Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Waterbedrijven zijn bezorgd. Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Waterbedrijven zijn bezorgd.
BerichtGeplaatst: Ma Aug 10, 2020 14:48 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/waterbedrijven-bezorgd-over-extreem-grote-drinkwatervraag/ar-BB17Mn2a?ocid=msedgdhp

Quote:
Drinkwaterbedrijven in grote delen van het land zijn bezorgd over de „extreem grote drinkwatervraag” in deze tropische week. Volgens de bedrijven is er nooit eerder zoveel drinkwater gebruikt op hete dagen. Zij noemen als voornaamste reden dat heel veel Nederlanders op dit moment vanwege de coronacrisis thuis zijn of op vakantie in eigen land. „Iedereen moet heel zuinig omgaan met drinkwater, anders raakt de dagelijkse voorraad op”, waarschuwen zij.

Stof tot nadenken, dunkt me.
Ga even voor jezelf na in hoeverre je water nodig hebt. Ja, wassen en koken. That's all. Je auto hoeft niet te glimmen hoor.
Je grasveld moet maar wachten op een regenbui.
Ramen wassen? Mwah. Water misbruiken voor domme en kinderachtige spelletjes? Nee, doe maar niet!!!

Ik zeg dit niet voor mezelf, maar voor degenenen die kinderen en eventueel ook al kleinkinderen hebben.
Water is, net als zuurstof, onmisbaar voor het leven op deze planeet.
Bedenk nu maar eens goed waar jouw prioriteiten liggen.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 10, 2020 15:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Had ik al verteld dat ik een eigen bron had Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Aug 10, 2020 20:10 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Als je te veel gebruikt dan kan die boreholl leeg raken en het grondwater zakt.

BerichtGeplaatst: Di Aug 11, 2020 9:19 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik draai gewoon de kraan open. Dat kost geen ruk. Het vorig jaar heb ik uitgerekend dat ik voor mijn tuin 20 euro water heb verbruikt. Het komt ongeveer neer op 0,75 m3 per week en dat geld heb ik er best voor over.

En wat dat verspillen betreft; ga eerst maar eens kijken bij de domme niksgeneratie die voor hun verwende kroost iedere dag een badje van 1.000 liter met drinkwater vol laat lopen, omdat de arme wichten zich anders vervelen en die 1.000 liter van gisteren natuurlijk niet meer lekker vinden. Die kiepen ze dan over hun betegelde tuin (want voor een groene tuin is de niksgeneratie te dom en te lui) zo het riool in.
En dan moet ik me iets aantrekken van het verkwisten van drinkwater? Laat me niet lachen! Na mij komt hun zondvloed!

BerichtGeplaatst: Di Aug 11, 2020 13:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je wijst (zoals altijd) weer naar anderen Tedje, maar de waterleiding geeft zo'n 1200 liter per uur. Dus als jij drie kwartier je tuin sproeit kom je ook al bijna aan 1000 liter.

Overigens vind ik het sproeien van de tuin ook niet zo'n probleem, alleen vind ik het zo jammer dat het in Nederland allemaal drinkwater is. Dat is echt een luxe. We zouden eigenlijk twee soorten water moeten hebben: water om mee te douchen, tuin te besproeien en de wc door te spoelen, en water om te drinken.

Je WC doorspoelen met drinkwater is decadent en niet nodig, maar we kunnen hier eigenlijk niet anders. Zelfde geldt natuurlijk voor het besproeien van de tuin.

De kosten van mijn waterput zijn overigens veel hoger dan dat je ooit kunt terugverdienen met het minder verbruiken van drinkwater. Drinkwater is dus eigenlijk ook gewoon veel te goedkoop en daarom hebben mensen er geen probleem mee om het te verkwisten.

Elisabeth schreef:
Als je te veel gebruikt dan kan die boreholl leeg raken en het grondwater zakt.

Nee, niet hier. Ik zit aan de kust bij een groot park met heel veel water. Ik vermoed dat het water gewoon naar beneden sijpelt het grondwater in. Wat ik wel denk is dat als ik heel veel water zou onttrekken, dat ik dan brak/zout water ga oppompen. Zout water is zwaarder en zoetwater 'drijft' op zoutwater. Aangezien ik net achter de duinen zit en onder zeeniveau denk ik dat, theoretisch, ik oneindig doorpomp gewoon de zee probeer leeg te pompen Smile

BerichtGeplaatst: Di Aug 11, 2020 15:28 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Je wijst (zoals altijd) weer naar anderen Tedje, maar de waterleiding geeft zo'n 1200 liter per uur. Dus als jij drie kwartier je tuin sproeit kom je ook al bijna aan 1000 liter.

Hoezo wijs ik naar anderen? Als die domme ouders massaal water verspillen dan mag ik gerust mijn water nuttig gebruiken.
En je hoeft de kraan natuurlijk niet helemaal open te zetten. In tegendeel zelfs, als je een beetje gericht sproeit kun je dat bijna nooit met "vol gas".

Quote:
Overigens vind ik het sproeien van de tuin ook niet zo'n probleem, alleen vind ik het zo jammer dat het in Nederland allemaal drinkwater is.
Dat is echt een luxe. We zouden eigenlijk twee soorten water moeten hebben: water om mee te douchen, tuin te besproeien en de wc door te spoelen, en water om te drinken.
Je WC doorspoelen met drinkwater is decadent en niet nodig, maar we kunnen hier eigenlijk niet anders. Zelfde geldt natuurlijk voor het besproeien van de tuin.

Helemaal met je eens.

Quote:
Drinkwater is dus eigenlijk ook gewoon veel te goedkoop en daarom hebben mensen er geen probleem mee om het te verkwisten.

Het domme volk dat aan de basis van onze overbevolking staat verkwist wel meer.

BerichtGeplaatst: Di Aug 11, 2020 16:15 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Kan jij je putwater drinken Cliff of moet die eerst door een filter?
Meestal wel omdat het gezuiverd wordt door zand.
Ik heb tijdens mijn 200 km kano tocht over de Zambezi rivier, gewoon rivierwater gedronken.
Er wonen namelijk geen mensen met ziektes. Alleen vissen en Nijlpaarden en Krokodillen.
Niet ziek geworden. Er waren ontsmetting pillen maar die heb ik niet gebruikt.

BerichtGeplaatst: Di Aug 11, 2020 17:01 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

De heer Van Es heeft wel een punt. Ik erger me ook groen en geel aan ouders die hun zwembadjes continu vullen voor hun kinderen, leegkieperen zodra er wat blaadjes invallen en weer opnieuw vullen. Je ziet werkelijk joekels van zwembaden, waarbij het uren duurt voor zo' n bad vol is.
Drinkwater is een kostbaar goedje, waar we niet te lichtzinnig mee om moeten gaan.

Laatst aangepast door Lampje op Di Aug 11, 2020 20:32, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Di Aug 11, 2020 20:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Kan jij je putwater drinken Cliff of moet die eerst door een filter?

Wil jij een keer komen testen Smile

Ik durf het niet te drinken. Ik heb het wel geproefd, op zich niets mis mee. Er zit heel veel ijzer in. En als het een tijdje gestaan heeft ook zwavel, maar dat spoelt weg als het een tijdje loopt. Het zand waar ik uit pomp is superfijn en zal dus wel een goede zeefwerking hebben.

Ik ga nog een keer een filtersysteem kopen, gewoon voor de zekerheid. Het is toch best fijn om water te hebben zonder afhankelijk te zijn van het waternet. Bovendien staat er op mijn pomp veel meer druk dan op de kraan. Ik heb dus veel sneller een gieter vol of kan veel beter dingen schoon spuiten met dat water.

Quote:
Meestal wel omdat het gezuiverd wordt door zand.
Ik heb tijdens mijn 200 km kano tocht over de Zambezi rivier, gewoon rivierwater gedronken.
Er wonen namelijk geen mensen met ziektes. Alleen vissen en Nijlpaarden en Krokodillen.
Niet ziek geworden. Er waren ontsmetting pillen maar die heb ik niet gebruikt.

Geluksvogel! Smile Als er ergens een parasiet of bacterie is, dan heb ik hem. Ik heb alles al gehad volgens mij: samonella, shighella, etc.

BerichtGeplaatst: Di Aug 11, 2020 23:28 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Geluksvogel! Smile Als er ergens een parasiet of bacterie is, dan heb ik hem. Ik heb alles al gehad volgens mij: samonella, shighella, etc.

Very Happy Very Happy Very Happy Tja, ik ben immuun, ik rook. Wink
Maar ik ben lens gestoken afgelopen oktober in Mana Pools door Tse Tse vliegen maar geen slaapziekte gekregen.
Ook geen malaria.

Maar je drinkt water uit de waterleiding? Volgens mij is je bronwater veel gezonder.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 12, 2020 0:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Very Happy Very Happy Very Happy Tja, ik ben immuun, ik rook. Wink

Haha, dat klinkt haast Russisch, die denken dat Wodka ook tegen alles helpt Smile

Quote:
Maar je drinkt water uit de waterleiding? Volgens mij is je bronwater veel gezonder.

Misschien. Wat ik zie is dat de vogels er dol op zijn, Ik heb zo'n badje voor ze op een paal en dat vul ik altijd met bronwater. Soms zitten ze letterlijk in de rij en te vechten wie er als eerste in mag. Vooral de kauwen, ik heb ze ook af en toe met z'n tweeën tegelijk gezien in het bad. Maar ze drinken er ook allemaal van, alle vogels, dus slecht water kán het bijna niet zijn.

Ik heb er ook diverse bloemen in gezet, gewoon in een vaas. In het voorjaar twee bosjes tulpen: met kraanwater en met bronwater. Allebei gingen ze even lang mee...

Eigenlijk moet ik het laten testen, ik ben ook reuze benieuwd. Tegelijkertijd is Nederland erg vervuild. Misschien heb je iets meegekregen van de PFAS berichten in Nederland?

En de plek waar ik woon is ook helemaal kapotgebombardeerd in WOII. Er liggen nog een hoop bommen in de grond. Soms denk ik wel eens dat ik zoveel ijzer in het bronwater heb omdat er gewoon tanks in de grond liggen. DE Duitsers hebben al hun materieel achter moeten laten omdat de geallieerden de dijken bombardeerden en dit liep gewoon direct onder. De waterpartijen die vlak bij mijn huis liggen zijn gewoon restanten van de inundatie. Inmiddels wel zoet water geworden trouwens, wat ik opmerkelijk vind.

Het zou mij echter niet verbazen dat op de bodem gewoon nog zwaar militair materieel ligt. Wie gaat er ooit op de bodem kijken? Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Aug 12, 2020 14:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik denk toch wel dat jouw bronwater veilig is. Je kunt het trouwens altijd laten testen, of is jouw put illegaal?

Mijn schoonvader had een bron, gewoon in een rijtjeshuis, toen dat nog mocht. Dat heeft hij laten testen en het bleek prima drinkwater te zijn.
Het was trouwens een belachelijk gezicht. Op het terras had hij een ijzeren deksel ter grootte van een stoeptegel. Die tilde hij op, haalde uit het schuurtje een gigantische elektrische pomp op wielen naar buiten, de slang (zo dik als een bovenarm) ging in het gat, een paar emmers water erop en er kwam een straal water naar boven waar de brandweer jaloers op zou zijn. Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Aug 12, 2020 15:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Ik denk toch wel dat jouw bronwater veilig is. Je kunt het trouwens altijd laten testen, of is jouw put illegaal?

Volgens mij is er niet zoiets als een illegale put. Tenminste, als particulier. Het is iets anders als je als Agrariër een put slaat en een paar kuub per minuut gebruikt om je landerijen mee te besproeien, dan heb je een vergunning nodig.

Weet jij waar je het kunt laten testen trouwens?

Quote:
Mijn schoonvader had een bron, gewoon in een rijtjeshuis, toen dat nog mocht. Dat heeft hij laten testen en het bleek prima drinkwater te zijn.
Het was trouwens een belachelijk gezicht. Op het terras had hij een ijzeren deksel ter grootte van een stoeptegel. Die tilde hij op, haalde uit het schuurtje een gigantische elektrische pomp op wielen naar buiten, de slang (zo dik als een bovenarm) ging in het gat, een paar emmers water erop en er kwam een straal water naar boven waar de brandweer jaloers op zou zijn. Very Happy

Haha dat is wel erg old-school inderdaad.

Mijn put is niet zichtbaar. Het is gewoon een boorgat van 12 centimeter, iets van 7 meter diep maar. Daarin zit een PVC buis met gaatjes (en een soort sok om als filter). In die buis hangt een slang van ongeveer 3 centimeter breed. De pomp staan in mijn tuinhuis en is een 'hydrofoorpomp'. Het mooie is dat zo'n pomp drukverschil opmerkt. Hij houdt gewoon de waterleiding op druk (3,5 bar volgens mij) en als ik ergens een kraan open zet (druk gaat dus omlaag) gaat hij direct pompen. Als ik de kraan weer dicht draai stopt hij weer met pompen (immers, druk bouwt weer op tot 3,5).

De pomp is best stil en je zou het zonder probleem op je waterleiding aan kunnen sluiten binnen. Je merkt er dus helemaal niets van, anders dan dat je wat meer druk op je leidingen krijgt. Maar die druk is ook gewoon in te stellen.

Met de moderne techniek zou je dus geen verschil merken of je een eigen bron gebruikt of de waterleiding.

BerichtGeplaatst: Do Aug 13, 2020 8:48 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Volgens mij is er niet zoiets als een illegale put. Tenminste, als particulier. Het is iets anders als je als Agrariër een put slaat en een paar kuub per minuut gebruikt om je landerijen mee te besproeien, dan heb je een vergunning nodig.

O, ik was in de overtuiging dat je tegenwoordig geen eigen bron meer mag slaan.

Quote:
Weet jij waar je het kunt laten testen trouwens?

Bij de waterbedrijven kun je dat laten testen.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 30, 2020 9:55 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb jarenlang het welwater gepeild voor TNO in onze regio. In ieder geval is de "wel" in die regio minstens de laatste 20 jaar niks gezakt. Daarvoor na de inpoldering van Flevo-land was het minstens 1 meter gezakt
Ook pompten wij voor de zaak via vier bronnen van 80 meter, het gebruikswater uit de grond. Uitstekend water dat om de drie maand werd gekeurd en door de keuringsinstantie en door hen tot het schoonste water uit Nederland werd gerekend.
Men maakte zelfs plannen om ons water te mengen met licht vervuild water uit het openbare waterleidingnet. Daar waren wat bronnen blijkbaar vervuild. Ik heb daar een stokje voor gestoken.
Mijn moeder had een eigen bron die op 35 meter zat. Het water werd in eerste instantie afgekeurd, maar bij nader onderzoek door wel onafhankelijke instanties, bleek dat water van uitstekende kwaliteit. We hebben het 50 jaar gedronken.
Die grote diepte is niet nodig om biologisch geschikt water te krijgen. Het is meer om een geschikte watertoevoer door de omringende grond(grint of betonzand ed)op te zoeken. In sommige grondlagen komen soms ook veel stinkende zwavel en andere onsmakelijke stoffen voor. Toen we nog in het bos woonden zat onze bron op 56 meter voordat we een geschikte grondlaag vonden. Die diepten bereikten we via pulsen.
Ik heb enige tijd geleden in mijn tuin met een voorhamer een bron geslagen met de hand tot 15 meter diep. Je zou je een breuk slaan. Mooi helder water.
Op ons "landje"zit onze bron op 25 meter. (dat water stinkt naar zwavel(rotte eieren) De buurman zit op 20 meter en heeft wel goed water.Ra-Ra?
Ik dronk trouwens in mij jeugd gewoon uit de vennetjes en waterplassen in onze bossen. Nooit wat aan overgehouden.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 30, 2020 11:48 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Cliff schreef:

Overigens vind ik het sproeien van de tuin ook niet zo'n probleem, alleen vind ik het zo jammer dat het in Nederland allemaal drinkwater is. Dat is echt een luxe. We zouden eigenlijk twee soorten water moeten hebben: water om mee te douchen, tuin te besproeien en de wc door te spoelen, en water om te drinken.

Dit had men toch al tientallen jaren geleden kunnen bedenken en daar uitvoering aan gaan geven? Zijn zij nou zo dom of ben jij nou zo slim? Idea

BerichtGeplaatst: Zo Aug 30, 2020 11:52 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Waterleidingbedrijven zijn regionale werkmaatschappijen met een regionaal monopolie. In sommige regio's is (oppervlakte)water genoeg, zoals rondom het IJsselmeer. Daar kan zelfs in lange, droge periodes het peil van de sloten en de vaarten op peil worden gehouden door omgekeerde bemaling. Waar water uit de grond moet worden gewonnen treedt vaak een daling van de grondwaterspiegel op. Ik snap niet dat er tussen de waterleidingbedrijven onderling een waternetwerk is zoals ook electriciteitsnetwerken aan elkaar gekoppeld zijn. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om bijvoorbeeld vanuit het IJsselmeer met een buizenstelsel water te kunnen leveren aan gebieden waar een daling van de grondwaterspiegel dreigt. Het IJsselmeer is een van de grootste zoet waterbekkens ter wereld welke constant rivierwater krijgt aangevoerd.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 31, 2020 7:51 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Loetje schreef:
Dit had men toch al tientallen jaren geleden kunnen bedenken en daar uitvoering aan gaan geven? Zijn zij nou zo dom of ben jij nou zo slim? Idea

Ik denk dat een tweede parallelle waterleiding een te grote kostenpost is en dat het goedkoper is om gewoon overal drinkwater voor te gebruiken.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 31, 2020 8:45 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Op de Veluwe en andere hoge plekken in Nederland is al het water dat wordt opgepompt drinkwater. Zo komt het uit de grond.
Wel is er een nadeel dat tot voor enkele jaren gezamenlijke vuilnishopen op hogere plekken in de bossen werden aangelegd. Dit zal ongetwijfeld over een paar jaar het voorheen zuivere grondwater uit de bronnen op lager gelegen plekken vervuilen.
Naast de A28 tegen Harderwijk zat zo,n vervuilde put die vervangen moest worden omdat er hoger op de Veluwe een vuilstort was. Wat een vreselijke stomme streek.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 31, 2020 9:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Op sommige plaatsen is opgepompt grondwater geschikt om te drinken, maar nergens in Nederland gaat grondwater rechtstreeks de leidingen van het drinkwaternet in.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 31, 2020 11:04 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Tedje van Es schreef:
Op sommige plaatsen is opgepompt grondwater geschikt om te drinken, maar nergens in Nederland gaat grondwater rechtstreeks de leidingen van het drinkwaternet in.

Wij pompten ons water van 80meter op, waarna het in de Reinwaterkelder stroomde. Daar waren een aantal watervallen ingebouwd die zorgden voor meer zuurstof. Via pompen werd het in enorme voorraad vaten gepompt waarna het in het net terechtkwam. Laboratorium-Oost keurde daarna ons uitstekende water om de ik meen drie maand.
Ook het vuile rioolwater werd door onszelf gereinigd, waarna het via vloeivelden(daarin duizenden groene kikkers, salamanders en ander waterleven) weer naar de wel zakte. Zodat onze gerecyclede "wel" nooit leger raakte. De wel zat daar op de berg plaatselijk op rond de 8 meter, terwijl diezelfde wel lager in het dal 11 meter bedroeg.
Dit was een uitstekend systeem. Dat later via figuren die er verstand van hadden, werd vervangen door een pompsysteem dat het vuile water daarna 20 kilometer verder gezuiverd, in het Randmeer pompte.
Dan vraag ik mij af, wie is hier nu gek, de huidige instantie,s of die allang overleden ingenieurs die dat uitstekend werkende idee hadden bedacht.
Eigenlijk moest volgens mij, elk dorp op de Veluwe(maar eigenlijk alle hoger gelegen dorpen in dit land) een dergelijk uitstekend werkend waterleidings/scheidings systeem hebben.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2020 0:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Ik denk dat een tweede parallelle waterleiding een te grote kostenpost is en dat het goedkoper is om gewoon overal drinkwater voor te gebruiken.

Zou kunnen, aan de andere kant kost zo'n bron ook geen drol als je het zou meenemen in de bouw van een huis.

Ook zou je kunnen kijken naar opvang regenwater. Of zoals ik al vaker zei: zonnepanelen.

Op de kosten van de bouw van een huis stelt het allemaal totaal niets voor. Mensen geven veel meer uit aan een keuken of badkamer.

Daarom ben ik eigenlijk wel voor verplicht meer duurzaam bouwen. Elk huis heeft een dak nodig, meestal met dakpannen. Er zijn zonnepanelen in de vorm van dakpannen... meerprijs stelt niets voor.

Elk huis heeft een ketel nodig, een wateraansluiting én een aarde-aansluiting. Meerprijs van een bron slaan stelt ook niets voor, zeker niet als je één bron kan slaan voor een blok rijtjeshuizen.

Niet zo heel ver hier vandaan, in Heinkenszand, hebben heel veel mensen een bron. Zoals de naam al doet vermoeden ligt dit dorp op een zandplaat. Ik ken mensen die 5 meter diep geboord hebben en prachtig water hebben, het zand is één groot filter.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2020 8:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Zou kunnen, aan de andere kant kost zo'n bron ook geen drol als je het zou meenemen in de bouw van een huis.

Als je dat voor alle huizen in Nederland doet dan hebben we het toch over een enorm kapitaal.
Bovendien heb je dan als overheid geen kijk meer op verbruik (lees: controle over de burger) en ik denk dat de overheid dat niet wil.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2020 10:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Als je dat voor alle huizen in Nederland doet dan hebben we het toch over een enorm kapitaal.

Ja maar dat lijkt me niet relevant. Stel dat een gemiddeld huis in Nederland 250.000 euro kost. Dan kost het huis nu 251.000 euro met bron. En 255.000 euro met bron en genoeg zonnepanelen om evenveel energie op te wekken als dat er gebruikt wordt.

Waar praten we over? Zouden we gewoon moeten verplichten.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2020 12:34 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat mag in theorie wel zo zijn, maar de praktijk is dat we nu één systeem hebben en om daar twee systemen van te maken een vermogen gaat kosten.
Daar komt nog bij dat het niet zo simpel is want: Is het grondwater overal even veilig? Ga jij je douchen met jouw grondwater? Ontstaan er geen problemen als er op een plek op grote schaal grondwater wordt ontrokken? Wat gebeurt er met leidingen en sanitair als het grondwater te veel kalk bevat?

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu