Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd. Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd.
Eens
40%
 40%  [ 4 ]
Oneens
60%
 60%  [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 10

Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd.
BerichtGeplaatst: Di Nov 10, 2020 9:27 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
De Tweede Kamer debatteert maandag over de burgerschapsopdracht van scholen. Een debat over botsende grondrechten. Mogen reformatorische scholen bijvoorbeeld van ouders eisen dat ze een identiteitsverklaring tekenen waarin een homoseksuele levenswijze wordt afgewezen?

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/mogen-reformatorische-scholen-eisen-dat-ouders-homoseksualiteit-afwijzen-verbieden-zet-alleen-maar-kwaad-bloed~be296ea6/

Quote:
Slob: Homoseksualiteit afkeuren mag, zolang scholen zorgen voor een veilig leerklimaat.

https://www.trouw.nl/politiek/slob-homoseksualiteit-afkeuren-mag-zolang-scholen-zorgen-voor-een-veilig-leerklimaat~beb24246/

En weer gaat het mis! Steeds weer blijkt dat religieuzen niet te vertrouwen zijn en dat ze hun eigen achterlijke discriminerende opvattingen publiekelijk uit kunnen dragen.
Het wordt hoogste tijd dat wij, de weldenkende meerderheid in dit land, paal en perk gaan stellen aan allemaal die achterlijkheden die steeds maar weer opnieuw uit naam van de één of andere goddelijkheid uitgekraamd en opgelegd mogen worden.

BerichtGeplaatst: Di Nov 10, 2020 12:25 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Helemaal met je eens Tedje.
Onderwijs hoort neutraal te zijn waar kinderen wel geschiedenis leren en ook verschillende religies.
Maar hun eigen religie doen ze maar op zondag of zaterdag of vrijdag in hun kerken, moskees en synagogen of hindoe tempels.
Het hoort niet thuis op school in de klas.
Deze kinderen worden al heel vroeg geïndoctrineerd en hun blik op de wereld is vertroebeld.

BerichtGeplaatst: Di Nov 10, 2020 13:43 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Druktemaker Marcel van Roosmalen - Vrijheid van onderwijs.

Op de webpagina even op het pijltje klikken zodat het filmpje start.

BerichtGeplaatst: Di Nov 10, 2020 15:53 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

https://nos.nl/artikel/2356000-slob-krabbelt-terug-verklaringen-die-homoseksuele-identiteit-afwijzen-gaan-te-ver.html

En laf is hij ook nog. Als God daar toch voor staat dan sta je daar zelf toch ook voor en ga je toch niet laf inbinden als je wat tegenwind krijgt?
Slob lijkt op Petrus die de haan niet 3 keer liet kraaien...

BerichtGeplaatst: Di Nov 10, 2020 16:12 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Niemand heeft de wijsheid in pacht.

We moeten niet vergeten dat 't op de meeste scholen inmiddels gewoonte is om kinderen te onderwijzen over 'n onderwerp als homoseksualiteit.

En dat pleegt dan niet op 'n afwijzende manier te gebeuren, ook al omdat dit niet getolereerd zou worden door de intolerante voorstanders van deze vorm van gedrag.

Vandaaruit bezien is 't heel begrijpelijk dat ouders die vinden dat dit gedrag niet goed is voor hun kinderen tegenwicht willen bieden tegen de meer algemene trend dat er op scholen positief over onderwezen wordt.

Dus ja, op religieuze scholen geen woord over homoseksualiteit, maar dat dan ook op openbare scholen.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Nov 10, 2020 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Natubico schreef:
Niemand heeft de wijsheid in pacht.

Laten we in ieder geval dan even vaststellen dat religieuzen, met hun ingebouwde achterlijke homohaat, de wijsheid absoluur niet in pacht hebben.

Quote:
Dus ja, op religieuze scholen geen woord over homoseksualiteit, maar dat dan ook op openbare scholen.

Juist omdat uit religieuze hoek zoveel homohaat komt zijn openbare scholen gedwongen om kinderen over homofilie te onderwijzen. Als religieuzen normale mensen zouden zijn dan zou dat helemaal niet hoeven.

BerichtGeplaatst: Di Nov 10, 2020 19:13 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Juist omdat uit religieuze hoek zoveel homohaat komt zijn openbare scholen gedwongen om kinderen over homofilie te onderwijzen. Als religieuzen normale mensen zouden zijn dan zou dat helemaal niet hoeven.

Dit is dus echt volkomen generaliserende onzin he. De overgrote meerderheid van de christenen heeft geen enkel probleem met homoseksualiteit. In de grootste protestantse kerk van Nederland, de PKN, staan homo's als dominee op de kansel en worden homo-huwelijken ingezegend. Veel PKN-kerken laten de regenboogvlag op hun kerktoren wapperen op "coming-out dag".

T gaat om de niches, waar homoseksualiteit nog steeds zeer gevoelig ligt. Die niches zijn het niet waard om de vrijheid van onderwijs aan op te offeren. Ik had niet anders gewild dan dat ik onderwezen ben op een christelijke school.

Die gevoeligheid ram je er niet uit door de vrijheid van onderwijs aan te tasten. Die gevoeligheid krijg je er uit door constant het echte verhaal te vertellen en de scholen die in de niche opereren op te dragen dat ze bepaalde zaken niet kunnen vertellen. Die gevoeligheid gaat er langzaam uit, bij vrijgemaakten en nederlands-gereformeerden gaat het goed, bij chirstelijk/oud-gerefomeerden en orthodoxe hervormden nog niet.

Het idee wat er is over homoseksualiteit thuis verander je niet door de scholen te veranderen. Dat verander je alleen door te laten zien dat er een huis van God is waar je wel welkom bent zoals je bent.

BerichtGeplaatst: Di Nov 10, 2020 20:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
T gaat om de niches, waar homoseksualiteit nog steeds zeer gevoelig ligt. Die niches zijn het niet waard om de vrijheid van onderwijs aan op te offeren. Ik had niet anders gewild dan dat ik onderwezen ben op een christelijke school.

Onbegrijpelijk standpunt van je Royy... in het gereformeerde onderwijs is het dagelijkse kost dat homoseksuelen in grote problemen komen. Verstoten, weglopen, zelfs zelfmoord onder jongeren komt voor.

En dan ga jij roepen 'niches'. Ik vind het misplaatste bagatellisering. Iedere persoon is er één teveel.

BerichtGeplaatst: Di Nov 10, 2020 20:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Onbegrijpelijk standpunt van je Royy... in het gereformeerde onderwijs is het dagelijkse kost dat homoseksuelen in grote problemen komen. Verstoten, weglopen, zelfs zelfmoord onder jongeren komt voor.

En dan ga jij roepen 'niches'. Ik vind het misplaatste bagatellisering. Iedere persoon is er één teveel.

Helemaal eens. Maar hoeveel % van het christelijk onderwijs is orthodox-gereformeerd? En is dat dan reden om het hele christelijk onderwijs overboord te kieperen? Kind en badwater, Cliff.

In sommige voetbalkantines kan homoseksualiteit ook niet echt op enthousiasme rekenen, moeten we t hele amateurvoetbal dan maar stoppen?

BerichtGeplaatst: Wo Nov 11, 2020 1:44 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Helemaal eens. Maar hoeveel % van het christelijk onderwijs is orthodox-gereformeerd? En is dat dan reden om het hele christelijk onderwijs overboord te kieperen? Kind en badwater, Cliff.

Als je juridisch geen andere mogelijkheid hebt en je moet van het giftige badwater af Royy...

Of wil jij een wet tegen gereformeerden maken? Dus al het onderwijs mag religieus getint zijn, zolang het maar niet gereformeerd is?

Wederom van die luchtfietserij die je nooit rond krijgt.

Quote:
In sommige voetbalkantines kan homoseksualiteit ook niet echt op enthousiasme rekenen, moeten we t hele amateurvoetbal dan maar stoppen?

Laten we bij het onderwerp blijven. Homodiscriminatie komt overal voor, maar we hebben het hier specifiek over speciaal onderwijs. Bovendien heb ik het specifiek over nog een doelgroep: minderjarigen. Want daar heb je in het onderwijs continu mee te maken, niet voor niets moet je een VOG hebben om er te werken.

Openbaar onderwijs is prima. Je pakt niet alleen de gehersenspoelde gereformeerden ermee aan, maar ook de islamitische scholen. Dat ander (liberaler) christelijk onderwijs dan maar omgezet moet worden in openbaar onderwijs neem ik graag op de koop toe hoor. Zo'n ramp is dat niet.

https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/po/instellingen/aantallen-instellingen-po
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2017/47/basisscholen-en-denominatie

Ik zie trouwens dat in Schiedam al 10% van het basisonderwijs islamitisch is. Dat zal ook niet echt minder worden de komende tijd. Nu dus ingrijpen, nu het nog kan.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 11, 2020 10:04 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Ik zie trouwens dat in Schiedam al 10% van het basisonderwijs islamitisch is. Dat zal ook niet echt minder worden de komende tijd. Nu dus ingrijpen, nu het nog kan.

En dan?
Alles bij mekaar proppen?
En dat enkel en alleen omdat de leerlingen op sommige speciale scholen verteld wordt dat homoseksualitiet fout is.
Laat die mensen dat rustig via het onderwijs aan hun kinderen vertellen; uiteindelijk zijn scholen er om de kinderen te leren mee te draaien in hun eigen omgeving.
Dat lukt niet wanneer op school iets heel anders verteld wordt dan thuis.

Iedereen heeft het recht om z'n mening te uiten; ook degenen die homoseksualitiet onnatuurlijk en/of ongezond vinden.
Daar moeten de voorvechters van de homobedoening maar 'ns tolerant voor leren te zijn.

Vind 't zelf 'n beetje te vergelijken met drugs; men weet dat het gebruik ervan slecht is voor de gezondheid, maar wanneer men er eenmaal aan is, wil men dat het niet verkeerd is en dat men ze vrij mag kopen en gebruiken.
Anderen daarentegen doen er al het mogelijke aan om er niet aan te geraken en proberen ook hun kinderen ervoor te behoeden dat ze ermee opgezadeld raken.
Is hun volste recht.
-
BerichtGeplaatst: Wo Nov 11, 2020 10:15 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Vrijheid is van alle tijd.

CommunismeVirus CommunismeMeme is bekende schadelijke tegennatuurlijke programmering !

Net zo als IslamVirus IslamMeme.

Leiden tot onvrijheid, dictatuur, ellende en dood.

Laatst aangepast door Icesurfer op Wo Nov 11, 2020 10:51, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Wo Nov 11, 2020 10:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Dit is dus echt volkomen generaliserende onzin he. De overgrote meerderheid van de christenen heeft geen enkel probleem met homoseksualiteit....

Je schildert een wel erg rooskleurig beeld. Nagenoeg alle religies keuren homofilie af. In praktijk gaat het om een niche gelovigen die homofilie accepteert, maar daarmee wel tegen de bestaande regels ingaat.

Quote:
T gaat om de niches, waar homoseksualiteit nog steeds zeer gevoelig ligt. Die niches zijn het niet waard om de vrijheid van onderwijs aan op te offeren.

Dat is dus niet waar. Zie boven. De vrijheid van onderwijs wordt keer op keer door alle religies misbruikt om Artikel 1 te omzeilen en dat moet eindelijk maar eens afgelopen zijn. Religieuzen hebben nu vaak genoeg hun eigen ruiten ingegooid.

Quote:
Ik had niet anders gewild dan dat ik onderwezen ben op een christelijke school.

Laat die niet bestaande God weg en je houdt een school met een humanistische agenda over.

Quote:
Die gevoeligheid ram je er niet uit door de vrijheid van onderwijs aan te tasten...

Je moet geen onderwijs willen dat het gelijkheidsbeginsel niet onderschrijft.

Quote:
Het idee wat er is over homoseksualiteit thuis verander je niet door de scholen te veranderen. Dat verander je alleen door te laten zien dat er een huis van God is waar je wel welkom bent zoals je bent.

Maar dat doet het overgrote deel van de religies nou juist niet. Het overgrote deel van religies is homofoob.

Cliff schreef:
Laten we bij het onderwerp blijven. Homodiscriminatie komt overal voor, maar we hebben het hier specifiek over speciaal onderwijs....

Juist!
Ik zou zeggen: pas de tekst van dat artikel aan: vervang homofilie voor de lol eens door islamitisch of reformatorisch en plak het tussen de huisregels van een voetbalclub, bedrijf of instantie. Moet jij eens zien wat er dan gebeurt!
Dan zal er echt niet zo eindeloos genuanceerd worden als dat dit bij misstappen van religies wel gedaan wordt.

Quote:

Inderdaad, de islam is het grootste gevaar dat onze vrije samenleving bedreigt. Mede door het onvoorwaardelijk importeren van deze fundamentalistische religie heeft bij onze eigen religies de intolerantie ook weer de kop opgestoken.

Ik heb helemaal niks met Splinter Chabot, maar ik sluit me helemaal aan bij wat hij gisteravond zei:
“Ik vind het krankzinnig dat je anno 2020 het er nog over moet hebben of je homoseksualiteit afkeurt. Eigenlijk hoef je er maar één ding over te zeggen: mensen keur je nooit af. Punt uit, discussie gesloten. Ik ben blij dat Arie slob op het matje is geroepen."
Hij besloot met te zeggen dat het bij ons mensen maar om één ding gaat: liefde.

AMEN!

Laatst aangepast door Tedje van Es op Wo Nov 11, 2020 10:38, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Wo Nov 11, 2020 10:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
En dan? Alles bij mekaar proppen?En dat enkel en alleen omdat de leerlingen op sommige speciale scholen verteld wordt dat homoseksualitiet fout is.

Nee, niet alleen daarom. Jongeren moeten uit die religieuze bubbel en al vroeg in aanraking komen met andere meningen. Niet alleen over homoseksualiteit, over alles. Dat geldt trouwens net zo hard voor de leerlingen op een openbare school hoor.

We zien nu de problemen ontstaan: leerlingen groeien thuis op in een cultuur met allemaal dezelfde normen en waarden, gaan naar de kerk/moskee met allemaal mensen met dezelfde normen en waarden, gaan naar basisonderwijs met kindjes met allemaal dezelfde normen en waarden, daarna naar het voortgezet onderwijs met jongeren met allemaal dezelfde normen en waarden...

Dan zijn ze zo'n jaar of 16-17-18 en komen ze voor het eerst uit die normen en waarden-bubbel en krijgen ze te maken met mensen die een heel andere mening hebben. Of zelfs via spotprentjes hun normen en waardenbubbel belachelijk maken. En dan komt de ontploffing.

Of nog anders: jongeren zijn 15-16-17 en komen er ineens achter dat ze een seksuele geaardheid hebben die niet past binnen de normen en waardenbubbel. Thuis, in de kerk/moskee of op school kan er niet over gesproken worden. Het is ziek, afkeuringswaardig, onnatuurlijk, ongezond. Die mening horen ze van werkelijk iedereen om zich heen in de verschillende maatschappelijke/sociale kaders waarbinnen ze zich bewegen.

En ja, jij vindt dat prima Natubico, omdat het nu een keer de bevestiging van jouw mening is. Maar wat als kinderen van jongs af aan nooit te horen hebben gekregen over veganisme of de keuze om geen vlees te eten. En ze horen er ook nooit over. Wil je ze nog steeds beschermen tegen die informatie? Wat als die kinderen 16-17-18 zijn en zich realiseren dat vlees eten misschien helemaal niet nodig is, maar werkelijk alle sociale groepen waarin ze zich begeven keren zich fel tegen hun. Denk je er dan nog zo over? Dat iedereen gebrainswashed moet worden tot vleeseter en direct verstoten moet worden of zelfs met geweld moet worden benaderd wanneer er andere keuzes op zijn/haar pad komen?

Het gaat om de ontwikkeling van jongeren. De vrijheid om tot eigen meningsvorming te komen. Die is wel degelijk in geding bij jongeren die thuis, in het gebedshuis, van vriendjes en op school exact hetzelfde horen.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 11, 2020 18:46 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Je schildert een wel erg rooskleurig beeld. Nagenoeg alle religies keuren homofilie af. In praktijk gaat het om een niche gelovigen die homofilie accepteert, maar daarmee wel tegen de bestaande regels ingaat.

Nee Tedje, het is niet zo negatief als je schetst. Ja er is een orthodoxe groep die homoseksualiteit strikt afkeurt. De meerderheid van de PKN-kerken heeft er geen problemen mee.

Quote:

Laat die niet bestaande God weg en je houdt een school met een humanistische agenda over.

Ik wil geen school met een humanistische agenda Tedje, ik wil een christelijke school. Ik wil dat kinderen opgevoed worden binnen de christelijke traditie als ouders dat willen, met besef van het bestaan van God en het christelijke verhaal daarbij. En ik wens alle kinderen op een openbare school hetzelfde besef toe.

Quote:

Je moet geen onderwijs willen dat het gelijkheidsbeginsel niet onderschrijft.

Weet ik niet, hangt denk ik af van de vraag of je onderwijs als publiek of privaat domein beschouwt.

Quote:

Maar dat doet het overgrote deel van de religies nou juist niet. Het overgrote deel van religies is homofoob.

Waarom wappert dan op veel PKN-kerken de regenboogvlag op "coming-out-dag"?

BerichtGeplaatst: Wo Nov 11, 2020 18:56 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Als je juridisch geen andere mogelijkheid hebt en je moet van het giftige badwater af Royy...

Of wil jij een wet tegen gereformeerden maken? Dus al het onderwijs mag religieus getint zijn, zolang het maar niet gereformeerd is?

Wederom van die luchtfietserij die je nooit rond krijgt.

Mwah je kunt iets doen zoals we nu doen: scholen mogen niet anders onderwijzen dan de wet voorschrijft. Discriminatie van homo's of vrouwen pas niet in dat wettelijk kader.

T is geen luchtfietserij, t is een uitdrukkelijke wens. Ik wil christelijk onderwijs behouden. Jij beschouwt onderwijs blijkbaar als publiek domein, ik als privaat domein.

Quote:

Openbaar onderwijs is prima. Je pakt niet alleen de gehersenspoelde gereformeerden ermee aan, maar ook de islamitische scholen. Dat ander (liberaler) christelijk onderwijs dan maar omgezet moet worden in openbaar onderwijs neem ik graag op de koop toe hoor. Zo'n ramp is dat niet.

Neh vind ik zonde. Ik hecht grote waarde aan dat liberalere christelijk onderwijs, wat ook by far de meerderheid vormt van het bijzonder onderwijs. Ik heb daar als jong homootje een fantastische tijd gehad, in alle vrijheid van denken maar wel binnen en met besef van een christelijke traditie. Dat gun ik generaties na mij ook.

Quote:

Zal alleen maar groeien inderdaad, de meerderheid van de jeugd in dat soort steden (en ook bv Rotterdam) is allochtoon. Tijd om de islam als ongewenste politieke ideologie te bestempelen, we laten immers ook geen nazistische school toe.

De vraag is of het in de praktijk daadwerkelijk iets uitmaakt. Frankrijk kent generiek publiek openbaar onderwijs, gaat lekker daar.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 11, 2020 22:22 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Het gaat om de ontwikkeling van jongeren. De vrijheid om tot eigen meningsvorming te komen. Die is wel degelijk in geding bij jongeren die thuis, in het gebedshuis, van vriendjes en op school exact hetzelfde horen.

Ze hebben inmiddels allemaal wel tv en computer in huis, dus dat ze lange tijd nergens 'n andere mening of over andere zaken iets horen gaat niet meer op.
Alleen is 't zo dat 't de ouders niet te moeilijk gemaakt moet worden om hun kinderen mee te geven wat ze willen dat ze meekrijgen.

Wanneer de onderwijzer of leraar op school iets stelt heeft dat waarschijnlijk 'n stuk meer impact op de leerling, dan wanneer hij iets op tv hoort.

Denk dat 't al bij al het beste is wanneer op school zo weinig mogelijk aandacht besteed wordt aan controversiele zaken en dus in principe alleen aan kennisvakken.

Dat zou inderdaad ook kunnen wanneer alle scholen openbaar zijn, maar dat geeft dan weer onnodige complicaties met achtergrond-, cultuur-, en raciale verschillen.
Laat ze maar rustig allemaal naar hun eigen soort school gaan;
Daarbuiten hebben ze al genoeg confrontaties met andersoortigen om zich daarop in te moeten stellen.

Maar wat het topiconderwerp beftreft blijft dus staan dat men bijzondere scholen niet behoort te verbieden om negatief over homoseksualiteit te onderwijzen wanneer 't in alle andere scholen inmiddels gebruik is om er positief over te doen.

Dus ofwel in alle scholen helemaal niets daaromtrent, ofwel net zo vrij om ertegen te pleiten als ervoor.
-
BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 0:32 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Royy schreef:
Ik wil geen school met een humanistische agenda Tedje, ik wil een christelijke school. Ik wil dat kinderen opgevoed worden binnen de christelijke traditie als ouders dat willen, met besef van het bestaan van God en het christelijke verhaal daarbij. En ik wens alle kinderen op een openbare school hetzelfde besef toe.

En is een christelijke school gelijk aan een katholieke school?

In het christendom zijn zo veel verschillen dat je niet kunt spreken over christelijke tradities.
De katholieke tradities zijn heel anders dan de hervormde of gereformeerde tradities.

En door de scholen met godsdiensten is er in Nederland een Apartheid ontstaan. Die in 1948 ingevoerd werd in Zuid Afrika.
Door de gereformeerde Verwoerd.

In Nederland zijn/waren protestanten en katholieken scholen, sportclubs, padvinderij, universiteiten, ziekenhuizen, politieke partijen. omroepen, kranten, als katholiek kon je geen baan krijgen als ambtenaar b.v.
Zijn dat de christelijke tradities? Of zijn dat de protestante tradities!

Royy er zijn zoveel verschillende christelijke/protestanten kerken zoals de Gereformeerden, Hervormden, Baptisten, Jehova, Methodisten, Born Again Christians, Pinkster-gemeenschap, Lutherse kerk, https://en.wikipedia.org/wiki/Protestantism

Maar er is maar een katholieke kerk met een leider en deze kerk is nog steeds de grootste in de wereld.
En de oudste christelijke kerk.
Op voet gevolgd door de islam en niet door de "christelijke" kerken.
De reformatie gebeurde in 1600 en de islam is uit het jaar 600.

Ik ben katholiek opgevoed en met 12 jaar is er een vernieuwing van de doop belofte.
Op paas zaterdag avond in de kerk op het altaar met een kaarsje. Om middernacht ging al het licht uit.
Er stond een Paas kaars en er werd licht gemaakt met een tondel doos.
Daarmee werd de Paas kaars aangestoken en wij moesten onze kaarsje aansteken aan deze kaars.
En daarna de kerk in lopen en bij de rijen van mensen, die ook een kaarsje hadden, aansteken en die gaven dit licht door.
Dus dit was een traditie van Pasen met de weder opstand van Jezus. De hele kerk was verlicht door kaarsen.
Dit is afgeschaft maar als 12 jarige was dit heel indrukwekkend. Gereformeerden doen dit niet.
Die geloven in ieder woord van de Bijbel.
Ik ben er uit gestapt toen ik 15 jaar was. En ik ben een agnostic/atheïst.
Maar ik heb wel ontdekt dat er een katholieke cultuur bestaat, zoals architectuur, muziek, kunst, wetenschap en... bier en likeur.
Trappist en Dom Benedictine o.a.

Dus kathedralen, Bach, Mozart, Gregoriaanse muziek, Miguel Angelo, Leornado da Vinci, Galileo, Mendel.
En hun geheim is om "heidense" tradities op te nemen zoals carnaval.
Maar ook in midden en zuid Amerika.

En de Maria verering en daarmee ook vrouwelijke heiligen zoals Elisabeth of Margareta of Cornelia of Lidwina van Schiedam (1380-1433
Protestanten hebben geen enkele waardering voor Maria, de moeder van Jezus maar in katholieke landen is Maria heel belangrijk.

Zuid Europa is katholiek en daarom zijn er weinig moslims.
En in Portugal zijn er gewone scholen zonder godsdienst.
Wil je naar de kerk dan doe je dat op zondag.

BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Nee Tedje, het is niet zo negatief als je schetst. Ja er is een orthodoxe groep die homoseksualiteit strikt afkeurt. De meerderheid van de PKN-kerken heeft er geen problemen mee.

En toch steekt homohaat steeds vaker de kop op. Zie het recente voorbeeld.

Quote:

De vraag is wat er eerder was, de kip of het ei. Religie is een afspiegeling van de samenleving. Als die humaan is dan wordt de religie dat ook.
En God bestaat niet.

Quote:
Weet ik niet, hangt denk ik af van de vraag of je onderwijs als publiek of privaat domein beschouwt.

Het is een publiek domein. De belastingbetaler betaalt die scholen.

Quote:
Waarom wappert dan op veel PKN-kerken de regenboogvlag op "coming-out-dag"?

Dat is een uitzondering, niet de regel. Je hebt dat ook bij katholieken. Maar ze gaan hiermee wel tegen de regels van hun religie in.

Vraag: Waar halen die PKNers en die katholieken de wijsheid vandaan dat homofilie niet verkeerd is? In welke bijbel staat dat? Welke God zegt dat?
Antwoord: Geen enkele. Deze gelovigen volgen het humanistische denkgoed.

BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 12:26 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Tedje schreef:
Antwoord: Geen enkele. Deze gelovigen volgen het humanistische denkgoed.
Vraag: Waar halen die PKNers en die katholieken de wijsheid vandaan dat homofilie niet verkeerd is? In welke bijbel staat dat? Welke God zegt dat?

Dat staat in het Oude Testament Tedje.

BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 12:30 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Waarom houdt het merendeel van de religies zich daar dan niet aan en prediken en praktiseren ze homohaat?

BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 13:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Mwah je kunt iets doen zoals we nu doen: scholen mogen niet anders onderwijzen dan de wet voorschrijft. Discriminatie van homo's of vrouwen pas niet in dat wettelijk kader.

't Is een heel dun lijntje. Mag je wel zeggen dat homoseksualiteit een afwijking is? Of abnormaal?
Mag je wel stellen dat de evolutietheorie een theorie is en het scheppingsverhaal de werkelijkheid?

Wil je dit echt allemaal juridisch gaan kaderen?

Quote:
T is geen luchtfietserij, t is een uitdrukkelijke wens. Ik wil christelijk onderwijs behouden. Jij beschouwt onderwijs blijkbaar als publiek domein, ik als privaat domein.

Alles overziende denk ik dat onderwijs vooral moet gaan over het overdragen van kennis, niet over het overdragen van een onbewezen levensfilosofie die als absolute waarheid wordt neergezet. Dat laatste blijkt namelijk inherent aan discriminatie en zelfs haat.

Quote:
Neh vind ik zonde. Ik hecht grote waarde aan dat liberalere christelijk onderwijs,

Waarom? Wat heeft christelijk onderwijs wat openbaar onderwijs niet heeft?

Quote:
Ik heb daar als jong homootje een fantastische tijd gehad, in alle vrijheid van denken maar wel binnen en met besef van een christelijke traditie. Dat gun ik generaties na mij ook.

En denk je dat dat bij openbaar onderwijs niet zou kunnen? We leven immers in een cultuur gebaseerd op christelijke tradities. Je kunt bij openbaar onderwijs ook een vak levensfilosofie geven die alle grote religies behandelt, inclusief atheïsme. Probleem is namelijk nu vrij duidelijk: de jeugd komt te weinig buiten de bubbel.

Quote:
Zal alleen maar groeien inderdaad, de meerderheid van de jeugd in dat soort steden (en ook bv Rotterdam) is allochtoon. Tijd om de islam als ongewenste politieke ideologie te bestempelen, we laten immers ook geen nazistische school toe.

Veel succes, maar jij en ik weten dat je dit noch juridisch noch politiek ooit rond krijgt. Wat ik voorstel heeft een kans.

Quote:
De vraag is of het in de praktijk daadwerkelijk iets uitmaakt. Frankrijk kent generiek publiek openbaar onderwijs, gaat lekker daar.

Ah, maar dat is een vals dilemma wat je nu schetst. Misschien zouden de problemen nog veel groter zijn als Frankrijk wél islamitische onderwijs zou kennen. De problematiek in Frankrijk zit hem voornamelijk in de getallen denk ik.

BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 13:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Ze hebben inmiddels allemaal wel tv en computer in huis

Als we iets leren dan is het wel dat:

1. De TV een schotelantenne heeft gericht op het land van herkomst
2. Internet via allerlei algoritmen de bubbel eerder in stand houdt dan openbreekt.

Quote:
Denk dat 't al bij al het beste is wanneer op school zo weinig mogelijk aandacht besteed wordt aan controversiele zaken en dus in principe alleen aan kennisvakken.

Dan leren de jongeren helemaal nooit meer hoe ze om moeten gaan met meningen die diametraal op de eigen mening staan. Ik verwacht met die houding meer onthoofdingen.

BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 13:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
De vraag is wat er eerder was, de kip of het ei. Religie is een afspiegeling van de samenleving. Als die humaan is dan wordt de religie dat ook.
En God bestaat niet.

Exact. En kun je voorstellen dat dat laatste, wat je nu zegt, tegen jongvolwassen pas gezegd wordt als ze 16 jaar zijn? En dat ze tot dan toe echt alleen maar gehoord hebben dat God bestaat, vanaf het moment dat ze konden lopen?

Me dunkt dat daar intolerantie uit voortkomt.

BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 13:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje schreef:

Elisabeth schreef:
Dat staat in het Oude Testament Tedje.

Waar staat dat Elisabeth? Ik weet niet beter dan dat in het OT staat dat homofilie wél verkeerd is.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg