Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Waarom is onderwijzend personeel links?
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Waarom is onderwijzend personeel (overwegend) links?
Is niet waar
25%
 25%  [ 1 ]
Door de beroepservaring (zie 1)
0%
 0%  [ 0 ]
Omdat ze onderbetaald worden (zie 2)
0%
 0%  [ 0 ]
De lerarenopleidingen zijn linkse bolwerken (zie 3)
50%
 50%  [ 2 ]
Omdat ze niet wedijverend ingesteld zijn (zie 4)
25%
 25%  [ 1 ]
anders, namelijk......
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 4

Waarom is onderwijzend personeel links?
BerichtGeplaatst: Do Sep 24, 2020 1:59 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Niet allemaal, natuurlijk, maar wel overwegend. In mijn tijd, vroeger in Nederland althans. De weinige rechtse leraren waren meestal economie- en wiskundeleraren. Vreemdgenoeg is dat in Chili net zo. Dat kan toeval zijn, uiteraard. Maar wellicht ook niet.
Ik noem een aantal redenen, waarom dat geen toeval zou kunnen zijn:
1.- De leraar/onderwijzer komt in aanraking met ouders en kinderen uit verschillende milieus, ziet daardoor de voorsprong die een kind uit bepaalde milieus heeft en de achterstand bij kinderen uit andere milieus. Het kind zelf is daaraan niet schuldig en dus vormt de leraar het beeld van de onrechtvaardige maatschappij, waarbij klasseverschillen tussen ouderparen veel te veel invloed hebben op de kansen van het kind. Dat leidt bij de meeste mensen tot een politieke visie die bepaald wordt door het idee van meer gelijkheid en helpen van de maatschappelijk zwakkeren. Links zijn is dus gevolg van de beroepservaring.
2.- Het onderwijzend personeel wordt veel te slecht betaald, en ja dan wordt je vaak automatisch links.
3.- Het onderwijzend personeel wordt links geïndoctrineerd gedurende hun opleiding tot onderwijzer of leraar: er wordt teveel de nadruk gelegd op de sociologie van de klasseverschillen.
4.- De instelling die je moet hebben om leraar te willen worden. Als je kiest voor een vak als leraar of onderwijzer, is dat meestal en vooral omdat je graag mensen helpt en niet wedijverend bent ingesteld. Die instelling maakt op voorhand bevattelijk voor links gedachtengoed.
5.- Leraren en onderwijzers zijn sukkels die niet aan de slag konden in het bedrijfsleven, en koesteren wrok jegens het bedrijfsleven en de kapitalistische maatschappij. Daarom zijn ze links.

Er zijn ook redenen te bedenken waarom een leraar juist naar rechts zou kunnen neigen:
1.- Hij of Zij zal automatisch orde moeten handhaven en een gezagspositie in moeten nemen. Dat zou de hang naar een hiërarchisch georganiseerde samenleving kunnen versterken of minstens naar een waar orde heerst en gehandhaafd wordt.
2.- Zijn of haar beroepservaring leert dat waar een wil is is een weg, en dat dus vele achterblijvers dat aan zichzelf te danken hebben of teveel beïnvloed worden door vrienden welke huiswerk doen en studeren maar uitsloverij vinden. De leraar moet dus actief de ijveraars steunen, vlijt en deugd belonen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Re: Waarom is onderwijzend personeel links?
BerichtGeplaatst: Do Sep 24, 2020 22:01 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Willem schreef:

4.- De instelling die je moet hebben om leraar te willen worden. Als je kiest voor een vak als leraar of onderwijzer, is dat meestal en vooral omdat je graag mensen helpt en niet wedijverend bent ingesteld. Die instelling maakt op voorhand bevattelijk voor links gedachtengoed.

Ik denk dat deze dominant is en wordt versterkt door de organisatievorm van het onderwijs: hierarchisch, niet echt dynamisch (je doet tientallen jaren hetzelfde werk) en niet carrieregericht (weinig promotie-mogelijkheden).

BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2020 3:23 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Goed onderbouwd, Royy, ik ben uiteraard ook zeer benieuwd naar de mening van Cliff en Liz die kunnen uit eigen ervaring spreken.

Verder zie ik door jouw bijdrage dat ik twee "soorten" rechts op één hoop gooi, welke elkaar in de meeste latijnsamerikaanse landen nauwelijks verdragen: liberaal en conservatief. En dan denk ik op voorhand dat "rechts" onderwijzend personeel hoogst uitzonderlijk liberaal is en in doorsnede vooral van de behoudende soort.
BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2020 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik denk dat de verplichte politieke correctheid, die bij (semi) overheidsinstellingen heerst, hier een belangrijke rol speelt. Als jij als (aspirant) leraar voor de klas politiek incorrecte zaken gaat verkopen dan is het snel met je gedaan.

Kent iemand één juf die hardop voor de klas tegen de kindertjes heeft gezegd dat de zwarte kleur van Zwarte Piet helemaal niet erg is?
Kent iemand één leraar van de middelbare school die voor de klas heeft gezegd dat Zwarte Piet geen racisme is en dat Akwasi een opruier is?
En waarom kennen we mensen die niet? Omdat ze allemaal niet durven.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2020 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Onderwijs is links omdat ze progressief zijn, hoger opgeleid dan gemiddeld, niet op winstbejag uit zijn en vanuit idealistische motieven werken. Heel veel mensen in het onderwijs werken uit de overtuiging dat ze de wereld beter proberen te maken.

In het bedrijfsleven is dat vele malen minder. Sterker nog, er zijn genoeg bedrijven die de wereld slechter proberen te maken.... maar gewoon meer geld willen verdienen. De mensen die daar werken zijn echt geheel ander volk.

Neem de wapenindustrie: hoeveel linkse mensen zouden er in de wapenindustrie werken? Of in de financiële sector?

De combinatie hoog opgeleid en idealistisch zorgt voor overwegend linkse denkbeelden.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2020 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Hoe krijgen we minder naievelingen in t onderwijs, Cliff?

BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2020 20:02 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Voor "rechts" geldt vooral dat ze zichzelf als realisten en pragmatici zien. Een leraar/onderwijzer is vaker een theoreticus. Ook dat zou invloed kunnen hebben.

Hoe schadelijk is trouwens het feit dat onderwijzend personeel overwegend links is? Of is het niet schadelijk en beïnvloedt het de ideeën van jeugd nauwelijks?
BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2020 23:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Hoe krijgen we minder naievelingen in t onderwijs, Cliff?

Hoe krijgen we meer eerlijke mensen in de financiële sector Royy?

Ik zie het niet als een probleem dat onderwijzers vrijdenkers en vernieuwers zijn. In tegendeel. Het enige probleem wat er is, is dat men moet waken om objectief te blijven.

Maar eigenlijk is er geen probleem. Er zijn immers genoeg rechtse mensen die allemaal 'links' onderwijs gehad hebben. Ik vraag me sterk af of het andersom ook zo zou zijn: als rechtse mensen het onderwijs zouden verzorgen, zouden er dan ook linkse mensen zijn?

Daarnaast wil ik nogmaals kwijt dat de termen links/rechts verouderde politiek is. Ik heb het dan liever inhoudelijk over zaken.

BerichtGeplaatst: Za Sep 26, 2020 8:52 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Heel simpel Cliff, door je financiele diensten af te nemen bij banken die in jouw ogen eerlijke mensen hebben. Heb jij nu al al je geldzaken bij Triodos ondergebracht? Of blijf je schreeuwen langs de zijlijn? Put your money where your mouth is.

Quote:
Ik zie het niet als een probleem dat onderwijzers vrijdenkers en vernieuwers zijn. In tegendeel.

Waren t maar vrijdenkers en vernieuwers, Cliff. Van dat vrijdenken heb ik nooit iets gemerkt, en vernieuwers? Ik denk dat vernieuwing in het onderwijs zeer langzaam gaat.

Onderwijzers zijn over t algemeen keurige, ietwat saaie mensen. Over t algemeen zeker t beste met mensen voor, en bereid om tientallen jaren exact hetzelfde uit te leggen aan kinderen.

Quote:
Maar eigenlijk is er geen probleem. Er zijn immers genoeg rechtse mensen die allemaal 'links' onderwijs gehad hebben. Ik vraag me sterk af of het andersom ook zo zou zijn: als rechtse mensen het onderwijs zouden verzorgen, zouden er dan ook linkse mensen zijn?

Dat laatste hoeft niet, maar een betere afspiegeling van de samenleving lijkt me zeer gezond.

BerichtGeplaatst: Za Sep 26, 2020 11:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Onderwijs is links omdat ze progressief zijn, hoger opgeleid dan gemiddeld, niet op winstbejag uit zijn en vanuit idealistische motieven werken. Heel veel mensen in het onderwijs werken uit de overtuiging dat ze de wereld beter proberen te maken.

Dat lijkt me sterk. Er zijn talloze hoogopgeleiden die rechts zijn en die heel andere idealen hebben.

Cliff schreef:

Hoe krijgen we eerlijke mensen in het onderwijs? Het onderwijs verkoopt ook maar één visie aan kinderen.

Willem schreef:
Voor "rechts" geldt vooral dat ze zichzelf als realisten en pragmatici zien. Een leraar/onderwijzer is vaker een theoreticus. Ook dat zou invloed kunnen hebben.

Royy schreef:
Onderwijzers zijn over t algemeen keurige, ietwat saaie mensen. Over t algemeen zeker t beste met mensen voor, en bereid om tientallen jaren exact hetzelfde uit te leggen aan kinderen.

Hier zit een hoop in, denk ik.

Willem schreef:
Hoe schadelijk is trouwens het feit dat onderwijzend personeel overwegend links is? Of is het niet schadelijk en beïnvloedt het de ideeën van jeugd nauwelijks?

Het credo dat niets moet en alles mag komt uit het onderwijs. Dan krijg je een samenleving die we nu hebben.
Als je een kind niet corrigeert en alles maar goedpraat dan gaat het op gegeven moment mis.
Ik denk dat het al misgaat in het basisonderwijs, daar staan veel te veel halfzachte eitjes voor de klas die tot in den treure kunnen emmeren over futiliteiten.

Jantje kan alles worden als hij maar écht wil. O ja? Jantje heeft een dikke bril en wordt dus nooit straaljagerpiloot.
Of deze uit de praktijk: onlangs heeft de vereniging voor dyslexie geklaagd dat er vacatures zijn waar een perfecte beheersing van de Nederlandse taal een vereiste is. Dat vindt die club discriminatie. Een typisch voorbeeld van de gevolgen alles maar goedpraten en kinderen wijsmaken dat ze net zo goed zijn als andere kinderen. Het leven is hard, leer ze daar maar mee omgaan.

Ter lering en vermaak. Very Happy

https://www.youtube.com/watch?v=rmt-jr1aWuQ

https://www.youtube.com/watch?v=VwbvaBBHLWE

Laatst aangepast door Tedje van Es op Zo Sep 27, 2020 12:28, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Sep 26, 2020 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:

Royy schreef:
Dat laatste hoeft niet, maar een betere afspiegeling van de samenleving lijkt me zeer gezond.

Wat bedoel je? Er hoeven geen linkse mensen in de samenleving te zijn?

Raar.

Quote:
Waren t maar vrijdenkers en vernieuwers, Cliff. Van dat vrijdenken heb ik nooit iets gemerkt, en vernieuwers? Ik denk dat vernieuwing in het onderwijs zeer langzaam gaat.

Als ik kijk naar het onderzoek wat plaatsvindt op HBO en WO zijn er wel degelijk vrijdenkers en vernieuwers. Eén van de mooiste eigenschappen van jonge mensen is dat ze niet geleerd hebben wat niet kan. Dus dat zullen ze keer op keer testen. En daaruit komt dan uiteindelijk voort dat wat de 'oude generatie' dacht dat niet kon, toch blijkt te kunnen.

Dat is vernieuwing én vrijdenken.

BerichtGeplaatst: Za Sep 26, 2020 15:56 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Wat bedoel je? Er hoeven geen linkse mensen in de samenleving te zijn?

Raar.

Van mij hoeven er geen linkse mensen te zijn, maar ieder zn ding.

Ik bedoel natuurlijk: het onderwijs hoeft niet rechts te zijn, maar moet een afspiegeling van de samenleving zijn.

Quote:

Als ik kijk naar het onderzoek wat plaatsvindt op HBO en WO zijn er wel degelijk vrijdenkers en vernieuwers. Eén van de mooiste eigenschappen van jonge mensen is dat ze niet geleerd hebben wat niet kan. Dus dat zullen ze keer op keer testen. En daaruit komt dan uiteindelijk voort dat wat de 'oude generatie' dacht dat niet kon, toch blijkt te kunnen.

Dat is vernieuwing én vrijdenken.

Op HBO en WO zijn mensen al gevormd. T gaat juist om t basis en voortgezet onderwijs.

BerichtGeplaatst: Za Sep 26, 2020 19:30 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Volgens mij heeft het allemaal te maken met de tijdgeest, die voortdurend onderworpen is aan wisselwerking. De filosoof Hegel noemt dat dialectiek : na het ene komt het tegenovergestelde.
Ik kan mij als kind in de vroege jaren 60 de scholen herinneren met leraren strak in de Bijbelse leer en voorzien van normen die respect voor gezag profeteerden.
Gezag van de leraar of de agent was onaantastbaar, totdat de kinderen van deze leermeesters ouder werden, we schrijven eind jaren 60 en de jaren 70. Aan het gezag werd getornd, Bijbelse waarden werden ter discussie gesteld, klakkeloos iets aannemen was taboe, voor jezelf opkomen werd het toverwoord. Deze kinderen werden volwassen en namen de scholen over: en zie daar: de linkse leraar deed zijn intrede.
De jaren 70: bebaarde leraren met lang haar en een pakje shag in hun corduroy jasje: ik zie ze nog voor me. Kneiterlinkse lessen maatschappijleer, leraren met anti-kernenergiebuttons op hun jasje en leraren die naar school fietsten op paars geschilderde oudedamesfietsen met gehaakte jasbeschermers. Scholierenvakbonden, democratiseringsbewegingen, inspraakorganen, noem maar op.
En vooral heel erg anti-USA, anti-kernwapens en anti-imperialisme. En natuurlijk de onvermijdelijke palestina-sjaal.
Deze leraren zijn er nog steeds, hebben zich wel aangepast, maar dit zijn de overblijfselen van de linkse jaren 70, als tegenreactie op de gezagsgetrouwe jaren 50.
Over enkele jaren is het weer rechts wat voor de klas staat en domineert. De tekenen zijn er allang. De maatschappelijke tendens is duidelijk aan het verschuiven naar rechts. We krijgen dus rechtse leraren als reactie op linkse, wat weer een reactie was op...... enzovoorts. En het moment dat links niet meer politiek correct is, maar rechts bepaalt wat de nieuwe correctheid is, zal een nieuwe generatie recalcitrante jongeren zich weer gaan verzetten en neigen tot links. Niet dat ik dat laatste toe juich, maar ik voorspel het wel op basis van de wetmatigheid van dit soort processen door de geschiedenis heen.

BerichtGeplaatst: Za Sep 26, 2020 22:43 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Lampje schreef:
We krijgen dus rechtse leraren

Ik help t je hopen. Voorlopig waart de geest van Groenlinks en D66 door het onderwijs.

BerichtGeplaatst: Za Sep 26, 2020 22:53 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

@Tedje en @Lampje, brillant. Heel herkenbaar. Laughing Laughing Laughing

Maar ik vind dat leraren op de basis scholen absoluut niet politiek kunnen bedrijven.
Je moet leren rekenen en Nederlands en de tafels van 1 tot 20 uit je hoofd opdreunen.

Slecht betaald en Links???
De verpleging wordt slechter betaald dan leraren en hun leven met ploegendiensten is ook nog ongezond.
Ik begrijp de stelling niet dat mensen docenten worden om de wereld beter te maken!
Ze moeten gewoon hun werk doen en zorgen dat kinderen leren en niet indoctrineren met hun linkse waanzin.

Verder kende ik veel 3de generatie mensen van hele rijke mensen (die bedrijven zijn begonnen) en deze generatie is links en verwend.
Kijk naar Hollywood, multimiljairs en zo links als de neten.
Behalve Clint Eastwood en Kurt Russell, Mel Gibson, Chuck Norris en nog een paar.

Heel veel mensen die praktisch werken, dus schilders, loodgieters, elektriciens, tandartsen, zijn rechts.
De Linkse zijn mensen die politicologie, sociologie en psychologie studeren dus de logiën.
Behalve de betà studies zoals biologie en geologie en astronomie.
Het heeft weinig te maken met de hoogte van een salaris of je links of rechts denkt.
Mijn (overleden) man zei altijd: ik ben niet rijk genoeg om Links te zijn....

BerichtGeplaatst: Zo Sep 27, 2020 12:27 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Elisabeth schreef:
De Linkse zijn mensen die politicologie, sociologie en psychologie studeren dus de logiën.

+1 Elisabeth!

BerichtGeplaatst: Zo Sep 27, 2020 18:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Misschien is dit de oplossing: betaal het onderwijs 2-3 keer wat er nu voor betaald wordt. Komen er vanzelf ook rechtse mensen in het onderwijs werken.

Want welk weldenkend rechts persoon wil een baan in het onderwijs?

Is het niet zo dat rechts-Nederland het onderwijs naar de klote geholpen heeft tot het punt dat er alleen nog idealisten in willen werken... en nu klaagt rechts Nederland dat er alleen idealisten werken in het onderwijs.

Duh.

Lampje refereerde er al aan: vroeger was het onderwijs veel rechtser. In de jaren 50-60 werd een onderwijzer ook normaal betaald en kreeg ook behoorlijk respect. Toen kwamen de babyboomers met eerst hun idealistische gehippy wat later omsloeg in een ongekend egoïsme.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 27, 2020 20:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Misschien is dit de oplossing: betaal het onderwijs 2-3 keer wat er nu voor betaald wordt. Komen er vanzelf ook rechtse mensen in het onderwijs werken.

Haha, kon nog wel eens tegenvallen. 2-3x is wat extreem, maar zeg dat je onderwijzers gaat betalen wat ze met eenzelfde opleiding in het bedrijfsleven zouden kunnen verdienen. Dan nog heb je te maken met overheidsinstellingen met weinig dynamiek in je werk, weinig carriere-perspectief en daarentegen volop perspectief om 40 jaar exact hetzelfde te doen.

Je ziet het niet alleen in het onderwijs, je ziet het overheid-breed. En rijksambtenaren hebben echt geen slecht salaris, zeker niet voor de "-logien". De omgeving is er gewoon niet, je ziet ook vrijwel nooit ambtenaren uitstromen naar het bedrijfsleven of vice versa. T zijn twee verschillende werelden, twee verschillende mindsets.

Quote:
Is het niet zo dat rechts-Nederland het onderwijs naar de klote geholpen heeft tot het punt dat er alleen nog idealisten in willen werken... en nu klaagt rechts Nederland dat er alleen idealisten werken in het onderwijs.

Ik wil best praten over hogere salarissen in het onderwijs, Cliff. Maar daar hoort wat bij: meer efficiency, meer dynamiek, meer prestatiegerichtheid en prestatiebeloning.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 27, 2020 23:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Dan nog heb je te maken met overheidsinstellingen met weinig dynamiek in je werk, weinig carriere-perspectief en daarentegen volop perspectief om 40 jaar exact hetzelfde te doen.

Neh, dat is jouw mening. Onderwijs is uitermate dynamisch. Sowieso is werken met jonge mensen dynamisch, je maakt vanalles mee. Bovendien ontmoet je enorm veel nieuwe mensen, dagelijks, wekelijks, jaarlijks. Het klantcontact in het onderwijs is vele malen groter dan in het bedrijfsleven en de hoeveelheid klanten ook.

't Is echt een kwestie van perceptie. In het bedrijfsleven zijn ook voldoende oersaaie banen.

Quote:
je ziet ook vrijwel nooit ambtenaren uitstromen naar het bedrijfsleven of vice versa. T zijn twee verschillende werelden, twee verschillende mindsets.

Ook hier klopt niets van. In het MBO en HBO zie je tal van ondernemers die de combinatie werken als zelfstandige en lesgeven combineren.

Quote:
Ik wil best praten over hogere salarissen in het onderwijs, Cliff. Maar daar hoort wat bij: meer efficiency, meer dynamiek, meer prestatiegerichtheid en prestatiebeloning.

Ik hoef helemaal geen salarisverhoging, anders was ik wel in het bedrijfsleven gaan werken. Daar verdien ik dus wel 2-3 keer meer. Mijn werk is uitermate dynamisch. De prestatiegerichtheid bepaal ik mooi zelf en de beloning is zeer hoog: menselijke dankbaarheid. Maar jij had vast weer een heel ander idee over een prestatiebeloning... tja.

Wat dat betreft klopt het wel: je hebt geen idee wat er in het onderwijs omgaat. Twee verschillende werelden. Daarom neem ik jou, Tedje en Elisbeth ook niet zo serieus in de mening over onderwijs. Ik snap best dat er op basis van nieuwsberichten zoals van de FvD of klimaatspijbelaars een behoorlijk vertekend beeld ontstaan is.

So be it... ik kan er echt niet mee zitten. Ik heb geen last van die imagoschade. Onze klantjes komen toch wel Royy. Ook dit jaar hebben we weer meer instroom dan voorgaande jaren, en dat voor een krimpgebied. Nee, laat het maar lekker kleinschalig zijn hier. Ik ken de ondergang van bv. ROC Leiden en Amarantis nog. Mega onderwijsfabrieken met pure anonimiteit van de student.

Ik heb het prima naar mijn zin op mijn werk en weet dat ik bij de 5% of minder hoor die zijn werk echt leuk vindt. Salaris heeft maar weinig belang meer voor mij, en dat is een luxe positie die ik iedereen gun. Je in kunnen zetten voor idealisme ipv 99% van wat het bedrijfsleven doet: onzinnige producten en diensten slijten aan mensen die het niet nodig hebben. Totale energieverspilling.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 28, 2020 12:14 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Tedje van Es schreef:
Ik denk dat de verplichte politieke correctheid, die bij (semi) overheidsinstellingen heerst, hier een belangrijke rol speelt. Als jij als (aspirant) leraar voor de klas politiek incorrecte zaken gaat verkopen dan is het snel met je gedaan.

Kent iemand één juf die hardop voor de klas tegen de kindertjes heeft gezegd dat de zwarte kleur van Zwarte Piet helemaal niet erg is?
Kent iemand één leraar van de middelbare school die voor de klas heeft gezegd dat Zwarte Piet geen racisme is en dat Akwasi een opruier is?
En waarom kennen we mensen die niet? Omdat ze allemaal niet durven.

Ik denk inderdaad wel de bedrijfscultuur waarin men dol is op diversiteit, maar niet op diversiteit aan meningen die buiten de politiek correcte paden treden. Want dan treedt er wel degelijk een mechanisme van sociale uitsluiting plaats. Waaronder ook een beroepsverbod en andere broodchantage. Om maar wat sociale drukmiddelen te noemen.

Niettemin keert de wal wel datzelfde bejubelde multiculturele schip. Want waaraan ging o.a. het eens vermaarde Niels Stensen College ten onder?

https://www.duic.nl/algemeen/andere-tijden-belicht-veelbesproken-niels-stensen-college-in-utrecht/

BerichtGeplaatst: Ma Sep 28, 2020 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Niet van vandaag of gisteren; Als de boodschap onaangenaam is moet de boodschapper het ontgelden.

https://resource.wur.nl/nl/show/Leren-luisteren-naar-klokkenluiders.htm

BerichtGeplaatst: Ma Sep 28, 2020 12:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

https://www.duo-onderwijsonderzoek.nl/wp-content/uploads/2015/04/Politieke-Barometer-Onderwijs-Directeuren-en-leerkrachten-basisonderwijs-25-juni-2015.pdf

Blijkt dus allemaal weer reuze mee te vallen met dat linkse onderwijs Laughing

Afgezet tegen de landelijke uitslag van 2012:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamerverkiezingen_2012#Deelnemende_partijen

Ofwel: VVD was meer populair in het onderwijs dan in Nederland Laughing

Het grote probleem zit eigenlijk alleen bij de PVV: daar stemt niemand uit het onderwijs op.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie