Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » Tavira, Algarve Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Aug 26, 2020 4:26 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Ik ben in Algarve bij een nicht geweest die daar woont, niet ver van Faro, en ja het weer was er prima, niets op aan te merken, zo eind September. Het landschap kan er bekoorlijk zijn, maar vergeleken met minder of ongerept Nederland, heb ik het intens groene vochtige Nederland, van Giethoorn, De Mieden, Friese zuidwesthoek, Noorderleech, Hunzingo, Fivelingo, Humsterland, Oostdongeradeel, Bosplaat liever.

Dat is uiteraard kwestie van smaak, maar ik herken zeker iets van de plaatjes van Natubico.

Portugal en zeker de Algarve is mij te dor, te heet en te stoffig. Maar ja ik was geboren in de friese kwelders en heb 36 jaar gewoond in regenachtig zuidchili.

Wat niet wegneemt dat je er enorm lekker vis kunt eten, de mensen er herkenbaar aardig zijn, ofschoon het portugees wat daar gesproken wordt maar moeilijk te volgen is voor mij, ik ben gewend aan de braziliaanse varianten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Wo Aug 26, 2020 16:16 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Klinkt als Calabrië Smile

Heb jij CV in huis Elisabeth? Ik had dat in mijn eerste huis in Italië niet, maar daarna wel. Er zijn daar best wat huizen die in de wat koudere maanden (echt koud wordt het ook niet) de boel warm houden met de open haard.

Nee ik heb geen CV. In de woonkamer een open haard met een glazen deur en een ventilator die de warme lucht de kamer inblaast.
En in november 700 kg hout bestellen.
Maar ik heb nu ook in de woonkamer een airco die in de winter warme lucht geeft en in de zomer dus verkoeling.
De rest van het huis niets behalve elektrische deken op bed en in de logeerkamer.
Waar ook een elektrisch kacheltje staat voor het geval dat.
Dat is genoeg en de rolluiken staan altijd, zomer en winter, een stukje open.
Voor mijn dieren zodat ze naar buiten kunnen.

En je went aan de temperatuur omdat het langzaam gaat. Dus in september zijn de nachten koel, dekbed er op.
In december, januari en februari koel 20ºC en s'nachts 5ºC.
In maart hoef je geen verwarming, open haard meer aan te zetten tot en met november.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 26, 2020 16:22 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Nabico schreef:
Nou ja, "iedereen"; iedereen die over voldoende pigment beschikt eigenlijk. Dus zeg maar zwartharig is. Want wie dat niet is zal daar in het uiterste zuiden van Europa toch wel zoveel mogelijk binnen moeten blijven als de zon schijnt. En binnen kun je de natuur niet bewonderen.

Iedereen heeft pigment maar je moet langzaam bruin worden.
Toeristen gaan de eerste dag voor 8 uur in de zon zitten en dan verbrandt juist de delen die normaal bedekt zijn.
Dus niet de armen maar wel de schouders en rug.
Jij met je zwartharige, er zijn Portugezen die rood haar hebben, de Kelten zijn hier ook geweest.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 26, 2020 16:28 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Willem schreef:
Ik ben in Algarve bij een nicht geweest die daar woont, niet ver van Faro, en ja het weer was er prima, niets op aan te merken, zo eind September. Het landschap kan er bekoorlijk zijn, maar vergeleken met minder of ongerept Nederland, heb ik het intens groene vochtige Nederland, van Giethoorn, De Mieden, Friese zuidwesthoek, Noorderleech, Hunzingo, Fivelingo, Humsterland, Oostdongeradeel, Bosplaat liever.

Dat is uiteraard kwestie van smaak, maar ik herken zeker iets van de plaatjes van Natubico.

Portugal en zeker de Algarve is mij te dor, te heet en te stoffig. Maar ja ik was geboren in de friese kwelders en heb 36 jaar gewoond in regenachtig zuidchili.

Wat niet wegneemt dat je er enorm lekker vis kunt eten, de mensen er herkenbaar aardig zijn, ofschoon het portugees wat daar gesproken wordt maar moeilijk te volgen is voor mij, ik ben gewend aan de braziliaanse varianten.

Ben je weleens terug geweest naar Nederland Willem?
Ik hou niet van vlakke polders waar een Noord-Oosten wind over waait.
De Algarve is niet te stoffig in het regen seizoen en Porto in het Noorden is koel.

En Chili, open daar eens een topic over. Ik weet er weinig vanaf en je denkt "Zuid Amerika" dus warm en tropisch.
Inderdaad is het Portugees hier heel moeilijk te verstaan. In Lissabon is het duidelijker en er zitten hier veel Brazilianen, die ik beter versta.

BerichtGeplaatst: Do Aug 27, 2020 4:25 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Elisabeth schreef:
Iedereen heeft pigment maar je moet langzaam bruin worden.

't Gaat erom hoeveel pigment iemand heeft.
Wie er veel heeft is al bruin; dat spul is namelijk lichtbruin van kleur; maar 'n echte Skandinavier is bijna wit; die heeft dus heel weinig pigment en dat moet ook, want anders kan de relatief zwakke zonneschijn in het hoge Noorden niet z'n weldadige werking uitoefenen door de huid heen.
Maar dichter bij de zon en dus zuidelijker zijn de zonnestralen sterker en dus ook de UV-stralen die daarin zitten.
Ook als men daar met weinig pigment geleidelijk aan bruin wil worden blijft het feit dat men te weinig bescherming heeft tegen de UV-stralen en dus ook geleidelijk aan huidkanker kan oplopen.

Elisabeth schreef:
Jij met je zwartharige, er zijn Portugezen die rood haar hebben, de Kelten zijn hier ook geweest.

Er zijn Nederlanders die zwart kroeshaar hebben, maar dat zegt niets over hoe de autochtone Nederlander er uit ziet; dat wordt bepaald door de afstand van z'n land tot de zon en hoeveel pigment hij daardoor nodig heeft en mag hebben.
Daarom zijn autochtone Nederlanders medium- tot donkerblond of goudblond.
Autochtone Portugezen moeten wel gitzwart haar hebben; anders zouden ze te weinig beschermend pigment bezitten.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Aug 27, 2020 4:50 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Elisabeth schreef:
En Chili, open daar eens een topic over. Ik weet er weinig vanaf en je denkt "Zuid Amerika" dus warm en tropisch.

Alleen het noordelijke deel van Chili ligt in de tropen.
De rest (ca. 2/3) in de Subtropen.
-
BerichtGeplaatst: Do Aug 27, 2020 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik vond Portugal altijd leuk met aardige mensen, vooral de prachtige tegelafbeeldingen over hun koloniale tijd en de pittoreske dorpje spraken me aan. Maar richting de Algarve was het mij altijd veel te heet, zelfs in het voorjaar.
Een oude kameraad woont er al jaren.
Ik vroeg me altijd af hoe die koeien en stieren op die omheinde stukken uitgedroogde grond daar aan de kost kwamen.

BerichtGeplaatst: Za Aug 29, 2020 17:31 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Er leven weinig koeien en stieren in de Algarve.
Hier heb je kuddes geiten en die lopen met de geiten hoeder en zijn hond overal op het land.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 09, 2020 2:04 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Over stieren gesproken.

Zie dat er in Portugal op 'n heel andere manier met stieren gevochten wordt dan in Spanje.

't Gaat voornamelijk te paard en met nogal wat ceremonieel vertoon.

Ook wordt de stier niet in de ring gedood.

(Of dat naderhand alsnog gebeurt is niet zo gauw duidelijk geworden).

https://www.youtube.com/watch?v=G0zM3sHzE5g
-
BerichtGeplaatst: Wo Sep 09, 2020 2:28 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Maar dan:

"Betekent coronacrisis einde voor stierenvechten in Spanje?"

https://inspanje.nl/cultuur/13560/betekent-coronacrisis-einde-voor-stierenvechten-in-spanje/

Zal in Portugal dus wel niet veel anders liggen.

-
BerichtGeplaatst: Wo Sep 09, 2020 6:19 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Elisabeth schreef:
Hier heb je kuddes geiten en die lopen met de geiten hoeder en zijn hond overal op het land.

Dat gaan we vanaf volgende week maar eens met eigen ogen aanschouwen.

Real zet dan voet aan de grond op het groene Algarve, een kilometer of 30 ten westen van Tavira, maar op veilige afstand van de welbekende hotspot Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Sep 09, 2020 8:44 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Een Australische neef en nicht waren een paar jaar in Nederland. Ze zijn blij dat ze terug kunnen naar de droge grasvlakten van Australië. Het is ze hier te groen.
Ik sprak onlangs met een Ierse kennis die hier al jaren woont. We waren het erover eens dat Nederland veel groener is dan Ierland.
Het is maar net wat je gewend bent.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 09, 2020 20:07 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Real schreef:
Elisabeth schreef:

Real zet dan voet aan de grond op het groene Algarve, een kilometer of 30 ten westen van Tavira, maar op veilige afstand van de welbekende hotspot Very Happy

U heeft uw reis naar Rhodos om weten te boeken begrijp ik ?

BerichtGeplaatst: Wo Sep 09, 2020 20:39 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Lampje schreef:

Yessss Very Happy

Drie keer is scheepsrechts zullen we dan maar denken Lampje.

BerichtGeplaatst: Do Sep 10, 2020 13:13 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Real schreef:
Elisabeth schreef:

Leuk, 30 km ten westen van Tavira ligt ongeveer Olhao en kleine dorpjes.
Het is nog steeds 27 - 29 graden en s'nachts koelt het af naar 22ºC.
Het zee water is nu heerlijk warm. Het is niet groen maar geel.
Ik zit vaak om 4 - 5 uur bij de Black Anchor, langs de rivier, Ierse pub/restaurant, chef-kok is Nederlander.
Er zijn muggen maar deet helpt goed.
Dus ik zie je bij de Ier?

BerichtGeplaatst: Do Sep 10, 2020 21:03 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Elisabeth schreef:

Ik zit vaak om 4 - 5 uur bij de Black Anchor, langs de rivier, Ierse pub/restaurant, chef-kok is Nederlander.

Dan is het wat verder Elisabeth. We verblijven in Gale, een kilometer of 10 westelijk van Albufeira. Heb je misschien ook een adres van de pub?

BerichtGeplaatst: Vr Sep 11, 2020 4:22 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Elizabeth schreef:
Quote:
"En Chili, open daar eens een topic over. Ik weet er weinig vanaf en je denkt "Zuid Amerika" dus warm en tropisch."

Van Noord naar zuid. Alleen het uiterste noorden is tropisch (savanneklimaat), daar wil banaan en ananas groeien, vroeger werd daar suikerriet verbouwd. Eigenlijk maar een dunne strook van zo`n 50 kilometer rondom de Azaparivier, daaronder wordt het eigenlijk al te droog en te woestijnachtig. Daarna volgt zo`n 1.000 kilometer woestijn en woestijnsteppe alleen in de rivierdalen en oases wordt enige landbouw bedreven. Daaronder een 1200 kilometer lange strook subtropische klimaten die al naargelang men zuidelijker komt vochtiger wordt. Zo`n 300 kilometer ten noorden van Puerto Montt krijgt het klimaat een gematigd karakter en ten zuiden van Puerto Montt tot aan Punta Arenas een almaar koeler zeeklimaat. In Punta Arenas vroren afgelopen winter de meertjes dicht en kon er geschaatst worden. Een jaar of 20 geleden was de sensatie helemaal: met auto´s kon er over het ijs gereden worden. Vuurland is plaatselijk al toendra-achtig. Ik zit door de week op dezelfde breedtegraad als Puerto Montt, aan de kust. Dus warm en subtropisch, nee. Des zomers kan het warm worden; er zijn altijd wel een paar weken met temperaturen tussen de 25ºC en 30ºC, en des winters misschien een tot twee weekjes van 2 graden onder nul 's nachts en 8 graden boven nul overdag. Osorno, waar ik in de weekeinden verkeer, is makkelijk een graad of 3 warmer in de zomer en een graad of twee kouder in de winter.

Van west naar oost is er een kustgebergte en middendal en de Andes, die ten noorden van Concepción op meerdere plaatsen boven de 5.000 meter reiken. Daar kan dan weer een groot deel van het jaar geskied worden.

Chili is dus allerminst een tropisch land, Argentinië en Uruguay zijn dat evenmin, trouwens. Argentinië en Uruguay zijn gemiddeld iets vochtiger op dezelfde breedtegraad : zij hebben een warme zeestroom voor de kust, wij de koude Humboldtstroom (hoewel in sommige jaren de warme Niño-stroom die van Ecuador komt wel tot Valdivia het water opwarmt). Buenos Aires en Mar del Plata hebben warme en vochtige zomers met veel onweersbuien, Santiago en Concepción (ongeveer zelfde breedtegraad) hebben warme en droge zomers. Niño-jaren zijn veel regenachtiger dan het gemiddelde.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Sep 11, 2020 13:24 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Real schreef:
Elisabeth schreef:

Dan is het wat verder Elisabeth. We verblijven in Gale, een kilometer of 10 westelijk van Albufeira. Heb je misschien ook een adres van de pub?

Maar dan heb je verkeerde informatie gegeven Real.
Albufeira ligt 70 km ten westen van Tavira en Gale is dus 80 km te westen van Tavira.
Dus de Westkant.
En het zeewater is daar kouder dan aan de oostkant.
De snelweg A22 is een tolweg. De N125 loopt van Oost naar West maar dat gaat door dorpjes heen

https://www.google.com/maps/place/The+Black+Anchor/@37.1286207,-7.6530102,569m/data=

Rua Joäo Vaz Corte Real. Parkeerplaats langs de rivier. Verkeer dat van een burg afkomt heeft altijd voorrang.
Ook al komen ze van links. Lopen langs de rivier en dan kom je er vanzelf. Dat is auto vrij.
Vanaf de snelweg Tavira in, bij de rotonde met een zeil, 3/4 en dan over de hoge brug en vlak daarna links af.
Naar beneden rijden, weer links af, langs een blauwe brug en dan de parkeerplaats op.

https://www.google.com/maps/dir/Gal%C3%A9,+Guia/Tavira/@37.1208484,-8.2564908,10z/data=

BerichtGeplaatst: Vr Sep 11, 2020 13:30 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Willem schreef:
Elizabeth schreef:
Quote:
"En Chili, open daar eens een topic over. Ik weet er weinig vanaf en je denkt "Zuid Amerika" dus warm en tropisch."

Van Noord naar zuid. Alleen het uiterste noorden is tropisch (savanneklimaat), daar wil banaan en ananas groeien, vroeger werd daar suikerriet verbouwd.

Interessant Willem maar wil je dit in je topic Chili zetten en niet in het topic Tavira!
Want anders wordt het een chaos. Als je dat doet dan kan ik je veel vragen stellen.
Ik ken alleen Suriname en Frans Guyana.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 11, 2020 21:28 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Real schreef:
Lampje schreef:

Yessss Very Happy

Veel plezier, Real!
Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Sep 11, 2020 22:29 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Elisabeth schreef:
Real schreef:
Elisabeth schreef:

Albufeira ligt 70 km ten westen van Tavira en Gale is dus 80 km te westen van Tavira.
Dus de Westkant.
De snelweg A22 is een tolweg. De N125 loopt van Oost naar West maar dat gaat door dorpjes heen

https://www.google.com/maps/place/The+Black+Anchor/@37.1286207,-7.6530102,569m/data=

Rua Joäo Vaz Corte Real. Parkeerplaats langs de rivier. Verkeer dat van een burg afkomt heeft altijd voorrang.
Ook al komen ze van links. Lopen langs de rivier en dan kom je er vanzelf. Dat is auto vrij.
Vanaf de snelweg Tavira in, bij de rotonde met een zeil, 3/4 en dan over de hoge brug en vlak daarna links af.
Naar beneden rijden, weer links af, langs een blauwe brug en dan de parkeerplaats op.

https://www.google.com/maps/dir/Gal%C3%A9,+Guia/Tavira/@37.1208484,-8.2564908,10z/data=

OK ga ik even opslaan Elisabeth! Je eerdere temperatuur melding kwam al een beetje hoog op me over. Ik ben ooit een weekje in Albufeira geweest toen het er nog relatief rustig was een jaar of dertig geleden. Als ik me goed kan herinneren in de maand juni en toen was het zeewater al niet al te warm, waarschijnlijk door de invloed van de Atlantische Oceaan. Wat mij toen al opviel is dat de Algarve veel groener is dan andere landen rond de Middellandse Zee en dat ik toen al zei: hier wil ik een keertje naar terug. Het heeft even geduurd Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Sep 11, 2020 22:30 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Lampje schreef:
Real schreef:
Lampje schreef:

Yessss Very Happy

Veel plezier, Real!
Very Happy

Bedankt Lampje Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Sep 12, 2020 0:11 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Real schreef:
Elisabeth schreef:
Real schreef:
Elisabeth schreef:

Dus de Westkant.

OK ga ik even opslaan Elisabeth! Je eerdere temperatuur melding kwam al een beetje hoog op me over. Ik ben ooit een weekje in Albufeira geweest toen het er nog relatief rustig was een jaar of dertig geleden. Als ik me goed kan herinneren in de maand juni en toen was het zeewater al niet al te warm, waarschijnlijk door de invloed van de Atlantische Oceaan. Wat mij toen al opviel is dat de Algarve veel groener is dan andere landen rond de Middellandse Zee en dat ik toen al zei: hier wil ik een keertje naar terug. Het heeft even geduurd Very Happy

Oost Algarve ligt in de baai van Cadiz en daarom is het water van de Atlantische oceaan warmer dan de West kust.
Allemaal te maken met geografie. Faro is het puntje van de Algarve en ten oosten is het warmer.
Ten westen zijn de stranden tussen de rotsen in. Heel mooi maar een lange wandeling naar beneden.
Maar vlakbij Gale ligt Sea World. https://www.zoomarine.pt/en/
Met dolfijnen en zeeleeuwen en een show van vogels.
En de roggen zwemmen onderste boven en je kunt hun buik aaien. Daarom doen ze dit.

Temperatuur hier is op dit moment 25ºC om 23.26 uur.
Ik slaap nog steeds zonder een laken, alleen om 6 uur trek ik een laken over mijn benen heen.
Het vreemde is dat wereldwijd de temperatuur om 6 uur s'morgens, het laagste is.
Net voordat de zon opkomt. In Afrika, Suriname of de Algarve.

De Algarve ligt niet aan de Middellandse Zee maar aan de Atlantische Oceaan.
De Middellandse Zee begint pas na Gibraltar.
Maar dat weet je al. Sagres is het meest zuid-westerse punt van Europa.
Vandaar uit is de navigatie begonnen in 1400.
Heel veel wind maar een mooi fort en geschiedenis.

https://www.travel-in-portugal.com/sagres

BerichtGeplaatst: Za Sep 12, 2020 9:39 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Elisabeth schreef:

Oost Algarve ligt in de baai van Cadiz en daarom is het water van de Atlantische oceaan warmer dan de West kust.
Allemaal te maken met geografie. Faro is het puntje van de Algarve en ten oosten is het warmer.
Ten westen zijn de stranden tussen de rotsen in. Heel mooi maar een lange wandeling naar beneden.
Maar vlakbij Gale ligt Sea World. https://www.zoomarine.pt/en/
Met dolfijnen en zeeleeuwen en een show van vogels.
En de roggen zwemmen onderste boven en je kunt hun buik aaien. Daarom doen ze dit.

Temperatuur hier is op dit moment 25ºC om 23.26 uur.
Ik slaap nog steeds zonder een laken, alleen om 6 uur trek ik een laken over mijn benen heen.
Het vreemde is dat wereldwijd de temperatuur om 6 uur s'morgens, het laagste is.
Net voordat de zon opkomt. In Afrika, Suriname of de Algarve.

De Algarve ligt niet aan de Middellandse Zee maar aan de Atlantische Oceaan.
De Middellandse Zee begint pas na Gibraltar.
Maar dat weet je al. Sagres is het meest zuid-westerse punt van Europa.
Vandaar uit is de navigatie begonnen in 1400.
Heel veel wind maar een mooi fort en geschiedenis.

https://www.travel-in-portugal.com/sagres

Ik zag net wel dat het weer vanaf woensdag omslaat naar 23 graden overdag, 18 ´s nachts met bewolking en neerslag, maar ik heb het idee dat juist daar het weer zomaar weer kan omslaan net zoals Zeeland hier in Nederland. En Sea World is wel een leuk aanradertje voor als we ons echt gaan vervelen Wink

BerichtGeplaatst: Za Sep 12, 2020 18:41 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Albufeira? Ga je lekker feesten Real?

Doet Royy meteen denken hoe t aan hoe t aan zn favoriete Spaanse kust is: de Costa Dorada Sad

Costa Dorada:

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling