Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie » Kolonisatie beste wat een onontwikkeld land kan overkomen.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Kolonisatie beste wat een onontwikkeld land kan overkomen.
BerichtGeplaatst: Zo Jun 07, 2020 9:53 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Nederland werd in een ver verleden gekoloniseerd door de Romeinen. De Nederlandse bevolking nam de beste punten uit die Romeinse beschaving over, en bedde die pluspunten in, in hun eigen volksaard.
Via via werd daardoor eeuwen later onze Gouden Eeuw geboren, er werden bruggen gebouwd in onze kolonien, dammen aangelegd, betere landbouw inclusief kunstmest aangeleerd, en plaatselijk werd het leven van hun vrouwen meer gelijkgetrokken, slavernij werd door onze beschaving als eerste wereldwijd verboden, enz.
Als een kolonisatie leidt tot bruggenbouw, landbouwverbeteringen, medische vernieuwing, eerlijker rechtspraak, verbeterde stedenbouw, een stop op slavernij, betere scheepsbouw, enz, is het een zegen voor dat land.
In de huidige derde wereld heeft vroegere kolonisatie alleen maar voordelen voor hun eigen plaatselijke bevolking opgeleverd. Het bracht in de gekoloniseerde landen betere levens omstandigheden, Westerse ziekenzorg, enz bloeide op, enz.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 07, 2020 11:48 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Voor een deel heb je gelijk.

Echter de koopmannen en ondernemers van Kolonisatie hebben echter ver, veilig buiten het gezicht van het Nederlandse
volk (geen camera's, geen vliegverkeer, geen democratische controle) ook de slavernij - die er al bedreven werd- voortgezet.

Die neo-liberale uitbuiting van mensenlevens, milieu en klassenverschillen vindt nu nog steeds op grote schaal plaats.

De een zijn vrijheid is een afgedwongen armoedig bestaan voor de ander.

In een vrije markt is vrijheid een illusie en een privilege.. die grote groepen mensen van macht of invloed uitsluit.

Men zou beter kunnen spreken van de onvrije markt die in haar heerschappij over mensen
sterk totalitaire trekken vertoont..

De talrijke uitzendbureau's doen de rest en ontnemen werknemers hun laatste fundamentele rechten.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 07, 2020 18:22 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Joost Bakker schreef:
Voor een deel heb je gelijk.

Echter de koopmannen en ondernemers van Kolonisatie hebben echter ver, veilig buiten het gezicht van het Nederlandse
volk (geen camera's, geen vliegverkeer, geen democratische controle) ook de slavernij - die er al bedreven werd- voortgezet.

Die neo-liberale uitbuiting van mensenlevens, milieu en klassenverschillen vindt nu nog steeds op grote schaal plaats.

De een zijn vrijheid is een afgedwongen armoedig bestaan voor de ander.

In een vrije markt is vrijheid een illusie en een privilege.. die grote groepen mensen van macht of invloed uitsluit.

Men zou beter kunnen spreken van de onvrije markt die in haar heerschappij over mensen
sterk totalitaire trekken vertoont..

De talrijke uitzendbureau's doen de rest en ontnemen werknemers hun laatste fundamentele rechten.

Voor een groot deel heeft u gelijk. Maar het verschil in geestelijke en vroeger het spierballen onderscheid, zal in de huidige maatschappelijke structuur steeds blijven bestaan.
Als men nooit zal kunnen bv metselen wegens lichamelijke of geestelijke aangeboren achterstand, zal men nooit een huis kunnen bouwen. Dat zal dan een ander dat voor die persoon moeten doen. Als men er als onhandige sukkel, geen gelijke tegenprestatie tegenover kan zetten, zal de wel handige persoon ontevreden worden en of vertrekken naar een ander deel van de wereldbol, of hij zal de in zijn ogen luie figuur een blauw oog slaan. Het begin van een oorlog.
Het verschil in arbeidsprestatie uitbetalen, zal alleen via een onpartijdige computer lukken.
Nog meer regels.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 07, 2020 22:03 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Ik wijs dringend op dat Nederland en geheel West Europe na WO II toen de inkomens verschillen
tussen de directeur en arbeider zelden een factor 8 overtrof de hoogste economische
groei kenden.

Met de mega-verschillen (een salarisverhouding van 1: 100 of meer komt nu zelfs voor)
van nu zie je vrijwel geen economische groei...

BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2020 15:14 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Quote:
Nederland werd in een ver verleden gekoloniseerd door de Romeinen.
Alleen Zuid-Nederland, ten zuiden en ten westen van de Rijn , behoorde langere tijd tot het Romeinse rijk. Of je van kolonisatie kon spreken? Ze hadden versterkingen gebouwd waar soldaten de grens moesten bewaken tegen invallers; die soldaten waren later vaak germaanse huursoldaten, de officieren waren wel altijd romeinen, die na hun diensttijd terugkeerden naar Italië. Alleen in Limburg zijn enkele sporen van romeinse vestiging terug te vinden.

Quote:
De Nederlandse bevolking nam de beste punten uit die Romeinse beschaving over, en bedde die pluspunten in, in hun eigen volksaard.
De technologische vernieuwing die de Romeinen brachten (muntgeld, architectuur, wegenaanleg, nieuwe handelsroutes en -contacten) heeft invloed gehad, de cultuur ("volksaard") is er niet noemenswaardig door veranderd die veranderde pas ingrijpend met de kerstening.

Voor de rest klopt wel dat de infrastructuur die de kolonisatoren aanlegden evenals rechtssystemen, bestuursstructuren, onderwijs en gezondheidszorg welke door de kolonisatoren geschapen werden uiteindelijk de gekoloniseerden ten goede kwamen,
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2020 16:40 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Willem schreef:
Quote:
Nederland werd in een ver verleden gekoloniseerd door de Romeinen.
Alleen Zuid-Nederland, ten zuiden en ten westen van de Rijn , behoorde langere tijd tot het Romeinse rijk. Of je van kolonisatie kon spreken? Ze hadden versterkingen gebouwd waar soldaten de grens moesten bewaken tegen invallers; die soldaten waren later vaak germaanse huursoldaten, de officieren waren wel altijd romeinen, die na hun diensttijd terugkeerden naar Italië. Alleen in Limburg zijn enkele sporen van romeinse vestiging terug te vinden.

Quote:
De Nederlandse bevolking nam de beste punten uit die Romeinse beschaving over, en bedde die pluspunten in, in hun eigen volksaard.
De technologische vernieuwing die de Romeinen brachten (muntgeld, architectuur, wegenaanleg, nieuwe handelsroutes en -contacten) heeft invloed gehad, de cultuur ("volksaard") is er niet noemenswaardig door veranderd die veranderde pas ingrijpend met de kerstening.

Voor de rest klopt wel dat de infrastructuur die de kolonisatoren aanlegden evenals rechtssystemen, bestuursstructuren, onderwijs en gezondheidszorg welke door de kolonisatoren geschapen werden uiteindelijk de gekoloniseerden ten goede kwamen,

Het gaat niet speciaal om de Romeinse beschaving. Het gaat over koloniserende beschavingen over het algemeen.
De Westerse beschaving heeft veel goeds gebracht. Dankzij deze beschaving kunnen ontevreden personen nu protesteren en supermarkten plunderen.
Bij de Maja of Islamitische-beschaving liet je dat wel uit je hoofd. Daar ging je kop eraf, of desnoods die van je complete volk.
Voor het uitoefenen van ons soort beschaving moet je een bepaald innerlijk beschavingspeil bezitten. Als men dat niet bezit wordt het op den duur weer een dictatuur.(zie bv Eritrea of Zimbabwe)
Alleen via een dictatuur kon bv Chili met harde hand de democratie enigszins herstellen. Anders was het daar een chaos gebleven/geworden.

BerichtGeplaatst: Di Jun 16, 2020 10:15 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Persoonlijk ben ik tegen slavernij. Laat ik dat eerst schrijven.
Maar ik vraag me af of ik liever een slaaf zou wezen op een boerderij, of een net niet verhongerde turfsteker in Drenthe.
Die slaaf vertegenwoordigde kapitaal voor de plantage baas. Dus ook als er weinig werk was gaf de slavenhouder zijn slaaf eten en onderdak, anders was het kapitaal verlies.
Als de turfsteker en zijn gezin dood gingen van de honger in een krappe tijd, nam zijn baas daarna in betere tijden gewoon weer een andere turfsteker aan.
In mijn woonplaats verbaasde ik mij over de vele personen die geboortig bleken in het Friese Schelingerwoud?
Het bleek dat in het verleden straatarme mensen in het voorjaar hun kruiwagen volladen met wat pannen enz, naar de boot van Harderwijk kruiden, met vrouw en snotterend kroost passage boekten over de Zuiderzee naar Vollenhove, vandaar naar Schellingerwoud reden, waar ze maanden in een gegraven hol afgedekt met plaggen leefden. Het complete gezin verdiende wat geld voor de komende winter, door het schillen van Eikenstammetjes voor de leerindustrie.
Ik vraag me af wie het beter had. Die Eekschiller in zijn hol met die snotterende kleintjes, of een slaaf op een boerderij.

BerichtGeplaatst: Di Jun 16, 2020 13:18 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Laat ik dit eens terugschrijven .
Ik vraag me af of die snotterende kleintjes iets werd gevraagd ?
Slaven van turfstekers waren - naar mijn mening - beter af, omdat elk vluchthol hun eigendom werd, dat hij niet met 10 uit snot geboortige bedrijfsongelukige boerenkleintjes hoefde te delen, als de tijd van winterslaapjes voorbij was .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Jun 26, 2020 9:11 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

10 miljoenste schreef:
Laat ik dit eens terugschrijven .
Ik vraag me af of die snotterende kleintjes iets werd gevraagd ?
Slaven van turfstekers waren - naar mijn mening - beter af, omdat elk vluchthol hun eigendom werd, dat hij niet met 10 uit snot geboortige bedrijfsongelukige boerenkleintjes hoefde te delen, als de tijd van winterslaapjes voorbij was .

Het hol van de Eekschiller werd nooit hun eigendom. Dat bleef van de Friese landheer.
Als deze mensen terugkwamen in hun Veluwse woonplaats, moesten ze hun zuurverdiende centjes afdragen aan het persoon dat hen het vorige jaar het geld had voorgeschoten, om hun boodschappen te betalen. Deze mensen kwamen nooit van hun schulden af.
Ze woonden in een hut in hun woonplaats samen met de geit in dezelfde ruimte. Een hol met alleen een stenen schoorsteen, tussen het stuifzand waarin men een ton in de grond had gegraven die diende als waterput.
Ik begrijp niet dat niet meer Nederlanders dat weten. Dit is nog geen 100 jaar geleden. Toen kon men beter slaaf zijn, die had tenminste waarde.
Als ik met mijn buurjongetje naar zijn oma tussen de zandverstuivingen op bezoek ging, konden we zo op het dak stappen en over de nok lopen.
Ik werkte eens met een persoon die nog nooit voor een baas had gewerkt voor zijn 30ste. Daarvoor kwam hij aan de kost via stropen, bos-vosse en kraaienbessenplukken, en het zoeken naar eetbare paddestoelen. Brandhout haalden ze uit de bossen en vis uit de Zuiderzee.
Het lijfeigenschap werd pas rond 1900 in Voorpommern afgeschaft. Daar fiets je in een dag naartoe.

Turfstekers of Eekschillers waren al blij dat ze zelf eten hadden. Die hadden geen slaven. Omdat ze geen slaaf waren gingen ze vaak dood van de honger, kou en narigheid.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2020 8:30 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Eigenlijk moeten voorheen gekoloniseerde landen herstelbetalingen doen aan hun vroegere kolonisators, voor de bruggen en zelfs complete steden die door hun vroegere bestuurders werden gebouwd.
Djakarta werd bv als Batavia gebouwd op een moeras dat door Jan Pietersz Koen van de plaatselijke sultan werd gekocht. Wat is zo,n stad nu waard vraag ik me dan af. Ik zal eens uitzoeken of daar nog voorouderlijke Poendertjes met die koop waren gemoeid. Een mooi zakcentje op mijn oude dag.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2020 9:43 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Waar gaat dit over?
De Poenderts en Joosten uit het verre verleden hebben toch niks te maken met de westerse kolonieën?
Deze figuren zijn toch altijd 'trouw' gebleven aan hun eigen grondgebied?

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2020 9:52 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Eigenlijk moeten voorheen gekoloniseerde landen herstelbetalingen doen aan hun vroegere kolonisators, voor de bruggen en zelfs complete steden die door hun vroegere bestuurders werden gebouwd.

Dus als ik ongevraagd uw voortuin binnen wandel, tegen u zeg dat het vanaf nu mijn voortuin is, ik daar ongevraagd het gazon vervang door tegels en vervolgens weer mijn biezen pak, dan doet u het volgende : u trekt gewillig uw portemonnee om mij die tegels te vergoeden.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2020 9:55 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Lampje schreef:
Poendert schreef:

Dus als ik ongevraagd uw voortuin binnen wandel, tegen u zeg dat het vanaf nu mijn voortuin is, ik daar ongevraagd het gazon vervang door tegels en vervolgens weer mijn biezen pak, dan doet u het volgende : u trekt gewillig uw portemonnee om mij die tegels te vergoeden.

Heel scherp, Lampje. Vriendjes?

Cool

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2020 10:00 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Dat waren we al. En vriendjes hebben ook wel eens ruzie. Daar is niks mis mee.
Wink

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2020 11:23 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Poendert schreef:

Als we bij Batavia blijven kwam de heer Coen niet ongevraagd de voortuin van een sultan binnenwandelen. De heer Coen onderhandelde met de sultan,(de plaatselijke eigenaar van een waardeloos stuk moeras) Coen kocht dat moeras van die eigenaar, groef er kanalen in(dat konden de Nederlanders toen al goed) en bouwde op dat stuk moeras de stad Batavia. Hetzelfde flikten onze voorvaderen op Ceylon. Daar groeven ze een noodzakelijk kanaal voor de Sultan, en kregen in ruil de handelsrechten. Ook in de Oost kreeg men niks voor niks. Op Formosa werd eerst toestemming gevraagd aan de Chinezen. Z-Afrika was nagenoeg onbewoond nadat de Bantoenegers de oorspronkelijke bevolkng hadden uitgemoord. Kijk wat die brave Bantoe-negers uitvraten met de oorspronkelijke bevolking van Z-Afrika.
MFecane= genocide op de oorspronkelijke Z-Afrikaanse Khoisan volken door de negers.
Khoisan volken bestaan nu nog alleen waar ze door de Blanke Boeren werden beschermd.

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie