Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Vrijheid van onderwijs/religie is niet meer van deze tijd.
Eens
33%
 33%  [ 4 ]
Oneens
66%
 66%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 12

BerichtGeplaatst: Vr Nov 27, 2020 16:23 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Ik ben niet aan het schelden Royy - dit is zoals ik het zie. Ik denk dat het tijd is dat we gelovigen de waarheid eens gaan vertellen. Dat recht mogen wij nu de komende 2000 jaar claimen, hebben de gelovigen ook gedaan.

Ah, je koestert een soort wrok dus. Beetje categorie: mijn overgrootouders waren slaven en daarom zijn alle blanken slecht. Helder.

Je schijt opnieuw in je eigen nest, Cliff. De samenleving waarin jij leeft is niets anders dan een christelijk product, gebouw op christelijke waarden en gebaseerd op christelijke moraal. We hebben juist een sterk christendom nodig om het spirituele hoofd te bieden tegen de islam.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 27, 2020 16:27 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

HĂšhĂš! Eindelijk is het hoge woord eruit: je doet het samen.

We praten langs elkaar heen. Jij ziet geloof als een van bovenaf opgelegd idee, conform de katholieke traditie. Ik zie geloof als een van onderaf ontstaand idee, gelovigen bepalen hoe dat er uit ziet. In protestantse gemeenten bepalen de leden hoe de kerk er uit ziet, wat er wordt gepredikt etc. Ik snap dat dat een compleet andere wereld is voor iemand uit de katholieke invloedssfeer.

Quote:

Nee, zie wat ik daarover gezegd heb.

Hoe weet je dat zo zeker?

Quote:

O, je discussieert dus niet serieus.

Ik zou mijn bashen van katholieken niet zo serieus nemen inderdaad. Ze doen tegenwoordig niemand meer kwaad, nu nog stoppen met t aanbidden van hun afgoden. De RKK danst om hun heiligen zoals de Israelieten rondom hun gouden kalf.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 27, 2020 16:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ah, je koestert een soort wrok dus. Beetje categorie: mijn overgrootouders waren slaven en daarom zijn alle blanken slecht. Helder.

Ik koester echt geen wrok tegen een schizofreen die nooit alleen is Royy.

Quote:
Je schijt opnieuw in je eigen nest, Cliff. De samenleving waarin jij leeft is niets anders dan een christelijk product, gebouw op christelijke waarden en gebaseerd op christelijke moraal. We hebben juist een sterk christendom nodig om het spirituele hoofd te bieden tegen de islam.

Het christendom zit ons momenteel ernstig in de weg om de Islam aan te pakken. Waarom denk je dat we al die religieuze voorrechten hebben voor moslims? Waarom mogen ze overal gebedshuizen neerzetten? En Islamitische scholen openen?

Alleen maar omdat het christendom die rechten verworven heeft.

Juist religie zit ons in de weg om religie aan te pakken.

Royy schreef:
Ik zie geloof als een van onderaf ontstaand idee

Niemand wordt spontaan christen. Het is altijd aangeleerd door anderen.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 27, 2020 17:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ik koester echt geen wrok tegen een schizofreen die nooit alleen is Royy.

Gelukkig Cliff. Jammer dat je weer moet schelden.

Quote:

Het christendom zit ons momenteel ernstig in de weg om de Islam aan te pakken. Waarom denk je dat we al die religieuze voorrechten hebben voor moslims? Waarom mogen ze overal gebedshuizen neerzetten? En Islamitische scholen openen?

Alleen maar omdat het christendom die rechten verworven heeft.

Juist religie zit ons in de weg om religie aan te pakken.

Ik denk t niet Cliff. Ik denk dat in een lege samenleving zonder religie de islam juist zn impact kan hebben. Een atheistisch Europa is zwak tegenover de islam.

Quote:

Niemand wordt spontaan christen. Het is altijd aangeleerd door anderen.

Geeft niks. Veel dingen die we zien als beschaving zijn aangeleerd.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 27, 2020 20:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Gelukkig Cliff. Jammer dat je weer moet schelden.

Ik vind het jammer dat je het als schelden opvat, zo is het niet bedoeld. Jij verzint god, een schizofreen verzint meerdere persoonlijkheden.

Vanuit dat startpunt denk je dat ik iets mis. Ik zeg dan: een schizofreen denkt misschien ook dat ik iets mis, omdat ik maar Ă©Ă©n persoonlijkheid heeft en hij/zij meerdere.

Quote:
Ik denk t niet Cliff. Ik denk dat in een lege samenleving zonder religie de islam juist zn impact kan hebben. Een atheistisch Europa is zwak tegenover de islam.

Dat zien we dan anders.

Quote:
Geeft niks. Veel dingen die we zien als beschaving zijn aangeleerd.

Veel dingen die wij zien als criminaliteit ook.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 27, 2020 20:32 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Jij verzint god, een schizofreen verzint meerdere persoonlijkheden.

Compleet idiote vergelijking.

Quote:
Dat zien we dan anders.

Dat zien we zeker anders. Tegenover een zelfbewuste islam moet je niet een verdeeld en zielloos atheisme stellen. Maar een krachtig en zelfbewust christendom.

Of om in jouw evolutie-termen te blijven. Religie is een evolutionair zeer succesvol concept. Jij wijkt daar van af.

Quote:

Veel dingen die wij zien als criminaliteit ook.

Klopt. Dus je punt is?

BerichtGeplaatst: Vr Nov 27, 2020 21:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Compleet idiote vergelijking.

Ik snap dat jij dat vindt, omdat jij denkt dat je niet echt iets verzint. Net als de moslim die niet denkt dat hij Allah verzint, Jomanda die niet denkt dat ze de geesten verzint en een schizofreen die denkt dat hij niet iemand anders verzint.... net als jij.

Quote:
Tegenover een zelfbewuste islam moet je niet een verdeeld en zielloos atheisme stellen. Maar een krachtig en zelfbewust christendom.

Oh, doen we het zo Smile

Christendom heeft al lang gefaald. De kruistochten.

En kijk ook eens naar de verbonden die ze sluiten. Jodendom en Christendom lijken ineens dikke maatjes na WOII. Dat risico wil ik met de Islam niet lopen.

Quote:
Of om in jouw evolutie-termen te blijven. Religie is een evolutionair zeer succesvol concept. Jij wijkt daar van af.

De dinosaurussen waren ook succesvol en werden opgevolgd door de mensen. Religie is eol. Tijd om uit te sterven.

Quote:
Klopt. Dus je punt is?

Geen idee, jij droeg het als punt aan.

BerichtGeplaatst: Za Nov 28, 2020 10:03 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
We praten langs elkaar heen. Jij ziet geloof als een van bovenaf opgelegd idee, conform de katholieke traditie. Ik zie geloof als een van onderaf ontstaand idee, gelovigen bepalen hoe dat er uit ziet. In protestantse gemeenten bepalen de leden hoe de kerk er uit ziet, wat er wordt gepredikt etc. Ik snap dat dat een compleet andere wereld is voor iemand uit de katholieke invloedssfeer.

Laat me toch niet lachen! Jouw geloof is net zo achterlijk als het katholieke geloof. Sterker nog: protestanten zijn de salafisten van het christendom.

Quote:
Hoe weet je dat zo zeker?

Omdat ik een rationeel mens ben.

Quote:
Ik zou mijn bashen van katholieken niet zo serieus nemen inderdaad. Ze doen tegenwoordig niemand meer kwaad, nu nog stoppen met t aanbidden van hun afgoden. De RKK danst om hun heiligen zoals de Israelieten rondom hun gouden kalf.

Ja hoor, protestanten zijn de enige ware christenen. Dat vinden de salafisten ook van zichzelf.

BerichtGeplaatst: Za Nov 28, 2020 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Christendom heeft al lang gefaald. De kruistochten.

En kijk ook eens naar de verbonden die ze sluiten. Jodendom en Christendom lijken ineens dikke maatjes na WOII. Dat risico wil ik met de Islam niet lopen.

Gaat t niet om Cliff, gaat er om dat je een cultuur hebt die bestand is tegen de druk van de islam. Ik denk dat dat zonder ijkpunt zeer moeilijk wordt en een glijdende schaal is.

BerichtGeplaatst: Za Nov 28, 2020 16:35 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Laat me toch niet lachen! Jouw geloof is net zo achterlijk als het katholieke geloof. Sterker nog: protestanten zijn de salafisten van het christendom.

Waar slaat dat nou weer op?

Quote:

Omdat ik een rationeel mens ben.

Ik ook.

Maar hoe weet je t zo zeker?

Quote:

Ja hoor, protestanten zijn de enige ware christenen. Dat vinden de salafisten ook van zichzelf.

Iedereen vind zn eigen opvatting van het geloof natuurlijk het beste, niks mis mee.

BerichtGeplaatst: Za Nov 28, 2020 16:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Gaat t niet om Cliff, gaat er om dat je een cultuur hebt die bestand is tegen de druk van de islam. Ik denk dat dat zonder ijkpunt zeer moeilijk wordt en een glijdende schaal is.

Je zou best gelijk kunnen hebben. Mark Twain zei ooit: “Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”

Misschien heb je geesteszieken nodig om andere geesteszieken te verslaan: ze zitten op hetzelfde niveau.

Ik heb toch liever een atheĂŻstische samenleving waarin iedereen mag geloven wat hij/zij wil, maar in de hobbysfeer. Met alle religieuze privileges uit het wetboek en de samenleving geschrapt, en zo hier en daar onder strikte toezicht van jeugdzorg. Dat zal helaas nodig zijn. Er is naast lichamelijk geweld en kinderarbeid immers ook zoiets als geestelijk geweld.

Quote:
Iedereen vind zn eigen opvatting van het geloof natuurlijk het beste, niks mis mee.

Niets mis mee? Heb je enig idee hoeveel slachtoffers en misdaden tegen de menselijkheid dat tot nu toe veroorzaakt heeft? Terwijl ik dit tik weet ik 100% zeker dat er nu religieuzen andere religieuzen aan het vermoorden zijn omdat 'hun geloof het beste is'.

Niets mis mee. Evil or Very Mad

BerichtGeplaatst: Za Nov 28, 2020 17:06 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Misschien heb je geesteszieken nodig om andere geesteszieken te verslaan: ze zitten op hetzelfde niveau.

Neu, je hebt spiritualiteit nodig in een samenleving. Een atheistische samenleving legt t af tegen de islam.

Quote:
Ik heb toch liever een atheĂŻstische samenleving waarin iedereen mag geloven wat hij/zij wil, maar in de hobbysfeer. Met alle religieuze privileges uit het wetboek en de samenleving geschrapt, en zo hier en daar onder strikte toezicht van jeugdzorg. Dat zal helaas nodig zijn. Er is naast lichamelijk geweld en kinderarbeid immers ook zoiets als geestelijk geweld.

Eens met het schrappen van religieuze privileges. Maar onderwijs is een privezaak.

Quote:

Niets mis mee? Heb je enig idee hoeveel slachtoffers en misdaden tegen de menselijkheid dat tot nu toe veroorzaakt heeft? Terwijl ik dit tik weet ik 100% zeker dat er nu religieuzen andere religieuzen aan het vermoorden zijn omdat 'hun geloof het beste is'.

Niets mis mee. Evil or Very Mad

Ach, dat geldt toch net zo goed voor politieke overtuigingen, Cliff. Mag je je eigen politieke overtuiging dan ook niet de beste vinden?

BerichtGeplaatst: Za Nov 28, 2020 17:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Neu, je hebt spiritualiteit nodig in een samenleving. Een atheistische samenleving legt t af tegen de islam.

Dit is herhaling. Je mist steeds uit te leggen waarom.

Quote:
Eens met het schrappen van religieuze privileges. Maar onderwijs is een privezaak.

Tuurlijk niet, we hebben niet voor niets een leerplicht.

Quote:
Ach, dat geldt toch net zo goed voor politieke overtuigingen, Cliff. Mag je je eigen politieke overtuiging dan ook niet de beste vinden?

Een politieke overtuiging is bij lange na niet gelijk aan een religieuze overtuiging. Neem alleen al het aantal zwevende kiezers. Of kijk anders even naar het stemgedrag van de mensen in de laatste 5 verkiezingen, en hoeveel ze wisselen van partij.

Nergens zie je dat terug bij een religieuze overtuiging. Hoewel ze wel zwevend zijn is het van een geheel andere orde.

BerichtGeplaatst: Za Nov 28, 2020 17:25 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Tuurlijk niet, we hebben niet voor niets een leerplicht.

So what? We hebben ook een kledingplicht op straat, moet je dan maar in kleding van de Overheid gaan lopen?

BerichtGeplaatst: Zo Nov 29, 2020 13:07 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Royy schreef:

Dit artikel ooit gelezen?

‘Als je islam de ruimte geeft gaat onze cultuur eraan’

Quote:
Er is rumoer ontstaan binnen de Protestantse Kerk Nederland over de identiteit van de kerk. De Kanttekening sprak betrokkenen.

Emeritus-dominee Cornelis van den Berg en anderen zegden onlangs hun lidmaatschap van de Protestantse Kerk Nederland op, omdat die te ‘pro-islam’ zou zijn. Dat deed hij nadat het dagblad Trouw een interview met PKN-scriba RenĂ© de Reuver publiceerde. Het interview zorgde voor de nodige opschudding, omdat De Reuver in de ogen van sommigen de islam te veel verdedigde. Hij zei onder meer dat de islam een godsdienst van vrede is en de Koran en de Bijbel op ethisch vlak op elkaar lijken. ‘Als je de Tien Geboden neemt en de Koran, dan kom je eigenlijk op hetzelfde uit’, aldus De Reuver in het interview in Trouw.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 29, 2020 15:40 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Waar slaat dat nou weer op?

Op wat ik zeg: protestanten zijn de salafisten van het christelijke geloof; streng in de leer, rigide en niet van deze tijd.

Quote:
Ik ook.

Rationale mensen geloven niet in in een sinterklaas

Quote:

Daar komt juist alle ellende van die we eeuwenlang al met allemaal die religies hebben.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 29, 2020 15:54 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Neu, je hebt spiritualiteit nodig in een samenleving.

Spiritualiteit kan ook zonder een god.

Quote:
Een atheistische samenleving legt t af tegen de islam.

Waarom? Volgens mij ben je in de Kruistochten blijven hangen.

Quote:

Jouw religie is een privézaak. Op school leer je reken en schrijven. Dat is niet privé, maar voor iedereen.
De vrijheid van religie en onderwijs zijn ontstaan omdat die religies zich in die tijd naar het leven stonden. Nu is dat helemaal overbodig geworden, mits dat je de religie nog steeds wilt gebruiken om kinderen religieuze denkbeelden te leren die haaks op de samenleving staan.

Quote:

Natuurlijk mag dat, maar dat betekent niet dat je daarom op een religieuze school homohaat mag prediken.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 29, 2020 16:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
So what? We hebben ook een kledingplicht op straat, moet je dan maar in kleding van de Overheid gaan lopen?

Voorlopig niet, alle kleding is goed. Maar niet alle onderwijs is goed.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 29, 2020 16:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Maar onderwijs is een privezaak.

Tedje van Es schreef:
Jouw religie is een privézaak.

Exact. Ook zoiets wat gelovigen altijd doen: zaken omdraaien. Dat zie je ook in de bewijslast.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 29, 2020 17:45 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Voorlopig niet, alle kleding is goed. Maar niet alle onderwijs is goed.

Nou... op die scholen gelden kledingvoorschriften.

Van amper een jaar geleden: Nog geen week voor het salafismedebacle stapte een 17-jarige jongen naar het BNNVara-programma #BOOS omdat hij zelfs met tropische temperaturen geen korte broek aan mocht naar zijn school, het reformatorische Calvijn College in Zeeland. De school stelde dat ‘eer­bare kleding’ bij een christelijke levensstijl hoort. Homoseksualiteit wordt afgekeurd op deze school en korte broeken zijn verboden. ­Reden: seksualiteit, want ‘verschillende ­geslachten’, aldus de schooldirecteur.
Dezelfde school heeft binnenkort ook een ­telefoonverbod op school, omdat ‘tieners via hun telefoons overspoeld worden met geestelijke boosheden,’ stelt het schoolbestuur in een brief aan de ouders. De 17-jarige jongen die naar #BOOS is gestapt, is – in zijn examenjaar – geschorst....

https://www.parool.nl/nieuws/waar-blijft-de-verontwaardiging-over-reformatorisch-onderwijs~b1901dca/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

(Saillant detail: ook het Parool vergelijkt wat op zo'n christelijke school gebeurt met het islamitische salafisme.)

BerichtGeplaatst: Zo Nov 29, 2020 18:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nu je het zegt, ik heb daar ervaring mee. Ooit heb ik meegeholpen aan een marketing brochure voor een school. Op de voorpagina stonden springende jongeren. Bij Ă©Ă©n meisje was door de sprong haar navel zichtbaar. Dat moest weggefotoshopped worden: 'naveltruitjes' waren op die school verboden.

En voordat de vooroordelen weer rollen: dit was geen Zeeuwse school, maar een Zuid-Hollandse.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 29, 2020 21:00 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Op wat ik zeg: protestanten zijn de salafisten van het christelijke geloof; streng in de leer, rigide en niet van deze tijd.

Wat een onzin.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 29, 2020 21:01 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Loetje schreef:
Royy schreef:

Dit artikel ooit gelezen?

‘Als je islam de ruimte geeft gaat onze cultuur eraan’

Quote:
Er is rumoer ontstaan binnen de Protestantse Kerk Nederland over de identiteit van de kerk. De Kanttekening sprak betrokkenen.

Emeritus-dominee Cornelis van den Berg en anderen zegden onlangs hun lidmaatschap van de Protestantse Kerk Nederland op, omdat die te ‘pro-islam’ zou zijn. Dat deed hij nadat het dagblad Trouw een interview met PKN-scriba RenĂ© de Reuver publiceerde. Het interview zorgde voor de nodige opschudding, omdat De Reuver in de ogen van sommigen de islam te veel verdedigde. Hij zei onder meer dat de islam een godsdienst van vrede is en de Koran en de Bijbel op ethisch vlak op elkaar lijken. ‘Als je de Tien Geboden neemt en de Koran, dan kom je eigenlijk op hetzelfde uit’, aldus De Reuver in het interview in Trouw.

Een deel van de PKN is inderdaad ook van de linkse kerk Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Nov 30, 2020 0:00 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Wat vreemd Loetje dat de PKN buigt naar de islam.
Maar aan de andere kant hebben de vele verschillende protestanten kerken geen leider.
Dus denken ze dat dit de radicale islam tegen houdt?

Wat ik merk in Portugal maar ook in Spanje is, dat de RKK heel sterk is.
En dat ze in 1200 de moslims er uit gegooid hebben.
En hier zijn er herdenking monumenten van.
En probeer die niet te kiel halen want je wordt gekielhaald.

Inderdaad Royy, zonder christelijke kerken neemt de islam het over.
Maar bekeer je dan naar de oudste christelijke kerk en dat is de RKK.
Het is nog steeds de grootste kerk ter wereld en op de voet gevolgd door de islam.
De PKN en de Baptisten en de Methodisten en de Evangelisten enz enz verliezen dit helemaal.

De RKK is heel vrouw vriendelijk, de Maria verering is heel groot.
De Heiligen ook en vele zijn vrouwen.
Ik ben vernoemd naar de heilige Elisabeth, een koningin uit Oostenrijk die brood gaf aan de armen.
Ik weet dat alle religies sprookjes zijn maar de RKK sprookjes zijn de besten.

In de Protestanten kerken is Maria (officieel de moeder van Jezus (God) uitgewist.

In Spanje worden alle katholieke tradities in ere gehouden.
El Rocio in Andalusia is absoluut een mengeling van vele Euro religies, eerste plaats, het beeld van Maria.
Volgens de legende; aangespoeld in het moeras voor El Rocio.
Maar ook zijn de religies van zigeuners, erkend.

Laatst aangepast door Elisabeth op Wo Dec 02, 2020 21:02, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Nov 30, 2020 10:29 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Jip schreef:
Jij bent een blanke heteroseksuele man in Zeeland. Hoe objectief is jouw waarheid? En wie ben jij dan wel om voor anderen te bepalen dat hun waarheid subjectief en dus volgens jou niet ter zake doende is?

En ik ben een blanke heteroseksuele man uit Limburg wiens mening het is dat deze religie homohaat en -discriminatie predikt (zie daarvoor deze topic). Of mijn mening subjectief of objectief is maakt helemaal niets uit, homohaat en -discriminatie is fout.

Royy schreef:
Wat een onzin.

Dat is geen onzin. Maar ik snap wel dat jij zo reageert: salafisten vinden zichzelf ook een prima gelovigen.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg