Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd.
Eens
33%
 33%  [ 4 ]
Oneens
66%
 66%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 12

BerichtGeplaatst: Do Dec 03, 2020 14:40 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

P.S. er bestaat toch een euthanasie wet?
Is die terug gedraaid of wat is er aan de hand?
Heb ik iets gemist!

BerichtGeplaatst: Do Dec 03, 2020 14:57 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je hebt niets gemist. Er bestaat nog steeds de wet euthanasie, het gaat om de toetsingscommissie euthanasie die controleert of er binnen de kaders van deze wet gehandeld wordt.
In die commissie zou nu een lid komen dat pro euthanasie is, maar de afgezanten van God vonden dat dit niet mocht en stuurden Grapperhaus om dit te verijdelen.
Wederom bemoeit religie, uit naam van een niet bestaande Sinterklaas, zich met een privézaak.

BerichtGeplaatst: Do Dec 03, 2020 15:15 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Een toetsing commissie?
Typisch Nederlands.
Het is toch iets tussen de patiënt en de arts en familie.
Staat die commissie er bij om te controleren of het volgens de regeltjes is gegaan?
En natuurlijk kan in die commissie niet iemand zitten die tegen euthanasie is.
Of moet het divers zijn, tegen en voorstanders.... knettergek.

Ik kan mij nog dat trieste verhaal herinneren van een huisarts die euthanasie gaf aan een vriend/patiënt met kanker.
Hij had een co assistente bij zich die het hier niet mee eens was en hem heeft aangeklaagd.
Deze huisarts heeft zelfmoord gepleegd, te triest voor woorden.

BerichtGeplaatst: Do Dec 03, 2020 15:56 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Waar het bij die toetsingen om gaat is of er zorgvuldig gehandeld is. En dat is natuurlijk een goede zaak, je wilt immers niet dat oma vanwege haar erfenis "ge euthanaseerd" wordt.
Alle criteria die gehanteerd worden zijn rationeel en staan helemaal los van een god. In dat kader vind ik het dan niet erg fris dat religieuze politici zich hiermee gaan bemoeien omdat zij vinden dat alleen God leven kan geven en nemen.

BerichtGeplaatst: Do Dec 03, 2020 17:27 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Euthanasie is een privézaak.

Dat kun je vinden.

Quote:
Waar het bij die toetsingen om gaat is of er zorgvuldig gehandeld is. En dat is natuurlijk een goede zaak, je wilt immers niet dat oma vanwege haar erfenis "ge euthanaseerd" wordt.

Gelukkig snap je het zelf ook wel. Dat moet je dus laten toetsen door onafhankelijke mensen en niet door pro euthanasie activisten.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 04, 2020 9:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Dat kun je vinden.

Huh? Dat kan ik vinden? Dat IS zo! Het is een privézaak, net als religie dat is.
Religieuzen dienen zich niet te bemoeien met andermans euthanasie.

Quote:
Gelukkig snap je het zelf ook wel. Dat moet je dus laten toetsen door onafhankelijke mensen en niet door pro euthanasie activisten.

Je bent een ware gelovige; iemand die pro euthanasie is negatief afschilderen. Maar jij en jouw god hebben geen donder te maken met andermans euthanasie,. Het zou daarom een goede zaak zijn geweest als iemand, die voorstander van euthanasie is, in die commissie zou zijn opgenomen.
Met jouw opstelling bewijs je mijn gelijk: jullie zijn de salafisten van het christendom.

BerichtGeplaatst: Vr Dec 04, 2020 17:17 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Je bent een ware gelovige; iemand die pro euthanasie is negatief afschilderen. Maar jij en jouw god hebben geen donder te maken met andermans euthanasie,. Het zou daarom een goede zaak zijn geweest als iemand, die voorstander van euthanasie is, in die commissie zou zijn opgenomen.
Met jouw opstelling bewijs je mijn gelijk: jullie zijn de salafisten van het christendom.

Ik schilder iemand die euthanasie activist is niet per se negatief af. Maar diegene is wel gekleurd en vooringenomen. Die kan dus nooit onderdeel zijn van een objectieve, onafhankelijke toetsingscommissie.

Euthanasie is een heel moeilijk onderwerp. Ik en mijn God hebben inderdaad niets te maken met jouw euthanasie. Maar ik en mijn God hebben er wel wat mee te maken als jij een euthanasie in wordt gepraat door je omgeving.

Ik denk dat we hier op dit moment prima regels voor hebben, die je dan ook moet controleren met objectieve observators.

BerichtGeplaatst: Za Dec 05, 2020 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Euthanasie is bedoeld voor mensen die ondraaglijk lijden en toch tegen beter weten in in leven worden gehouden.
Als iemand niet meer wil leven, gun hem of haar dan een waardige dood.
Royy, wat jij doet met jouw laatste maanden of dagen of uren is helemaal jouw zaak. Ga aub niet voor anderen bepalen wat ze moeten doen.

BerichtGeplaatst: Za Dec 05, 2020 12:12 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Loetje schreef:
Cliff schreef:
Jip schreef:
Jij bent een blanke heteroseksuele man in Zeeland.

Tedje van Es schreef:
En ik ben een blanke heteroseksuele man uit Limburg

Blanke heteroseksuele mannen mogen gediscrimineerd worden Laughing Crying or Very sad

Je dient je als blanke omdat je blank geboren bent en daar niks aan kan veranderen voor eeuwig schuldig te voelen voor je blanke erfzonde. En dat is nou je white privilege.

Nee Loetje, je dient je als blanke je verantwoordelijkheid te nemen. Je bent blanke geboren en dat geeft jou geen enkel recht om je beter te voelen als de getinte medemens.
Ga even na wat jouw persoonlijke verdiensten zijn. Blank zijn is dat dus niet.
Noch het bezit van een penis.

Cool

BerichtGeplaatst: Za Dec 05, 2020 12:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Ik schilder iemand die euthanasie activist is niet per se negatief af. Maar diegene is wel gekleurd en vooringenomen. Die kan dus nooit onderdeel zijn van een objectieve, onafhankelijke toetsingscommissie.

Je schildert het wel negatief af en je mist het punt. Euthanasie is toegestaan, mits binnen bepaalde kaders. De commissie ziet erop toe dat die kaders aangehouden worden. Daarbij maakt het niet uit of je voor of tegen euthanasie bent.

Quote:
Euthanasie is een heel moeilijk onderwerp. Ik en mijn God hebben inderdaad niets te maken met jouw euthanasie. Maar ik en mijn God hebben er wel wat mee te maken als jij een euthanasie in wordt gepraat door je omgeving.

Fout, jij en jouw God hebben helemaal niks met mijn euthanasie, daar heeft die commissie alles mee te maken.

BerichtGeplaatst: Za Dec 05, 2020 12:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Jip schreef:
Nee Loetje, je dient je als blanke je verantwoordelijkheid te nemen.

Welke verantwoordelijkheid en waarom?

BerichtGeplaatst: Za Dec 05, 2020 18:40 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Je schildert het wel negatief af en je mist het punt. Euthanasie is toegestaan, mits binnen bepaalde kaders. De commissie ziet erop toe dat die kaders aangehouden worden. Daarbij maakt het niet uit of je voor of tegen euthanasie bent.

Jawel, die commissie moet onafhankelijk zijn.

T is alsof je Jos van Rey in een commissie ter bestrijding van corruptie zet (of welke andere Limburgse politicus dan ook).

BerichtGeplaatst: Zo Dec 06, 2020 12:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je mist helemaal het punt.
Euthanasie is niet verboden., het is wettelijk geregeld. De mensen die in die commissie zitten zijn dus per definitie niet tegen euthanasie. Het zou pas krom zijn als zo'n salafistische christen, die vindt dat alleen zijn god recht heeft op het beëindigen van het leven, in die commissie zou zitten. In tegenstelling tot zo'n bekrompen christen kan een evenwichtig, rationeel denkend mens, die vindt dat euthanasie geen zaak van een god is, er uitstekend op toezien of de regels in acht genomen worden.

Wat begrijp jij hier niet aan?

BerichtGeplaatst: Zo Dec 06, 2020 21:10 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ik denk dat je in zo'n commissie geen orthodox christen moet zetten en ook geen pro euthanasie activist. Simple as that.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2020 9:38 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dan maak je toch echt een denkfout. Euthanasie is legaal, de mensen die in die commissie zitten moeten dus op z'n minst pro euthanasie zijn.
Het vraagstuk is niet of euthanasie moet worden toestaan, het vraagstuk is of een toepaste euthanasie binnen de kaders van de wet werd uitgevoerd.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2020 17:42 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

En de hamvraag is natuurlijk; waarom zouden onderwijs en religie niet meer van deze tijd zijn?
Wordt hiermee bedoeld dat onderwijs en religie per direct maar afgeschaft moeten worden?
Of dat religie niet meer thuishoort in het onderwijs?
En wat betekent dat dan? Dat docenten worden gescreend op hun religie/levensovertuiging?
Dat docenten die bij hun leerlingen een of andere vorm van religie merken, deze leerlingen kunnen uitsluiten van onderwijs?
Kortom, deze vraag raakt elke mens in het diepst van hun wezen.
Hoe moeten we daarmee omgaan?

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2020 18:08 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Al die vragen komen voort uit de problemen die de Islam (inmiddels al 39 terreuraanslagen en het eind is
komende 1000 jaar nog niet in zicht) in Europa veroorzaakt..

Vervolgens redeneren valse redenaars dat men de Islam zaken niet mag verbieden die men andere religies zoals
Budisme, Hinduisme en Christendom wel toestaat... en misbruikt men de term discriminatie.

Hier beginnen de problemen... het valse uitgangspunt dat de Islam een religie is gelijk aan de anderen...

Echter het hele ontstaan vanuit Mohammeds koker, de beginselen en de praktijk dooreen de
hele geschiedenis van de Islam tot op heden is gebaseerd op het vernietigen van andere geloven
te beginnen met het Jodendom en het Christendom, zodra de gelegenheid optreedt.

Daaromheen is een heel boek opgetuigd met verboden, aanzetten tot vreselijke geweld (onthoofdingen)
en ter afwisseling hele reeksen zichzelf herhalende infantiele zoetsappige versen voor kleuters.

Wanneer men eist allerlei beperkingen aan de Islam op te leggen dan kan dat morgen al.
Het unieke sociaal verstikkende, discriminerende, offensieve en gewelddadige karakter van deze denkrichting
maakt optreden mogelijk.

De weg staat gewoon open... wat Rutte, Klaver etc etc ook beweren.

Men kan immers ook het kleine cultgroepje Nazi''s hun hakenkruizen ontnemen zonder dat
andere politieke partijen hun logo's dan OOK zouden moeten inleveren...

Iedereen begrijpt dat en het is een leugen dat men de Islam niet systematisch volgens de wet kan aanpakken.

Dat alle ellende en misdaad uit die hoek niet allang beeindigd is komt voort uit niet WILLEN optreden.

Sauidi Arabie, Qatar en Kuweit willen het niet en ons gevestigde politiek buigt voor hen op een wijze
die we van vele gevestigde politici zelfs tijdens WO II niet gezien hebben...

Zij gingen liever de gevangenis is dan te buigen, vraag het Willem Drees SR. die door de
nep liberalen van nu uit de CANON van onze geschiedenislessen weggezuiverd moet worden,
nog wel opgesteld door neo liberal uit de VS ???

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2020 22:19 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
Dan maak je toch echt een denkfout. Euthanasie is legaal, de mensen die in die commissie zitten moeten dus op z'n minst pro euthanasie zijn.
Het vraagstuk is niet of euthanasie moet worden toestaan, het vraagstuk is of een toepaste euthanasie binnen de kaders van de wet werd uitgevoerd.

Voila, dus moet je niet iemand hebben die voor ruime toepassingen die kaders is.

BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2020 8:52 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Joost Bakker schreef:
Al die vragen komen voort uit de problemen die de Islam (inmiddels al 39 terreuraanslagen en het eind is

De autochtone religie kan er ook wat van. Deze topic is geopend omdat de orthodoxe Nederlandse christenen op hun school homofielen discrimineren.

Jip schreef:
En de hamvraag is natuurlijk; waarom zouden onderwijs en religie niet meer van deze tijd zijn?
Wordt hiermee bedoeld dat onderwijs en religie per direct maar afgeschaft moeten worden?

Lees de discussie even na. Dat is al allemaal al ter sprake gekomen.

Royy schreef:
Voila, dus moet je niet iemand hebben die voor ruime toepassingen die kaders is.

Dus iemand die niet tegen euthanasie is.

BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2020 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Tedje van Es schreef:
Joost Bakker schreef:

De autochtone religie kan er ook wat van. Deze topic is geopend omdat de orthodoxe Nederlandse christenen op hun school homofielen discrimineren.

Jip schreef:

Lees de discussie even na. Dat is al allemaal al ter sprake gekomen.

Royy schreef:

Dus iemand die niet tegen euthanasie is.

Weinig overtuigend....
Je kunt appels niet met eieren vergelijken, maar dat heb ik al veel eerder gezegd.

Als Nazi's (die dan weer niks tegen homo's hadden) Nederland bezetten ga je niet redeneren:
''Seculieren hier in Nederland kunnen er ook wat van!!!, mijn buurvrouw behandelt haar dochter slecht''

Je kunt evengoed in het haar 710 lezen dat een homo in Arabia wordt gemarteld, verstoten zo niet onthoofd als
in het jaar 2020... De Koran is een dom totalitair dogma vol regels waarvan de ''auteur'' geregeld heeft onveranderlijk te zijn.

We hebben het hier over een existentiele bedreiging die zich op lange termijn (gezien haar natuurlijke
ontwikkelingen elders en haar gehele ontstaansgeschiedenis tot op heden) gaat ontwikkelen...

De ISlam van Mohammed vindt zijn uitgangspunt in het vernietigen van andere religies waarvan
het delen heeft geplagieerd, vervormd en verminkt tot een haat tirade en de principele wil anderen te verdelgen.

Daar is die dreiging van dat ene schooltje met een verouderd in de la liggend beleidsregeltje dat al niet
meer werd toegepast helemaal niks bij.

Menig Arabisch homo zou je kunnen uitleggen wat het verschil is tussen voortdurende ''doodsangst'' en
ergernis over een een oud vergeten vod in 1 protestants schooltje van de tienduizenden in een land.

Je Christenhaat is ongefundeerd en te scherp en gaat voorbij aan de zichtbare welwillendheid van het Christendom
mee te gaan in humaniteit en mensenrechten.. Het Humanisme komt niet voor niks voort uit het Christendom,
ondanks de ergernis die uitwassen veroorzaken.

Ter vergelijking van de dagelijkse realiteit:
Die homo's die momenteel onder toenemende gewelddadige dreiging blootgesteld staan met name Amsterdam
(aan Islamisten stemmen onderworpend bestuur) weten allen dat daar geen Evangelische jongerengroepjes achter zitten.

Je kunt appels niet met eieren vergelijken. In feite leef je voor een belangrijk deel op de schouders van
de Christelijke cultuur die als sinds jaar 0 de fundamentele ruimte bood tot verandering. De Bijbel
is in tegenstelling van de Koran geen lang Dogma, ook niet binnen de Christelijk leer.

BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2020 11:47 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Joost Bakker schreef:
Weinig overtuigend....
Je kunt appels niet met eieren vergelijken, maar dat heb ik al veel eerder gezegd.
Als Nazi's (die dan weer niks tegen homo's hadden) Nederland bezetten ga je niet redeneren:
''Seculieren hier in Nederland kunnen er ook wat van!!!, mijn buurvrouw behandelt haar dochter slecht''

Wat een kromme vergelijking. Ik vergelijk religie met religie.
Jij vergelijkt nazi's met religie. Jij vergelijkt appels met peren.

Bovendien heb je het ook nog mis: nazi's stuurden homofielen naar de gevangenissen en de kampen. Nog nooit van de roze driehoek gehoord?

Quote:
Ter vergelijking van de dagelijkse realiteit:
Die homo's die momenteel onder toenemende gewelddadige dreiging blootgesteld staan met name Amsterdam
(aan Islamisten stemmen onderworpen bestuur) weten allen dat daar geen Evangelische jongerengroepjes achter zitten.

Ja en? Moet ik daarom zwijgen over de homohaat van extremistische christenen?
Er zijn genoeg topics waar ik zware kritiek op de islam heb. En deze topic gaat nou toevallig over extremistische christenen.

Quote:
Het Humanisme komt niet voor niks voort uit het Christendom, ondanks de ergernis die uitwassen veroorzaken.

Ook dat is niet waar. Het christendom heeft het humanisme niet uitgevonden, het humanisme heeft de Verlichting in het christendom gebracht en het christendom ten goede veranderd.

Quote:
Je Christenhaat is ongefundeerd en te scherp en gaat voorbij aan de zichtbare welwillendheid van het Christendom mee te gaan in humaniteit en mensenrechten.

Christenhaat? Als een club extremistische christenen homohaat predikt en dat probeert te verdoezelen door het als de vrijheid van onderwijs te verkopen dan zeg ik daar wat van. Dat heeft weinig met christenhaat te maken. En ik ben daarin niet de enige; de hele 2e Kamer heeft er zich druk over gemaakt.

BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2020 15:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb als niet katholiek er niks op tegen als het katholieke klokje op zondagmorgen klingelt. Ik ben tenslotte niet alleen op de wereld.
Ik was wel over de rooie toen ik op mijn destijds nog kleine kinderen moest passen, die slapend bovenkamer, op zondagmiddag werden wakker gedreund door een nabije kerkklok, die meer lawaai probeerde te maken dan de originele klok die van oudsher in de dorpskerk luide.
Ik had volgens mij ook recht op enige Zondagsrust, niet verstoord door krijsende koters.

BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2020 15:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Ik heb als niet katholiek er niks op tegen als het katholieke klokje op zondagmorgen klingelt. Ik ben tenslotte niet alleen op de wereld.

Je redeneert fout. De katholieken (en gereformeerden) moeten niet klingelen, want zij zijn niet alleen op de wereld. Ze zijn zelfs in de minderheid.

BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2020 15:39 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Gut.. Sinds wanneer is het interessant wat er in het Oude Testament staat?

Voor katholieken niet in ieder geval.

Tja, sommige stukken worden gebruikt voor lezingen, maar er wordt verder niet echt op in gegaan.

Voor katholieken is alleen het Nieuwe Testament van belang.
Of, om het nog duidelijk te zeggen, de woorden die aan Jezus worden toegeschreven.

Dat is ook de reden, waarom katholieken bij voorbeeld pertinent TEGEN de doodstraf zijn.
Overigens staat er in het Oude Testament niets dat expliciet tegen homofilie is.

Hoe men dan toch aan deze valse wijsheid komt?

Het is bekend, dat in de antieke wereld vriendschap tussen mensen van hetzelfde geslacht normaal waren.
Het ging hier ook niet echt om het feit, dat deze mensen seksueel contact hadden.

In de Romeinse tijd, zag men het dalende aantal echte Romeinen, en werd van bovenaf
de mensen opgedragen te huwen, en voor kinderen te zorgen.

De aversie tegen homofilie is dus vooral hier aan te danken.
Vergeet niet, dat bij voorbeeld ook Paulus, als Romein zijn invloed heeft gehad
op de vorming van de katholieke schriftuur.

Het komt er op neer, dat de Bijbel, net als de Koran, een gemanipuleerde stapel geschriften is,
waar iedereen naar hartenlust uit kan shoppen.
En dat heeft voor een hoop ellende gezorgd tot op de dag van vandaag.

Getekend, ook een Christen. (Zie Avatar)

BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2020 15:45 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Cliff schreef:
Poendert schreef:

Je redeneert fout. De katholieken (en gereformeerden) moeten niet klingelen, want zij zijn niet alleen op de wereld. Ze zijn zelfs in de minderheid.

Bepaalde katholieke waarden en normen komen overeen met de universele verklaring van de rechten van de mens.
Je kan niet zo maar katholieken als groep wegzetten.
Het is geen protestantisme!

Een klein voorbeeld is het recht op voedsel.
Wie honger heeft, heeft recht op voedsel.
Zo kon het gebeuren, dat een uitspraak van een katholieke bisschop
over het stelen van een brood, voor opschudding in politiek Den Haag zorgde.

Welaan. Als de staat in gebreke blijft, dient een hogere instantie in te grijpen Smile

Reden waarom de Koningen altijd door de Kerk gekroond werden.
Inclusief de Keizer!

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg