Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Situatie Wit-Rusland Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2020 0:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natuurlijk de Ostrogoten. Wie kent ze niet. Achiulf en Ermanarik die in Oekraïne een prachtige cultuur opbouwden.

Heeft de BLM beweging trouwens nog niet gereageerd op 'WIT'-Rusland? 't Is wat racistisch. Nu weet ik wel dat de Moren het nooit gehaald hebben en ze in de jaren 70 ook geen gastarbeiders nodig hadden, maar toch. Er zijn wel wittere landen. Bv. Atlantis, dat staat volkomen blank.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2020 10:23 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Lampje schreef:
Och, mijn God.....krijgen we dat weer.
Gesjoemel valt niet te bewijzen als er niet gecontroleerd is, dat weet u zelf ook wel.

Hoor wat Lampje nu weer zegt!
Iets valt niet te bewijzen, als er niet gecontroleerd wordt Smile

Zo'n opmerking is wel smullen, vooral als die van iemand komt die altijd met het cliché
aan komt zetten, om met bewijzen aan te komen zetten.

Kijk naar de geschiedenis.
Niet voor niets een onderdeel van de Literatuur.
Geschiedenis herhaalt zich steeds.
Macht maakt corrupt, altijd.

Daarvandaan kan je ook doorzien, wat er heden ten dagen gebeurd.
Het is gewoon voorspelbaar.

Het probleem is alleen, dat veel politici geschiedenis gestudeerd hebben,
maar er vervolgens niks mee doen.
Dat blijkt uit hun optreden.
Of juist het gebrek daar aan.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2020 12:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Iedere fatsoenlijke rechtsstaat is gebaseerd op bewijs, waarbij het principe is 'onschuldig tot het tegendeel bewezen kan worden'.

Dat is soms best kut als je weet dat er vanalles niet klopt, maar er is geen beter systeem. Ik hoor het graag, maar ik ben ervan overtuigd dat er niets beters is. Gaan we namelijk op andere signalen af, gevoelens, geruchten, aanwijzingen, mogelijkheden, belangen, etc. dan zitten we op een enorme glijdende schaal die geen enkel absolutisme meer kent. Uiteindelijk zal ook dat misbruikt worden door diegenen die het meest overtuigend overkomen zonder enige bewijslast.

Punt is dus: Loekashenko is de leider, het is niet anders. Bij een volgende verkiezing proberen internationale waarnemers ter plaatse te krijgen, liefst onder maatschappelijke druk.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2020 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Kijk naar de geschiedenis.
Niet voor niets een onderdeel van de Literatuur.
Geschiedenis herhaalt zich steeds.
---Macht maakt corrupt, altijd.---

Dit heeft u mooi gezegd. Alleen waarom het onderdeel van de literatuur zou zijn is mij niet duidelijk.
Dat macht "altijd" corruptie uitlokt had ik nog niet echt over nagedacht. Ik was zelf een tijd ambtenaar, overigs na een tijdje in dienst zonder noemenswaardige promotiemogelijkheden. Ik moest dat meer, hoewel beslist geen carriere tijger, van mijn cijfers voor cursussen hebben.
Daar bij de ambtenarij kwam ik er achter dat men bepaalde voordelen van diezelfde ambtenarij, als vanzelfsprekend gaat zien. Men gaat die voordelen als een recht zien.
Eens nam een inhuurkracht het mij kwalijk dat ik bv als ambtenaar naast allerlei voordelen volgens hem, ook nog via aanneem-keuringen blijkbaar gezonder was als de rest van het klootjesvolk. Als je lichamelijk niet gezond genoeg was werd je niet aangenomen. Iets wat in sommige takken van de dienst ook wel verstandig was.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2020 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Niks internationale waarnemers. Laat ze het daar lekker zelf op soppen. Wij moeten geen politie gaan spelen. Straks hebben we ze ook in de EU zitten. We hebben al genoeg van dat soort volk in die verrekte unie.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2020 12:13 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Tedje van Es schreef:
Wij moeten geen politie gaan spelen.

De NAVO treft voorbereidingen voor een inval in Wit-Rusland:

"According to Latvian President , we are ready for any development of the situation in Belarus. Lukashenko’s actions endanger all Europe and European and NATO authorities take all measures. We has intensified military training programs of NATO soldiers in Poland and Baltic states and additional Boeing E-3 Sentry with Airborne Early Warning and Control System (AWACS) has landed at a military airport in Poland yesterday to conduct surveillance on the territory of Belarus and control center for air defense.

In case of power scenario of the situation in Belarus we are ready to deploy NATO peacekeeping troops and support the protestors at any time."

https://theduran.com/nato-has-its-eye-on-belarus

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2020 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Mag ik het zeggen? FakeNews.

Ik ben geen fan van NAVO en ik geloof best dat ze Wit-Rusland aan hun bondgenoten willen toevoegen, maar als ze daar nu soldaatje gaan spelen zijn ze wel heel dom bezig.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2020 12:22 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Real schreef:
De NAVO treft voorbereidingen voor een inval in Wit-Rusland...

Daar geloof ik geen barst van.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2020 12:54 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:

Ik ben geen fan van NAVO en ik geloof best dat ze Wit-Rusland aan hun bondgenoten willen toevoegen, maar als ze daar nu soldaatje gaan spelen zijn ze wel heel dom bezig.

Zullen ze ook niet zelf doen lijkt mij. Maar als het het westen (zeg maar de gerust de VS) lukt om het land in chaos te storten heeft dat gelijk invloed op de handel tussen China en Europa, omdat de zijderoute spoorlijn door Wit-Rusland loopt. Het westen van het land ligt ook nog eens strategisch ten opzichte van Kaliningrad. De Russen oefenen in het westen met de regelmaat van de klok op grote schaal om in geval van nood een corridor naar Kaliningrad tot stand te brengen. Strategisch gezien dus best een interessant gebied om te beheersen.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2020 16:49 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Real schreef:
Tedje van Es schreef:
Wij moeten geen politie gaan spelen.

De NAVO treft voorbereidingen voor een inval in Wit-Rusland:

"According to Latvian President , we are ready for any development of the situation in Belarus. Lukashenko’s actions endanger all Europe and European and NATO authorities take all measures. We has intensified military training programs of NATO soldiers in Poland and Baltic states and additional Boeing E-3 Sentry with Airborne Early Warning and Control System (AWACS) has landed at a military airport in Poland yesterday to conduct surveillance on the territory of Belarus and control center for air defense.

In case of power scenario of the situation in Belarus we are ready to deploy NATO peacekeeping troops and support the protestors at any time."

https://theduran.com/nato-has-its-eye-on-belarus

The Duran is Amerikaans.
Kan je nagaan. Cool

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2020 16:51 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Wat moeten we precies nagaan, meneer Ryan ?

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2020 17:05 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Lampje schreef:
Wat moeten we precies nagaan, meneer Ryan ?

Dat is een gezegde.
Het zegt zo ongeveer..
Je hoeft niet verder meer te zoeken, je kan het zo zien.

Dat het Amerikaanse propaganda is.
Fake news dus.
Je verzint wat, en als iedereen er in trapt, heb je nog kans ook dat
Amerikaanse politici het op pikken.

Ken je het verhaal, waarom de Amerikanen zich met Afghanistan zijn gaan bemoeien?
Omdat er een of andere cowboy die ergens gouverneur was van een of andere Amerikaanse staat
het maar niks vond, dat Afghanistan een paradijs voor hippies was, en het er goed toeven was
door de hulp van de Sovjet Unie. Gratis zorg, gratis onderwijs..

Jaloezie maakte van deze hemel een hel.

BerichtGeplaatst: Di Aug 25, 2020 8:41 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik begrijp dus dat het in Wit-Rusland beter gaat dan in alle andere buurlanden, zeker wat werkgelegenheid betreft. Het gaat er beter dan bij grote broer Rusland, beter dan in het door het door de burgeroorlog verscheurde Oekraïne, beter dan in de Baltische staten, enz.
De grote bedrijven in Wit-Rusland zijn allemaal in handen van de staat, en de werkloosheidcijfers zijn er rond de 2%. Ondanks die gunstige cijfers is een deel van de bevolking blijkbaar ontevreden met hun president en de wijdverbreide corruptie in dat land.
Eigenlijk zijn die protesten dus hoofdzakelijk tegen de landelijke corruptie.
Mij benieuwd wanneer de van Baalens er in naam van de EU op markten komen stoken. Want corruptie hebben wij bij de EU natuurlijk niet.

BerichtGeplaatst: Di Aug 25, 2020 10:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Mij benieuwd wanneer de van Baalens er in naam van de EU op markten komen stoken. Want corruptie hebben wij bij de EU natuurlijk niet.

Ach, nu zijn van Baalen en Verhofstadt er nog niet, maar gestookt wordt er wel. Ook in de publieke opinie.

En corruptie... wij denken altijd dat het buiten de EU erger is dan hier. Ik zou willen stellen dat het hier meer verdekt is, ietsje slimmer. Hier gaat men niet zo snel met contant geld zwaaien naar een ambtenaar bv. Dat durven mensen niet.

Tegelijkertijd ken ik Italië. De corruptie daar is enorm. Ook Roemenië is lid van de EU. Waarom pakken we niet eerst de corruptie binnen de EU aan alvorens we ons gaan richten op de corruptie in Oekraïne en Wit-Rusland?

BerichtGeplaatst: Di Aug 25, 2020 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Loekasjenko, goed huisvader, of wrede dictator?

Wit Rusland:

1. Gratis Medische zorg

2. Gratis onderwijs

3. Geen massa-immigratie

4. Geen daklozen of bedelaars.

5. Geen zwerfafval op straat of in de berm

6. Geen experimenten in de straten van Minsk op mensen met gezichtsmaskers.

7. Buitenlucht en Wodka, in plaats van binnen blijven en handen stuk wassen

8. Geen Corona-boetes, geen Corona-dwang. 0. Alles vrijwillig. VRIJ en WILLIG. Niet meer of minder Corona-doden dan dwanglanden.

9. Geen zit-sta geheim-agenten.

10. Geen nertsen of andere dieren die gedwongen afgepakt en vermalen worden

11. Geen stikstof maatregelen, maar respect voor boeren.

12. Geen bio-massa-centrales, maar een goede gasdeal met Rusland

13. Geen geld voor terreurgroepen in Syrië. Ook niet voor Toyata's voor groepen in Syrië.

14. Geen Amerikaanse troepen op hun grondgebied. Geen NATO in hun land. Geen sancties of agressie tegen Rusland; ook niet tegen de EU. Helemaal geen agressie.

15. Geen Amerikaanse Atoombommen in hun land; geen Belarussisch Volkel.

16. Geen geld weggooien aan inferieure JSF's

17. Geen geld weggeven aan Italie, Spanje of een vaccin-fabriek die nog geen vaccin heeft.

18. Hebben geen bom gegooid op enig ander land; niet op Irak, niet op Syrië, niet op Libië. Ook niet op Vietnam of op Hiroshima. Hebben ook geen haven in een ander land opgeblazen deze zomer.

20. Geen berufsverboten voor voetballers, restaurauteurs of creatievelingen. Die mochten, en mogen, gewoon hun werk blijven doen. Geen Corona-hysterie.

21. Liquideren geen buitenlandse leiders. Geen Hoessein, geen Khadaffi, en geen Soleimanie. En collaboreren ook niet in dat proces.

22. Annexeren geen gebieden van andere mensen of andere volken.

23. Schieten geen mensen dood met scherp die demonstreren, van achter een muur of vanaf een heuveltje.

24. Als je jat in een winkel, zul je waarschijnlijk een probleem hebben, als dat opgemerkt wordt.

BerichtGeplaatst: Di Aug 25, 2020 12:05 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Wij hebben een stukje grond naast een natuurgebied. Daar wordt door de natuurfiguren op geaasd.(er staan wat appel en peren op, dus exoten neem ik aan)
We waren die grond al lang kwijtgeraakt als niet een aantal dokters, notarissen en advocaten geen vergelijkbaar stuk grond in de nabijheid bezaten.
Is dat corruptie, volgens mij wel.
Wij kregen bericht van Domeinen die het gebruik van overgang wilden vastleggen in een contract. Daar stond in kleine lettertjes dat het contract per jaar kon worden opgezegd.
Is dat oplichterij via de staat. (Wie draait het gratis terug als je er intrapt)

BerichtGeplaatst: Za Aug 29, 2020 11:37 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Lampje schreef:
carlos schreef:
Nou zo duidelijk is dat nou ook weer niet. Poendert snijdt wat dat betreft wel een goed punt aan, met goed georganiseerde protesten kun je al snel de indruk wekken dat het halve land in opstand is, zeker als de media een handje meehelpt in de beeldvorming. Het kan wel eens bedrieglijk zijn, en inderdaad zoals Poendert zegt ontstaat dan een situatie waarin harde schreeuwers of mensen die geweld niet schuwen hun zin dan doordrukken over de ruggen van de zwijgende meerderheid.

Maar goed, dat is puur theoretisch. Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat dat dit nu ook in Wit-Rusland het geval is. Ik denk dat we zelfs wel aardig op één lijn zitten hier, al ben ik wel wat meer voor een hands-off benadering.

Laat de Wit-Russen dit aub. zelf op soppen. Denk trouwens wel dat Lukashenko moet vertrekken, lijkt me de enige bevredigende uitkomst.

Mee eens. En laat inderdaad de Wit-Russen dit zelf oplossen.
Bij massademonstraties is het altijd moeilijk in te schatten hoeveel mensen werkelijk het protest steunen, omdat er ook massa's mensen zijn die NIET protesteren.
Toch denk ik dat de meerderheid van de Wit-Russen Loekasjnko zat is. Dat hij overduidelijk de verkiezingsuitslagen heeft vervalst helpt dan niet mee om nieuw krediet te verwerven, en al helemaal niet als je protesten ook nog eens met grof geweld neerslaat.
Ik zie wel overeenkomsten met de val van Ceaucescu in 1989.

Dat werkbezoek bedoeld als steunbetuiging voor Lukashenko verliep niet geheel volgens het draaiboek.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ga-weg-ga-weg-roepen-de-arbeiders-tegen-loekasjenko~b053c234/

Het liep alleen niet zo heftig af als bij de Ceaucescu's toen er op 22 december 1989 (voor het laatst) een georkestreerde steunbetuiging op poten werd gezet.

We weten hoe het verder is gegaan. Ceaucescu is al 30 jaar weg. De wijd verspreide corruptie nog steeds niet.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 30, 2020 10:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Coruptie in voormalig Joegoslavie.
Ik reed door Servie en aan de grens bleek dat daar alleen maar douane liep die bestond uit mannen, maar ook veel vrouwen van rond de 20-30. Op mijn vraag waarom er geen ouderen tussen liepen, verklaarde men dat al die oudjes waren ontslagen omdat de corruptie zo diep in hun genen zat, dat het niet was te verwijderen.
Daarom was daar allemaal nieuw douane-personeel aangesteld. Dus Servië probeerde wel degelijk wat aan de corruptie te doen.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 30, 2020 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Tja, laat ik nog maar eens een poging doen.
Wetenschap dringt blijkbaar moeilijk door in dit gezelschap.

Welaan, over het algemeen ontstaat een revolutie nooit van onder op.
Er is alleen een crisis, die dikwijls de aanleiding vormt.
In de geschiedenis was dat nogal eens een hongersnood.
Als je naar de reden gaat zoeken, van die hongersnood, kom je soms tot
verbijsterende conclusies!

Neem de Franse revolutie.. 1789

Wat er aan vooraf ging...

https://wetenschap.infonu.nl/natuurverschijnselen/55409-de-catastrofale-eruptie-van-de-ijslandse-laki-vulkaan.html

1783 Uitbarsting van de vulkaan Laki in IJsland.

Lees het maar eens.
We praten hier over een tijdspanne van minstens 6 jaar!
Hongersnood ontstaan door een vulkaanuitbarsting, die uiteindelijk
resulteert in het feit dat minstens 30.000 Fransen hun hoofd verliezen
op de guillotine.
Dit was maar één voorbeeld uit de geschiedenis.

Met andere woorden.
Het is lastig om oorzaak en gevolg te doorzien, op het moment dat je er midden in zit.

Corona kan ook zo'n ontwrichtende trigger zijn.
Vooral als dit misbruikt wordt door de degenen die aan de macht zijn.
En daar heeft het alle schijn van.

De Franse revolutie werd immers ook vooral aangestuurd door het verarmde gedeelte van de Franse adel,
en de nieuwe rijken, de "nouveau riches" van de toen opkomende industrie.
De boeren in Frankrijk waren conservatief, en bleven bij hun graanteelt in plaats van over te schakelen op aardappelen.
Zelfs nu nog geldt de aardappel in Frankrijk als een soort groente, in plaats van basisvoedsel.
Je kan daar kiezen tussen boontjes en aardappelen, bij voorbeeld.

Overigens is het eten in Frankrijk nog steeds schreeuwend duur.
Een Fransman besteed ongeveer de helft van zijn budget aan voedsel,
terwijl de Nederlander maar hooguit 20% uit geeft.

Maar goed, als we naar Belarus kijken, zien we dat het land interessant genoeg is voor de
graaiers in Amerika, om er te proberen een "regime change" uit te voeren.
Rusland, en met name Putin heeft dat natuurlijk feilloos in de gaten.

Oekraïners die zich als Russen voordoen.
Hoe simpel wil je het hebben?
Dat hebben de westerse landen al meer gepresteerd.
Doorzie die propaganda!
Fascisten in dienst van de NAVO.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 31, 2020 9:21 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ryan schreef:

https://wetenschap.infonu.nl/natuurverschijnselen/55409-de-catastrofale-eruptie-van-de-ijslandse-laki-vulkaan.html

Lees het maar eens.
op de guillotine.

Met andere woorden.
Het is lastig om oorzaak en gevolg te doorzien, op het moment dat je er midden in zit.

De Franse revolutie werd immers ook vooral aangestuurd door het verarmde gedeelte van de Franse adel,
De boeren in Frankrijk waren conservatief, en bleven bij hun graanteelt in plaats van over te schakelen op aardappelen.
Zelfs nu nog geldt de aardappel in Frankrijk als een soort groente, in plaats van basisvoedsel.

Maar goed, als we naar Belarus kijken, zien we dat het land interessant genoeg is voor de

Doorzie die propaganda!

Verstandige en duidelijke uitleg. U weet in dit geval wel waarover u schrijft.
Er staat mij een verhaaltje bij dat een Franse koning tomaten en aardappelen liet verbouwen, waarbij hij eerst het verhaaltje liet verspreiden dat die groenten alleen geschikt waren voor adellijke personen. Daarna probeerden de arme buren dat adellijke voedsel enthousiast te stelen, zodat het via die koning mogelijk een volksvoedsel werd.
Fascisme, communisme, en Nazisme zijn voor mij en het gros van onze bevolking, slecht omdat ons dat al in onze jeugd werd voorgehouden. Ik heb daar eigenlijk verder niet serieus over nagedacht

BerichtGeplaatst: Ma Aug 31, 2020 10:38 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Real schreef:
Loekasjenko, goed huisvader, of wrede dictator?

Wit Rusland:

9. Geen zit-sta geheim-agenten.

23. Schieten geen mensen dood met scherp die demonstreren, van achter een muur of vanaf een heuveltje.

Zeker weten? Me dunkt toch vele arrestanten bij betogingen en verdwijningen. En wat gebeurt daarmee? Laten we wel eerlijk zijn: Het is wel een maffiarepubliek. En je moet bij de maffia niet aan hun machtsposities komen, want dan heb je een probleem.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 31, 2020 17:21 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

Loetje schreef:

Dat werkbezoek bedoeld als steunbetuiging voor Lukashenko verliep niet geheel volgens het draaiboek.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ga-weg-ga-weg-roepen-de-arbeiders-tegen-loekasjenko~b053c234/

Er protesteerden een paar honderd man, maar er werken meer dan 15.000 mensen in die fabriek. Het viel allemaal wel mee zou ik zeggen.

Volkskrant = leugenkrant
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Aug 31, 2020 18:12 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

George Bush schreef:

Volkskrant = leugenkrant

Hoppaa...daar gaan we weer. Er bevalt een berichtje niet, en dan is de conclusie: het bericht is een leugen.
Wat us het leven toch heerlijk simpel voor sommigen onder ons.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 31, 2020 22:20 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

Ziet er niet onaardig uit

Lees ook de commentaren onder het filmpje: verbazend positief

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Sep 01, 2020 13:47 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Poendert schreef:
Ryan schreef:

Lees het maar eens.
op de guillotine.

Met andere woorden.

Doorzie die propaganda!

Verstandige en duidelijke uitleg. U weet in dit geval wel waarover u schrijft.
Er staat mij een verhaaltje bij dat een Franse koning tomaten en aardappelen liet verbouwen, waarbij hij eerst het verhaaltje liet verspreiden dat die groenten alleen geschikt waren voor adellijke personen. Daarna probeerden de arme buren dat adellijke voedsel enthousiast te stelen, zodat het via die koning mogelijk een volksvoedsel werd.
Fascisme, communisme, en Nazisme zijn voor mij en het gros van onze bevolking, slecht omdat ons dat al in onze jeugd werd voorgehouden. Ik heb daar eigenlijk verder niet serieus over nagedacht

Eigenlijk is er geen een ideologie of geloof zaligmakend. Je kan geen wereld opbouwen met geweld.
Meestal gaat het mis. Ook door geloof en goedbedoelde "ismes".

Communisme is een vorm waarin het individu ondergeschikt wordt aan het collectief om iets goeds te bereiken.
In de praktijk komt het er op neer, dat enkelen de leiding nemen, en wordt het een dictatuur.

Fascisme is dat ook, maar streeft naar verbetering van de eigen groep, ten koste van de rest van de wereld.
In de praktijk komt het er op neer, dat enkelen de leiding nemen, en wordt het een dictatuur.

Liberalisme is een beginsel, waar iedereen economisch zijn gang kan gaan, wat automatisch tot conflicten leidt door een toename van de concurrentie.

Nazisme is gewoon een racistisch soort fascisme. Dus nog een graadje erger.

Weerwoord forum index » Buitenland