(er wordt beweerd dat octopussen na het afzetten van eieren en de mannetjes zelfs al na de paring) doodgaan. Ze hebben dus maar en beperkte tijd van leven om langer na te denken)
Als ze niet zouden sterven na een paar jaar en hun ook 80 jaar werd gegund, zou wellicht hun geestelijke ontwikkeling die van ons evenaarden, of voorbij streven.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 25, 2021 23:05 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ja jammer genoeg leven ze niet lang.
Als zij een leeftijd van 25 jaar zouden bereiken dan zien de oceanen er anders uit.
Maar een zeeschildpad kan 150 jaar worden dus intelligentie heeft niet zoveel te maken met langer leven,
Veel mensen van 80´+ worden dement.

BerichtGeplaatst: Di Jan 26, 2021 0:11 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

T'Jezus, Ben ik blij dat Rutte geen zeeschildpad is 🛀
Anders waren we nog veel natter .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Jan 28, 2021 1:04 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

10 miljoenste schreef:
T'Jezus, Ben ik blij dat Rutte geen zeeschildpad is 🛀
Anders waren we nog veel natter .

Laughing Laughing Laughing