Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » Almere Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Almere
BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 19:37 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

De mooiste skyline van Nederland.
Almere Stad, gezien vanuit Almere Haven over het prachtige Weerwater.

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 19:43 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

In heel Flevoland, en ook in Almere, vind je deze symbolen: dat betekent dat er op genoemde plek een scheepswrak is aangetroffen bij de drooglegging van de polders.
Veel van deze scheepswrakken zijn bewaard gebleven, en je kunt mooie fietstochten maken om ze te bekijken.

De meeuw die over water vloog
verwondert zich : hier viel de aarde droog.
Vergane schepen, temidden van bos en koren.
Ik ben nieuw land, ik ben maar pas geboren.

Laatst aangepast door Lampje op Za Okt 24, 2020 20:10, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 19:49 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Niet ver van de rand van Almere Haven bevindt zich de Groene Kathedraal, een landschapskunstwerk van landschapskunstenaar Marinus Boezen.
Wat we hier zien is de kathedraal van Reims, uitgebeeld in bomen en een soort plattegrond waar deze bomen als het ware vandaan gehaald lijken te zijn.
Het is de moeite waard om er heen te fietsen of te wandelen, en menig Almeerder én buitenstaander heeft de weg naar dit unieke werk dan ook al weten te vinden.

Laatst aangepast door Lampje op Za Okt 24, 2020 20:52, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 19:55 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

U kent natuurlijk de Oostvaardersplassen, waar recent veel over te doen is geweest. Wat u als niet-Almeerder mogelijk niet weet, is dat Almere de groenste stad van Nederland is. Zo hebben we aan de rand van de wijk Noorderplassen (Almere Stad) de enorme uitgestrektheid van de Lepelaarsplassen, waar u hier slechts een impressie van ziet. Zeg nou zelf: waant u zich hier in de stad ?
Ik trek er vaak op uit om van deze mooie plassen te genieten. Met mij veel vogelaars die zich in menig uitzichtshut vergapen aan prachtige rietganzen, lepelaars, meeuwen, en ander gevogelte.

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 19:59 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Nog zo'n stukje natuur in de stad: het immense Beatrixpark, midden in de stad. Het is het grootste stadspark van de Benelux ! Regelmatig vinden er festivals plaats, je kunt er skeeleren, bootjes huren of gewoon ergens wat eten en drinken. En natuurlijk eindeloos wandelen.

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 20:05 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Terug naar de stad: omdat Almere een nieuwe stad is, kon goed worden nagedacht over de infrastructuur. Dat heeft geleid tot een uniek systeem van stadsbussen, die gebruik maken van busbanen. De busbanen zijn overal gescheiden van het overige verkeer. Dit betekent dat je in recordtijd van A naar B kunt met de bus. Omdat Almere zeer uitgestrekt is, is dit natuurlijk ideaal: geen gedoe met files. Perfect geregeld !

Laatst aangepast door Lampje op Za Okt 24, 2020 20:11, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 20:09 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Na deze eerste rondleiding door Almere heeft u honger en dorst gekregen. Ik stel voor dat u zich nestelt op de Grote Markt, HÉT centrum van de stad met heerlijke terrassen en een prima sfeer.

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 20:15 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Het grootste gebouw van Almere is het WTC, achter het Centraal Station. Hier ziet u een fraaie lichtshow zoals die op Koningsdag tentoon werd gespreid. Kippenvel.....

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 20:26 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Warm gekregen ? Zoek dan verkoeling aan één van de vele stranden die Almere rijk is. Zowel aan het Gooimeer, het Weerwater en het IJsselmeer. Keuze volop.

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 20:30 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Het jaarlijkse Zand-festival (dit jaar door corona helaas geschrapt) trekt veel mensen uit binnen- en buitenland. Het is er dan ook naast het optreden van de artiesten supergezellig, en het rekent af met het imago dat Almere saai zou zijn. Want naast Zand zijn er nog veel meer festivals, zoals Defqon.

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 20:51 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ook op sportief gebied laat Almere zich gelden. Almere City FC speelt in de Eerste Divisie, maar de Eredivisie lonkt inmiddels.
We are red ! We shall fight !
We are Almere Dynamite !

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 21:16 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Kijk, ik geloof best dat t in Almere prima wonen is he. Groen, ruim, prima wonen met een gezin.

Maar om nou dit soort passie bij een op punten toch wat sfeerloze nieuwbouwwijk (wat Almere defacto is) te tonen... mwah. Maar smaken verschillen he.

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 21:31 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik geef toe dat een wandeling door bepaalde wijken van Almere op een regenachtige zondagmiddag niet bepaald vrolijk stemt.
Inderdaad, Almere is nieuw en de gezelligheid van oude sfeerrijke steden als Groningen, Nijmegen, Utrecht, Maastricht en - jawel - Amsterdam, zul je hier niet als zodanig aantreffen. Maar dat wil niet zeggen dat Almere niets te bieden heeft.
En met deze draad beoog ik daar iets van mee te geven.
Ja, ik hou van Almere en van Flevoland.

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 21:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Snap ik best hoor, de ruimte van de polder is fantastisch.

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 23:13 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Mooi Lampje, ik wist dit niet.
Ik ben er een keer geweest voor een kerstavond en we moesten in de Muziek buurt zijn.
Met de trein en vandaar uit lopen.
En verdwaalt want alles leek op elkaar. Dit was in de vroege jaren negentig.
Maar daar omheen is heel mooi, aangelegd door een landschap bedrijf!

BerichtGeplaatst: Zo Okt 25, 2020 15:09 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Van zo'n moderne skyline ben ik niet zo kapot, maar de polder is wel mooi. Vrienden hadden er een zeilboot liggen dus de polder en het water heb ik wel vaker gezien. Maar dat is lang geleden.
We willen al een hele tijd naar het Aviodrome, maar daar is er ook dit jaar (vanwege corona) niet van gekomen.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 25, 2020 21:30 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Een impressie van Almere-Stad, noordelijk deel en de foto genomen in noordelijke richting. Op de achtergrond het IJsselmeer, daarvoor de Lepelaarsplassen.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 25, 2020 21:44 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

In 2022 organiseert Almere de Floriade, de wereldwijde land-en tuinbouwtentoonstelling, waarop landen van over de hele wereld acte de présence geven. Duurzame tuinbouw, innovatie en creativiteit zijn sleutelbegrippen in dit vermaarde evenement. Het moet gezegd: de kosten ervan blijken iedere maand weer een stuk hoger dan geraamd, dit tot ongenoegen van menig gemeenteraadslid. Uiteindelijk zullen de kosten voor de baat moeten uitgaan, ik weet het zo net nog niet.
Laat onverlet dat de Floriade zelf heel mooi gaat worden, zie hieronder. De voorbereidingen zijn in volle gang !

BerichtGeplaatst: Zo Okt 25, 2020 21:55 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tussen de wijk Almere-Haven-Overgooi en natuurgebied Almeerderhout bevindt zich het immense Stadslandgoed De Kemphaan. Op dit terrein vind je zo'n beetje alles in één: een kinderboerderij, Stichting Aap, conferentiecentra, restaurant, een jungle-park, een avonturenbos, en een soort sprookjesbos waarbij kinderen op zoek kunnen naar kabouters. De foto geeft slechts een kleine indruk. Ik zou zeggen: kom en overtuig uzelf. De route erheen staat goed aangegeven.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 25, 2020 22:02 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

In het Cirkelbos, aan de rand van Almere Haven, kun je een kunstmatig aangelegde "berg" beklimmen. Stelt u zich niet teveel voor van de beklimming zelf: stijgijzer, klimtouwen en zuurstofmasker zijn niet nodig, het is niet de Mount Everest. Leuk is het wel: even de route naar boven volgen en daar aangekomen genieten van het uitzicht. De kans dat u onderweh geiten en schapen tegen komt is groot, en vooral bij avond zult u zeker ook herten kunnen spotten.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 25, 2020 22:09 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tja, je moet ervan houden...ook dit is Almere, de Regenboogbuurt in stadsdeel Buiten.
Architectonisch is Almere zeer veelzijdig, ik geef hier alleen een voorbeeld ervan. Persoonlijk ben ik hier niet zo kapot van. Maar van een stad waarin de eerste steen gelegd werd in 1975 kun je geen middeleeuws bouwwerk verwachten, en creativiteit valt de tekentafel (stads)architecten niet te ontzeggen.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 15:42 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Esthetisch is dat voor autisten geweldig.

Om er te wonen: neh.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 15:45 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Over de polder gesproken:

https://www.nu.nl/binnenland/6086293/archeoloog-herontdekt-verdronken-dorpen-in-de-noordoostpolder.html?redirect=1

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 20:26 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Het is goed vertoeven op Camping Waterhout in Almere. De staanplaatsen, tenten en bungalows zijn voor het hele jaar volgeboekt. Waterpret, fietsen en natuur zijn de belangrijkste ingrediënten voor een prima vakantie in Almere.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2020 20:31 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

In stadsdeel Haven-Overgooi bevindt zich ook het Volkstuincomplex De Windhoek. Deze foto geeft een impressie van een open dag die daar werd gehouden.
We hebben het hier niet over een paar lullig tuintjes, maar over een uitgestrekt complex dat doorloopt tot in de achterliggende bossen.

n.

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling