Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Een streep dioor alle staatsschulden van Europese landen. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Re: Een streep dioor alle staatsschulden van Europese landen
BerichtGeplaatst: Di Apr 21, 2020 19:57 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Oh ja? Dus als jij mijn grasmaaier leent, is ie dan van jou?

Als jij mij 10k leent, is die 10k van mij. Daar tegenover staat dat ik een schuld heb aan jou van 10k.

Quote:
Minimaal de WOZ waarde Royy.

Wie garandeert dat?

Huizenprijzen worden in belangrijke mate beïnvloed door wat een gek er voor geeft. En wat een gek er voor geeft is afhankelijk van hoeveel die gek kan lenen. Grappig he?

Quote:

Dat de VS weet hoe ze schulden moeten maken is me bekend. Hoe vaak hebben ze hun schuldenplafond al verhoogd?

Te makkelijk. Nederland heeft bv relatief een hogere hypotheekschuld dan de VS.

Quote:

Dat beweer ik ook niet. Ik beweer dat er veel meer wijsheid zit dan bij de banken. En dat de kwaliteit van de adviezen beter is omdat er geen eigen belang is.

Er is ALTIJD eigen belang, Cliff.

De markt dwingt de wijsheid af, moeten we de markt wel laten functioneren.

Quote:

Royy, stelen is van alle tijden - ongeacht het opsporingspercentage. Zelfs in de landen waar je hand afgehakt wordt, ook daar wordt gestolen.

Bij een opsporingspercentage van 90%. Denk t niet Cliff.

Quote:

En als iedereen van zijn huis een onneembare vesting maakt stopt de inbraak. Toch?

Nee als de pakkans 90% is en de straf hoog genoeg, dan stopt de inbraak.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 22, 2020 0:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:
Oh ja? Dus als jij mijn grasmaaier leent, is ie dan van jou?

Royy schreef:
Als jij mij 10k leent, is die 10k van mij. Daar tegenover staat dat ik een schuld heb aan jou van 10k.

Ah, dus als jij mijn grasmaaier leent is ie van jou, maar ben jij mij een grasmaaier schuldig.

Hou op. Dit zijn exact de denkconstructies die zo ingesleten zijn dat de financiële wereld het als 'normaal' ziet. Zij denken dan ook dat ze recht hebben om over geld te mogen beslissen. zelfs als dat geld niet van hun is maar een geheel andere eigenaar heeft. Dan gaan ze schuiven, rondpompen, balletje balletje spelen en voila, ineens hebben ze meer geld. Lijkt het. Want het is niet meer dan optisch bedrog: het geld wat de bank ineens in zijn zak steekt, het zogenaamde 'meergeld', is niets anders dan afgeroomd geld van anderen. Bv. in de vorm van kosten, risicopremies, etc. etc.

Quote:
Wie garandeert dat?

Doet het ertoe? Nationale hypotheekgarantie? Verplichte jaarlijkse taxatie? Dit zijn details.

Quote:
Huizenprijzen worden in belangrijke mate beïnvloed door wat een gek er voor geeft. En wat een gek er voor geeft is afhankelijk van hoeveel die gek kan lenen. Grappig he?

Nee, niet grappig. Een fundamentele weeffout. Immers: wat de gek ervoor geeft gaat dan afhangen van wat de gek (maximaal) kan lenen. Terwijl als die gek gewoon gespaard had, hij alleen dát bedrag kan geven wat hij gespaard heeft.

Ook hier: follow the money. Er is maar één partij die baat heeft bij maximale schuldenlast: de partij die rente over de leningen incasseert. Ofwel: de banken hebben er alle baat bij dat iedereen zich zo diep mogelijk in de schulden steekt.

Je hoeft niet briljant te zijn om in te zien wat voor verschrikkelijke slechte maatschappelijke prikkel dat is.

Quote:
Te makkelijk. Nederland heeft bv relatief een hogere hypotheekschuld dan de VS.

Gerelateerd aan wat, PPP? Een volk wat zich vol in de schulden steekt via creditcards en alles op afbetaling koopt heeft defacto gewoon nul vermogen.

Quote:
Er is ALTIJD eigen belang, Cliff.

Er is niet altijd financieel belang Royy.

Quote:
De markt dwingt de wijsheid af, moeten we de markt wel laten functioneren.

Hou op, De markt dwingt net zo hard domheid af, en inhaligheid, en criminaliteit.

Quote:
Bij een opsporingspercentage van 90%. Denk t niet Cliff.

ook dan.

Quote:
Nee als de pakkans 90% is en de straf hoog genoeg, dan stopt de inbraak.

Mooi, 90% van de bankiers dus direct oppakken en hoge boetes geven voor alle wanproducten die ze bedacht hebben en waar ze aan verdiend hebben.

Kom op Royy, geef eens aan: wie is er de bak in gegaan voor derivaten? Voor koopsompolissen? Voor woekerpolissen? Noem eens iemand?

Pakkans is 0%, daarom zijn er nu al weer tal van gelijksoortige financiële wanproducten op de markt.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 22, 2020 18:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ah, dus als jij mijn grasmaaier leent is ie van jou, maar ben jij mij een grasmaaier schuldig.

Meer strikt genomen ben ik jou de waarde van die gazonmaaier schuldig.

Quote:

Nee, niet grappig. Een fundamentele weeffout. Immers: wat de gek ervoor geeft gaat dan afhangen van wat de gek (maximaal) kan lenen. Terwijl als die gek gewoon gespaard had, hij alleen dát bedrag kan geven wat hij gespaard heeft.

Klopt. Alleen is de intrinsieke waarde van een huis ook hoger dan veel mensen kunnen betalen. Dat wordt versterkt doordat de overheid kunstmatige schaarste creeert.

Quote:
Ook hier: follow the money. Er is maar één partij die baat heeft bij maximale schuldenlast: de partij die rente over de leningen incasseert. Ofwel: de banken hebben er alle baat bij dat iedereen zich zo diep mogelijk in de schulden steekt.

Te makkelijk. Zou je t zonder leningen doen, dan kunnen alleen mensen die heel veel hebben gespaard een huis kopen.

Quote:

Gerelateerd aan wat, PPP? Een volk wat zich vol in de schulden steekt via creditcards en alles op afbetaling koopt heeft defacto gewoon nul vermogen.

Gerelateerd aan BBP. VS zit op 65%, Nederland tegen de 100%.

Quote:

Mooi, 90% van de bankiers dus direct oppakken en hoge boetes geven voor alle wanproducten die ze bedacht hebben en waar ze aan verdiend hebben.

Nope, dat moet je dus consumenten laten doen. Licht je de boel op of maak je er een puinzooi van, dan lopen je klanten weg en kun je je tent opdoeken.

BerichtGeplaatst: Do Apr 23, 2020 7:41 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Royy schreef:

Quote:

Klopt. Alleen is de intrinsieke waarde van een huis ook hoger dan veel mensen kunnen betalen. Dat wordt versterkt doordat de overheid kunstmatige schaarste creëert.

Je kan de overheid daar moeilijk van beschuldigen. Het is veel complexer.
Het hele overheidssysteem is vestzak-broekzak.
De landelijke overheid (VVD) stoot taken af naar de gemeenten, maar laat na daarvoor ook het benodigde geld mee te leveren.
Dientengevolge zijn die gemeenten genoodzaakt om gelden vrij te maken, door de grondprijs te verhogen.
In veel gemeenten gaat het dikwijls over grond, die eigendom van die gemeente is.
Daar begint het al mee.
De burger, die een huis wil kopen wordt dus indirect genaaid door het landelijke politieke beleid.
De grondprijs voor woningbouw op het platteland is knettergek, laat staan die in de steden!

Burgers hebben daar wat op gevonden trouwens..
Maar dat ga ik jou niet aan je neus hangen.

BerichtGeplaatst: Do Apr 23, 2020 9:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:

Royy schreef:
Meer strikt genomen ben ik jou de waarde van die gazonmaaier schuldig.

't is een grasmaaier. Wie bepaalt de waarde? De lener of de eigenaar?

Quote:
Klopt. Alleen is de intrinsieke waarde van een huis ook hoger dan veel mensen kunnen betalen.

Valt best mee. Wij hebben het systeem gewoon omgedraaid in eerst kopen en dan verdienen. Dat systeem kan best weer teruggedraaid worden naar eerst verdienen dan kopen. Misschien gaan je ouders daar dan meer een rol in spelen. Immers: stel dat je 20 bent en je 30 jaar moet sparen voor een huis. Dan huur je dus tot je 50ste en koop je daarna een woning. Maar die woning verdwijnt niet, kinderen erven uiteindelijk die woning of het vermogen wat daarbij hoort.

't Is misschien één of twee generaties lastig, maar daarna heb je een systeem wat niet meer afhankelijk is van honderden miljarden schulden (wat uiteindelijk altijd duurder is omdat er rente over betaald moet worden). 't Is weer iets wat de banken bedacht hebben en graag in stand houden.

Quote:
Dat wordt versterkt doordat de overheid kunstmatige schaarste creeert.

Dat doet de overheid niet. Toon maar aan.

Quote:
Te makkelijk. Zou je t zonder leningen doen, dan kunnen alleen mensen die heel veel hebben gespaard een huis kopen.

Nope, zie boven.

Quote:
Gerelateerd aan BBP. VS zit op 65%, Nederland tegen de 100%.

Volgens deze site zit het in de VS al boven de 100%: https://countryeconomy.com/national-debt/usa

In de VS is alle kapitaal geleend. Als je in de VS geboren wordt heb je al 65.000 dollar schuld. En daar betaal je rente over. Aan wie? Juist, aan de banken. Ofwel: als je als baby uit de baarmoeder kruipt legt de bank al een claim op wat je ooit gaat verdienen.

Quote:
Nope, dat moet je dus consumenten laten doen. Licht je de boel op of maak je er een puinzooi van, dan lopen je klanten weg en kun je je tent opdoeken.

Oh, en je moet consumenten ook de inbrekers laten oppakken?

BerichtGeplaatst: Do Apr 23, 2020 18:45 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

't is een grasmaaier. Wie bepaalt de waarde? De lener of de eigenaar?

Bepaal je onderling overleg.

Quote:
Valt best mee. Wij hebben het systeem gewoon omgedraaid in eerst kopen en dan verdienen. Dat systeem kan best weer teruggedraaid worden naar eerst verdienen dan kopen. Misschien gaan je ouders daar dan meer een rol in spelen. Immers: stel dat je 20 bent en je 30 jaar moet sparen voor een huis. Dan huur je dus tot je 50ste en koop je daarna een woning. Maar die woning verdwijnt niet, kinderen erven uiteindelijk die woning of het vermogen wat daarbij hoort.

't Is misschien één of twee generaties lastig, maar daarna heb je een systeem wat niet meer afhankelijk is van honderden miljarden schulden (wat uiteindelijk altijd duurder is omdat er rente over betaald moet worden). 't Is weer iets wat de banken bedacht hebben en graag in stand houden.

Een klein huis bouwen kost 135k zonder grond. Zeg dat de grond 40k kost (200m2 a 200 euro per m2). De meeste mensen hebben geen 175k. Nu niet, nooit niet.

Quote:
Dat doet de overheid niet. Toon maar aan.

Omdat de overheid het aantal huizen op de markt reguleert door bouwvergunningen. Het kost dus 175k om een woning te bouwen. Die zou in de markt niet meer dan 225k mogen kosten... tenzij er schaarste wordt gecreeerd.

Quote:

Volgens deze site zit het in de VS al boven de 100%: https://countryeconomy.com/national-debt/usa

T ging over hypotheekschuld... Je verwijst nu naar overheidsschuld.

Quote:

Oh, en je moet consumenten ook de inbrekers laten oppakken?

Nope, je moet consumenten slechte diensten laten afstraffen. Werkt uitstekend.

BerichtGeplaatst: Do Apr 23, 2020 19:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Bepaal je onderling overleg.

Zie je het dilemma dan niet? De persoon die uitleent heeft er baat bij de grasmaaier zo hoog mogelijk te waarderen. De persoon die leent wil hem zo laag mogelijk waarderen.

Veel duidelijker had ik je de weeffout niet kunnen laten zien.

Quote:
Een klein huis bouwen kost 135k zonder grond. Zeg dat de grond 40k kost (200m2 a 200 euro per m2). De meeste mensen hebben geen 175k. Nu niet, nooit niet.

Dat laatste is onzin. Als je 'nooit niet' 175K hebt, kun je je huis dus ook 'nooit niet' afbetalen.

Nu snap ik heel goed dat jij het vast een superslecht idee vindt om je huis af te lossen... want je leeft op leningen.

Quote:
Omdat de overheid het aantal huizen op de markt reguleert door bouwvergunningen. Het kost dus 175k om een woning te bouwen. Die zou in de markt niet meer dan 225k mogen kosten... tenzij er schaarste wordt gecreeerd.

Bouwvergunningen creëren geen schaarste. Ik heb er al vaak genoeg één aangevraagd, en die krijg je ook gewoon. Wat is het probleem?

Quote:
T ging over hypotheekschuld... Je verwijst nu naar overheidsschuld.

Ah, nog meer schuld. Hypotheekschuld, overheidsschuld, creditcard-schuld... het land heeft gewoon defacto niets.

Quote:
Nope, je moet consumenten slechte diensten laten afstraffen. Werkt uitstekend.

Nee, werkt niet in de bancaire sector. Dat zijn dieven. Dieven hebben geen last van kritische klanten: het zijn immers slachtoffers.

BerichtGeplaatst: Do Apr 23, 2020 19:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Zie je het dilemma dan niet? De persoon die uitleent heeft er baat bij de grasmaaier zo hoog mogelijk te waarderen. De persoon die leent wil hem zo laag mogelijk waarderen.

Veel duidelijker had ik je de weeffout niet kunnen laten zien.

Ik zie het probleem niet. Je buurman hoeft jouw grasmaaier niet te lenen... Als jij jouw grasmaaier te hoog waardeert, ga ik naar iemand anders.

Quote:
Dat laatste is onzin. Als je 'nooit niet' 175K hebt, kun je je huis dus ook 'nooit niet' afbetalen.

Zeker wel. Die 175k komt er nooit bij de meeste mensen omdat ze nu ook huur moeten betalen. T idee van een hypotheek is juist dat je het bedrag wat je aan huur kwijt zou zijn, kunt inzetten voor aflossing van je hypotheek. Jij vraagt dubbelop: EN 30 jaar lang huur betalen EN 30 jaar lang sparen zodat je een huis kunt kopen; dan vraag je dus van mensen om pakweg 50% van hun inkomen in te zetten voor huisvesting (25% voor huur, 25% om te sparen voor een huis)

Quote:
Nu snap ik heel goed dat jij het vast een superslecht idee vindt om je huis af te lossen... want je leeft op leningen.

Haha, ik leef zeker niet op leningen en heb meer dan voldoende buffer, maak je geen zorgen.

Quote:
Bouwvergunningen creëren geen schaarste. Ik heb er al vaak genoeg één aangevraagd, en die krijg je ook gewoon. Wat is het probleem?

Er is een tekort van 300k woningen. Da's niet omdat bouwvakkers of bouwmaterialen of projectontwikkelaars schaars zijn... wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?

Quote:

Ah, nog meer schuld. Hypotheekschuld, overheidsschuld, creditcard-schuld... het land heeft gewoon defacto niets.

Nederland is niet fundamenteel anders, Cliff.

Quote:
Nee, werkt niet in de bancaire sector. Dat zijn dieven. Dieven hebben geen last van kritische klanten: het zijn immers slachtoffers.

Niet als consumenten massaal overstappen. En t is heel simpel he. Als 15% van de klanten van de grootbanken overstappen, ontstaan er gigantische problemen daar.

BerichtGeplaatst: Do Apr 23, 2020 23:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ik zie het probleem niet. Je buurman hoeft jouw grasmaaier niet te lenen... Als jij jouw grasmaaier te hoog waardeert, ga ik naar iemand anders.

Maakt voor het voorbeeld niets uit Royy: de uitlener zal altijd zo hoog mogelijk willen waarderen, de lener zo laag mogelijk.

Quote:
Zeker wel. Die 175k komt er nooit bij de meeste mensen omdat ze nu ook huur moeten betalen. T idee van een hypotheek is juist dat je het bedrag wat je aan huur kwijt zou zijn, kunt inzetten voor aflossing van je hypotheek. Jij vraagt dubbelop: EN 30 jaar lang huur betalen EN 30 jaar lang sparen zodat je een huis kunt kopen; dan vraag je dus van mensen om pakweg 50% van hun inkomen in te zetten voor huisvesting (25% voor huur, 25% om te sparen voor een huis)

Je mist nog steeds het generatiepact.

Daarbij zijn er allerlei constructies mogelijk. Ook huurkoop. Ik geef toe dat de eerste generatie die hiermee geconfronteerd wordt het moeilijke heeft, maar alle generaties daarna niet meer.

Quote:
Er is een tekort van 300k woningen. Da's niet omdat bouwvakkers of bouwmaterialen of projectontwikkelaars schaars zijn... wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?

Toon maar aan. Ik weet dat het beweerd wordt door bv. Capital Value, een adviesbureau voor vastgoedbeleggingen. Dat laatste zegt mij dan weer genoeg: een partij die uit is op financieel gewin vindt dat er ergens iets te weinig van is. Ik wantrouw dat soort bedrijven diep.

Zo is er bv. uitgebreide leegstand van kantoorpanden. Maar ook van particuliere woningen: https://www.woonbond.nl/nieuws/vooral-veel-langdurige-leegstand-particuliere-huurmarkt

Er is meer aan de hand dan alleen 'vergunningen'. Ook hier zitten er weer parasieten in de markt die via vastgoedbeleggingen alleen maar financieel gewin willen behalen en totaal niet er op uit zijn om iemand van een goede woning te voorzien.

Quote:
Nederland is niet fundamenteel anders, Cliff.

Droevige constatering toch? We gaan inderdaad volledig mee in het Amerikaanse systeem van lenen, lenen, lenen... en zoals ik al zei: daar verdient de financiële sector dus een hoop aan. Zij stimuleren dit maar wat graag. Pas op! Geld lenen kost geld!

Quote:
Niet als consumenten massaal overstappen. En t is heel simpel he. Als 15% van de klanten van de grootbanken overstappen, ontstaan er gigantische problemen daar.

Nope. Zie jij al 15% van de mensen overstappen naar een andere inbreker?

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2020 16:57 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Maakt voor het voorbeeld niets uit Royy: de uitlener zal altijd zo hoog mogelijk willen waarderen, de lener zo laag mogelijk.

Net als bij elk ander product in een markt... de verkoper wil m zo hoog mogelijk waarderen, de koper zo laag mogelijk. En dus?

Quote:

Je mist nog steeds het generatiepact.

Generatiepact levert je een half (oud) huis op, wat geen drol waard is.

Quote:
Daarbij zijn er allerlei constructies mogelijk. Ook huurkoop. Ik geef toe dat de eerste generatie die hiermee geconfronteerd wordt het moeilijke heeft, maar alle generaties daarna niet meer.

Huurkoop haha, het eufemisme voor schuld, net zoiets als "lease". Wie financiert het huis dan? De kaboutertjes?

Quote:

Zo is er bv. uitgebreide leegstand van kantoorpanden. Maar ook van particuliere woningen: https://www.woonbond.nl/nieuws/vooral-veel-langdurige-leegstand-particuliere-huurmarkt

Dat is mismatch qua locatie. In Groningen kun je een prima huis huren of kopen.

Quote:

Droevige constatering toch? We gaan inderdaad volledig mee in het Amerikaanse systeem van lenen, lenen, lenen... en zoals ik al zei: daar verdient de financiële sector dus een hoop aan. Zij stimuleren dit maar wat graag. Pas op! Geld lenen kost geld!

Met lenen an sich is niks mis Cliff.

Quote:

??

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2020 17:56 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Royy schreef:

Klopt. Als ik jouw grasmaaier leen, krijg jij je grasmaaier ook weer netjes schoongemaakt terug.
Waarom moet ik bij een banklening van 3000 euro, 5000 euro terugbetalen?
Als jij mijn grasmaaier wilt lenen, hoef je toch ook geen drie grasmaaiers terug te geven?
Of, als je dat wel zou moeten doen, zou je dat dan ook heel normaal vinden?
Zo ja, waarom dan?

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2020 18:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Jip schreef:

Als jij mijn grasmaaier wilt lenen, hoef je toch ook geen drie grasmaaiers terug te geven?

Als jij mijn grasmaaier 3 jaar leent, wil ik denk ik wel aan halve nieuwe grasmaaier terug.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2020 18:45 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Royy schreef:
Jip schreef:

Als jij mijn grasmaaier 3 jaar leent, wil ik denk ik wel aan halve nieuwe grasmaaier terug.

Als jij zo gek bent om je grasmaaier voor 3 jaar uit te lenen, kan je wat mij betreft tussen de kieren van het asfalt zakken.

Afgezien daarvan, waar kan je een halve nieuwe grasmaaier kopen? Bij de kringloop?
Marktplaats?

Het gaat mij over de bank. Die leent mij 3000 euro, en wil er 2000 euro winst op maken.
Hoeveel winst krijg ik als particulier als ik mijn centen aan een bank toevertrouw? Een grijpstuiver.
Je reinste maffia.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2020 19:16 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Jip schreef:
Als jij zo gek bent om je grasmaaier voor 3 jaar uit te lenen, kan je wat mij betreft tussen de kieren van het asfalt zakken.

Hoezo? Banken lenen toch ook gerust hun geld 3 jaar?

Quote:
Het gaat mij over de bank. Die leent mij 3000 euro, en wil er 2000 euro winst op maken.
Hoeveel winst krijg ik als particulier als ik mijn centen aan een bank toevertrouw? Een grijpstuiver.
Je reinste maffia.

Je moet ook geen consumptief krediet nemen, Jip.

BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2020 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
[Net als bij elk ander product in een markt... de verkoper wil m zo hoog mogelijk waarderen, de koper zo laag mogelijk. En dus?

We hadden het over lenen. Bij kopen werkt het prima.

We kwamen tot dit punt omdat je met geleend geld leningen wil aflossen en dat dat naar jouw mening gewoon een goed idee is (of kan zijn).

Nu moet je niet over verkopen beginnen.

Quote:
Generatiepact levert je een half (oud) huis op, wat geen drol waard is.

Wat is dit nu weer voor onzin... een huis gaat veel langer mee dan één generatie. Ik woon zelf in een huis van eind jaren 60. Is een hoop waard.

Quote:
Huurkoop haha, het eufemisme voor schuld, net zoiets als "lease". Wie financiert het huis dan? De kaboutertjes?

Kan zelfs door de overheid. Woningbouwverenigingen stoten ook nu al veel woningen af. Ik ken gezinnen die 50 jaar in hetzelfde huurhuis wonen. Die hebben dat al minstens 2 keer afbetaald. Tijd dat de woningbouw de sleutel aan die oude mensen geeft met de mededeling 't is nu jouw huis.

Quote:
Dat is mismatch qua locatie. In Groningen kun je een prima huis huren of kopen.

Ah, dus er is woningnood op een bepaalde locatie en dat is de schuld van de centrale overheid? Ik mis nog steeds argumenten hoor.

Quote:

Ik merk dat een wereldwijde kredietcrisis al is weggezakt. Zal met de Coronacrisis ook wel gebeuren.

Cliff schreef:

Royy schreef:
??

Vrij simpel: jij ziet banken als een eerlijke aanbieder van diensten. Ik zie het als criminelen die op je geld azen.

BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2020 10:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Je reinste maffia.

Helemaal mee eens!

BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2020 10:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Je moet ook geen consumptief krediet nemen, Jip.

Jip heeft gewoon een punt. Een bank leent het geld ook weer, tegen een nul percentage aan rente. Alle rente's die ze aan particulieren rekenen zijn daardoor schandalig hoog. Ik heb geen bezwaar tegen een eerlijke (fair trade) rente: ofwel eventueel gemaakte kosten voor een normaal tarief doorrekenen. Maar dat doen ze niet, ze rekenen absurde hoeveelheden geld.

Ik heb wel eens een simpel rekensommetje gemaakt: ING heeft 8 miljoen klanten die voor hun rekening (betaalpas etc.) 15 euro per jaar betalen.

Daarmee vangen ze 120 miljoen euro per jaar voor het drukken van pasjes en het bijhouden van betalingen op een systeem. 120 miljoen per jaar. De bedragen staan in geen enkele verhouding met werkelijke kosten.

Geen wonder dat ze 5 miljard euro per jaar winst maken en belachelijk grote gebouwen neerzetten wereldwijd (wat totaal onnodig is).

Ik zeg: opschieten met die bitcoin zodat we die banken de markt uit automatiseren. Nergens voor nodig.

BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2020 12:10 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
We kwamen tot dit punt omdat je met geleend geld leningen wil aflossen en dat dat naar jouw mening gewoon een goed idee is (of kan zijn).

Yep, als je voldoende buffers inbouwt is dat prima.

Quote:
Wat is dit nu weer voor onzin... een huis gaat veel langer mee dan één generatie. Ik woon zelf in een huis van eind jaren 60. Is een hoop waard.

Leg me eens uit hoe jouw huis meer waard kan zijn dan de intrinsieke waarde? Want zelfs in Zeeland zijn huizen vaak duurder dan hun intrinsieke waarde. Hoe komt die lucht er nu in?

Quote:
Kan zelfs door de overheid. Woningbouwverenigingen stoten ook nu al veel woningen af. Ik ken gezinnen die 50 jaar in hetzelfde huurhuis wonen. Die hebben dat al minstens 2 keer afbetaald. Tijd dat de woningbouw de sleutel aan die oude mensen geeft met de mededeling 't is nu jouw huis.

Aha de overheid ja, natuurlijk had ik niets anders bij je kunnen verwachten: iemand anders moet t weer betalen.

Quote:

Ah, dus er is woningnood op een bepaalde locatie en dat is de schuld van de centrale overheid? Ik mis nog steeds argumenten hoor.

Op alle locaties, Cliff. Waarom denk je dat huizen meer waard zijn dan hun intrinsieke waarde?

Quote:

Vrij simpel: jij ziet banken als een eerlijke aanbieder van diensten. Ik zie het als criminelen die op je geld azen.

Dat kan. En het mooie is: het is aan jou of je er wel of geen zaken mee wilt doen. Niemand dwingt jou een hypotheek te nemen, niemand dwingt jou om je spaargeld naar ze toe te brengen.

Quote:
Jip heeft gewoon een punt. Een bank leent het geld ook weer, tegen een nul percentage aan rente. Alle rente's die ze aan particulieren rekenen zijn daardoor schandalig hoog. Ik heb geen bezwaar tegen een eerlijke (fair trade) rente: ofwel eventueel gemaakte kosten voor een normaal tarief doorrekenen. Maar dat doen ze niet, ze rekenen absurde hoeveelheden geld.

Twee punten:
- hoe komt het denk je dat banken tegen zo goed als 0% kunnen lenen?
- banken zijn bedrijven die P (rente) en Q (aantal leningen dat ze af kunnen zetten) optimaliseren

Quote:
120 miljoen per jaar. De bedragen staan in geen enkele verhouding met werkelijke kosten.

Wat zijn de werkelijke kosten dan?

Quote:
Geen wonder dat ze 5 miljard euro per jaar winst maken en belachelijk grote gebouwen neerzetten wereldwijd (wat totaal onnodig is).

Je gaat wel heel snel van 120 miljoen naar 5 miljard. Blijkbaar concludeer je dus zelf ook wel dat banken op gewoon betalingsverkeer eigenlijk helemaal niet zoveel verdienen.

Quote:
Ik zeg: opschieten met die bitcoin zodat we die banken de markt uit automatiseren.

Ah kijk eens, daar hebben we je rooky stokpaardje weer Laughing

BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2020 19:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Yep, als je voldoende buffers inbouwt is dat prima.

Maar... is het probleem je nu duidelijk met lenen? Want nu ga je over op herhalen. We waren net op de essentie: de uitlener wil de hoogste waarde, de lener de laagste waarde. Hoe los je het op?

Quote:
Leg me eens uit hoe jouw huis meer waard kan zijn dan de intrinsieke waarde? Want zelfs in Zeeland zijn huizen vaak duurder dan hun intrinsieke waarde. Hoe komt die lucht er nu in?

Locatie, locatie, locatie...

Quote:
Aha de overheid ja, natuurlijk had ik niets anders bij je kunnen verwachten: iemand anders moet t weer betalen.

Wat nou betalen? Mensen die 50 jaar hetzelfde huis huren hebben de boel al lang betaald. Meerdere malen. De overheid maakt er alleen maar wint op.

Quote:
Op alle locaties, Cliff. Waarom denk je dat huizen meer waard zijn dan hun intrinsieke waarde?

Er zijn zoveel goederen meer waard dan hun intrinsieke waarde. Apple leeft ervan. Maar ook de parfumindustrie. Wat is nu je punt?

Quote:
Dat kan. En het mooie is: het is aan jou of je er wel of geen zaken mee wilt doen.

Wat? Met banken? Je kunt helemaal niet om banken heen joh. Zoals al eerder gezegd: 't is een nutsvoorziening. Dat moet je dus niet aan de markt overlaten. Zaken die iedereen nodig heeft vermarkten (zie het voorbeeld van de zorg) leidt tot dramatische en immorele uitkomsten.

Quote:
Twee punten:
- hoe komt het denk je dat banken tegen zo goed als 0% kunnen lenen?

Kun je ook eens vragen beantwoorden ipv op alles wedervragen te stellen?

Quote:
- banken zijn bedrijven die P (rente) en Q (aantal leningen dat ze af kunnen zetten) optimaliseren

Optimaliseren noem je dat? Dan heb ik er nog één: inbrekers zijn mensen die het aantrekken van goederen optimaliseren.

Quote:
Wat zijn de werkelijke kosten dan?

Geen 120 miljoen per jaar. Kan elke IT-er je vertellen. En het drukken van bankpasjes kost ook een scheet.

Quote:
Je gaat wel heel snel van 120 miljoen naar 5 miljard. Blijkbaar concludeer je dus zelf ook wel dat banken op gewoon betalingsverkeer eigenlijk helemaal niet zoveel verdienen.

Ze verdienen niet Royy, ze jatten alles bij elkaar. En die 120 miljoen is slechts een voorbeeld. De ING geeft zelf op hun website aan 5 miljard winst te draaien. Ik ga er maar even vanuit dat dat internationaal is, want zouden ze dat in Nederland doen is het helemaal schandalig.

Ze doen niets. Nagenoeg niets. Het bijhouden van getalletjes. Meer niet. Het meeste geld is al lang gedigitaliseerd.

Quote:
Ah kijk eens, daar hebben we je rooky stokpaardje weer Laughing

Niets rooky aan... 't is een kwestie van tijd. Dat weten de banken ook wel, daarom vechten ze zo hard tegen cryptocurrencies. Of doen ze met nep-cryptocurrencies er aan mee (if you can't beat them... join them)

BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2020 22:29 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Maar... is het probleem je nu duidelijk met lenen? Want nu ga je over op herhalen. We waren net op de essentie: de uitlener wil de hoogste waarde, de lener de laagste waarde. Hoe los je het op?

Vraag en aanbod he. Ik zie eerlijkgezegd je punt niet zo.

Quote:
Locatie, locatie, locatie...

Alle huizen in Nederland zijn meer waard dan de intrinsieke waarde. Is elke locatie in NL een hotspot? Laughing

Quote:

Kun je ook eens vragen beantwoorden ipv op alles wedervragen te stellen?

Je zegt dat t schandalig is dat banken tegen vrijwel 0% kunnen lenen. Dat heeft de overheid zo bepaalt, Cliff.

Quote:

Optimaliseren noem je dat? Dan heb ik er nog één: inbrekers zijn mensen die het aantrekken van goederen optimaliseren.

Dat optimaliseren doet elk bedrijf Cliff. Elke bedrijf kiest voor een prijspunt waarbij de totale opbrengst (P*Q) zo hoog mogelijk is. Als dat een hoge P is met relatief lage Q dan kan dat. Economen noemen consumptief krediet dan weinig elastisch, een lagere P (rente) levert niet evenredig veel meer Q's (aantal leningen) op.

Quote:

Geen 120 miljoen per jaar. Kan elke IT-er je vertellen. En het drukken van bankpasjes kost ook een scheet.

Maar hoeveel dan Cliff. Kom op, boter bij de vis. Ben benieuwd, ik kan je inschatting toetsen naar hoeveel het bedrijf waar ik voor werk kwijt is aan IT-systemen. Da's niet weinig kan ik je melden.

Quote:
Ze doen niets. Nagenoeg niets. Het bijhouden van getalletjes. Meer niet. Het meeste geld is al lang gedigitaliseerd.

Als ze niets doen, moet het heel makkelijk zijn om hun business-model onderuit te schoffelen met alternatieven.

Quote:

Niets rooky aan... 't is een kwestie van tijd. Dat weten de banken ook wel, daarom vechten ze zo hard tegen cryptocurrencies. Of doen ze met nep-cryptocurrencies er aan mee (if you can't beat them... join them)

Nu doe je nog steeds of ING die 5 mrd verdient aan betalingsverkeer (waarvoor bitcoin een alternatief zou kunnen zijn, als je echt wilt dat 20% van de energieconsumptie van de aarde opgaat aan het minen van virtuele muntjes). Welk alternatief geeft bitcoin voor de overige 4.9mrd?

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2020 0:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Vraag en aanbod he. Ik zie eerlijkgezegd je punt niet zo.

Dat blijkt. Nogmaals dan: wie bepaalt de waarde van de grasmaaier?

Quote:
Alle huizen in Nederland zijn meer waard dan de intrinsieke waarde

Toon maar aan.

Quote:
Je zegt dat t schandalig is dat banken tegen vrijwel 0% kunnen lenen. Dat heeft de overheid zo bepaalt, Cliff.

Ik zeg helemaal niet dat dat schandalig is!!! Wat is dat voor onzin? Ik zeg dat het schandalig is hoeveel banken eraan verdienen.

Quote:
Dat optimaliseren doet elk bedrijf Cliff. Elke bedrijf kiest voor een prijspunt waarbij de totale opbrengst (P*Q) zo hoog mogelijk is. Als dat een hoge P is met relatief lage Q dan kan dat. Economen noemen consumptief krediet dan weinig elastisch, een lagere P (rente) levert niet evenredig veel meer Q's (aantal leningen) op.

Ik ken de theorie Royy, probleem is dat mensen zoals jij ze loslaten op nutsbedrijven. Zaken die iedereen nodig heeft. Zaken waar helemaal geen concurrentie mogelijk is. We hebben die discussie al uitgebreid gehad over zorg. Als ik mijn been breek, wil ik helemaal geen prijsvergelijk doen. Ik wil geholpen worden.

Iedereen heeft financiële dienstverlening nodig, zo zit onze maatschappij nu eenmaal in elkaar. Betalen met een plastic pasje, lenen om een huis te kopen, etc. Iedereen moet het, niemand wil prijs vergelijken. Bovendien is overstappen nog veel lastiger dan bv, veranderen van zorgverzekering, waarbij je ook al ziet dat dit systeem niet werkt.

Quote:
Maar hoeveel dan Cliff. Kom op, boter bij de vis. Ben benieuwd, ik kan je inschatting toetsen naar hoeveel het bedrijf waar ik voor werk kwijt is aan IT-systemen. Da's niet weinig kan ik je melden.

Zal ik ruim schatten? Nog geen procent van wat de ING vangt. Hooguit 1,2 miljoen, maar dan zit ik al vér boven wat nodig is. Daar pak ik ruim 10 FTE aan hooggekwalificeerd IT-personeel mee plus nog 2 ton aan kosten.

Dit is echt geen hogere wetenschap hè. Het is een IT systeem van lik-mijn-vestje. Je houdt alleen gegevens bij. Ingewikkelde voorspellingssoftware (complexe algoritmen) is er niet eens bij.

Quote:
Als ze niets doen, moet het heel makkelijk zijn om hun business-model onderuit te schoffelen met alternatieven.

Ook hier: het werkt niet. Je alwetende almachtige Markt werkt niet Royy. Het is geen universeel antwoord op alles. Soms lijk je net Natubico die denkt dat als je maar ongekookte fruit en nootjes eet, je immuun bent voor Corona.

'De Markt weet het het beste'.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2020 9:54 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Dat blijkt. Nogmaals dan: wie bepaalt de waarde van de grasmaaier?

Ja eh in onderling overleg, net zoals bij verkoop/koop. Sorry, maar ik snap echt ff niet wat je bedoelt.

Quote:

Toon maar aan.

Er staan nauwelijks huizen met 100m2+ onder de 125k te koop.

Quote:

Ik zeg helemaal niet dat dat schandalig is!!! Wat is dat voor onzin? Ik zeg dat het schandalig is hoeveel banken eraan verdienen.

Vraag en aanbod he. Misschien is t maar beter dat de banken zulke extreme rentes vragen op consumptief krediet, voorkomt in ieder geval dat veel mensen er gebruik van maken.

Quote:
Iedereen heeft financiële dienstverlening nodig, zo zit onze maatschappij nu eenmaal in elkaar. Betalen met een plastic pasje, lenen om een huis te kopen, etc. Iedereen moet het, niemand wil prijs vergelijken. Bovendien is overstappen nog veel lastiger dan bv, veranderen van zorgverzekering, waarbij je ook al ziet dat dit systeem niet werkt.

Sure, maar op hypotheken en betalingsverkeer zit echt niet zo heel veel marge hoor.

Quote:
Zal ik ruim schatten? Nog geen procent van wat de ING vangt. Hooguit 1,2 miljoen, maar dan zit ik al vér boven wat nodig is. Daar pak ik ruim 10 FTE aan hooggekwalificeerd IT-personeel mee plus nog 2 ton aan kosten.

Haha, compleet onrealistisch. Als jij voor zo'n bedrag een groot IT-systeem (incl toegangsbeheer, beveiliging etc) kunt bouwen en onderhouden, gaan we dinsdag skypen!

Quote:
Dit is echt geen hogere wetenschap hè. Het is een IT systeem van lik-mijn-vestje. Je houdt alleen gegevens bij. Ingewikkelde voorspellingssoftware (complexe algoritmen) is er niet eens bij.

Bijna live-transacties, toegangsbeheer, security, helpdesk.

T gemiddelde ERP-systeem van een corporate (wat toch redelijk vergelijkbaar is, transacties etc) kost vele malen meer, Cliff.

Quote:

Ook hier: het werkt niet. Je alwetende almachtige Markt werkt niet Royy. Het is geen universeel antwoord op alles. Soms lijk je net Natubico die denkt dat als je maar ongekookte fruit en nootjes eet, je immuun bent voor Corona.

Hoezo de markt werkt niet? Bitcoin is er toch?

Maar kom maar op dan: welke diensten biedt bitcoin die die 4,9mrd onderuit kan halen?

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2020 10:07 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Is de EU nu naast een handelsunie ook al een schuldenunie? Geen wonder dat ons een begrotingstekort van € 92 miljard te wachten staat. De voordelen van een Nexit uit de EU en/of uit de Eurozone beginnen steeds meer op te wegen tegen de nadelen. En solidariteit dient wederkerig te zijn en geen eenrichtingsverkeer. En gedwongen solidariteit is zo mogelijk nog smeriger dan betaalde seks, want het laatste is tenminste nog met wederzijdse instemming.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2020 10:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ja eh in onderling overleg, net zoals bij verkoop/koop. Sorry, maar ik snap echt ff niet wat je bedoelt.

Er is geen onderling overleg, de belangen zijn tegenstrijdig. Het is geen verkoop: het bezit ligt bij persoon A en blijft bij persoon A.

Waar het om gaat is dat de uitlener uiteindelijk bepaalt. En dat gebeurt ook bij de banken: zij bepalen. Als lener kun je alles willen, maar je hebt geen 'leverage', om maar eens een woord te gebruiken wat jouw aanspreekt.

Quote:
Er staan nauwelijks huizen met 100m2+ onder de 125k te koop.

1. Wat zou dat moeten bewijzen?
2. Het is sowieso onzin, moet je eens op Funda gaan kijken: https://www.funda.nl/koop/heel-nederland/10000-125000/100+perceelopp/
Ook vrij mooi verdeeld over heel Nederland zie ik: https://www.funda.nl/kaart/koop/heel-nederland/10000-125000/100+perceelopp/?zoom=8&center=52.17362380300951,5.2000000000000135

Quote:
Vraag en aanbod he. Misschien is t maar beter dat de banken zulke extreme rentes vragen op consumptief krediet, voorkomt in ieder geval dat veel mensen er gebruik van maken.

En toont ook direct aan wat ik al de hele tijd zei over de grasmaaiers: het is de uitlener die bepaalt. Er is geen marktwerking.

Quote:
Sure, maar op hypotheken en betalingsverkeer zit echt niet zo heel veel marge hoor.

Heel veel marge Royy. En vertel eens: Wat moeten banken eigenlijk precies doen voor een hypotheek? Het is een transactie die voor 30 jaar loopt, het enige wat ze hoeven doen is geld van de centrale bank doorlenen naar de klant. Als tussenpersoon. Ze flikkeren er minimaal 2% rente bovenop, voor 30 jaar, voor iedere klant. Kassa.

Quote:
Haha, compleet onrealistisch. Als jij voor zo'n bedrag een groot IT-systeem (incl toegangsbeheer, beveiliging etc) kunt bouwen en onderhouden, gaan we dinsdag skypen!

Voor 1.2 miljoen zet je echt wel zo'n systeem neer. Beveiliging is trouwens redelijk ruk, want een 15 jarige kan het platleggen met een ingekochte DDOS aanval. En de overheid verwijst voor schuld uiteraard direct naar Rusland.

Quote:
Bijna live-transacties, toegangsbeheer, security, helpdesk.

Kom op Royy, dit kost geen 120 miljoen per jaar. Hooguit 1,2 miljoen per jaar.

Quote:
T gemiddelde ERP-systeem van een corporate (wat toch redelijk vergelijkbaar is, transacties etc) kost vele malen meer, Cliff.

Kom, roep eens wat. Vele malen meer, moet ik denken aan een half miljard euro per jaar? Totaal onrealistisch.

Quote:
Hoezo de markt werkt niet? Bitcoin is er toch?

Huh? Dus dat er een bitcoin is, is een bewijs dat er marktwerking is?

Quote:
Maar kom maar op dan: welke diensten biedt bitcoin die die 4,9mrd onderuit kan halen?

Veilige banktransacties. Nog steeds is het zo dat de meeste mensen bij banken zitten voor de betalingen die ze kunnen doen. In China zie je dat ze alles betalen met WeChat. Het wachten is op een soortgelijk systeem hier, liefst op basis van een cryptocurrency. De techniek is nog niet zover en wordt zwaar tegengewerkt door de financiële sector om begrijpelijke redenen. Zelfs al die fucking beleggers verneuken de techniek, ze zijn op zoek naar snelle winsten ipv technologische vooruitgang. Zo pompen ze bergen lucht in systemen (wat ze altijd al hebben gedaan, ook met andere IT en huizenmarkt).

Maar... als het betalingsverkeer bij banken weggehaald wordt en bv de grote tech-giganten zoals Google springen daar op in, dan is het zo gedaan met de banken. Het wachten is op het juiste moment en de juiste techniek, maar het komt er vanzelf een keer aan. Banken zijn iets uit het verleden. Bovendien hebben ze een hele slechte naam gekregen, en terecht. Ze worden gezien als de meest onbetrouwbare instituten in een samenleving. En terecht.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2020 22:49 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Waar het om gaat is dat de uitlener uiteindelijk bepaalt. En dat gebeurt ook bij de banken: zij bepalen. Als lener kun je alles willen, maar je hebt geen 'leverage', om maar eens een woord te gebruiken wat jouw aanspreekt.

Ah zo. Maar er is geld genoeg, de overheid heeft immers de laatste 10 jaar weinig anders gedaan dan geld pompen. De uitlener heeft de keuze: uitlenen en rendement maken of niet uitlenen en geen rendement maken.

Quote:
1. Wat zou dat moeten bewijzen?

Dat zou moeten bewijzen dat woningen voor (veel) meer dan hun intrinsieke waarde worden verkocht. In heel Nederland. Dat betekent dat er op de een of andere manier lucht in de markt zit.

Quote:
2. Het is sowieso onzin, moet je eens op Funda gaan kijken: https://www.funda.nl/koop/heel-nederland/10000-125000/100+perceelopp/

Oh ik bedoelde 100m2 woonoppervlakte, sorry.

https://www.funda.nl/koop/heel-nederland/beschikbaar/10000-125000/100+woonopp/

51 beschikbaar, alleen in Zeeland, Groningen en Limburg, nou nou wat een aanbod. Ik heb met 125k al een afslag gemaakt voor afschrijving: t zijn inderdaad aftandse woninkjes.

Quote:

En toont ook direct aan wat ik al de hele tijd zei over de grasmaaiers: het is de uitlener die bepaalt. Er is geen marktwerking.

Er is dus wel marktwerking. Banken zoeken naar optimalisatie van P en Q. Blijkbaar ligt die bij een hoge P. Een positief neveneffect is dat verstandige mensen geen consumptief krediet nemen.

Quote:
Heel veel marge Royy. En vertel eens: Wat moeten banken eigenlijk precies doen voor een hypotheek? Het is een transactie die voor 30 jaar loopt, het enige wat ze hoeven doen is geld van de centrale bank doorlenen naar de klant. Als tussenpersoon. Ze flikkeren er minimaal 2% rente bovenop, voor 30 jaar, voor iedere klant. Kassa.

Dat doorlenen vanuit de centrale bank klopt niet helemaal, maar goed.
Werkelijke marge ligt ergens rond de 1.5%. Betekent dat de Nederlandse hypotheekaanbieders (obv 700 mrd hypotheekschuld) gezamelijk ruim 10mrd aan rente-inkomsten opstrijken. Banken hebben hiervan 2/3e in handen, dus zo'n 6mrd.

https://www.findinet.nl/persbericht/aandeel-ing-op-hypotheekmarkt-daalt-met-24/

ING heeft minder dan 16%, dus zeg dat ze 1.6mrd verdienen aan hypotheken. Nog 3.3mrd to go (om tot 5 mrd te komen...).

Quote:
Kom op Royy, dit kost geen 120 miljoen per jaar. Hooguit 1,2 miljoen per jaar.

Mwah laten we eens gaan rekenen Cliff.

- Security: 0.10 euro per maand per klant. ING heeft 7m Nederlandse klanten, maakt 8.4m per jaar
- Helpdesk: Stel elke klant legt per jaar gemiddeld 15 minuten beslag op de helpdesk. Da's 1.8m uurtjes, keer 30 euro loonkosten is 52m euro per jaar. Zonder overcapaciteit dus (piekmoment enzo).
- Bouw van je IT-systeem, ik schat dit al snel in op 100mln euro. Afschrijving in 5 jaar, maakt 20m per jaar.

Ik kom toch al snel tot zo'n 80m kosten per jaar Cliff.

Quote:
Kom, roep eens wat. Vele malen meer, moet ik denken aan een half miljard euro per jaar? Totaal onrealistisch.

Nee hoor, denk aan factor 10 voor een vrij overzichtelijke maar wel IT-gerichte Nederlandse corporate.

Als jij t voor 1.2m doet, zou ik serieus eens graag eens met je skypen. We doen de bonus dan 50/50, deal?

Quote:

Veilige banktransacties. Nog steeds is het zo dat de meeste mensen bij banken zitten voor de betalingen die ze kunnen doen. In China zie je dat ze alles betalen met WeChat. Het wachten is op een soortgelijk systeem hier, liefst op basis van een cryptocurrency.

Nu heb je t weer over betalingsverkeer. Ook al zou ING 100% marge maken op hun betalingsverkeer, dan is dat nog steeds peanuts vergeleken bij hun bedrijfsresultaat.

Quote:
Maar... als het betalingsverkeer bij banken weggehaald wordt en bv de grote tech-giganten zoals Google springen daar op in, dan is het zo gedaan met de banken. Het wachten is op het juiste moment en de juiste techniek, maar het komt er vanzelf een keer aan. Banken zijn iets uit het verleden. Bovendien hebben ze een hele slechte naam gekregen, en terecht. Ze worden gezien als de meest onbetrouwbare instituten in een samenleving. En terecht.

Weer betalingsverkeer, boeiuh! Daar zit de marge niet.

Welk alternatief levert bitcoin voor bv hypotheken? Laten we het anders stellen: ben jij bereid jouw geld uit te lenen via een anonieme smartcontract transactie voor minder dan 2% rendement? Zo ja, hoeveel % zou dat dan zijn?

Weerwoord forum index » Economie