Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Een streep dioor alle staatsschulden van Europese landen. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Mei 13, 2020 19:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
En dat is? De Alwetende Overheid inroepen?

Nee, dat is het systeem wat ik al noemde.

Quote:
Wat is er decentraal aan datacenters die voor 90% in eigendom zijn van 3 of 4 grote spelers?

Ah, je kijkt zo. Ik heb het over fysieke spreiding.

Quote:
Maar wie garandeert die veiligheid? De kaboutertjes?

Je bent een bange poepert.

Quote:
Nope. Ten eerste zijn banktransacties niet anoniem. Ten tweede heb ik niks met een bankhack te maken, ik hou mij vordering op de bank.

Dat zeg ik, meer verantwoordelijkheid naar de particulier. Minder naar de bank, die steelt gegarandeerd.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 13, 2020 20:33 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Nee, dat is het systeem wat ik al noemde.

Ja, je wilt de Alwetende Overheid onze huizen laten financieren?

Je erfsysteem werkt niet.

Rik en Matthijs zijn de kinderen van Jan en Annie. Jan en Annie hebben een eigen huis. Rik en Matthijs worden volwassen, willen op zichzelf wonen. En dan? Moeten ze 30 jaar wachten tot ze een half huis erven? En wie zegt dat Hans en Annie dat huis niet lekker zelf willen opeten aan de Costa del Sol?

Quote:

Ah, je kijkt zo. Ik heb het over fysieke spreiding.

Wat boeit fysieke spreiding, behalve spreiding voor natuurrampen enzo.

Er bestaat geen decentrale cloud. Jouw bestandjes zwerven niet volkomen willekeurig in de cloud, die staan keurig in grote datacenters van de provider waar jij je bestandjes aan toevertrouwt.

Weet je wat er wel decentraal is? Het internet. De veiligheid op het internet is zo belabberd dat je allerlei scanners en encrypties nodig hebt om er een beetje veilig je ding te kunnen doen.

Quote:

Je bent een bange poepert.

Ik ben geen bange poepert, integendeel. Jij was het risico averse type van ons twee... Ik ben echter wel realistisch over risico's en wil weten waar ik aan toe ben. Een decentrale oplossing garandeert mij niets en ik kan niemand ergens op aanspreken.

Weet je wat er wel decentraal is? Het internet. De veiligheid op het internet is zo belabberd dat je allerlei centraal geregisseerde scanners en encrypties nodig hebt om er een beetje veilig je ding te kunnen doen. Tot zover het succes van decentrale veiligheid.

Quote:

Dat zeg ik, meer verantwoordelijkheid naar de particulier. Minder naar de bank, die steelt gegarandeerd.

Je mist t punt geloof ik. Waarom zouden mensen meer risico nemen met hun wachtwoordjes of op termijn te kraken "secret keys"?

BerichtGeplaatst: Wo Mei 13, 2020 22:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ja, je wilt de Alwetende Overheid onze huizen laten financieren?

Liever dan het dievengilde van de financiële wereld.

Quote:
Je erfsysteem werkt niet.

Rik en Matthijs zijn de kinderen van Jan en Annie. Jan en Annie hebben een eigen huis. Rik en Matthijs worden volwassen, willen op zichzelf wonen. En dan? Moeten ze 30 jaar wachten tot ze een half huis erven? En wie zegt dat Hans en Annie dat huis niet lekker zelf willen opeten aan de Costa del Sol?

Keuzes, keuzes. Ik zie het probleem niet. Rick en Matthijs kunnen van hun 20ste tot hun 30ste thuiswonen en geld verdienen. Stel dat ze 2000 euro netto per maand hebben. Door de woonlasten te delen met hun ouders kunnen hun onders sparen voor een huisje aan de Costa del Sol en Rik en Matthijs leggen zo 15k per jaar opzij voor hun woning. Na 10 jaar sparen hebben ze 150k. Dat ze de rest willen bijlenen is prima, is in ieder geval al de helft van hun hypotheek die ze op tafel leggen,

Die andere helft komt wel als Jan en Annie het loodje leggen.

Quote:
Weet je wat er wel decentraal is? Het internet. De veiligheid op het internet is zo belabberd dat je allerlei scanners en encrypties nodig hebt om er een beetje veilig je ding te kunnen doen.

Ehmm... jij hebt een slot op je huis, fiets, auto, etc. De encryptie is niet meer dan een digitaal slot. Vind je nu de veiligheid in je omgeving ook zo belabberd?

De technologie is al lang klaar Royy. Blockchain bestaat en gaat niet meer weg.

Quote:
Ik ben geen bange poepert, integendeel. Jij was het risico averse type van ons twee... Ik ben echter wel realistisch over risico's en wil weten waar ik aan toe ben. Een decentrale oplossing garandeert mij niets en ik kan niemand ergens op aanspreken.

Hier ben jij wel degelijk de risico averse. Waar moet je iemand op kunnen aanspreken, op je eigen gedrag?

Quote:
Weet je wat er wel decentraal is? Het internet. De veiligheid op het internet is zo belabberd dat je allerlei centraal geregisseerde scanners en encrypties nodig hebt om er een beetje veilig je ding te kunnen doen. Tot zover het succes van decentrale veiligheid.

Ehmm... je herhaalt jezelf?

Quote:
Je mist t punt geloof ik. Waarom zouden mensen meer risico nemen met hun wachtwoordjes of op termijn te kraken "secret keys"?

Zodat ze wegblijven bij stelende banken.

BerichtGeplaatst: Do Mei 14, 2020 15:19 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Royy, leg mij nou eens op een begrijpelijke manier uit waarom banken en de postbank in het tijdperk voor internetbankieren hun diensten gratis beschikbaar stelden. Gratis bankafschriften, gratis telefonisch opvragen van je saldo, gratis papieren post, gratis overschrijvingsformulieren en acceptgirokaarten.
Heeft het te maken met de euro? Waarvan ik nog steeds denk dat voor veel bedragen het guldenteken gewoon is vervangen door het € teken?
Maar je betaalt nu wel ruim het dubbele van wat het eigenlijk waard is.
Banken, zorgverzekeringen en uitzendburo's bepalen zelf hun prijs.
Ten koste van de klant.
Ze werken niet, ze worden slapend rijk.
Is geen probleem, zolang ze het maar niet doen met mijn geld.

Stel, dat jij jouw geld bij mij in bewaring geeft.
We stellen een overeenkomst op.
Dat wil dus zeggen dat IK een overeenkomst opstel en dat jij hiermee akkoord gaat.
So far so good. (Om het in jouw vakjargon te houden Razz ).
Na drie jaar kom je terug en je krijgt dan te horen dat jouw geld verdwenen is.
Want ik heb gespeculeerd op de beurs. Met jouw geld. Het risico is dus voor jou. Niet voor mij.
Wat zeg je dan? Wat is je reactie?
Ik ben dan toch geen haar beter dan een loslopende zakkenroller?
Maar die worden wel door de wet gestraft.
Banken niet. Die hebben namelijk zoveel macht dat ze met allerlei kutsmoesjes hun huid kunnen redden.
Nogmaals en misschien ten overvloede: als ik een boek leen bij de bieb en ik verlies dat boek moet ik dat boek betalen.
Als ik jouw grasmaaier leen en ik maak die grasmaaier kapot dan moet ik voor jou een nieuwe grasmaaier kopen.
Als ik een kostuum huur voor een gemaskerd bal en ik knoei over dat kostuum of er komt een beschadiging in dan moet de schade betalen.
Als ik een woning huur of koop, betaal ik een borgsom. Bij het verlaten van deze woning moet ik schade, door mijzelf toegebracht, zelf betalen.
Heel normaal.
Waarom komt een bank dan altijd weg als deze met andermans geld gaat lopen speculeren?

BerichtGeplaatst: Do Mei 14, 2020 16:39 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Liever dan het dievengilde van de financiële wereld.

Dus liever op iemand anders kosten, helder.

Quote:

Keuzes, keuzes. Ik zie het probleem niet. Rick en Matthijs kunnen van hun 20ste tot hun 30ste thuiswonen en geld verdienen. Stel dat ze 2000 euro netto per maand hebben. Door de woonlasten te delen met hun ouders kunnen hun onders sparen voor een huisje aan de Costa del Sol en Rik en Matthijs leggen zo 15k per jaar opzij voor hun woning. Na 10 jaar sparen hebben ze 150k. Dat ze de rest willen bijlenen is prima, is in ieder geval al de helft van hun hypotheek die ze op tafel leggen,

Haha thuiswonen, come on. T kan, maar je vraagt dus van een generatie iets compleet anders wat de generatie ervoor heeft gedaan. De babyboomers doen dat ook.

Wel goed om te zien dat je zelf tot de conclusie komt dat een hypotheek noodzakelijk blijft.

Quote:

Ehmm... jij hebt een slot op je huis, fiets, auto, etc. De encryptie is niet meer dan een digitaal slot. Vind je nu de veiligheid in je omgeving ook zo belabberd?

Neu hoor, maar wel zo belabberd dat ik die maatregelen moet nemen. En dus bv ook dermate belabberd dat het loont om waardevolle zaken te verzekeren tegen diefstal.

Quote:

Hier ben jij wel degelijk de risico averse. Waar moet je iemand op kunnen aanspreken, op je eigen gedrag?

Ik hou van duidelijke verantwoordelijkheden. En mensen daarop afrekenen.

Quote:

Zodat ze wegblijven bij stelende banken.

En wat zou dat de gemiddelde consument boeien?

BerichtGeplaatst: Do Mei 14, 2020 16:42 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Jip schreef:
Royy, leg mij nou eens op een begrijpelijke manier uit waarom banken en de postbank in het tijdperk voor internetbankieren hun diensten gratis beschikbaar stelden. Gratis bankafschriften, gratis telefonisch opvragen van je saldo, gratis papieren post, gratis overschrijvingsformulieren en acceptgirokaarten.

Heel simpel: de rente was destijds hoger. Op je betaalrekening ontving je vrijwel geen rente, de rente waartegen de postbank je geld weg kon zetten was >4%.

Quote:
Heeft het te maken met de euro? Waarvan ik nog steeds denk dat voor veel bedragen het guldenteken gewoon is vervangen door het € teken?

Valse perceptie. Reken voor de gein je inkomen eens om in guldens Shock

Quote:
Waarom komt een bank dan altijd weg als deze met andermans geld gaat lopen speculeren?

De bancaire sector is een van de meest gereguleerde sectoren die we kennen. Twee effecten: beperkte concurrentie en risicozoekend gedrag (banken weten dat ze worden gered als t misgaat),

BerichtGeplaatst: Do Mei 14, 2020 20:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Dus liever op iemand anders kosten, helder.

Er waar bestaan de banken dan van Royy? Ook van andermans kosten, bv. die mensen wiens huis onder water kwam te staan na de koopsompolissen.

Quote:
Haha thuiswonen, come on. T kan, maar je vraagt dus van een generatie iets compleet anders wat de generatie ervoor heeft gedaan.

Ja zeg, wat is dit voor argument joh. Elke generatie doet zaken anders. Zaten onze ouders ook op Internet te discussiëren? Hadden ze ook apps om hun fitness bij te houden? Zaten ze ook de hele dag achter een computer? Bestelden ze ook spullen in China? Hadden ze ook 1000 tv kanalen? Aten ze ook Sushi?

Hou op. Als je wilt dat alles exact hetzelfde blijft, dan ben je pas de boomer.

Quote:
Wel goed om te zien dat je zelf tot de conclusie komt dat een hypotheek noodzakelijk blijft.

Voorlopig wel, maar wel met een geheel andere insteek. In ieder geval geen hypotheekmaximalisatie.

Quote:
Neu hoor, maar wel zo belabberd dat ik die maatregelen moet nemen. En dus bv ook dermate belabberd dat het loont om waardevolle zaken te verzekeren tegen diefstal.

Ah, dus IRL neem je allerlei maatregelen, maar digitaal ben je ineens niet bereid om deze te nemen en klaag je over de mogelijke onveiligheid. Raar. Tot nu toe is het wel aantoonbaar dat je IRL veel meer risico loopt namelijk.

Quote:
Ik hou van duidelijke verantwoordelijkheden. En mensen daarop afrekenen.

Komt niet zo op mijn over richting de digitale wereld.

Quote:
En wat zou dat de gemiddelde consument boeien?

De gemiddelde consument kotst op de financiële sector Royy. Ze zijn vreselijk impopulair. Boeit ze niets, want ze geven toch niets om mensen. Maar het geeft wel aan dat mensen geen keuze hebben. Ze zitten vast in een systeem en voorlopig zien ze onvoldoende de mogelijkheden om eruit te komen. Maar als de gelegenheid zich voordoet zijn ze weg. Ze zitten er namelijk niet bij keuze. Niemand kiest vol overgave voor de Rabobank ten kosten ING. Niemand. Daar is geen marktwerking. Het is noodzakelijk kwaad.

BerichtGeplaatst: Do Mei 14, 2020 22:06 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Er waar bestaan de banken dan van Royy? Ook van andermans kosten, bv. die mensen wiens huis onder water kwam te staan na de koopsompolissen.

Jouw staatscht investeringsfonds kost 1000 en miljarden Cliff. Strooien met andermans geld.

Quote:

Ja zeg, wat is dit voor argument joh. Elke generatie doet zaken anders. Zaten onze ouders ook op Internet te discussiëren? Hadden ze ook apps om hun fitness bij te houden? Zaten ze ook de hele dag achter een computer? Bestelden ze ook spullen in China? Hadden ze ook 1000 tv kanalen? Aten ze ook Sushi?

Hou op. Als je wilt dat alles exact hetzelfde blijft, dan ben je pas de boomer.

Grappig, compleet andere argumentatie dan bij studiefinanciering bijvoorbeeld. Tuurlijk moet elke generatie de tering naar de nering zetten. Maar om nou een hele generatie 10 jaar thuis te laten wonen om Cliffs angst voor schulden te ontwijken...

Quote:

Voorlopig wel, maar wel met een geheel andere insteek. In ieder geval geen hypotheekmaximalisatie.

Toch nog 50% hypotheek Laughing

Quote:

Ah, dus IRL neem je allerlei maatregelen, maar digitaal ben je ineens niet bereid om deze te nemen en klaag je over de mogelijke onveiligheid. Raar. Tot nu toe is het wel aantoonbaar dat je IRL veel meer risico loopt namelijk.

Eh digitaal ben ik daar wel toe bereid. Ik zeg alleen maar: decentraal betekent ook onveilig, want lastiger controleerbaar.

Jij blijft geloven in het sprookje van decentraal, onduidelijk is waarom.

Quote:

De gemiddelde consument kotst op de financiële sector Royy. Ze zijn vreselijk impopulair. Boeit ze niets, want ze geven toch niets om mensen. Maar het geeft wel aan dat mensen geen keuze hebben. Ze zitten vast in een systeem en voorlopig zien ze onvoldoende de mogelijkheden om eruit te komen. Maar als de gelegenheid zich voordoet zijn ze weg. Ze zitten er namelijk niet bij keuze. Niemand kiest vol overgave voor de Rabobank ten kosten ING. Niemand. Daar is geen marktwerking. Het is noodzakelijk kwaad.

Aha, vandaar de massale toeloop op Triodos.... Rolling Eyes

Marktwerking de bancaire sector ben ik overigens erg voor.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 8:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Jouw staatscht investeringsfonds kost 1000 en miljarden Cliff. Strooien met andermans geld.

Geloof ik niets van.

Quote:
Grappig, compleet andere argumentatie dan bij studiefinanciering bijvoorbeeld. Tuurlijk moet elke generatie de tering naar de nering zetten. Maar om nou een hele generatie 10 jaar thuis te laten wonen om Cliffs angst voor schulden te ontwijken...

Er is niets mis met huren of thuiswonen. In heel veel landen wonen kinderen veel langer bij de ouders dan in Nederland, waar je vanaf je 17e op kamers gaat. 't Is weer die typische Hollandse blik.... het zou je goed doen als je eens een tijdje in het buitenland zou wonen. Verruimt je blik Smile

Quote:
Toch nog 50% hypotheek Laughing

Max. En geen huizen onderwater.

Quote:
Jij blijft geloven in het sprookje van decentraal, onduidelijk is waarom.

't Is geen sprookje. Blockchain is werkelijkheid.

Quote:
Aha, vandaar de massale toeloop op Triodos.... Rolling Eyes

Je gebruikt de verkeerde indicatoren.

Quote:
Marktwerking de bancaire sector ben ik overigens erg voor.

't Is er niet. Daarom kloppen je argumenten ook niet.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 10:55 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Mogelijk is het een oplossing om de volgende regering samen te stellen uit partijen die de meeste kiezers vertegenwoordigen.
Dus als de VVD meeste kiezers trekt mag die de min president en een aantal min volgens hun deel van de kiezers leveren. Is de volgende in aantal kiezers bv de PVDA, dan moeten die "verplicht" in de regering, is de volgende naar aantal daarna bv Denk, dan ook die verplicht in de regering. Enz.
Dan vanuit die regering een nieuwe, centrale bank oprichten waarbij elke Nederlander deelt in de eventuele winst/verlies.
Als we niet uitsluiting van groepen kiezers via deze methode tegengaan wordt het nooit wat met echte democratie.
Dit is volgens mij de enige mogelijkheid voor de democratie om te overleven.
Deelnemen aan de regering is als je aan de beurt bent verplicht. Die deelnemers kan men desnoods in het verkiezings programma vermelden.
Pas zo weten we via kiesrecht wie er in de regering komt.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 16:16 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Geloof ik niets van.

Je wilt voor 12m Nederlanderse huishoudens een huis twv 300k financieren... Sinterklaas bestaat, hij heet Cliff.

Quote:

Er is niets mis met huren of thuiswonen. In heel veel landen wonen kinderen veel langer bij de ouders dan in Nederland, waar je vanaf je 17e op kamers gaat. 't Is weer die typische Hollandse blik.... het zou je goed doen als je eens een tijdje in het buitenland zou wonen. Verruimt je blik Smile

Wat een armoe, Cliff. En dat alleen maar omdat jij bang bent voor schulden.

Quote:

't Is geen sprookje. Blockchain is werkelijkheid.

De blockchain is niet veilig Cliff. Niemand stalt er zn volledige vermogen op. Niemand stalt er zn volledige data op. Bovendien zijn veel blockchains zeer gecentraliseerd, bv die van Bitcoin.

Put your money where your mouth is, Cliff. Oh nee wacht, jij hebt je geld niet in een blockchain zitten, maar gewoon bij de bank. En jouw bestanden staan niet in torrents, maar bij een gecentraliseerd datacenter van Google/Microsoft/Apple/Amazon.

Quote:

Je gebruikt de verkeerde indicatoren.

Put your money where your mouth is, Cliff. Oh nee wacht, jij zet je geld net als vele andere gewoon bij ING, ABN of Rabo.

Quote:

't Is er niet. Daarom kloppen je argumenten ook niet.

En waarom is t er niet?

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 18:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Je wilt voor 12m Nederlanderse huishoudens een huis twv 300k financieren...

Heb ik werkelijk nergens beweerd.

Quote:
Wat een armoe, Cliff. En dat alleen maar omdat jij bang bent voor schulden.

Ik ben niet bang voor schulden. Ik ben ook niet bang om met 250km/h over de autobahn te rijden. Maar gezond is het niet, en als je het 30 jaar doet ben je hartstikke dood.

Quote:
De blockchain is niet veilig Cliff.

Hahaha... dat hoor ik graag even onderbouwd.

Quote:
Bovendien zijn veel blockchains zeer gecentraliseerd, bv die van Bitcoin.

Hahaha... ook dat hoor ik graag even onderbouwd.

Quote:
En waarom is t er niet?

Martkwerking werkt alleen als mensen ook de moeite willen nemen om aanbieders te vergelijken. Er moet dan ook echt verschil zitten tussen de aanbieders. De bankenwereld is 99% exact hetzelfde. Daarbij hebben de mensen totaal geen zin om te kiezen. En terecht. Mensen willen kiezen wat voor kleren ze dragen, wat voor auto ze rijden of waar ze op vakantie gaan. Dat zijn keuzes die voortkomen uit bepaalde voorkeuren.

Mensen hebben helemaal geen voorkeuren richting een bank. De ING doet niets anders dan ABN Amro en niets anders dan Rabobank. Het is allemaal exact hetzelfde. Mensen hebben een rekening nodig waarop salaris binnenkomt en van waaruit ze betalingen kunnen doen. En dat bieden alle banken aan met exact dezelfde dienst op exact dezelfde manier.

Er is geen keuze. Er is geen markt. Daarom kloppen je argumenten ook totaal niet.

Je moet eens leren inzien dat je niet alles kunt vermarkten. Van bepaalde zaken willen mensen gewoon dat het er is en dat het werkt. En hoe of op welke manier boeit ze totaal niet. Ze hebben genoeg andere zaken om zich wél zorgen over te maken.

Banken (en dogmatische liberalen zoals jij) maken daar zoveel mogelijk misbruik van. Door de een vals dilemma te schetsen en een vals keuzeklimaat te verbeelden.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 20:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Hahaha... dat hoor ik graag even onderbouwd.

Put your money where your mouth is.

Quote:

Hahaha... ook dat hoor ik graag even onderbouwd.

Miners zijn sterk gecentraliseerd. Over 2 jaar is het mogelijk bitcoin te hacken met supercomputers. Ben je afhankelijk van de "community" om een voortschrijdend beveilings scr.ipt te maken.

Quote:
Mensen hebben helemaal geen voorkeuren richting een bank. De ING doet niets anders dan ABN Amro en niets anders dan Rabobank. Het is allemaal exact hetzelfde. Mensen hebben een rekening nodig waarop salaris binnenkomt en van waaruit ze betalingen kunnen doen. En dat bieden alle banken aan met exact dezelfde dienst op exact dezelfde manier.

Ah joh, kap toch eens met die betaalrekeningen. Da's de minst interessante tak van bankieren.

Quote:
Er is geen keuze. Er is geen markt. Daarom kloppen je argumenten ook totaal niet.

Dat er geen markt is klopt. De overheid maakt toetreding tot de markt erg moeilijk. En de overheid bepaalt de prijs van geld. Tsja.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 3:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Put your money where your mouth is.

Miners zijn sterk gecentraliseerd. Over 2 jaar is het mogelijk bitcoin te hacken met supercomputers. Ben je afhankelijk van de "community" om een voortschrijdend beveilings scr.ipt te maken.

Ehmm... dit is herhaling Royy, geen onderbouwing.

Quote:
Ah joh, kap toch eens met die betaalrekeningen. Da's de minst interessante tak van bankieren.

Voor jou ja, omdat jij geld als doel ziet. De meeste mensen willen niet meer dan hun 'betaalrekeningetjes'.

Maar je ontkent niet eens wat ik zeg. Interessant. Je ziet dus zelf ook dat mensen niet willen kiezen.

Quote:
Dat er geen markt is klopt. De overheid maakt toetreding tot de markt erg moeilijk. En de overheid bepaalt de prijs van geld. Tsja.

Tuurlijk, dat er geen markt is ligt aan de overheid.... Rolling Eyes

Ik heb je de reden hierboven nét gegeven. Ik hoor daar ook geen inhoudelijk tegenargument op. Rabobank, ING, ABN.... ze doen allemaal exact hetzelfde. De klant wil niet kiezen. Er is geen markt.

Dus al je argumenten aan het begin van deze discussie, dat mensen kunnen kiezen naar welke bank ze gaan etc. zijn onzin. Er is geen keuze in dienstverlening.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 8:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ehmm... dit is herhaling Royy, geen onderbouwing.

Geloof jij lekker in de "community"...

Quote:

Voor jou ja, omdat jij geld als doel ziet. De meeste mensen willen niet meer dan hun 'betaalrekeningetjes'.

Hoezo? De meeste mensen hebben een spaarrekening.

Quote:

Tuurlijk, dat er geen markt is ligt aan de overheid.... Rolling Eyes

Klopt, dit is de zwaarst gereguleerde markt die we kennen, Cliff. Noem maar een andere markt waar prijs en aanbod door de overheid wordt bepaald.

Quote:
Ik heb je de reden hierboven nét gegeven. Ik hoor daar ook geen inhoudelijk tegenargument op. Rabobank, ING, ABN.... ze doen allemaal exact hetzelfde. De klant wil niet kiezen. Er is geen markt.

Jumbo en AH doen ook hetzelfde, elke loodgieter doet hetzelfde, HP doet hetzelfde als Dell, etc etc.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 18:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Hoezo? De meeste mensen hebben een spaarrekening.

Leg mij het verschil eens uit tussen een betaalrekening en spaarrekening Royy. Volgens mij is er namelijk geen verschil meer.

Quote:
Klopt, dit is de zwaarst gereguleerde markt die we kennen, Cliff. Noem maar een andere markt waar prijs en aanbod door de overheid wordt bepaald.

Banken zijn boeven. Je moet boeven reguleren, doe je het niet stelen ze nog meer. Ze gaan over lijken.

Quote:
Jumbo en AH doen ook hetzelfde, elke loodgieter doet hetzelfde, HP doet hetzelfde als Dell, etc etc.

Nee.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 1:36 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Leg mij het verschil eens uit tussen een betaalrekening en spaarrekening Royy. Volgens mij is er namelijk geen verschil meer.

T scheelt nogal of je een bank ziet als een transactiemachine (betaalrekening) of als een plek waar je je geld relatief veilig kunt oppotten. De meeste mensen willen veel meer dan alleen een transactiemachine.

Quote:

Banken zijn boeven. Je moet boeven reguleren, doe je het niet stelen ze nog meer. Ze gaan over lijken.

Concurrentie is een betere discipline maatregel dan regulering, die toch altijd achter de feiten aanhobbelt.

Quote:

Nee.

Je wou beweren dat AH veel meer verschilt van Jumbo dan ING van ABN?

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
T scheelt nogal of je een bank ziet als een transactiemachine (betaalrekening) of als een plek waar je je geld relatief veilig kunt oppotten. De meeste mensen willen veel meer dan alleen een transactiemachine.

Je geeft gewoon geen antwoord.

Mijn mening is dat mensen een transactiemachine willen. Tegelijkertijd is dát ook de plek om je geld veilig te stallen. 't Is echt niet meer dan een computer die goed je saldo bijhoudt. Zelfs als dat saldo meer waard is dan de maandelijkse transacties.

Maar geef nou eens antwoord. Wat wil de klant nog meer dan?

Quote:
Concurrentie is een betere discipline maatregel dan regulering, die toch altijd achter de feiten aanhobbelt.

Je hebt net aangegeven dat er geen vrije markt is en dus geen keuze. En nu begin je weer over concurrentie (die dus helemaal niet werkt en er niet is).

Quote:
Je wou beweren dat AH veel meer verschilt van Jumbo dan ING van ABN?

Ja, op tal van fronten. Allereerst moeten mensen continu fysiek naar de AH of Jumbo toe. Ze moeten daar spullen kopen van essentieel belang voor hun voortbestaan. Dat verschilt nogal van banken.

Dan is er een duidelijk verschillend aanbod van producten. Er is een duidelijk verschillende beleving. Tussen AH en Jumbo valt het nog mee, maar neem de AH en Aldi eens. Dan zie je pas echt het verschil. Zowel in merken, als in producten, als in winkelopbouw, als in prijzen. 't Is allemaal totaal anders. Binnen die markt is dus een duidelijke keuze, van heel erg uitgebreide dure merken tot heel erg goedkope producten.

Of ik de ING, ABN of Amro binnenloop maakt geen reet uit. Het enige waar ik het aan kan zien is de kleur. De producten zijn allemaal hetzelfde. Ik hoef er ook niet naar toe om iets essentieels te halen. Ik hoef er ook niet een paar keer per week naar toe.

Ik kan het nóg gekker maken Royy, met je liberalisering. Ik kan kiezen uit heel veel verschillende energieaanbieders die éxact dezelfde stroom leveren. Totaal geen verschil. Je merkt er niets van of je stroom krijgt van Essent of Eneco of Delta. Helemaal niets. 't Is exact hetzelfde product.

Wil je dus een vergelijk maken tussen sectoren, dan is de elektriciteitssector veel beter te vergelijken met de bankensector. Ze leveren allemaal exact hetzelfde. Er is geen vrije markt, kiezen heeft geen zin. Het enige wat ze in stand houdt is de 'aanbieding voor de nieuwe klant'. Het goedkoopste bij de elektriciteitssector schijnt te zijn: continu van aanbieder switchen. Dus continu ergens anders éxact hetzelfde product afnemen.

Vrije markt en concurrentie is een farce. En die marktpartijen lachen in hun vuistje, zij lopen wel binnen hoor. Ze krijgen in ieder geval genoeg geld binnen om een zinloze marketingafdeling te draaien: kom naar ons, kom naar ons!! Tijdelijk gratis stroom!

Totale waanzin.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 10:30 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Mijn mening is dat mensen een transactiemachine willen. Tegelijkertijd is dát ook de plek om je geld veilig te stallen.

Dat zijn twee verschillende dingen.

Quote:
Maar geef nou eens antwoord. Wat wil de klant nog meer dan?

Een oppotmachine dus, een hypotheekmachine, voor een deel van de klant: beleggingsbemiddeling.

Quote:

Je hebt net aangegeven dat er geen vrije markt is en dus geen keuze. En nu begin je weer over concurrentie (die dus helemaal niet werkt en er niet is).

Hoogste tijd dat die concurrentie er dus komt.

Quote:

Ja, op tal van fronten. Allereerst moeten mensen continu fysiek naar de AH of Jumbo toe. Ze moeten daar spullen kopen van essentieel belang voor hun voortbestaan. Dat verschilt nogal van banken.

Mensen hoeven helemaal niet fysiek naar een supermarkt, al enkele jaren ietwat achterhaald. Maar ook prima: wat is het verschil tussen ah.nl en jumbo.com. Zijn we gelijk van je "winkelopbouw" en "beleving" af.

Quote:
Of ik de ING, ABN of Amro binnenloop maakt geen reet uit. Het enige waar ik het aan kan zien is de kleur. De producten zijn allemaal hetzelfde. Ik hoef er ook niet naar toe om iets essentieels te halen. Ik hoef er ook niet een paar keer per week naar toe.

Sorry, ik ben al meer dan 5 jaar niet fysiek in een bank geweest. Dus over de de sfeer in het pand, wat jij blijkbaar een belangrijke factor in concurrentie vindt, kan ik niet oordelen. Ik log wel regelmatig in bij de bank en bij mijn broker. Dan wil ik dus een smooth expercience, een snel werkend systeem (is ING al af van die aftandse TAN codes eigenlijk?) en goede service als ik een vraag heb. De rente factor is helaas uitgeschakeld door de overheid door geld gratis aan te bieden via Frankfurt.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 11:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Dat zijn twee verschillende dingen.

Vind jij. Maar de uitleg blijft achterwege.

Quote:
Een oppotmachine dus, een hypotheekmachine, voor een deel van de klant: beleggingsbemiddeling.

Nee, nee én nee.

Hebben de banken eigenlijk ooit onderzoek gedaan naar de vraag, of bieden ze voornamelijk aan wat zij willen? Ik vermoed dat laatste. Ze bieden gewoon aan waar ze het meeste op kunnen verdienen (of anders gezegd: ze bieden dát aan waarbij ze het meeste van je geld kunnen jatten)

Quote:
Hoogste tijd dat die concurrentie er dus komt.

Daar hebben ze lang genoeg de tijd voor gehad. Nationaliseren die markt.

Quote:
Mensen hoeven helemaal niet fysiek naar een supermarkt, al enkele jaren ietwat achterhaald.

99% van de dagelijkse voedingsmiddelen wordt gewoon nog gehaald Royy.

Quote:
Maar ook prima: wat is het verschil tussen ah.nl en jumbo.com. Zijn we gelijk van je "winkelopbouw" en "beleving" af.

Waarom pik je slechts twee enigszins vergelijkbare items uit de markt? Ik heb al gezegd: er is Lidl, Aldi, AH, Jumbo en zelf ga ik vaak naar Sligro. Echt andere belevingen dan de huidige bankensector.

Quote:
Dan wil ik dus een smooth expercience, een snel werkend systeem (is ING al af van die aftandse TAN codes eigenlijk?) en goede service als ik een vraag heb.

HA! Zelfs jij vergelijkt dus niet en hebt geen idee hoe het er bij de ING aan toe gaat. Er is geen markt Royy.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 13:30 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Hebben de banken eigenlijk ooit onderzoek gedaan naar de vraag, of bieden ze voornamelijk aan wat zij willen? Ik vermoed dat laatste. Ze bieden gewoon aan waar ze het meeste op kunnen verdienen (of anders gezegd: ze bieden dát aan waarbij ze het meeste van je geld kunnen jatten)

Ze moeten wat ze aanbieden aan iemand verkopen he.

Quote:

Daar hebben ze lang genoeg de tijd voor gehad. Nationaliseren die markt.

Eh nee, de overheid heeft de regulering nooit losgelaten, Cliff.

Quote:

99% van de dagelijkse voedingsmiddelen wordt gewoon nog gehaald Royy.

Wordt nu in rap tempo lager.

Quote:

HA! Zelfs jij vergelijkt dus niet en hebt geen idee hoe het er bij de ING aan toe gaat. Er is geen markt Royy.

Ik ben geen fan van ING, nooit geweest. De geest van de trage Postbank heeft daar nog lang rondgewaard. Er is een markt, Cliff, bel de bank maar een als je ontevreden bent dat je je geld weghaalt bij ze, is t zo opgelost. Zonder concurrentie zou je achter in de rij aan kunnen sluiten.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 7:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Proef op de som dan: hoe vaak ben jij van bank gewisseld?

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 17:00 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Proef op de som dan: hoe vaak ben jij van bank gewisseld?

0.5 keer.

Voor reguliere bankzaken + hypotheek niet gewisseld. Heb wel mn beleggingen weggehaald omdat ze niet het kostenniveau en de service boden die ik wenste.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 18:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Bewijst dus mijn punt: voor de bancaire nutsvoorzieningen blijft zelfs vrije markt aanbidder Royy op zijn stek. Hij kijkt niet naar noch verdiept zich in de alternatieven.

Er is geen vrije markt.

Waarom accepteer je niet gewoon een keer dat sommige zaken gewoon moeten werken Royy? En dat mensen totaal geen zin hebben om uit te zoeken hoe of waarom het zo werkt. Nogmaals: alle elektriciteit is exact hetzelfde. Waarom al die aanbieders?

Zelfde geldt voor basisverzekering ziektekosten. Voor iedereen gelijk. Waarom al die aanbieders?

Mensen willen zich daar helemaal niet in verdiepen. Het moet er gewoon zijn.

Moet je eens nagaan als je voor alles de keuze zou moeten maken. Laten we het simpel houden: het wegennet. We krijgen 20 aanbieders en je kunt een abonnement afsluiten welke wegennet aanbieder je wilt gebruiken. Maar... je mag dan alleen op hun wegennet rijden. Of tegen kosten bij een andere aanbieder. Kun je elke dag gaan uitrekenen wat de goedkoopste of snelste weg is naar je eindbestemming.

Oh wacht, ik weet het nog beter gemaakt. Er komen 34 slimme aanbieders van apps op je telefoon die voor jou de juiste weg tussen die 20 aanbieders kiezen. En er komen ook nog 43 vergelijkingswebsites zodat je kunt vergelijken welke aanbieder je precies moet hebben.

Kun je het voorstellen? Want dát is de ultieme vrije markt. Werkelijk alles vermarkten.

Mooi weer? Wil je naar het strand? Prima, er zijn 73 verschillende aanbieders van privé stranden. Er zijn geen openbare overheidsstranden meer. Kies maar. Oh, regent het? Boswandeling maken? Prima, kies maar... er zijn 23 verschillende aanbieders van boswandelingen. Ga maar kiezen. Wel even allemaal goed uitzoeken hè, wat het verschil is. Bij sommige aanbieders krijg je een wandelkaartje, bij andere een 'gratis fietspomp' en bij een derde mag je, mits je een plus abonnement hebt, gebruik maken van de picknicktafels.

Wat een heerlijke liberale wereld.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 19:03 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Bewijst dus mijn punt: voor de bancaire nutsvoorzieningen blijft zelfs vrije markt aanbidder Royy op zijn stek. Hij kijkt niet naar noch verdiept zich in de alternatieven.

Joh, ik ga ook altijd naar de AH, ik ga al jaren naar dezelfde garage, koop vaak kleding bij dezelfde winkels, koop vaak hetzelfde electronica merk. Ga je nu ook beweren dat concurrentie tussen supermarkten, autogarages, kledingwinkels en electronica merken zinloos is?

Ik ben over t algemeen een vrij loyale klant. Tenzij je t verprutst, dan ben ik weg en kom ik nooit weer.

Concurrentie hoeft niet per se overstappers te betekenen, Cliff, de dreiging van klanten die overstappen is vaak al voldoende om bedrijven scherp te houden.

Quote:
Mensen willen zich daar helemaal niet in verdiepen. Het moet er gewoon zijn.

Kwestie van perceptie. Als jij een economie was gewend waar 2 soorten auto's beschikbaar zouden zijn, zou je waarschijnlijk hetzelfde zeggen.

Quote:
Moet je eens nagaan als je voor alles de keuze zou moeten maken. Laten we het simpel houden: het wegennet. We krijgen 20 aanbieders en je kunt een abonnement afsluiten welke wegennet aanbieder je wilt gebruiken. Maar... je mag dan alleen op hun wegennet rijden. Of tegen kosten bij een andere aanbieder. Kun je elke dag gaan uitrekenen wat de goedkoopste of snelste weg is naar je eindbestemming.

Dubbele infrastructuur is vaak niet efficient. De markt lost dat vanzelf op.

Quote:
Mooi weer? Wil je naar het strand? Prima, er zijn 73 verschillende aanbieders van privé stranden. Er zijn geen openbare overheidsstranden meer. Kies maar. Oh, regent het? Boswandeling maken? Prima, kies maar... er zijn 23 verschillende aanbieders van boswandelingen. Ga maar kiezen. Wel even allemaal goed uitzoeken hè, wat het verschil is. Bij sommige aanbieders krijg je een wandelkaartje, bij andere een 'gratis fietspomp' en bij een derde mag je, mits je een plus abonnement hebt, gebruik maken van de picknicktafels.

Ja toedels, wat is er anders aan die keuze dan dat je nu kiest naar welk strand je wilt gaan en in welk bos je gaat wandelen. Allemaal verschillen. Het leven bestaat uit keuzes maken.

Quote:
Wat een heerlijke liberale wereld.

Laat jij je lekker vanalles voorschrijven door de monopolist of de overheid Cliff. Dat je er nog niet achter bent met je smeekbede om een test... de overheid is er niet voor jou, jij bent er voor de overheid.