Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd.
Eens
40%
 40%  [ 4 ]
Oneens
60%
 60%  [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 10

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2020 15:07 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Mwah, lijkt me meer kwestie van aandacht in de media.

Nou, als dat regeltje vol homohaat niet in het contract van die christelijke school had gestaan, had ik deze topic helemaal niet geopend.

Quote:
Het christendom heeft niets veroverd. Religies worden altijd politiek gebruikt.

O nee? Wie heeft er dan met soldaten en missionarissen de nieuwe werelden gedoopt? En wie heeft de Turken voor de poorten van Wenen weggejaagd?
Religie is politiek, zeker in die tijd. Wat denk je waarom er scheiding van kerk en staat is gekomen?

Quote:
Een christen geeft je geen vis, een christen leert je hoe je moet vissen.

Het zit toch een beetje anders: christenen weten hoe ze moeten vissen en geven uit naastenliefde een vis aan iemand die niets heeft, een VVD-er zou een hengel aan die naaste verkopen.

Quote:
Jezus kun je zeker als liberaal zien, hij deed immers beroep op de individuele barmhartigheid, niet op een collectieve opgelegde "solidariteit". Juist het individu staat centraal in het christendom, en in het protestantisme wordt dat aangevuld met de individuele relatie van de gelovige met God.

Het gaat in het christendom juist wel om collectiviteit; men moet alles eerlijk delen en samen achter één groter leider aanlopen. Dat is geen liberalisme dat is communisme (daar komt het woord weer: communie).
En de VVD is natuurlijk helemaal geen liberale club. De grondlegger van het liberalisme, John Locke, zou zich in zijn graf omdraaien als hij zou zien wat de VVD van zijn idealen heeft gemaakt.

Quote:
Dat laatste is complete bullshit, dat weet je ook wel. De communie is een onderdeel van de "Heilige Mis" van de katholieken, zij geloven dat de wijn die je dan drinkt en t snoepje dat je dan krijgt daadwerkelijk het lichaam van Jezus is. Protestanten vinden dat onzin, hebben wel iets vergelijkbaar (Avondmaal), maar da's slechts symbolisch, een van de splijtzwammen tussen katholieken en protestanten.

Je mist het punt. Het woord communie betekent samen/gemeenschap en niet het bloed en lichaam van Christus. En of protestanten dat ritueel van de katholieke mis onzin vinden, verandert niets aan de betekenis van dat woord.

Trouwens, prostestanten zijn afvallige katholieken. In den beginne was namelijk alles katholiek. En in het kader van deze discussie heeft geen enkele katholieke school in Nederland een regel in de statuten staan waarin homofielen afgewezen worden, laat staan dat de ouders van kinderen dat moeten onderschrijven.

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2020 21:24 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Nou, als dat regeltje vol homohaat niet in het contract van die christelijke school had gestaan, had ik deze topic helemaal niet geopend.

Klopt en hoe denk je dat het 30 jaar geleden op die scholen was?

Quote:

O nee? Wie heeft er dan met soldaten en missionarissen de nieuwe werelden gedoopt? En wie heeft de Turken voor de poorten van Wenen weggejaagd?
Religie is politiek, zeker in die tijd. Wat denk je waarom er scheiding van kerk en staat is gekomen?

Dankzij de protestanten. Waarvan akte.

Quote:

Het zit toch een beetje anders: christenen weten hoe ze moeten vissen en geven uit naastenliefde een vis aan iemand die niets heeft, een VVD-er zou een hengel aan die naaste verkopen.

Haha nee hoor, ik zou de naaste een lening geven en m mijn hengel verkopen. Fantastische constructue, win-win.

Quote:

Het gaat in het christendom juist wel om collectiviteit; men moet alles eerlijk delen en samen achter één groter leider aanlopen. Dat is geen liberalisme dat is communisme (daar komt het woord weer: communie).

Nee hoor, je maakt een karikatuur van het christendom.

Quote:

Je mist het punt. Het woord communie betekent samen/gemeenschap en niet het bloed en lichaam van Christus. En of protestanten dat ritueel van de katholieke mis onzin vinden, verandert niets aan de betekenis van dat woord.

Samen met het bloed en lichaam van Christus ja.

Quote:
Trouwens, prostestanten zijn afvallige katholieken. In den beginne was namelijk alles katholiek. En in het kader van deze discussie heeft geen enkele katholieke school in Nederland een regel in de statuten staan waarin homofielen afgewezen worden, laat staan dat de ouders van kinderen dat moeten onderschrijven.

Afvallige katholieken haha, nou wordt ie mooi. Protestanten hebben zich afgescheiden van de dwalende katholieke kerk omdat deze a) niet wou luisteren naar interne kritiek, b) door en door corrupt was.

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2020 21:34 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Waarom? Als ik 50 keer met een dobbelsteen gooi is die uitkomst uniek en vooraf was de kans minimaal dat ik dat zou gooien. En jij vindt dat er bewijs moet zijn dat ik exact die uitkomst twee keer moet gooien om aan te tonen dat het geen toeval was?

De kans dat jij 49x 2 gooit en 1x 6 is zeer klein.

De kans dat jij in willekeurige volgorde van allerlei cijfers door elkaar gooit is onnoemelijk veel groter inclusief een aantal keer 6-en en 5-en.

Wat jij zegt is dat deze aarde het resultaat is van het eerste. Die kans is er, maar is zeer klein.

Quote:

Oh kom op, wat is dit voor omgekeerde bewijslast joh. De evolutietheorie sluit ook geen vliegende kabouters uit. Moet de evolutietheorie ALLE door mensen verzonnen religies gaan uitsluiten? Natuurlijk niet.

Nope is geen omgekeerde bewijslast. Ik probeer niet te bewijzen dat God bestaat. Jij probeert echter wel te bewijzen dat God niet bestaat. Een onderdeel van jouw bewijzen is de evolutietheorie. Die helpt je daar echter niet in.

Quote:

Drijfveer? Er is helemaal geen drijfveer.

Tuurlijk wel. Je beschrijft allemaal processen. Wat was de trigger voor het ontstaan van die processen? Zomaar opeens uit het niets?

Quote:

Ik heb geen eager, dat vind je voornamelijk bij gelovigen. Ik heb nog nooit een atheïst gezien die de deuren langsging om mensen te overtuigen. Ook dat zijn gelovigen: Jehova's, missionarissen, etc.

Grappig, hier ben jij de Jehova namelijk. Ik probeer jou nergens te overtuigen dat je in God moet geloven. Jij probeert mij wel te overtuigen dat God niet bestaat.

Quote:

Ik mis de barmhartigheid van de VVD.

De VVD staat aan de bakermat van de Nederlandse verzorgingsstaat. Alleen hebben we iets te veel rupsjes-nooit-genoeg in dit land.

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2020 21:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:

Ah, nu wordt het interessant. De kans dat ik 49 keer 2 gooi en 1 keer 6 is exact even groot als de reeks die ik daadwerkelijk ga gooien. Realiseer je je dat?

Als ik 3-4-2-5-6-3-2-4-3-5-1-2-4-6-4-3-6-4-4-etc. gooi dan is die kans vooraf exact hetzelfde als dat ik 2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2 etc. gooi.

Wat jij ziet, is het resultaat. Jij zal vele malen meer verbaasd zijn als ik 50 keer 2 gooi dan de reeks die ik ga gooien, en toch als we het vooraf hadden moeten voorspellen waren de kansen exact gelijk.

Quote:
De kans dat jij in willekeurige volgorde van allerlei cijfers door elkaar gooit is onnoemelijk veel groter inclusief een aantal keer 6-en en 5-en.

Dat is een vals dilemma. In de evolutie weet je niet wat vijven en zessen zijn. Er is geen vooraf gestippeld pad naar intelligent leven, noch weten we of we de kortste weg genomen hebben.

Quote:
Wat jij zegt is dat deze aarde het resultaat is van het eerste. Die kans is er, maar is zeer klein.

Nope. Jij hebt totaal geen zicht op of de intelligentie van de mens 49 keer 2 gooien is. Je hebt een waarde aan een reeks gegeven, en dat zou je kunnen vergelijken met een religie.

Quote:
Nope is geen omgekeerde bewijslast. Ik probeer niet te bewijzen dat God bestaat. Jij probeert echter wel te bewijzen dat God niet bestaat. Een onderdeel van jouw bewijzen is de evolutietheorie. Die helpt je daar echter niet in.

Ik hoef niet te bewijzen dat God niet bestaat Royy. Iets bestaat niet totdat het tegendeel bewezen is, elementaire wetenschap. Je lijkt Real wel.

Quote:
Tuurlijk wel. Je beschrijft allemaal processen. Wat was de trigger voor het ontstaan van die processen? Zomaar opeens uit het niets?

Jazeker! Waarom is dat zo moeilijk te bevatten? Het gehele proces hangt van chaos en toeval aan elkaar, en jij wilt een drijfveer?

Quote:
Grappig, hier ben jij de Jehova namelijk. Ik probeer jou nergens te overtuigen dat je in God moet geloven. Jij probeert mij wel te overtuigen dat God niet bestaat.

Neuh, ik discussieer lang genoeg met gelovigen om te weten dat dat onhaalbaar is. Iemand die ziek is lul ik niet beter Smile

Het gaat meer om het elementaire. Iets is er niet totdat het tegendeel bewezen is. Zet je dat overboord, dan bestaan heksen, geesten, dwergen en kabouters naast jouw god. En de wetenschap mag zich zeker buigen over het bewijs dat iets er niet is? Dacht het niet... we houden ons liever bezig met zaken die er aantoonbaar wel zijn.

Quote:
De VVD staat aan de bakermat van de Nederlandse verzorgingsstaat. Alleen hebben we iets te veel rupsjes-nooit-genoeg in dit land.

Die rupsjes-nooit-genoeg zijn de VVD bankdirecteuren!

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2020 22:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Royy schreef:

Ah, nu wordt het interessant. De kans dat ik 49 keer 2 gooi en 1 keer 6 is exact even groot als de reeks die ik daadwerkelijk ga gooien. Realiseer je je dat?

Als ik 3-4-2-5-6-3-2-4-3-5-1-2-4-6-4-3-6-4-4-etc. gooi dan is die kans vooraf exact hetzelfde als dat ik 2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2 etc. gooi.

Wat jij ziet, is het resultaat. Jij zal vele malen meer verbaasd zijn als ik 50 keer 2 gooi dan de reeks die ik ga gooien, en toch als we het vooraf hadden moeten voorspellen waren de kansen exact gelijk.

Dat is niet wat ik zeg.

De structuur van de aarde zou je kunnen omschrijven als een heleboel 1-en en 2-en en 1x een 6. De kans dat je dat gooit is zeer klein. De kans dat je een redelijk mixje gooit van alle getallen, inclusief meerdere keren een 6, een paar vijven een paar vieren is veel groter.

1 en 2 zijn de dieren, 6 is de mens.

Quote:

Dat is een vals dilemma. In de evolutie weet je niet wat vijven en zessen zijn. Er is geen vooraf gestippeld pad naar intelligent leven, noch weten we of we de kortste weg genomen hebben.

We weten wat nu de 6 is: de mens. En er is geen tweede 6, geen derde, geen vijf, geen 2e vijf. Het dichtstbijzijnde is een 2.

Quote:

Ik hoef niet te bewijzen dat God niet bestaat Royy. Iets bestaat niet totdat het tegendeel bewezen is, elementaire wetenschap. Je lijkt Real wel.

Waarom probeer je dan te bewijzen dat God niet bestaat?

Quote:

Jazeker! Waarom is dat zo moeilijk te bevatten? Het gehele proces hangt van chaos en toeval aan elkaar, en jij wilt een drijfveer?

Sorry, maar vind ik weinig geloofwaardig.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 18, 2020 10:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Dat is niet wat ik zeg.

Ik snap wat je zegt, maar zo werkt het niet.

Quote:
We weten wat nu de 6 is: de mens. En er is geen tweede 6, geen derde, geen vijf, geen 2e vijf. Het dichtstbijzijnde is een 2.

Leuk bedacht, maar niet het punt. Blijkbaar verwart het voorbeeld van dobbelstenen je. Kom ik terug op de aap die 15,5 miljard jaar op een typmachine ramt en uiteindelijke de complete werken van Shakespeare typt.

Jij ziet die werken van Shakespeare en zegt: daar zat een gestuurd proces achter. Maar we weten dat dat niet zo is: het was volkomen willekeur, en als je dat maar lang genoeg volhoudt kom je vanzelf tot een bijzonder resultaat.

Quote:
Waarom probeer je dan te bewijzen dat God niet bestaat?

Dat doe ik niet. Probeer ik volgens jou ook te bewijzen dat kabouters niet bestaan? Want ik denk dat er iets mis is met je perceptie.

God, kabouters, dwergen, feeën, trollen, lono, Zeus, Jupiter.... ze bestaan niet. Ik hoef dat niet te bewijzen: het is de basis van ieder uitgangspunt. Iets bestaat niet totdat bewezen is dat het bestaat.

Quote:
Sorry, maar vind ik weinig geloofwaardig.

Daar kan ik wel inkomen, het is mens eigen. Ze kunnen niet accepteren dat ze uit niets zijn voortgekomen en er na de dood ook niets meer voor ze is. Ik denk dat dat de last is van een bewustzijn. Misschien wel een evolutionair-paradoxje: wanneer je het besef hebt dat je bestaat, kun je niet meer tegen het besef dat je straks niet meer bestaat.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 18, 2020 11:03 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Een religie die kwaadaardige uitschieters laat zien moet worden verboden.
Persoonlijk vind ik homoseksualiteit een afwijking, net als een bult of een klompvoet, en ik heb medelijden met alle mensen met afwijkingen waar zij last van kunnen krijgen. Van mij mag men homo zijn, maar ik ben blij dat mijn kinderen(die ik gewoon als homo zou accepteren) niet van de verkeerde kant zijn, geen bult hebben of een klompvoet.
Ik begrijp dat sommige scholen een verklaring vragen die homosexualiteit uitsluiten. Dat lijkt me een foute boel.
Maar hier is wat anders aan de hand. Nadat enkele mensen zijn vermoordt in naam van de islam, durft men die religie niet aan te pakken,
Daarom stort men zich braaf maar vooral laf, op een eventueel christelijk kwaad dat zeker niet terugbijt. Het is in ieder geval politiek correct.
Dus mijn oplossing is. Pak het kwaad aan waar het woekert. Bijt niet wild naar je eventuele medestanders.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 18, 2020 12:24 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Klopt en hoe denk je dat het 30 jaar geleden op die scholen was?

Vandaar mijn niet ophoudende pleidooi voor het sluiten van allemaal die verrekte religieuze scholen. Het is gif voor de kinderen.

Maar waar ik het over had is dat na de seksuele revolutie de religieuzen hun homohaat in moesten slikken en voor zich moesten houden omdat dit maatschappelijk niet meer geaccepteerd werd. Dat is nu sterk veranderd nadat de islam hier geïmporteerd is.

Quote:
Dankzij de protestanten. Waarvan akte.

En dat geloof jij. Protestanten zijn ook gewoon christenen en gebruiken hun religie om macht te verkrijgen en te behouden.
Het is de Verlichting, op gang gebracht door humanisten, die ervoor gezorgd heeft dat religie van politieke macht werd losgeweekt.

Quote:
Haha nee hoor, ik zou de naaste een lening geven en m mijn hengel verkopen. Fantastische constructie, win-win.

Wat ik zeg: je hebt totaal geen christelijke instelling.

Quote:
Nee hoor, je maakt een karikatuur van het christendom.

Religie is een collectief en die karikatuur maakt religie helemaal van zichzelf.

Quote:
Samen met het bloed en lichaam van Christus ja.

Samen aan tafel. Dat het de tafel van het laatste avondmaal is, doet daarbij niet ter zaken. Het gaat om samen, iets dat protestanten ook hebben maar dan in een andere vorm, waarbij ik het bovenstaande nogmaals herhaal: religie is een collectief. Het gaat om samen.

Quote:
Afvallige katholieken haha, nou wordt ie mooi. Protestanten hebben zich afgescheiden van de dwalende katholieke kerk omdat deze a) niet wou luisteren naar interne kritiek, b) door en door corrupt was.

En dacht je dat de protestanten wel kritiek kunnen verdragen? Deze topic bewijst het tegendeel; anno 2020 wordt er nog steeds homohaat gepredikt en daar willen ze tot in de politiek niets van weten.
Of kijk eens hoe de haat tegen katholieken nog steeds bij de protestanten leeft. Het is nog geen 100 jaar geleden dat katholieken geen ambtenaar mochten worden. Allemaal haat waar protestanten niets van willen weten.
En onder de streep zijn ze natuurlijk net zo corrupt. Dat alleen katholieken corrupt zijn is een protestants dogma dat nog steeds leeft, omdat de haat tegen katholieken in hun DNA zit.

Of laten we het even over het verleden hebben waarin de protestantse Hollanders de halve wereld leeggeroofd, geplunderd en tot slaaf gemaakt hebben. De Gouden Eeuw was op en top protestants.

Ik zou daarom zeggen: protestanten, kijk eerst naar jullie zelf voordat jullie met het vermanende vingertje naar anderen wijzen...

BerichtGeplaatst: Wo Nov 18, 2020 13:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Maar waar ik het over had is dat na de seksuele revolutie de religieuzen hun homohaat in moesten slikken en voor zich moesten houden omdat dit maatschappelijk niet meer geaccepteerd werd. Dat is nu sterk veranderd nadat de islam hier geïmporteerd is.

Dat is ook iets wat mij bezighoudt. Orthodoxe religies zijn vaak elkaars vijanden, maar het zou zomaar zo kunnen zijn dat ze een blok gaan vormen tegen de ontwikkelingen die wij hebben doorgemaakt: rechten voor vrouwen, homo's, etc.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 18, 2020 13:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De rigide, orthodoxe denkbeelden van de islam zijn geen haarbreed in de weg gelegd omdat kritiek als discriminatie werd bestempeld, terwijl, decennia daarvoor, dezelfde denkbeelden van onze eigen religie door ons meedogenloos de grond in waren geboord. Daardoor hebben die denkbeelden zich in onze samenleving kunnen manifesteren, met als gevolg dat onze eigen religieuzen zich gesterkt voelen om ook weer hun gif te gaan spuien.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 18, 2020 18:45 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Leuk bedacht, maar niet het punt. Blijkbaar verwart het voorbeeld van dobbelstenen je.

Haha, je bedoelt: je voorbeeld klopt niet. Je snapt nu zelf ook wel dat de kans nihil is dat je 1x 6 gooit en voor de rest 1-en of 2-en. Waarvan akte.

Quote:
Kom ik terug op de aap die 15,5 miljard jaar op een typmachine ramt en uiteindelijke de complete werken van Shakespeare typt.

Jij ziet die werken van Shakespeare en zegt: daar zat een gestuurd proces achter. Maar we weten dat dat niet zo is: het was volkomen willekeur, en als je dat maar lang genoeg volhoudt kom je vanzelf tot een bijzonder resultaat.

Zelfde antwoord Cliff: er zijn meerdere apen die op die typemachine rammen. De kans dat 1 enkele aap tot Shakespeare komt en de rest tot een onontwaarbare brei van letters is zeer gering. Waarschijnlijker is het dat er 1 aap tot Shakespeare komt en een heleboel daar net onder.

Die ontwikkelingsvorm daar net onder is er niet op aarde. We hebben Shakespeare, daarna een hele tijd niks, daarna op zn best een babyboek, maar zelfs dat niet.

Quote:

Dat doe ik niet. Probeer ik volgens jou ook te bewijzen dat kabouters niet bestaan? Want ik denk dat er iets mis is met je perceptie.

God, kabouters, dwergen, feeën, trollen, lono, Zeus, Jupiter.... ze bestaan niet. Ik hoef dat niet te bewijzen: het is de basis van ieder uitgangspunt. Iets bestaat niet totdat bewezen is dat het bestaat.

Toch probeer je t, zie boven, alleen lukt t je niet echt...

Jij gelooft in een zeer onwaarschijnlijk toeval Cliff. Bewijzen kun je t niet.

Quote:

Daar kan ik wel inkomen, het is mens eigen. Ze kunnen niet accepteren dat ze uit niets zijn voortgekomen en er na de dood ook niets meer voor ze is. Ik denk dat dat de last is van een bewustzijn. Misschien wel een evolutionair-paradoxje: wanneer je het besef hebt dat je bestaat, kun je niet meer tegen het besef dat je straks niet meer bestaat.

Je hebt geen bewijs voor je theorie, Cliff. Net zoals dat ik geen bewijs heb voor het bestaan van God. Jij gelooft in extreem toeval, ik niet. Ik geloof in een sturende hand van God achter de unieke biotoop die we hier op aarde hebben en de unieke verschijningsvorm van de mens. Beiden zijn gelijkwaardig onbewijsbaar.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 18, 2020 18:55 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Geloof ik niet in. 30 jaar geleden was het in orthodox-christelijke kringen slechter gesteld dan nu.

Quote:

En dat geloof jij. Protestanten zijn ook gewoon christenen en gebruiken hun religie om macht te verkrijgen en te behouden.
Het is de Verlichting, op gang gebracht door humanisten, die ervoor gezorgd heeft dat religie van politieke macht werd losgeweekt.

Protestanten hebben religie losgeweekt van de staat. Ben je vergeten dat het protestantse Holland het eerste land op aarde was met godsdienstvrijheid?

Quote:

Wat ik zeg: je hebt totaal geen christelijke instelling.

Haha ik wist dat je dat zou gaan zeggen.

Quote:

Samen aan tafel. Dat het de tafel van het laatste avondmaal is, doet daarbij niet ter zaken. Het gaat om samen, iets dat protestanten ook hebben maar dan in een andere vorm, waarbij ik het bovenstaande nogmaals herhaal: religie is een collectief. Het gaat om samen.

Avondmaal is protestants, Tedje. De katholieke communie heeft weinig met het Avondmaal te maken, behalve in verschijningsvorm. De context en de religieuze betekenis is compleet anders.

Quote:

Of kijk eens hoe de haat tegen katholieken nog steeds bij de protestanten leeft. Het is nog geen 100 jaar geleden dat katholieken geen ambtenaar mochten worden. Allemaal haat waar protestanten niets van willen weten.
En onder de streep zijn ze natuurlijk net zo corrupt. Dat alleen katholieken corrupt zijn is een protestants dogma dat nog steeds leeft, omdat de haat tegen katholieken in hun DNA zit.

Haha, die "haat" is er om twee redenen Tedje:
- Katholieken vermengen kerk en staat, moet ik je herinneren aan de katholieke jihadisten die de paus heeft verzameld voor zn leger? Slechts 150 jaar geleden. Dienen onder vreemde krijgsdienst Tedje, ik heb je hier horen pleiten voor het ontnemen van het Nederlanderschap in dat geval. Hadden we veel katholieken toen het land uit moeten schoppen?
- Katholieken hebben protestanten eeuwenlang verketterd, vervolgd en vermoord, geen wonder dat er argwaan was. De vorige paus heeft nog hatelijke taal richting protestanten geuit, de huidige paus is een stuk milder.

Quote:
Of laten we het even over het verleden hebben waarin de protestantse Hollanders de halve wereld leeggeroofd, geplunderd en tot slaaf gemaakt hebben. De Gouden Eeuw was op en top protestants.

Er was niks protestants aan de Gouden Eeuw, behalve dat ie werd gedragen door protestanten. Je verwart nu kerk en staat Tedje, maar dat zijn we gewend van katholieken.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 18, 2020 18:57 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:

Dat is ook iets wat mij bezighoudt. Orthodoxe religies zijn vaak elkaars vijanden, maar het zou zomaar zo kunnen zijn dat ze een blok gaan vormen tegen de ontwikkelingen die wij hebben doorgemaakt: rechten voor vrouwen, homo's, etc.

Niet heel waarschijnlijk.

De SGP is zeer kritisch op de islam (a la PVV, maar dan in nettere bewoordingen), de Christenunie beweegt ook steeds meer die kant op (maar dan in nog nettere bewoordingen).

BerichtGeplaatst: Wo Nov 18, 2020 20:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Haha, je bedoelt: je voorbeeld klopt niet. Je snapt nu zelf ook wel dat de kans nihil is dat je 1x 6 gooit en voor de rest 1-en of 2-en. Waarvan akte.

Nee Royy, ik heb het prima uitgelegd. De kans dat je 50 keer twee gooit of een willekeurige vooraf te bepalen reeks is even groot.

Probleem is dat jij een waardeoordeel aan een reeks gaat hangen, en dat klopt naar mijn mening niet. Je weet namelijk nooit wat je mist. De uitkomst van evolutie had ook kunnen zijn dat er veel slimmere wezens dan de mens waren ontstaan. (in jouw idee is de mens bv. de 6, maar zo werkt het niet)

Quote:
Zelfde antwoord Cliff: er zijn meerdere apen die op die typemachine rammen.

Nee, die zijn er niet.

Quote:
Die ontwikkelingsvorm daar net onder is er niet op aarde. We hebben Shakespeare, daarna een hele tijd niks, daarna op zn best een babyboek, maar zelfs dat niet.

Ga je weer: je kent weer een waarde toe aan het resultaat zonder referentie. Het gaat om kansberekening, de kans op een zekere uitkomst. Niet om de waarde van die uitkomst.

Quote:
Toch probeer je t, zie boven, alleen lukt t je niet echt...

Ik denk eerder dat jij het zo opvat. De wetenschap stelt: God bestaat niet. Als ik dat typ probeer ik jouw niet te overtuigen, dat hoeft helemaal niet: feitelijk is het zo. Iets (kabouters, God, etc.) bestaat niet totdat er bewijs is dat het bestaat.

En wederom: ik overtuig niet, ik stel feiten. Jij snapt het verschil hier niet.

Quote:
Jij gelooft in een zeer onwaarschijnlijk toeval Cliff. Bewijzen kun je t niet.

't heet evolutietheorie. Er zijn tal van bewijzen voor. De vraag is wanneer we het evolutie-feit kunnen gaan noemen. De vraag is een beetje hoeveel bewijzen je nog nodig hebt. Zoals al eerder gesteld: er is geen missing link. De meeste bewijzen liggen al voor onze neus.

Religie is in ieder geval geen serieus alternatief meer.

Quote:
Je hebt geen bewijs voor je theorie, Cliff.

Jawel.

Quote:
Net zoals dat ik geen bewijs heb voor het bestaan van God. Jij gelooft in extreem toeval, ik niet. Ik geloof in een sturende hand van God achter de unieke biotoop die we hier op aarde hebben en de unieke verschijningsvorm van de mens. Beiden zijn gelijkwaardig onbewijsbaar.

Hou dat jezelf maar voor dan Laughing

Voor jou is het denk ik wel een acceptabel compromis.

Maar ik kan het niet serieus nemen... ik kijk er exact zo naar als jij naar Lola kijkt... of kabouters.

En als je serieus denkt dat er net zoveel bewijs is voor kabouters als voor de evolutietheorie... dan kan ik dat slechts toewijzen aan religieuze blindheid.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 18, 2020 20:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
De SGP is zeer kritisch op de islam (a la PVV, maar dan in nettere bewoordingen), de Christenunie beweegt ook steeds meer die kant op (maar dan in nog nettere bewoordingen).

De vijand van mijn vijand is mijn vriend Royy... we zien het in de politiek continu terug. Daar waar er anti-homo, anti-abortus, anti-euthanasiewetsvoorstellen zijn, vinden de religieuze partijen elkaar zonder problemen...

BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2020 10:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Geloof ik niet in. 30 jaar geleden was het in orthodox-christelijke kringen slechter gesteld dan nu.

Dat geloof ik niet. Het is decennialang stil geweest en nu maken ze hun onverdraagzame grote mond weer open.

Quote:
Protestanten hebben religie losgeweekt van de staat. Ben je vergeten dat het protestantse Holland het eerste land op aarde was met godsdienstvrijheid?

Iedereen had toen een religie. Er waren geen ongelovige humanisten.

Quote:
Haha ik wist dat je dat zou gaan zeggen.

Maar het klopt wel!

Quote:
Avondmaal is protestants, Tedje. De katholieke communie heeft weinig met het Avondmaal te maken, behalve in verschijningsvorm. De context en de religieuze betekenis is compleet anders.

Dan moet je toch eens in een katholieke mis gaan luisteren De communie is het hoogtepunt van de katholieke eucharistieviering. De communie is het laatste avondmaal, tijdens dit ritueel worden de woorden die Jezus tijdens het laatste avondmaal sprak herhaald.

Quote:
Haha, die "haat" is er om twee redenen Tedje...

Dat neemt niet weg dat die haat er nog steeds is. Anno 2020 zijn er in dit land meer protestanten die katholieken haten dan omgekeerd.

Quote:
Er was niks protestants aan de Gouden Eeuw, behalve dat ie werd gedragen door protestanten. Je verwart nu kerk en staat Tedje, maar dat zijn we gewend van katholieken.

Dat neemt niet weg dat het protestanten waren die hun kerk de staat lieten regeren en deze misdaden begingen.
Je moet niet proberen om de ene religie beter te laten zijn dan de andere. Ze deugen allemaal niet.

BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2020 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik raad hier velen aan om zich wat in de kerkgeschiedenis te verdiepen.
Die Christelijke religie geschiedenis lijken ook de tegenstanders niet echt te snappen.
Ook katholieken zijn namelijk gewoon christenen., het is geen aparte tak die vanaf het begin steeds hetzelfde was.
Het Christendom begon als een aantal verschillende takken die werden vertegenwoordigd door een aantal patriarchen zoals onderstaande laat zien.
In het begin van het christendom werd de christelijke kerk geregeerd door drie mannen: de patriarchen. Dit waren de bisschop van Rome, de bisschop van Alexandrië en de bisschop van Antiochië. Later kwamen daar de bisschoppen van Constantinopel en die van Jeruzalem bij. Langzaam gingen ze een beetje uit elkaar. De bisschop van Rome noemde zich paus en vond dat hij belangrijker was dan de andere. De bisschop van Constantinopel vond ook dat híj belangrijker was dan de andere.
Ik meen dat de Goten die Rome als eersten veroverden, tot de christelijke Arianen behoorden. terwijl ongeveer de grootste tak van het christendom, en speciaal die in China en India, tot de Nestorianen werden gerekend. De door het Vaticaan volledig uitgeroeide tak van het christendom, de Katharen, vluchten naar de Sultan in Constatinopel en veranderen in de Bogomielen. Dan hebben we het nog niet over de verschillende Koptische kerken.
Ik heb nooit geweten dat er zo weinig bekend is in Nederland over de verschillende richtingen die de christelijke kerk in het verleden heeft ingeslagen, dus voor dat Rome hier de scepter zwaaide.

BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2020 12:47 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Nee Royy, ik heb het prima uitgelegd. De kans dat je 50 keer twee gooit of een willekeurige vooraf te bepalen reeks is even groot.

Sure, maar ik kijk niet naar de reeksen, ik kijk naar het eindtotaal. x keer een 1, x keer een 2, x keer een 6. De volgorde waarin is eigenlijk niet zo boeiend.

Quote:

Nee, die zijn er niet.

Tuurlijk wel, ieder organisme had bij het startpunt van de aarde dezelfde uitgangspositie en dezelfde kansen. Daaruit is 1 soort voortgekomen die ver boven de anderen uitsteekt.

Jij zegt dus: een heleboel apen rammen op een typemachine, er is 1 aap die tot Shakespeare komt, rest onbegrijpelijk gebrabbel en op zn best een paar woordjes.

Quote:
Ga je weer: je kent weer een waarde toe aan het resultaat zonder referentie. Het gaat om kansberekening, de kans op een zekere uitkomst. Niet om de waarde van die uitkomst.

Je vergeet normaal-verdeling, Cliff. Je kunt lekker kansberekenen, maar de kans dat er geen normaalverdeling uitkomt is nihil.

Quote:

't heet evolutietheorie. Er zijn tal van bewijzen voor. De vraag is wanneer we het evolutie-feit kunnen gaan noemen. De vraag is een beetje hoeveel bewijzen je nog nodig hebt. Zoals al eerder gesteld: er is geen missing link. De meeste bewijzen liggen al voor onze neus.

Evolutietheorie gaat niet over het al dan niet bestaan van God Cliff, gaat over hoe diersoorten zich hebben ontwikkeld. Is eigenlijk niet zo boeiend, ik geloof wel in de evolutietheorie, maar wel met iets als drijvende kracht of bedenker van het proces erachter.

BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2020 13:22 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Evolutietheorie gaat niet over het al dan niet bestaan van God Cliff, gaat over hoe diersoorten zich hebben ontwikkeld. Is eigenlijk niet zo boeiend, ik geloof wel in de evolutietheorie, maar wel met iets als drijvende kracht of bedenker van het proces erachter.

Er bestaat geen God want als die wel zou bestaan zou hij een ongelofelijke prutser zijn.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Vr Nov 20, 2020 9:42, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2020 13:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Sure, maar ik kijk niet naar de reeksen, ik kijk naar het eindtotaal.

Dat is exact het probleem: je hebt geen vergelijkingsmateriaal. Je kijkt naar het eindtotaal, en gaat dat waarderen. Maar je weet totaal niet wat mogelijke andere 'eindtotalen' zijn. Dus kun je simpelweg niet waarderen.

Quote:
Tuurlijk wel, ieder organisme had bij het startpunt van de aarde dezelfde uitgangspositie en dezelfde kansen.

Lees nou even terug: ik heb het over een aap die op een typmachine ramt. Jij begint over meerdere apen die dat doen. Dat is totaal irrelevant. Het hoeft niet eens een organisme te zijn. Maak er desnoods willekeurig vallende knikkers op een typmachine van: als ze lang genoeg vallen krijg je de volledige werken van Shakespeare.

Quote:
Evolutietheorie gaat niet over het al dan niet bestaan van God Cliff

Evolutietheorie is wetenschap. Wetenschap stelt dat God niet bestaat Royy.

Quote:
maar wel met iets als drijvende kracht of bedenker van het proces erachter.

Kabouters? Lolo?

BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2020 13:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Er bestaat geen God want als die wel zou bestaat zou hij een ongelofelijke prutser zijn.

Laughing

Ik heb het wel eens eerder gezegd: gooi een enorme hand knikkers op een rooster. Bijna alle knikkers vallen door het rooster, maar een paar blijven balanceren precies op een randje tussen twee gaten.

En Royy staat erbij te roepen dat het prachtige unieke knikkers zijn en dat er perfect op het randje geworpen is.

BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2020 13:40 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

God kan nog niet eens gelovigen scheppen die een beetje vredelievend zijn.

BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2020 16:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
God kan nog niet eens gelovigen scheppen die een beetje vredelievend zijn.

Mannen zonder tepels was al te moeilijk voor 'm Laughing

BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2020 17:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Nov 19, 2020 17:27 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Iedereen had toen een religie. Er waren geen ongelovige humanisten.

Het protestantse Holland was het eerste land met godsdienstvrijheid.

Quote:

Dan moet je toch eens in een katholieke mis gaan luisteren

Ik heb wel wat beters te doen dan naar die corrupte kerk te luisteren.

Quote:

Dat neemt niet weg dat die haat er nog steeds is. Anno 2020 zijn er in dit land meer protestanten die katholieken haten dan omgekeerd.

Ja duh, er zijn uberhaupt nauwelijks katholieken meer in dit land.

Quote:

Dat neemt niet weg dat het protestanten waren die hun kerk de staat lieten regeren en deze misdaden begingen.
Je moet niet proberen om de ene religie beter te laten zijn dan de andere. Ze deugen allemaal niet.

De Hollandse staat was geen protestantse staat, Tedje.

Hoe zit t trouwens met die katholieke jihadisten? Hadden we die het land uit moeten gooien? Dienen in vreemde krijgsdienst in een Italiaanse burgeroorlog...

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg