Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Nederlandse ziektekosten verzekering!
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Nederlandse ziektekosten verzekering!
BerichtGeplaatst: Ma Nov 02, 2020 22:49 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ik ben al een tijdje weg uit Nederland maar ik begrijp helemaal niets meer van de ziektekosten verzekering.
Een vriendin van mij heeft alleen AOW en die wordt gekort door de belasting omdat ze schulden heeft.
Zij heeft een sterkere leesbril nodig maar dan moet ze naar een oogarts en dat kan ze niet betalen.
Eerst de €350 eigen risico betalen voordat je een cent vergoed krijgt?

Ik dacht dat Nederland het beste ziekenzorg systeem had maar dat is niet meer zo.
Met het Ziekenfonds betaalde je maandelijks naar verlang je inkomsten en er was geen eigen risico.
Waarom is dit veranderd en waarom betalen mensen met een hoog inkomen of pensioen net zoveel als iemand die minder heeft?
Je bent verplicht om verzekerd te zijn maar je kunt niet kiezen.
En mensen die net kunnen rondkomen gaan dus niet naar een arts!
Die betalen voor niets door die eigen risico want die is hoog en de verzekering heeft heel veel kleine lettertjes.
Wat wel en niet vergoed wordt.

Heel vreemd.
In Portugal kan ik nu gratis naar een ziekenfonds arts en krijg korting voor medicijnen en ziekenhuis is gratis.
Ik betaal in Nederland van mijn AOW ziektekosten verzekering en krijg een CAK kaartje waarmee ik in de hele EU en in Nederland gratis behandeld kan worden, behalve in het land waar ik woon?
Ik heb opgebeld want ik begreep er niets van, nog steeds niet want het is zo onlogisch.
Waarom moet ik betalen terwijl ik dat kaartje niet kan gebruiken in het land waar ik woon???

En mijn vriendin, misschien kan zij dat CAK kaartje meenemen en hier gratis naar een oogarts gaan!

BerichtGeplaatst: Di Nov 03, 2020 11:58 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat eigen risico heeft niets met een bril te maken. Dat is voor medische zorg die na de huisarts ontstaat.
De vergoeding voor een bril is afhankelijke van het zorgpakket dat je genomen hebt. De zorgverzekeraar vergoedt per vastgestelde periode een gedeelte van een bril. Die vastgestelde periode is langer dan 1 jaar; het zijn bijvoorbeeld 2 kalenderjaren. Zodra je een nieuwe bril hebt gaat de tijd lopen en kom je weer in aanmerking voor een vergoeding zodra de periode om is.

Het is een fantastisch systeem! De zorgverzekeraars worden steenrijk!

BerichtGeplaatst: Di Nov 03, 2020 12:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth, ik raad je aan deze discussie door te lezen: https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=15677

BerichtGeplaatst: Di Nov 03, 2020 18:02 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Tedje van Es schreef:
Dat eigen risico heeft niets met een bril te maken. Dat is voor medische zorg die na de huisarts ontstaat.
De vergoeding voor een bril is afhankelijke van het zorgpakket dat je genomen hebt. De zorgverzekeraar vergoedt per vastgestelde periode een gedeelte van een bril. Die vastgestelde periode is langer dan 1 jaar; het zijn bijvoorbeeld 2 kalenderjaren. Zodra je een nieuwe bril hebt gaat de tijd lopen en kom je weer in aanmerking voor een vergoeding zodra de periode om is.

Het is een fantastisch systeem! De zorgverzekeraars worden steenrijk!

Nee, zij heeft een leesbril nodig en ze heeft nu 3.5 en die kan je kopen bij de apotheek of Hema.
Maar ze heeft 3.75 nodig en dan moet je naar een oogarts, ik denk via de huisarts.
En die moet arts je betalen totdat je je eigen risico op is.

Cliff schreef:
Elisabeth, ik raad je aan deze discussie door te lezen: https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=15677

Ga ik doen Cliff....29 pagina's.

BerichtGeplaatst: Di Nov 03, 2020 19:19 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Elisabeth, voor een leesbril 3.75 hoef je niet naar de oogarts. Dat hoeft sowieso niet, je kunt ook naar de opticien. Beter en goedkoper. Maar los daarvan: brillen tot een sterkte van 4 kun je gewoon bij Kruidvat, Hema etc kopen.
Het gaat er natuurlijk wel om dat lezen het probleem is, algemene slechtziendheid los je niet op met een leesbril, maar uit uw bericht maak ik op dat het echt om een leesbril gaat.

BerichtGeplaatst: Di Nov 03, 2020 23:43 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Lampje, zo ver ik het begrijp moet ze nu lezen met een bril en een vergrootglas.
Maar ik geloof dat ze ook staar heeft en de huisarts heeft gezegd dat ze daar nog een tijdje mee kan doen??

Inderdaad een opticien. Ik hoef ook niet meer naar een KNO arts als ik een nieuw hoorapparaat nodig heb.
Dan ga ik naar een audioloog die alles test en het is nu digitaal. Dus wordt alles gedownload op een chip.

In 1978 vlak voordat ik naar Afrika vertrok, heb ik mijn hoorapparaat gekraakt doordat ik met mijn hoofd tegen een autodeur botste.
De hoorapparaten winkel wilde het niet repareren want het was 3 jaar oud. Maar ik was niet meer verzekerd.
Het was eentje van Phillips en vroeg aan hem of er in Johannesburg geen Phillips winkel was.
Ik zou daar een dag doorbrengen voordat ik om 1 uur s'nachts door vloog naar Rhodesie.
In Johannesburg was het geen probleem en na een paar uur gerepareerd. Kosten 16 Rand. (de Rand was toen 2 gulden)

En in Rhodesie waren ze ook goedkoper dan in Nederland maar daar verdiende ik minder.
Terug in Nederland een horeca bedrijf gekocht dus particulier verzekerd.
En de verzekering betaalde maar een gedeelte voor een nieuw apparaat.
Ik heb hen gevraagd of ze zouden betalen voor eentje uit Zimbabwe....
Nee, maar die was goedkoper dan als ik mijn gedeelte in Nederland moest bij betalen.
Dus eentje uit Zimbabwe besteld. Die audioloog had nog mijn hoortest.

Lens implantaten zijn ook goedkoper in b.v. Turkije of Portugal dan in Nederland.

Weerwoord forum index » Binnenland