Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Wat zijn de middellangetermijngevolgen van Coronavirus? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 14, 15, 16  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 16:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Ik had niet anders verwacht.

Mooi, dus ga je gang met je opgelegde, niet-onderbouwde solidariteit. Ik wil niet meedoen aan deze onzin.

Quote:
In tegenstelling tot mij ben jij immers wel besmet met het vergif dat de VVD al decennia verspreidt.

Als met boerenverstand nadenken "een vergif" is, ben ik blij dat ik er mee ben besmet.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 18:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

De gevolgen volgens het UWV:

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 18:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Mooi, dus ga je gang met je opgelegde, niet-onderbouwde solidariteit. Ik wil niet meedoen aan deze onzin.

Je hebt niet echt een keuze he. Als het aan jou zou liggen, zou je ook geen cent belasting betalen. Belasting is ook solidariteit.

Gelukkig gaat de overheid jou dwingen om solidair te zijn.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 1:56 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Gaat er nu een soort wijziging komen in het economische model? Dat we naar een nieuw model gaan waarin zowel overheid als onderlinge burgerlijke solidariteit de plekken in gaan nemen van failliet of misbruikend bedrijfsleven. En dat de consumptiemaatschappij voor onbepaalde langere tijd bevroren wordt.

Ik lees zo her en der:
1.- dat de Overheid weer terugkomt als ondernemer: er komen weer staatsondernemingen, met name in Zorg, Openbaar Vervoer en allerlei Nutsbedrijven, dat geneesmiddelenhandel weer terug in overheidshanden komt en dat huisartsen weer terug halve ambtenaren worden.
2.- dat op vele plekken de banken genationaliseerd zullen moeten worden.
3.- dat daar waar de overheid noch bedrijfsleven in staat zijn de benodigde diensten te verlenen, er nieuwe solidaire organisaties komen, een soort burgerinitiatieven (vergelijkbaar met wat vroeger vooral vanuit de kerken gedaan werd).
4.- dat winstbejag wat slechts de consumptieve bestedingen van aandeelhouders aanjaagt hard aan gaat pakken: winst moet weer ge[investeerd worden in dat wat de samenleving ten goede komt
5.- de wereldwijde vrijhandel (globalisering) wordt afgeremd, de nationale industrie[en gaan grotere bescherming krijgen.

Is een dergelijk scenario waarschijnlijk? Of is dat dagdromerij, en wordt met veel geld het huidige model in stand gehouden?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

De belangen zijn enorm van de mensen die nu binnenlopen op een aantal van die genoemde punten Willem. Dat zal een hele strijd worden om daar iets aan te veranderen. Laat staan af te schaffen.

De beurzen bv. Ik heb me al een levenslang afgevraagd waarom die aandelen beurzen nou zoveel nut hebben. 't Moet elke dag gemonitord worden. Ik hoorde vroeger elke dag op het 8-uur journaal hoe het stond met 'Dow Jones'. Waarom eigenlijk... niemand die ik kende die daar ook maar iets mee deed.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 10:36 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Willem schreef:

1.- dat de Overheid weer terugkomt als ondernemer: er komen weer staatsondernemingen, met name in Zorg, Openbaar Vervoer en allerlei Nutsbedrijven, dat geneesmiddelenhandel weer terug in overheidshanden komt en dat huisartsen weer terug halve ambtenaren worden.

Vreselijk. Als we 1 ding kunnen leren uit deze crisis is dat de staatsch-zorg niet bepaald goed voorbereid was... En dat private sector sneller en adequater reageert dan de overheid.

T duurt een jaartje, dan is t ook klaar bij de overheid.

https://www.wyniasweek.nl/na-de-verkiezingen-dan-is-het-geld-op/

Quote:
2.- dat op vele plekken de banken genationaliseerd zullen moeten worden.

Ja, zou kunnen, 2x zo'n enorme externe schok binnen relatief korte tijd is veel.

Quote:
3.- dat daar waar de overheid noch bedrijfsleven in staat zijn de benodigde diensten te verlenen, er nieuwe solidaire organisaties komen, een soort burgerinitiatieven (vergelijkbaar met wat vroeger vooral vanuit de kerken gedaan werd).

Ebt weer snel weg denk ik, zeker als de mist een beetje optrekt.

Quote:
4.- dat winstbejag wat slechts de consumptieve bestedingen van aandeelhouders aanjaagt hard aan gaat pakken: winst moet weer ge[investeerd worden in dat wat de samenleving ten goede komt

Ebt ook weer weg. Wel vind ik dat we forse voorwaarden aan overheidssteun moeten stellen (mn rondom bedrijven die fors dividend hebben uitgekeerd in welke vorm dan ook). Dat moeten we echter wel afwegen tegen wat bv China doet. Als wij onze bedrijven verzwakken door forse voorwaarden te stellen en China niet, kun je raden waar het op uitdraait.

Quote:
5.- de wereldwijde vrijhandel (globalisering) wordt afgeremd, de nationale industrie[en gaan grotere bescherming krijgen.

Klopt. Het westen beseft dat China een onbetrouwbare partner is.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 11:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:

Je redenatie is verkeerd om. Van huis uit is de mens een sociaal wezen, solidariteit was niet opgelegd maar hoorde bij de aard van het beestje. Bij andere dieren zie je dat nu nog steeds.
In clubs als de VVD bundelden zich egoïstische mensen die geen boodschap hadden aan anderen. En dat is uitgegroeid tot wat het nu is.

Quote:
Als met boerenverstand nadenken "een vergif" is, ben ik blij dat ik er mee ben besmet.

Als je ermee besmet bent dan weet je niet meer beter en denk je dat een egoïstische houding en de mentaliteit van "Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken' prima is.
Had je maar een boerenverstand, dan redeneerde je niet zo.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 11:50 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Willem schreef:
Is een dergelijk scenario waarschijnlijk? Of is dat dagdromerij, en wordt met veel geld het huidige model in stand gehouden?

Ik vrees dat dit dagdromerij is, Willem. De meeste mensen deugen niet meer en zijn egoïstische klootzakken geworden. Je hoeft alleen maar naar de Nederlandse samenleving te kijken.

Het boek "De meeste mensen deugen" kan de vuilnisbak in.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 12:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Als je ermee besmet bent dan weet je niet meer beter en denk je dat een egoïstische houding en de mentaliteit van "Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken' prima is.

Deze crisis legt wel iets bloot. De Excel van Royy werkt namelijk ook de andere kant op. Het laat zien dat iemand 5500 euro aan belastinggeld, uitgesmeerd over misschien wel 10 jaar, dus zo'n 550 euro belasting per jaar.... dat men dat belangrijker vindt dan 40.000 mensen met ernstige gezondheidsschade en 80.000 doden.

Dat is best schokkend. Ik wil er geen Godwin in gooien, maar stel dat we in 1940 zo'n afweging hadden gemaakt. Of schade aan de economie, of Duitsland laten binnenvallen en 100.000 slachtoffers (joden) opofferen.

Ineens wordt er gerekend in oorlog en crisis. Destijds was het volgens mij helemaal geen vraag. Je vocht gewoon, je overleefde gewoon. Daar deed je alles voor.

Misschien is de watersnoodramp van 1953 nog wel een beter voorbeeld. We hadden ook kunnen kiezen voor zo'n ramp elke 10 jaar in plaats van een dure waterkering te bouwen. Ging er iemand zitten rekenen? Destijds 9 miljard gulden volgens mij. De watersnoodramp in 1953 kostte zo'n 1865 mensen het leven. De 'Excel van Royy' laat zien dat Royy daar nooit aan zou willen meebetalen.

Het is een rare tijd dat mensen ongegeneerd lopen uit te rekenen hoeveel slachtoffers je kunt accepteren voor een bepaald bedrag aan belastinggeld.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 13:25 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Deze crisis legt wel iets bloot. De Excel van Royy werkt namelijk ook de andere kant op. Het laat zien dat iemand 5500 euro aan belastinggeld, uitgesmeerd over misschien wel 10 jaar, dus zo'n 550 euro belasting per jaar.... dat men dat belangrijker vindt dan 40.000 mensen met ernstige gezondheidsschade en 80.000 doden.

Bleef t maar bij die 5500 euro Cliff, dan was t prima te overzien. Daar bovenop komt 5k welvaartsverlies in 2020. Laatste voorspellingen zijn dat we de komende 3 jaar niet op het welvaartsniveau van 2019 komen, tik er dus nog maar eens 2 x 3k bij. Overheidstekorten blijven de komende jaren wel, 2x 2k. Dat maakt 20k per hoofd. Ofwel 80k voor een huishouden met 2 kinderen, daarvan zou je pakweg de helft over 30 jaar uit kunnen smeren. De andere helft: tekenen bij t kruisje.

Daar bovenop komt nog de effecten van massale werkloosheid en bedrijven die gered moeten worden.

En daar komt nog bovenop hoe we in godsnaam weer van deze ongebreidelde inmenging van de overheid in ons priveleven (een forse boete en een strafblad als je buiten een gebakje zit te eten!) af komen.

Quote:
Ineens wordt er gerekend in oorlog en crisis.

Je bent naief als je denkt dat dat nieuw is.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 16:18 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Misschien is de watersnoodramp van 1953 nog wel een beter voorbeeld...

Ja, dat is een goed voorbeeld. Ook omdat het uit de tijd is dat geluk nog heel gewoon was (lees: solidariteit een vanzelfsprekendheid was). De Deltawerken zouden nu op kritiek kunnen rekenen van mensen die zich niet solidair voelen met andere Nederlanders.

We leven anno 2020 in een vreselijk land, ook al roept onze premier keer op keer hoe tof het hier wel niet is.
Dit land is vergeven is van de egoïsten, graaiers, eikels en eigenheimers. Je hoeft het nieuws maar aan te zetten of er komen weer van die eikels in beeld die vinden dat de maatregelen voor hun niet gelden en dat we ons niet zo druk moeten maken.
En dat is niet alleen op tv, overdag kom je ze ook op straat en in de supermarkt tegen.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2020 16:29 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Een middellange termijnvoorspelling:
Duitsland, Oostenrijk en Italië gaan hun grenzen openen. Dat doen ze niet vanwege de verbetering van de situatie maar om het toerisme te redden. Dit in tegenstelling tot Frankrijk waar de president gezegd heeft dat 2020 wellicht het jaar wordt zonder buitenlandse toeristen en buitenlandse vakantiereizen voor de Fransen.
Frankrijk lijkt de enige verstandige in deze kwestie te zijn.

Ik voorspel einde augustus begin september een forse stijging van de besmettingen.
Blijf in uw kot en vier uw vakantie in uw eigen land!

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 7:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Bleef t maar bij die 5500 euro Cliff, dan was t prima te overzien. Daar bovenop komt 5k welvaartsverlies in 2020

Je mist het punt. Jij was ook tegen de Deltawerken geweest.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 8:09 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Een mooie documentaire over het Limburgse Maasdorp Kessel, gelegen in de beruchte corona-brandhaard regio Peel & Maas, waar in één maand tijd meer mensen overleden dan normaal in één jaar.
Een kleine gemeenschap waar mensen nog echt met elkaar samenleven, waar lief en leed gedeeld worden en solidariteit heel normaal is. Daar mogen ze in de Randstad een puntje aan zuigen...

https://l1.nl/documentaire-op-l1-tv-over-corona-in-kessel-157045/

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 17:07 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Je mist het punt. Jij was ook tegen de Deltawerken geweest.

Nee hoor, niet per se. Ik had wel een substantiele bijdrage van de Zeeuwen willen zien. Zeg dat de Zeeuwen zelf de helft van die 9 mrd op moeten hoesten. Da's 9000 euro per Zeeuw of 36k voor een gemiddeld gezin. In jouw ogen is dat goed te doen. Mogen ze over 30 jaar verspreid terug betalen aan de Rijksoverheid. Nou prima, geregeld dan.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 18:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Nee hoor, niet per se. Ik had wel een substantiele bijdrage van de Zeeuwen willen zien. Zeg dat de Zeeuwen zelf de helft van die 9 mrd op moeten hoesten. Da's 9000 euro per Zeeuw of 36k voor een gemiddeld gezin. In jouw ogen is dat goed te doen. Mogen ze over 30 jaar verspreid terug betalen aan de Rijksoverheid. Nou prima, geregeld dan.

Uhu. En wie betaalt er mee aan alle randstadproblematiek, files, integratieproblemen, uitbreiding haven Rotterdam, Schiphol, kerncentrale Borsele, etc.

Bovendien sloeg de watersnoodramp net zo hard toe in Zuid-Holland.

Jouw solidariteit is gewoon nul Royy. Jouw geld is heilig.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 18:31 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Uhu. En wie betaalt er mee aan alle randstadproblematiek, files, integratieproblemen, uitbreiding haven Rotterdam, Schiphol, kerncentrale Borsele, etc.

De randstad verdient genoeg voor dit land. Over Zeeuwen die met hun auto files veroorzaken op de Rotterdamse ruit hebben we t al eens gehad. Ik ben overigens voor rekeningrijden, waardoor de Zeeuw als ie over de relatief verlaten Zeeuwse wegen rijdt veel minder betaalt.

Quote:

Klopt. Alleen was de oplossing om alleen ZH te beschermen goedkoper, denk ik.

Quote:

Ik hou van verantwoordelijkheid Cliff, geen zaken afwentelen op anderen.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 18:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ik hou van verantwoordelijkheid Cliff, geen zaken afwentelen op anderen.

Ik zie echt alleen egoïsme Royy. Er lijkt bij jou geen enkele andere drijfveer te zijn dan geld.

Echt schrijnend.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 18:56 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

De "solidariteit" ontzegt je jouw test, Cliff, die moet je zelf maar regelen van al die "solidaire" mensen.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 19:54 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Royy schreef:

Jouw geld toch ook. Lees maar even terug in de rokersdiscussie.
En waarom zou je voor Royy andere maatstaven moeten hanteren?

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 7:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik ga wel uit van nut Jip. Dat ik iemands verslaving moet gaan financieren die ook nog eens schadelijk is voor zijn gezondheid vind ik van een andere orde dan bv. waterwerken bouwen. Sterker nog, je zou kunnen pleiten dat het elkaars tegengestelden zijn: de rokersinvestering is er om levens te schaden, de waterweg investering is er om levens te redden. Net als de Corona-investering.

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 8:47 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
De randstad verdient genoeg voor dit land...

Ik word een beetje misselijk van deze randstedelijke arrogantie.

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 17:26 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Jammer dat Cliff niet reageert op al die "solidaire" mensen die hem zijn test ontzeggen. Wat is "solidariteit" dan waard? Beetje smeken bij de "solidariteit" om een test (of om mondkapjes of of zon beschermingspak).

Gister weer bij Op1 Sywert van Lienden met zijn mondkapjes-inkoop die makkelijk tientallen miljoenen mondkapjes naar NL kan krijgen: compleet onbegrijpelijk wat onze overheid (de "solidariteit") aan het uitspoken is. Prutsers.

Beetje ouderen in staatsch-verpleeghuizen laten creperen omdat de "solidariteit" geen mondkapjes en bescherming wil kopen. Prutsers.

Solidariteit amehoela, in the end moet je voor jezelf kunnen zorgen.

Laatst aangepast door Royy op Di Mei 19, 2020 17:31, in totaal 3 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 17:26 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Ik word een beetje misselijk van deze randstedelijke arrogantie.

De waarheid is soms vreselijk Tedje, ik weet t.

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2020 19:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Jammer dat Cliff niet reageert op al die "solidaire" mensen die hem zijn test ontzeggen.

Er zijn geen solidaire mensen die mij een test ontzeggen, kan er dus ook niet op reageren.

Ik heb een huisarts die denkt dat testen geen zin heeft. Of die denkt dat er mensen zijn die de test harder nodig hebben dan ik.

Daarbij zijn er ook nog eens twee soorten testen, waarbij de ene test ook echt geen zin meer heeft voor mij. Ik heb de bloedtest nodig die anti-lichamen kan aantonen.

Quote:
Gister weer bij Op1 Sywert van Lienden met zijn mondkapjes-inkoop die makkelijk tientallen miljoenen mondkapjes naar NL kan krijgen: compleet onbegrijpelijk wat onze overheid (de "solidariteit") aan het uitspoken is. Prutsers.

Beetje ouderen in staatsch-verpleeghuizen laten creperen omdat de "solidariteit" geen mondkapjes en bescherming wil kopen. Prutsers.

Kun je nou ook niet een klein beetje eigen verantwoordelijkheid nemen?

Jij hebt jaren VVD gestemd. Die hebben zo'n beetje alles afgebroken in de zorg. Nu functioneert het niet goed en ga je lopen klagen op de overheid (ofwel: de VVD waar jij op gestemd hebt).

Weerwoord forum index » Actualiteiten