Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Waterbedrijven zijn bezorgd. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2020 22:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

De vragen die je stelt zijn vrij simpel te beantwoorden Tedje...

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2020 8:46 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Tedje van Es schreef:
Dat mag in theorie wel zo zijn, maar de praktijk is dat we nu één systeem hebben en om daar twee systemen van te maken een vermogen gaat kosten.
Daar komt nog bij dat het niet zo simpel is want: Is het grondwater overal even veilig? Ga jij je douchen met jouw grondwater? Ontstaan er geen problemen als er op een plek op grote schaal grondwater wordt ontrokken? Wat gebeurt er met leidingen en sanitair als het grondwater te veel kalk bevat?

Teveel kalk zal vast op sommige plaatsen en probleem zijn, maar ook te zacht water is soms een probleem.
Ik werkte eens ergens in Hattemerbroek waar plaatselijk de complete koperen waterleiding moest worden vervangen door plastiek omdat het water te zacht was en het koper oploste door de zachtheid van dat water.

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2020 10:24 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
De vragen die je stelt zijn vrij simpel te beantwoorden Tedje...

Dan wacht ik op jouw antwoorden.

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2020 12:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja? Mag ik de open deur gaan intrappen?

Tedje van Es schreef:
Dat mag in theorie wel zo zijn, maar de praktijk is dat we nu één systeem hebben en om daar twee systemen van te maken een vermogen gaat kosten.

Ik heb het niet over twee systemen meer. Ik heb het over nieuwbouw waarin dit direct geregeld wordt, dus niet over kilometers extra leidingen.

Quote:
Daar komt nog bij dat het niet zo simpel is want: Is het grondwater overal even veilig?

Veilig genoeg om de WC mee door te spoelen in ieder geval. Ik denk dat het probleem met grondwater nogal wordt overschat. In tal van andere landen hebben ze geen drinkwater uit de kraan hè, en daar leven ze ook gewoon. Het is Nederland wat de uitzondering is, niet de rest van de wereld.

Quote:
Ga jij je douchen met jouw grondwater?

Ik denk niet dat het een probleem is. Eventueel zou je het kunnen filteren

Quote:
Ontstaan er geen problemen als er op een plek op grote schaal grondwater wordt ontrokken?

Dat zou je per plek kunnen bekijken, maar ik denk dat dit reuze meevalt. Eventueel maak je een slim systeem waarbij je kunt schakelen, 't zijn de kosten echt niet.

Quote:
Wat gebeurt er met leidingen en sanitair als het grondwater te veel kalk bevat?

Niets. Leidingen kunnen daar prima tegen. Wat je eventueel merkt is dat je WC bv. bruin wordt omdat er veel ijzer in je grondwater zit. Misschien iets vaker schoonmaken, of accepteren dat het zo is.

Het zijn echt allemaal hele kleine problemen die je noemt Tedje, voornamelijk uit onwetendheid. Ik heb al 6 jaar zonnepanelen en nu 3 jaar een waterput. Geen enkel probleem mee. Werkt prima. Kost nauwelijks iets. Waarom zou je het dan niet doen... En misschien moet je je wc wat vaker schoonmaken, maar er zitten ook comfort-voordelen aan. Vaak de tuin besproeien, de terrassen schoonspuiten (al dan niet met hogedrukspuit), de auto wassen, etc. allemaal zonder dat je over verspilling of extra waterkosten hoeft na te denken. Wat ik zelf een groot voordeel vind: het water is altijd dezelfde temperatuur. In de zomer dus koeler dan uit de kraan en in de winter warmer.

Een emmertje vullen in de zomer en met je voeten in het grondwater is vele malen lekkerder dan met leidingwater. Ik ga zelf nog een keer een airco maken in mijn tuinhuis met grondwater. Dan neem ik een oude autoradiator van de sloop, met ventilator nog aan, grondwater erin en op 12 volt aansluiten. Moet heerlijk verkoelend zijn.

Ik vind jou altijd nogal conservatief wanneer we over dit soort dingen praten. Volgens mij is bij jou nieuw en verandering een negatief iets, je gaat altijd heel veel mogelijke nadelen opnoemen en ik denk dat je daardoor veel liever vasthoudt aan wat je hebt. Geeft niet, maar ik merk die karaktereigenschap wel op. Je bent niet echt in voor het zoeken en proberen van nieuwe dingen. Ik hoor je althans nooit de mogelijke voordelen noemen, wel altijd de mogelijke nadelen.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 04, 2020 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Ik heb het niet over twee systemen meer. Ik heb het over nieuwbouw waarin dit direct geregeld wordt, dus niet over kilometers extra leidingen.

Ik heb het over het omschakelen naar twee systemen voor ieder huishouden. De nieuwbouw valt in het niet bij de bestaande woningen.

Quote:
Veilig genoeg om de WC mee door te spoelen in ieder geval. Ik denk dat het probleem met grondwater nogal wordt overschat.

OK, de wc is geen probleem maar de rest?

Quote:
Ik denk niet dat het een probleem is. Eventueel zou je het kunnen filteren

Dat is dus weer een extra filter om je te douchen.

Quote:
Dat zou je per plek kunnen bekijken, maar ik denk dat dit reuze meevalt. Eventueel maak je een slim systeem waarbij je kunt schakelen, 't zijn de kosten echt niet.

In agrarische gebieden mogen boeren bij droogte geen grondwater onttrekken om te sproeien, want dan daalt het grondwaterpeil. Ik denk dat dit dik en dubbel het geval is als huishoudens massaal grondwater gaan gebruiken.

Quote:
Niets. Leidingen kunnen daar prima tegen. Wat je eventueel merkt is dat je WC bv. bruin wordt omdat er veel ijzer in je grondwater zit. Misschien iets vaker schoonmaken, of accepteren dat het zo is.

Van kalk wordt het water bruin? Koekt kalk niet aan in de leidingen?

Quote:
Het zijn echt allemaal hele kleine problemen die je noemt Tedje, voornamelijk uit onwetendheid.

Ik denk dat het omgekeerde het geval is. Er wordt te licht aan getild. Er komt heel wat meer bij kijken.

Quote:
Ik vind jou altijd nogal conservatief wanneer we over dit soort dingen praten. Volgens mij is bij jou nieuw en verandering een negatief iets...

Nee hoor, ik ben heel nuchter en ga niet mee in hypes. Daardoor wijs ik vaak zogenaamde vernieuwingen af.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 04, 2020 11:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Ik heb het over het omschakelen naar twee systemen voor ieder huishouden. De nieuwbouw valt in het niet bij de bestaande woningen.

Okee, dan hebben we het over twee verschillende dingen blijkbaar. Ik had het daar nadrukkelijk niet over.

Quote:
OK, de wc is geen probleem maar de rest?

Welke rest? Het kiezen tussen grondwater en kraanwater is niet moeilijker dan het omzetten van een knop.

Quote:
Dat is dus weer een extra filter om je te douchen.

En dat is ook geen enkel probleem. Zoiets kost geen reet. Op AliExpress kun je dit soort dingen kopen, die schroef je tussen je leiding en je kunt zelf kiezen of je het filter wilt gebruiken of by-passen. Ook het vervangen is net zo makkelijk als een ontkalktablet in je wasmachine.

Quote:
In agrarische gebieden mogen boeren bij droogte geen grondwater onttrekken om te sproeien, want dan daalt het grondwaterpeil. Ik denk dat dit dik en dubbel het geval is als huishoudens massaal grondwater gaan gebruiken.

Valt mee. Boeren trekken namelijk echt enorme hoeveelheden water uit de grond: https://www.waterfootprint.org/media/downloads/Report47-WaterFootprintCrops-Vol1.pdf

Quote:
Van kalk wordt het water bruin? Koekt kalk niet aan in de leidingen?

Kalk is niet het probleem, ijzer is het probleem met grondwater. Kalk lost namelijk gemakkelijk op in zuur. IJzer daarentegen geeft roestvlekken die nauwelijks te verwijderen zijn. Overigens zijn veel waterleidingen tegenwoordig niet meer van koper maar van kunststof. Kalk kan daar niet eens op afzetten, gewoon te glad.

Quote:
Ik denk dat het omgekeerde het geval is. Er wordt te licht aan getild. Er komt heel wat meer bij kijken.

Dat denken mensen altijd als ze niet weten hoe makkelijk iets is. Ga gewoon eens beginnen Smile Sla een waterput (of laat deze slaan) en zie hoe je daarvan kunt genieten.

Quote:
Nee hoor, ik ben heel nuchter en ga niet mee in hypes. Daardoor wijs ik vaak zogenaamde vernieuwingen af.

Dit is absoluut geen hype. Ik heb nog een voordeel voor je, vond jij ook belangrijk in eerdere discussies: waterdruk. Bij een put bepaal je zelf de waterdruk via de pomp. Ik heb de druk op mijn grondwater ingesteld op twee keer de druk van mijn reguliere waterleiding. Dat betekent dus ook dat je de tuin in de helft van de tijd kunt water geven, dat mijn tuinslang zo hard spuit dat ik de hogedrukspuit niet echt nodig heb, dat de spoelbak van mijn WC twee keer zo snel vol zit en dat mijn buitendouche een heerlijke stortdouche is met een enorme douchekop. Zou je die gebruiken op je reguliere waterleiding dan druppelt er maar wat uit.

Er zijn tal van voordelen.. maar jij ziet alleen beren op het pad.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 04, 2020 19:45 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Met hype bedoel ik de alternatieve energie zoals zonnepanelen, warmtepompen. e-auto's en de rest van die onzin.

Onder de streep ga ik geen waterput slaan. Dat is veel te duur. Ik betaal voor water uit de kraan.
En ik snap de voordelen echt wel, maar ik denk niet dat ik leidingen aan ga leggen naar de wc, badkamer, enzovoorts. Veel te omslachtig en te duur.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 04, 2020 20:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je argumenten kloppen niet, maar ok.

Het heeft te maken met investeringen en terugverdientijd. Mijn investering in zonnepanelen was vele malen meer dan in de waterput. De zonnepanelen heb ik inmiddels al lang terugverdiend.

Je moet een beetje vooruit kijken natuurlijk. Op de korte termijn kost alles geld en moeite.

BerichtGeplaatst: Za Sep 05, 2020 9:03 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Als je zorgt dat al het gebruikte water ergens in de omtrek weer in de grond zakt, waarna het wordt gefilterd door diezelfde grond, is er niks aan de hand. Wel eerst door een zuivering van wormen.

BerichtGeplaatst: Za Sep 05, 2020 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Je argumenten kloppen niet, maar ok.

Die kloppen wel. Ga alle woningen in dit land eens voorzien van een dubbele waterleiding, moet jij eens zien hoe onbetaalbaar dat is en wat voor een gigantische aanslag dat is op het grondwaterpeil.

Quote:
Het heeft te maken met investeringen en terugverdientijd.

Zoals ik al vaker zeg: men rekent zich rijk aan milieu en klimaat.

BerichtGeplaatst: Za Sep 05, 2020 10:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Zoals ik al vaker zeg: men rekent zich rijk aan milieu en klimaat.

Tedje van Es schreef:
Onder de streep ga ik geen waterput slaan. Dat is veel te duur. Ik betaal voor water uit de kraan.

Je gebruikt een tweeledig argument. Enerzijds is het te duur, anderzijds rekent men zich rijk (ofwel: het zou iets op moeten leveren).

Stop nou even over dat geld joh, dat is toch niet interessant. Interessant zijn de voordelen en nadelen, los van of het geld kost of geld oplevert.

Bovendien is het een mooi streven om zelfvoorzienend te zijn. Het geeft een goed gevoel als je huis afbetaald is en je zelf je eigen stroom en water hebt. Een groter gevoel van zelfstandigheid, onafhankelijkheid en vrijheid. Niet aan de tiet van de banken of overheid hangen. En ook nog eens beter voor je milieu, want jij zorgt voor jezelf en daarmee pleeg je minder een aanslag op je omgeving.

BerichtGeplaatst: Za Sep 05, 2020 11:27 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Een waterput heeft niks met het milieu of het klimaat te maken. Die kost alleen maar geld.
Zonnepanelen, e-auto's, warmtepompen, isolatie, enzovoorts hebben daar wel mee te maken en precies aan die zaken rekent iedereen zich rijk.

En zelfvoorzienend is ook illusie. Zodra iedereen dat is gaat dat zwaar belast worden.

En nogmaals: het aanleggen van een dubbel waterleiding voor iedere woning is onbetaalbaar en een aanslag op het grondwaterpeil.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 06, 2020 7:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Een waterput heeft niks met het milieu of het klimaat te maken.

Naar mijn mening wel.

Quote:
Die kost alleen maar geld.

Ja, en?

Quote:
Zonnepanelen, e-auto's, warmtepompen, isolatie, enzovoorts hebben daar wel mee te maken en precies aan die zaken rekent iedereen zich rijk.

Die kosten toch ook geld?

Quote:
En zelfvoorzienend is ook illusie. Zodra iedereen dat is gaat dat zwaar belast worden.

Natuurlijk, maar niet iedereen zal dat zijn. Dus als je bij de kopgroep zit....

Quote:
En nogmaals: het aanleggen van een dubbel waterleiding voor iedere woning is onbetaalbaar en een aanslag op het grondwaterpeil.

Ja? Waarom herhaal je dit? Ik ontken dit toch niet?

BerichtGeplaatst: Zo Sep 06, 2020 9:48 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Je kunt natuurlijk ook minder water gaan gebruiken.
In de dagen dat onze nazaten nog in ons nest zaten, draaide ik gedurig de geiser uit als men langer dan 10 minuten onder de hete douche stond. Dat werd me, zoals u begrijpen zult niet in dank afgenomen.
Te lang en te vaak badderen is trouwens erg ongezond en je gaat er naderhand van naar zweet stinken. Dit komt omdat alle goede en noodzakelijke bacteriën worden weggespoeld. Daardoor krijgen de stink-bacteriën de overhand, ook nog na dagen.
Iemand die zwaar werk verricht zweet daardoor overvloedig, terwijl hij daardoor naderhand niet gaat stinken.
U zult meemaken dat een boer die rikpalen in de grond slaat overvloedig gaat zweten maar niet stinkt. Stinken doet de schoongeboende Yup op uw kantoor na de minste inspanning, omdat hij de goede bacterien op zijn lichaam heeft verwijderd.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 06, 2020 9:52 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Jip schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/waterbedrijven-bezorgd-over-extreem-grote-drinkwatervraag/ar-BB17Mn2a?ocid=msedgdhp

Quote:
Drinkwaterbedrijven in grote delen van het land zijn bezorgd over de „extreem grote drinkwatervraag” in deze tropische week. Volgens de bedrijven is er nooit eerder zoveel drinkwater gebruikt op hete dagen. Zij noemen als voornaamste reden dat heel veel Nederlanders op dit moment vanwege de coronacrisis thuis zijn of op vakantie in eigen land. „Iedereen moet heel zuinig omgaan met drinkwater, anders raakt de dagelijkse voorraad op”, waarschuwen zij.

Stof tot nadenken, dunkt me.
Ga even voor jezelf na in hoeverre je water nodig hebt. Ja, wassen en koken. That's all. Je auto hoeft niet te glimmen hoor.
Je grasveld moet maar wachten op een regenbui.
Ramen wassen? Mwah. Water misbruiken voor domme en kinderachtige spelletjes? Nee, doe maar niet!!!

Ik zeg dit niet voor mezelf, maar voor degenenen die kinderen en eventueel ook al kleinkinderen hebben.
Water is, net als zuurstof, onmisbaar voor het leven op deze planeet.
Bedenk nu maar eens goed waar jouw prioriteiten liggen.

U bedoelt dus, water, zuurstof en CO2.
Zuurstof kunt u nog schrappen voor leven(aerobe-bacteriën), maar water en CO2 niet.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 06, 2020 9:56 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik heb verschillende keren met boeren gesproken nadat ze flink wat rikpalen in de grond hadden gestampt, en inderdaad: geen zweetlucht, terwijl het toch behoorlijk zwaar werk is kan ik u verzekeren.
Ook het spannen van ossen is lichamelijk zwaarder dan het lijkt, vooral wanneer de os niet mee wil werken. Vaak een kwestie van een verkeerde aanpak: je moet als boer de os kennen, en dan kent de os jou.
Maar de meeste boeren die van de deugende opleidingen afkomen weten dat niet en doen maar wat, met dank aan links. Veel zweten is dan het gevolg, en dan als een stel ouwe wijven deodorant gaan spuiten. Je moet echter niet het gevolg bestrijden, maar de oorzaak.maar dat is aan deugend links niet besteed. Die hebben een rikpaal voor hun deugende hoofden.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 06, 2020 11:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Laughing

De volgende keer als ik een groep boeren rikpalen zie stampen zal ik even stoppen om eens goed aan ze te ruiken.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 06, 2020 19:58 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Mijn dokter verklaarde dat er een grote kans is dat de enorme toename van allergieen, exzeem naast de onsmakelijke luchtjes bij de tegenwoordige generatie het gevolg is van overdreven wassen men bijtende wasmiddelen.
Is dat persoon gek of een wijze nadenkende ziel.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 06, 2020 21:22 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Uw dokter heeft gelijk.
Helaas is de norm steeds meer dat je fris voor de dag moet komen, en worden douchegels, deosprays en weet ik wat al niet allemaal, aangeprezen. Terwijl dat superslecht is, zoals u terecht opmerkte.
Er is niets mis met gezond zweten, en stinken doet het ook niet. Gezonde buitenlucht, hard werken....geen zweetlucht.
Maar op je muffe kantoor zitten met de kachel omhoog en dan gaan zweten, dat stinkt wel.
Kom tegenwoordig nog maar eens om gezonde buitenarbeid.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 06, 2020 21:51 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

Poendert schreef:
Stinken doet de schoongeboende Yup op uw kantoor na de minste inspanning, omdat hij de goede bacterien op zijn lichaam heeft verwijderd.

Quote Jopie Huisman:
" Jopie is een kleurrijke man, daarbij zeer sociaal en kan met hoog en laag goed opschieten, is een geboren verteller van sterke verhalen en wordt bekend door zijn optreden in het TV programma, van Gewest tot Gewest, waarin hij vertelt dat hij zich nooit wast, omdat het lichaam een zelfreinigende functie heeft. Of dat waar was……"

http://www.stefenfen.nl/jopie.htm

Kennissen van me hebben een hondje, het beestje is nog nooit gewassen en ruikt nog zo fris als een hoentje.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Sep 06, 2020 22:38 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik heb es langere tijd in het ziekenhuis gelegen. Ik kon me niet fatsoenlijk wassen, ik had alleen de natte doekjes die je van het verplegend personeel krijgt tot mijn beschikking. Ook mijn behoeftes moest ik in feite vanuit het bed doen. Dus niet bepaald fris zeg maar.

Binnen twee dagen voelde ik me al super vadsig, maar dit gevoel werd gaandeweg het langer duurde steeds minder, in plaats van meer zoals je eigenlijk zou verwachten. Uiteindelijk duurde het bijna drie weken voordat ik eindelijk weer kon douchen, maar het merkwaardige is dat ik toen helemaal niet het gevoel had dat ik stonk, en broodnodig aan een warme douche toe was. Terwijl dat na twee dagen dus wel zo was.

Heel raar eigenlijk.

Ik denk dat je lichaam zich op een of andere manier automatisch aanpast of zo.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 06, 2020 23:13 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

carlos schreef:
Heel raar eigenlijk.

Ik denk dat je lichaam zich op een of andere manier automatisch aanpast of zo.

Hier hetzelfde; heb ongeval gehad waardoor ik me eigenlijk niet normaal kon douchen. Uiteraard de "kritische plekken" onderhouden met waslap en zeep. Dit heeft 8 maanden geduurd. Tot mijn stomme verbazing roken de "ongewassen delen" niet, ook overhemden bleven verrassend fris.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Sep 07, 2020 7:55 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:

We draaien in een cirkel.

In het begin van deze discussie zei ik dat één van de grote problemen bij het aanleggen van twee waterleidingsystemen de enorme hoge kosten zullen zijn. Dat ontkende jij, volgens jou zou dat wel meevallen.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 07, 2020 7:58 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

George Bush schreef:
Kennissen van me hebben een hondje, het beestje is nog nooit gewassen en ruikt nog zo fris als een hoentje.

Lichaamsgeur is oude (opgedroogde) zweet en honden zweten niet.
Een natte hond stinkt echter wel en dat komt vanwege het vuil dat onherroepelijk in de vacht terecht komt.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 07, 2020 12:33 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Cliff schreef:
Je wijst (zoals altijd) weer naar anderen Tedje, maar de waterleiding geeft zo'n 1200 liter per uur. Dus als jij drie kwartier je tuin sproeit kom je ook al bijna aan 1000 liter.

Overigens vind ik het sproeien van de tuin ook niet zo'n probleem, alleen vind ik het zo jammer dat het in Nederland allemaal drinkwater is. Dat is echt een luxe. We zouden eigenlijk twee soorten water moeten hebben: water om mee te douchen, tuin te besproeien en de wc door te spoelen, en water om te drinken.

Je WC doorspoelen met drinkwater is decadent en niet nodig, maar we kunnen hier eigenlijk niet anders. Zelfde geldt natuurlijk voor het besproeien van de tuin.

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:

We draaien in een cirkel.

In het begin van deze discussie zei ik dat één van de grote problemen bij het aanleggen van twee waterleidingsystemen de enorme hoge kosten zullen zijn. Dat ontkende jij, volgens jou zou dat wel meevallen.

Er bestaat toch ook al zoiets als industriewater (wat geen drinkwater is)? Dus er zijn al meerdere waterleverantiesystemen en -netwerken.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu