Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Audio, video en software » La Casa de Papel / Money Heist
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
La Casa de Papel / Money Heist
BerichtGeplaatst: Wo Jul 01, 2020 12:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Speciaal voor die mensen die geen plezier in hun leven meer kunnen hebben vanwege de Coronamaatregelen wil ik even wijzen op deze serie.

Sinds vorige week ben ik begonnen deze serie te kijken. Verslavend. Supergoed verhaal, supergoede acteurs. Ja, soms wat ongeloofwaardig - maar bij lange na niet zo als in Hollywood. De cast en crew is Spaans, de serie is ook Spaanstalig en speelt zich af in Madrid.

Korte plot beschrijving:

Een groep criminelen krijgt het idee om 'Casa de Papel' te overvallen, de plek waar geld gedrukt wordt. Ze vallen binnen, doen alsof ze willen vluchten als de politie komt maar trekken zich terug in het gebouw. Ze hebben een flink aantal gijzelaars.

Hun idee is als volgt: zoveel mogelijk tijd rekken met de politie en ondertussen de machines op volle kracht laten draaien. Ze drukken zelf het geld wat ze stelen. Ze stelen dus geen geld uit de kluis. Hun idee daarbij is dat het geld wat ze stelen, van niemand is. Het was er immers niet voordat de overval begon.

Uiteindelijk is hun doel om 2400 miljoen Euro te drukken. Daar hebben ze 10-12 dagen voor nodig. Dus onderhandelen ze de gehele tijd met de politie: gooien doodlopende lijntjes uit om tijd te winnen, etc. Ze eisen een helikopter en schip om mee te vluchten. Echter, dat is niet hun doel. Ze laten de gegijzelden een tunnel graven. Maar ook die tunnel is niet hun escape-route. De criminele weten namelijk dat de politie de trillingen van de drilboren kan waarnemen en zet ze zo op het verkeerde spoor.

Er wordt namelijk stiekem een tweede tunnel gebouwd, vanuit een kluis naar beneden. Hier branden ze het eerste stuk met snijbranders en vervolgens komen ze op grond terecht die ze zonder machines afvoeren.

Onder de criminele en gegijzelden ontstaan haat- en liefderelaties. Ook onder de criminelen onderling ontstaan flinke spanningen. En ook de gegijzelden worden via het verdeel en heers principe tegen elkaar uitgespeeld. Zo moeten ze allemaal de keuze maken tussen 'vrijheid' of '1 miljoen euro'. De criminele proberen op die manier onder de gegijzelden zakenpartners te vinden in de geldroof.

Een paar hele slimme dingen van de criminelen:
1. Iedereen draagt dezelfde pakken en maskers, zowel de criminelen als de gegijzelden. Ook dragen de gegijzelden nep wapens. Hierdoor is de politie al één keer in de verleiding gekomen om via sluipschutters te schieten en een gegijzelden neer te schieten.
2. De criminelen willen in principe een nul-slachtoffers overval plegen en de publieke opinie voor zich winnen. Dit lukt ze vrij aardig door bv. onderhandelingsgesprekken met de politie te lekken naar de media, waarbij de politie een voorstel voor vrijlating deed waarbij de keuze viel op één topprioriteit gegijzelde (de dochten van een ambassadeur) of 8 andere minderjarige gegijzelden. De politie koos dus voor de dochter, dit gesprek werd gelekt naar de media en het volk sprak er schande van.
3. Tegelijkertijd komt de politie langzaam achter de identiteit van een aantal criminelen. En ook de politie schuwt de propaganda niet: van één crimineel lekt de politie dat deze betrokken zou zijn geweest bij illegale minderjarige vrouwenhandel. Dit is niet waar: de politie probeert de steun onder het volk voor de criminelen de andere kant op te krijgen.

Zo worden er allerlei conflicten uitgevochten op menselijk vlak. Tegelijkertijd zijn er zeer interessante plot-twisten. De leider achter de overval zit niet in het gebouw en knoopt een relatie aan met de politievrouw die de onderhandelingen leidt. De vrouw vermoed in eerste instantie iets, maar later niet en valt voor de leider van de criminelen.

Zeker kijken dus!

BerichtGeplaatst: Wo Jul 01, 2020 15:22 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Is die alleen op Netflix?

BerichtGeplaatst: Wo Jul 01, 2020 15:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, en te downloaden via de gebruikelijke kanalen...

BerichtGeplaatst: Wo Jul 01, 2020 15:48 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dan laat ik het downloaden. Merci voor de tip!

BerichtGeplaatst: Wo Jul 01, 2020 16:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

https://rarbg.to/torrents.php?search=money+heist

BerichtGeplaatst: Do Jul 02, 2020 16:25 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Wordt er tegenwoordig geheeld op Weerwoord?

BerichtGeplaatst: Do Jul 02, 2020 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik heb de serie reeds gezien. Het begin vond ik sterk, maar al snel werd het langdradig en vooral zeer ongeloofwaardig.
Met name de onderlinge intriges en relaties gaan enorm vervelen. Nee, uiteindelijk was het toch niet echt aan mij besteed.

Dit in tegenstelling tot de Zweedse netflix-serie "Kalifat": dat vind ik een aanrader. Deze spannende serie gaat over IS, en dan vooral over meisjes die steeds verder radicaliseren en die zich laten ronselen voor een trip naar Raqqa, of voor zelfmoordaanslagen.
Tegelijk speelt er het verhaal van een in het kalifaat wonend meisje dat wil ontsnappen en daarbij de hulp krijgt van een politiefunctiinaris in Zweden. Die ook op de hoogte is van op handen zijnde aanslagen.
Superspannend, echt. En daarnaast - helaas zou ik bijna willen zeggen - erg geloofwaardig.

BerichtGeplaatst: Do Jul 02, 2020 16:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
Ik heb de serie reeds gezien.

Dat is raar, want de serie loopt nog steeds.

BerichtGeplaatst: Do Jul 02, 2020 19:36 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik heb de seizoenen 1 t/m 4 gezien, kan best dat er nog een vervolg op zit.maar dan ben ik dus afgehaakt.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 02, 2020 20:21 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Lampje schreef:
Ik heb de seizoenen 1 t/m 4 gezien, kan best dat er nog een vervolg op zit.maar dan ben ik dus afgehaakt.

Het werd te moeilijk voor een Amsterdammer.. Smile

BerichtGeplaatst: Zo Aug 02, 2020 21:18 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Nog iets zinnigs te melden, droeftoeter ?

BerichtGeplaatst: Wo Aug 05, 2020 15:30 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Ik heb geen Netflix, maar over deze serie hoor ik overal hetzelfde.

Eerste seizoen: wow !! Tweede seizoen: gaat wel........ derde en vierde seizoen: *gaap*.........

BerichtGeplaatst: Wo Aug 05, 2020 18:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Daar moet ik wel een beetje gelijk in geven. Toen ik mijn openingsbijdrage postte zat ik in 'wauw'.

Na seizoen twee moet je gewoon stoppen. Dan is het ook einde verhaal. Waarom ze een seizoen drie en vier hebben gemaakt is me een raadsel, waarschijnlijk was het commercieel te aantrekkelijk.

Bij seizoen 1 en 2 overvallen ze dus een gelddrukkerij, drukken ongeveer één miljard euro en smeren hem. Dat lukt, uiteraard met de nodige slachtoffers - een stuk of drie overvallers overleven het niet.

Maar dan gaat de groep uit elkaar, leeft op verschillende continenten en 'happily ever after'.

In seizoen drie komen ze weer bij elkaar voor een zeer discutabele reden. Vervolgens gaan ze de bank van Spanje in Madrid overvallen. Waarom in vredesnaam zou je een nog moeilijkere overval gaan plegen als de eerste gelukt is en ze per persoon een slordige 150 miljoen euro geïncasseerd hebben. Makes no sense.

Einde van seizoen vier zijn ze nog steeds met hun tweede bankoverval bezig en seizoen 5 is er (nog) niet. En dus kun je jaren gaan wachten op een eventueel vervolg. Ik zeg, niet doen. Stop na seizoen twee... als dat je lukt.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 17, 2020 10:07 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Beetje een kwaaltje van veel goede series/boeken; ze stoppen niet op tijd. Geldt bv ook voor Game of Thrones. Na de dood van lady Olenna wordt het saai en om dit te camoufleren wordt het ook steeds megalomaner.....jammer!

BerichtGeplaatst: Di Aug 25, 2020 18:03 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

De link met het Italiaanse lied Bella Ciao ontgaat me volkomen..
Kwestie van misbruik vermoed ik.

BerichtGeplaatst: Di Aug 25, 2020 18:03 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Lampje schreef:
Nog iets zinnigs te melden, droeftoeter ?

Je vraagt er om, wij draaien Smile
Altijd weer leuk als je hapt.

BerichtGeplaatst: Di Aug 25, 2020 18:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ryan schreef:
De link met het Italiaanse lied Bella Ciao ontgaat me volkomen..
Kwestie van misbruik vermoed ik.

Nee, is vrij duidelijk. Moet je toch de serie kijken Smile

Weerwoord forum index » Audio, video en software