Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Explosies Beirut Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 12:24 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Zien er niet erg streng gelovig uit inderdaad.

Bruiloften zijn populair in Libanon, wordt altijd groots voor uitgepakt. Er schijnen al minstens drie verschillende bruid-filmpjes rond te gaan op het moment van de ontploffing. Dat is op zich niet zo vreemd natuurlijk, de kans dat er op een bruiloft iemand staat te filmen en dat dit dus ook het moment van de explosie vastlegt is veel groter dan dat een random persoon net toevallig aan het filmen is.

Wat de officiële verklaring betreft, de president van Libanon heeft luchtfoto's opgevraagd bij Frankrijk. Satelliet of anderszins. Hij wil namelijk uitsluiten dat de explosie een externe 'airborne' oorzaak heeft, met andere woorden een raket of vliegtuig 'uit het zuiden'.

Het verhaal van de ammoniumnitraat lijkt wel aannemelijk, het spul lag er al jaren, de havenautoriteiten hebben diverse verzoeken gestuurd naar de regering om het spul daar weg te krijgen, waar steevast niet op gereageerd werd. Diezelfde havenautoriteiten zijn nu onder huisarrest geplaatst, krijgen dus zogezegd de schuld in de schoenen geschoven. Maar ook de president wist dat het goedje daar lag. De bevolking is woest en vreest dat de regering haar eigen verantwoordelijkheid in deze onder het tapijt probeert te moffelen.

Dat het inderdaad om dat spul gaat lijkt wel vast te staan, dan nog valt sabotage of opzet niet uit te sluiten.

Voorlopig houdt men het op een lasser die daar de spreekwoordelijke lont heeft aangestoken, per ongeluk.

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 12:36 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hier alle grote industriële ongelukken sinds 2000 waarbij ammoniumnitraat in het spel was op een rijtje;

Verder zit Beirut ook in de top-10 van grootste accidentele conventionele explosies ooit gemeten, naar hoeveelheid kilotons aan TNT in de explosie.

Het drama in Texas City staat fier op één, maar ik had er nooit van gehoord. Daarbij kwamen bijna 600 mensen om het leven. In Beirut zullen dat er vast wel meer zijn/worden, want vele honderden zijn nog vermist geloof ik.

https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_City_disaster

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 15:42 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Nog eentje;

Het lijkt erop dat een van die fietsers de schokgolf trotseert en niet omver gekegeld wordt.

Ik zat me trouwens af te vragen, die graansilo, zouden die een deel van de klap hebben opgevangen? Het zijn gigantische dingen, en 85% van alle graanvoorraden van Libanon zaten erin. Dat is dus nu verloren gegaan, maar die schokgolf zal wellicht door dat graan enigszins opgevangen zijn.

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

En nog eentje, vandaag pas online gezet geloof ik;

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 15:51 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

En nog eentje;

Ik geloof dat degene die dit gefilmd heeft het niet meer kan navertellen.

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 17:45 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Overigens wel interessant;

Bovenstaande foto komt uit Syrië en zou gemaakt zijn in januari van dit jaar. Het is een raketaanval afkomstig van Israël.

Ik kan er helaas niet meer over vinden, anders dan dat het een test zou zijn geweest van een of ander nieuw wapen.

Er zijn eindeloos veel motieven te bedenken waarom er mogelijk sprake is van opzet. Het zou ook nog iets met China te maken kunnen hebben, die zijn onlangs buitenspel gezet in een overname van de haven van Haifa, in Israël, onder grote druk van de Verenigde Staten. Na het afketsen van die deal zou China sindsdien geprobeerd hebben om voet aan de grond te krijgen in de haven van Beirut.

China is namelijk nog steeds bezig met haar Belt and Road project, en heeft daarvoor een grote haven nodig aan de Oostelijke Middellandse Zee. Dus of wel Haifa of wel Beirut.

We weten simpelweg niet wat er allemaal gaande is achter de schermen, en 'het nieuws' zal ons hier zeker niet over informeren.

Hoe zat het ook alweer met die Chinese ambassadeur die onlangs dood werd aangetroffen in Israël? Ik bedoel maar.

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 17:59 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik snap nog steeds niet hoe het mogelijk is dat zo'n enorme hoeveelheid opgeslagen kon (mocht) worden.

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 18:08 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik ook niet eerlijk gezegd. En dan ook nog zes jaar lang!??

Die regering heeft heel wat uit te leggen, maar het lijkt erop dat de bevolking daar niet eens op wil wachten en ze het liefst vandaag nog weg stuurt. Althans, een deel van de bevolking. Waarschijnlijk het deel dat een aantal maanden geleden ook dagelijks de straat op ging om het aftreden van de regering te eisen.

https://www.nu.nl/buitenland/6069608/politie-beiroet-zet-traangas-in-bij-onrustig-antiregeringsprotest.html

De ellende is al begonnen.

What's next? Burgeroorlog? Zou wel het allerlaatste zijn waar ze nu aan moeten denken.

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 18:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

carlos schreef:
Bovenstaande foto komt uit Syrië en zou gemaakt zijn in januari van dit jaar. Het is een raketaanval afkomstig van Israël.

Lijkt me heel sterk, ik heb een reverse image search gedaan, afbeelding staat niet langer dan één dag online: https://tinyurl.com/yxvtkyfg

Je zou toch denken dat als dit een foto van januari was, dat een ouder exemplaar te vinden zou moeten zijn dan 1-2 dagen. Ik zie het nergens.

Het lijkt meer op een foto van de ontploffing in Beiroet zelf.

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 18:44 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Die foto lijkt me sowieso niet afkomstig uit Beirut aan de omgeving te zien.

Er zijn ook beelden van zie ik nu;

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=Q0ajHf0Kgwc&feature=emb_logo

Ik zie als leek op dit gebied wel wat overeenkomsten met de explosie in Beirut, maar dat zal aan mij liggen.

Dus ja, de foto komt wel degelijk uit Syrië, deze beelden bewijzen dat.

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 19:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Die witte bubbel is niet bijzonder hoor. Wat er gebeurt is het volgende: de druk van de shockwave zorgt ervoor dat vocht wat standaard in de lucht zit condenseert. Wat je ziet is een korte mist (condens) die ook direct daarna weer verdampt. Dat gaat nog iets sneller doordat de explosie naast een flinke luchtdruk ook warmte met zich meebrengt.

Hier zie je een paar mooie voorbeelden, zie bv. 0:34 (slowmotion)

Je ziet het ook bij straaljagers:

Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel vocht er in de lucht zit en hoe hoog de druk is (er moet condensvorming ontstaan onder druk).

Zelfs F1 auto's hebben er 'last van':

Samengeperste lucht die tot condensvorming leidt..

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 21:14 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Sorry maar die beelden uit jouw filmpje zien er toch wel weer totaal anders uit dan dit:

En dit:

Die oranje kleur in de explosie zou overigens wel weer op ammoniumnitraat duiden had ik begrepen.

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 22:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

carlos schreef:
Sorry maar die beelden uit jouw filmpje zien er toch wel weer totaal anders uit dan dit:

Slomo op 0:34 ook gezien?

Verder heb ik uitgelegd hoe het werkt. Dat een explosie er soms anders uit ziet heeft te maken met een combinatie van druk en luchtvochtigheid. En uiteraard de stof die ontploft.

Maar goed, jij zal er wel weer iets achter zien... of misschien was er ook helemaal geen explosie?

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2020 22:36 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Cliff schreef:
Verder heb ik uitgelegd hoe het werkt.

Ja ja, het onderzoek naar dit akkefietje moet nog beginnen maar Cliff weet al precies hoe het gegaan is en 'hoe het werkt'. Laughing

Suggestieve opmerkingen kun je beter voor je houden, voegt helemaal niets toe.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 09, 2020 1:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ah, zoals de suggestie dat ik precies weet 'hoe het gegaan is'?

Ik weet nogal iets van Natuurkunde en Scheikunde en daardoor kan ik je wat vertellen over de condensering van vocht in een schokgolf....

Zodat je niet hoeft te suggereren dat condensvorming in luchtdruk het kenmerk is van een geheim Israëlisch wapen, eerder gebruikt in Syrië. Embarassed

BerichtGeplaatst: Zo Aug 09, 2020 10:10 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ja ja, het is goed hoor.

Je zegt eerst dat die foto uit Beirut komt, wat al niet waar is, en vervolgens ga je mij hier op hoge toon de les lezen over 'hoe het werkt'. Dit is trouwens absoluut geen gewone explosie maar blijkbaar moet Israël sowieso uit de wind worden gehouden. En dat terwijl ik ze nog niet eens beschuldigd heb. Lachen. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Zo Aug 09, 2020 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

carlos schreef:
Je zegt eerst dat die foto uit Beirut komt, wat al niet waar is, en vervolgens ga je mij hier op hoge toon de les lezen over 'hoe het werkt'. Dit is trouwens absoluut geen gewone explosie maar blijkbaar moet Israël sowieso uit de wind worden gehouden. En dat terwijl ik ze nog niet eens beschuldigd heb. Lachen. Rolling Eyes

Je leest weer eens geheel wat je wilt lezen, en totaal niet wat er werkelijk staat.

Ik schreef: Het lijkt meer op een foto van de ontploffing in Beiroet zelf.

Let op het woord 'lijkt'.

Quote:
blijkbaar moet Israël sowieso uit de wind worden gehouden.

Wie stelt die bewijst. Ik heb nog geen geloofwaardige beelden gezien van:

1. De 'mystrieuze foto komt uit Syrië'
2. Israël zat achter die ontploffing
3. Israël heeft iets te maken met deze ontploffing

Feiten Carols, feiten.

Quote:
En dat terwijl ik ze nog niet eens beschuldigd heb

Maar wel keer op keer genoemd, soms drie keer in één bijdrage: https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=584448#584448

BerichtGeplaatst: Zo Aug 09, 2020 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

De president van Amerika lijkt ook te suggereren dat het om een of ander geheim wapen gaat. Wat een gekke 'complotter'. Laughing

https://www.youtube.com/watch?v=0XX-3z0ItEg

Cliff schreef:
Israël zat achter die ontploffing

Ik beweer helemaal nergens dat Israël achter de explosie zit, dus dat hoef ik ook niet aan te tonen. Over lezen wat je wilt lezen gesproken..

Cliff schreef:
De 'mystrieuze foto komt uit Syrië'

Die foto is een screenshot van dat filmpje dat ik erbij heb gezet, lijkt me overduidelijk. Waarom ontkennen?

Zet het filmpje op pauze op 0:14 en je hebt exact die foto;

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=Q0ajHf0Kgwc&feature=emb_logo

Kijk maar naar die huisjes ernaast.

Ik zeg niet dat jij geen verstand hebt van scheikunde of dat jouw verhaal over condensvorming niet klopt, maar dit soort dingen, het vergelijken en lokaliseren van foto's, daar ben ik dan weer heel goed in.

Verder zocht ik naar beelden van explosies die dezelfde uiterlijke kenmerken (signatuur) vertonen als die in Beirut, en die uit Syrië is vooralsnog het beste vergelijkingsmateriaal. Voor de rest heb ik zo'n explosie nog nooit eerder gezien. En geloof mij nou maar Cliff, in Beirut zijn ze heel wat gewend aan ontploffingen, maar dit hebben ze daar ook nog nooit meegemaakt.

Zoals ik al zei vind ik de ammonium nitraat these zeer aannemelijk, desalniettemin zou het erg naïef zijn om het media narratief klakkeloos voor waar aan te nemen zonder op z'n minst andere mogelijkheden te verkennen. Er zullen vast meer mensen hebben geweten dat het spul daar lag, en voor een EVENTUELE aanvaller biedt het "plausible deniability" of wel een uitstekende dekmantel in gewoon Nederlands.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 09, 2020 12:35 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Cliff schreef:
Maar wel keer op keer genoemd, soms drie keer in één bijdrage:

En dat is erg, omdat? Ik heb in diezelfde bijdrage ook de Verenigde Staten en China genoemd, maar daar neem je blijkbaar geen aanstoot aan. Enkel omdat ik Israël noem, mag het niet?

Tja, en waarom zouden we Israël niet benoemen? 't Is nou niet alsof Israël heel vredelievend is daar in die regio, en in het bijzonder ten aanzien van Palestina en Libanon, of dacht jij soms van wel? Dus nogal wiedes dat ze een prime suspect zijn. Het was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik de beelden zag.

Wanneer Royy meteen de schuld legt bij Hezbollah hoor ik jou ook niet klagen. Maar als ik over Israël begin, en enkel wat feiten op som die in mijn ogen wellicht relevant zijn voor het gebeuren in Beirut, springt Cliff meteen op de kast. Merkwaardig!

Ik denk dat het er op neer komt dat ik uberhaupt niks meer mag zeggen hier, niets is nog goed. Overal wordt over gezeikt, over elke slak wordt geen korreltje maar een hele pot zout gestrooid. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Zo Aug 09, 2020 12:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

carlos schreef:
Die foto is een screenshot van dat filmpje dat ik erbij heb gezet, lijkt me overduidelijk. Waarom ontkennen?

Zet het filmpje op pauze op 0:14 en je hebt exact die foto;

Komt van een complotterswebsite https://www.trunews.com/

Extreem religieus en overtuigt dat het einde der tijden er binnenkort aankomt. Overigens hebben ze daar hun conclusie al lang getrokken: het was Israël: https://www.trunews.com/stream/report-israel-was-responsible-for-beirut-blast

Heb je ook een enigszins betrouwbare bron?

Quote:
Ik zeg niet dat jij geen verstand hebt van scheikunde of dat jouw verhaal over condensvorming niet klopt, maar dit soort dingen, het vergelijken en lokaliseren van foto's, daar ben ik dan weer heel goed in.

Prima, maar condensvorming in een explosie zegt gewoon niets over of het een aanslag is of niet. Het heeft te maken met luchtdruk en luchtvochtigheid en je ziet het terug bij vulkaanuitbarstingen, ongelukkige explosies en bommen. Het zegt zeker niets over het type wapen en nog minder over degene die de explosie op zijn geweten heeft.

Als het weer anders is (bv. lage luchtvochtigheid), is de condensvorming anders. Dat zou ook kunnen de reden kunnen zijn waarom de twee explosies op elkaar lijken overigens, zelfde regio, zelfde weer, beide aan de kust zover ik kan zien.

Ik ga vooralsnog uit van een ongeluk. Enschede was ook geen aanslag.

Laatst aangepast door Cliff op Zo Aug 09, 2020 13:01, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Zo Aug 09, 2020 12:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

carlos schreef:
Wanneer Royy meteen de schuld legt bij Hezbollah hoor ik jou ook niet klagen. Maar als ik over Israël begin, en enkel wat feiten op som die in mijn ogen wellicht relevant zijn voor het gebeuren in Beirut, springt Cliff meteen op de kast. Merkwaardig!

Is inderdaad een merkwaardige conclusie, omdat ik neits op heb met Israël. 't Is een kutland.

Quote:
Ik denk dat het er op neer komt dat ik uberhaupt niks meer mag zeggen hier, niets is nog goed. Overal wordt over gezeikt, over elke slak wordt geen korreltje maar een hele pot zout gestrooid. Rolling Eyes

Vind je het zo erg dat je van mij nu ook Weerwoord krijgt? Zou me er niet zo aan storen, daar is deze site voor bedoeld toch.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 09, 2020 13:15 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Cliff schreef:
Komt van een complotterswebsite https://www.trunews.com/

Nee die beelden komen daar zeer zeker niet vandaan, ze worden daar alleen besproken.

Als je de authenticiteit van die beelden onderuit wilt halen dan zul je toch echt met iets beters moeten komen dan shooting the messanger. En bij de mainstream media gaan ze uiteraard niet bespreken wat Israël allemaal uitvreet in Syrië, en wat voor type bommen ze daarbij gebruiken. Israël wordt namelijk altijd uit de wind gehouden.

Hier dezelfde beelden, van een andere bron;

Als ik kijk naar dat lettertype onderaan die andere video dan zou ik zeggen dat die eerste video gewoon is uitgezonden door een mainstream zender (wellicht Foxnews), maar ik kan het origineel zo snel niet vinden. Wat we wel kunnen vaststellen is dat dit geen gewone standaard explosie is.

Dat dit filmpje juist nu aandacht krijgt en verspreid wordt in de nasleep van de explosie in Beirut, is natuurlijk niet vreemd.

Niet iedereen volgt klakkeloos het scr.ipt van de mainstream media, en dat is maar goed ook.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 09, 2020 14:41 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Die blik vat alles wel goed samen denk ik..

BerichtGeplaatst: Zo Aug 09, 2020 17:02 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Former member of Israel's Knesset calls Beirut blast 'a gift from God'

https://www.youtube.com/watch?v=bXWx1Wf6Oik

Gek hé dat mensen Israël verdenken? Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Zo Aug 09, 2020 17:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

carlos schreef:
Hier dezelfde beelden, van een andere bron;

Bedankt, dit is tenminste de eerste keer dat ik iets van deze explosie voordat de explosie in Beiroet plaatsvond. Maar dat haalt tegelijkertijd de eerdere bewering onderuit dat dit in januari heeft plaatsgevonden, aangezien dit filmpje uit december 2019 komt.

Quote:

Deze bron legt vrij goed uit waar die video vandaan komt. Het zou gaan om een zelfmoordaanslag:
https://twitter.com/HKaaman/status/1202932379322585088

Ik kwam ook nog een Russische upload tegen op YouTube: https://youtu.be/Y53PuOUThdY

In ieder geval niet van januari 2020. En nergens zie ik dat Israël er iets mee te maken zou hebben zover.

Weerwoord forum index » Buitenland