Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Mijn Bullshit baan Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Mijn Bullshit baan
BerichtGeplaatst: Wo Jun 10, 2020 21:56 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Op Quora werd er een vraag gesteld "welk beroep is overbodig"
Ik heb geantwoord "Manager".

De waanzin vandaag is namelijk dat de vele lage management in bedrijven de spuigaten uitloopt.
En niemand weet iets over de werkvloer.
De mensen die de productie maken of de zorg verlenen of voor de klas staan, worden heel slecht betaald.
Maar hoe meer werknemers een manager heeft op het kantoor, hoe hoger zijn/haar salaris is.
En er worden gewoon titels bedacht die niets voorstellen.
Coaches, consultants, workshop managers, beleid managers, project managers, gewoon bullshit.

Dit gebeurd ook in de politiek, gemeentes, en met de NGO's voor ontwikkelingshulp.
Zelfs met de WWF en andere organisaties voor dieren.

Diegene die echt iets doen zijn de Hands on Jobs.

Kijk naar deze uitzending van de VPRO Tegenlicht. Mijn bullshit baan.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018 2019/Mijn bullshitbaan.html

BerichtGeplaatst: Do Jun 11, 2020 8:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zit heel veel tussen de oren. Veel managers creëren hun eigen werk. Heel veel managers geloofden bv. niet in thuiswerk. Want... hoe controleren we of iemand 8 uur per dag werkt. Hoe controleren we of iemand productief is. Etc.

Kijken we in het onderwijs: op vrijdag de 13e maart gingen de scholen dicht. Het zit in mijn geheugen gegrift inmiddels. En wat gebeurde er op maandag? Docenten vonden hun studenten online, via chat, teams, whatsapp, zoom, etc. De groepen vonden elkaar, de lessen gingen door. Na een paar weken lesgeven ging ook het toetsen door. De 'toetscommissie' en 'examencommissie' in rep en roer... want dat gaat zomaar niet. de 'kwaliteitscommissie' is ook bang, want hoe controleren we de kwaliteit? En hoe evalueren we?

Heel veel mensen hebben banen gehad die ze voornamelijk zelf in stand hielden. En nog steeds. Mijn stokpaardje; 95% van de financiële sector kan gewoon weg. Geld is virtueel geworden. We hebben ze niet meer nodig. We kunnen het allemaal zelf, via slimme software.

Overigens is dit op de werkvloer ook zo hoor Elisabeth. Ook daar lopen mensen die werk doen wat ze helemaal niet hoeven doen, maar graag blijven doen. Ik heb ooit gezien hoe twee mensen hard aan het werk waren om gegevens uit systeem A uit te printen en diezelfde gegevens in systeem B in te voeren. Want ja, een koppeling tussen de systemen was zo duur. Bovendien mocht het eigenlijk juridisch niet. En op deze manier konden ze de data ook nog eens door twee mensen laten controleren.

Duh.

BerichtGeplaatst: Do Jun 11, 2020 12:49 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

BerichtGeplaatst: Do Jun 11, 2020 13:24 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Tja, thuiswerken is niet echt werken....

BerichtGeplaatst: Do Jun 11, 2020 16:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hoezo niet?

BerichtGeplaatst: Do Jun 11, 2020 20:24 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

@Cliff, dat klopt maar in die uitzending zijn er mensen die een burn out kregen.
Mijn zus heeft er ook een gehad tijdens haar carrière bij de Bank.
Ik begreep dat niet want ik werkte zelf veel meer uren zonder vrije dagen,
Dat was toen we een horeca bedrijf hadden en vaak 10 uur werkten, van 15. 00 tot 03.00 want we maakten ook schoon.
Plus de inkoop en de boekhouding en feesten organiseren met BBQ voor 100 man.
Maar ik denk ook dat een Bank een macho mentaliteit heeft en de onderlinge concurrentie.

Ja leuk dat de docenten en leerlingen meteen een oplossing hadden.
Je ziet hier ook hoe zelfstandige ondernemers (restaurants) vrij snel een take away begonnen en thuis afleveren.
Ze hadden gezamenlijk een bedrijfje die de bestellingen afhaalden en thuis brachten.
On line bestellen, betalen en invoeren de datum en het uur.

Ook mensen die geen klanten meer hebben met B&B, die begonnen mondkapjes te maken en verkopen.
En er komt geen manager in het zicht.

@Loetje; dat is echt een klassiek voorbeeld.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 2:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Volgens mij krijgen mensen met name een burn out als ze iets (moeten) doen wat ze eigenlijk niet leuk vinden.

Royy lijkt me overigens een prima kandidaat.,, maar goed, dat is een persoonlijke inschatting omdat ik me niet kan voorstellen dat je geld zo'n grote rol in je leven kunt geven zonder diep ongelukkig te zijn of worden.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 8:47 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Haha nee hoor, ik vind mn werk erg leuk, maak je geen zorgen Cliff.

Ik werk overigens niet bij een financiele instelling he, dus is t niet alleen geld om het geld. Het is geld om het bedrijf waar ik voor werk beter te maken en gezond te houden.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 9:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Boekhouder?

Volgens mij is dat ook een risicoberoep Smile Maar goed, onderwijs ook hè.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 9:10 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Haha nee geen boekhouder, da's inderdaad meer cijfers om de cijfers.

Ik ben business controller. Erg leuke plek, precies op het snijpunt tussen de harde financiele cijfertjes en de business ontwikkelingen (hoe gaan we onze klanten helpen).

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 9:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik wist in ieder geval dat jouw baan geen Nederlandse naam had... dat maakt het al vrij hoog op de score 'bullshit baan' Smile

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 10:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Hoezo niet?

Moet ik dat nog uitleggen? Me dunkt dat we het hier vaak genoeg over Excel ridders, beroeps vergaderaars en managers van alle soorten gehad hebben.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 11:25 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Royy schreef:
Haha nee geen boekhouder, da's inderdaad meer cijfers om de cijfers.

Ik ben business controller. Erg leuke plek, precies op het snijpunt tussen de harde financiele cijfertjes en de business ontwikkelingen (hoe gaan we onze klanten helpen).

Je maakt me zo nieuwsgierig. Wat doe je dan precies?
Het menselijk aspect negeren en je concentreren op het geld?
Op afstand beoordelen of mensen nuttig zijn of juist niet?
Om deze aspecten te kunnen beoordelen zou je eens zelf aan de slag moeten als verpleger of bejaardenverzorger. Misschien dat je dan anders piept.
Theorietjes en getallen zijn belangrijk, maar het is ronduit eng en onmenselijk als rekenwonders gaan bepalen hoe een verpleegster haar patienten moet behandelen.

Mijn tweede vraag: welke klanten helpen jullie dan?
Dat jij je eigen moeder uit de wind houdt is begrijpelijk en juich ik ook toe.
Maar laat andermans moeders, vaders en andere kwetsbare groepen ook met rust.
Kortom, waar is bij jou het menselijke aspect?

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 11:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Jip schreef:

Je maakt me zo nieuwsgierig. Wat doe je dan precies?
Het menselijk aspect negeren en je concentreren op het geld?
Op afstand beoordelen of mensen nuttig zijn of juist niet?
Om deze aspecten te kunnen beoordelen zou je eens zelf aan de slag moeten als verpleger of bejaardenverzorger. Misschien dat je dan anders piept.
Theorietjes en getallen zijn belangrijk, maar het is ronduit eng en onmenselijk als rekenwonders gaan bepalen hoe een verpleegster haar patienten moet behandelen.

Oh zeker, je moet er niet in doorschieten, maar je moet t ook niet negeren. Instellingen kunnen beter worden en efficienter werken met de juiste analyse en de juiste financiele sturing. En efficienter werken betekent meer geld om te investeren (in je werknemers, in nieuwe producten, in innovatie, althans in een commercieel bedrijf).

We leven meer dan ooit in een informatie samenleving. Een groot deel van de kunst van het besturen van een groot bedrijf ligt in die informatievoorziening (de enorme bak met onderliggende data gebruiken om er informatie van te maken) en daar de juiste conclusies uit te trekken.

T is ook onmenselijk als door financieel wanbeleid of inefficiency verpleegsters of werknemers geen salarisverhoging kunnen krijgen, als hun baan op de tocht komt te staan, of erger nog: als salarissen uberhaupt niet betaald kunnen worden.

Wat heb je liever? Een bedrijf wat financieel strak wordt geleid, gezond is en daarmee zn werknemers een behoorlijke baanzekerheid kan geven en een jaarlijkse salarisverhoging. Of een bedrijf wat vooral "sociaal" bezig is, heel erg lief is, maar wel constant onder financiele spanning staat waardoor de baanzekerheid van werknemers laag is en de jaarlijkse CAO onderhandeling elke keer weer een crime is. Zeg t maar.

Jij en Cliff gaan er te makkelijk van uit dat "het geld er wel is". Het geld is er niet zomaar. Bij de overheid misschien, omdat die onder dreiging van vrijheidsberoving ongelimiteerd geld bij haar burgers haalt. Bij een commercieel bedrijf is het geld er echt niet zomaar. Daar moet je hard voor werken en je moet er dus ook voorzichtig mee omgaan. Doe je dat niet? Dan dondert je bedrijf een keer in elkaar en staat een groot deel van je werknemers op straat. Wil je dat dan zo graag?

Quote:
Mijn tweede vraag: welke klanten helpen jullie dan?

Een behoorlijk deel van Nederland. Ik ga niet zeggen bij welk bedrijf ik werk, maar we zijn een bepalende factor in het functioneren van deze samenleving. Ben er trots op dat ik daar aan mee kan werken.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 15:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Moet ik dat nog uitleggen? Me dunkt dat we het hier vaak genoeg over Excel ridders, beroeps vergaderaars en managers van alle soorten gehad hebben.

Ehm... zo'n beetje de gehele IT sector kan zonder problemen thuiswerken. Dit geldt ook voor tal van andere beroepen.

Je gaat hier weer eens veel te kort door de bocht.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 15:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Instellingen kunnen beter worden en efficienter werken met de juiste analyse en de juiste financiele sturing. En efficienter werken betekent meer geld om te investeren (in je werknemers, in nieuwe producten, in innovatie, althans in een commercieel bedrijf).

Betekent tegelijkertijd:

1. Minder werkplezier
2. Meer werkdruk
3. Meer ziekteverzuim
4. In de commerciële kant: onevenredig meer salaris naar de top
5. Etc.

Er zijn veel meer kanten aan je verhaal. Efficiëntie en doorrekenen is jouw ding, prima, ik vraag ook vaak om stuur informatie. Maar ik ben ontzettend blij dat de informatievoorzieners zelden in de besluitvorming zitten. Althans, in een goede organisatie zou dat zo moeten zijn.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 17:01 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Betekent tegelijkertijd:

1. Minder werkplezier
2. Meer werkdruk
3. Meer ziekteverzuim
4. In de commerciële kant: onevenredig meer salaris naar de top
5. Etc.

Ligt er aan hoe je t inricht.

Zoals ik zei: jij gaat er te makkelijk van uit dat "het geld er wel is". Het geld is er niet zomaar. Bij de overheid misschien, omdat die onder dreiging van vrijheidsberoving ongelimiteerd geld bij haar burgers haalt. Bij een commercieel bedrijf is het geld er echt niet zomaar. Daar moet je hard voor werken en je moet er dus ook voorzichtig mee omgaan. Doe je dat niet? Dan dondert je bedrijf een keer in elkaar en staat een groot deel van je werknemers op straat. Wil je dat dan zo graag?

En ach, die topbeloningen. De top van een bedrijf maakt of breekt het bedrijf. T grappige is dat als het goed gaat met een bedrijf dat so called vooral de prestatie van de werknemers is. Als het slecht gaat met een bedrijf en over de kop gaat is t opeens de schuld van de top Laughing

Quote:
Er zijn veel meer kanten aan je verhaal. Efficiëntie en doorrekenen is jouw ding, prima, ik vraag ook vaak om stuur informatie. Maar ik ben ontzettend blij dat de informatievoorzieners zelden in de besluitvorming zitten. Althans, in een goede organisatie zou dat zo moeten zijn.

Informatievoorzieners niet, informatie duiders wel. Business controllers zijn, net als CFO's, juist onderdeel van de besluitvorming. Juist ook om besluitvorming vanuit verschillende disciplines (commercieel, operationeel, financieel, HR) te laten plaatsvinden.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2020 19:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Zoals ik zei: jij gaat er te makkelijk van uit dat "het geld er wel is". Het geld is er niet zomaar. Bij de overheid misschien, omdat die onder dreiging van vrijheidsberoving ongelimiteerd geld bij haar burgers haalt. Bij een commercieel bedrijf is het geld er echt niet zomaar. Daar moet je hard voor werken en je moet er dus ook voorzichtig mee omgaan. Doe je dat niet? Dan dondert je bedrijf een keer in elkaar en staat een groot deel van je werknemers op straat. Wil je dat dan zo graag?

Ik vind dit echt een enorm onzinverhaal, sorry...

Quote:
En ach, die topbeloningen. De top van een bedrijf maakt of breekt het bedrijf. T grappige is dat als het goed gaat met een bedrijf dat so called vooral de prestatie van de werknemers is. Als het slecht gaat met een bedrijf en over de kop gaat is t opeens de schuld van de top Laughing

Net als bij voetbal hè.

Quote:
Informatievoorzieners niet, informatie duiders wel. Business controllers zijn, net als CFO's, juist onderdeel van de besluitvorming. Juist ook om besluitvorming vanuit verschillende disciplines (commercieel, operationeel, financieel, HR) te laten plaatsvinden.

Ik weiger deze functies te erkennen als echte banen zolang er geen Nederlandse benaming voor is: Business controllers en CFO's

BerichtGeplaatst: Zo Jun 14, 2020 22:12 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Ik vind dit echt een enorm onzinverhaal, sorry...

Ik niet. Mensen die voor door de overheid betaalde instellingen gaan er te gemakkelijk van uit dat het geld er wel is of er komt. Wanneer is eigenlijk het laatste massa ontslag bij de overheid geweest?

Werknemers in het bedrijfsleven, en zeker die in het MKB, beseffen donders goed dat geld eerst verdiend moet worden voordat je t uit kunt geven. Hun baan hangt immers af van dat verdiende geld.

Quote:
Ik weiger deze functies te erkennen als echte banen zolang er geen Nederlandse benaming voor is: Business controllers en CFO's

Ach doe toch niet zo flauw, noem t financieel directeur en financieel adviseur. In de praktijk van het bedrijfsleven lopen engels en nederlandse termen dwars door elkaar, zeker in IT. Je kunt een business controller beschouwen als de financieel directeur van een onderdeel van een bedrijf.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 15, 2020 0:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ik niet. Mensen die voor door de overheid betaalde instellingen gaan er te gemakkelijk van uit dat het geld er wel is of er komt. Wanneer is eigenlijk het laatste massa ontslag bij de overheid geweest?

Werknemers in het bedrijfsleven, en zeker die in het MKB, beseffen donders goed dat geld eerst verdiend moet worden voordat je t uit kunt geven. Hun baan hangt immers af van dat verdiende geld.

Je vergeet even dat ik jarenlang zelfstandig ben geweest. Ik weet best hoe dat is. En ja, werken bij de overheid geeft zekerheid. Tegelijkertijd verdien je minder. Ofwel: je krijgt meer zekerheid tegen minder salaris.

En dat weet jij ook wel. Jij vindt geld zo belangrijk dat je nooit voor de overheid gaat werken. Ik heb bewust ingeleverd omdat ik andere zaken belangrijk vind. Maar zoals ik je al eerder gezegd heb: iemand die geologie bij de TU Delft heeft gestudeerd en bij de Shell gaat werken verdient bakken met geld. En krijgt status. Iemand die na zijn studie het onderwijs in gaat... oh, je bent docent aardrijkskunde?

Kijk, mensen maken keuzes. Dit is er gewoon één van. Ik heb ooit gekozen als zelfstandige opdrachten aan te nemen. 4k verdienen met 3 middagen werken. Ik werd er niet gelukkig van en maakte een andere keuze. Maar kom niet aan met dat 'geld is er altijd' verhaal. Als zelfstandig heb je meer vrijheid en kun je veel meer verdienen, het is gewoon een keuze.

Quote:
Ach doe toch niet zo flauw, noem t financieel directeur en financieel adviseur. In de praktijk van het bedrijfsleven lopen engels en nederlandse termen dwars door elkaar, zeker in IT. Je kunt een business controller beschouwen als de financieel directeur van een onderdeel van een bedrijf.

Ik weet best hoe het is, maar ik vind het taalverloedering. Sterker nog: ik vind het voornamelijk mensen die met Engelse termen proberen interessant over te komen en wat functies betreft meer proberen uit te stralen dan wat hun werk inhoudt. Een vriend van mij heeft jaren geroepen 'ik ben consultant'. Geen idee wat hij deed. Je kon het ook 100 keer vragen, maar het antwoord was altijd wazig.

Uiteindelijk bleek het gewoon een Excelridder, net als jij : D

Werk je ook 'agile'en/of via 'scrum? Vast wel. Mijn medewerkers weten in ieder geval dat ze met dat soort onzin bij mij niet hoeven aankomen. Noem het gewoon zoals het is. Nederlands is een mooie taal, zijn prima woorden om te omschrijven wat je eigenlijk wil.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 15, 2020 8:55 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Je vergeet even dat ik jarenlang zelfstandig ben geweest. Ik weet best hoe dat is. En ja, werken bij de overheid geeft zekerheid. Tegelijkertijd verdien je minder. Ofwel: je krijgt meer zekerheid tegen minder salaris.

Klopt, mindset he.

Quote:
Kijk, mensen maken keuzes. Dit is er gewoon één van. Ik heb ooit gekozen als zelfstandige opdrachten aan te nemen. 4k verdienen met 3 middagen werken. Ik werd er niet gelukkig van en maakte een andere keuze. Maar kom niet aan met dat 'geld is er altijd' verhaal. Als zelfstandig heb je meer vrijheid en kun je veel meer verdienen, het is gewoon een keuze.

Er loopt toch iets mis in je referentiekader dan Cliff. Er zit een wereld tussen 4k verdienen met 3 middagen werk en de overheid. Dat zijn bv zelfstandigen die met een volle werkweek helemaal niet zoveel overhouden en MKB'ers die hard werken voor zichzelf, daarnaast nog 10 gezinnen voorzien van inkomen en er zelf niet eens zoveel aan over houden.

Je onderschat echt hoezeer bij overheidsinstellingen ingebakken zit dat het geld er wel is.

Quote:

Werk je ook 'agile'en/of via 'scrum? Vast wel. Mijn medewerkers weten in ieder geval dat ze met dat soort onzin bij mij niet hoeven aankomen. Noem het gewoon zoals het is. Nederlands is een mooie taal, zijn prima woorden om te omschrijven wat je eigenlijk wil.

Nope, we werken niet agile.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 15, 2020 9:05 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Ehm... zo'n beetje de gehele IT sector kan zonder problemen thuiswerken. Dit geldt ook voor tal van andere beroepen.

Ik stel het inderdaad wat zwart wit.
Maar inderdaad, de IT sector bestaat voornamelijk uit autistische nerds die mensenschuw zijn (ik ken er een paar) en die zitten liever thuis met een pizzadoos naast het toetsenbord dan dat ze mensen moet aankijken
Door thuis te werken mis je het persoonlijke contact en dat is niet erg bevorderlijk.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 15, 2020 9:09 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Je hoort t Cliff! : D

BerichtGeplaatst: Ma Jun 15, 2020 9:51 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Op Quora werd er een vraag gesteld "welk beroep is overbodig"
Ik heb geantwoord "Manager".

De waanzin vandaag is namelijk dat de vele lage management in bedrijven de spuigaten uitloopt.
En niemand weet iets over de werkvloer.
De mensen die de productie maken of de zorg verlenen of voor de klas staan, worden heel slecht betaald.
Maar hoe meer werknemers een manager heeft op het kantoor, hoe hoger zijn/haar salaris is.
En er worden gewoon titels bedacht die niets voorstellen.
Coaches, consultants, workshop managers, beleid managers, project managers, gewoon bullshit.

Dit gebeurd ook in de politiek, gemeentes, en met de NGO's voor ontwikkelingshulp.
Zelfs met de WWF en andere organisaties voor dieren.

Diegene die echt iets doen zijn de Hands on Jobs.

Kijk naar deze uitzending van de VPRO Tegenlicht. Mijn bullshit baan.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018 2019/Mijn bullshitbaan.html

Elisabeth, ik ben het volledig met u eens.

Een waargebeurd verhaaltje:
Een neef van me ging voor het eerst werken. Hij kwam terecht bij een bedrijf met 15 medewerkers. Daar werkten 7 personen op het kantoor, vertelde hij me.
"Dan zijn jullie over 2 jaar failliet" vertelde ik hem, "Dan kun je die zaak mooi overnemen"
2 jaar later ging zijn baas failliet, hij heeft de zaak, die nu weer loopt als een trein, overgenomen, en drie x per jaar gaan ze met de hele mederwerkersclub op vacantie naar de wintersport enz. In de winter/voorjaar is het toch al wat minder in hun busines.
Ze barsten verder van het werk.
Zo kan het dus ook.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 15, 2020 17:54 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:

Geldt ook voor jouw beroep. Docenten hoeven niet meer voor de klas te staan maar kunnen volstaan hun kennis te delen via internet.
Mooi toch?