Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Mijn Bullshit baan Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Re: Mijn Bullshit baan
BerichtGeplaatst: Ma Jun 15, 2020 17:58 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Poendert schreef:
Elisabeth schreef:
Op Quora werd er een vraag gesteld "welk beroep is overbodig"
Ik heb geantwoord "Manager".

De waanzin vandaag is namelijk dat de vele lage management in bedrijven de spuigaten uitloopt.
En niemand weet iets over de werkvloer.
De mensen die de productie maken of de zorg verlenen of voor de klas staan, worden heel slecht betaald.
Maar hoe meer werknemers een manager heeft op het kantoor, hoe hoger zijn/haar salaris is.
En er worden gewoon titels bedacht die niets voorstellen.
Coaches, consultants, workshop managers, beleid managers, project managers, gewoon bullshit.

Dit gebeurd ook in de politiek, gemeentes, en met de NGO's voor ontwikkelingshulp.
Zelfs met de WWF en andere organisaties voor dieren.

Diegene die echt iets doen zijn de Hands on Jobs.

Kijk naar deze uitzending van de VPRO Tegenlicht. Mijn bullshit baan.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018-2019/Mijn-bullshitbaan.html

Elisabeth, ik ben het volledig met u eens.

Een waargebeurd verhaaltje:
Een neef van me ging voor het eerst werken. Hij kwam terecht bij een bedrijf met 15 medewerkers. Daar werkten 7 personen op het kantoor, vertelde hij me.
"Dan zijn jullie over 2 jaar failliet" vertelde ik hem, "Dan kun je die zaak mooi overnemen"
2 jaar later ging zijn baas failliet, hij heeft de zaak, die nu weer loopt als een trein, overgenomen, en drie x per jaar gaan ze met de hele mederwerkersclub op vacantie naar de wintersport enz. In de winter/voorjaar is het toch al wat minder in hun busines.
Ze barsten verder van het werk.
Zo kan het dus ook.

Wanneer was dit dan? En hoe oud was je neef?
Ik ga er maar even vanuit dat je neef niet ouder was dan 18. Dus toen je neef 20 jaar was, kon hij al dit bedrijf kopen.
Wat deden die acht overige personeelsleden dan?
Kan een jochie van 18 zoveel geld verdienen in twee jaar dat hij een bedrijf zomaar kan overnemen?
Kortom: ik geloof er dus geen zak van.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 15, 2020 19:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Maar inderdaad, de IT sector bestaat voornamelijk uit autistische nerds die mensenschuw zijn (ik ken er een paar) en die zitten liever thuis met een pizzadoos naast het toetsenbord dan dat ze mensen moet aankijken
Door thuis te werken mis je het persoonlijke contact en dat is niet erg bevorderlijk.

Royy schreef:
Je hoort t Cliff! Very Happy

Oh, daar ben ik het helemaal mee eens hoor Smile

Maar er zijn meer beroepen die je prima thuis kunt doen: datatypiste, planner, roostermaker, administratief werk, etc.

't Is allemaal niet zo zwart wit. Trouwens, aan die online vergaderingen zitten ook voordelen: meestal zijn ze korter, meestal praten minder mensen door elkaar. Het gesprek blijft altijd centraal (twee of drie mensen die het zachtjes over iets anders hebben tijdens een vergadering kan niet meer)

Ik geef ook de voorkeur aan persoonlijk contact hoor, daar niet van... maar om het als Royy te duiden 'het kan efficiënter'. Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Jun 15, 2020 19:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Geldt ook voor jouw beroep. Docenten hoeven niet meer voor de klas te staan maar kunnen volstaan hun kennis te delen via internet.
Mooi toch?

Dat is een lastige. Ik ben veel in gesprek met studenten. Een deel vindt het prima, vooral diegenen die veel moeten reizen. Ook het feit dat alle college's opgenomen worden vinden ze erg fijn.

Maar er zijn ook andere studenten die zeggen dat ze minder informatie opnemen. Sneller afgeleid zijn. En ze missen het samenzijn.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 15, 2020 22:09 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Maar er zijn ook andere studenten die zeggen dat ze minder informatie opnemen. Sneller afgeleid zijn. En ze missen het samenzijn.

Geldt net zo goed voor werknemers...

Er zitten voordelen en nadelen aan. Je ziet het met name aardig werken als iedereen thuiszit. In het begin, toen we bij ons 50/50 deden, was het lastig. Meetings waar de helft van de deelnemers fysiek bij elkaar zit en de andere helft via teams zijn erg lastig. Ook gaat op langere termijn het ontbreken van de human touch zich wreken, je kunt minder goed inschatten hoe mensen reageren en hoe je ze dus het beste kunt benaderen.

Quote:
Maar er zijn meer beroepen die je prima thuis kunt doen: datatypiste, planner, roostermaker, administratief werk, etc.

Klopt, bij productie-beroepen geeft het weinig problemen. Bij kennis-werkers werkt dit niet goed genoeg langdurig, je zult een mix houden tussen kantoor en thuis.

BerichtGeplaatst: Di Jun 16, 2020 8:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Bovendien kan dat alleen als het theoretische lesstof is. We zouden het bijna vergeten, maar er zijn ook nog leerlingen die leren met hun handen te werken en die moeten toch echt in het leslokaal zijn.

BerichtGeplaatst: Di Jun 16, 2020 8:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:

De waanzin vandaag is namelijk dat de vele lage management in bedrijven de spuigaten uitloopt.
De mensen die de productie maken of de zorg verlenen of voor de klas staan, worden heel slecht betaald.
Maar hoe meer werknemers een manager heeft op het kantoor, hoe hoger zijn/haar salaris is.
Coaches, consultants, workshop managers, beleid managers, project managers, gewoon bullshit.

Dit gebeurd ook in de politiek, gemeentes, en met de NGO's voor ontwikkelingshulp.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018-2019/Mijn-bullshitbaan.html

Coaches ben ik het niet helemaal mee eens. Wat vaak ontbreekt is een coach om mensen te helpen met bijvoorbeeld veilig werken. Een persoon die losgekoppeld zit van het productieproces en overzicht houdt over het geheel en bijstuurt waar nodig. De rest ben ik wel eens. Teveel managers in management lagen zorgt voor een logge organisatie.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Jun 16, 2020 11:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Bovendien kan dat alleen als het theoretische lesstof is. We zouden het bijna vergeten, maar er zijn ook nog leerlingen die leren met hun handen te werken en die moeten toch echt in het leslokaal zijn.

Hoeft niet. Ik stuur ze liever op stage om het in de praktijk te leren. Praktijk-leslokalen lopen vaak vreselijk achter. Scholen hebben de budgetten niet, docenten de actuele kennis niet. Dus snel naar het bedrijfsleven sturen.

BerichtGeplaatst: Di Jun 16, 2020 12:43 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Jip schreef:
Poendert schreef:
Elisabeth schreef:

Een neef van me ging voor het eerst werken. Hij kwam terecht bij een bedrijf met 15 medewerkers. Daar werkten 7 personen op het kantoor, vertelde hij me.
"Dan zijn jullie over 2 jaar failliet" vertelde ik hem, "Dan kun je die zaak mooi overnemen"
2 jaar later ging zijn baas failliet, hij heeft de zaak, die nu weer loopt als een trein, overgenomen, en drie x per jaar gaan ze met de hele mederwerkersclub op vacantie naar de wintersport enz. In de winter/voorjaar is het toch al wat minder in hun busines.
Zo kan het dus ook.

Wanneer was dit dan? En hoe oud was je neef?
Ik ga er maar even vanuit dat je neef niet ouder was dan 18. Dus toen je neef 20 jaar was, kon hij al dit bedrijf kopen.
Wat deden die acht overige personeelsleden dan?
Kan een jochie van 18 zoveel geld verdienen in twee jaar dat hij een bedrijf zomaar kan overnemen?
Kortom: ik geloof er dus geen zak van.

Mijn neef is nu in de dertig, en heeft een goedlopend middelgroot bedrijf. Zijn werknemers zijn hoofdzakelijk familie. Dus de sneeuwpret is hoofdzakelijk een familie/vriendenfeest. Maar die familie/vriendenkring/werknemers, bestaat wel hoofdzakelijk uit zeer bekwame ambachtslui.
Dit soort berijven kunnen uitstekend bestaan zolang de buit wat eerlijk wordt verdeeld.

BerichtGeplaatst: Di Jun 16, 2020 23:58 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Poendert schreef:
Elisabeth schreef:

Zo kan het dus ook.

Welk bedrijf was dit Poendert? Want om een bedrijf over te nemen moet je wel iets weten.
Verder heb ik nog nooit gehoord dat werknemers 3 x per jaar op vakantie gaan met hun familie en hun baas.
Ik denk dat de meeste mensen niet met hun baas op vakantie willen gaan.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 17, 2020 0:06 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliox schreef:
Elisabeth schreef:

Coaches ben ik het niet helemaal mee eens. Wat vaak ontbreekt is een coach om mensen te helpen met bijvoorbeeld veilig werken. Een persoon die losgekoppeld zit van het productieproces en overzicht houdt over het geheel en bijstuurt waar nodig. De rest ben ik wel eens. Teveel managers in management lagen zorgt voor een logge organisatie.

Ik noemde coaches omdat dit voor mij valt onder andere managers. Beleid manager en de rest.
Wat doet een coach? En wat is de Nederlandse naam voor dit beroep!
Vroeger in de Verpleging was er een Hoofdzuster maar die is afgeschaft dus is alles coachless.
Of je moet geloven dat iedere net afgestudeerde HBO-V een coach is met 23 jaar.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 17, 2020 0:47 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ik ben helemaal blij. Mijn 28 jaar oude Mercedes moet op nieuw gespoten worden want de rode verf is vervaald.
Ik heb een bedrijf gevonden in Olhaõ, een stadje 25 km verderop. Op een grote industrieel terrein.
Vol met loodsen en zelfstandige bedrijven in alles en nog wat.
Dus ook auto's en ik vroeg of ze mijn auto konden spuiten en ook nog kleine reparaties uitvoeren.
Geen probleem, 3 weken en de kosten zijn ongeveer €1400,- En ik heb een andere auto nodig.
Ze belden terug dat een auto via een huurbedrijf €400,- kostte maar als ik een Portugees rijbewijs had, dan hadden ze een auto voor €250,-.
Deal maar ik ben terug gereden omdat ik geen papieren kon vinden en ook niet het Gele Hesje wat hier verplicht is.
Maar alles was er, alleen wist ik niet waar. Heb wel mijn gele hesje uit mijn auto gehaald.
En mijn auto stond al in de loods en alles was er al af.
De bumpers, deurknoppen, spiegels en iemand was bezig in de koffer.
Overal waren vakmensen aan het werk met auto's en je voelde energie en vakkennis.
Mijn motor is 100% maar de rest is een beetje vervallen.
Mensen zeiden tegen mij om een nieuwe auto te kopen.
Waarom?
Deze auto is veilig en nog van metaal en niet van plastic en ik wil geen elektrische ramen en geen computer auto.

Toen mijn auto, stilstaand werd aangereden en gelukkig heeft mijn overbuurvrouw dit gezien en het nummerbord genoteerd.
En ik met foto's van mijn achterdeur schade en nummer naar mijn verzekering gegaan.
Die heeft de dader en zijn verzekering maatschappij gevonden en na 3 maanden kon het gerepareerd worden.
En ik had recht op een huurauto maar omdat mijn auto een 2.5 liter motor heeft, had ik recht op een auto met een 2.5 liter motor.
Dat was een monster VW en het was een window 10 auto.
Ze hebben voor 15 minuten moeten uitleggen hoe dit ding werkte.
Stop je voor een kruispunt dan slaat de motor af en moet je op een knopje drukken????
Ik ben heel langzaam mijn berg op gereden en de volgende dag weer naar beneden en afgeleverd.

Ik heb nu een Toyota met manuele schakeling, goed om dat weer op te halen maar half elektronisch.
Dus alleen als je de motor aanzet, zie je hoeveel brandstof je nog hebt en de klok. En je snelheid op een scherm.
Moeilijk te zien maar ok. Elektrische ramen maar die stoppen als je stopt.

Portugal heeft nog veel goede auto monteurs die ook cursussen moeten volgen voor de computer auto's.
Maar ze kunnen ook klassieke auto's renoveren. Geen managers hier, alleen een baas en een secretaresse.
En vele vakmensen die hart hebben voor hun beroep.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 17, 2020 9:01 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Poendert schreef:
Elisabeth schreef:

Als de baas je zwager, vriend of neef is wordt het al heel anders.

Zo kan het dus ook.

Welk bedrijf was dit Poendert? Want om een bedrijf over te nemen moet je wel iets weten.
Verder heb ik nog nooit gehoord dat werknemers 3 x per jaar op vakantie gaan met hun familie en hun baas.
Ik denk dat de meeste mensen niet met hun baas op vakantie willen gaan.

Als je baas je vriend is of je zwager of neef wordt dat allemaal heel anders.
Ik kan dat bedrijf beter niet noemen. Straks staan er dan een leger controleurs op hun stoep.
Je kunt als bedrijf in de herfstvacantie een paar dagen weg gaan, ook met de kerst of met pasen. Niks aan de hand. En je moet niet verplicht mee.
Als de verdiende centen eerlijk worden verdeeld is dat goed te doen.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 17, 2020 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

28 jaar oude diesel spuiten = geen probleem, 3 weken en de kosten zijn ongeveer €1400,-

Geen wonder dat Portugezen zo weinig overhouden .
Als je een oude 28 jaar oude diesel spuit voor 1400 é kan je beter dezelfde uren aardbeien/kommers plukken in Holland om meer over te houden.
in Nederland zijn oude diesels met 200000 km op de teller onder de 1000 € onverkoopbaar, terwijl ze nog wel 3 ton mee kunnen. Maar Nederlanders krijgen teveel salaris om in oude auto's gezien te worden. hooguit Portugezen die hier uitzendwerk komen zoeken in o.a.slachterijen en varkens fokkerijen, rijden er mee .

Mensen die aan 28 jaar oude auto's werken zijn geen vakmensen maar antiek oud ijzer opknappers .
Moderne auto's worden nog steeds van hetzelfde ijzer gemaakt als oude diesels, op enkele dingen na, zoals bumpers, wat beter is tegenover ijzer dat na botsen meteen doorbuigt, breekt en afgeschreven is .
Het raam dat zonder stroom ophoudt is om de veiligheid ingebouwd, om na een ongeluk te voorkomen dat je stikt door een vastklemmende kop of hoofd .
Computer auto's Toyota zoals geleend, rijden op hun sloffen 4000000 - 500000 km zonder storingen, elke vakgarage gebruikt meetkastjes met codeuitlezing, die elke storing binnen 1 minuut met ,n getal aanwijst, in plaats van ouderwetse bejaarden bezigheids therapeuten, die uren moeten zoeken naar de oorzaak om hun dag door te kommen - wat een armoede en kapitaal vernietiging !

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Wo Jun 17, 2020 10:23, in totaal 3 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Wo Jun 17, 2020 10:09 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Hoeft niet. Ik stuur ze liever op stage om het in de praktijk te leren. Praktijk-leslokalen lopen vaak vreselijk achter. Scholen hebben de budgetten niet, docenten de actuele kennis niet. Dus snel naar het bedrijfsleven sturen.

Je zult ze toch eerst wat praktische kennis mee moeten geven.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 17, 2020 12:58 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

De Toyota is geen computer auto maar een diesel.
Maar wel met een soort computer scherm waar je de snelheid op kan lezen.
En daar naast een soort band waar je op kan zien hoeveel brandstof je nog hebt.
Daarom ben ik terug gegaan want ik kon het niet zien.

Een vriendin heeft een Lexus en dus veel elektronica.
Ze kan overschakelen van benzine op elektrisch maar een heuvel op trekt dat niet.
Als de batterij stopt dan kun je nergens meer bij.
Je kunt de deur niet open krijgen en binnen zit de knop om de motorkap te openen.
De koffer zit dicht en als je ramen open staan, kun je die niet meer dicht krijgen.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 17, 2020 13:40 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

10 miljoenste schreef:
28 jaar oude diesel spuiten = geen probleem, 3 weken en de kosten zijn ongeveer €1400,-

Geen wonder dat Portugezen zo weinig overhouden .
Als je een oude 28 jaar oude diesel spuit voor 1400 é kan je beter dezelfde uren aardbeien/kommers plukken in Holland om meer over te houden.
in Nederland zijn oude diesels met 200000 km op de teller onder de 1000 € onverkoopbaar, terwijl ze nog wel 3 ton mee kunnen. Maar Nederlanders krijgen teveel salaris om in oude auto's gezien te worden. hooguit Portugezen die hier uitzendwerk komen zoeken in o.a.slachterijen en varkens fokkerijen, rijden er mee .

Mensen die aan 28 jaar oude auto's werken zijn geen vakmensen maar antiek oud ijzer opknappers .
Moderne auto's worden nog steeds van hetzelfde ijzer gemaakt als oude diesels, op enkele dingen na, zoals bumpers, wat beter is tegenover ijzer dat na botsen meteen doorbuigt, breekt en afgeschreven is .
Het raam dat zonder stroom ophoudt is om de veiligheid ingebouwd, om na een ongeluk te voorkomen dat je stikt door een vastklemmende kop of hoofd .
Computer auto's Toyota zoals geleend, rijden op hun sloffen 4000000 - 500000 km zonder storingen, elke vakgarage gebruikt meetkastjes met codeuitlezing, die elke storing binnen 1 minuut met ,n getal aanwijst, in plaats van ouderwetse bejaarden bezigheids therapeuten, die uren moeten zoeken naar de oorzaak om hun dag door te kommen - wat een armoede en kapitaal vernietiging !

De bumpers zijn van rubber.
Ik heb verleden jaar een auto ongeluk voor mijn neus zien gebeuren.
Het was druk en we reden ongeveer 70 km op een buitenweg.
Plotseling ging de auto voor mij naar links en ik vond dat vreemd want waarom inhalen!
Maar die knalde op een tegenligger en de auto kwam tot stilstand aan de overkant tegen een paal op.
Plastic onderdelen vlogen over mijn dak heen. Ik ben uitgestapt en naar die auto gelopen.
Daar zat een vrouw in met een mobiel in haar hand, dus was ze aan het appen, stom mens.
Haar rechtervoet was aan het opzwellen.
Wat er gebeurd is met de tegenligger, weet ik niet want er stond een file achter mij.
Er waren zoveel mensen dat ik ben door gereden nadat ik het plastic opzij heb geschoven.

Een keer bij een rotonde stond een auto achter mij en ik trok op maar stopte weer omdat er een auto aankwam.
De auto achter mij knalde tegen mijn achterkant aan. Een nieuwe VW en de hele voorkant zat in elkaar.
Ik had geen schade dus geen politie er bij voor de verzekering.

Er staat 280.000 op de meter dus kan die nog even voort.
En een nieuwe auto kost meer dan deze opknapbeurt.
Mijn eigen garage zegt dat dit een echte motor is en hij werkt er graag aan.
Zodra de motor op is dan is het over.
Ik ben nog in 2016 naar Murcia gereden, 800 km en ik was er binnen 8 uur met lunch stop en om de 2 uur stoppen voor mijn hond.

Ze zeiden dat dit bedrag zonder belasting was, dus min de 23% btw.
Geen probleem, ik betaal wel cash en dat doen meer mensen hier. Zelfs tandartsen en artsen.
Ik denk dat er wel iets bijkomt want ik wil ook aluminium velgen, nu heb ik wieldoppen maar die worden gejat.

Tegenwoordig zien alle auto's hetzelfde uit en ik moet kijken welk symbool of naam er op staat.
Vroeger op vakantie zaten mijn zusje en ik achterin en we gingen auto's raden.
Zoals de VW of DKW of Mercedes of Daf of Fiat enz. Ze waren herkenbaar maar nu niet meer.
Die Lexus lijkt op een grote Honda, dus kijken naar de naam.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 17, 2020 14:26 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
ben nog in 2016 naar Murcia gereden, 800 km en ik was er binnen 8 uur met lunch stop en om de 2 uur stoppen voor mijn hond.
(8uur – 2 uur = 6 uur) : 800km = gemiddeld 133.3 km /uur. pieken van 150 km - moet laatste 190 D 2.5 Turbo uitvoering 1992/3 zijn.
Quote:
nu heb ik wieldoppen maar die worden gejat

Ik ken het fenomeen, armlastige Portugezen die nog plastic wieldoppen moeten stelen Crying or Very sad
Quote:
Ze zeiden dat dit bedrag zonder belasting was, dus min de 23% btw.
Geen probleem, ik betaal wel cash en dat doen meer mensen hier. Zelfs tandartsen en artsen

Voor zwartwerk heeft Poedert meer expertise in huis dan ik .
Quote:
Poedert - Als je baas je vriend is of je zwager of neef wordt dat allemaal heel anders.
Ik kan dat bedrijf beter niet noemen. Straks staan er dan een leger controleurs op hun stoep.
Re: Mijn Bullshit baan
BerichtGeplaatst: Wo Jun 17, 2020 20:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elisabeth schreef:
Ik noemde coaches omdat dit voor mij valt onder andere managers. Beleid manager en de rest.
Wat doet een coach? En wat is de Nederlandse naam voor dit beroep!
Vroeger in de Verpleging was er een Hoofdzuster maar die is afgeschaft dus is alles coachless.
Of je moet geloven dat iedere net afgestudeerde HBO-V een coach is met 23 jaar.

Een manager is geen coach. Een coacht borgt dat (werk)instructies en / of procedures worden opgevolgd. De beste coaches zijn de direct leidinggevenden die op de werkvloer komen en vanuit daar hun beroep uitoefenen.
BerichtGeplaatst: Do Jun 18, 2020 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Er ligt op ons huis een dakpan scheef en daardoor lekte het. Mijn vrouw wil me niet meer op het dak hebben gezien mijn leeftijd.
Een figuur besteld die de pannen via een ladder recht heeft gelegd(vroeger liep ik bij trammelant gewoon over onze nok).
Onlangs lekte het nog. Weer een persoon ingehuurd, die verklaarde dat hij niet met een ladder op het dak mocht volgens nieuwe wetten, en verplicht was om een bouwkraan in te huren, uiteraard op onze kosten.
Het zou me niks verwonderen als het recht leggen van een dakpan me straks meer dan 1000 euro gaat kosten.
Ik kan tegenwoordig wel 100 boekhouders inhuren, maar probeer maar eens een goede loodgieter of metselaar te krijgen.
Gelukkig heeft verstandig, stropdassen dragend Nederland, de Ambachtschool afgeschaft.

BerichtGeplaatst: Do Jun 18, 2020 9:57 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dit zelfde akkefietje hadden wij. De dakdekker gebeld, die zette een ladder tegen de muur, liep het dak op, legde de pan recht en vertrok. Hij bleef niet voor koffie want hij had geen tijd (en corona). Het kostte helemaal niks. Het was service.

BerichtGeplaatst: Do Jun 18, 2020 10:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dan heb ik geluk. Mijn dakpannen liggen allemaal nog recht.

Misschien helpt het als je er zonnepanelen boven legt, minder slijtage, minder wind en minder neerslag. Ideetje. Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Jun 19, 2020 8:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Goed idee. De 21% (verkapte) subsidie verzacht nu nog de financiële pijn voor de aanschaf.
BerichtGeplaatst: Vr Jun 19, 2020 8:41 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Dan heb ik geluk. Mijn dakpannen liggen allemaal nog recht.

Misschien helpt het als je er zonnepanelen boven legt, minder slijtage, minder wind en minder neerslag. Ideetje. Laughing

Ik woon in een huis dat in 1911 is gebouwd. Dezelfde dakpannen liggen er nog op.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 19, 2020 15:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Goed idee. De 21% (verkapte) subsidie verzacht nu nog de financiële pijn voor de aanschaf.

Mooi dat je inmiddels zelf ook inziet dat het geen subsidie is Laughing

BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2020 9:55 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb niks tegen zonnepanelen op geeigende plaatsen. Mijn zusje heeft ze op haar dak en kan tot 2023 terugleveren.
Een dochter heeft ook panelen. Daar zitten twee verdelers op. Daarvan was er 1 doorgebrand. Een nieuwe erop zetten kostte 1000 euro zonder montage.
Ik begin daar niet meer aan. Wij verbruiken rond 600 euro elektriciteit per jaar(de rest is belasting, enz). Zo oud wordt ik niet om het terug te verdienen, + alle trammelant.
Zonnepanelen zijn uitstekend in de Sahara.

Weerwoord forum index » Economie