Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Audio, video en software » Srebrenica – de machteloze missie van Dutchbat.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Srebrenica – de machteloze missie van Dutchbat.
BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2020 11:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Is er iemand dit deze serie volgt? Het is nog steeds verbijsterend om te zien hoe dit spelletje gespeeld is en hoe de jongens en meisjes van Dutchbat slachtoffers werden van slechte politiek.

Het zijn 3 delen waarvan vanavond het laatste deel komt.
Voor wie het gemist heeft, geen nood, ze is alsnog via andere kanalen te bekijken.

https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/522285/Srebrenica_De_Machteloze_Missie_Van_Dutchbat.html

BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2020 12:18 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik heb de eerste twee delen met veel interesse bekeken. Vanavond weer.

Paar dingen die ik nog niet wist: Nederlandse militairen zijn daadwerkelijk ontwapend en krijgsgevangen gemaakt door de Serviërs. In de docu noemen ze dat "gegijzeld". Feit is wel dat er een luchtaanval heeft plaatsgevonden op Servische troepen, waarmee Dutchbat in feite partij werd in het conflict. Dat was ook de directe aanleiding voor die confrontatie tussen Mladic en Karremans, waarbij die laatste als een kleine jongen werd weggezet. Je kunt veel van Mladic zeggen, en dat de Serviërs zich misdadig gedroegen in dit conflict lijdt geen twijfel (zoals alle strijdende partijen trouwens), maar hij was wel een goede generaal.

Verder was het natuurlijk een kansloze bedoeling. Het heeft er inderdaad alle schijn van dat die missie moest falen van de VN, de Navo of de Amerikanen.

Die Karremans kreeg veel stront over zich heen na dit hele gebeuren, en niet helemaal ten onrechte denk ik. Vind het nog steeds een raar figuur. Die andere leidinggevende ook. De lagere rank militairen die aan het woord komen in de documentaire praten er naar mijn idee veel reëler en opener over.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2020 12:37 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat van die gijzelingen wist ik me nog wel te herinneren. VN soldaten van andere landen werden zelfs als menselijk schild gebruikt.

Het filmpje dat gemaakt is van het bezoek van Karremans aan Mladic, kende ik ook nog maar dat kreeg voor mij nu pas duiding.
Mladic was in het voordeel omdat hij hoger in rang was dan Karremans. Het was een generaal die een kolonel in de hoek zette. Zo werkt dat in het leger.

En wat ook steeds weer blijkt is dat het jonge volk denkt onsterfelijk te zijn en niet begrijpt dat vredesmissies gewoon een leuker woord voor oorlog is. Perfect voer voor kanonnen, dus.
De vrienden uit de frietkraam van die Rotterdamse soldaat begrepen het het beste: "Ze moeten er een hek omheen zetten en het ze zelf uit laten vechten."

BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2020 12:41 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Dat was toen ook mijn insteek, laat ze het lekker zelf uitzoeken daar. Ik kon er destijds ook geen touw aan vastknopen, Bosnische Serviërs, Bosnische Kroaten...what's in a name. Ik was volledig onpartijdig in dat conflict, tot dat de Amerikanen in 1999 grootschalig begonnen te bombarderen, toen begon ik meer begrip en sympathie voor de Serviërs te krijgen.

Dat neemt niet weg dat dit een hele smerige oorlog was, van alle kanten. Maar...welke oorlog is dat niet?

Tedje van Es schreef:
Mladic was in het voordeel omdat hij hoger in rang was dan Karremans. Het was een generaal die een kolonel in de hoek zette.

Karremans stond er ook wel echt bij als een lulletje rozenwater. Maar hij kon eigenlijk geen kant op, omdat in datzelfde gebouw Nederlandse militairen gevangen werden gehouden.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2020 13:54 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De Balkan is altijd een schoolvoorbeeld van een multicultureel zootje ongeregeld geweest.

En Karremans was zwaar in het nadeel: hij was de underdog, de vragende partij én hij was de lagere in rang.

Weerwoord forum index » Audio, video en software