Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Europese Zaken » Nederland te streng voor Z-Europese landen die hulp vragen? Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Nederland is te streng voor Zuid-Europese landen die hulp vragen
eens
10%
 10%  [ 1 ]
oneens
90%
 90%  [ 9 ]
Totaal aantal stemmen : 10

Nederland te streng voor Z-Europese landen die hulp vragen?
BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 11:19 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Laatst aangepast door Loetje op Di Mrt 31, 2020 11:52, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 11:22 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Na 1432 stemmen: 46 % eens; 54 % oneens.

En dat ondanks dat de gastspreker de luisteraars meningsstuurde richting een onvoorwaardelijke blanco cheque van Nederland en de instemmende reactie van de presentatrice die hoorbaar geïrriteerd was bij het moeten presenteren van de tussenstand.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 11:27 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 11:32 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 11:54 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Natuurlijk moeten we dat niet doen, maar het gaat natuurlijk wel gebeuren. Zo werkt de dictatuur van Brussel nou eenmaal.
Wij zijn allang verkocht en verraden.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 12:09 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Terwijl oudere coronapatiënten worden verzocht zich te euthanaseren omdat er te weinig plaatsen op de IC zijn,het groeiende leger dak en thuislozen uit hun nachtopvang worden weggejaagd, de horeca plat ligt, het MKB op omvallen staat, het verenigingsleven doodbloedt en er hele goven van failissementen en ontslagen en dus massale werkloosheid en armoede te verwachten vallen geeft Nederland middels afdrachten aan de EU gratis geld aan Marokko en aan Tunesië. Lekker hè, die Europese solidariteit.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 15:14 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Loetje
Quote:
Al eerder noemde de Portugese premier de houding van Nederland 'walgelijk'. Zo maakt Nederland zich niet populair in de EU. Gert Jan Segers, van regeringspartij ChristenUnie, vindt het tijd voor een ‘Marshallplan voor Zuid Europa'. D66 leider Rob Jetten twitterde vorige week een bericht van gelijke strekking.

Segers pleit voor verruiming van schulden voor het stichten van een 2e Portugees belastingontwijking paradijs naar voorbeeld B. ontduikcomplex Zuidas Amsterdam .
Quote:
Salon CDA'er Noud Wellink, oud president van DNB, maakt ons alvast bang voor het uiteenvallen van de Europese Unie. Alsof wij als netto betaler bang moeten zijn voor geen gratis geld meer hoeven af te storten in de transferunie. Want dat is het. Handelsunie ja; Transferunie nee. Dus ik zou niet weten waar we bang voor moeten worden gemaakt.
Noud Wellink zegt dit als topman van de chinese staatsbank uit angst dat Europa de Chinese schuldenberg nooit meer aflost.
Quote:
Europese solidariteit, dat is o.a. meebetalen aan Portugal. En hier geeft Portugal dan ons geld aan uit. Solidair hè?

De paus vraagt naast geld ook om gebed, katholiek Portugal dom dwaas, onderdanig aan het kapitaal het katholieke overbevolking virus te overleven, anders verliest EU ook hun gekleurde EU reserve slaven .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 17:23 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik ben voorstander voor hulp aan de zuidelijke EU landen. Het komt nu aan op solidariteit en we zijn niet voor niets lid van de EU. Vrienden heb je niet in de steek te laten, vind ik. En op termijn hebben we er allemaal profijt van als de zuidelijke landen worden geholpen: de kosten gaan uit voor de baten.
Goede zaak, de EU. Als iedereen op eigen houtje blijft opereren komt er niets van wederopbouw terecht. We hebben ellaar nu nodig.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 18:38 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Oneens. Dit is een uitzonderlijke situatie en het is nu echt 'Ieder voor zich en god voor ons allen'.
Nederland moet er nu in de eerste plaats zijn voor de Nederlanders. En geen geld geven aan andere landen.
Zoveel mensen zitten nu onvrijwillig thuis en hun werkgevers moeten maar zien waar het geld voor de salarissen vandaan komt.

Als je dan toch per se solidair wilt zijn, wees dan solidair met 'onze' zorgwerkers (artsen, verplegers, gezins en bejaardenzorg enz.) en niet te vergeten de mensen die er nu keihard voor werken dat wij nog elke dag kunnen eten. Supermarkten dus en aanverwante beroepsbranches. Elke cent die we nu apart kunnen zetten, dient voor deze mensen gereserveerd te blijven.

Die hebben nu onze solidariteit hard nodig. En de andere Europese landen moeten zelf maar uitzoeken. Klinkt asociaal, maar als je moet kiezen tussen je eigen kind en een verre buurman, is voor mij de keus niet echt moeilijk.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 19:12 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Als je dezelfde munt deelt en een gemeenschappelijke markt vormt dan moet je solidair zijn wanneer ergens problemen ontstaan. Als je dat niet wilt dan moet je buiten de Eurozone en buiten de EU blijven.

In dit geval gaat het over het Europese noodfonds. Dat geld kan wat mij betreft uitgekeerd worden want de Nederlandse bijdrage daarin raak je op een gegeven moment toch kwijt. Maar het zal maar vijf jaar duren voordat er weer een crisis ontstaat die opnieuw veel geld gaat kosten. Als Nederland dan de dupe is, hoef je geen geld te verwachten van Italie en Spanje. want die hebben niets.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 19:40 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Jip schreef:
Oneens. Dit is een uitzonderlijke situatie en het is nu echt 'Ieder voor zich en god voor ons allen'.
Nederland moet er nu in de eerste plaats zijn voor de Nederlanders. En geen geld geven aan andere landen.
Zoveel mensen zitten nu onvrijwillig thuis en hun werkgevers moeten maar zien waar het geld voor de salarissen vandaan komt.

Als je dan toch per se solidair wilt zijn, wees dan solidair met 'onze' zorgwerkers (artsen, verplegers, gezins en bejaardenzorg enz.) en niet te vergeten de mensen die er nu keihard voor werken dat wij nog elke dag kunnen eten. Supermarkten dus en aanverwante beroepsbranches. Elke cent die we nu apart kunnen zetten, dient voor deze mensen gereserveerd te blijven.

Die hebben nu onze solidariteit hard nodig. En de andere Europese landen moeten zelf maar uitzoeken. Klinkt asociaal, maar als je moet kiezen tussen je eigen kind en een verre buurman, is voor mij de keus niet echt moeilijk.

Lariekoek. Lid van de EU is lid van de EU, of je moet geen lid willen zijn. Dan kun je je eigen boontjes doppen, maar dan kun je ook geen aanspraak maken op het noodfonds. Dat kunnen we nu wel, en waar het om gaat is dat dit noodfonds over de lidstaten wordt verdeeld. En dan mogen de armere lidstaten best wat meer krijgen dan de rijkere. Op lange termijn hebben we daar alleen maar het economische voordeel van.
Niks ieder voor zich. Ja, bij u misschien. Maar niet bij mij.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 19:44 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Dus als een spanjaard jou geld komt brengen, neem je dat aan. Maar als je van mij geld zou krijgen, weiger je dat?
Vanwege je principes? Al liggen je vrouw en kinderen te creperen?
Principes zijn mooi in goede tijden, als het slecht gaat, is het slecht eten van je principes.
Met name de langere termijn waar jij het nu over hebt. Hoelang zal deze termijn gaan duren? Weet jij dat?

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 20:10 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Nonsens. Geen vergelijkingen trekken die nergens op slaan graag. U gaat niet in op mijn argumenten betreffende het EU noodfonds. Dat fonds is juist voor dit soort calamiteiten bedoeld en het werkt net als bij sociaal ingestelde landen waarbij de zwaarste lasten gedragen worden door degenen die dat het beste kunnen dragen, en waarbij de armeren meer worden ontzien.
Opvallend dat commentaar van menigeen hier (niet u trouwens) op de optie om mee te betalen aan de armere lidstaten Degenen die daar zo op tegen zijn, zijn dezelfden die altijd staan te oreren over zakkenvullende politici ten koste van de gewone man.
Welnu: nu kunnen we in een groter verband onze zakken wat legen ten behoeve van de gewone man, en iedereen staat te gillen.
Ja, ja....mooie solidariteit met de minder bedeelden. Alleen achter de laptop zeker.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 21:30 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Toch wel benieuwd wat Cliff en carlos hier van vinden. Die zaten in een ander draadje te klagen dat de EU niets deed. Nou, Italie heeft om hulp gevraagd... ik neem aan dat Cliff en carlos maar al te graag tekenen bij t kruisje?

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 21:38 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

T ligt ergens in t midden denk ik.

Ik vind dat we ze zeker moeten helpen om de extra kosten die ze nu maken voor gezondheidszorg te financieren, geen twijfel mogelijk wat mij betreft. Ook al hebben ze er een financiele puinzooi van gemaakt, dan nog is dat onze plicht.

De kosten die ze zouden kunnen maken om hun economie te ondersteunen... mwah, eigenlijk niet zo heel erg veel trek in. Hoewel het economisch gezien misschien gunstig kan zijn om het wel te doen (een Italiaan zei in een filmpje terecht: aan wie gaan jullie dan je technologie en tulpen verkopen?).

Tenzij ze bereid zijn een deel van de soevereiniteit over hun overheidsfinancien af te staan. Voor wat hoort wat. Als zij willen dat wij garant staan voor de leningen die ze nodig hebben, dan wil ik ook dat wij zeggenschap hebben in hoe en waar ze hun geld uitgeven.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2020 22:01 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Fileman schreef:
Als je dezelfde munt deelt en een gemeenschappelijke markt vormt dan moet je solidair zijn wanneer ergens problemen ontstaan.

Prima, maar dan moet de deelnemer ook solidair zijn aan de regels.

Quote:
Als je dat niet wilt dan moet je buiten de Eurozone en buiten de EU blijven.

Ze doen het niet, maar willen wel in de Eurozone.

Een land als Italië dat nu een grote mond heeft bestaat uit lanterfanters en corrupte maffiosi.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 1:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Toch wel benieuwd wat Cliff en carlos hier van vinden. Die zaten in een ander draadje te klagen dat de EU niets deed. Nou, Italie heeft om hulp gevraagd... ik neem aan dat Cliff en carlos maar al te graag tekenen bij t kruisje?

Bij welk kruisje? Ik ben voor een handelsunie, that's it. De rest moet de EU zich niet mee bemoeien.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 17:02 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Bij welk kruisje? Ik ben voor een handelsunie, that's it. De rest moet de EU zich niet mee bemoeien.

Ok, dus de Italianen zoeken het zelf maar uit. Ook al dondert hun hele economie in elkaar (wat nu gebeurt) en koersen ze af op bankroet. Helder.

Ondertussen sturen we wel wat mondkapjes en sturen een paar artsen voor een paar dagen... en worden dan als helden onthaald. Tsja.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Royy schreef:
Cliff schreef:

Ok, dus de Italianen zoeken het zelf maar uit. Ook al dondert hun hele economie in elkaar (wat nu gebeurt) en koersen ze af op bankroet. Helder.

Ondertussen sturen we wel wat mondkapjes en sturen een paar artsen voor een paar dagen... en worden dan als helden onthaald. Tsja.

Hoeveel geld stuur jij naar derdewereldlanden?
Als ik jou moet geloven, houden mensen zoals jij de vinger aan de pols.
En als jij als de persoon royy een paar miljoen mondkapjes stuurt naar een 2de of 3de wereld land, wat is jouw bonis?
Want, jou kennende, zal jij wel eisen dat het land jou land evenredig terugbetaalt.

Offtopic: volgens mij ben jij de incarnatie van Henk de 8ste. Liet 2 vrouwen onthoofden omdat ze hem geen ZOON konden geven.
Henkie schreef destijds de hele wet opnieuw voor zijn eigen belang.

Royy, het gaat nu niet meer over geld. Het gaat nu over gezondheid.
Zelfs jij kunt niks doen aan het feit dat je besmet bent met wat dan ook.
Al jouw miljoenen zijn nutteloos nu.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 18:11 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Jip schreef:

Hoeveel geld stuur jij naar derdewereldlanden?

Ik stuur, onder dwang van vrijheidsberoving, iets van 0.7% van mijn inkomen naar ontwikkelingslanden.

Quote:
Want, jou kennende, zal jij wel eisen dat het land jou land evenredig terugbetaalt.

Italie is geen ontwikkelingslanden. Hoogontwikkeld land, wat in een enorme crisis zit... de vraag is of wij niet in net zo'n crisis zitten... en toch vraagt Italie ons om bij te lappen.

Dus ja, het is niet onredelijk dat Italie ons evenredig terugbetaalt.

Waarom heeft Italie de afgelopen 5 jaar geen buffertje opgebouwd, Jip? Daar waar wij dat wel hebben gedaan.

Quote:
Royy, het gaat nu niet meer over geld. Het gaat nu over gezondheid.
Zelfs jij kunt niks doen aan het feit dat je besmet bent met wat dan ook.
Al jouw miljoenen zijn nutteloos nu.

Ok, als die miljoenen nutteloos zijn, dan stoppen we per direct de salarisbetalingen aan zorgpersoneel. Eens kijken of je dan nog zegt dat ze zo nutteloos zijn.

Overigens ben ik VOOR het ondersteunen van Italie, Spanje en Portugal, onder voorwaarden, dus je moet bij Cliff zijn...

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 22:06 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

BerichtGeplaatst: Do Apr 02, 2020 8:27 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Ach, in Italië zijn de politiek en de media al sinds jaar en dag hevig gepolariseerd.

Eerst kreeg je een smalend artikel in La Stampa over Russische hulp aan Italië.
Die krant is in bezit van de Agnelli familie. Bekend van de Fiat fabrieken en Juventus.
Sterk verweven met de politiek van de Verenigde Staten.
En waarschijnlijk ook een spreekbuis van de CIA.
Verder zijn er sinds dat moment veel meer rechtse media, die vuil spuiten naar Nederland.

Wat kan je anders verwachten, in een land, waar rechtse populisten het voor het zeggen hebben.

BerichtGeplaatst: Do Apr 02, 2020 8:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:

Helemaal niet helder, ik zeg zoiets niet.

Autonome landen kunnen elkaar gewoon om steun vragen. Heeft niets met de EU te maken. En ik denk dat Italië dan heel goed begrijpt dat het hier een evenharde crisis is. We kunnen net zo goed hulp aan hun gaan vragen.

BerichtGeplaatst: Do Apr 02, 2020 8:57 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Ik stuur, onder dwang van vrijheidsberoving, iets van 0.7% van mijn inkomen naar ontwikkelingslanden.

Jij stuurt niks. Jij doet mee aan een democratisch systeem dat besloten heeft om 0,7% naar ontwikkelingslanden te sturen.

Ik heb geen moeite met dat geld, ik heb wel moeite met het gegeven dat dit geld voor het grootste deel terechtkomt bij corrupte systemen als NGO's en dubieuze regeringen.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Do Apr 02, 2020 10:54, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Apr 02, 2020 10:38 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Fileman schreef:
Als je dezelfde munt deelt en een gemeenschappelijke markt vormt dan moet je solidair zijn wanneer ergens problemen ontstaan. Als je dat niet wilt dan moet je buiten de Eurozone en buiten de EU blijven.

In dit geval gaat het over het Europese noodfonds. Dat geld kan wat mij betreft uitgekeerd worden want de Nederlandse bijdrage daarin raak je op een gegeven moment toch kwijt. Maar het zal maar vijf jaar duren voordat er weer een crisis ontstaat die opnieuw veel geld gaat kosten. Als Nederland dan de dupe is, hoef je geen geld te verwachten van Italie en Spanje. want die hebben niets.

Is niet de structurele kern van het probleem dat de invoering van de Euro een politiek besluit was welke niet monetair verantwoord was? Ik durf te stellen dat de Euro een samenstelling is van muntpariteiten op twee snelheden en dat gaat niet werken. Griekenland, Italië, Spanje, Portugal en ook Frankrijk hadden muntpariteiten die voortdurend aan devaluatie onderhevig waren vergeleken bij de muntparariteiten van Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Finland. Ik ben er niet over uit of ik Ierland in de zuidelijke of in de noordelijke muntpariteit moet plaatsen.

De weeffout is structureel. De Euro had al van begin af aan opgesplitst moeten worden in een zuidelijke en in een noordelijke Eurozone, omdat het level playing field teveel van elkaar verschilt. De Euro kan alleen onderstut worden door een voortdurend infuus aan gratis geld van de ene groep landen voor de andere groep landen. Dan zijn we geen handelsunie, maar een transferunie. En dat biedt de netto betalende landen netto nadeel op en geen netto voordeel. Ik zeg dat de Euro moet worden opgesplitst in een zuidelijke en in een noordelijke muntpariteit.