Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 9, 10, 11  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd.
Eens
40%
 40%  [ 4 ]
Oneens
60%
 60%  [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 10

BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 13:42 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Exact. En kun je voorstellen dat dat laatste, wat je nu zegt, tegen jongvolwassen pas gezegd wordt als ze 16 jaar zijn? En dat ze tot dan toe echt alleen maar gehoord hebben dat God bestaat, vanaf het moment dat ze konden lopen?

Me dunkt dat daar intolerantie uit voortkomt.

Precies! De afgelopen dagen heb ik op tv kinderen van de school in kwestie gezien die voor de camera's van het journaal reageerden. En eens te meer werd het weer eens bewezen: religie is niets meer dan na-papagaaien.

BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 17:42 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

En toch steekt homohaat steeds vaker de kop op. Zie het recente voorbeeld.

Vergeleken bij 30 jaar geleden? Neu denk t niet, exclusief de islamitische hoek.

Quote:

De vraag is wat er eerder was, de kip of het ei. Religie is een afspiegeling van de samenleving. Als die humaan is dan wordt de religie dat ook.
En God bestaat niet.

God bestaat wel.

Humanisme is weinig anders dan een atheistische en gerationaliseerde vertaling van christelijke waarden. Waarbij 1 ding ontbreekt: het besef dat er iets groter is dan wijzelf.

Quote:

Het is een publiek domein. De belastingbetaler betaalt die scholen.

Ok, geef mij mn belasting maar terug dan, regelen we onderwijs zelf wel.

Quote:

Dat is een uitzondering, niet de regel. Je hebt dat ook bij katholieken. Maar ze gaan hiermee wel tegen de regels van hun religie in.

Is geen uitzondering en ze gaan zeker niet tegen de regels van hun eigen religie in.

Quote:
Vraag: Waar halen die PKNers en die katholieken de wijsheid vandaan dat homofilie niet verkeerd is? In welke bijbel staat dat? Welke God zegt dat?
Antwoord: Geen enkele. Deze gelovigen volgen het humanistische denkgoed.

Die gelovigen worden inderdaad beinvloed door het humanistische gedachtengoed en nemen de bijbel niet tot op de komma letterlijk. De bijbel staat natuurlijk vol tegenstrijdigheden, het is de invulling die gelovigen er aan geven die de religie maakt. Bij de RKK ligt dat formeel nog wat lastig, want een centraal geleide religie. Maar binnen de PKN is dat meer regel dan uitzondering: de religie is wat gelovigen er van maken.

Romeinen 14:10-14
"Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.
Want er is geschreven: Ik leef, zegt de Heere; voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God belijden.
Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.
Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.
Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein."

Er is er maar 1 die oordeelt, en dat is God. Wat je ook gelooft, je zult in the end verantwoording af moeten leggen, of dat nou aan God is of aan jezelf, de boodschap blijft hetzelfde. Tot die tijd is de boodschap: er is niets mis met liefde tussen gelijkwaardige mensen.

BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 17:47 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

't Is een heel dun lijntje. Mag je wel zeggen dat homoseksualiteit een afwijking is? Of abnormaal?
Mag je wel stellen dat de evolutietheorie een theorie is en het scheppingsverhaal de werkelijkheid?

Wil je dit echt allemaal juridisch gaan kaderen?

Is ook lastig. Maar niemand zegt dat t makkelijk is.

Quote:

Alles overziende denk ik dat onderwijs vooral moet gaan over het overdragen van kennis, niet over het overdragen van een onbewezen levensfilosofie die als absolute waarheid wordt neergezet. Dat laatste blijkt namelijk inherent aan discriminatie en zelfs haat.

Snap ik, maar je kunt niet ontkennen dat onderwijs een verlengde is van de opvoeding.

Quote:

Waarom? Wat heeft christelijk onderwijs wat openbaar onderwijs niet heeft?

Geborgenheid, saamhorigheidsgevoel, een gevoel van context.

Ik heb hetzelfde met uitvaarten, ik vind uitvaarten zonder christelijke context vreselijk, leeg, oppervlakkig. Ontroostbaar.

Quote:

En denk je dat dat bij openbaar onderwijs niet zou kunnen? We leven immers in een cultuur gebaseerd op christelijke tradities. Je kunt bij openbaar onderwijs ook een vak levensfilosofie geven die alle grote religies behandelt, inclusief atheïsme. Probleem is namelijk nu vrij duidelijk: de jeugd komt te weinig buiten de bubbel.

Zal ook vast binnen openbaar onderwijs kunnen, alleen mist daar iets.

Quote:

Veel succes, maar jij en ik weten dat je dit noch juridisch noch politiek ooit rond krijgt. Wat ik voorstel heeft een kans.

Zou kunnen, ik geloof er niet in. Zie Frankrijk. En de getallen? Frankrijk heeft niet echt veel meer moslims dan NL.

BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 18:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Snap ik, maar je kunt niet ontkennen dat onderwijs een verlengde is van de opvoeding.

Nah, daar wil ik best de discussie over aan - maar laat ik dat hier niet doen en je gelijk geven. Dan zie ik nog niet in waarom een christelijke school een betere opvoeding zou zijn dan een openbare school.

Quote:
Geborgenheid, saamhorigheidsgevoel, een gevoel van context.

Dan ken je de openbare scholen onvoldoende. Ik ken ook openbare scholen met die eigenschappen, met kanjer trainingen, saamhorigheid in de vorm van onderwijsrichting (een oude LTS bijvoorbeeld) en geborgenheid krijg je voornamelijk op kleine schaal: geen anonieme onderwijsfabrieken maar scholen waar de leerlingen en docenten elkaar kennen.

Quote:
Ik heb hetzelfde met uitvaarten, ik vind uitvaarten zonder christelijke context vreselijk, leeg, oppervlakkig. Ontroostbaar.

Ah, maar dan zit je gewoon in de persoonlijke sfeer of zelfs een beetje in jouw geloofsovertuiging. Ik heb dat eerder gehoord van christenen die zich niet kunnen verenigen met het idee dat dood ook echt 'over en uit' is.

Ik heb zeer intieme uitvaarten gezien van atheïsten.

Quote:
Zal ook vast binnen openbaar onderwijs kunnen, alleen mist daar iets.

Kan best iets missen, maar staat in mijn ogen verre van de voordelen die het oplevert voor wat betreft het doorbreken van de bubbel waarin jongeren opgevoed worden.

Quote:
Zou kunnen, ik geloof er niet in. Zie Frankrijk. En de getallen? Frankrijk heeft niet echt veel meer moslims dan NL.

Zeker wel. Waarom hebben wij relatief veel Surinamers, Indo's en Antillianen Royy? Omdat dat onze koloniën waren. Kijk even naar welke koloniën Frankrijk heeft gekend... Marokko, Algerije, etc. Ze spreken er zelfs al Frans.

Frankrijk heeft een veel groter probleem dan wij, en dat staat los van de onderwijsvorm. Als jij openbaar onderwijs gaat geven in gemeenten waar 80-90% moslim is, dan is het ook geen openbaar onderwijs meer. Dan is het Islamitisch onderwijs.

BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 18:34 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Vergeleken bij 30 jaar geleden? Neu denk t niet, exclusief de islamitische hoek.

Door de islam is de homohaat in ons land opnieuw aangewakkerd, maar weldra volgden de christelijken in hun spoor, die zagen de kust toen weer veilig om zelf weer te beginnen. Den Haag werd en word geregeerd door lafaards die niet tegen het religieuzen fascisme van de profeet op durven te treden.

Quote:
God bestaat wel.

Bewijs dat nou eindelijk eens. Jullie roepen dat al eeuwen maar hebben nooit iets aangetoond.

Quote:
Humanisme is weinig anders dan een atheistische en gerationaliseerde vertaling van christelijke waarden. Waarbij 1 ding ontbreekt: het besef dat er iets groter is dan wijzelf.

Nee hoor, het is de kip en het ei waar ik het eerder al over had. Door de geschiedenis heen zijn alle goden uitgevonden aan de hand van het soort samenleving dat er toen was.

Quote:
Ok, geef mij mn belasting maar terug dan, regelen we onderwijs zelf wel.

Waarom maak je er een geldkwestie van? Voor een gelovige ben je aardig asociaal met je kapitalistische denkwijze. Jezus was een communist en die moest niks hebben van dat VVD volk.
Maar goed, terug maar de discussie: Je krijgt niks terug, wij gaan alles afschaffen en alleen nog maar openbaar onderwijs geven. Dat is veel beter voor iedereen.

Quote:
Is geen uitzondering en ze gaan zeker niet tegen de regels van hun eigen religie in.

Dan wijs me eens aan waar in de heilige boeken staat dat homofielen gelijkwaardig behandeld dienen te worden.

Quote:
Die gelovigen worden inderdaad beinvloed door het humanistische gedachtengoed en nemen de bijbel niet tot op de komma letterlijk....

Nee hoor, humanistisch denken bestond al veel langer voordat de naam eraan gegeven werd.
De mens dacht humanistisch en de gelovigen beweren dat dit door God is gebeurd, maar dat is lariekoek. God bestaat niet, hij is verzonnen door de mens, net als dat alle goden ooit verzonnen werden.

Quote:
Romeinen 14:10-14
"Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden....

Mooi, maar het barst in dit land weer van de homohaat. Die baseren zich dus op iets anders.

Quote:
Er is er maar 1 die oordeelt, en dat is God. Wat je ook gelooft, je zult in the end verantwoording af moeten leggen, of dat nou aan God is of aan jezelf, de boodschap blijft hetzelfde. Tot die tijd is de boodschap: er is niets mis met liefde tussen gelijkwaardige mensen.

Er is geen oordeel. Straks ben je dood en dan is het afgelopen.
Maar als er een god zou bestaan dan zal hij jou afwijzen omdat jij asociale VVD standpunten aanhangt.
Door braaf op zondag te bidden en een zuinige cent in het zakje doen, gaat jou dan niet redden. Zoiets doorziet een god. Hij is immers al weten. Of niet dan? Smile

BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2020 1:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
als er een god zou bestaan dan zal hij jou afwijzen omdat jij asociale VVD standpunten aanhangt.

Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2020 2:31 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Dan leren de jongeren helemaal nooit meer hoe ze om moeten gaan met meningen die diametraal op de eigen mening staan. Ik verwacht met die houding meer onthoofdingen.

So what?
De slachtoffers daarvan zijn toch allemaal vleeseters; dus die hebben zelf al grote aantallen onthoofdingen op hun conto.
Boontje komt om z'n loontje. Cool
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2020 11:10 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

https://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom_en_homoseksualiteit

Zowel 18:22 als 20:13 beweren dat het "gruwelijk" is en daarom verboden; 20:13 verbindt daar de doodstraf voor beide mannen aan als gevolg. 20:13 staat in hoofdstuk 20, waar homoseksualiteit is opgenomen in een lange lijst van godslasterlijke en seksuele doodzonden (waaronder ook overspel, incest, seks tijdens de menstruatie of dierenseks).

Wat precies verstaan moet worden onder "het bed delen zoals met een vrouw", seks met mannen in het algemeen of alleen passieve anale seks, laat de tekst in het midden.

Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.
— Leviticus 20:13

Christenen en joden die homoseksualiteit afwijzen, doen dit vaak vanuit een Bijbelse interpretatie dat God de mens als man en vrouw heeft geschapen en dat alleen deze beide binnen het huwelijk seksuele gemeenschap met elkaar mogen hebben ("tot één vlees worden"/"één lichaam zijn"), bijvoorbeeld Genesis 2:24, Matteüs 19:(4-)6 of Efeziërs 5:31.[1] In de Bijbel staan enkele passages die homoseksueel gedrag uitdrukkelijk verbieden of hekelen.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2020 13:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik denk dat je niet goed gelezen hebt Elisabeth: https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=594007#594007

Lees even goed wat Tedje schrijft. Ik denk dat j over het woordje 'niet' heen leest.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2020 18:01 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Nah, daar wil ik best de discussie over aan - maar laat ik dat hier niet doen en je gelijk geven. Dan zie ik nog niet in waarom een christelijke school een betere opvoeding zou zijn dan een openbare school.

Zou je vaker moeten doen Very Happy

Niet per se beter, maar een opvoeding die aansluit bij de opvoeding thuis. Onderwijs is een verlengde van thuis.

Quote:

Dan ken je de openbare scholen onvoldoende. Ik ken ook openbare scholen met die eigenschappen, met kanjer trainingen, saamhorigheid in de vorm van onderwijsrichting (een oude LTS bijvoorbeeld) en geborgenheid krijg je voornamelijk op kleine schaal: geen anonieme onderwijsfabrieken maar scholen waar de leerlingen en docenten elkaar kennen.

Klopt, ik ken openbare scholen niet.

Quote:

Ah, maar dan zit je gewoon in de persoonlijke sfeer of zelfs een beetje in jouw geloofsovertuiging. Ik heb dat eerder gehoord van christenen die zich niet kunnen verenigen met het idee dat dood ook echt 'over en uit' is.

Tuurlijk is t persoonlijke sfeer, Cliff. Ik beschouw onderwijs als onderdeel of verlengde van die persoonlijke sfeer.

T gaat overigens niet eens zozeer over niet kunnen verenigen met het idee van over en uit. T gaat om de context. Maar zeker, da's persoonlijke overtuiging, persoonlijke traditie.

Quote:

Zeker wel. Waarom hebben wij relatief veel Surinamers, Indo's en Antillianen Royy? Omdat dat onze koloniën waren. Kijk even naar welke koloniën Frankrijk heeft gekend... Marokko, Algerije, etc. Ze spreken er zelfs al Frans.

Frankrijk heeft een veel groter probleem dan wij, en dat staat los van de onderwijsvorm. Als jij openbaar onderwijs gaat geven in gemeenten waar 80-90% moslim is, dan is het ook geen openbaar onderwijs meer. Dan is het Islamitisch onderwijs.

Frankrijk heeft eenzelfde % moslims als wij Cliff, ik zie je punt niet. En kijk even naar de samenstelling van de leerlingen op openbaar onderwijs in zwarte wijken hier of wat die samenstelling zou zijn als er alleen openbaar onderwijs zou zijn.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2020 18:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Door de islam is de homohaat in ons land opnieuw aangewakkerd, maar weldra volgden de christelijken in hun spoor, die zagen de kust toen weer veilig om zelf weer te beginnen. Den Haag werd en word geregeerd door lafaards die niet tegen het religieuzen fascisme van de profeet op durven te treden.

Zit zeker een uitstralingseffect van de islam aan. Ik denk echter dat dat effect meer bij laagopgeleide atheisten terechtkomt dan bij christenen. Bij die laatste zie je juist een beweging de andere kant op.

Quote:

Bewijs dat nou eindelijk eens. Jullie roepen dat al eeuwen maar hebben nooit iets aangetoond.

Haha, valt niet te bewijzen Tedje, net zoals het niet bestaan van God niet valt te bewijzen.

Voor mij is het heel simpel, en ik ben op zich best rationeel he. Als je niet gelooft dat God bestaat, geloof je dat alles wat hier is is ontstaan door toeval. Ik vind dat to be honest een weinig overtuigende conclusie. Nog los van dat het een weinig bevredigende conclusie is, daarvoor zit de wereld allemaal net iets te fantastisch in elkaar.

Quote:

Maar goed, terug maar de discussie: Je krijgt niks terug, wij gaan alles afschaffen en alleen nog maar openbaar onderwijs geven. Dat is veel beter voor iedereen.

Je schaft maar af. Mijn draagvlak om belastingen af te dragen erodeert daardoor verder.

Quote:

Dan wijs me eens aan waar in de heilige boeken staat dat homofielen gelijkwaardig behandeld dienen te worden.

Zie Romeinen 14:10-14.

Quote:

Nee hoor, humanistisch denken bestond al veel langer voordat de naam eraan gegeven werd.
De mens dacht humanistisch en de gelovigen beweren dat dit door God is gebeurd, maar dat is lariekoek. God bestaat niet, hij is verzonnen door de mens, net als dat alle goden ooit verzonnen werden.

Nee joh, kijk maar naar andere culturen. Waar is het humanisme in de Arabische cultuur? Of in de Chinese cultuur? Juist de denkrichting van het christendom heeft humanisme gecreeerd. Humanisme is bij uitstek een westerse, en dus van oorsprong christelijke, visie.

Quote:

Ik heb echt de overtuiging dat je voor of na (wat je ook gelooft) je dood rekenschap af gaat leggen. Of dat nu aan jezelf is of aan God, maakt even niet uit.

Conceptueel verschilt het allemaal niet veel denk ik.

Quote:
Maar als er een god zou bestaan dan zal hij jou afwijzen omdat jij asociale VVD standpunten aanhangt.

Haha valt mee denk ik.

Quote:
Door braaf op zondag te bidden en een zuinige cent in het zakje doen, gaat jou dan niet redden. Zoiets doorziet een god. Hij is immers al weten. Of niet dan? Smile

Ik denk dat God alwetend is ja, maar geen idee eigenlijk. Humanistisch gezien: misschien zit God (en de christelijke waarden die daarbij horen) wel in jezelf, jij bent immers alwetend over jezelf en weet wat je hebt gedaan. Hoe dan ook zul je daarmee in het reine moeten komen, of dat nu via jezelf is of via God.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2020 21:20 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Quote:

Royy schreef:
Ik heb echt de overtuiging dat je voor of na (wat je ook gelooft) je dood rekenschap af gaat leggen. Of dat nu aan jezelf is of aan God, maakt even niet uit.

De Vivistische kijk op deze aangelegenheid is dat de mens wel degelijk "rekenschap aflegt" tijdens z'n leven.
Oftewel dat de mens een of andere straf krijgt wanneer hij iets verkeerd begaan heeft.
En dat verkeerde begaat hij dan direct of indirect ten opzichte van de natuur oftewel van een of meer andere levende wezens.
De straf kan hij meteen al krijgen en/of na langere tijd.
'n Voorbeeldje: sigaretten roken is onder andere verkeerd ten opzichte van de tabaksplant en van de boom waar het papier van gemaakt is.
'n Straf die daar meteen al voor ondergaan wordt is dat men naar buiten moet om deze dagelijkse zonde te begaan.
Op de langere termijn resulteert 't vaak in longkanker.

Zo kan ook homoseksualiteit bezien worden als 'n straf; en dan wel met name voor het eten van dierlijk voedsel.
"Maar wat is er straf aan?" zullen degenen zeggen die erbij betrokken plegen te zijn.
Van alles; onder andere moet men vrijwel continu bedacht zijn op verbale en soms zelfs fysieke aanvallen.
Ook de relatie met de andere kunne wordt er wezenlijk anders en minder natuurlijk door.
Het risico op AIDS wordt groter.
Enz.

Hierbij wordt er dus wel van uitgegaan dat homofilie niet aangeboren is, maar door omstandigheden ontstaat.
Het eten van dierlijk voedsel verhoogt het libido sterk en omdat dit in veel gevallen niet altijd langs hetero-weg geventileerd kan worden ziet men zich genoodzaakt dat soms langs homo-weg te doen.
Eenmaal daar wordt dat "soms" alsmaar vaker totdat 't in veel gevallen niets anders meer is.
Uiteraard spreekt ook de hormonale constitutie hier 'n woordje bij mee.
-
BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2020 21:39 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Zo kan ook homoseksualiteit bezien worden als 'n straf; en dan wel met name voor het eten van dierlijk voedsel.

Oh jee. Hoe ontstaat t bij pinquins dan? Teveel vis eten?

Quote:
"Maar wat is er straf aan?" zullen degenen zeggen die erbij betrokken plegen te zijn.
Van alles; onder andere moet men vrijwel continu bedacht zijn op verbale en soms zelfs fysieke aanvallen.
Ook de relatie met de andere kunne wordt er wezenlijk anders en minder natuurlijk door.
Het risico op AIDS wordt groter.
Enz.

Elk leven heeft zo zn beproevingen, Natubico.

En risico op hiv heeft niets met homoseksualiteit te maken, maar met seksueel gedrag.

Quote:
Het eten van dierlijk voedsel verhoogt het libido sterk en omdat dit in veel gevallen niet altijd langs hetero-weg geventileerd kan worden ziet men zich genoodzaakt dat soms langs homo-weg te doen.
-

Strikt genomen refereer je hier aan homoseksualiteit, als zijnde gerichtheid op seks. Denk jij niet dat er liefde tussen twee mannen of twee vrouwen kan zijn?

BerichtGeplaatst: Za Nov 14, 2020 0:34 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Oh jee. Hoe ontstaat t bij pinquins dan? Teveel vis eten?

Zou zo maar kunnen; bovendien betreft 't hier dieren die in gevangenschap leven (net als de meeste mensen). (link)

Royy schreef:
En risico op hiv heeft niets met homoseksualiteit te maken, maar met seksueel gedrag.

Homoseksuele mannen gelden als 'n hoogrisico-groep.

Royy schreef:
Strikt genomen refereer je hier aan homoseksualiteit, als zijnde gerichtheid op seks. Denk jij niet dat er liefde tussen twee mannen of twee vrouwen kan zijn?

Kan zeker, maar als er tegennatuurlijke seks aan te pas komt wordt 't 'n ander verhaal.
'n Ouder kan heel veel geven om 'n kind, maar daar moet dan geen seks van komen.
-
BerichtGeplaatst: Za Nov 14, 2020 11:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Zit zeker een uitstralingseffect van de islam aan. Ik denk echter dat dat effect meer bij laagopgeleide atheisten terechtkomt dan bij christenen. Bij die laatste zie je juist een beweging de andere kant op.

O, nou zijn de laagopgeleide atheïsten de daders? In de 2e Kamer zitten een paar hoogopgeleide gelovige homohaters die de algemeen heersende homohaat in hun religie(s) verdedigen.

Quote:
Haha, valt niet te bewijzen Tedje, net zoals het niet bestaan van God niet valt te bewijzen.

Wie beweert, bewijst. Jullie beweren dat God bestaat. Ik niet.

Quote:
Voor mij is het heel simpel, en ik ben op zich best rationeel he. Als je niet gelooft dat God bestaat, geloof je dat alles wat hier is is ontstaan door toeval. Ik vind dat to be honest een weinig overtuigende conclusie.

Juist wel! Het is de samenloop van omstandigheden. Eenvoudiger kan het niet.
Daartegenover is een schepping van 7 dagen door een god natuurlijk de grootse lariekoek. Dat is zeer complex en uiterst ongeloofwaardig. Nogf helemaal afgezien van de wetenschappelijke bewijzen die het scheppingsverhaal tegenspreken,.

Ik weet heel zeker Royy, dat als jij als kind niet geleerd had van God en ze hadden jou op je 18e het scheppingsverhaal verteld, je in lachen zou zijn uitgebarsten.

Quote:
Nog los van dat het een weinig bevredigende conclusie is, daarvoor zit de wereld allemaal net iets te fantastisch in elkaar.

Wat ik hier al meer dan15 jaar roep: in God geloven is voor de arrogante bange mens die zich meer voelt dan de rest het niet kan verkroppen dat hij niks is en uiteindelijk in het niks zal verdwijnen.

Quote:
Je schaft maar af. Mijn draagvlak om belastingen af te dragen erodeert daardoor verder.

Alweer geld. Je bent een goddelijke VVD-er.
En het is een kulargument. Ik betaal ook voor scholen, kinderbijslag, -opvang, enzovoorts, terwijl ik daar helemaal niks aan heb. Maar ik klaag niet, ik ben een voorstander van een sociale samenleving.

Quote:
Zie Romeinen 14:10-14.

Waarom begrijpen religieuzen dat niet en praktiseren ze homohaat?

Quote:
Nee joh, kijk maar naar andere culturen. Waar is het humanisme in de Arabische cultuur? Of in de Chinese cultuur? Juist de denkrichting van het christendom heeft humanisme gecreeerd. Humanisme is bij uitstek een westerse, en dus van oorsprong christelijke, visie.

Allah is heel iets anders dan de christelijke god. De Arabische cultuur is rigide en niet humanistisch, Allah is dat dus ook niet.
Humanisme heeft het humanistische gedachtengoed eindelijk losgekoppeld van God. Het is niet God die de humanistische wetten aan de mens heeft opgelegd, het is andersom. De mens schiep God naar zijn evenbeeld.

Quote:

Natuurlijk maakt dat wat uit. Aan je zelf rekenschap afleggen heeft geen consequenties. Maar als jij rekenschap aan God moet gaan afleggen dan staat jou nog wat te wachten.

Quote:
Ik denk dat God alwetend is ja, maar geen idee eigenlijk. Humanistisch gezien: misschien zit God (en de christelijke waarden die daarbij horen) wel in jezelf, jij bent immers alwetend over jezelf en weet wat je hebt gedaan. Hoe dan ook zul je daarmee in het reine moeten komen, of dat nu via jezelf is of via God.

De VVD heeft geen christelijke waarden. de VVD is voor egocentrische eigenheimers die niet willen delen. En delen is een zeer belangrijke goddelijke deugd.

BerichtGeplaatst: Za Nov 14, 2020 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Goed bekeken werkten de scheiding van kerk en staat en de vrijheid van godsdienst (met bijbehorende vrijheid van (godsdienstig) als vastgelegd in de Thorbecke constitutie uit 1848 prima om onze verzuiling te kunnen kanaliseren. Totdat er een achterlijke woestijnreligie kwam die in de Middeleeuwen is blijven steken ons land kwam binnendringen welke nooit fases in de evolutie heeft doorgemaakt als de Renaissance, Humanisme, Reformatie, Verlichting, Industriële Revolutie. En ook niet tot deze evolutie in staat blijkt te zijn. Ondertussen weet deze wel geraffineerd te kapitaliseren op onze eens door vorige generaties na eeuwenlange strijd democratische vrijheden en (sociale) verworvenheden om boven en bezijden onze wetten te kunnen staan. Welke idioten hebben ooit bedacht dat de integratie zou zijn gediend met het faciliteren en subsidiëren van de Islam compleet met moskeeën met Imams uit hun herkomstlanden met preken in de taal van hun herkomstlanden? Het resultaat heeft zich laten raden, want wat kan je nou verwachten van iets faciliteren en subsidiëren wat juist gericht is op het niet-integreren? Al vanaf het eerste begin maanden die ingereisde Imams hun onderdanen op vooral niet te verwesteren. Vergeet dan maar dat zij de taal van het bestemmingsland eigen maken, (onvoorwaardelijk) de wetten en gewoonten van het bestemmingsland accepteren en onderschrijven, de waarden van het bestemmingsland willen delen.

Begin jaren '80 verscheen ergens als bijlage in een partijblad De Tribune een pamflet genaamd (Gast)arbeid en Kapitaal. Het leidde natuurlijk tot een hoop ophef en de racisme- en discriminatiekaart was al gauw getrokken. We kunnen stellen dat de analyses en de voorspellingen zoals hieronder opgesteld van een profetisch gehalte bleken te zijn en dat we met de Islam te maken hebben met wat hier gewoon niet-inpasbaar en niet-integreerbaar is met als gevolg het ontstaan van een parallelle samenleving van langs en bezijden elkaar levende (al dan niet botsende) culturen.

Quote:
“Men moet zich eens indenken, welke ghetto’s er zullen ontstaan van verouderde, en voor ons gevaarlijke, immigranten, als we niet alleen hun gruwelijke slachtgewoonten aanvaarden, maar ook hun diskriminatie van vrouwen, hun patriarchaal-autoritaire aanmatiging, hun onderwerping van kinderen, hun stamveten. Waarom van nieuwkomers aanvaarden, wat we zelf in gewoonten en wetten hebben opgeruimd?”

Anton Constandse, SP brochure Gastarbeid en Kapitaal, p. 17, 1983

Uit de bijlage waarin de stalinist Theun de Vries zijn steun geeft aan het standpunt van de Socialistische Partij zoals verwoord in de brochure Gastarbeid en Kapitaal en de daarbij gevoegde reacties en commentaren, Rotterdam, 1983; gecit. in Haleber red., 1989, pp. 206-207.

Quote:
“Ik wil mijn efschuw voor de Islam – de leer, de dogmatiek, de verboden, de onbeweeglijkheid, de middeleeuwse achterlijkheid die is ontstaan met deze religie voor nomaden en woestijnrovers – niet onder stoelen of banken steken. De cultuur van de Islam heeft twee maal gebloesemd, en niet zuinig ook: in Bagdad, in de 9e en 10e eeuw, in Spanje onder de Moorse kalifaten, waar zelfs een hoogtepunt van Arabische beschaving is bereikt, door “ons christenen” te vuur en te zwaard omgebracht. Raar die beschavingen waren wel ketterse tussenspelen.
Ik hoor vaak beweren dat zij onze cultuur hebben verrijkt. Waarmee? Noch onze muziek, noch onze literatuur, noch onze wijsbegeerte, noch onze beeldende kunst (de Islam verbiedt het “afbeelden”) hebben ook ‘maar een spat geprofiteerd van de aanwezigheid van Islamieten. Integendeel: zichzelf opsluitend in een gedragspatroon, dat de originele achterlijkheid halsstarrig in stand houdt ” (lang leve de Imam) , vormen zij een Fremdkörper in onze samenleving, dat niet lijkt té kunnen loskomen, iets bij te leren, iets te willen leren, dus verarmt.”

Zie verder ook nog een bijdrage mijnerzijds in het draadje Hervorming van de Islam

BerichtGeplaatst: Za Nov 14, 2020 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Goed bekeken werkten de scheiding van kerk en staat en de vrijheid van godsdienst (met bijbehorende vrijheid van (godsdienstig) als vastgelegd in de Thorbecke constitutie uit 1848 prima om onze verzuiling te kunnen kanaliseren. Totdat er een achterlijke woestijnreligie kwam die in de Middeleeuwen is blijven steken ons land kwam binnendringen welke nooit fases in de evolutie heeft doorgemaakt als de Renaissance, Humanisme, Reformatie, Verlichting, Industriële Revolutie. En ook niet tot deze evolutie in staat blijkt te zijn. Ondertussen weet deze wel geraffineerd te kapitaliseren op onze eens door vorige generaties na eeuwenlange strijd democratische vrijheden en (sociale) verworvenheden om boven en bezijden onze wetten te kunnen staan. Welke idioten hebben ooit bedacht dat de integratie zou zijn gediend met het faciliteren en subsidiëren van de Islam compleet met moskeeën met Imams uit hun herkomstlanden met preken in de taal van hun herkomstlanden? Het resultaat heeft zich laten raden, want wat kan je nou verwachten van iets faciliteren en subsidiëren wat juist gericht is op het niet-integreren? Al vanaf het eerste begin maanden die ingereisde Imams hun onderdanen op vooral niet te verwesteren. Vergeet dan maar dat zij de taal van het bestemmingsland eigen maken, (onvoorwaardelijk) de wetten en gewoonten van het bestemmingsland accepteren en onderschrijven, de waarden van het bestemmingsland willen delen.

Begin jaren '80 verscheen ergens als bijlage in een partijblad De Tribune een pamflet genaamd (Gast)arbeid en Kapitaal. Het leidde natuurlijk tot een hoop ophef en de racisme- en discriminatiekaart was al gauw getrokken. We kunnen stellen dat de analyses en de voorspellingen zoals hieronder opgesteld van een profetisch gehalte bleken te zijn en dat we met de Islam te maken hebben met wat hier gewoon niet-inpasbaar en niet-integreerbaar is met als gevolg het ontstaan van een parallelle samenleving van langs en bezijden elkaar levende (al dan niet botsende) culturen.

Quote:
“Men moet zich eens indenken, welke ghetto’s er zullen ontstaan van verouderde, en voor ons gevaarlijke, immigranten, als we niet alleen hun gruwelijke slachtgewoonten aanvaarden, maar ook hun diskriminatie van vrouwen, hun patriarchaal-autoritaire aanmatiging, hun onderwerping van kinderen, hun stamveten. Waarom van nieuwkomers aanvaarden, wat we zelf in gewoonten en wetten hebben opgeruimd?”

Anton Constandse, SP brochure Gastarbeid en Kapitaal, p. 17, 1983

Uit de bijlage waarin de stalinist Theun de Vries zijn steun geeft aan het standpunt van de Socialistische Partij zoals verwoord in de brochure Gastarbeid en Kapitaal en de daarbij gevoegde reacties en commentaren, Rotterdam, 1983; gecit. in Haleber red., 1989, pp. 206-207.

Quote:
“Ik wil mijn efschuw voor de Islam – de leer, de dogmatiek, de verboden, de onbeweeglijkheid, de middeleeuwse achterlijkheid die is ontstaan met deze religie voor nomaden en woestijnrovers – niet onder stoelen of banken steken. De cultuur van de Islam heeft twee maal gebloesemd, en niet zuinig ook: in Bagdad, in de 9e en 10e eeuw, in Spanje onder de Moorse kalifaten, waar zelfs een hoogtepunt van Arabische beschaving is bereikt, door “ons christenen” te vuur en te zwaard omgebracht. Raar die beschavingen waren wel ketterse tussenspelen.
Ik hoor vaak beweren dat zij onze cultuur hebben verrijkt. Waarmee? Noch onze muziek, noch onze literatuur, noch onze wijsbegeerte, noch onze beeldende kunst (de Islam verbiedt het “afbeelden”) hebben ook ‘maar een spat geprofiteerd van de aanwezigheid van Islamieten. Integendeel: zichzelf opsluitend in een gedragspatroon, dat de originele achterlijkheid halsstarrig in stand houdt ” (lang leve de Imam) , vormen zij een Fremdkörper in onze samenleving, dat niet lijkt té kunnen loskomen, iets bij te leren, iets te willen leren, dus verarmt.”

Zie verder ook nog een bijdrage mijnerzijds in het draadje Hervorming van de Islam

BerichtGeplaatst: Za Nov 14, 2020 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Loetje schreef:
Goed bekeken werkten de scheiding van kerk en staat en de vrijheid van godsdienst (met bijbehorende vrijheid van (godsdienstig) als vastgelegd in de Thorbecke constitutie uit 1848 prima om onze verzuiling te kunnen kanaliseren. Totdat er een achterlijke woestijnreligie kwam die in de Middeleeuwen is blijven steken ons land kwam binnendringen welke nooit fases in de evolutie heeft doorgemaakt als de Renaissance, Humanisme, Reformatie, Verlichting, Industriële Revolutie. En ook niet tot deze evolutie in staat blijkt te zijn.

Ja, ik denk dat je prima samenvat waar de schoen wrikt.

BerichtGeplaatst: Za Nov 14, 2020 12:25 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Zou zo maar kunnen; bovendien betreft 't hier dieren die in gevangenschap leven (net als de meeste mensen). (link)

Maar vis is hun natuurlijke voedsel, Natubico. En nee, is ook in de vrije natuur.

Quote:

Homoseksuele mannen gelden als 'n hoogrisico-groep.

Sure, maar heeft dat iets met homoseksualiteit te maken of met seksueel gedrag (hoe vaak je t met wie doet op welke manier)?

Quote:

Kan zeker, maar als er tegennatuurlijke seks aan te pas komt wordt 't 'n ander verhaal.
'n Ouder kan heel veel geven om 'n kind, maar daar moet dan geen seks van komen.
-

Wat is tegennatuurlijke seks?

Ik bedoel natuurlijk liefde tussen twee gelijkwaardige mensen, dat snap je zelf ook wel.

BerichtGeplaatst: Za Nov 14, 2020 12:30 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

O, nou zijn de laagopgeleide atheïsten de daders? In de 2e Kamer zitten een paar hoogopgeleide gelovige homohaters die de algemeen heersende homohaat in hun religie(s) verdedigen.

Niet de daders, ik zeg dat dat de groep is die wordt beinvloed door de islam. De SGP is niet meer voor of tegen homoseksualiteit dan 30 jaar geleden, de Christenunie is een stuk milder geworden.

Quote:

Juist wel! Het is de samenloop van omstandigheden. Eenvoudiger kan het niet.

Lege huls joh, alles hier is toeval zeker?

Quote:
Daartegenover is een schepping van 7 dagen door een god natuurlijk de grootse lariekoek. Dat is zeer complex en uiterst ongeloofwaardig. Nogf helemaal afgezien van de wetenschappelijke bewijzen die het scheppingsverhaal tegenspreken,.

Ik weet heel zeker Royy, dat als jij als kind niet geleerd had van God en ze hadden jou op je 18e het scheppingsverhaal verteld, je in lachen zou zijn uitgebarsten.

Ik heb nergens gezegd dat ik letterlijk de bijbel geloof he? T scheppingsverhaal lijkt me een overdrachtelijk verhaal, bovendien staan er twee elkaar tegensprekende versies in de bijbel, dus tja.

Quote:

Allah is heel iets anders dan de christelijke god. De Arabische cultuur is rigide en niet humanistisch, Allah is dat dus ook niet.

Voila, dus humanisme is ontstaan uit het christendom. Dank.

Quote:

Natuurlijk maakt dat wat uit. Aan je zelf rekenschap afleggen heeft geen consequenties. Maar als jij rekenschap aan God moet gaan afleggen dan staat jou nog wat te wachten.

Haha, weinig anders dan dat je aan jezelf rekenschap aflegt op je sterfbed.

BerichtGeplaatst: Za Nov 14, 2020 16:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Onderwijs is een verlengde van thuis.

Amehoela. Intolerante volwassenen kunnen gewoon kinderen krijgen. En dan moet het onderwijs ze zeker meer intolerantie bij gaan brengen?

Quote:
Klopt, ik ken openbare scholen niet.

Nah, dan denk ik dat dat het probleem is.

Quote:
Tuurlijk is t persoonlijke sfeer, Cliff. Ik beschouw onderwijs als onderdeel of verlengde van die persoonlijke sfeer.

Je had het over sfeer bij een uitvaart, niet over onderwijs.

Quote:
Frankrijk heeft eenzelfde % moslims als wij Cliff, ik zie je punt niet.

Check je stats. Frankrijk zit op bijna 9%, Nederland op 5%. Dus Frankrijk bijna twee keer zoveel.

Quote:
En kijk even naar de samenstelling van de leerlingen op openbaar onderwijs in zwarte wijken hier of wat die samenstelling zou zijn als er alleen openbaar onderwijs zou zijn.

Zwarte scholen versus witte scholen is weer een andere problematiek.

BerichtGeplaatst: Za Nov 14, 2020 20:04 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Tedje schreef:
Vraag: Waar halen die PKNers en die katholieken de wijsheid vandaan dat homofilie niet verkeerd is? In welke bijbel staat dat? Welke God zegt dat?

Elisabeth schreef:
Dat staat in het Oude Testament Tedje.

Waar staat dat Elisabeth? Ik weet niet beter dan dat in het OT staat dat homofilie wél verkeerd is.

Dat bedoelde ik ook Cliff. Ik reageerde op Tedje's vraag "in welke bijbel staat dat"?
Las over het woordje Niet.

BerichtGeplaatst: Za Nov 14, 2020 21:11 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Maar vis is hun natuurlijke voedsel, Natubico.

Tja, zo zie je altijd dat de dieren die zich voeden met andere dieren (of zelfs planten) op een of andere manier daarvoor gestraft worden (ook al kunnen ze er niets aan doen).
Vandaar dat de nieuwste loot aan de evolutieboom, de mens, is uitgerust met dermate veel rede dat hij zich hiervan bewust kan worden en kan besluiten daarom af te zien van voedsel en gedrag waar 'n straf op staat omdat het andere levens beeindigt of veronaangenaamt.

Royy schreef:
Sure, maar heeft dat iets met homoseksualiteit te maken of met seksueel gedrag (hoe vaak je t met wie doet op welke manier)?

Met condoom zal wel veilig zijn, maar dat is dan toch weer meer seks hebben met 'n stuk rubber.

Royy schreef:
Wat is tegennatuurlijke seks?
Ik bedoel natuurlijk liefde tussen twee gelijkwaardige mensen, dat snap je zelf ook wel.

Echte seks kan alleen maar tussen de twee verschillende kunnes.
Anders is 't namaak-seks, zoals masturbatie of 'n vent met 'n opblaaspop dat is.
Is dus niet hoe 't bedoeld is en waar 't toe dient en derhalve naar aangenomen mag worden ook niet zo best voor lichaam en/of geest.
-
BerichtGeplaatst: Za Nov 14, 2020 23:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Tja, zo zie je altijd dat de dieren die zich voeden met andere dieren (of zelfs planten) op een of andere manier daarvoor gestraft worden (ook al kunnen ze er niets aan doen).

Hmm, maar wat moeten pinquins dan eten?

En wat moeten koeien eten als ze geen gras (planten) mogen eten?

Quote:

Met condoom zal wel veilig zijn, maar dat is dan toch weer meer seks hebben met 'n stuk rubber.

Haha och jeetje.

Quote:

Echte seks kan alleen maar tussen de twee verschillende kunnes.
Anders is 't namaak-seks, zoals masturbatie of 'n vent met 'n opblaaspop dat is.
Is dus niet hoe 't bedoeld is en waar 't toe dient en derhalve naar aangenomen mag worden ook niet zo best voor lichaam en/of geest.
-

Maar hoe is t bedoeld dan? Pik in vagina? En wie heeft dat zo bedoeld dan? En namaak-seks, wat is dat? Vrouwen die hun orgasme faken?

BerichtGeplaatst: Zo Nov 15, 2020 8:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Wat een uitermate bedenkelijk niveau dit Rolling Eyes

Ga vooral zo door! Laughing

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg