Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Is de Bijbel het enige betrouwbare geschiedenisboek. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Mei 14, 2020 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Quote:
Beste Elisabeth. Kleur heeft weinig met ras te maken. Veel bewoners van India, zoals de erg donkere Tamil,s, zijn gekleurder dan de negroiden, maar worden toch via bv de structuur en bloedsamenstelling van hun botten tot het blanke ras gerekend. Het woord Ariërs van de Nazi,s werd via de Perzen, Koerden enz, ontleend aan het M-Oosten.
Westerse beschaving is wel degelijk ontstaan via onze religie. Net als bv het Hindoeisme op zijn Hindoewijsgeren steunt. En de Maja-cultuur op hun manier van verering van hun slangegod en zon en maan.
Zonder religie krijg je nooit zoveel mensen met hun neus dezelfde kant op. Maar een godsdienst niet alleen uit verering van het hogere. Net zomin dat het katholicisme alleen bestaat uit hun Auto-fe, de Inquisitie, of het uitroeien van de Katharen.
Dus een Perzische Arier hoort bij dezelfde club als een Duitse Germaan.

U sprak duidelijk over "onze blanke en christelijke roots,

Sorry maar door de bloedsamenstelling van de Tamils en hun botstructuur behoren ze toe tot het blanke ras???
Tamils zijn islamieten en geen christenen en ze zijn ook niet blank noch Germaans.
Bloedgroepen: A+, B+ AB+, O+. En dan dezelfde maar -.
Wat is de bloedgroep van Europeanen? En welke botten structuur?
Oh een Iraniër behoort toe tot de Germaanse stam?
Een heel verward verhaal en religies veranderen door de jaren heen.
Verder weet ik dat u een hekel hebt aan de katholieken maar die hebben een cultuur, protestanten niet.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 9:46 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Quote:
Beste Elisabeth. Kleur heeft weinig met ras te maken. Veel bewoners van India, zoals de erg donkere Tamil,s, zijn gekleurder dan de negroiden, maar worden toch via bv de structuur en bloedsamenstelling van hun botten tot het blanke ras gerekend. Het woord Ariërs van de Nazi,s werd via de Perzen, Koerden enz, ontleend aan het M-Oosten.
Westerse beschaving is wel degelijk ontstaan via onze religie. Net als bv het Hindoeisme op zijn Hindoewijsgeren steunt. En de Maja-cultuur op hun manier van verering van hun slangegod en zon en maan.
Zonder religie krijg je nooit zoveel mensen met hun neus dezelfde kant op. Maar een godsdienst niet alleen uit verering van het hogere. Net zomin dat het katholicisme alleen bestaat uit hun Auto-fe, de Inquisitie, of het uitroeien van de Katharen.

Sorry maar door de bloedsamenstelling van de Tamils en hun botstructuur behoren ze toe tot het blanke ras???
Tamils zijn islamieten en geen christenen en ze zijn ook niet blank noch Germaans.
Verder weet ik dat u een hekel hebt aan de katholieken maar die hebben een cultuur, protestanten niet.

Beste Elisabeth. u bent uitstekend voorgeprogrammeerd met aaname,s uit uw jeugd.
Protestanten gaan in ieder geval niet gebukt onder kindermisbruik,hebben nooit een Inquisitie of Auto-Fe opgericht, geen brandstapels gebouwd voor andersgelovigen, ze hadden nooit een Bartelomeusnacht, enz.
Tamils zijn Hindoe en geen islamiet.
Iraniers zijn net als Koerden indo Germanen, wonend tussen een zee van Semmieten, maar ze behoren niet tot een Germaanse stam.
Iedereen die DNA bestudeert kan via lichaaamsstoffen, nagaan of hij met een Mongoloide,(mongool) Een Kaukasiër(blanke), een Negroide(neger) te maken heeft. Men kan zelfs nagaan of iemand afkomstig is uit N-Guinea, uit Ghana, of Eskimobloed heeft, en of hij vleeseter was of op knollen overleefde.
Stuur uw DNA voor de aardigheid eens op. U zult verbaasd zijn.
Algemeen Wikpedia.
De herkomst van de Koerden is niet geheel duidelijk. Volgens de Koerdische professor Mehrdad M.R. Izady zijn de Koerden de afstammelingen van de volkeren die zich in de loop van duizenden jaren vestigden in de geografische landstreek die Koerdistan heet.[8] Hun taal, het Koerdisch, waarvan meerdere varianten en dialecten bestaan, is net als het Perzisch een Indo-Iraanse taal. De Indo-Iraanse talen vormen, net als de Germaanse talen, waartoe het Nederlands behoort, een subgroep binnen de Indo-Europese talen.
Iraniers(Perzen) zijn net als de koerden volgens hun DNA Indo Europeanen tussen een zee van Semmieten(alweer volgens hun DNA)

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 12:38 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Poendert, wat is nou eigenlijk jouw bedoeling van deze discussie?

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 19:31 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Quote:
Beste Elisabeth. u bent uitstekend voorgeprogrammeerd met aaname,s uit uw jeugd.
Protestanten gaan in ieder geval niet gebukt onder kindermisbruik,hebben nooit een Inquisitie of Auto-Fe opgericht, geen brandstapels gebouwd voor andersgelovigen, ze hadden nooit een Bartelomeusnacht, enz.
Iraniers zijn net als Koerden indo Germanen, wonend tussen een zee van Semmieten, maar ze behoren niet tot een Germaanse stam.
Iedereen die DNA bestudeert kan via lichaaamsstoffen, nagaan of hij met een Mongoloide,(mongool) Een Kaukasiër(blanke), een Negroide(neger) te maken heeft. Men kan zelfs nagaan of iemand afkomstig is uit N-Guinea, uit Ghana, of Eskimobloed heeft, en of hij vleeseter was of op knollen overleefde.
Algemeen Wikpedia.
De herkomst van de Koerden is niet geheel duidelijk. Volgens de Koerdische professor Mehrdad M.R. Izady zijn de Koerden de afstammelingen van de volkeren die zich in de loop van duizenden jaren vestigden in de geografische landstreek die Koerdistan heet.[8] Hun taal, het Koerdisch, waarvan meerdere varianten en dialecten bestaan, is net als het Perzisch een Indo-Iraanse taal. De Indo-Iraanse talen vormen, net als de Germaanse talen, waartoe het Nederlands behoort, een subgroep binnen de Indo-Europese talen.
Iraniers(Perzen) zijn net als de koerden volgens hun DNA Indo Europeanen tussen een zee van Semmieten(alweer volgens hun DNA)

Beste *Poendert*, Dus het gaat over DNA en niet over Bloedgroepen!
Wat heeft dit allemaal te maken met de Bijbel als geschiedenis boek?

Verder:
Katholieken mochten geen publieke ambten meer vervullen en hun geloof niet in het openbaar belijden. De mis vieren, konden ze alleen in schuilkerken. Hun heilige objecten werden vernield, hun bezittingen geconfisqueerd, hun kloosters opgeheven. Voor zo’n 30 procent van de bevolking was religieuze verdraagzaamheid een illusie.

Vandaar dat veel katholieken te vinden zijn in de detailhandel omdat ze geen ambtelijke baan mochten hebben.
Brenninkmeijer (C&A) Vroom en Dreesmann (V&D) Lampe, Voss, Peek en Cloppenburg. Het zelfde als de Joden.
Tijdens de reformatie zijn priesters opgehangen en de bibliotheek van de katholieke universiteit van Leuven is verbrandt. De behandeling van Brabant en Limburg was schandalig. Het waren Generaliteitsland gebieden en geen provincies. En de protestanten hebben Apartheid uitgevonden via geloof. Dus alles was gescheiden, scholen, ziekenhuizen, sportclubs, padvinderij politieke partijen.
En Verwoerd heeft dit systeem ingevoerd in Zuid Afrika maar dan langs de lijn van rassen.
Katholieken hebben nooit apartheid gehad en iedereen was welkom, kerken zijn open voor iedereen.
Ook voor begrafenissen als je niet katholiek bent.

Oh over kindermisbruik....ooit gehoord over de Jehova getuigen en andere sekten die kinderen misbruikten?
Verder bij welke kerk behoord u toe?
De meeste ken ik niet.

Kerkstromingen

Nederland kent verschillende kerkstromingen, ook wel denominatie of kerkgenootschap genoemd. Het zijn vaak landelijke organisaties waarin verschillende lokale kerkelijke gemeentes georganiseerd zijn. Hieronder tref je een overzicht van de meest voorkomende kerkgenootschappen in Nederland.

Rooms-katholiek

Protestants

Protestantse Kerk in Nederland (PKN)

Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV)

Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK)

Doopsgezinden

Gereformeerde Gemeenten

Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK)

Hersteld Hervormde Kerk (HHK)

Remonstranten

Gereformeerd: Bevindelijk

Gereformeerd: Voortgezet, Hersteld en Overig

Het Apostolisch Genootschap

Evangelisch-Pinkster
Overige Evangelische-/Charismatische/Christengemeenten

Baptisten en ABC-gemeenten

Pinkstergemeente of Volle Evangelie Gemeente (VPE)

Vrije Evangelische Gemeente (VEG)

Rafaël Nederland

Vergadering van gelovigen

Kerk van de Nazarener

Overige kerkgenootschappen

Zevendedagsadventisten

Dus iedereen kan gewoon iets veranderen aan de Bijbel en een nieuwe kerk beginnen en dan beweren dat ZIJ de juiste gristelijke kerk zijn.
Maar u weet dat ik op 15 jarige leeftijd weggelopen ben uit de kerk en ik geloof niet in Bijbels of Korans of Talmoeds.
Het enige wat ik nu ontdek is dat de katholieke kerk ook een cultuur heeft, zoals tradities, kunst, muziek en wetenschap en architectuur.
En dat veranderen ze niet, ook niet voor immigranten wat wel gebeurd in Nederland, die tradities overboord gooit omdat een of andere Ghanees hier tegen is.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 19:39 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Jip schreef:

Geen flauw idee. Het begon met de Bijbel als "geschiedenis boek" en het eindigt met Tamils en Iraniërs?
En uiteindelijk ontkenning van de RKK en denken dat een van de vele versplinteringen van protestante kerken Europese cultuur is?

Terwijl dit de geschiedenis is van de Europese Cultuur.
https://www.wildgeraasdefilm.nl/

Onafhankelijk onderzoeksjournalist Arnold-Jan Scheer gaat op reis door Europa, bezoekt overal op geïsoleerde plekken heidense Sinterklaasfeesten die door de turbulenties niet opgemerkt werden en ontzenuwt daarmee de misverstanden over het Nederlandse feest.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 9:35 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Jip schreef:

Geen flauw idee. Het begon met de Bijbel als "geschiedenis boek" en het eindigt met Tamils en Iraniërs?
En uiteindelijk ontkenning van de RKK en denken dat een van de vele versplinteringen van protestante kerken Europese cultuur is?

Terwijl dit de geschiedenis is van de Europese Cultuur.
https://www.wildgeraasdefilm.nl/

Onafhankelijk onderzoeksjournalist Arnold-Jan Scheer gaat op reis door Europa, bezoekt overal op geïsoleerde plekken heidense Sinterklaasfeesten die door de turbulenties niet opgemerkt werden en ontzenuwt daarmee de misverstanden over het Nederlandse feest.

Via de bijbel kunnen we onze westerse oorsprong nagaan. Dat is leuk. Iedereen is tegenwoordig op zoek naar zijn of haar roots. Zelfs veelbekeken televisie-programma,s draaien erop.
We kunnen er zelfs de Griekse en Germaanse mythen en legenden bij betrekken. Heeft u de " Edda" wel eens gelezen?
Ik weet niet of het originele Sunterklaasfeest op Ameland nog bestaat. Mijn moeder ging daar altijd met veel plezier feesten. Dat heet cultuur, of is het te vrouwonvriendelijk.
In mijn regio zitten de meeste mensen wel op de 1 of andere vereniging. Dit vind het Coronavirus prima. Cultuur daarom maar afschaffen.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 12:39 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Beste Poendert, u negeert weer mijn eerdere reactie.
Tot welke van de vele protestanten variaties behoord u toe.
Verder heeft de Bijbel GEEN westerse oorsprong.
De oorsprong is in het Midden Oosten.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 10:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Beste Poendert, u negeert weer mijn eerdere reactie.
Tot welke van de vele protestanten variaties behoord u toe.
Verder heeft de Bijbel GEEN westerse oorsprong.
De oorsprong is in het Midden Oosten.
00000

Beste Elisabeth. Ik behoor tot geen enkele variatie van een religie, maar ik heb die denkwijzen wel bestudeerd.
Mijn voorkeur gaat nu uit naar 1 van de protestanrse richtingen hoewel het Boeddhisme ook hoge ogen gooit. Het katholicisme was me vaak te bloederig in het verleden.
Ik heb zelfs "het boek van Mormon en het leven van Boeoddha"ergens in mijn boekenkast. Je moet tenslotte weten waar je tegen ageert.
Hoewel we boven de rivieren het verleden laten rusten, en nauwelijks oude koeien uit de sloot halen, is mij na contact met zuiderlingen, duidelijk geworden dat dit soort kinnesinne daar nog wel duidelijk leeft.
Misschien hadden de protestanten zich in het verleden ook moeten verlagen tot het peil van de inquisitie, of de Bartelomeusnacht (60,000 gedode Hugenoten in 1 nacht). Misschien had dat meer eerbied teweeg gebracht.
Maar ik ben blij dat het moorden vanuit het wel nadenkende deel van onze bevolking, zich heeft beperkt tot 6 door Watergeuzen omgebrachte monniken/priesters in Gorkum.
Het is natuurlijk niet leuk als u tegenover 60.000 vermoorde Hugenoten alleen 6 onthoofde? priesters kunt zetten.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 2:51 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Oh en de 200 jaar onderdrukking en kerken vernietigen en bibliotheken verbranden.
Schuilkerken hebben en gediscrimineerd zodat je geen overheid baan kunt krijgen?
Het grappige is dat door de Gereformeerden werd ingesteld dat zodra een vrouw ging trouwen, ze niet meer mocht werken.
Maar de katholieken met hun winkels en bedrijfjes, gold dit niet. Vrouwen werkten mee, samen met hun echtgenoten.
Dus die zogenaamde "emancipatie" bestond allang.
Verder houdt u uw mond over de Apartheid die tot de jaren zestig nog bestond.

Toen ik op de VU mijn opleiding ging doen voor verpleegkundige, vroegen ze naar mijn geloof.
Ik zei dat ik geen geloof had en dat vonden ze geen probleem.
Een collega zei dat ze katholiek was en zij moest een verklaring ondertekenen dat ze niets over haar geloof mocht zeggen.
Met zondag dienst kregen wij GEEN eten. Een arts die dienst had zei dat hij eten ging halen bij een snackbar.
En vroeg of wij ook iets wilden. Ik zei gelijk ja en bestelde een broodje kroket met mosterd.
Die andere 2, een gediplomeerde en een leerling, keken heel zuur en toen ik vroeg waarom zij niets bestelden was het antwoord:
"Weet je niet welke dag het is?" "Ja zondag en dan krijgen wij geen eten".
"Het is de Dag des Here en dan mag je niemand voor je laten werken".
"Wij werken toch ook en als je zo gelovig bent zou je gratis moeten werken en zeker niet de zondag toeslag accepteren".
En toen werd het stil. Een stelletje hypocrieten.

Uw bent van voor de oorlog en opgegroeid op de Veluwe dus u komt uit een Gereformeerde achtergrond.
En welke van de tig richtingen van het protestantisme spreekt u aan? En waarom?

Verder over de nacht van Bartholomew, dit gebeurde in 1572 dus 448 jaar geleden!!!
En er werden geen 60.000 mensen vermoord in een nacht.
En het gebeurde in Frankrijk, niet in Nederland.
Het zelfde met de Spaanse Inquisitie. Spanje had zich net bevrijdt van de Islamitische Moren.
Geschiedenis is veel en veel ingewikkelder dan hier en daar een zinnetje uit halen.

https://en.wikipedia.org/wiki/St._Bartholomew%27s_Day_massacre

In 1567 begonnen de Hugenoten met het vermoorden van katholieken dus dit gaat over politiek en godsdienst oorlogen.
However Raymond Mentzer points out that Protestants "could be as bloodthirsty as Catholics. Earlier Huguenot rage at Nimes (in 1567) led to... the massacre of a hundred or so Catholics, mostly priests and prominent laymen, at the hands of their Protestant neighbours. Few towns escaped the episodic violence and some suffered repeatedly from both sides. Neither faith had a monopoly on cruelty and misguided fervour".

Over welke zuiderlingen heeft u het eigenlijk? De Brabanders en Limburgers of over de Belgen, Italianen, Spanjaarden en Portugezen?

Waar woont u liever: in Volendam of in Marken?
In Urk en Staphorst of in Breda en Maastricht?

Verder zijn de beste moppen over het geloof van de katholieken en de Joden.
Nooit de protestanten noch de islam. Die lijken op elkaar om iedere letter uit hun boeken, letterlijk te nemen.

Sam en Moos lopen langs een katholieke kerk. Er stond een bord: Word nu katholiek en ontvang 15 euro premie! Sam zei: “Dat lijkt me wel wat. Toch 15 euro!” Moos: “Je bent gek om van je geloof af te vallen voor 15 euro.” Maar Sam deed het toch en ging naar binnen. Als hij later buitenkomt zegt Moos: “Zo, ben je nou blij met je 15 euro?” Zegt Sam: “Echt weer iets voor een Jood om meteen over geld te beginnen.”

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 8:55 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Oh en de 200 jaar onderdrukking en kerken vernietigen en bibliotheken verbranden.
Schuilkerken hebben en gediscrimineerd zodat je geen overheid baan kunt krijgen?
Het grappige is dat door de Gereformeerden werd ingesteld dat zodra een vrouw ging trouwen, ze niet meer mocht werken.
Maar de katholieken met hun winkels en bedrijfjes, gold dit niet. Vrouwen werkten mee, samen met hun echtgenoten.
Dus die zogenaamde "emancipatie" bestond allang.
Verder houdt u uw mond over de Apartheid die tot de jaren zestig nog bestond.

Toen ik op de VU mijn opleiding ging doen voor verpleegkundige, vroegen ze naar mijn geloof.
Ik zei dat ik geen geloof had en dat vonden ze geen probleem.
Een collega zei dat ze katholiek was en zij moest een verklaring ondertekenen dat ze niets over haar geloof mocht zeggen.
Met zondag dienst kregen wij GEEN eten. Een arts die dienst had zei dat hij eten ging halen bij een snackbar.
En vroeg of wij ook iets wilden. Ik zei gelijk ja en bestelde een broodje kroket met mosterd.
Die andere 2, een gediplomeerde en een leerling, keken heel zuur en toen ik vroeg waarom zij niets bestelden was het antwoord:
"Weet je niet welke dag het is?" "Ja zondag en dan krijgen wij geen eten".
"Het is de Dag des Here en dan mag je niemand voor je laten werken".
"Wij werken toch ook en als je zo gelovig bent zou je gratis moeten werken en zeker niet de zondag toeslag accepteren".
En toen werd het stil. Een stelletje hypocrieten.

Uw bent van voor de oorlog en opgegroeid op de Veluwe dus u komt uit een Gereformeerde achtergrond.
En welke van de tig richtingen van het protestantisme spreekt u aan? En waarom?

Verder over de nacht van Bartholomew, dit gebeurde in 1572 dus 448 jaar geleden!!!
En er werden geen 60.000 mensen vermoord in een nacht.
En het gebeurde in Frankrijk, niet in Nederland.
Het zelfde met de Spaanse Inquisitie. Spanje had zich net bevrijdt van de Islamitische Moren.
Geschiedenis is veel en veel ingewikkelder dan hier en daar een zinnetje uit halen.

https://en.wikipedia.org/wiki/St._Bartholomew%27s_Day_massacre

In 1567 begonnen de Hugenoten met het vermoorden van katholieken dus dit gaat over politiek en godsdienst oorlogen.
However Raymond Mentzer points out that Protestants "could be as bloodthirsty as Catholics. Earlier Huguenot rage at Nimes (in 1567) led to... the massacre of a hundred or so Catholics, mostly priests and prominent laymen, at the hands of their Protestant neighbours. Few towns escaped the episodic violence and some suffered repeatedly from both sides. Neither faith had a monopoly on cruelty and misguided fervour".

Over welke zuiderlingen heeft u het eigenlijk? De Brabanders en Limburgers of over de Belgen, Italianen, Spanjaarden en Portugezen?

Waar woont u liever: in Volendam of in Marken?
In Urk en Staphorst of in Breda en Maastricht?

Verder zijn de beste moppen over het geloof van de katholieken en de Joden.
Nooit de protestanten noch de islam. Die lijken op elkaar om iedere letter uit hun boeken, letterlijk te nemen.

Sam en Moos lopen langs een katholieke kerk. Er stond een bord: Word nu katholiek en ontvang 15 euro premie! Sam zei: “Dat lijkt me wel wat. Toch 15 euro!” Moos: “Je bent gek om van je geloof af te vallen voor 15 euro.” Maar Sam deed het toch en ging naar binnen. Als hij later buitenkomt zegt Moos: “Zo, ben je nou blij met je 15 euro?” Zegt Sam: “Echt weer iets voor een Jood om meteen over geld te beginnen.”

Ik heb geen speciale voorkeur voor een protestantse richting. De volgelingen van de katholieke Friese priester Menno Simmons vind ik mogelijk wat. De Wederdopers, een Babtist zoals het voormalige kopstuk van de dierenpartij is misschien wel wat. (grapje)
Ik vind dat als een vrouw niet hoeft te werken in het bedrijfsleven, dat het een zegen is voor de kleine kinderen die ze heeft, als ze thuis is. Vind u werkelijk dat vrouwen(gezinnen) er tegenwoordig op vooruit zijn gegaan? Alleen Amsterdam heeft, zoals ik las 70.000 daklozen, waarvan een flink deel jonger dan 20.
Wij wonen midden tussen de zwarte kousen, en dat bevalt ons prima. Op zondag mooi rustig op straat. Daarnaast heeft men tussen de zwarte kousen de mooiste natuur omdat zij het beste die natuur hebben onderhouden. Vraag maar eens aan al die toeristen die hier rust zoeken. Dat mocht van mij wel wat minder.
Ik heb wel eens in Staphorst gewerkt. Geweldige behulpzame mensen en scheutig met koffie. Men kwam zelfs rond 11 uur met een biertje, een borrel en frisdrank langs. Dus geef mij Urk of Staphorst maar. Maar ik werkte eens in Vucht, ook aardige mensen.
Ook vond ik Portugezen buitengewoon aardige mensen. Maar daar zag ik vrouwen die blijkbaar iets verkeerd hadden gedaan in de regen over een enorme, blijkbaar heilig tegelplein kruipen. Toen vroeg ik me af waarom daar alleen vrouwen door de regen kropen met bebloede knieën. Doen in het katholicisme de mannen niks verkeerd?
De naam van die heilige verdien-plek schiet me nu even niet te binnen. Dus die komt later. Zoiets hebben we bij de zwarte kousen dan weer niet.
Hoeveel ketters heeft de Inquisitie verbrand? Waren dat alleen in de Bartelomeusnacht geen 60.000, maar 50.000, of 70.000 vermoorden. De toenmalige Paus was er in ieder geval zeer tevreden over zoals hij schreef.
Iedereen wist trouwens waar die schuilkerken zich bevonden. Ze werden gewoon gedoogd.
U denkt dus werkelijk dat zwarte kousen op zondag geen eten krijgen? Laten ze ook kalveren in putten verzuipen volgens uw pastoor?
Ik hoor weinig dominees, Maar ik heb nog nooit gehoord dat ze aanzetten om ongelovigen te verbranden. Er zijn wel degelijk geschriften waarin Pausen wel brandstapels voor ketters aanbevelen.
Als er een oorlog met Arabieren uitbreekt, mogen dan van u vrome moslims de sluizen van de Waterlinie bedienen.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 12:22 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Quote:
Ik heb geen speciale voorkeur voor een protestantse richting. De volgelingen van de katholieke Friese priester Menno Simmons vind ik mogelijk wat. De Wederdopers, een Babtist zoals het voormalige kopstuk van de dierenpartij is misschien wel wat. (grapje)
Ik vind dat als een vrouw niet hoeft te werken in het bedrijfsleven, dat het een zegen is voor de kleine kinderen die ze heeft, als ze thuis is. Vind u werkelijk dat vrouwen(gezinnen) er tegenwoordig op vooruit zijn gegaan?

Wat heeft dit te maken met religie? Bedrijfsleven??? Ik heb het over de MK bedrijven dus vaak eenmanszaken waar vrouwen wel mee werken en het is belachelijk dat vrouwen die gaan trouwen, ontslagen werden. Ik heb het niet over kinderen, ik heb het over het feit dat ze gingen trouwen en hun baan verloren.

Quote:
Alleen Amsterdam heeft, zoals ik las 70.000 daklozen, waarvan een flink deel jonger dan 20.

Waar slaat dit nu weer op?

Quote:
Ook vond ik Portugezen buitengewoon aardige mensen. Maar daar zag ik vrouwen die blijkbaar iets verkeerd hadden gedaan in de regen over een enorme, blijkbaar heilig tegelplein kruipen. Toen vroeg ik me af waarom daar alleen vrouwen door de regen kropen met bebloede knieën. Doen in het katholicisme de mannen niks verkeerd?

Dit gebeurd niet in Portugal. Ik denk in Mexico maar daar is het gemengd met de Maya cultuur.

Quote:
Hoeveel ketters heeft de Inquisitie verbrand? Waren dat alleen in de Bartelomeusnacht geen 60.000, maar 50.000, of 70.000 vermoorden. De toenmalige Paus was er in ieder geval zeer tevreden over zoals hij schreef.

Ik HEB de link geplaatst en het is heel anders dan wat u hier uit uw duim zuigt. Het waren geen 60.000 nog 50.000 en niet in een nacht.
De Hugenoten begonnen met de moordpartijen en het had ook te maken met koningshuizen. Lees het aub
Of kunt u geen Engels lezen?
Quote:
Iedereen wist trouwens waar die schuilkerken zich bevonden. Ze werden gewoon gedoogd.
U denkt dus werkelijk dat zwarte kousen op zondag geen eten krijgen? Laten ze ook kalveren in putten verzuipen volgens uw pastoor?

Oh schuilkerken zijn openbaar? Vreemd, waarom kregen ze hun eigen kerken niet terug?
VERDER kregen wij in het VU ziekendhuis op ZONDAG geen eten. Ik zit toch niet te liegen.
U zwamt er een stuk op los en haalt daklozen er bij en moslims en water lines en bier in Urk op zondag de kroegen open?

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 19:50 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Even tot de kern van deze discussie: Wat versta jij onder betrouwbaar, Poendert?
Gebeurtenissen die door iedereen te verifiëren zijn, of gebeurtenissen die jou persoonlijk heel erg aanspreken?
En nogmaals: wat wil je nou eigenlijk?
Met een schepje de Sahara uitpluizen naar Delfts blauw?

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 10:37 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Quote:
Ik vind dat als een vrouw niet hoeft te werken in het bedrijfsleven, dat het een zegen is voor de kleine kinderen die ze heeft, als ze thuis is. Vind u werkelijk dat vrouwen(gezinnen) er tegenwoordig op vooruit zijn gegaan?

Wat heeft dit te maken met religie? Bedrijfsleven??? Ik heb het over de MK bedrijven dus vaak eenmanszaken waar vrouwen wel mee werken en het is belachelijk dat vrouwen die gaan trouwen, ontslagen werden. Ik heb het niet over kinderen, ik heb het over het feit dat ze gingen trouwen en hun baan verloren.

Quote:
Alleen Amsterdam heeft, zoals ik las 70.000 daklozen, waarvan een flink deel jonger dan 20.

Quote:

Dit gebeurd niet in Portugal. Ik denk in Mexico maar daar is het gemengd met de Maya cultuur.

Quote:

Ik HEB de link geplaatst en het is heel anders dan wat u hier uit uw duim zuigt. Het waren geen 60.000 nog 50.000 en niet in een nacht.
De Hugenoten begonnen met de moordpartijen en het had ook te maken met koningshuizen. Lees het aub
Quote:

Oh schuilkerken zijn openbaar? Vreemd, waarom kregen ze hun eigen kerken niet terug?
VERDER kregen wij in het VU ziekendhuis op ZONDAG geen eten. Ik zit toch niet te liegen.
U zwamt er een stuk op los en haalt daklozen er bij en moslims en water lines en bier in Urk op zondag de kroegen open?

Verbazingwekkend hoe weinig u van uw favorite religie afweet. Ik zou zeggen, u woont er nu vlakbij. Ga eens in Fatima kijken.
Persoonlijk vond ik het zielig en vernederend voor die vrouwen. Het regende in Fatima toen ik er was, naast de kruipende dames met bloedende knieën liepen vaak meneren met een parapluie.
https://www.groene.nl/artikel/de-geheimen-van-fatima
Bedevaart in Portugal De geheimen ... voetreis vanuit de Alentejo of de Algarve of helemaal vanuit de bergen van Trás-os-Montes in het hoge noorden van Portugal. Nog altijd kruipen er honderden mensen op hun knieën over het enorme plein van het heiligdom.
Ik vond het zielig. Dat plein is mogelijk wel een km2 in het vierkant. Als je daar een paar keer overheen kruipt op je blote knieën is de lol er wel af. Mogelijk heeft het iets met vruchtbaarheid te maken?

De katholieken uit Rome kregen in die tijden die kerken niet terug, omdat die kerken van de mensen waren die het bouwen zelf hadden betaald en de gebouwen gemetseld.
Die kerken waren namelijk niet door de paus gebouwd, maar door de kerkgangers zelf uit die gemeenten/regio,s.
Als u in het VU op zondag geen eten kreeg hebt u daar uw opleiding gevolgd tussen een stel idioten. Daar had men zelfs op Urk geen genoegen mee genomen. Daar waren dat soort figuren het eiland afgeschopt.
Wij aten op Urk altijd heerlijke scharretjes, ook op zondag. Lekker gestoofd met iets zurige mosterd/botersaus. Hoeveel mensen hebben die boze protestanten eigenlijk op de brandstapel gebonden tussen 1600-1700 of nog later?
Ik houd hiermee op het gaat de verkeerde kant op. Straks hang ik ook aan een paal op een brandstapel.

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 11:08 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Jip schreef:
Even tot de kern van deze discussie: Wat versta jij onder betrouwbaar, Poendert?
Gebeurtenissen die door iedereen te verifiëren zijn, of gebeurtenissen die jou persoonlijk heel erg aanspreken?

In eerste instantie wilde ik stellen dat de Bijbelboeken nog het betrouwbaarste instrument zijn dat we hebben, om het verloop van de geschiedenis uit oeroude tijden te reconstrueren.
Hoe leefde men in die oeroude tijden, waar bevonden zich de eerste steden en dorpen, Hoe kwam men aan de kost. Met wie voerde men oorlog en waarom.
Ergens(ik ga het niet uitzoeken) wordt verteld dat Abraham zijn zoon wilde offeren. Hier roept men in onze tijd "Ach en Wee."
Maar zoiets was in die oude tijden niet echt wat bijzonders. Via opgravingen kwamen wij erachter dat onder de funderingen van de toenmalige gebouwen veel menselijke beenderen zijn begraven. Dat moest die tempels via aanbidding, tegen instorten behoeden. Men ging kwistig om met mensenlevens, Aan een beruchte God, "Baal-Zebub, de heer der vliegen" werden zelfs pasgeboren kinderen geofferd,(Zijn afbeelding, gemaakt van metaal werd roodgloeiend gestookt, waarna de levende baby,s in zijn armen werden gelegd.
Ik was in een museum in Denemarken waar Veenlijken waren te bewonderen. Deze mensen waren geofferd aan hun, waarschijnlijk Keltische Goden. De Kelten hadden ook de gewoonte om dieren te bouwen van wilgetakken, het beeld werd gevuld met levende vijanden/slaven en in brand gestoken. Daar komt mogelijk de voorliefde bij de Iguisitie voor brandstapels vandaan?
Veel van dit soort oeroude weetjes zijn via de bijbel uit te pluizen. (bv de Zondvloed via het vollopen van de Zwarte Zee,de plekken van historische steden)
Zoals ik al eerder schreef. De koran gaat hooguit 1300 jaar terug. Boeddhistische en Hindoe geschriften berusten hoofdzakelijk op anecdote,s
Ik ben nieuwsgierig naar dit soort weetjes, en dan zoek ik het uit. Ook via dit soort forums wordt men soms wijzer in die richting.

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 11:22 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Ja, het gaat hier om het belangrijke thema -> Identiteit

Mijn identiteit was vroeger ook bepaald door mijn katholieke achtergrond in het dorpje in Limburg waar ik als kind opgroeide
en door de protestantse mensen en verschillende protestantse kerken. Als kind heb ik vooroordelen met paplepel meegekregen.
Toen ik die "vreemde" mensen echter ging ontdekken, wist ik dat het goede en vriendelijke mensen zijn.
Mijn identiteit was toen katholiek+protestans.

Het thema identiteit komt ook tot uitdrukking in een beweging in Europa,
Australie, USA en zeker vergeet ik nog vele landen. Identitaire Beweging.

Nu ben ik dieper terug in de (Noord)Europese geschiedenis gegaan en heb nieuwe-oude identiteit ondekt,
er over gaan lezen* en voelen. Nu voel ik en uit nood, dat de christelijke God
ons niet redden kan van de verslaving/onderdrukking van Europa.
Sterker nog de christelijke godsdiensten, voorop het katholicisme ondersteunen
die zgn. Europese "eenwording" en een "wereldregering" met geweld, bedrog en list.

- Dit kan niet de wil van ODIN zijn ! - Evil or Very Mad

*) Ontraadselde Tekens - Noud van den Eerenbeemt

Laatst aangepast door Icesurfer op Di Mei 19, 2020 11:45, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 11:44 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Poendert schreef:
Elisabeth schreef:
Quote:

Algemeen Wikpedia.

Poendert, uit wat je schrijft, blijkt duidelijk dat je geen kaas gegeten hebt van DNA wetenschap.
Uit het DNA onderzoekt, blijkt juist dat er geen rassen zijn.
Het is gebleken dat elke mens het product is van een eeuwenlange vermenging.

Wat jij aankaart, is niet DAT iemand afstamt van een eskimo, maar dat iemand voor een bepaald gedeelte van een eskimo af stamt.

Zo heb ik YDNA dat van Keltische oorsprong is, maar dat zegt alleen maar iets van mijn vaders kant. (Frankrijk)
Via mijn moeder ben ik waarschijnlijk Germaans. (Duitsland)

Ik weet nog goed, dat het bij ons thuis eigenlijk altijd Frans-Duitse oorlog was. Smile

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 12:49 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Poendert schreef:
Elisabeth schreef:
Quote:

Quote:

Quote:

Quote:

Quote:

Verbazingwekkend hoe weinig u van uw favorite religie afweet. Ik zou zeggen, u woont er nu vlakbij. Ga eens in Fatima kijken.
Persoonlijk vond ik het zielig en vernederend voor die vrouwen. Het regende in Fatima toen ik er was, naast de kruipende dames met bloedende knieën liepen vaak meneren met een parapluie.
https://www.groene.nl/artikel/de-geheimen-van-fatima
Bedevaart in Portugal De geheimen ... voetreis vanuit de Alentejo of de Algarve of helemaal vanuit de bergen van Trás-os-Montes in het hoge noorden van Portugal. Nog altijd kruipen er honderden mensen op hun knieën over het enorme plein van het heiligdom.
Ik vond het zielig. Dat plein is mogelijk wel een km2 in het vierkant. Als je daar een paar keer overheen kruipt op je blote knieën is de lol er wel af. Mogelijk heeft het iets met vruchtbaarheid te maken?

De katholieken uit Rome kregen in die tijden die kerken niet terug, omdat die kerken van de mensen waren die het bouwen zelf hadden betaald en de gebouwen gemetseld.
Die kerken waren namelijk niet door de paus gebouwd, maar door de kerkgangers zelf uit die gemeenten/regio,s.
Als u in het VU op zondag geen eten kreeg hebt u daar uw opleiding gevolgd tussen een stel idioten. Daar had men zelfs op Urk geen genoegen mee genomen. Daar waren dat soort figuren het eiland afgeschopt.
Wij aten op Urk altijd heerlijke scharretjes, ook op zondag. Lekker gestoofd met iets zurige mosterd/botersaus. Hoeveel mensen hebben die boze protestanten eigenlijk op de brandstapel gebonden tussen 1600-1700 of nog later?
Ik houd hiermee op het gaat de verkeerde kant op. Straks hang ik ook aan een paal op een brandstapel.

Ik heb het over katholieken kerken die in Nederland door de reformatie werden onteigend.
Lezen kunt u ook al niet.
Verder heb ik niets met religies, ik ben een atheist nadat ik ben gaan lezen over religies.
In Urk zijn op zondag de restaurants en cafes dicht. Het is de Dag des Here.

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 13:34 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Poendert schreef:
Jip schreef:

In eerste instantie wilde ik stellen dat de Bijbelboeken nog het betrouwbaarste instrument zijn dat we hebben, om het verloop van de geschiedenis uit oeroude tijden te reconstrueren.
Hoe leefde men in die oeroude tijden, waar bevonden zich de eerste steden en dorpen, Hoe kwam men aan de kost. Met wie voerde men oorlog en waarom.
Ergens(ik ga het niet uitzoeken) wordt verteld dat Abraham zijn zoon wilde offeren. Hier roept men in onze tijd "Ach en Wee."
Maar zoiets was in die oude tijden niet echt wat bijzonders. Via opgravingen kwamen wij erachter dat onder de funderingen van de toenmalige gebouwen veel menselijke beenderen zijn begraven. Dat moest die tempels via aanbidding, tegen instorten behoeden. Men ging kwistig om met mensenlevens, Aan een beruchte God, "Baal-Zebub, de heer der vliegen" werden zelfs pasgeboren kinderen geofferd,(Zijn afbeelding, gemaakt van metaal werd roodgloeiend gestookt, waarna de levende baby,s in zijn armen werden gelegd.
Ik was in een museum in Denemarken waar Veenlijken waren te bewonderen. Deze mensen waren geofferd aan hun, waarschijnlijk Keltische Goden. De Kelten hadden ook de gewoonte om dieren te bouwen van wilgetakken, het beeld werd gevuld met levende vijanden/slaven en in brand gestoken. Daar komt mogelijk de voorliefde bij de Iguisitie voor brandstapels vandaan?
Veel van dit soort oeroude weetjes zijn via de bijbel uit te pluizen. (bv de Zondvloed via het vollopen van de Zwarte Zee,de plekken van historische steden)
Zoals ik al eerder schreef. De koran gaat hooguit 1300 jaar terug. Boeddhistische en Hindoe geschriften berusten hoofdzakelijk op anecdote,s
Ik ben nieuwsgierig naar dit soort weetjes, en dan zoek ik het uit. Ook via dit soort forums wordt men soms wijzer in die richting.

Heeft u het over de Thora (oude Testament) of over het nieuwe Testament?
De Thora is van de Joodse geschiedenis - mythes en heeft helemaal niets te maken met de Europese geschiedenis. Oeroud noem ik zo'n 50 tot 100.000 jaar geleden. Dus voordat de landbouw begon.

Verder klopt er vaak niets van en zijn het verhalen die overgenomen zijn van andere volkeren, religies.
Het figuur Jezus heeft ook nooit bestaan en is verzonnen door Romeinse overheersers.
De Evangeliën zijn geschreven in het Grieks, 40 tot 70 jaar later en door de Romeinen.

The Root of All Evil - The God Delusion

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 23:15 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Tja, ik moet Elisabeth gelijk geven.
De Roomse oorsprong van het Katholicisme is duidelijk Romeins.
Want dat wordt er ook mee bedoeld.

Het is het aloude idee van Een natie, Een volk, Een leider.
Daarom det de Romeinen door Saulus (Paulus) ook aan de kernwaarden van het
christendom hebben zitten rommelen.

Maar, dat is alleen maar het officiële verhaal.

Wie interesseert zich nog over wat in Rome gebeurd?
Sinds een paar bisdommen in Nederland bezig zijn om kerken te sluiten, en de inboedel
te verpatsen, haken de meeste katholieken massaal af.

We gaan wel weer terug naar een open plek in het bos. Smile

O ja, en de Bijbel is GEEN geschiedenisboek.
En verre van betrouwbaar.
Het is net zo corrupt als de koran.
Eeuwenlang zijn er dingen verdwenen, veranderd.
Er uit gehaald. Gemanipuleerd door de machtigen.

O ja, en onze westerse samenleving is ook niet gebaseerd op het
joods christelijke denken. Al lang niet meer.
Maar politici doen het graag zo voorkomen, om zieltjes te winnen.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 20, 2020 11:54 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Juist Ryan, de westerse cultuur is gebaseerd op Humanisme, Democratie en Wetenschap en Vrijdenken en Handel.
Verder hebben de Zendelingen en Missionarissen heel veel schade toegebracht aan andere volkeren.
Onder het mom van Bekeren en iedereen een Heiden te noemen.

En voortgezet door Ontwikkelingshulp wat nog meer schade toebrengt want iedereen komt met zijn eigen agenda.
De een is gebaseerd op protestanten (ICCO) of katholieken (Cebemos) of Socialisme (Novib)

Wel grappig dat in Nieuw Guinea, de Papoea's een beeld hebben gemaakt van een vliegtuig en die vereerden als een god.
Ze wisten niet wat die dingen in de lucht waren dus werd het een god.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 20, 2020 13:25 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ryan schreef:
Poendert schreef:
Elisabeth schreef:
Quote:

Algemeen Wikpedia.

Poendert, uit wat je schrijft, blijkt duidelijk dat je geen kaas gegeten hebt van DNA wetenschap.
Uit het DNA onderzoekt, blijkt juist dat er geen rassen zijn.
Het is gebleken dat elke mens het product is van een eeuwenlange vermenging.

Wat jij aankaart, is niet DAT iemand afstamt van een eskimo, maar dat iemand voor een bepaald gedeelte van een eskimo af stamt.

Zo heb ik YDNA dat van Keltische oorsprong is, maar dat zegt alleen maar iets van mijn vaders kant. (Frankrijk)
Via mijn moeder ben ik waarschijnlijk Germaans. (Duitsland)

Ik weet nog goed, dat het bij ons thuis eigenlijk altijd Frans-Duitse oorlog was. Smile

Ik heb mijn DNA en ik ben voor 84,8% Engels, voor 5% Noordwest Europeaan, voor 6,7% Balkan en voor 3,5% Grieks. ???
Mijn zus is voor 19% Engels, 48,8% N-W Europeaan, voor 31% Scandinavisch en voor 1,2% Turks???
Wij hebben dezelfde ouders.

Ik heb rossig/blond haar en blauwe ogen, mijn zus heeft zwart haar en donker bruine ogen.
Dit betekent alleen dat je voorouders heel wijd verspreidt zijn. Door volksverhuizingen en door oorlogen.
Iedereen heeft 2 ouders, 4 grootouders, 8 overgrootouders, 16 betovergrootouders, en dan 32, 64, 128 enz
Dus 7 generaties geleden zit je op ongeveer 200 jaar als je rekent dat er 3 generaties per eeuw zijn.
Het zelfde met kinderen. Die zijn voor 50% per ouder.
En kleinkinderen zijn maar 25% per grootouder.
Ik moet altijd lachen als grootmoeders het hebben over MIJN kleinkinderen.
Sorry maar dat is maar 25% en achterkleinkinderen is maar 12,5%.

En mijn directe voorouders komen uit Brabant/grens België en uit Amsterdam.
Brabant gaat wel terug naar 1700. Amsterdam is import.

In Engeland heeft een zwart echtpaar uit Nigeria een blond kind gekregen met blauwe ogen.
Dit betekent dat beide een blanke voorouder hebben gehad en die genen kwamen samen.
Wat is dit kind? Europees of Afrikaans?

https://www.nbcnews.com/healthmain/white-baby-born-black-parents-1C6437718

https://www.nationalgeographic.com/magazine/2018/04/race-twins-black-white-biggs/

Ryan, de Kelten zijn ook in Portugal geweest en hier heb je Portugezen met rood haar en blauwe ogen en sproeten.

BerichtGeplaatst: Do Mei 21, 2020 9:00 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Deze kerken werden niet onteigend, De religie die die kerken hadden gekaapt werden er weer uitgeschopt. Die kerken gingen terug naar hun oorspronkelijke bouwers uit de regio.
U schrijft: Ik heb het over katholieken kerken die in Nederland door de reformatie werden onteigend.
Lezen kunt u ook al niet.
Verder heb ik niets met religies, ik ben een atheist nadat ik ben gaan lezen over religies.
---U schrijft ook: In Urk zijn op zondag de restaurants en cafes dicht. Het is de Dag des Here.(mogen die Urkers dat misschien zelf uitmaken, of gaan u en uw paus daarover?) Persoonlijk vind ik dat lekker rustig. Mooi om wat rond te fietsen,zeuren met de buurvrouw, of een pilsje te drinken achter in de tuin.

Maar dit gaat nu eigenlijk niet meer over de waarde van de Bijbel als geschiedenisboek voor de mensheid. Als de Bijbel schrijft over Ur der Chaldeeën kun je Ur gaan opzoeken en nagaan wie de Chaldeeën waren. Hoe kwamen ze aan de kost, voerden ze oorlogen, enz

BerichtGeplaatst: Do Mei 21, 2020 9:57 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Elisabeth schreef:

Ryan, de Kelten zijn ook in Portugal geweest en hier heb je Portugezen met rood haar en blauwe ogen en sproeten.

Weet ik.
Daarom noemt men ook de Ibero Kelten.
Galicië in Noord Spanje heet naar de Kelten.
Oftewel Galliërs.
Tegenwoordig ligt de nadruk voornamelijk op de taal,
maar het DNA bewijst dat de Kelten zich over de hele kust van West Europa en over de Britse eilanden hebben verspreid.
Zo is het tegenwoordig dan toch.
Oorspronkelijk komen de Kelten waarschijnlijk uit de Kaukasus.

Grappig is, dat volgens Ierse legendes de Ieren uit Spanje komen.
De Brigantes waren een Keltisch volk.
Laat ik daar nu ook aan verwant zijn van mijn vaders kant.
YDNA dus.

BerichtGeplaatst: Do Mei 21, 2020 16:19 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Grappig dat je eeuwen later het nog kunt terug zien.
Maar wat betekent YDNA?
Ik dacht eerst dat het een spelfout was van DNA.

BerichtGeplaatst: Do Mei 21, 2020 18:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Kom op Elisabeth, dat moet je toch weten...

Dochters krijgen een X chromosoom van hun moeder en een X van hun vader.
Zoons krijgen een X van hun moeder en een Y van hun vader.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg