Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd.
Eens
40%
 40%  [ 4 ]
Oneens
60%
 60%  [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 10

BerichtGeplaatst: Zo Nov 15, 2020 12:54 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Wat een uitermate bedenkelijk niveau dit Rolling Eyes

Ga vooral zo door! Laughing

Shock komt door de covid en lockdowns.... Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Zo Nov 15, 2020 14:54 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Niet de daders, ik zeg dat dat de groep is die wordt beinvloed door de islam. De SGP is niet meer voor of tegen homoseksualiteit dan 30 jaar geleden, de Christenunie is een stuk milder geworden.

Dat is wat ik de hele tijd zeg. Onze eigen christelijke homohaters hebben we de mond gesnoerd. En dat ging goed tot de islam kwam, want kritiek op deze achtergebleven religie werd als discriminatie uitgelegd.

Quote:
Lege huls joh, alles hier is toeval zeker?

Ja, gewoon ween samenloop van omstandigheden. Zo is de hele natuur ontstaan.
Survival of the fittest. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?

Quote:
Ik heb nergens gezegd dat ik letterlijk de bijbel geloof he? T scheppingsverhaal lijkt me een overdrachtelijk verhaal, bovendien staan er twee elkaar tegensprekende versies in de bijbel, dus tja.

God is een overdrachtelijk verhaal. Er bestaat geen opperwezen dat schepper en rechter is. Dat alles is een verzinsel van de mens.

Quote:
Voila, dus humanisme is ontstaan uit het christendom. Dank.

Nee hoor. Het christendom heeft het humanisme niet uitgevonden. Het christendom heeft eeuwenlang humanisten vervolgd en gedood. Humanisten hebben de Verlichting gebracht. Humanisten hebben het christendom menselijker gemaakt.
Wat ik met het verschil tussen Allah en God wil aangeven is dat het twee totaal verschillende culturen zijn die allebei een eigen God hebben uitgevonden.

Quote:
Haha, weinig anders dan dat je aan jezelf rekenschap aflegt op je sterfbed.

Ik ga geen rekenschap afleggen. Reken daar maar niet op., Ik heb mezelf niks te verwijten.
Maar iemand die in God gelooft en een levenswijze heeft, waarbij alles alleen maar om het eigen en om geld draait, heeft straks voor God wel wat uit te leggen. Denk je niet?

BerichtGeplaatst: Zo Nov 15, 2020 15:09 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Wat is tegennatuurlijke seks?

Natubico schreef:
Echte seks kan alleen maar tussen de twee verschillende kunnes.
Anders is 't namaak-seks, zoals masturbatie of 'n vent met 'n opblaaspop dat is.
Is dus niet hoe 't bedoeld is en waar 't toe dient en derhalve naar aangenomen mag worden ook niet zo best voor lichaam en/of geest.

Wat een kul! Je verkoopt hier in feite dezelfde lariekoek als wat in die zwaar achterhaalde heilige boeken staat: seks mag alleen als het gericht is op voortplanting, het mag niet omdat je het lekker vindt want dan is het lust, en gezien alleen twee mensen van verschillende sekse zich kunnen voortplanten mag dus alleen maar seks tussen man en vrouw. De rest is verboTen.

Ter jouwer info: die flauwekul hebben we lang geleden al achter ons gelaten, dus welkom in 2020!

BerichtGeplaatst: Zo Nov 15, 2020 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Lege huls joh, alles hier is toeval zeker?

Uiteraard.

Als een aap willekeurig op een toetsenboard gaat kloppen, schrijft hij uiteindelijk een aantal bestaande woorden. Als hij maar lang genoeg willekeurig tikt schrijft hij complete zinnen. En als hij een paar miljard jaar tikt schrijft hij de complete werken van Shakespeare.

Het probleem is dat wij altijd alleen maar getuige zijn van het succesvolle resultaat. Dat wat wegviel (en onsuccesvol was), zien we niet of nauwelijks. Tenminste... als we goed kijken zien we wel het één en ander. Dan zien we dat de Dino's ons voorgingen - en uitstierven. En dat er tal van wezens voor ons waren die er nu al lang niet meer zijn.

Maar zelfs dat waren alleen de succesverhalen: de levensvatbare mutaties die uiteindelijk tot verschillende vormen van leven kwamen. Alle mutaties die plaatsvonden en niet levensvatbaar waren zien we niet. Ruim 3 miljard jaar lang vonden er dagelijks tal van mutaties plaats: een onvoorstelbare hoeveelheid. Onze beschaving is nog maar goed en wel 5.000 jaar oud. We kunnen 3,5 miljard jaar niet eens voorstellen.

Nog een voorbeeld: als ik 50 keer met de dobbelsteen gooi, en je noteert die 50 uitslagen... en gaat dan berekenen hoe groot de kans was dat ik dat resultaat zou gooien, dan is dat miniem klein. Bijna onmogelijk. Toch heb ik het net gegooid. Ben ik God? Of heeft God mij geholpen om tot dat resultaat te komen? Natuurlijk niet.

Iedereen die kansberekening enigszins serieus neemt en snapt hoe oud de aarde is, of het heelal, kan niet anders dan concluderen dat wij ontstaan zijn uit puur toeval. Een lange reeks van mogelijkheden die uiteindelijk geleid hebben tot wat we nu zijn. Hoe klein die kans ook is, hij was aanwezig. Net als de kans dat ik 50 keer de dobbeluitslag gooide die ik gegooid heb.

Nog een laatste voorbeeld: als de kans 1 op 8 miljard is dat er iemand geboren wordt die immuun is voor Covid, of HIV, of kanker... en we hebben 8 miljard aardbewoners... reken eens uit wanneer deze Messias geboren wordt? Of mogen we zo'n uitzonderlijk mens niet zo noemen?

Zo'n beetje alle religie is ontstaan in tijden dat 99% van de bevolking analfabeet was, onopgeleid, super bijgelovig. Als wij nu een indianenstam ontdekken in de bossen van Brazilië kunnen we ze vrij veel wijsmaken met onze technologie. Wat denk je dat ze geloven als ze een drone zien? Of een man met een jetpack die in hun dorp landt? Bedenk dat 1500 jaar geleden of 2000 jaar geleden wij er niet veel slimmer voor stonden dan die indianen.

Een kind voor de gek houden met wat goocheltrucjes is ook niet moeilijk. Als je zegt dat de kaboutertjes het hebben gedaan of dat je toverkracht heb geloven ze het ook.

Religie is geen serieus alternatief voor de werkelijkheid Royy. Het heeft andere functies in een samenleving. Beetje saamhorigheid, beetje samen denken dat je het antwoord heb op onbeantwoordbare vragen. Mensen overtuigen elkaar immers graag met gelijkgestemden. En wat die saamhorigheid betreft: niet zelfden maken gelovigen elkaar tot familieleden door te spreken over broeders (medegelovigen of paters), zusters (medegelovigen of nonnen) of zelfs vader (god, priester of paus) en moeder (maria of moeder overste).

Religie is niet veel meer dan sprookjes voor volwassenen. En best succesvolle sprookjes: mensen voelen zich er goed bij. Ze kunnen er ook identiteit aan ontlenen. 't Gaat allemaal om gevoel. Met ratio heeft het niets, maar dan ook niets te maken.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 15, 2020 20:47 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:
Tja, zo zie je altijd dat de dieren die zich voeden met andere dieren (of zelfs planten) op een of andere manier daarvoor gestraft worden (ook al kunnen ze er niets aan doen).

Royy schreef:
Hmm, maar wat moeten pinquins dan eten?
En wat moeten koeien eten als ze geen gras (planten) mogen eten?

Koeien kunnen van nature sowieso veel meer fruit eten; afgevallen en van laag hangende takken.
In de winter kunnen ze de op natuurlijke wijze afgestorven en gedroogde grasbladeren eten; het echte hooi dus; uiteraard ook stro van andere afgestorven plantenbladeren.
De vraag heeft zich al eerder aangediend of rundvee in de perfect natuurlijke situatie wellicht helemaal geen groene bladeren van de grasplant zou hoeven te eten.
Maar goed, daar gaat 't hier niet over.

Er zijn genoeg andere dieren waarvan lijkt vast te staan dat ze zich met levende dieren voeden.

En ja, daarbij is 't altijd zo dat ze zelf ook 'n heel grote kans lopen om door weer andere dieren verslonden te worden.
Dat kan gezien worden als het imperfecte dat van oorsprong aan de schepping kleeft, terwijl door toedoen van de evolutie naar perfectionering gestreefd wordt.
Die oorspronkelijke keten van opeten en opgegeten worden lijkt door de evolutie steeds verder naar de achtergrond verdrongen te worden ten gunste van het veel verfijndere en meer paradijselijke "leven en laten leven".
Met name ook de mens lijkt heel goed in staat om dit principe tot in de perfectie gestand te doen.
En dat op z'n beurt leidt er dan toe dat hij niet langer verdient gestraft te worden met ziektes en een daaruit voortvloeiende voortijdige dood.
'n Consequentie daarvan is dan weer dat hij zich in veel mindere mate hoeft te vermenigvuldigen om de soort in stand te houden.
Vandaar dan een veel minder groot libido bij 'n rauw-vruchtarisch voedingspatroon en 'n ook overigens perfect leven-vriendelijk gedragspatroon.

(En dus ook geen noodzaak meer om het veel te grote libido dat voortvloeit uit 'n zeer leven-onvriendelijk voedings- en overig gedragspatroon op allerlei oneigenlijke manieren (w.o. homoseksualiteit) af te reageren waar de sterfte door ziektes al sterk wordt teruggedrongen door middel van medische en farmaceutische wondermiddeltjes).
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Nov 15, 2020 21:29 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Dat is wat ik de hele tijd zeg. Onze eigen christelijke homohaters hebben we de mond gesnoerd. En dat ging goed tot de islam kwam, want kritiek op deze achtergebleven religie werd als discriminatie uitgelegd.

Nee jij zegt dat het heeft geleid tot een verstarring aan de christelijke kant, ik zeg je net dat dat niet zo is.

Quote:

Ja, gewoon ween samenloop van omstandigheden. Zo is de hele natuur ontstaan.
Survival of the fittest. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?

Vreselijk.

Quote:

Nee hoor. Het christendom heeft het humanisme niet uitgevonden. Het christendom heeft eeuwenlang humanisten vervolgd en gedood. Humanisten hebben de Verlichting gebracht. Humanisten hebben het christendom menselijker gemaakt.
Wat ik met het verschil tussen Allah en God wil aangeven is dat het twee totaal verschillende culturen zijn die allebei een eigen God hebben uitgevonden.

Ik durf de stelling wel aan dat Verlichting en humanisme er zijn dankzij de basis van het christendom. Zoals ik al zei: in andere culturen vind je dergelijke ontwikkelingen niet.

Quote:

Ik ga geen rekenschap afleggen. Reken daar maar niet op., Ik heb mezelf niks te verwijten.

Zelfs jij bent niet perfect Tedje.

Quote:
Maar iemand die in God gelooft en een levenswijze heeft, waarbij alles alleen maar om het eigen en om geld draait, heeft straks voor God wel wat uit te leggen. Denk je niet?

Wat oordeelt gij uw broeder?

BerichtGeplaatst: Zo Nov 15, 2020 21:35 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Iedereen die kansberekening enigszins serieus neemt en snapt hoe oud de aarde is, of het heelal, kan niet anders dan concluderen dat wij ontstaan zijn uit puur toeval.

Nope, kun je niet concluderen.

Twee dingen als het toeval is:
- dan moeten er onnoemelijk veel planeten zijn die andere vormen van leven kennen
- dan zouden er ook op aarde veel meer dieren moeten zijn die zich redelijk kunnen meten met mensen, het verschil tussen mensen en dieren is te groot

Quote:
Religie is niet veel meer dan sprookjes voor volwassenen. En best succesvolle sprookjes: mensen voelen zich er goed bij. Ze kunnen er ook identiteit aan ontlenen. 't Gaat allemaal om gevoel. Met ratio heeft het niets, maar dan ook niets te maken.

T gaat zeker ook om gevoel, niemand beweert hier dat geloof rationeel is.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 15, 2020 21:39 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

De vraag heeft zich al eerder aangediend of rundvee in de perfect natuurlijke situatie wellicht helemaal geen groene bladeren van de grasplant zou hoeven te eten.
Maar goed, daar gaat 't hier niet over.

Ga ff bij wilde runderen kijken wat die eten, Natubico

Er zijn genoeg andere dieren waarvan lijkt vast te staan dat ze zich met levende dieren voeden.

Quote:
Die oorspronkelijke keten van opeten en opgegeten worden lijkt door de evolutie steeds verder naar de achtergrond verdrongen te worden ten gunste van het veel verfijndere en meer paradijselijke "leven en laten leven".

Oh ja? Zijn leeuwen zich langzaam aan het ontwikkelen tot herbivoren?

BerichtGeplaatst: Zo Nov 15, 2020 21:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Twee dingen als het toeval is:
- dan moeten er onnoemelijk veel planeten zijn die andere vormen van leven kennen

Dat is ook zo. Alleen het heelal is 13,7 miljard jaar oud Royy. Wij zijn nog maar 100 jaar in staat te vliegen. De vraag is dus: is er leven op hetzelfde moment? Die kans is kleiner. Tweede vraag: kunnen we ooit bij elkaar komen? Die kans is nog veel kleiner. Derde vraag: hoe 'intelligent' is het leven? Dat maakt de kans nog veel kleiner.

Maar dat er bacterieel leven is ergens anders... reken maar van yes. Elke planeet met water heeft grote kans op leven.

Quote:
dan zouden er ook op aarde veel meer dieren moeten zijn die zich redelijk kunnen meten met mensen, het verschil tussen mensen en dieren is te groot

Dat is helemaal niet groot. Kijk eens naar de mensapen, we delen 98% van onze DNA met een chimpansee Royy. De verschillen zijn minimaal. We zijn zelfs niet de enige dieren met zelfbewustzijn.

Quote:
T gaat zeker ook om gevoel, niemand beweert hier dat geloof rationeel is.

Jawel, dat doen gelovigen voortdurend zelf door een claim te leggen op 'de waarheid'.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 15, 2020 21:43 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Dat is helemaal niet groot. Kijk eens naar de mensapen, we delen 98% van onze DNA met een chimpansee Royy. De verschillen zijn minimaal. We zijn zelfs niet de enige dieren met zelfbewustzijn.

Zou kunnen. Maar er is een gapend gat tussen mensen en dieren, waar er tussen dieren onderling een veel minder groot verschil is (neem de verschillen tussen apensoorten).

Quote:

Jawel, dat doen gelovigen voortdurend zelf door een claim te leggen op 'de waarheid'.

Heb je mij niet horen doen.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 16, 2020 3:02 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Ga ff bij wilde runderen kijken wat die eten, Natubico

Als er zat fruit aanwezig is dan eten ze zich daar helemaal vol van en laten ze het gras voor wat 't is.
Royy schreef:
Oh ja? Zijn leeuwen zich langzaam aan het ontwikkelen tot herbivoren?

Nee, zo is 't niet bedoeld; bedoeld is dat de laatste nieuwe loten aan de evolutieboom allemaal heel goed kunnen leven van enkel plantaardig voedsel dan wel als aasdier en de allerlaatste nieuwe, de chimpansee en de mens, zelfs van enkel plantenvruchten.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Nov 16, 2020 3:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Maar er is een gapend gat tussen mensen en dieren

Haha, ja dat denken mensen graag.

Vertel eens Royy, waar uit dat 'gapende gat' zich precies in? Beschaving? Laughing

Quote:
Heb je mij niet horen doen.

Deels. Als ik hier kom aanzetten met 'de kaboutertjes hebben het allemaal gemaakt' dan neem je mij niet serieus. Sterker nog: je kunt zelfs niet iemand serieus nemen die zoiets stelt.

'Ja meneer, ik geloof dat de aarde in elkaar gekleid is door een goede fee en een stoute dwerg'

Hoe kijk je naar iemand die zoiets serieus beweert? Die iedere avond bij het eten bidt tot de goede fee en de stoute dwerg, ermee praat, dingen vraagt, beloftes maakt, elke zondag samen met anderen liedjes gaat zingen over de goede fee en de stoute dwerg....

Laten we eerlijk zijn: die verklaren we voor gek, voor dorpsidioot.

Waarom verwacht jij dan wel serieus genomen te worden? Omdat jouw waarheid 'aannemelijk' is?

Kom op Royy, geef eens antwoord... hoe kijk jij tegen Lono aan? Neem je deze god serieus?

BerichtGeplaatst: Ma Nov 16, 2020 9:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Het probleem is dat wij altijd alleen maar getuige zijn van het succesvolle resultaat. Dat wat wegviel (en onsuccesvol was), zien we niet of nauwelijks. Tenminste... als we goed kijken zien we wel het één en ander. Dan zien we dat de Dino's ons voorgingen - en uitstierven. En dat er tal van wezens voor ons waren die er nu al lang niet meer zijn.

Justement, Cliff! Wij zien heden ten dage het resultaat van de survival of the fittest. Het overgrote deel dat niet tot de categorie "fittest" behoorde is in de loop van miljoenen jaren verdwenen en bestaat niet meer.

Royy schreef:
Nee jij zegt dat het heeft geleid tot een verstarring aan de christelijke kant, ik zeg je net dat dat niet zo is.

Het mag misschien zo zijn dat de homohaat onder de autochtone gelovigen gewoon is blijven bestaan, maar ze traden er niet meer mee naar buiten.
Dat is pas weer gebeurd toen de islam openlijk homohaat predikte en op straat praktiseerde.

Quote:
Vreselijk.

Niks vreselijk, gewoon heel logisch. Lees hierboven mijn reactie op wat Cliff zei.

Quote:
Ik durf de stelling wel aan dat Verlichting en humanisme er zijn dankzij de basis van het christendom. Zoals ik al zei: in andere culturen vind je dergelijke ontwikkelingen niet.

Wat ik nu al voor de vierde keer zeg: De mens schiep God naar zijn eigen evenbeeld. Net zo heeft het christendom niet het humanisme uitgevonden.

Quote:
Zelfs jij bent niet perfect Tedje.

Nobody is perfect, maar niet perfect zijn betekent niet dat men zich iets te verwijten moet. Jouw God weet toch ook dat niemand perfect is, dus zal hij alleen maar de zwaardere gevallen veroordelen. Toch?

Quote:
Wat oordeelt gij uw broeder?

Tja, daar vraag je zelf om. Jij hebt het over het Laatste Oordeel en daarop oordeel ik naar wat ik van jou weet.
Jij zegt een christen te zijn, maar in jouw dagelijkse doen en laten gedraag je je bepaald niet als een christen. Jij gedraagt je als een VVD-er. en de VVD is absoluut geen partij die het christelijke erfgoed (medemenselijkheid, naastenliefde, empathie, enzovoorts) hoog in het vaandel heeft staan.

Maar evengoed hou ik van je, hoor. Wink

BerichtGeplaatst: Ma Nov 16, 2020 17:41 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Vertel eens Royy, waar uit dat 'gapende gat' zich precies in? Beschaving? Laughing

In bewustzijn, wetenschap en capabiliteit om de omgeving te veranderen. Of zijn er meer diersoorten die met behulp van wetenschap er in geslaagd zijn te vliegen, terwijl ze daar fysiek niet toe in staat zijn?

Quote:

Deels. Als ik hier kom aanzetten met 'de kaboutertjes hebben het allemaal gemaakt' dan neem je mij niet serieus. Sterker nog: je kunt zelfs niet iemand serieus nemen die zoiets stelt.

Zit wat in. Maar goed in dit specifieke topic gaat het juist over die individuele overtuigingen. Ik gebruik nergens anders God als argument.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 16, 2020 17:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Het mag misschien zo zijn dat de homohaat onder de autochtone gelovigen gewoon is blijven bestaan, maar ze traden er niet meer mee naar buiten.
Dat is pas weer gebeurd toen de islam openlijk homohaat predikte en op straat praktiseerde.

Tja niet met je eens.

Quote:

Wat ik nu al voor de vierde keer zeg: De mens schiep God naar zijn eigen evenbeeld. Net zo heeft het christendom niet het humanisme uitgevonden.

Prima, verklaar dan maar waarom de Verlichting en humanisme alleen zijn ontstaan in een christelijke context? En waarom niet bij de Arabieren of Chinezen.

Quote:

Jij zegt een christen te zijn, maar in jouw dagelijkse doen en laten gedraag je je bepaald niet als een christen. Jij gedraagt je als een VVD-er. en de VVD is absoluut geen partij die het christelijke erfgoed (medemenselijkheid, naastenliefde, empathie, enzovoorts) hoog in het vaandel heeft staan.

Onzin, christen zijn is heel wat anders dan de zachtmoedigheid zelve. Het christendom barst juist van de aansporing tot eigen ontwikkeling, van het geven van een hengel is plaats van een vis.

Quote:
Maar evengoed hou ik van je, hoor. Wink

Dank je Wink

BerichtGeplaatst: Ma Nov 16, 2020 17:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
In bewustzijn, wetenschap en capabiliteit om de omgeving te veranderen. Of zijn er meer diersoorten die met behulp van wetenschap er in geslaagd zijn te vliegen, terwijl ze daar fysiek niet toe in staat zijn?

Bewustzijn is niet iets typisch menselijks Royy, er zijn ook dieren met een bewustzijn.

Wetenschap... moah. Ik kan je dat puntje geven, maar op 15,5 miljard jaar heelal is 4000 jaar wetenschap niet echt veel. Overigens is onze eerste wetenschap ontstaan vanuit het gebruik van gereedschappen... en ook daarin zijn we al lang niet meer uniek. Dieren gebruiken ook gereedschappen en sommigen kunnen vrij complexe problemen oplossen met gereedschappen.

De mogelijkheid om je omgeving te veranderen... dat hebben tal van dieren. Velen bouwen huizen, nesten, complexe structuren. Een mierenhoop is een vrij georganiseerd complex geheel. De mier is wel degelijk in staat om zijn omgeving naar zijn hand te zetten of deze zo te veranderen voor zijn soortgenoten dat de rest van de populatie hier baat bij heeft. Zelfs als de individuele mier al lang dood is.

Quote:
Zit wat in. Maar goed in dit specifieke topic gaat het juist over die individuele overtuigingen. Ik gebruik nergens anders God als argument.

Je beantwoordt mijn vraag niet: hoe zie jij Lono? Neem je die entiteit serieus? Of moet ik je vragen naar Thor, Jupiter of Zeus? Waar zijn ze eigenlijk? Het lijkt er erg op dat als de mens uitsterft, zijn God ook uitsterft.

Zou dat misschien zo zijn omdat mensen God hebben gemaakt ipv God de mens?

BerichtGeplaatst: Ma Nov 16, 2020 17:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Onzin, christen zijn is heel wat anders dan de zachtmoedigheid zelve. Het christendom barst juist van de aansporing tot eigen ontwikkeling, van het geven van een hengel is plaats van een vis.

Jezus was een socialist! Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Nov 16, 2020 20:35 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Wetenschap... moah. Ik kan je dat puntje geven, maar op 15,5 miljard jaar heelal is 4000 jaar wetenschap niet echt veel. Overigens is onze eerste wetenschap ontstaan vanuit het gebruik van gereedschappen... en ook daarin zijn we al lang niet meer uniek. Dieren gebruiken ook gereedschappen en sommigen kunnen vrij complexe problemen oplossen met gereedschappen.

De mogelijkheid om je omgeving te veranderen... dat hebben tal van dieren. Velen bouwen huizen, nesten, complexe structuren. Een mierenhoop is een vrij georganiseerd complex geheel. De mier is wel degelijk in staat om zijn omgeving naar zijn hand te zetten of deze zo te veranderen voor zijn soortgenoten dat de rest van de populatie hier baat bij heeft. Zelfs als de individuele mier al lang dood is.

Jeetje zeg Cliff, je vergelijkt nu een dier wat met een stokje een steen kan verplaatsen en met die steen een kokosnoot open kan maken. Nou, nou, chapeau. Da's bijna vergelijkbaar met de mens die op de maan rondloopt, door de lucht vliegt en zichzelf kan beschermen tegen virussen.

Kom op zeg, er is een gapend gat tussen de mens en dieren. En dat gapende gat, ook wel missing link geheten, is wetenschappelijk zeer moeilijk verklaarbaar.

Quote:

Je beantwoordt mijn vraag niet: hoe zie jij Lono? Neem je die entiteit serieus? Of moet ik je vragen naar Thor, Jupiter of Zeus? Waar zijn ze eigenlijk? Het lijkt er erg op dat als de mens uitsterft, zijn God ook uitsterft.

Nope neem ik niet serieus. Hoeft ook niet Cliff, je hoeft mij ook niet serieus te nemen wat dat betreft. Wel moet je christenen hun eigen leven laten inrichten.

Quote:
Zou dat misschien zo zijn omdat mensen God hebben gemaakt ipv God de mens?

Oh er zit zeker zelfprojectie van de mens op God.

Quote:

Onzin, verre van dat.

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2020 8:58 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Tja niet met je eens.

Hoezo? Het is toch heel lang erg rustig geweest bij de Nederlandse religies? Je hoorde nooit meer iets over het afwijzen van homofilie. In het spoor van de seksuele revolutie werden de kerken de mond gesnoerd en stonden zelfs gelovigen op die zich tegen hun leiders keerden omdat die homofilie afwezen.
Het is decennialang goed gegaan.

Quote:
Prima, verklaar dan maar waarom de Verlichting en humanisme alleen zijn ontstaan in een christelijke context? En waarom niet bij de Arabieren of Chinezen.

Dat heb ik al gedaan, maar het probleem is dat jij niet buiten het bestaan van een god kunt denken. Voor jouw is God de schepper van dat alles, voor mij wordt een god uitgevonden door de mens.
De mens verzint een god naar het eigen evenbeeld, als de samenleving humaan is dan wordt die god dat ook.
En dat is nooit anders geweest, kijk maar naar de talloze goden die in de geschiedenis van de mensheid voorbij zijn gekomen.

Quote:

Dat geloof jij zelf? Het christendom heeft met vuur en zwaard de wereld veroverd, ketters verbrand, landen leeggeroofd, enzovoorts.
God is niet liberaal en een hengel in plaats van een vis komt niet uit de bijbel. Dat komt eerder voor in de VVD bijbel.
De VVD voldoet absoluut niet aan de definitie van empathische christelijkheid. Een christen geeft je een vis, de VVD zegt: "Vang zelf een vis."

Cliff schreef:

Juist! Jezus was absoluut geen liberaal, eerder een communist.
Het begrip "communie" (samen/gemeenschap) komt voor als heilig sacrament in de kerk en verwijst ook naar de (sociale) gemeenschappen van monniken.

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2020 9:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Jeetje zeg Cliff, je vergelijkt nu een dier wat met een stokje een steen kan verplaatsen en met die steen een kokosnoot open kan maken. Nou, nou, chapeau. Da's bijna vergelijkbaar met de mens die op de maan rondloopt, door de lucht vliegt en zichzelf kan beschermen tegen virussen.

Je mist het punt: op de maan lopen, door de lucht vliegen en beschermen tegen virussen is iets wat we nog maar 100 jaar kunnen. Dat is niets op 15,5 miljard jaar Royy. Een fractie in de tijd van een volledige evolutie.

Voor jou lijkt het een enorm gat, maar dat is het tijdsgewijs simpelweg niet. Het stelt niets voor.

Quote:
Kom op zeg, er is een gapend gat tussen de mens en dieren. En dat gapende gat, ook wel missing link geheten, is wetenschappelijk zeer moeilijk verklaarbaar.

Er is geen missing link. Waar haal je dat vandaan? Lees je even in:

"Missing link" is an unscientific term for a transitional fossil. It is often used in popular science and in the media for any new transitional form. The term originated to describe the hypothetical intermediate form in the evolutionary series of anthropoid ancestors to anatomically modern humans (hominization). The term was influenced by the pre-Darwinian evolutionary theory of the Great Chain of Being and the now-outdated notion (orthogenesis) that simple organisms are more primitive than complex organisms.

Phylogenetic tree of hominid evolution
    The term "missing link" has fallen out of favor with biologists because it implies the evolutionary process is a linear phenomenon and that forms originate consecutively in a chain. Instead, last common ancestor is preferred since this does not have the connotation of linear evolution, as evolution is a branching process.

In addition to implying a linear evolution, the term also implies that a particular fossil has not yet been found. Many of the famous discoveries in human evolution are often termed "missing links". For example, there were the Peking Man and the Java Man, despite the fact that these fossils are not missing. Transitional forms that have not been discovered are also termed missing links; however, there is no singular missing link. The scarcity of transitional fossils can be attributed to the incompleteness of the fossil record.

https://en.wikipedia.org/wiki/Missing_link_(human_evolution)

Quote:
Nope neem ik niet serieus. Hoeft ook niet Cliff, je hoeft mij ook niet serieus te nemen wat dat betreft. Wel moet je christenen hun eigen leven laten inrichten.

Genoteerd: christenen moet je niet serieus nemen.

Daarbij heb ik al gesteld dat gelovigen volledig vrij zijn hun leven zo in te richten als ze willen. Probleem is dat alle religies een lange geschiedenis van onderdrukking kennen. En helaas niet alleen geschiedenis. Ook nu nog schrijven ze hun waarheid voor aan anderen. En ja, ik reken kinderen daarbij.

Quote:
Oh er zit zeker zelfprojectie van de mens op God.

Je zwakt het af. Mensen hebben God verzonnen.

Quote:
Onzin, verre van dat.

Nou, er is veel voor te zeggen. Jezus veegde de kerk schoon van commerciële activiteiten. Jezus vroeg iemand als eerste een steen te gooien die zelf zonder zonde was. Ik zie weinig terug in het christendom van de leer van Jezus.

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2020 9:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Daarbij heb ik al gesteld dat gelovigen volledig vrij zijn hun leven zo in te richten als ze willen. Probleem is dat alle religies een lange geschiedenis van onderdrukking kennen. En helaas niet alleen geschiedenis. Ook nu nog schrijven ze hun waarheid voor aan anderen. En ja, ik reken kinderen daarbij.

Het probleem is dat religieuzen menen de vrijheid te hebben om de hele samenleving naar hun idee in te richten en om Artikel 1 naast zich neer mogen leggen.

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2020 10:07 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik heb het bovenstaande amper gezegd of...
Quote:
Scholen mogen nooit meer leerlingen kunnen weigeren op grond van hun levensbeschouwing. Dat wil een meerderheid in de politiek al langer, en vandaag stemt de Kamer over een nieuw voorstel van de SP dat de acceptatieplicht voor alle scholen wettelijk moet gaan regelen.
Mocht het tot wetgeving komen, dan kunnen bijzondere scholen zoals bijvoorbeeld reformatorische of islamitische geen leerlingen meer weigeren met een andere levensbeschouwing. Een ruime meerderheid van onder meer VVD, D66, SP, PvdA en GroenLinks is voor het plan. Maar dat de acceptatieplicht er daarna snel komt, staat allerminst vast.

https://nos.nl/artikel/2356876-meerderheid-tweede-kamer-wil-actie-tegen-deurbeleid-religieuze-scholen.html

Afschaffen die religieuze flauwekul! Alleen nog maar openbaar onderwijs!

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2020 12:24 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Je mist het punt: op de maan lopen, door de lucht vliegen en beschermen tegen virussen is iets wat we nog maar 100 jaar kunnen. Dat is niets op 15,5 miljard jaar Royy. Een fractie in de tijd van een volledige evolutie.

Maar juist daarom Cliff. De mens heeft zo'n enorme vlucht genomen, dat als je je puur zou baseren op toeval er meer diersoorten zouden moeten zijn die iets van een vlucht hebben laten zien.

Quote:
Er is geen missing link. Waar haal je dat vandaan? Lees je even in:

Hehe, in de evolutietheorie is er geen missing link, maar evolutietheorie sluit dan ook op geen enkele wijze het bestaan van God uit. Evolutietheore beschrijft immers alleen het proces, niet de drijfveer.

We hebben het hier niet over de evolutietheorie, maar wat de drijfveer achter dat proces is. Ik zeg dat dat God is, jij zegt dat het toeval is. En dan kom je dus op: als het toeval is, is het onwaarschijnlijk dat er zo'n groot gat zou ontstaan (net zoals de gaten tussen diersoorten onderling relatief gering zijn).

Quote:

Je zwakt het af. Mensen hebben God verzonnen.

Wie weet Cliff, wie weet. Ik snap de eager van atheisten nooit zo om het bestaan van God rationeel proberen te ontkrachten.

Quote:

Nou, er is veel voor te zeggen. Jezus veegde de kerk schoon van commerciële activiteiten. Jezus vroeg iemand als eerste een steen te gooien die zelf zonder zonde was. Ik zie weinig terug in het christendom van de leer van Jezus.

Juist wel. Jezus propageerde barmhartigheid vanuit het individu. Jezus propageert nergens een door de staat opgelegde barmhartigheid.

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2020 12:32 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Hoezo? Het is toch heel lang erg rustig geweest bij de Nederlandse religies? Je hoorde nooit meer iets over het afwijzen van homofilie. In het spoor van de seksuele revolutie werden de kerken de mond gesnoerd en stonden zelfs gelovigen op die zich tegen hun leiders keerden omdat die homofilie afwezen.
Het is decennialang goed gegaan.

Mwah, lijkt me meer kwestie van aandacht in de media.

Quote:

Dat geloof jij zelf? Het christendom heeft met vuur en zwaard de wereld veroverd, ketters verbrand, landen leeggeroofd, enzovoorts.
God is niet liberaal en een hengel in plaats van een vis komt niet uit de bijbel. Dat komt eerder voor in de VVD bijbel.
De VVD voldoet absoluut niet aan de definitie van empathische christelijkheid. Een christen geeft je een vis, de VVD zegt: "Vang zelf een vis."

Het christendom heeft niets veroverd. Religies worden altijd politiek gebruikt.

Een christen geeft je geen vis, een christen leert je hoe je moet vissen.

Quote:

Juist! Jezus was absoluut geen liberaal, eerder een communist.
Het begrip "communie" (samen/gemeenschap) komt voor als heilig sacrament in de kerk en verwijst ook naar de (sociale) gemeenschappen van monniken.

Jezus kun je zeker als liberaal zien, hij deed immers beroep op de individuele barmhartigheid, niet op een collectieve opgelegde "solidariteit". Juist het individu staat centraal in het christendom, en in het protestantisme wordt dat aangevuld met de individuele relatie van de gelovige met God.

Dat laatste is complete bullshit, dat weet je ook wel. De communie is een onderdeel van de "Heilige Mis" van de katholieken, zij geloven dat de wijn die je dan drinkt en t snoepje dat je dan krijgt daadwerkelijk het lichaam van Jezus is. Protestanten vinden dat onzin, hebben wel iets vergelijkbaar (Avondmaal), maar da's slechts symbolisch, een van de splijtzwammen tussen katholieken en protestanten.

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2020 13:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Maar juist daarom Cliff. De mens heeft zo'n enorme vlucht genomen, dat als je je puur zou baseren op toeval er meer diersoorten zouden moeten zijn die iets van een vlucht hebben laten zien.

Waarom? Als ik 50 keer met een dobbelsteen gooi is die uitkomst uniek en vooraf was de kans minimaal dat ik dat zou gooien. En jij vindt dat er bewijs moet zijn dat ik exact die uitkomst twee keer moet gooien om aan te tonen dat het geen toeval was?

Je redenering klopt echt niet.

Quote:
Hehe, in de evolutietheorie is er geen missing link, maar evolutietheorie sluit dan ook op geen enkele wijze het bestaan van God uit.

Oh kom op, wat is dit voor omgekeerde bewijslast joh. De evolutietheorie sluit ook geen vliegende kabouters uit. Moet de evolutietheorie ALLE door mensen verzonnen religies gaan uitsluiten? Natuurlijk niet.

Quote:
Evolutietheore beschrijft immers alleen het proces, niet de drijfveer.

Drijfveer? Er is helemaal geen drijfveer.

Quote:
We hebben het hier niet over de evolutietheorie, maar wat de drijfveer achter dat proces is. Ik zeg dat dat God is, jij zegt dat het toeval is. En dan kom je dus op: als het toeval is, is het onwaarschijnlijk dat er zo'n groot gat zou ontstaan (net zoals de gaten tussen diersoorten onderling relatief gering zijn).

Ik heb wetenschappelijke bewijzen voor toeval. Jij hebt geen enkele bewijzen voor een goddelijke drijfveer. Dit is echt een onzinnige discussie. Ik kan je vertellen dat het de drijfveer van kabouters is, of Lono... dan snap je hoe ik over jouw God en zijn drijfveer denk.

Quote:
Wie weet Cliff, wie weet. Ik snap de eager van atheisten nooit zo om het bestaan van God rationeel proberen te ontkrachten.

Ik heb geen eager, dat vind je voornamelijk bij gelovigen. Ik heb nog nooit een atheïst gezien die de deuren langsging om mensen te overtuigen. Ook dat zijn gelovigen: Jehova's, missionarissen, etc.

Ik stel simpelweg vast dat Zeus en Jupiter dood zijn doordat de mensen die erin geloofden er niet meer zijn. De conclusie is dat vrij simpel: jouw God leeft slechts omdat jij verzint dat deze leeft.

Quote:
Juist wel. Jezus propageerde barmhartigheid vanuit het individu. Jezus propageert nergens een door de staat opgelegde barmhartigheid.

Ik mis de barmhartigheid van de VVD.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg