Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » De geschiedenis moet herschreven worden: Nieuwe beeldenstorm Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2020 11:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Lampje schreef:
Johan mag van mij gewoon die grap maken, sterker nog: ik vond het wel grappig en snap de commotie dan ook totaal niet.

Ik heb het niet over u, ik heb het over de algemene opinie die uit Amsterdam komt.

Quote:
Maar waarom staat u dan wel op uw achterste benen als Amsterdammers een grap maken over provincialen ? U schiet dan in dezelfde kramp als die mensen die over Derksen heen vallen.

Waar schiet ik in de kramp als een Amsterdammer een grap over provincialen maakt? Kunt u dat even aanwijzen?
Ik krijg de kramp van de arrogante wijze waarop vanuit Amsterdam de correcte moraal over het land uitgestrooid wordt en dat is toch écht iets anders dan een grap over provincialen maken.

Quote:
U bent trouwens voor iemand die naar eigen zeggen amper tv kijkt opvallend goed op de hoogte over wat er op tv te zien is, maar dat terzijde.

Uhhhh... u wilde voorbeelden. Nu ik die gegeven heb gaat u zeiken over mijn kijkgedrag? Wat een slappe manier van discussiëren!

Maar goed, ik kijk niet veel maar wel zeer gericht. Ik kijk bijvoorbeeld nooit naar VI.
Dit akkefietje van Johan heb gezien omdat de Amsterdamse kanalen (NPO) het brachten met als enige doel om het af te keuren en de juiste moraal te prediken.

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2020 13:37 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

carlos schreef:

Ik moest ook weer effe aan deze uitzending denken overigens;

https://www.youtube.com/watch?v=RQbzbaxxR28

Maxiem Hartmann, vreselijk irritant figuur, maar hij had misschien toch een punt.

Hij noemde Wilfred Genee een pooiertje (van Johan Derksen en van Rene van der Grijp). Blijkt dat hij voor dat vak uitermate geschikt is. Je zou het haast niet kunnen geloven dat hij ook als het pooiertje van Klaas Dijkhof, Alexander Pechtold of het Koninklijk Huis heeft gediend, maar er verbaasd van opkijken doe ik bij deze ook niet meer. Er heeft dus toch nog meer gespeeld in een zaak die stinkt.

Quote:
Klaas Dijkhoff bevestigt opmerkelijk verwijt René van der Gijp

VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff bevestigt dat hij na de ophef over de Akwasi-grap van Johan Derksen contact zocht met Wilfred Genee. Volgens hem heeft hij echter niet geprobeerd de Veronica inside-presentator te beïnvloeden, maar wenste hij de mannen alleen sterkte.

Sinds de veelbesproken uitzending van maandagavond regende het verwijten van Derksen en René van der Gijp aan het adres van hun collega Genee. De opmerkelijkste: de presentator zou zich volgens Van der Gijp meer aantrekken van de mening van politici als Klaas Dijkhoff en Alexander Pechtold dan van zijn kameraadschap met ‘Gijp’ en Derksen.

Desgevraagd bevestigt Klaas Dijkhoff dat hij contact heeft gehad met Wilfred. Het plan om Derksen inhoudelijk aan te vallen, kwam echter niet uit zijn koker. „Ik vind VI een heerlijk programma dus na de ophef heb ik Wilfred geappt om ze sterkte te wensen”, laat hij weten.

Als vaste kijker zat hij ook maandagavond voor de buis. Dijkhoff noemt het ‘spannende televisie’. „Ik vond het dapper van de heren dat ze het gesprek aangingen. Ik zag ook wel dat het tot onderlinge spanning leidde. Dat is zonde.”

Dijkhoff hoopt dat de ruzie tussen de mannen wordt opgelost. „Dat lijkt me beter dan dat het een soap wordt en we allemaal een kant gaan kiezen. Het zijn gewoon drie mooie kerels die een topshow maken. Ik hoop dat wij als liefhebbers er nog lang van kunnen blijven genieten.”

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2020 14:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Er schijnt ook een provinciale cabaretier nodig te zijn om het voor Johan op te nemen. Uit Amsterdam hoor ik die geluiden niet.

Niet echt een best voorbeeld, daar Hans Teeuwen in Amsterdam is gaan wonen.

Maar voor de TV is dit echt wel een dieptepunt. Een programma wordt geschrapt omdat een presentator over een zwarte Piet zegt 'weten we zeker dat het Akwasi niet is?'

Nederland te klein.

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2020 15:23 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

En dat naar aanleiding van Akwasi die roept dat ie zwarte piet in zijn gezicht zal trappen, die context hoort er ook nog bij. Zonder die voorgeschiedenis had Derksen die opmerking waarschijnlijk niet gemaakt. Hij wilde gewoon een sneer uitdelen op de voor hem kenmerkende wijze, nadat 'meneer' Akwasi, nazaat van slavenhandelaren naar ik heb begrepen, bij de publieke omroep alle gelegenheid geboden kreeg zijn verbale uitglijder recht te breien.

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2020 19:00 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Spreekwoord complot , Twee honden vechten om een been, 3 gaan er mee heen .

Wie zijn 3 geldwolven ? A : L de Mol, facebook/Twitter !
Waarom dit toneel ? Einde komkommertijd v ballen, sluikreclame, voorinleiding Rutte, voetballen opent U ! b.. geld moet weer rollen ! terug naar normaal anders wordt het voetvolk en beursvolk abnormaal gek .
De geschiedenis moet herschreven worden in 2021 - witwassende € oranje leeuwinnen ballen in Australië .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2020 19:46 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tedje van Es schreef:

Ik krijg de kramp van de arrogante wijze waarop vanuit Amsterdam de correcte moraal over het land uitgestrooid wordt en dat is toch écht iets anders dan een grap over provincialen maken.

Maar wie doet dat dan ?"Amsterdam" is niemand, er zijn wel Amsterdammers...en daar zullen er vast wel een paar tussen zitten die hun correcte moraal uitventen. Maar zulke figuren zitten echt wel overal hoor.

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2020 19:58 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

carlos schreef:
En dat naar aanleiding van Akwasi die roept dat ie zwarte piet in zijn gezicht zal trappen, die context hoort er ook nog bij. Zonder die voorgeschiedenis had Derksen die opmerking waarschijnlijk niet gemaakt. Hij wilde gewoon een sneer uitdelen op de voor hem kenmerkende wijze, nadat 'meneer' Akwasi, nazaat van slavenhandelaren naar ik heb begrepen, bij de publieke omroep alle gelegenheid geboden kreeg zijn verbale uitglijder recht te breien.

Ik vind het sowieso bezopen dat een volwassen vent oproept tot het in het gezicht trappen van Zwarte Piet. Ik wil er nog best in meegaan dat zwarte mensen zich door het fenomeen "Zwarte Piet" achtergesteld voelen en ik wil het om die reden best aanpassen, maar omgekeerd zie ik van hun kant geen enkel begrip voor het feit dat het hier een figuur uit een kinderfeest betreft, met een totaal andere historie en achtergrond dan een racistische.
Alleen al in dat licht bezien vind ik de ophef over de grap van Derksen zwaar overdreven. Tjonge jonge, wat is iedereen ineens weer op de tere ziel getrapt.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 26, 2020 11:09 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Niet echt een best voorbeeld, daar Hans Teeuwen in Amsterdam is gaan wonen.

Dat bewijst in ieder geval dat Hans niet bedorven is door de laffe Amsterdamse mentaliteit.

Je hebt er ook die bedorven zijn. Kijk naar Genee, waar we het hier de hele tijd over hebben; van oorsprong een Fries, maar nu totaal veramsterdamd, compleet met alle achterbakse eigenschappen.

Lampje schreef:
Maar wie doet dat dan ?"Amsterdam" is niemand, er zijn wel Amsterdammers...en daar zullen er vast wel een paar tussen zitten die hun correcte moraal uitventen. Maar zulke figuren zitten echt wel overal hoor.

Ik herhaal het nog maar eens: Kijk naar de media, lees wat ze schrijven en hoor wat zeggen, het komt allemaal uit Amsterdam.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 26, 2020 11:27 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tedje van Es schreef:

Lampje schreef:

Ik herhaal het nog maar eens: Kijk naar de media, lees wat ze schrijven en hoor wat zeggen, het komt allemaal uit Amsterdam.

"De media" is net zo' n nietszeggende algemene term als "Amsterdam".
Kom nou gewoon eens met een concreet voorbeeld. En hoezo komen "de media" allemaal uit Amsterdam ? Ook hiervoor geldt: noem nou eens een voorbeeld van een Amsterdammer die zijn morele correctheid over de rest van Nederland legt. En dus niet "de media" want dat zegt niets.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 26, 2020 11:31 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

OK, u wilt het niet zien.

Op1, DWDD, M, Rondom 10, Buitenhof, enzovoorts. Het komt allemaal uit Amsterdam. En nee, het is geen geografisch toeval dat het daar vandaan komt.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 26, 2020 11:40 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Wakku wakku man! Very Happy

https://www.youtube.com/watch?v=PYQJ-JLQVM0&list=RDPYQJ-JLQVM0&index=1

BerichtGeplaatst: Vr Jun 26, 2020 11:42 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Het zijn programma's die deels in Amsterdam zijn opgenomen. Dat zegt niets over dat de inhoud ervan door Amsterdammers zou worden bepaald. Een deel komt trouwens niet eens uit Amsterdam, maar uit Hilversum. Zijn Hilversummers nu ook van het morele correcte slag ? Stel dat Buitenhof haar uitzendingen gaat verplaatsen naar bijvoorbeeld Rotterdam, is Rotterdam dan ineens als stad de gebeten hond die zijn morele superioriteit aan anderen oplegt .
Kom op zeg.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 26, 2020 12:51 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Op1, DWDD, M, komen uit het Mediacafé Amsterdam, Rondom 10 komt uit de Bali in Amsterdam en Buitenhof komt uit de Veemvloer Amsterdam. De adressen in Amsterdam mag u er zelf bij gaan zoeken.

En, zoals ik al eerder zei, dat is enkel het geografische aspect. Verder worden in die programma's alleen maar Amsterdamse moraliteiten verkondigd. En waarom? Omdat het van één kliek arrogante BN-ers komt, die voornamelijk de Grachtengordel en omgeving bevolkt Zelfs een groot deel van hun gasten behoort tot die kliek. Ze voelen zich de elite van het land met de waarheid in pacht.

Hun geluid vindt ook vooral in Amsterdam gehoor. In de rest van het land haalt men er de schouders over op en vindt men Amsterdam een arrogante stad, waar een arrogant volkje woont.
En gelijk hebben ze!

BerichtGeplaatst: Za Jun 27, 2020 8:24 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

En als ik het nog even mag aanvullen. Op dit moment is Kees Boonman op de radio (Radio 1). Hij is vaste gast in het programma "Weekend". Hij heeft het over de kandidaten van het CDA. Over de Limburgse kandidaat Martijn van Helvert zegt hij letterlijk dat er af en toe wel ondertiteling bij nodig is.

Wat een arrogante klootzak! Dat moet hij eens zeggen over de apenkreten van de cultuurverrijkers die Amsterdam tot een f*cking jungle hebben gemaakt en die nu roepen ZOEWARTE PIET IES DIESKRIMMIENNAASSIE! .
Dat durft deze arrogante lafaard niet. Om maar te zwijgen over zijn uitspraak van de V (F), de Z (S), de SCH (S), de G (CH) of de B (P).
Bah, meneer Boonman! Ga uw arrogante bek spoelen met azijn! Evil or Very Mad

En nu nog zult u het niet toegeven, meneer Lampje.

BerichtGeplaatst: Za Jun 27, 2020 9:51 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Nah ik geef Tedje wel een beetje gelijk hoor.

Zelfs vanuit de Zuidelijke Randstad gezien zijn veel praatprogramma's wel erg veel gevuld met mensen uit de regio Amsterdam. T mooie is dat je dat merkt aan hoe ze praten over plekken in Amsterdam, ze hebben het dan over het stadhuis, de Herengracht, de Nieuwmarkt, de Dam en wat daar dan wel niet gebeurt is, zonder de toevoeging "in Amsterdam". Da's typisch hoe stedelingen onder elkaar praten.

En veel praatprogramma's worden overmatig gevuld met linkse mensen, er is een twitter-account wat dat bijhoudt.

Tedje schreef:
Over de Limburgse kandidaat Martijn van Helvert zegt hij letterlijk dat er af en toe wel ondertiteling bij nodig is.

Sorry, maar da's gewoon humor. Als een echte Limburger aan t zingen slaat (Limburgs praten dus), is er ook inderdaad geen klap van te verstaan.

BerichtGeplaatst: Za Jun 27, 2020 10:27 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Het klopt over het algemeen wel Tedje, Hollanders verstaan het Nederlands van Limburgers slecht. Waarom wordt je daar zo boos over? Laughing

Ik denk inderdaad dat die Helvert een dik nadeel heeft met zijn zware accent. Hoevaak zie je mensen met een Limburgse tongval een programma presenteren op de Nederlandse televisie? Vrijwel nooit. ABN is een harde eis, en als je als Limburger in televisieland aan de slag wil moet je zorgen dat je afkomst niet al te duidelijk hoorbaar is.

Twan Huys' ABN is ok, maar een Martijn Helvert of Dion Graus zou geen televisieprogramma krijgen.

BerichtGeplaatst: Za Jun 27, 2020 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Sorry, maar da's gewoon humor. Als een echte Limburger aan t zingen slaat (Limburgs praten dus), is er ook inderdaad geen klap van te verstaan.

Ja hallo Royy! Dat snap ik! Daar gaat het mij niet om en ik kan daar zeer goed tegen.
Waar het mij om gaat is dat de opmerking van Johan Derkse ook humor was, maar toen spuugde die arrogante randstedelijke zure azijnpisser Boonman wel z'n gal, want zoiets kon toch echt niet! Dat was discriminatie!

carlos schreef:
Het klopt over het algemeen wel Tedje, Hollanders verstaan het Nederlands van Limburgers slecht. Waarom wordt je daar zo boos over? Laughing

Ik word over iets anders boos.
Lees hierboven.

BerichtGeplaatst: Za Jun 27, 2020 10:49 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

carlos schreef:
ABN is een harde eis

ABN? Laat me niet lachen!
Die omhooggevallen radio- en tv --mensjes kunnen de Z, de V, de B en de G niet eens uitspreken. Ze schrijven niet maar srijven en en bij het uitspreken van de R leggen ze hun tong in de knoop.
Om over het ordinaire Amsterdamse dialect, dat als heel gewoon wordt ervaren, maar te zwijgen.

Laten we het eens hebben over de tongval van Surinaamse mensen en ga die op tv eens afzeiken. Moet je eens kijken wat er dan gaat gebeuren.

BerichtGeplaatst: Za Jun 27, 2020 10:55 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Plat Amsterdams zal je bij de publieke omroep ook niet zo snel horen, net zo min als plat Haags of plat Rotterdams.

Astrid Joosten spreekt eigenlijk perfect ABN, zoals het hoort zeg maar. Of, ze is een laatste relikwie uit een verleden waarin dat nog echt belangrijk werd gevonden. Mij interesseert het allemaal niet zo heel veel hoor.

Maar het is wel zo dat je als Limburgers onmiddellijk op valt en moeilijk te verstaan bent in de Randstad, ik heb daar zelf ook ervaringen mee. Erg vervelend soms, maar het is nu eenmaal zo.

Als ik in Amsterdam kom wordt ik vaak al in het Engels aangesproken door een Nederlandse winkelbediende, nog voordat ik een woord heb gesproken. Wat ik dan ook prima vind. Laughing

BerichtGeplaatst: Za Jun 27, 2020 11:06 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Tedje schreef:
Laten we het eens hebben over de tongval van Surinaamse mensen en ga die op tv eens afzeiken. Moet je eens kijken wat er dan gaat gebeuren.

Beetje overdreven als je het mij vraagt.

Cabaretiers imiteren geregeld Surinaamse, Marokkaanse of Chinese accenten bij wijze van humor. Vaak ook door cabaretiers die zelf die achtergrond hebben. Moet ook gewoon kunnen vind ik.

Of dat nu nog steeds allemaal kan weet ik niet, want het is nu wel erg belachelijk allemaal wat er gebeurt.

BerichtGeplaatst: Za Jun 27, 2020 11:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik overdrijf niks. Jij haalt er dingen bij waar ik het niet over heb.
Maak als witte in een serieus programma eens een grappige opmerking over het zwarte pieten taaltje van Surinamers. Dan moet jij eens kijken wat er gebeurt.

BerichtGeplaatst: Za Jun 27, 2020 11:15 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ja ligt eraan wat je onder grappig verstaat. Als je het in beginsel al een "zwarte pieten taaltje" gaat noemen, ja dan krijg je wel mensen op de kast waarschijnlijk. Dan betrek je er namelijk meteen weer huidskleur bij. Het typetje Tante Es van Jorgen Raymann, waar ik overigens een hekel aan had en nooit naar keek, bevestigde alle stereotypen over Surinamers.

Volgens mij had niemand daar veel problemen mee, maar ik kan me vergissen.

BerichtGeplaatst: Za Jun 27, 2020 15:18 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het typetje van Rayman is humor over de eigen mensen. Dat mag altijd.

Maar probeer deze eens:
Zeg als grap dat als je het Limburgse Kamerlid Martijn van Helvert hoort praten, je af en toe ondertiteling nodig hebt.
Zeg als grap dat als je Prem Radhakishun hoort praten, je wel eens aan het sinterklaasfeest moet denken.
Wat denk je?

En om nog even terug te komen op dat plat Amsterdams, dat hoor je regelmatig op tv van tafelgasten zoals De Munk, Hazes, Froger enz . En iedereen vindt dat heel normaal.
Zet je echter een Limburger aan tafel is het eerste wat de tafel roept: "Jij komt uit Limburg, Dat kunnen we wel horen!".

Mijn punt is niet dat je dat je geen grap over Limburgers zou mogen maken, mijn punt is dat je dat over iedereen moet mogen maken.
Ik heb dus geen arrogante Amsterdammer nodig die mij de maat gaat nemen omdat ik een grappige opmerking over het taaltje van een Surinamer of van een Marokkaan maak.

Zeg maar ja tegen het leven

Minister Toerterlampion

Zeg jij maar welk fragment niet kan.

BerichtGeplaatst: Za Jun 27, 2020 16:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Klassieker:

BerichtGeplaatst: Za Jun 27, 2020 19:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Klassieker:

Laughing

Twentenaar over Limburgs: