Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Een streep dioor alle staatsschulden van Europese landen. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Re: Een streep dioor alle staatsschulden van Europese landen
BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2020 23:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ah zo. Maar er is geld genoeg, de overheid heeft immers de laatste 10 jaar weinig anders gedaan dan geld pompen. De uitlener heeft de keuze: uitlenen en rendement maken of niet uitlenen en geen rendement maken.

Komen we toch weer op geld lenen om af te lossen:L je zit dan gewoon in een piramide-constructie. Gaat alleen goed zolang de piramide loopt, daarna flikkert de boel in elkaar en hebben een hoop mensen schade.

Quote:
Dat zou moeten bewijzen dat woningen voor (veel) meer dan hun intrinsieke waarde worden verkocht. In heel Nederland. Dat betekent dat er op de een of andere manier lucht in de markt zit.

En hoe neem je het locatie-aspect dan mee?

Quote:
Oh ik bedoelde 100m2 woonoppervlakte, sorry.

En waaruit maak jij op dat een woning met een woonoppervlak van 100m2 een intrinsieke waarde heeft van 125k?

Quote:
Werkelijke marge ligt ergens rond de 1.5%. Betekent dat de Nederlandse hypotheekaanbieders (obv 700 mrd hypotheekschuld) gezamelijk ruim 10mrd aan rente-inkomsten opstrijken. Banken hebben hiervan 2/3e in handen, dus zo'n 6mrd.

Dat is dus 6 miljard diefstal. Lul je vrij gemakkelijk overheen.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 27, 2020 9:42 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Komen we toch weer op geld lenen om af te lossen:L je zit dan gewoon in een piramide-constructie. Gaat alleen goed zolang de piramide loopt, daarna flikkert de boel in elkaar en hebben een hoop mensen schade.

Er zijn zoveel piramides waar we mee leven, Cliff. Flikkert de hele voedselketen in elkaar, dan hebben we een ook een probleempje. Onze hele samenleving draait op de assumptie dat die hele samenleving min of meer door draait. Zo niet, dan dondert de hele samenleving in elkaar.

Quote:
En hoe neem je het locatie-aspect dan mee?

Locatie-aspect betekent dat er in bepaalde gebieden schaarste is en daar dus de prijzen hoger zullen liggen. Maar dus niet in Groningen, Zeeland en Limburg. Daar speelt locatie geen rol, weinig mensen willen daar wonen.

Je kunt je overigens afvragen waarom er in bepaalde gebieden schaarste ontstaat.

Quote:
En waaruit maak jij op dat een woning met een woonoppervlak van 100m2 een intrinsieke waarde heeft van 125k?

Schatting over de duim. Nieuwe woning van 100m2 kost 135k zonder grond, zeg grond 40k (200m2 a 200 euro), dus totaal 175k. Afschrijving er overheen, kom je op 125k. Vul gerust aan.

Quote:

Dat is dus 6 miljard diefstal. Lul je vrij gemakkelijk overheen.

Ben jij bereid jouw geld uit te lenen voor een hypotheek via een anonieme smartcontract transactie voor minder dan 2% rendement? Hoeveel % dan?

Gaan we nog skypen over je aanbod van 1.2m Cliff, of hebben we geen deal?

BerichtGeplaatst: Ma Apr 27, 2020 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Er zijn zoveel piramides waar we mee leven, Cliff. Flikkert de hele voedselketen in elkaar, dan hebben we een ook een probleempje. Onze hele samenleving draait op de assumptie dat die hele samenleving min of meer door draait. Zo niet, dan dondert de hele samenleving in elkaar.

Ah, maar wanneer zorgde de voedselpiramide voor een wereldwijde crisis Royy? Het schokkende is dat de financiƫle wereld dus totaal niets geleerd heeft.

Quote:
Locatie-aspect betekent dat er in bepaalde gebieden schaarste is

Dat is onzin. Locatie is ene plek waar mensen meer willen betalen om precies daar te wonen. Staat los van schaarste. EĆ©n appartement aan de boulevard hier kost tot een miljoen euro. En er zijn heel veel appartementen, ook leegstand, dus dat is niet het probleem. Er zijn minder appartementen in de binnenstad en die zijn goedkoper.

Quote:
en daar dus de prijzen hoger zullen liggen. Maar dus niet in Groningen, Zeeland en Limburg. Daar speelt locatie geen rol, weinig mensen willen daar wonen.

Locatie kan ook lokaal zijn Royy. Zie bovenstaande voorbeeld.

Quote:
Je kunt je overigens afvragen waarom er in bepaalde gebieden schaarste ontstaat.

Of te veel aanbod.

Quote:
Schatting over de duim. Nieuwe woning van 100m2 kost 135k zonder grond, zeg grond 40k (200m2 a 200 euro), dus totaal 175k. Afschrijving er overheen, kom je op 125k. Vul gerust aan.

Ik vind het veel te laag ingeschat. En wederom: je neemt de locatie niet mee.

Quote:
Ben jij bereid jouw geld uit te lenen voor een hypotheek via een anonieme smartcontract transactie voor minder dan 2% rendement? Hoeveel % dan?

Geen idee waar je naar toe wilt. De banken lopen geen hypotheek-risico, grootste deel is NHG.

Cryptocurrency zie ik niet als beter geldleen middel. Ik wil sowieso van zoveel mogelijk lenen af. Cryptocurrency maakt veilige transacties mogelijk, zelfs gecodeerd met een bepaald doel (bv. alleen hypotheek, of een uitkering waarin vastligt waar het geld aan besteed mag worden)

Quote:
Gaan we nog skypen over je aanbod van 1.2m Cliff, of hebben we geen deal?

Geen deal, al krijg ik 10 miljoen ik ga never nooit voor de financiƫle sector werken Royy. 't Is gajes. Ik wil er vanaf, waarom zou ik mijn energie steken in iets om ze te helpen?

BerichtGeplaatst: Ma Apr 27, 2020 17:09 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Ah, maar wanneer zorgde de voedselpiramide voor een wereldwijde crisis Royy? Het schokkende is dat de financiƫle wereld dus totaal niets geleerd heeft.

Haha nu draai je opeens van een principe naar hoe de financiele wereld nu werkt.

Quote:

Dat is onzin. Locatie is ene plek waar mensen meer willen betalen om precies daar te wonen. Staat los van schaarste. EĆ©n appartement aan de boulevard hier kost tot een miljoen euro. En er zijn heel veel appartementen, ook leegstand, dus dat is niet het probleem. Er zijn minder appartementen in de binnenstad en die zijn goedkoper.

Ja da's toch exact schaarste. Als er 1000 appartementen aan de boulevard in Vlissingen waren, zouden ze geen 1m kosten.

Quote:

Ik vind het veel te laag ingeschat. En wederom: je neemt de locatie niet mee.

Hoeveel is t dan denk je? T enige waarmee je boven de 175k nieuwbouwwaarde uitkomt is draaien aan de grondprijs.

Quote:

Geen idee waar je naar toe wilt. De banken lopen geen hypotheek-risico, grootste deel is NHG.

Jij noemt die 6 mrd obv 1.5% marge, diefstal. Kan. Maar tegen hoeveel % rendement ben jij bereid je eigen geld tegen vergelijkbare voorwaarden uit te lenen?

Quote:
Cryptocurrency zie ik niet als beter geldleen middel. Ik wil sowieso van zoveel mogelijk lenen af. Cryptocurrency maakt veilige transacties mogelijk, zelfs gecodeerd met een bepaald doel (bv. alleen hypotheek, of een uitkering waarin vastligt waar het geld aan besteed mag worden)

Ohh ok, dan hebben we het weer over die 125 miljoen. Boeiuh!

Quote:
Geen deal, al krijg ik 10 miljoen ik ga never nooit voor de financiƫle sector werken Royy. 't Is gajes. Ik wil er vanaf, waarom zou ik mijn energie steken in iets om ze te helpen?

Jammer, ik zag al een enorme mogelijkheid. Maar blijkbaar ben je toch tot inzicht gekomen dat jouw 1.2m een ietsiepietsie aan de lage kant is...

BerichtGeplaatst: Ma Apr 27, 2020 18:49 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Royy, ben jij de incarnatie van Shylock?
Anders gezegd: als jij een pond vlees uit mijn lichaam kunt snijden zonder dat er bloed vloeit, heb je recht van spreken.
Leestip: Koopman van Venetiƫ.

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2020 20:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Jip schreef:
Royy, ben jij de incarnatie van Shylock?

??

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2020 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ja da's toch exact schaarste. Als er 1000 appartementen aan de boulevard in Vlissingen waren, zouden ze geen 1m kosten.

Maar niet door de overheid gecreƫerde schaarste: er is immers gewoon geen plek voor 1000 appartementen. Iedereen kan wel op dat mooie plekje aan de zee willen wonen, maar er is geen plaats voor iedereen.

Quote:
Hoeveel is t dan denk je? T enige waarmee je boven de 175k nieuwbouwwaarde uitkomt is draaien aan de grondprijs.

Ofwel: locatie Smile

Quote:
Jij noemt die 6 mrd obv 1.5% marge, diefstal. Kan. Maar tegen hoeveel % rendement ben jij bereid je eigen geld tegen vergelijkbare voorwaarden uit te lenen?

Hoho, het is geen eigen geld van de banken. Zij lenen het ook gewoon. Ze zijn tussenpersoon, geen bezitter. 't Zelfde geldt voor koppelbazen, uitzendbureau's, etc. Als het kan wil iedereen die tussenpersonen weghebben, ze maken vaak oneigenlijke winsten aan de arbeid van anderen.

Quote:
Ohh ok, dan hebben we het weer over die 125 miljoen. Boeiuh!

Ik vind 125 miljoen diefstal niet iets om zomaar mee weg te komen.

Quote:
Jammer, ik zag al een enorme mogelijkheid. Maar blijkbaar ben je toch tot inzicht gekomen dat jouw 1.2m een ietsiepietsie aan de lage kant is...

Voor sec het IT systeem niet.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2020 17:21 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Maar niet door de overheid gecreƫerde schaarste: er is immers gewoon geen plek voor 1000 appartementen. Iedereen kan wel op dat mooie plekje aan de zee willen wonen, maar er is geen plaats voor iedereen.

Klopt, wel erg specifiek voorbeeld. Pak eens een gemiddelde woning in een buitenwijk van Vlissingen. Of in Capelle ad IJssel. Of in Almere. Of in Zwolle.

Quote:
Ofwel: locatie Smile

Maar we kunnen dat prima per regio doen hoor. Die 200 euro is het gemiddelde van perifere regio's als Zeeland en Drenthe. Daar kost een nieuwbouwhuis met grond dus intrinsiek 175k. De huizenprijzen voor eenzelfde huis liggen er echter hoger... Waar komt die opslag vandaan?

Quote:

Hoho, het is geen eigen geld van de banken. Zij lenen het ook gewoon. Ze zijn tussenpersoon, geen bezitter.

Niemand dwingt je om je geld naar de bank te brengen.

Maar kom op, geef eens antwoord, voor hoeveel % zou jij je geld uitlenen via een anoniem smartcontract.

Quote:

Ik vind 125 miljoen diefstal niet iets om zomaar mee weg te komen.

Haha, zoals ik je al heb uitgelegd wordt er op die 125m dus helemaal niet zoveel verdiend.

Quote:

Voor sec het IT systeem niet.

Prima, dan zou ik alsnog graag willen skypen. IT systeem voor 1.2m is een koopje.

BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2020 0:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

We gaan nu wel veel herhalen hoor Royy...

Quote:
Klopt, wel erg specifiek voorbeeld. Pak eens een gemiddelde woning in een buitenwijk van Vlissingen. Of in Capelle ad IJssel. Of in Almere. Of in Zwolle.

Zelfde verhaal toch. Kan het nog sterker vertellen: waarom is een hoekhuis in dezelfde straat meestal duurder? Locatie.

Quote:
Maar we kunnen dat prima per regio doen hoor. Die 200 euro is het gemiddelde van perifere regio's als Zeeland en Drenthe. Daar kost een nieuwbouwhuis met grond dus intrinsiek 175k. De huizenprijzen voor eenzelfde huis liggen er echter hoger... Waar komt die opslag vandaan?

De huizenprijs ligt helemaal niet veel hoger dan 175k.

Quote:
Niemand dwingt je om je geld naar de bank te brengen.

Jawel Royy. Je kunt tegenwoordig niet meer zonder bankrekening, je moet immers je rekeningen betalen.

Quote:
Maar kom op, geef eens antwoord, voor hoeveel % zou jij je geld uitlenen via een anoniem smartcontract.

Ik leen mijn geld niet uit. Daarbij nogmaals: het geld is niet van de banken.

BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2020 17:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Zelfde verhaal toch. Kan het nog sterker vertellen: waarom is een hoekhuis in dezelfde straat meestal duurder? Locatie.

Nope, schaarste. Iedereen zou wel een hoekhuis willen als je t in t rijtje vraagt. Er zijn er echter maar 2 beschikbaar. Dus wat krijg je dan?

Quote:

De huizenprijs ligt helemaal niet veel hoger dan 175k.

Jawel joh, er staan nauwelijks huizen onder 200k te koop in Vlissingen met 100m2 en beetje up to date (lees: weinig afschrijvingen).

Quote:

Jawel Royy. Je kunt tegenwoordig niet meer zonder bankrekening, je moet immers je rekeningen betalen.

Sure, maar daar kun je een minimaal bedrag op houden. Niemand dwingt je om je spaargeld naar de bank te brengen. Je kunt t notabene ook in bitcoin stoppen.

Quote:

Ik leen mijn geld niet uit. Daarbij nogmaals: het geld is niet van de banken.

Je leent je geld vast wel uit, neem aan dat jij je spaargeld niet in een ouwe sok hebt zitten? Waarom wil je de vraag niet beantwoorden? Je hebt immers een grote mond over die vreselijke marges van de banken, ik vraag je simpelweg welke marge jijzelf zou willen maken... Ik weet t antwoord wel: da's meer dan de 1.5% die banken maken...

BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2020 19:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Nope, schaarste. Iedereen zou wel een hoekhuis willen als je t in t rijtje vraagt. Er zijn er echter maar 2 beschikbaar. Dus wat krijg je dan?

Ja, zo krijgen we wel een heel rare discussie Royy. Je kunt het feit dat er aan een blok huizen maar twee hoekhuizen zitten 'schaarste' noemen, maar dat lijkt me zowel wiskundig als economisch onjuist. Naar mijn mening heeft het met de locatie te maken: Ć©Ć©n buur minder.

Quote:
Jawel joh, er staan nauwelijks huizen onder 200k te koop in Vlissingen met 100m2 en beetje up to date (lees: weinig afschrijvingen).

Ehm... https://www.funda.nl/koop/provincie-zeeland/50000-200000/

625 woningen op een totaal aanbod van 2895. Dat is zo'n 22%.

Quote:
Sure, maar daar kun je een minimaal bedrag op houden.

Ergo: je bent verplicht deze diensten van een bank af te nemen. Daarom is het ook gewoon een nutsvoorziening.

En daarbij: je betaalt hetzelfde bedrag voor een rekening per maand, ongeacht wat er op staat.

Quote:
Je leent je geld vast wel uit, neem aan dat jij je spaargeld niet in een ouwe sok hebt zitten? Waarom wil je de vraag niet beantwoorden? Je hebt immers een grote mond over die vreselijke marges van de banken, ik vraag je simpelweg welke marge jijzelf zou willen maken... Ik weet t antwoord wel: da's meer dan de 1.5% die banken maken...

Ik leen mijn geld niet uit Royy. Mijn geld staat gewoon op de bank, ik kan niet anders. Gewoon op een betaalrekening. En ik doe er verder ook niets mee, ik beleg er niet mee, ik speculeer er niet mee. Oh ja, ik heb nog 21 bitcoins uit een vƩr verleden, maar ook nooit gekocht om mee te speculeren.

BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2020 23:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Ja, zo krijgen we wel een heel rare discussie Royy. Je kunt het feit dat er aan een blok huizen maar twee hoekhuizen zitten 'schaarste' noemen, maar dat lijkt me zowel wiskundig als economisch onjuist. Naar mijn mening heeft het met de locatie te maken: Ć©Ć©n buur minder.

Nee hoor, er zijn blijkbaar minder hoekwoningen dan dat er vraag naar is. Dat noemen we schaarste. En de overheid kiest ervoor om dat zo te houden.

Quote:

Ehm... https://www.funda.nl/koop/provincie-zeeland/50000-200000/

625 woningen op een totaal aanbod van 2895. Dat is zo'n 22%.

100m2 Cliff met perceelgrootte 200m2.

https://www.funda.nl/koop/vlissingen/beschikbaar/0-200000/100+woonopp/woonhuis/bestaande-bouw/sorteer-prijs-op/

9 stuks. Nou nou... kijk ook ff wat je dan hebt, huisjes met een hoop afschrijving.

Quote:

Ergo: je bent verplicht deze diensten van een bank af te nemen. Daarom is het ook gewoon een nutsvoorziening.

Ja joh, als dat je definitie van nutsvoorziening is dan zijn er nog heel veel meer.

Quote:
En daarbij: je betaalt hetzelfde bedrag voor een rekening per maand, ongeacht wat er op staat.

Zit die 1 euro per maand je echt zo dwars Cliff? Zoals al aangetoond maken banken daar helemaal niet zoveel winst op.

Quote:

Ik leen mijn geld niet uit Royy. Mijn geld staat gewoon op de bank,

Dat zeg ik: je leent je geld uit. Aan de bank in dit geval. Een erg veilige lener, kans is vrijwel 100% dat de bank je terugbetaalt.

Quote:
En ik doe er verder ook niets mee, ik beleg er niet mee, ik speculeer er niet mee.

Zonde.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 01, 2020 0:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Nee hoor, er zijn blijkbaar minder hoekwoningen dan dat er vraag naar is. Dat noemen we schaarste. En de overheid kiest ervoor om dat zo te houden.

WTF? Jij gaat nog zeggen dat het de schuld van de overheid is dat een kubus maar 6 vlakken heeft. Schaarste gecreƫerd door de overheid.

Dat een blok huizen maar twee hoekwoningen heeft is een wiskundig gegeven.

Quote:
100m2 Cliff met perceelgrootte 200m2.

Ja, maar jij stelt dat een huis van 100m2 en een perceel van 200m2 een waarde heeft van 200k. Ik wacht nog op de onderbouwing daarvan.

Quote:
Ja joh, als dat je definitie van nutsvoorziening is dan zijn er nog heel veel meer.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nutsbedrijf

Quote:
Zit die 1 euro per maand je echt zo dwars Cliff? Zoals al aangetoond maken banken daar helemaal niet zoveel winst op.

Dat heb je niet aangetoond, slechts beweerd. EN het gaat mij om de totale financiƫle 'dienstverlening'. Er wordt teveel gejat door die sector. Zie je ook aan de topinkomens en de absurd grote gebouwen.

Quote:
Dat zeg ik: je leent je geld uit. Aan de bank in dit geval. Een erg veilige lener, kans is vrijwel 100% dat de bank je terugbetaalt.

Precies waarom jij het verkeerd ziet. Ik leen mijn geld niet aan de bank. Zoals ik al eerder zei: de bank heeft geen geld, geen eigendom. 't Is van iemand anders. Zij gaan er mee om alsof het hun eigendom is. Groot probleem.

Quote:
Zonde.

Ja, vanuit jouw oogpunt wel ja. Want geld moet natuurlijk meer worden. Meer, meer, meer!!!

Ik heb een fantastisch leven, een prachtig huis, meerdere mooie auto's, lekker wijf, leuke woonlocatie, vele vakanties, kan alles kopen wat ik wil. Voor mij is het wel financieel wel goed zo. Ik heb andere doelen in mijn leven. En ja, ik vind het heel jammer dat niet veel meer mensen zo denken, voornamelijk in de financiƫle sector. Dat zijn allemaal rupsjes-nooit-genoeg. En maar stelen, en maar schrapen. En het moet allemaal efficiƫnter, want dat levert meer geld op. Oh, dat het meer werkstress, burn-out en minder werkplezier oplevert... dat zij dan maar zo.

Nee Royy, hier botsen onze visies keer op keer. Daarom kies ik bij een Corona crisis ook voor veiligheid en gezondheid voor de burger, en jij voor zo min mogelijk economische schade.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 01, 2020 17:35 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
WTF? Jij gaat nog zeggen dat het de schuld van de overheid is dat een kubus maar 6 vlakken heeft. Schaarste gecreƫerd door de overheid.

Dat een blok huizen maar twee hoekwoningen heeft is een wiskundig gegeven.

Het is een keuze om zo te bouwen. Voor vrijwel hetzelfde geld (letterlijk!) kun je allemaal hoekwoningen bouwen.

Quote:
Ja, maar jij stelt dat een huis van 100m2 en een perceel van 200m2 een waarde heeft van 200k. Ik wacht nog op de onderbouwing daarvan.

https://www.aannemer-gigant.nl/bouwbegeleiding/huis-bouwen-prijzen/#Wat_kost_een_huis_bouwen

135k bouwkosten, 40k grond (200m2 x 200 euro). Bedenk dat je dan een nieuw vrijstaand huis hebt.

Quote:

Dat heb je niet aangetoond, slechts beweerd. EN het gaat mij om de totale financiƫle 'dienstverlening'. Er wordt teveel gejat door die sector. Zie je ook aan de topinkomens en de absurd grote gebouwen.

Ik heb een realistische onderbouwing gegeven. Dat geef je zelf ook wel toe, want je bent er niet verder op ingegaan.

Quote:

Precies waarom jij het verkeerd ziet. Ik leen mijn geld niet aan de bank. Zoals ik al eerder zei: de bank heeft geen geld, geen eigendom. 't Is van iemand anders.

De bank heeft een schuld aan jou, jij hebt je geld aan de bank uitgeleend. Simple as that.

Quote:

Ja, vanuit jouw oogpunt wel ja. Want geld moet natuurlijk meer worden. Meer, meer, meer!!!

Mwah, als je je geld niet domweg op de bank zou zetten, maar slim zou investeren, kun je de opbrengst van die investeringen besteden zoals jij wilt (ipv dat de bank dat voor je bepaalt). Desnoods schenk je je rendement aan het onderwijs. Nu laat je de bank met het rendement weglopen.

Hoe dan ook wordt je geld geĆÆnvesteerd Cliff. Je hebt de keuze: of je doet t niet zelf en laat de bank met de winst weglopen, of je doet t zelf en kunt zelf de bestemming er van kiezen. It's up to you. Jij kiest blijkbaar voor het eerste, maar je fulmineert wel tegen banken. Jammer.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 01, 2020 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Het is een keuze om zo te bouwen. Voor vrijwel hetzelfde geld (letterlijk!) kun je allemaal hoekwoningen bouwen.

Ehm. Twee-onder-een-kap bedoel je hier? En wil je stellen dat dat evenveel kost als een rijtjes(hoek)huis?

Quote:
https://www.aannemer-gigant.nl/bouwbegeleiding/huis-bouwen-prijzen/#Wat_kost_een_huis_bouwen

Die link zou ik nog maar eens goed lezen. Er staan tal van voorbehouden, gemiddeldes, afhankelijkheden, etc.

Quote:
Ik heb een realistische onderbouwing gegeven. Dat geef je zelf ook wel toe, want je bent er niet verder op ingegaan.

Nee, we zijn het gewoon niet eens. En aangezien we beiden gokken heeft het weinig zin om er op verder gaan.

Quote:
De bank heeft een schuld aan jou, jij hebt je geld aan de bank uitgeleend. Simple as that.

Echt verkeerd denken. Als ik mijn auto parkeer in de parkeergarage, is de parkeergarage mij dan een auto schuldig?

Quote:
Nu laat je de bank met het rendement weglopen.

Stelen Royy, het heet stelen. S-T-E-L-E-N.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 01, 2020 18:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Ehm. Twee-onder-een-kap bedoel je hier? En wil je stellen dat dat evenveel kost als een rijtjes(hoek)huis?

Vrijwel ja. In bouwkosten scheelt het om exact te zijn: 1 muur, wat ramen en een dakgoot.

Quote:

Die link zou ik nog maar eens goed lezen. Er staan tal van voorbehouden, gemiddeldes, afhankelijkheden, etc.

Ik heb genoeg ruimte in mijn berekening Cliff, maak mijn nieuwbouwhuis 20% duurder en mijn stelling blijft staan.

Quote:

Echt verkeerd denken. Als ik mijn auto parkeer in de parkeergarage, is de parkeergarage mij dan een auto schuldig?

Nope, jij leent je auto immers niet uit aan de parkeergarage. Als jij iets vergelijkbaars wilt als een parkeergarage moet je een kluisje huren bij de bank en daar je geld in stoppen.

Quote:
Stelen Royy, het heet stelen. S-T-E-L-E-N.

Nee Cliff, jij kiest er zelf voor. Jij zegt: hallo bank, kijk eens hier heb je mijn spaargeld. Ik krijg geen rente, nou ok hoor. Succes.

Jij kiest er dus zelf bewust voor om je geld niet te investeren in projecten die dichter bij je ideaal staan. In plaats daarvan zit je te mopperen op de banken wat ze allemaal wel niet met jouw geld uitspoken. T is heel simpel Cliff: morgen investeer jij je geld in iets wat dicht bij je ideaal staat. Probleem opgelost.

Ik wil jouw geld overigens ook wel hebben voor 0% rente Cliff. Kunnen we dat regelen? Ik garandeer dat je alles terugkrijgt.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 01, 2020 19:26 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Hou eens op Royy.

Jou wereld stort toch wel in.

We moeten af van de speculatieve gebakken luchthandel.
Geld is gewoon een ruilmiddel, en dat moeten we weer als zodanig herstellen.

Daarom kunnen we maar beter de beurzen sluiten.
En in Amerika wordt het hoog tijd om de FED op te doeken.

BerichtGeplaatst: Za Mei 02, 2020 9:10 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

We weten in ieder geval dat we het geld dat we, via onze bijeengespaarde pensioenen, hebben geleend aan de Zuidelijke landen, nooit terug krijgen.
Eigenlijk was dat geld dat via onze banken, aan de ook door hen in eigen bezit zijnde zuidelijke banken, via onze regeringen uitgeleend. Dus het was een broekzak/vestbak constructie.
Dat zuidelijke geld komt nu via allerlei slinkse streken en afgeroomd, weer terug bij hun aller hoofdkantoor in Londen, Amsterdam of Frankfort.
Ik zelf heb wat in dat zuiden rondgezworven, en ik kan u verzekeren dat ook daar, door het klootjesvolk gewoon gewerkt wordt voor hun bescheiden afgeroomde brood.
Dus we krijgen dat geld persoonlijk nooit terug. Scheld het dan maar aan die zuidelijke sloebers.

BerichtGeplaatst: Za Mei 02, 2020 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Wij in Nederland hebben rond 1600 het beursbeleggen uitgevonden.
Het oorspronkelijke idee was dat het geld van dappere zeelieden, in verre streken via handel hadden verkregen werd uitgeleend aan andere dappere, maar armere zeelieden, zodat die ook via de pensioencenten van die oudgedienden, op levensgevaarlijke gevaarlijke missies hun eigen centen konden gaan verdienen.
Die oudgedienden vroegen voor die leensom een vergoeding van bv 1/3 van de gemaakte winst terug, om hun eigen oude dag te bekostigen.
Dit systeem werd geroofd door een stel proviteurs. Zie de gevolgen.

BerichtGeplaatst: Za Mei 02, 2020 12:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Nope, jij leent je auto immers niet uit aan de parkeergarage. Als jij iets vergelijkbaars wilt als een parkeergarage moet je een kluisje huren bij de bank en daar je geld in stoppen.

Ik leen mijn geld ook niet uit aan de bank Royy, dat maak jij ervan. Dat laatste is overigens wat ik werkelijk doe.

Trekken we de vergelijking nog even door: stel dat alle auto's geen kenteken hebben. En iedereen parkeert zijn auto in een garage. Dan zou, wanneer een bank de garage zou beheren, het personeel van de garage gewoon jouw auto pakken en ermee rondrijden. En jij maar roepen 'ja je hebt hem zelf uitgeleend'.

Quote:
Nee Cliff, jij kiest er zelf voor. Jij zegt: hallo bank, kijk eens hier heb je mijn spaargeld. Ik krijg geen rente, nou ok hoor. Succes.

Ik heb geen keuze Royy. Waar kan ik mijn spaargeld laten dan? Vroegahhh stond het gewoon bij de Postbank.

Quote:
Jij kiest er dus zelf bewust voor om je geld niet te investeren in projecten die dichter bij je ideaal staan.

Echt, we liggen hier mijlenver uit elkaar. Ik ben er helemaal niet uit om te investeren. Jij kan geld niet zien zonder het te investeren of beleggen.

Quote:
Ik wil jouw geld overigens ook wel hebben voor 0% rente Cliff. Kunnen we dat regelen? Ik garandeer dat je alles terugkrijgt.

Jij komt financieel al even betrouwbaar over als de rest van het financiƫle dievengilde...

BerichtGeplaatst: Za Mei 02, 2020 12:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Ik leen mijn geld ook niet uit aan de bank Royy, dat maak jij ervan.

Als je een spaarrekening hebt, leen je je geld uit aan de bank. Je kunt t ontkennen, maar da's de juridische constructie.

Quote:
Dat laatste is overigens wat ik werkelijk doe.

Dat kluisje? Dus jij hebt je spaargeld fysiek in een kluisje bij de bank liggen?

Quote:
Trekken we de vergelijking nog even door: stel dat alle auto's geen kenteken hebben. En iedereen parkeert zijn auto in een garage. Dan zou, wanneer een bank de garage zou beheren, het personeel van de garage gewoon jouw auto pakken en ermee rondrijden. En jij maar roepen 'ja je hebt hem zelf uitgeleend'.

Nope, da's niet de overeenkomst met de parkeergarage. Net zoals de bank jouw geld niet uit jouw kluisje mag pakken. Je vergelijking gaat mank.

Quote:

Ik heb geen keuze Royy. Waar kan ik mijn spaargeld laten dan?

Fysiek, in een kluisje. Dan kan de bank niks met je geld doen en heb je een constructie die vergelijkbaar is met een parkeergarage. Ik wacht je antwoord even af of je dat ook daadwerkelijk hebt, of dat je nu een Tedje-van-Esje aan het doen bent: wel fulmineren maar zelf geen actie ondernemen.

Quote:
Echt, we liggen hier mijlenver uit elkaar. Ik ben er helemaal niet uit om te investeren. Jij kan geld niet zien zonder het te investeren of beleggen.

Klopt, te veel geld op de plank laten liggen is zonde. Is een beetje alsof je een huis niet onderhoudt, ook zonde.
Ook al zou je geen rendement willen behalen Cliff, dan nog kun je bedrijven of instanties die iets doen wat dicht bij jouw idealen ligt helpen door bv in ze te investeren of ze gratis geld te lenen.

Ligt je hart bij biotech? Investeer dan in biotech en geef de winst die je er mee behaalt weg aan een goed doel wat je ondersteunt. Er zijn bv vast wel fondsen die jonge tech startups helpen (ik gok even dat daar in ieder geval een deel van je hart ligt).

Nu kies jij er zelf (bewust) voor om de bank met de winst te laten lopen, want die investeert je geld namelijk wel.

Quote:
Jij komt financieel al even betrouwbaar over als de rest van het financiƫle dievengilde...

Jammer, weer geen deal.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 03, 2020 19:01 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Ga eens werken voor je geld.
Al dat slap gezever over rendement.
We worden bestolen van bovenaf.

Een rente van 0%.
Hoe verzinnen ze het?

Welja, mensen begrijpen maar niet, dat je geen aandelen, opties of wat voor rommelproducten van banken dan ook moet aanschaffen.
Ook de crypto coins, dat is ook pure speculatie.
Op niets anders gebaseerd dan gebakken lucht.

Het is net zo iets als gokken in een casino.
Daar weet je tenminste zeker, dat je belazerd wordt.

Als je een beetje van kansberekening af weet, waag je nooit een gokje.

Je weet het, hebzucht is de moeder van de oplichterij.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 03, 2020 21:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Als je een spaarrekening hebt, leen je je geld uit aan de bank. Je kunt t ontkennen, maar da's de juridische constructie.

Daar is niets juridisch aan Royy. Kom anders even met de wetsartikelen waar dit in staat.

Quote:
Dat kluisje? Dus jij hebt je spaargeld fysiek in een kluisje bij de bank liggen?

Nee, het is mijn intentie mijn geld bij de bank te stallen alsof het in een kluisje ligt. De bank moet er met zijn jat-poten vanaf blijven Twisted Evil

Quote:
Nope, da's niet de overeenkomst met de parkeergarage. Net zoals de bank jouw geld niet uit jouw kluisje mag pakken. Je vergelijking gaat mank.

Vergelijking is prima, het is alleen algemeen geaccepteerd geworden dat de bank er met jouw geld vandoor gaat. Ik accepteer dat echter niet, gewoon vanaf blijven.

Quote:
Klopt, te veel geld op de plank laten liggen is zonde.

Is het niet, het is slechts een middel.

Quote:
Is een beetje alsof je een huis niet onderhoudt, ook zonde.

Die vergelijking gaat pas echt mank. Een huis is geen middel. Bovendien is onderhoud iets heel anders dan gokken met geld.

Quote:
Ook al zou je geen rendement willen behalen Cliff, dan nog kun je bedrijven of instanties die iets doen wat dicht bij jouw idealen ligt helpen door bv in ze te investeren of ze gratis geld te lenen.

Er bestaat geen gratis geld, ook weer zo'n onzinnig idee uit de financiƫle wereld.

Quote:
Ligt je hart bij biotech? Investeer dan in biotech en geef de winst die je er mee behaalt weg aan een goed doel wat je ondersteunt. Er zijn bv vast wel fondsen die jonge tech startups helpen (ik gok even dat daar in ieder geval een deel van je hart ligt).

Daar is geld naar mijn mening niet voor bedoeld Royy. Geld is een middel. Geld is voor mij nooit een doel.

Quote:
Nu kies jij er zelf (bewust) voor om de bank met de winst te laten lopen, want die investeert je geld namelijk wel.

De bankensector zijn dieven.

Quote:
Jammer, weer geen deal.

Neh, ik vind je een gezellige gozert maar financieel worden we het nooit eens. Geld is niets voor mij. Een noodzakelijk ruilmiddel. Papier. Bits en Bytes.

Jij ziet geld als iets heel belangrijks: het moet geinvesteerd worden, er moet mee belegd worden, het moet meer worden, etc.

Krijg je mij nooit in mee.

En daarom haat ik banken. Ik zie ze als een computersysteem voor transacties die ik nou eenmaal moet maken. Maar wat doen ze? Grote gebouwen neerzetten, heel veel geld 'verdienen' (jatten), duistere constructies bedenken waar mensen totaal geruĆÆneerd van raken...

Weg ermee.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 04, 2020 8:42 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Tja, als je weet dat er bedrijven zijn die in supersnelle computers en internet verbindingen investeren om een paar milliseconden
eerder dan Jan met de Pet in speculatieve handel een transactie door te kunnen voeren.
Dat die bedrijven grote winsten maken, maar dat er in feite niets geproduceerd wordt.
Er is geen meerwaarde.
Dat veel speculatieve handel gebaseerd is op de dollar, die in wezen niets waard is.

Dat ik het wat dat betreft niet met je eens ben Cliff.
Geld is in principe waardeloos.

Het is maar net, wat een gek er voor geeft.
En laat er nu juist te veel gekken op de wereld rondlopen.

Zelfs goud heb je niks aan. Je kan het niet eens eten.
De enige waarde van goud is het feit, dat je het kunt gebruiken als goede geleider voor chips.
En de sierwaarde natuurlijk.
Maar ja, de oude Galliƫrs hielden van gouden sieraden, maar dat duurde niet lang,
of de Romeinen gingen op rooftocht in Galliƫ.
Julius Ceasar schrijft in zijn Bello Gallico over van alles en nog wat,
maar hij verzwijgt zijn voornaamste doel.
Goud. Want goud betekende macht.

De macht om andere mensen te kopen.
De macht van de corruptie.
Geld is het slijk der aarde.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 04, 2020 8:42 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Daar is niets juridisch aan Royy. Kom anders even met de wetsartikelen waar dit in staat.

Da's de overeenkomst met je bank, Cliff.

Quote:
Nee, het is mijn intentie mijn geld bij de bank te stallen alsof het in een kluisje ligt. De bank moet er met zijn jat-poten vanaf blijven Twisted Evil

Wat houd je tegen om dat te doen? Je doet dus een Tedje-van-Esje: wel vol op t orgel, maar zelf er iets aan doen ho maar.

Hoeveel zou je per maand over hebben voor zo'n "virtueel" kluisje?

Quote:
Die vergelijking gaat pas echt mank. Een huis is geen middel. Bovendien is onderhoud iets heel anders dan gokken met geld.

Tja, daar kijken we echt fundamenteel anders tegen aan.

Quote:
Er bestaat geen gratis geld, ook weer zo'n onzinnig idee uit de financiƫle wereld.

Jij kunt zorgen dat organisatie die dicht bij je hart liggen een gratis lening krijgen, zodat ze daar goede/leuke dingen mee kunnen doen. Jij kiest er zelf voor om je geld op de plan weg te laten rotten (letterlijk: inflatie).

Quote:
De bankensector zijn dieven.

Tedje, ben jij dat?

Quote:

Neh, ik vind je een gezellige gozert maar financieel worden we het nooit eens. Geld is niets voor mij. Een noodzakelijk ruilmiddel. Papier. Bits en Bytes.

Geld is veel meer dan ruilmiddel. Waarom verzamel jij ruilmiddel? Geld is dus ook oppot-middel.

Stel nou eens dat we nog goud als geld zouden gebruiken. Er zijn een heleboel Cliffs die lekker goud verzamelen in een kluisje bij de bank zonder dat uit te willen lenen of te investeren. Wat gebeurt er dan?

Quote:
En daarom haat ik banken. Ik zie ze als een computersysteem voor transacties die ik nou eenmaal moet maken. Maar wat doen ze? Grote gebouwen neerzetten, heel veel geld 'verdienen' (jatten), duistere constructies bedenken waar mensen totaal geruĆÆneerd van raken...

En Cliff helpt daar aan mee.

Weerwoord forum index » Economie