Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Geroofde kunst terug aan voormalige koloniën.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Geroofde kunst terug aan voormalige koloniën.
BerichtGeplaatst: Do Okt 08, 2020 9:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Kunst die is geroofd uit de voormalige koloniën van Nederland moet ‘onvoorwaardelijk’ worden teruggegeven als het land van herkomst daar om vraagt, adviseert een speciale commissie het kabinet. Daardoor kunnen duizenden kunststukken – waaronder topstukken – verdwijnen uit Nederlandse musea...

...In het Rijksmuseum ligt een diamant die ooit van de sultan van Banjarmasin was. Maar de Nederlanders hieven het sultanaat in het Indonesische Zuid-Kalimantan in 1859 op en stuurden de diamant naar Nederland. Huidig oordeel: roofkunst.

Museum Naturalis in Leiden beschouwt het ‘Javamens’ – hét bewijs dat aap en mens evolutionair met elkaar zijn verbonden – als topstuk. In 1891-1892 werden de beenderen opgegraven door ‘koelies’, dwangarbeiders, in opdracht van de Nederlandse arts en paleontoloog Eugène Dubois. Huidig oordeel: discutabel.

Een banjo, uit de collectie van het Museum Volkenkunde, werd tussen 1771 en 1777 door de Schots-Nederlandse officier John Gabriel Stedman meegenomen uit Suriname. Huidig oordeel: verworven in ‘koloniale context’, maar het is onmogelijk te zeggen of de banjo vrijwillig is afgestaan of niet...

https://www.parool.nl/nederland/commissie-geef-geroofde-kunst-terug-aan-voormalige-kolonien~b4eb1617/

https://www.parool.nl/amsterdam/rijks-en-tropenmuseum-kunnen-zich-vinden-in-rapport-over-teruggave-roofkunst~b57c045f/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Prima! Geef het terug. Maar dan moeten de achter-achter-achterkleinkinderen van die koelies ook terug. Hun voorouders hebben de Hollanders immers ook geroofd. Zij mogen eindelijk ook naar huis.

Ik heb het helemaal gehad met dat gekanker van het allochtone deel van onze bevolking, die steeds maar weer nieuwe spijkers op laag water zoekt om hun haat te uiten en mij een schuldcomplex aan te praten.
En ik heb het ook helemaal gehad met dat politiek correcte kruiperige geslijm van dat stelletje autochtone laffe polder-Hollanders die vanuit onze hoofdstad in dit land de dienst uit willen maken.
Bah!

BerichtGeplaatst: Do Okt 08, 2020 11:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Blanke mannen moeten tegenwoordig hun erfzonde erkennen Tedje... en daar moeten ze dus continu aan herinnerd worden.

BerichtGeplaatst: Do Okt 08, 2020 11:47 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ja, en daar ben ik helemaal klaar mee. Ik ben blank dus ik discrimineer? Dan zal ik dat gaan doen ook!

BerichtGeplaatst: Do Okt 08, 2020 13:44 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

Tedje van Es schreef:

Prima! Geef het terug. Maar dan moeten de achter-achter-achterkleinkinderen van die koelies ook terug. Hun voorouders hebben de Hollanders immers ook geroofd. Zij mogen eindelijk ook naar huis.

Ja, alles terug. Kunst en koelies.

En dan maar kijken hoe lang die kunst in goede staat blijft.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Okt 08, 2020 15:15 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Die kunst verdwijnt daar de zolder op. Wat dacht jij dan?
Als schadevergoeding zullen ze wel soepsiedie willen hebben om een museum te bouwen.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Vr Okt 09, 2020 11:30, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Okt 08, 2020 19:47 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik wil nog altijd de fiets van mijn vader terug Daar hoor ik niemand over.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 09, 2020 11:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Als de fietseigenaren zwart waren geweest dan zou er nu een stichting voor bestaan en zouden excuses geëist worden.

Fahrrad klauen ist Diskriminierung!

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2020 10:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Gisteren was ik in het Afrikamuseum (Berg en Dal). Daar heb ik de kunst uitgebreid bekeken. want voor je het weet is ie weg.
Maar het was een grote deceptie en ik zou zeggen: allemaal teruggeven.
Het is primitieve prutserij die het niveau, van wat esoterische djembé tuthola's op braderieën en kunstmarkten verkopen, niet ontstijgt.
Het is toch echt een lagere cultuur met een dito kunstvorm. Hun cultuur is primitief, vrouwonvriendelijk, homofoob en discriminerend.

Dit beeldje stond trouwens weer netjes op z'n plaats.

Ik zou het beeldje met die Zwarte Piet meegegeven hebben. Maar wel gelijk naar Schiphol en meteen vertrekken!

Laatst aangepast door Tedje van Es op Wo Okt 14, 2020 15:59, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2020 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Cliff schreef:
Blanke mannen moeten tegenwoordig hun erfzonde erkennen Tedje... en daar moeten ze dus continu aan herinnerd worden.

Is dat nou ons blanke privilege (white privilege)?

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2020 10:34 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Lampje schreef:

Die fiets zal nu wel een roestbak zijn, denk ik. Very Happy

En het zou mij niet eens verbazen als er in Amsterdam op één dag meer fietsen worden gestolen dan in al die vijf jaren gedurende de oorlog en bezetting bij elkaar.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2020 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Tedje van Es schreef:
Die kunst verdwijnt daar de zolder op. Wat dacht jij dan?
Als schadevergoeding zullen ze wel soepsiedie willen hebben om een museum te bouwen.

Het zal niet ophouden bij een gebouwtje. Wij moeten natuurlijk dan ook conservators leveren en zo'n gebouwtje kunnen voorzien van de juiste klimaatkamers waarin lichtsterkte, temperatuur en luchtvochtigheid op de juiste wijze zijn afgesteld. En het onderhoud daarvan levenslang betalen. Want we zijn tenslotte schuldige erfzondaren die aflaat moeten doen, nietwaar?

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2020 12:12 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Dan krijg ik een probleem.
Ik heb uit Suriname kammen van Indianen en een kokertje met giftige pijlen.
Ik heb een houten Bosneger kam, gekocht van een meisje in een dorpje in het oerwoud.
Een houten bosneger klapstoel. Gemaakt uit een stuk hout.
Ik heb een houten poppetje van de Masai uit Kenia.
Fossielen uit Limburg en een schedel van een Romein die werd opgegraven op het Vrijthof in Maastricht.
Een schedel van een panter uit Java en een schedel van een Baviaan uit Zimbabwe.
Javaanse poppetjes en een revolver van mijn overgrootvader uit de oorlog in Atjeh.
Een opgezette kleine krokedil uit Java. Geprepareerd door mijn opa.

Ik heb niets gekocht in een souvenir winkel maar rechtstreeks van lokale mensen.
Willen hun nazaten die terug hebben? Ik denk niet dat ze er waarde aanhechten.

En gestolen is belachelijk. Er is geld voor betaald en het is bewaard gebleven in musea.
Zonder musea zouden al deze voorwerpen allang verdwenen zijn.
Alleen die schedel van die Romein... die is gestolen.
Ik heb daar 5 gulden voor betaald.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2020 13:21 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

Tedje van Es schreef:

Het is primitieve prutserij die het niveau, van wat esoterische djembé tuthola's op braderieën en kunstmarkten verkopen, niet ontstijgt.
Het is toch echt een lagere cultuur met een dito kunstvorm. Hun cultuur is primitief, vrouwonvriendelijk, homofoob en discriminerend.

Ja, die "kunst" wordt door sommigen structureel welwillend beoordeeld. Kraaltjes rijgen is bij ons kleuterschoolwerk.

When early European explorers brought back souvenirs from their trips to the African continent they were regarded as curiosities and they didn’t find a home in art museums for centuries.

By the twentieth century, some of these same works were exhibited in fine art galleries and museums. Over time, African art has become widely collected and ever more popular. Today, African objects and their replicas can be found in retail stores, flea markets, and can be seen in Hollywood movies, television shows, and advertising.

Met andere woorden: hollywood heeft ons wijsgemaakt dat het kunst is. Zoals Hollywood ons zo veel wijsgemaakt heeft.Evil or Very Mad

https://brewminate.com/the-reception-of-african-art-in-the-west/

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2020 16:01 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Elisabeth schreef:
Fossielen uit Limburg en een schedel van een Romein die werd opgegraven op het Vrijthof in Maastricht.

Dat is wel erg gaaf! Hoe weet je dat het echt is?

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2020 19:33 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Loetje schreef:
Lampje schreef:

Die fiets zal nu wel een roestbak zijn, denk ik. Very Happy

En het zou mij niet eens verbazen als er in Amsterdam op één dag meer fietsen worden gestolen dan in al die vijf jaren gedurende de oorlog en bezetting bij elkaar.

Nonsens. Allemaal fake nieuws. U moet niet alles lezen wat u gelooft, meneer. Of bent u ook zo'n mak schaap wat na staat te blaten wat de media u voor kauwen ? Schaam u !

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2020 19:39 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tedje van Es schreef:

Herkenbaar. Ik bezocht laatst een braderie waar ze naast die djembe's ook stonden te blazen op een Australische didgeridoo. Een paar in tuinbroek gehesen pleeborstels stonden erbij alsof het een geweldig concert was, puur en alleen omdat het politiek correct is om iets wat uit den vreemde komt te omarmen als cultuurverrijkend.
Ik kon er niks mee: een monotone stoomfluit, die me nog het meest deed denken aan de fabrieksfluit van de oude Hoogovens, ten teken aan de arbeiders dat het schafttijd was.
En dat is dan kunst.....je gelooft het niet.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2020 22:41 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Tedje van Es schreef:
Elisabeth schreef:

Dat is wel erg gaaf! Hoe weet je dat het echt is?

De fossielen opgegraven bij Valkenburg.
Zee-egels en staart van een pijlstaart inktvis, schelpen.
65 miljoen jaar geleden lag dit gedeelte onder een ondiepe warme zee. De periode KRIJT.
De schedel.... toen ze begonnen met de ondergrondse parkeerplaats op het Vrijthof, werd er een begraafplaats uit de tijd van de Romeinen ontdekt. Dit was in 1970 - '71 en ik woonde daar en werkte in het Natuur hystorisch museum op de Ezelenmarkt.
De universiteit van Leiden, afdeling archeologie begon te graven en alles werd keurig bloot gelegd.
Er stond wel een hekje omheen maar geen beveiliging.
Iemand heeft voor mij een schedel gejat voor 5 gulden. Dit was illegaal en nu?
Misschien wil Rome dit terug hebben....

Deze Montosaurus zwom vroeger in de Maas.
Ga er eens kijken. Een klein maar leuk museum.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 14, 2020 23:01 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Tedje van Es schreef:
Gisteren was ik in het Afrikamuseum (Berg en Dal). Daar heb ik de kunst uitgebreid bekeken. want voor je het weet is ie weg.
Maar het was een grote deceptie en ik zou zeggen: allemaal teruggeven.

En wat denk je van Moderne Kunst?
Al een paar keer hebben schoonmaaksters die weggegooid, denkend dat het afval was.
Dit gebeurde in Londen maar ook in Rome in een museum voor moderen kunst.
Lachen maar dit is $15.000 waard.... Shock Rolling Eyes

https://gawker.com/cleaning-lady-throws-away-expensive-modern-art-she-mist-1527595660

BerichtGeplaatst: Do Okt 15, 2020 5:49 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Met neme een pot verf, kwakt dit leeg tegen een laken, laat de smurrie drogen, en biedt het aan bij een museum. Succes verzekerd: geheid dat daar volk op af komt wat met een moeilijk gezicht de zaak komt bewonderen, al filosoferend over wat de kunstenaar met dit meesterwerk heeft beoogd.

BerichtGeplaatst: Do Okt 15, 2020 12:21 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Elisabeth schreef:
En wat denk je van Moderne Kunst?...

Lampje schreef:
Met neme een pot verf, kwakt dit leeg tegen een laken, laat de smurrie drogen, en biedt het aan bij een museum.

Dat geldt niet voor de gehele moderne kunst. Onze eeuwenoude cultuur is rijk aan prachtige kunst en daar zit ook prachtige moderne kunst tussen.
Wat in het Afrikamuseum staat en hangt is wel de cultuur en de kunst van dat continent en daar steken onze cultuur en kunst toch echt met kop en schouders bovenuit.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie