Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » Tavira, Algarve Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Mei 29, 2020 15:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Why are the Dutch so unbelievably rude?

BerichtGeplaatst: Za Mei 30, 2020 1:18 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Waar je ook niet van op hoeft te kijken is dat ze uitingen van iemands bezorgdheid over het feit dat zo vele Noord-Europiden zich naar sub-tropische en tropische toeristenoorden laten lokken en daar met (later aan de oppervlakte komende) huidkanker weer vandaan komen, grofweg opzij schuiven door er het stempel "rassentheorie" op te plakken.

Cliff schreef:
He jammer, ook hier de rassentheorie weer naar binnen gefietst.
Ga maar door met foto's Elisabeth! Veel leuker Smile

Of is dat meer iets dat men van Russen verwachten kan?
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Mei 30, 2020 8:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, die Nederlandse Russofobie hoeft hier ook niet verder ten toon gespreid te worden.

BerichtGeplaatst: Za Mei 30, 2020 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Mooi, dus feitelijk zijn er geen Rus-vrije hotels. Dat werd hierboven nog als feit gepresenteerd.

Ja hoor, jij je zin. Maar feitelijk kun je wel Russen-vrije hotels vinden.
Je kunt niet ontkennen dat dit speelt.

Quote:
Ik zou ook wel eens willen zien of mijn vrouw en ik daar dan niet zouden kunnen inchecken.

Als jij via een Russisch reisbureau boekt kom je niet bij dat hotel uit. Zo simpel is het. Het gaat niet om ieder individu te weren, dat is niet mogelijk, maar je kunt wel de grote massa weren.
En ik heb helemaal niks tegen jouw vrouw, net als dat er talloze nette Russen zijn is zij er ook eentje. Ik heb het over de massa die slecht bekend staat in de toeristische wereld.

Quote:

Klopt, Amsterdam is een sprekend voorbeeld daarvan. Maar er zijn nog steeds geen Hollanders-vrije hotels.
En wat jij hier aanhaalt maakt de Russen nog steeds niet beter.

Cliff schreef:
Ja, die Nederlandse Russofobie hoeft hier ook niet verder ten toon gespreid te worden.

Uh.... ik gaf Duitse links. Internationaal is het gewoon dat Russische toeristen niet erg geliefd zijn. Dat zal toch ergens aan liggen.
Heel veel mensen, inclusief ondergetekende, hebben geen goede ervaringen met Russische toeristen.
Waarom is dat? Omdat die mensen allemaal een Russenfobie hebben? Daar geloof ik geen barst van.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 2:40 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Over Russen gesproken.
We hadden een bruine kroeg op de Wallen maar je moest een doodlopende steeg in wat eindigde op een binnenplaats.
Daar staat een vrijstaand pakhuis uit 1599 en op de begane grond was het café.
In 1989 viel de Berlijnse muur en met Oud en Nieuw kregen we Amerikaanse en Russische militairen binnen.
Niet in uniform maar ze waren op verlof van uit Duitsland met open grenzen.
De Amerikanen uit Rhendalen en de Russen ergens uit Oost Duitsland.

Ze stonden naar elkaar te kijken en ik heb een Rus en een Amerikaan geroepen.
Ik zei dat de Amerikaan een dollar aan de Rus moest geven en de Rus een Roebel aan de Amerikaan.
Ik heb er een foto van gemaakt en gezegd dat de Koude Oorlog over was.
Ze hebben toen allemaal elkaars handen geschud. (ik ben beter dan al die wauwelende politici)

Later in 1990 kregen we een groep Russen binnen en die drinken Wodka en ik had maar 2 flessen, dus geleend bij de buren.
Maar ze wilden ook eten en we hadden alleen maar pinda's en tosti's en rookworst.
Ik heb gezegd dat ze bij de snackbar eten konden halen en hier opeten. Vette kip met frieten en 5 flessen Wodka.

Nog later kregen we een jong stel binnen en die vroegen of ik een gitaar had want ze wilden zingen.
Die had ik en ze zongen ballades, mooi maar zo triest zodat iedereen begon te roepen dat ze Kalinka moesten zingen.
Met tegenzin maar iedereen klapte mee. En ze kregen gratis wodka van andere klanten.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Elisabeth, je maakt Cliff weer blij voor vandaag. Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 16:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

't Is wel hoe ik Russen ervaar: vrolijk, gastvrij, geven je alles, zingen, eten en veel drinken.

Als je bij een tokkie hotel aan het buffet gaat kijken zie je gewoon tokkies. Nederlandse en Russische tokkies. Zo'n dik wijf met de 'DELANO' op haar arm getatoeëerd. Haar man die 's ochtend handdoekjes legt bij het zwembad.

Tokkies. Je hebt ze in alle nationaliteiten.

Tedje heeft het maar over zijn eigen ervaring. Ik durf het niet te vragen, maar ik wed dat het een goedkoop hotel was in Turkije of Egypte.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 18:08 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Met het vorderen van de wetenschap leren we het risico op corona-besmetting beter in te schatten.

Het risico op een tokkie-vakantie is echter al lang bekend.

-Campings: altijd een risico. Zoek anders de duurste uit om dat risico IETS te verminderen.

-Steden: hoe groter en populairder, hoe groter het risico. Kleine, nagenoeg onbekende steden: minder risico.

-Hutje op de hei: nauwelijks tot geen risico.

-All you can eat restaurants: wat denk je zelf?

-Kleine B&B in een dorp: nauwelijks risico.

Algemene stelregel: hoe meer massatoerisme, hoe groter het risico. En wat hotels betreft: let niet alleen op de grootte, maar ook op de formule: all-inclusive is het grootste risico. Ontbijtbuffet is tegenwoordig algemeen, maar als ook het avondeten in buffetvorm is verhoogt dat de kans op moddervette vreetzakken.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 1:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik had het niet beter kunnen uitleggen...

Kan nog toevoegen dat Rusland nogal een groot land is, met nogal veel inwoners. Ruim 8 keer zoveel als in Nederland. Neem dus alle Nederlandse tokkies (je vindt ze bv. veel op all inclusive resorts in Turkije en Egypte, Lloret de Mar, Chersonissos, campings, all you can eat restaurants) en verdubbel het aantal.

Verdubbel het nogmaals.

En ja, verdubbel het nogmaals.

Kijk, dat zijn een hoop tokkies. Statistische gezien zit je nu op hetzelfde aantal als Rusland. En daar concentreren de tokkies, net als de Nederlandse tokkies, zich dus voornamelijk aan de kust van Turkije en Egypte. Wil je een tokkievrije vakantie? Vermijd dan deze bestemmingen.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 10:05 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Nou dit begint nu een beetje een variant te worden van: hoe linkser de wijk, hoe slechter de wijk.

Wil je in een beetje nette buurt wonen? Vermijd linkse wijken Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 11:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Tedje heeft het maar over zijn eigen ervaring. Ik durf het niet te vragen, maar ik wed dat het een goedkoop hotel was in Turkije of Egypte.

Zoals ik al eerder in deze topic schreef, zet ik geen poot in die achterlijke islamitische landen. Daar woont mij te veel achterlijk volk.

Ik heb mijn ervaringen van goede hotels in London en Parijs, van een Baltische cruise en van mijn reis naar Rusland, het vorig jaar, waar ik anderhalve week lang Russen van alle rangen en standen heb gezien. En de Russische toeristen gedroegen zich niet goed; onbeleefd, slechte tafelmanieren en luidruchtig.
Ik ben zeer open en toegankelijk en zit binnen 10 minuten met mensen van alle nationaliteiten aan de bar te praten. Maar met Russen lukt dat niet. De mensen zijn ontoeschietelijke en nors en de bediening in winkels en hotels is onvriendelijk. Om over douane en andere grote petten maar te zwijgen (daar waren we ook voor gewaarschuwd).
De Russen waren de grootste toeristische tegenvaller van het afgelopen decennium (dat heb ik je het vorig jaar al verteld).

Nog maar eens: er zijn niet voor niets Russenvrije-hotels en er zijn geen Nederlander-vrije hotels. Dat heeft ene reden.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 16:47 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Weet je, in de Algarve zit een Nederlandse club.
Ik ben lid geweest in het begin voor informatie.
Zij hadden hun bijeenkomsten in Albufeira, ongeveer 70 km naar het westen.
Sinterklaas, nieuwjaarsborrel enz.
Ik ging daar niet naar toe maar als de nieuwe haring binnen kwam, was er haring happen.
Ik ging alleen en stond in de rij voor de haring en paling en Hollandse garnalen.
Iedereen sprak met elkaar in die rij..... maar daarna....
Er was een tafel met een vrije stoel, dus ik vroeg of ik daar kon gaan zitten.....
Nee die is bezet...en verder heb ik dus staande aan een hoge tafel mijn haring gegeten.
Niemand zei dat ik ergens kon aanschuiven.
Wat een stelletje verwaande kloten mensen waren dit, lid van golfbanen en zeilboten.
Dit zijn dan geen tokkies maar "hoogopgeleide" rijke apen.

Toen ik vertrok liep ik langs die tafel waar die stoel nog steeds leeg was.
Ik zei dat ze de toiletten moesten gaan controleren.
Waarom?
Nou diegene die daar zou zitten, is nog steeds niet gearriveerd.

Er werd maandelijks een blaadje uitgegeven. En ze vroegen voor een kerstverhaal.
Er werden 2 gepubliceerd, eentje over een kerstfeest en mijn verhaal over een dierenasiel.
Niemand wilde met kerst de katten verzorgen dus deed ik het.
Het asiel was helemaal leeg behalve 170 honden, die al verzorgd waren en 90 katten.
Het was doodstil en toen ik klaar was, ben ik op een stoel in de kattentuin gaan zitten.
En ze kwamen een voor een, ook de schuwe katten. En in de verte hoorde ik kerkklokken luiden.
De beste kerst ooit.

Het werd geplaatst maar met een mededeling dat ze verder geen dierenverhalen zullen plaatsen.
En dat terwijl zwerfdieren of gedumpte dieren hier een probleem is.
Mijn lidmaatschap op gegeven en verder heb ik er niets meer mee te maken.

De bla bla tokkies.....

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 19:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ja, dat zijn de pensionado's. Deze aso's willen daar met hun pensioen rijkelijk leven, maar als er stront aan de knikker is dan komen ze allemaal heel snel terug naar Nederland.
Daarom zeg ik al jaren dat AOW alleen maar uitgekeerd moet worden aan mensen die in Nederland wonen.

Maar dat is een andere discussie. Om in deze discussie te blijven: die Hollanders, waar jij het over hebt, laden die zich een bord met eten vol om er vervolgens een sigaret in uit te drukken? Nee hè?

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 21:00 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Tedje van Es schreef:
Ja, dat zijn de pensionado's. Deze aso's willen daar met hun pensioen rijkelijk leven, maar als er stront aan de knikker is dan komen ze allemaal heel snel terug naar Nederland.
Daarom zeg ik al jaren dat AOW alleen maar uitgekeerd moet worden aan mensen die in Nederland wonen.

Maar dat is een andere discussie. Om in deze discussie te blijven: die Hollanders, waar jij het over hebt, laden die zich een bord met eten vol om er vervolgens een sigaret in uit te drukken? Nee hè?

Nee hoor Tedje, dit zijn mensen die in Vale de Lodo en Quite de Lago wonen. Met villas van 2 miljoen euro's.
Nederlanders zijn vaak "ons kent ons" en kennen ze je niet dan ben je uit.
Niet allemaal maar de hufters wonen west van Faro. Daarom is oost van Faro zo leuk.

Hee ik krijg AOW en daar heb ik voor betaald. Ik ben 38% gekort op mijn AOW dat is 2% per jaar dat je niet in Nederland woont of je moet doorbetalen.
Het probleem met AOW is dat dit ook geld als je er woont en niet betaald. Uitkering of huisvrouw.
Het telt zodra je ingeschreven staat en niet of je wel of niet betaald en dat moeten ze veranderen.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 23:41 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tedje van Es schreef:

Zou de woningnood en de nu al veel te hoge bevolkingsdichtheid alleen nog maar verergeren.

Tedje van Es schreef:

Nee, die proppen haringen naar binnen die levend opengesneden zijn bij het kaken, palingen die levend gevild zijn nadat hun huid in 'n emmer zout water losgeweekt is, en garnalen die levend ingevroren zijn alvorens ze gepeld werden.
Nette mensen zijn dat.
-
BerichtGeplaatst: Di Jun 02, 2020 7:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Nog maar eens: er zijn niet voor niets Russenvrije-hotels en er zijn geen Nederlander-vrije hotels. Dat heeft ene reden.

Volgens mij hadden we net vastgesteld dat er geen Rus-vrije hotels waren. Maar goed, herhaling is de kracht van jouw argument. Dus ik laat je graag het laatste woord.

BerichtGeplaatst: Di Jun 02, 2020 7:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Nederlanders zijn vaak "ons kent ons" en kennen ze je niet dan ben je uit.
Niet allemaal maar de hufters wonen west van Faro.

Nederlanders in het buitenland, vooral in groepen, zijn inderdaad afschuwelijk. Probleem met ede Nederlander is dat hij bot en direct is, zich nergens voor schaamt en altijd maar dan ook altijd zijn mening moet geven. Bescheidenheid is hem totaal niet bekend.

Overigens merken ze dat al direct in Vlaanderen:

Bij een etentje in Brussel een aantal jaren geleden zei de ober na afloop tegen mij: „in België is het de gewoonte dat u iets op uw bord laat liggen, u hoeft hier niet alles op te schrokken zoals in Nederland.”

https://www.dagelijksestandaard.nl/2018/08/vlamingen-haten-nederlanders-en-niet-zon-beetje-ook-maar-echt-heel-intens/

Waar het in Nederland beleefd is 'je bordje leeg te eten' is het in heel veel andere landen onbeleefd: het geeft aan dat er te weinig eten was. In Rusland geldt dit dus ook. Ik kwam daar trouwens op de harde manier achter: toen ik voor het eerst at bij Russen at ik netjes mijn bordje leeg. Echter, men schepte dan telkens opnieuw op. Bezwaar maken had geen zin. Bord leeg betekent: ik heb nog honger. Ik heb te weinig. Bord vol laten betekent: ik heb genoeg.

't is een vrij simpel cultuurverschil wat de Calvinistische spaarzame Nederlanders hebben met een groot deel van de wereld. Denk daar dus maar aan als je de volgende keer bij het buffet staat en mensen uit andere culturen eten niet 'hun bordje leeg'.

(maar ach: de Nederlander is tegelijkertijd zo arrogant dat hij denkt dat zijn manier altijd het beste is)

BerichtGeplaatst: Di Jun 02, 2020 8:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Elisabeth schreef:
Nee hoor Tedje, dit zijn mensen die in Vale de Lodo en Quite de Lago wonen. Met villas van 2 miljoen euro's.

Dat zijn dus de mensen waar ik het over had; lekker vet daar wonen, maar snel terug als er stront aan de knikker is. Ik ken er verschillende die met hun grote mond daar zaten en nu terug zijn omdat de zorg, die ze op gegeven moment permanent moeten hebben, hier veel beter is. Aso's dus, die niet solidair zijn en wel een aanspraak doen op ons solidariteitsprincipe waar onze zorg op gebouwd is.
Maar zij drukken hun sigaretten niet uit op een bord vol met eten.

Quote:
Hee ik krijg AOW en daar heb ik voor betaald.

Ik blijf bij wat ik over AOW zei.
Je hebt nergens voor betaald, AOW werkt volgens het omslagstelsel; de geïnde premies worden meteen uitbetaald aan de mensen die AOW krijgen. Het is dus iets anders dan een pensioen waarvoor je zelf betaalt en wat een "spaarpotje" is.

De bedoeling van AOW is dat werkende Nederlanders, die in Nederland wonen, een premie afdragen waarmee een uitkering betaald wordt aan Nederlanders die een bepaalde leeftijd hebben en te oud zijn om te werken.
Het staat onder druk vanwege de toenemende vergrijzing, maar dat is nog niet alles. Het systeem werd bedacht toen iedereen tot z'n dood in Nederland bleef wonen. Het werkt ook het beste als het een gesloten systeem is waarbij de AOW-uitkeringen weer in Nederland besteed worden, omzet en winst genereren en dus ook weer belastinggeld in de staatskas terecht laat komen.

Nu een groot deel van de AOW-uitkeringen het land uitvloeit komt daar niks meer van in de staatskas terug.
De Nederlandse regering is niet voor niets al jarenlang bezig met het beteugelen van deze uitkeringen aan mensen die in het buitenland wonen, door de hoogte van de uitkering aan te passen aan de levensstandaard van dat land.
Een volgende stap zou kunnen zijn om geen AOW uit te keren aan mensen die niet in Nederland wonen. Dit omslagstelsel is anders niet meer te betalen.
Maar dit is een heeeeel andere discussie,

BerichtGeplaatst: Di Jun 02, 2020 8:07 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Volgens mij hadden we net vastgesteld dat er geen Rus-vrije hotels waren. Maar goed, herhaling is de kracht van jouw argument. Dus ik laat je graag het laatste woord.

O ja? Volgens mij hadden we vastgesteld dat die er wel zijn (hotels en resorts die niet met Russische bureau's samenwerken).

BerichtGeplaatst: Di Jun 02, 2020 11:10 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Tedje schreef:
Dat zijn dus de mensen waar ik het over had; lekker vet daar wonen, maar snel terug als er stront aan de knikker is. Ik ken er verschillende die met hun grote mond daar zaten en nu terug zijn omdat de zorg, die ze op gegeven moment permanent moeten hebben, hier veel beter is. Aso's dus, die niet solidair zijn en wel een aanspraak doen op ons solidariteitsprincipe waar onze zorg op gebouwd is.

Nee Tedje, deze mensen hebben vaak geen residential en zijn niet echt geëmigreerd.
Ze hebben hun NL rijbewijs nog en zijn verzekerd in Nederland.
En de zorg is hier veel beter dan in Nederland maar dat weten ze niet.
Omdat ik in het boekje stond van de Nederlandse club met mijn beroep, werd ik benaderd door iemand in Carvoeiro.

Zijn vrouw had parkinson en hij vroeg ik daar wilde gaan wonen. Dat is 90 km hier vandaan.
Kreeg mijn eigen appartement plus gebruik van auto.
Ik heb hem gewezen op particuliere thuiszorg en die komt iedere dag en niet afgemeten van 1 uurtje.
Hij heeft mij hartelijk bedankt want hij wist het niet.
Ben je resident dan heb je recht op het Rode Kruis en die komt iedere dag om te wassen.
En s'middags met een lunch bestaande uit voor- hoofd- en nagerecht. Kosten €350,- per maand.

Verder over AOW. Voor 100% AOW moet je vanaf je 15de in Nederland gewoond hebben.
Je hoeft niet te werken, alleen ingeschreven in het bevolking register telt.

Ik werkte met mijn 19de op een kwekerij in Hoensbroek maar stond ingeschreven in België.
Gelukkig heeft mijn baas mijn sociale lasten betaald.
Daarna een jaar naar Boskoop, ik stond niet ingeschreven, wist dat niet.
De AOW kon mij niet terug vinden dus zou ik een jaar verliezen.
Gelukkig had ik mijn rapport kaart nog. Voorop mijn naam en adres, achterop mijn vaders naam plus adres.
Ze hebben het geaccepteerd dat ik niet iedere dag naar België reisde.
Daarna een jaar in Maastricht, gewerkt in het Natuur historisch museum.
Niet ingeschreven maar weer gelukkig betaalde mijn baas mijn sociale lasten.
Toen pas ingeschreven, niemand vertelde dat in die dagen.

Het is vreemd want Marokkanen die vertrekken naar Marokko en hun AOW krijgen, krijgen bezoek van de SVB.
Die leggen uit aan hun vrouwen dat ze recht hebben op AOW, ook al hebben ze nooit gewerkt of betaald.
Maar ze hebben er gewoond. Dus hebben ze recht op AOW.

De SVB komt ook naar Portugal en bellen aan. Om te kijken of je alleen of samen woont.

Ik zou ook nog 4 jaar gemist hebben omdat we vertrokken toen ik 15 werd.
Maar mijn vader heeft met terugkeer in een klap 4 jaar achterstallig AOW betaald.
En hij heeft een brief geschreven naar de SVB dat hij betaald heeft en dat zijn kinderen minderjarig waren.
Dat hebben ze ook geaccepteerd.

Quote:
De bedoeling van AOW is dat werkende Nederlanders, die in Nederland wonen, een premie afdragen waarmee een uitkering betaald wordt aan Nederlanders die een bepaalde leeftijd hebben en te oud zijn om te werken.

Dat was de bedoeling maar dat gebeurd niet. Asielzoekers met een verblijfsvergunning, met een uitkering, krijgen dus ook AOW.
En ook als je wel werkt maar er niet woont. Zoals mensen die net over de grens wonen.
Anders betaal je voor iets waar je geen recht op zou hebben!

BerichtGeplaatst: Di Jun 02, 2020 12:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Elisabeth schreef:
Nee Tedje, deze mensen hebben vaak geen residential en zijn niet echt geëmigreerd.
Ze hebben hun NL rijbewijs nog en zijn verzekerd in Nederland.

Ik heb ook niet gezegd dat ze geen Nederlandse staatsburger meer zijn. Het zijn de pensionado's die daar lekker weer spelen maar hier komen profiteren als er stront aan de knikker is. Echte aso's dus.
Zoals gezegd ken ik er een paar.

Quote:
En de zorg is hier veel beter dan in Nederland maar dat weten ze niet.

Ja? Is dat zo?

Quote:
Het is vreemd want Marokkanen die vertrekken naar Marokko en hun AOW krijgen, krijgen bezoek van de SVB.
Die leggen uit aan hun vrouwen dat ze recht hebben op AOW, ook al hebben ze nooit gewerkt of betaald.

Te gek voor woorden.

Quote:
Asielzoekers met een verblijfsvergunning, met een uitkering, krijgen dus ook AOW.

Volgens mij moet je Nederlands staatsburger zijn.

BerichtGeplaatst: Di Jun 02, 2020 13:46 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tedje van Es schreef:

Goed kans dat ze die zorg veel eerder nodig gehad zouden hebben wanneer ze als inactieven in het overvolle gestresste Nederland hadden blijven wonen.

Vaak zijn ze ook nog 'ns (deels) van sub-tropische origine zodat ze de Zuid-Europese zon echt wel nodig hebben om weer gezond te worden na hun langdurige werkzame verblijf in het voor hen (deels) ongeschikte Nederlandse gematigd klimaat.
-
BerichtGeplaatst: Di Jun 02, 2020 15:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Die pensionado's zijn allemaal witte Hollanders die graag in een tropisch paradijs wonen, maar wel niet Nederland los willen laten omdat het daar onder de streep toch beter is. Zo solidair zijn ze...

BerichtGeplaatst: Wo Jun 03, 2020 7:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ga ik misschien ook wel doen, maar dan in de zomer hier leven en in de winter in Italië. Waarom zou je niet in twee landen kunnen leven?

BerichtGeplaatst: Wo Jun 03, 2020 10:38 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Nee hoor, alleen ingeschreven zijn en een verblijfsvergunning.
Mijn man had pas na 5 jaar zijn Nederlandse paspoort maar we hadden ondertussen een bedrijf en hij betaalde ook sociale lasten.
Je hoeft geen Nederlandse Staatsburger te zijn. Dat ben ik nu ook niet, wel een Nederlands onderdaan.

Nederland had AWBZ ook in o.a. Marokko en in Frankrijk, Spanje en Portugal.
Dit wordt afgetrokken van je AOW.
Maar plotseling werd dit door Hogervorst afgeschaft.
Ik werkte voor de AWBZ.
We hadden ziekenhuis bedden en rolstoelen enz.
Dit werd afgeschaft omdat in Marokko fraude werd geconstateerd.
Terwijl hier alles in orde was maar ja als ze die niet zouden afschaffen dan was het discriminatie tegenover Marokko.
Het wordt nog steeds afgetrokken van je AOW maar je hebt er geen recht op.

Zorg hier: aanmelden bij de Center de Saude en je betaalt via belastingen.
Het ziekenhuis is overvol want het is bijna gratis.
Lange wachtlijsten dus.
Toen ik mijn pols brak, naar de Eerste Hulp.
€7,- voor een foto en zetten met gips.
Na 5 weken terug, €7,- voor een foto en het afhalen van het gips.

Privé ziekenhuizen zijn goed maar je moet dan privé verzekerd zijn.
Of cash betalen.
Center de Saude kost een huisarts €7,-. Ga je naar een privé huisarts kost het €45,-
Ik heb een kaartje van Nederland European Health Insurance Card. CAK
Geldig in heel Europa behalve voor in het land waar je woont???
Dus ik kan naar Spanje of naar Nederland gaan voor een operatie maar dit geld niet in Portugal???
Dat is de logica van de EU.

En het grappige is dat iedereen elkaar aanspreekt met de officiële voornaam.
Dus Dr Juan of Louse Philippe of Carlos. En andersom.
Ik zat in de wachtkamer en plotseling werd Elisabeth omgeroepen.
Een paar keer want ik reageerde niet.
Het is mijn offiële voornaam maar niet mijn roepnaam en je verwacht je achternaam.
Dit komt omdat iedere Portugees 2 achternamen heeft.
Eerst je moeders naam en daarachter je vaders naam.
Dus in een gezin zijn verschillende achternamen.
Het is makkelijker om de voornaam te gebruiken.

En ik heb 3 voornamen en die worden ook voluit gedrukt op je rekeningen.
Terwijl in Nederland zijn dat 3 letters.
In Spanje is je eerste achternaam van je vader en daarachter van je moeder.

In Eindhoven heb ik in het Maxima ziekenhuis mijn man 2 x zelf gewassen want er was weinig personeel.
Dus in Nederland is de zorg achteruit gekelderd. Ook in 10 dagen geen arts gezien en hun uitslag was verkeerd.

En dan de Nederlanders die nog een adres in Nederland hebben.
Om hun rijbewijs te laten vernieuwen, vliegen ze terug.
Ik begrijp dit niet want ze rijden in een Portugese auto.
Dan ruil je toch je rijbewijs om!
Ik heb ondertussen 5 verschillende rijbewijzen gehad.

https://www.svb.nl/nl/aow/aow-buiten-nederland/wat-gaat-er-van-uw-aow-af-buiten-nederland

Je kunt kiezen uit Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans, Turks en Pools.
Dus Tedje, iedereen die betaald heeft voor AOW heeft recht om die te krijgen, ook in het buitenland.

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling