Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Doodstraf
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Doodstraf
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2020 13:27 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Iedereen heeft daar zijn of haar eigen ideeën over. Wij, in het Westen, vinden het over het algemeen niet erg als de doodstraf wordt uitgesproken over moordenaars, pedofielen, en ander al dan niet buitenlands tuig.
In andere landen daarentegen, wordt de doodstraf gehanteerd over sexueel geabbereerden, over verkrachte vrouwen die 'vreemd zouden gaan', dieven, en weet ik veel wat men als misdaad schijnt te beschouwen.

En wat bereiken we er mee? Door de doodstraf zijn er minder moordenaars, pedofielen, vreemdgaande vrouwen, dieven of wat voor 'crimininelen' dan ook?
Is de doodstraf niet de ultieme wraakneming op al dan niet vermeend onrecht?
Want het lost niks op. Het bevredigt slechts het wraakgevoel. Rechtvaardigheid.
Behalve dan als blijkt dat men de verkeerde heeft. En dat al die tijd de echte dader nog gewoon vrij rond kon lopen.

Ik ben dus tegen de doodstraf. Want het zet echt geen zoden aan de dijk, het vermindert de criminaliteit niet, en het werkt gewoon niet als afschrikmiddel.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2020 21:48 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik worstel hier al jaren mee. Zie ook mijn reactie van vandaag in het topic over de tramaanslag in Utrecht.
De doodstraf zelf lost niet iets op: de criminaliteit zal er niet door dalen en het zal ook niet de eerste keer zijn als er een onschuldige wordt geexecuteerd.
Maar gevoelsmatig heb ik er toch weinig poblemen mee. Waarom mag je vreselijke misdrijven niet vergelden ? Ik weet echt niet hoe ik denk als mijn dochter zou worden verkracht en vermoord. In ieder geval denk ik dan echt niet meer rationeel. Daarom is het natuurlijk goed dat we rechters hebben die boven de emotie uit stijgen en objectief recht spreken conform de wet.
Maar als de wet de mogelijkheid tot doodstraf biedt, ben ik daar niet per definitie tegen.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 28, 2020 18:38 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Toepassen van de doodstraf in vredestijd leidt soms tot onrecht als de verkeerde veroordeeld wordt. Getuigenverklaringen kunnen voldoende zijn om iemand te veroordelen. Maar getuigenverklaringen zijn niet 100 procent betrouwbaar. Daarom ben ik voor levenslange gevangenisstraf in plaats van de doodstraf.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 16:54 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Doodstraf slaat nergens op. Heeft geen zak te maken met recht en fatsoen.
Is pure maffia methode.
Recht voor genade dus.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 17:07 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Als je zelf een serieuze discussie start, en er wordt ook serieus op ingegaan met goede argumenten, moet je niet de discussie stukslaan door met een paar oneliners te gaan smijten zonder de discussie voort te zetten.
Doodstraf slaat nergens op, maffia methoden. Punt.
Nou, dat weten we dan. Draad kan dicht.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 17:31 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben nu behoorlijk dronken, watn gluhwien is ook een prima pijnstiller.
Vandaar mijn ongebreidelde onzin.
Doodstraf dus.
Is naar mijn mening niks anders dan wraakgevoel.
En daarom zo fout als maar mogelijk is.
Want als je juridisch iemand de doodstraf wil geven, mogen emoties geen enkele rol spelen.
En, omdat de wet geen emoties kent, lijkt het mij dat de doodstraf niet toegestaan zou mogen worden.
Hebben we wel een probleem, want de wereld zit vol loslopende gekken die denken in godsnaam of wiensnaamdanook te handelen.
Wil ik het ook even hebben over al die terdoodveroordeelden, die zonder een spoor van bewijs toch in de gaskamer belandden.
Kortom, als we in een maatschappiij willen leven waar moord notdone is, zou doodstraf ook niet mogen.

Volgens de stem van het volk zouden pedofielen meteen gedood moeten worden.
Stel dat jij wordt beschuldigt van deze misdaad. Terwijl jij iemand bent die meteen de andere kant opkijkt bij een blote baby.
Als je eenmaal 'bekend staat als pedofiiel' verdien je dan ook de doodstraf?
Moet de rechter in deze niet het laatste woord hebbben? Ik vind van wel.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 03, 2020 11:00 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Ik ben nu weer nuchter, dus een beetje serieus.
Een moordenaar overtreedt de wet. Diezelfde wet veroordeelt deze man tot de dood. Is dat logisch? Ik vind van niet.
Wat is het doel hiervan? Wraak, gerechtigheid? En dan ga ik er ook nog vanuit dat men de juiste dader te pakken heeft.
Want bij het executeren van de verkeerde dader kan dit dus nooit meer rechtgezet worden. Plus het feit dat de echte dader nog steeds vrij rondloopt.

En waarom worden soldaten die ook gemoord hebben als helden behandeld? Zoals ik al eerder schreef, een moord uit privémotieven is altijd fout en strafbaar, moord uit vaderlandsliefde is heldhaftig en dient beloond te worden.
Hoe zit het dan met iemand die met een flinke slok op toch achter het stuur gaat zitten? Dat is toch ook moord?
Waarom krijgt zo iemand slechts een boete en inbeslagneming van het rijbewijs?
Abortus werd eeuwenlang als moord beschouwt. Tot de 20ste eeuw toen het hier gelegaliseerd werd. Prima zaak, begrijp me niet verkeerd.
Maar zoals de zaken nu gaan, denk ik dat straks na deze nachtmerrie dat onze moraal 180 graden gedraaid zal zijn.
Wat denken jullie?

BerichtGeplaatst: Vr Apr 03, 2020 11:10 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Oog om oog, tand om tand. Daar ben ik het mee eens, maar omdat in de praktijk veel fouten gemaakt worden en getuigenverklaringen achteraf weleens niet blijken te kloppen ben ik tegen de doodstraf. De dood kun je niet meer ongedaan maken.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Apr 03, 2020 11:15 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Ik begrijp je niet goed.

Oog om oog, tand om tand? Daar ben jij het mee eens? Maar vanwege de vele fouten in juridisch opzicht toch maar geen doodstraf?
Ja, wat bedoel je nu eigenlijk?

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie