Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Mijn Bullshit baan Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2020 10:22 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Verhaaltje:
Ik nam 40-50 jaar geleden werkzaamheden aan 1000 woningen aan.
Ik sprak met drie uitstekende monteurs, en we maakten samen een financiële afspraak.
De twee getrouwde medewerkers beurden gegarandeerd 400 gulden en de ongetrouwden kregen 375. De resterende opbrengst werd door ons in vier gelijke delen verdeeld.
Dankzij uitstekend vakmanschap en ervaringshandigheid van onze ploeg, verdienden we op den duur steeds meer. Dat bracht jaloersheid bij onze manager(wij verdienden per persoon, ook de jeugdigen, meer dan dat figuur). Ook was men gepikeerd dat ik voor vergaderingen steeds een ander lid van onze ploeg naar het hoofdkantoor stuurde, en zelf niet kwam.
Er werd een ultimatum vastgesteld. Elke vergadering werd ik verplicht persoonlijk aanwezig te zijn . Maar dat verrekte ik, waarop hun computer kapot ging en we alleen het voorschot beurden. Ik/wij weigerden onze werkzaamheden te hervatten als al ons achterstallige loon niet eerst werd uitbetaald. Enz, enz.
Het eind van het liedje was dat we in die branche nooit weer werk konden aannemen en dat het resterende loon nooit werd uitbetaald.
Ook dat is kartelvorming.

BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2020 13:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Mijn zusje heeft ze op haar dak en kan tot 2023 terugleveren.

Wederom bullshit.

Quote:
Een dochter heeft ook panelen. Daar zitten twee verdelers op. Daarvan was er 1 doorgebrand. Een nieuwe erop zetten kostte 1000 euro zonder montage.

Geen garantie? Raar. Zit tot 10-15 jaar garantie op een omvormer.

Quote:
Ik begin daar niet meer aan. Wij verbruiken rond 600 euro elektriciteit per jaar(de rest is belasting, enz). Zo oud wordt ik niet

Terugverdientijd is 6 jaar. Je bent van plan snel dood te gaan begrijp ik.

BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2020 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:

waarop hun computer kapot ging en we alleen het voorschot beurden.

Ben benieuwd wat voor computer dat 50 jaar geleden was.

BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2020 14:59 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
@ Poendert
…….tussen 40 - 50 geleden..... waarop hun computer kapot ging

De eerste computers bestonden al voor Christus en werken nog, dus gaan we verder .

zoek onderaan 1 elektronische computer tussen 1970 1980 .

https://www.bing.com/images/search?q=1970+1980+computers&form=HDRSC2&first=1&scenario=ImageBasicHover&cw=1117&ch=537
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Jun 21, 2020 11:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natuurlijk waren er computers 50 jaar geleden. Nu kun je gaan zoeken welke bouwbedrijven er 50 jaar geleden afhankelijk waren van computers om hun personeel te kunnen betalen.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 21, 2020 23:03 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Zonder te hoeven te zoeken heb ik bij Philips zelf 1975 computers gezien welke de lonen berekende en loonstroken uitprintte in een eigen Philips ontwikeld program, toen Bill / Paul - IBM gejat program nog aan het omkatten waren naar eigen 'Leen' systeem - Basic .

Dus, niet uitgesloten dat Poedert in een helder moment van zijn verhaal, per ongeluk, 1 waarheid schreef.
BerichtGeplaatst: Ma Jun 22, 2020 1:58 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

10 miljoenste schreef:
(8uur – 2 uur = 6 uur) : 800km = gemiddeld 133.3 km /uur. pieken van 150 km - moet laatste 190 D 2.5 Turbo uitvoering 1992/3 zijn.

Je hebt het helemaal correct. Een 190 D 2.5 liter motor en uit 1992. Ik weet niet of het een Turbo is?
Het is een automaat.
Nee, lunch was 20 minuten, 1 x tanken en om de 2 uur, 5 minuten stoppen zodat mijn hond water kon drinken en een plas kon doen.
Ik reed gemiddeld 120 km. Vertrok om 7.30 maar over de grens in Spanje was het een uur later.
Ik arriveerde om 16.30 dus dat is 8 uur min 1 uur en niet 2 uur.
Terug vertrok ik om 10 uur en was om 6 uur bij de grens maar in Portugal was het 5 uur.

Wegen belasting is €35,- per jaar en als de auto 30 jaar is, dan is de wegen belasting €00,- Een classic.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 22, 2020 2:09 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliox schreef:
Elisabeth schreef:
Op Quora werd er een vraag gesteld "welk beroep is overbodig"
Ik heb geantwoord "Manager".

De waanzin vandaag is namelijk dat de vele lage management in bedrijven de spuigaten uitloopt.
En niemand weet iets over de werkvloer.
De mensen die de productie maken of de zorg verlenen of voor de klas staan, worden heel slecht betaald.
Maar hoe meer werknemers een manager heeft op het kantoor, hoe hoger zijn/haar salaris is.
En er worden gewoon titels bedacht die niets voorstellen.
Coaches, consultants, workshop managers, beleid managers, project managers, gewoon bullshit.

Dit gebeurd ook in de politiek, gemeentes, en met de NGO's voor ontwikkelingshulp.
Zelfs met de WWF en andere organisaties voor dieren.

Diegene die echt iets doen zijn de Hands on Jobs.

Kijk naar deze uitzending van de VPRO Tegenlicht. Mijn bullshit baan.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018-2019/Mijn-bullshitbaan.html

Coaches ben ik het niet helemaal mee eens. Wat vaak ontbreekt is een coach om mensen te helpen met bijvoorbeeld veilig werken. Een persoon die losgekoppeld zit van het productieproces en overzicht houdt over het geheel en bijstuurt waar nodig. De rest ben ik wel eens. Teveel managers in management lagen zorgt voor een logge organisatie.

Omdat je zelf een coach bent? Maar wat is de Nederlandse naam voor een coach? Een begeleider?
Maar dan moet je toch iets weten van het productie proces!
In ziekenhuizen hadden we een Hoofdzuster maar die is uitgestorven dus nu is iedere verpleegkundige een coach.
Als ze een HBO-V opleidingen hebben gedaan.
Dus iemand die al 25 jaar daar werkt, moet nu luisteren naar een 24 jarige coach....die net van school komt.
Dus daarom vertrekken zoveel verpleegkundigen, die gaan echt niet met 45 jaar, voor 2 jaar terug naar school, terwijl ze alles weten.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 22, 2020 9:01 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Dan heb ik geluk. Mijn dakpannen liggen allemaal nog recht.

Misschien helpt het als je er zonnepanelen boven legt, minder slijtage, minder wind en minder neerslag. Ideetje. Laughing

Als er dan iets met die pannen gebeurt ben ik helemaal de klos. Dan moet eerst alles gedemonteerd worden.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 22, 2020 9:47 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Natuurlijk waren er computers 50 jaar geleden. Nu kun je gaan zoeken welke bouwbedrijven er 50 jaar geleden afhankelijk waren van computers om hun personeel te kunnen betalen.

U zoekt weer spijkers op laag water. Ik heb geen flauw idee of ons loon via computers werd berekend. Voor hetzelfde geld was die uitvlucht een bewuste leugen. Ik was niet werkzaam als boekhouder bij dat bedrijf, en het maakt verder voor het verhaal ook niks uit.
U fabriceert wel een leuk zijspoor.
Het gaat om het gegeven dat eerlijk samenwerken tussen ambachtslieden onmogelijk werd/wordt gemaakt.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 22, 2020 15:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Als er dan iets met die pannen gebeurt ben ik helemaal de klos. Dan moet eerst alles gedemonteerd worden.

En wat zou er met die pannen kunnen gebeuren dan?

BerichtGeplaatst: Ma Jun 22, 2020 22:33 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Verhaaltje:

Was dat een beetje te combineren met uw baan als technicus op de grote vaart, uw baan als landmeter, uw baan als keuterboer, uw baan als reparateur van wasmachines, uw baan als leidinglegger, en had u wel voldoende vakantiedagen gezien uw langdurige verblijven in diezelfde tijd in Roemenie, Syrie, Ierland, Servie en Italie ?

BerichtGeplaatst: Ma Jun 22, 2020 23:11 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Opmerkelijk : elk beroep van 1 jaar vindt Poendert stof voor jaren aan verhalen - uitgezonderd het rusthuis - op aandringen van 'zijn' vrouw - waar 45 jarige Poedert 20 jaar niks uitvoerde - en daarna 65 jaar oud, zijn 2e werkzame leven begon .

https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=579083&highlight=#579083
BerichtGeplaatst: Di Jun 23, 2020 8:57 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Laughing Laughing Laughing

BerichtGeplaatst: Di Jun 23, 2020 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

10 miljoenste schreef:
Opmerkelijk : elk beroep van 1 jaar vindt Poendert stof voor jaren aan verhalen - uitgezonderd het rusthuis - op aandringen van 'zijn' vrouw - waar 45 jarige Poedert 20 jaar niks uitvoerde - en daarna 65 jaar oud, zijn 2e werkzame leven begon .

https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=579083&highlight=#579083

Tsa. Je kunt ook na je schooltijd met je benen onder een bureau schuiven en daar tot je pensioen blijven zitten, tussen het joggen voor de lijn en de vakanties naar een strand door.
Ook kun je je leven wat afwisselender maken, door op een zeesleper of Cruiseschip de wereld te bekijken, of baantjes aannemen die je leuk lijken tot je weer een andere leuke arbeid ontdekt.
Het is maar net waar je voor kiest.

Als men een jaar met zijn benen onder een bureau geschoven zit, vind men in dat jaar, ja zelfs tot aan zijn pensioen, niet genoeg stof voor een A viertje aan verhalen.

BerichtGeplaatst: Di Jun 23, 2020 9:46 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Vandaar de vraag hoe u al die banen tegelijk met elkaar wist te combineren, en dan ook nog tijd overhouden om de halve wereld te bezoeken en te bereizen. Een nazaat van mij is keuterboer, in zijn weinige vrije tijd verricht hij landmetingen als hobby. Nu wil hij graag aanmonsteren als matroos op een vrachtschip dat op Madagaskar vaart, maar hij weet niet precies hoe hij dat kan combineren met zijn boerenbedrijf en zjjn hobby. Kunt u hem adviseren, u heeft er tenslotte ervaring mee.

BerichtGeplaatst: Di Jun 23, 2020 21:23 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Poendert schreef:
Cliff schreef:

U zoekt weer spijkers op laag water. Ik heb geen flauw idee of ons loon via computers werd berekend. Voor hetzelfde geld was die uitvlucht een bewuste leugen. Ik was niet werkzaam als boekhouder bij dat bedrijf, en het maakt verder voor het verhaal ook niks uit.
U fabriceert wel een leuk zijspoor.
Het gaat om het gegeven dat eerlijk samenwerken tussen ambachtslieden onmogelijk werd/wordt gemaakt.

Hoezo? Als jij keer op keer vertikt om bij zo'n vergadering te zijn, moet je niet achteraf gaan zeuren.

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2020 9:38 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Vandaar de vraag hoe u al die banen tegelijk met elkaar wist te combineren, en dan ook nog tijd overhouden om de halve wereld te bezoeken en te bereizen. Een nazaat van mij is keuterboer, in zijn weinige vrije tijd verricht hij landmetingen als hobby. Nu wil hij graag aanmonsteren als matroos op een vrachtschip dat op Madagaskar vaart, maar hij weet niet precies hoe hij dat kan combineren met zijn boerenbedrijf en zjjn hobby. Kunt u hem adviseren, u heeft er tenslotte ervaring mee.

Vooruit maar weer. In mijn tijd had iedereen op het platte land achter zijn huis een grote moestuin(net als tegenwoordig in Roemenie) Men hield minstens 2 varkens(1 voor de eigen slacht, en 1 voor de verkoop. Naast een koppel ganzen, konijnen, eenden en kippen.
In Carapito,(bestaat dat dorpje nog) aan de Orinoco zat vroeger een oliemaatschappij die Europeanen aantrok om in het binnenland, na een korte cursus geologie, onderzoek te doen naar de bodem gesteldheid. Tijdens verlof kon men in de grootste eigen gekochte en ingevoerde Amerikaanse slee(geld speelde dan geen rol) 6 km rijden over een dijk naar het havensteiger naast de rivier, en terug.
Ik kan u geen baan op een koopvaardijschip adviseren om de wereld te bekijken, die schepen voeren vroeger een bemanning rond de 40 personen, nu zit daar een mens of 5 op. Wel kunt u, als u bepaalde talenten bezit, aanmonsteren op een Cruises-schip. Maar onze zeesleepvaart is dit land uitgeregeld evenals blijkbaar de baggerij.
Voor dieren-geiten-houderij moest u vroeger op een Turks, of ander islamitisch schip zijn, maar dat lijkt mij tegenwoordig ook verleden tijd.
Wij vervoerden trouwens wel als deklast, levende Friese dekstieren naar de Golfstaten en Egypte. Ook dat lijkt mij lang geleden en niks voor u, in verband met "Vuile handen".

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2020 9:45 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Poendert schreef:
Elisabeth schreef:
Op Quora werd er een vraag gesteld "welk beroep is overbodig"
Ik heb geantwoord "Manager".

De waanzin vandaag is namelijk dat de vele lage management in bedrijven de spuigaten uitloopt.
En niemand weet iets over de werkvloer.
De mensen die de productie maken of de zorg verlenen of voor de klas staan, worden heel slecht betaald.
Maar hoe meer werknemers een manager heeft op het kantoor, hoe hoger zijn/haar salaris is.
En er worden gewoon titels bedacht die niets voorstellen.
Coaches, consultants, workshop managers, beleid managers, project managers, gewoon bullshit.

Dit gebeurd ook in de politiek, gemeentes, en met de NGO's voor ontwikkelingshulp.
Zelfs met de WWF en andere organisaties voor dieren.

Diegene die echt iets doen zijn de Hands on Jobs.

Kijk naar deze uitzending van de VPRO Tegenlicht. Mijn bullshit baan.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018-2019/Mijn-bullshitbaan.html

Elisabeth, ik ben het volledig met u eens.

Een waargebeurd verhaaltje:
Een neef van me ging voor het eerst werken. Hij kwam terecht bij een bedrijf met 15 medewerkers. Daar werkten 7 personen op het kantoor, vertelde hij me.
"Dan zijn jullie over 2 jaar failliet" vertelde ik hem, "Dan kun je die zaak mooi overnemen"
2 jaar later ging zijn baas failliet, hij heeft de zaak, die nu weer loopt als een trein, overgenomen, en drie x per jaar gaan ze met de hele mederwerkersclub op vacantie naar de wintersport enz. In de winter/voorjaar is het toch al wat minder in hun busines.
Ze barsten verder van het werk.
Zo kan het dus ook.

Ik heb het idee dat Nederland zich tegenwoordig ook in bovenstaand straatje heeft begeven, van de 100 werkende zitten er hier meer dan 50 op een kantoor.
Hopelijk gaan we niet dezelfde kant op als bovenstaand bedrijf. Worden we niet door de arbeidzame Chinezen opgekocht.

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2020 9:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Vooruit maar weer.

Recht zo die gaat Poendert!

BerichtGeplaatst: Di Jul 14, 2020 1:43 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Mijn Mercedes is klaar met nieuwe rubber bumpers.
Een nieuwe gril en het spuitwerk is geweldig.
Nieuwe rubbers langs de ramen.
En de vegelen zijn aluminium.

De totale kosten waren €1750,-
Toen ik weg reed keken heel veel mannen om.
Niet naar mij maar naar mijn auto .... lol

Ik kan hier helaas geen foto plaatsen maar iedereen die vond dat ik een andere auto moest kopen, geven mij gelijk.
Vakmanschap bestaat nog.

Zo iets als deze auto.

BerichtGeplaatst: Di Jul 14, 2020 8:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je hebt ook wel één van de beste Mercedessen te pakken Elisabeth die ooit gemaakt zijn. Die serie was echt onverwoestbaar. Koop vooral geen nieuwere: Mercedessen gemaakt tussen 1995-2003 zijn veel roestgevoeliger. Ik heb het al eens gezegd hè, ik had vroeger een prachtige E-klasse 320, bj. 2002, zilver metallic, die schijnen nog gevoeliger te zijn voor roest. De gaten vielen erin - echt niet normaal. De hele bodemplaat flikkerde er op de snelweg vanonder omdat alle punten waarop deze vast zat zwaar verroest waren. Maar de wielkassen achter ook, één lange roeststreep. En voren aan de binnenkant, niet zichtbaar vanaf buiten, maar gewoon gaten.

Dat begon al na 5 jaar. Er was toen een coulance regeling tot 8 jaar oud maar die zaten onder allerlei rare voorwaarden uiteraard. En het enige wat ze deden was overspuiten, een jaar later was de roest weer terug.

Dus vooral blijven rijden die klassieker van je. Waarschijnlijk wordt deze nog meer waard ook!

BerichtGeplaatst: Di Jul 14, 2020 12:41 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Dank je Cliff, maar dat is schrikken als je op de snelweg de bodemplaat verliest.
Hoe komt het dat jouw model zoveel roest had? Door het zout op de weg met sneeuw?
Dit model zie je hier nog vaak rondrijden, zelfs 30 tot 35 jaar oud.
En de Portugezen verkopen ze niet.
Men zegt vaak dat je een nieuwe moet kopen zodra je kosten krijgt?
Je moet altijd onderhouden en dat kost geld maar minder dan een nieuwe.
Ik moest een afspraak maken voor de APK keuring omdat die dicht was met de corona?
Dus een enorme inhaal van honderden auto's.
En hier is die onafhankelijk zoals ik eerder heb verteld.
Ik kom daar al 20 jaar en zei tegen die jongen om naar buiten te kijken.
Hij zei ook "Wouw"... Ze keuren alleen op veiligheid en niet op uiterlijk.

BerichtGeplaatst: Di Jul 14, 2020 13:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Dank je Cliff, maar dat is schrikken als je op de snelweg de bodemplaat verliest.
Hoe komt het dat jouw model zoveel roest had? Door het zout op de weg met sneeuw?

Mercedes schijnt ooit de fout te hebben gemaakt met de inkoop van slecht staal, of iets met het niet gebruiken van een zinkbad oid. Het maakte niet uit in welk land je woonde, iedere Mercedes C en E klasse had er last van volgens mij.

Hier zie je iemand die de roest te lijf gaat op zijn E klassen uit 2000. Maar dat soort gaten zaten er dus al vrij snel in.

BerichtGeplaatst: Di Jul 14, 2020 19:09 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

OMG wat is dit erg. Wat stom van Mercedes Benz om dit metaal te gebruiken.
Geen goede reclame voor MB.

Weerwoord forum index » Economie