Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Wat zijn de middellangetermijngevolgen van Coronavirus? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Moppersmurf schreef:
Zelfs condoomfanaat Cliff kan niet zo naïef zijn.

Condoomfanaat Laughing

Maar met wat geluk trekken die kerels het condoom over hun hoofd. Lost het probleem ook op.

Moppersmurf schreef:
wacht maar tot je een pinbetaling moet doen of er komt geen geld meer uit de automaat, omdat je bank failliet is. Of je krijgt je salaris niet meer overgemaakt. Dan piep je wel anders.

Daarom is het ook een nutsvoorziening. Gewoon bij de overheid houden.

Zelfde geldt namelijk voor 'als je de kraan open draait en er komt geen water uit piep je wel anders'. Elektriciteit, gas, water, zorg, onderwijs, betalingsverkeer, etc. zijn zaken die iedere burger moet hebben. Het zijn tegelijkertijd zaken waarbij de burger totaal geen zin heeft om 'uit te zoeken wat het goedkoopste is'. Er is geen marktwerking nodig, het moet gewoon werken. Voor iedereen, liefst voor dezelfde prijs voor iedereen.

Dus nutsvoorziening van maken en door de overheid laten regelen.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:

Ben ik vóór. Maar de realiteit is dat er geen haast wordt gemaakt met het nationaliseren van banken. Als een bank failliet gaat zit er vooralsnog helaas niets anders op dan financiële steun van de overheid, om de schade bij de burger te beperken.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 12:31 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Moppersmurf schreef:
Zelfs condoomfanaat Cliff kan niet zo naïef zijn.

Condoomfanaat Laughing

Maar met wat geluk trekken die kerels het condoom over hun hoofd. Lost het probleem ook op.

Moppersmurf schreef:
wacht maar tot je een pinbetaling moet doen of er komt geen geld meer uit de automaat, omdat je bank failliet is. Of je krijgt je salaris niet meer overgemaakt. Dan piep je wel anders.

Daarom is het ook een nutsvoorziening. Gewoon bij de overheid houden.

Zelfde geldt namelijk voor 'als je de kraan open draait en er komt geen water uit piep je wel anders'. Elektriciteit, gas, water, zorg, onderwijs, betalingsverkeer, etc. zijn zaken die iedere burger moet hebben. Het zijn tegelijkertijd zaken waarbij de burger totaal geen zin heeft om 'uit te zoeken wat het goedkoopste is'. Er is geen marktwerking nodig, het moet gewoon werken. Voor iedereen, liefst voor dezelfde prijs voor iedereen.

Onderwijs hoort niet thuis in dit rijtje.
Je liep notabene een tijdje geleden zelf te klagen dat geld, toegewezen vanuit de overheid, binnen het onderwijs, zorgt voor extra problemen.
Wat als de overheid het monopolie heeft over het onderwijs in Nederland?
Staatsonderwijs? Nog meer indoctrinatie?
Voor de rest met je eens.
Quote:

Ik weet dat dit een grapje is. Maar ik snap het niet. Embarassed Welk probleem is hier mee opgelost?

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 12:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Moppersmurf schreef:
Ben ik vóór. Maar de realiteit is dat er geen haast wordt gemaakt met het nationaliseren van banken. Als een bank failliet gaat zit er vooralsnog helaas niets anders op dan financiële steun van de overheid, om de schade bij de burger te beperken.

Weet ik, maar die chantage-positie is uitermate schadelijk. Ook voor de burger.

Jip schreef:
Wat als de overheid het monopolie heeft over het onderwijs in Nederland?
Staatsonderwijs? Nog meer indoctrinatie?

De overheid heeft momenteel ook een monopoly-positie op onderwijs. Dus ik stel niet veel nieuws voor.

Quote:
Ik weet dat dit een grapje is. Maar ik snap het niet. Embarassed Welk probleem is hier mee opgelost?

Dan stikken ze Twisted Evil

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 13:03 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Dus de overheid schrijft jou voor waar jij les in mag geven. En welke boeken je mag gebruiken?
Ministerie van onderwijs.
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-onderwijs-cultuur-en-wetenschap
Arie Slob en Ingrid van Engelshoven dus.

Arie:
Quote:
Twee vragen aan de minister
Waarom heeft u 'ja' gezegd tegen deze functie?
‘Het ministerie van onderwijs is het ministerie van de toekomst. Ik vind het een grote eer dat ik als oud-leraar daar mag werken. Samen met ouders, leraren en schoolleiders aan de slag voor de toekomst van de volgende generatie.’
Welke zin uit het regeerakkoord spreekt u het meest aan?
'Het is die ene docent die mensen zich een leven lang herinneren, niet een beleidsnota uit Den Haag.'

Ingrid:
Quote:
Twee vragen aan de minister
Waarom heeft u 'ja' gezegd tegen deze functie?
'Mbo, hoger onderwijs, wetenschap, cultuur en emancipatie zijn stuk voor stuk onderwerpen die mij na aan het hart liggen. Ik wil een extra stap zetten voor het beroepsonderwijs in Nederland. Het is voor een grote groep jongeren van het grootste belang dat zij een goede opleiding kunnen volgen die goed aansluit op de arbeidsmarkt.'
Welke zin uit het regeerakkoord spreekt u het meest aan?
'In Nederland is iedereen gelijkwaardig en heb je de vrijheid om te houden van wie je wilt en om zichtbaar jezelf te kunnen zijn.'

Het zijn mooi klinkende woorden en ongetwijfeld politiek correct tot in de zoveelste graad, maar in hoeverre herken jij jezelf in deze teksten?
En vergeet niet: we leven in een democratisch land, dus we krijgen het onderwijs wat we verdienen.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 13:05 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Dan stikken ze. Jouw woorden. Voor mij geen probleem. Maar dat is niet een antwoord wat ik van jou zou verwachten.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 13:15 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Moppersmurf schreef:
Tedje van Es schreef:
mijn solidariteit met clubs als de KLM, bankiers, verzekeraars, grootgrutters en andere discutabel volk is nihil.

KLM en grootgrutters, oké. Maar wacht maar tot je een pinbetaling moet doen of er komt geen geld meer uit de automaat, omdat je bank failliet is. Of je krijgt je salaris niet meer overgemaakt. Dan piep je wel anders.

Dat is nou juist het paradoxale! Wij, de argeloze burgers, moesten met ons eigen geld de banken redden die zich, met hun malafide praktijken, diep in de nesten hadden gewerkt omdat anders ons eigen geld niet meer uit hun pinautomaten zou komen! Gekker kon het niet!

Banken moeten geen private bedrijven zijn, het moeten nutsbedrijven zijn.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 13:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Dus de overheid schrijft jou voor waar jij les in mag geven. En welke boeken je mag gebruiken?

Zeker! Wist je dat niet? De curricula voor bv. voortgezet onderwijs zijn volledig vastgesteld. Je mag best iets anders geven, maar dan 'voor eigen kosten'. Daar krijg je van de overheid echt geen geld voor. Bovendien zijn er centrale examens, dus de overheid bepaalt wát er afgetoetst wordt. Als school kun je hoog en laag springen, maar je hebt geen invloed op bv. het eindexamen wiskunde.

Quote:
Het zijn mooi klinkende woorden en ongetwijfeld politiek correct tot in de zoveelste graad, maar in hoeverre herken jij jezelf in deze teksten?

Ik vind het veel te politiek correct inderdaad. Mediatraining druipt er vanaf. Weinig spontaan.

Volgens mij heb ik al lang gezegd waarom ik in het onderwijs werk. Ik werk niet graag voor alleen commercieel gewin. Als ik mijn werk voortzet in het bedrijfsleven of als consultant verdien ik minstens 2 keer zoveel. Maar geeft mij een heel leeg gevoel. Ik wil onderdeel zijn van het onderwijs, het proces, de collega's en de studenten. Hun problemen ervaar ik als mijn problemen. Hun toekomst ervaar ik als mijn toekomst. Omdat ik zelf geen kinderen heb is dit denk ik het meest dichtbij voor mij. Ik kan het opgroeien, het plezier, de levensloop van jong volwassenen beïnvloeden. Ik heb nu nog contact met studenten die ik 10 jaar geleden als broekie binnen zag komen, geen idee wat ze wilden. En die zeggen nu soms nog tegen mij: weet je nog dat je dit tegen me zei? Ehm, nee... weet ik eigenlijk niet meer. Maar bleek van grote invloed.

Onderwijs gaat ook helemaal niet om lesstof. Ik ben zelfs tegenstander van diploma's geworden (niet van certificering). Onderwijs gaat om het steunen van jongeren, ze zelfvertrouwen geven, ze hun passie en interesse laten vinden. Als je dat kunt aanwakkeren en je krijgt het voor elkaar om een student zijn leven lang iets te laten doen wat hij/zij leuk vindt, dan ben ik geslaagd. Zonder diploma. En dat is mij veel meer waard dan welk geldelijk bedrag ook.

Quote:
En vergeet niet: we leven in een democratisch land, dus we krijgen het onderwijs wat we verdienen.

Dat weet ik zo net nog niet. We stemmen niet echt over het curriculum. Ik zie het ook in geen enkel verkiezingsprogramma terug. Stel dat een grote meerderheid van het volk minder 'wiskunde' in het programma zouden willen en meer 'persoonlijke ontwikkeling'. Zou het er komen? Ik ken mensen die al jaren bezig zijn met verandering van het curriculum en het lukt ze niet of nauwelijks.

Zelf heb ik alles moeten leren over de sinus, cosinus en tangens. Ik ken de abc-formule nog uit mijn hoofd, evenals de vele formules voor scheikunde en natuurkunde. Heb ik ze ooit in mijn leven echt nodig gehad? De stelling van Pythagoras, die heb ik in de praktijk wel eens nodig gehad. Maar de afgeleide functie? Nog nooit. De rest ook niet. En als je kijkt in welke tijd we nu leven.... alles is op te zoeken en hulp is snel gevonden. Is dat nu echt de kennis die we in 16-jarige koppies moeten duwen?

Ik denk het niet. Volgens mij zijn er veel zinvollere onderwerpen. Maar we wijken nu wel erg af.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 13:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Wij, de argeloze burgers, moesten met ons eigen geld de banken redden die zich, met hun malafide praktijken, diep in de nesten hadden gewerkt omdat anders ons eigen geld niet meer uit hun pinautomaten zou komen! Gekker kon het niet!

't Werd nog gekker: de banken moesten zichzelf weer vrijkopen van de overheid. Dit deden ze met het geld wat ze van de burgers hebben afgepakt. Je werd dus gewoon twee keer genaaid. Hoe? Wel, vrij simpel. Ze verhoogden gewoon de winstmarge op hun hypotheken. De hypotheekrente daalde, maar de banken berekenden dat gewoon niet door aan de klant. Ze staken het allemaal in de eigen zak.

Iedere klant betaalde dus eigenlijk voor jaren veel te veel rente over hun lening. Met dat geld kocht de bank zich weer vrij van de overheid. En de overheid maar roepen dat ze winst hadden gemaakt op de kapitaalsteun aan de financiële sector.

De burger betaalde twee keer: eerst via de belasting om de banken te redden, daarna via teveel kosten op producten om de banken weer vrij te kopen.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 13:51 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Cliff schreef:
Jip schreef:

Zeker! Wist je dat niet? De curricula voor bv. voortgezet onderwijs zijn volledig vastgesteld. Je mag best iets anders geven, maar dan 'voor eigen kosten'. Daar krijg je van de overheid echt geen geld voor. Bovendien zijn er centrale examens, dus de overheid bepaalt wát er afgetoetst wordt. Als school kun je hoog en laag springen, maar je hebt geen invloed op bv. het eindexamen wiskunde.

Quote:

Ik vind het veel te politiek correct inderdaad. Mediatraining druipt er vanaf. Weinig spontaan.

Volgens mij heb ik al lang gezegd waarom ik in het onderwijs werk. Ik werk niet graag voor alleen commercieel gewin. Als ik mijn werk voortzet in het bedrijfsleven of als consultant verdien ik minstens 2 keer zoveel. Maar geeft mij een heel leeg gevoel. Ik wil onderdeel zijn van het onderwijs, het proces, de collega's en de studenten. Hun problemen ervaar ik als mijn problemen. Hun toekomst ervaar ik als mijn toekomst. Omdat ik zelf geen kinderen heb is dit denk ik het meest dichtbij voor mij. Ik kan het opgroeien, het plezier, de levensloop van jong volwassenen beïnvloeden. Ik heb nu nog contact met studenten die ik 10 jaar geleden als broekie binnen zag komen, geen idee wat ze wilden. En die zeggen nu soms nog tegen mij: weet je nog dat je dit tegen me zei? Ehm, nee... weet ik eigenlijk niet meer. Maar bleek van grote invloed.

Onderwijs gaat ook helemaal niet om lesstof. Ik ben zelfs tegenstander van diploma's geworden (niet van certificering). Onderwijs gaat om het steunen van jongeren, ze zelfvertrouwen geven, ze hun passie en interesse laten vinden. Als je dat kunt aanwakkeren en je krijgt het voor elkaar om een student zijn leven lang iets te laten doen wat hij/zij leuk vindt, dan ben ik geslaagd. Zonder diploma. En dat is mij veel meer waard dan welk geldelijk bedrag ook.

Quote:

Dat weet ik zo net nog niet. We stemmen niet echt over het curriculum. Ik zie het ook in geen enkel verkiezingsprogramma terug. Stel dat een grote meerderheid van het volk minder 'wiskunde' in het programma zouden willen en meer 'persoonlijke ontwikkeling'. Zou het er komen? Ik ken mensen die al jaren bezig zijn met verandering van het curriculum en het lukt ze niet of nauwelijks.

Zelf heb ik alles moeten leren over de sinus, cosinus en tangens. Ik ken de abc-formule nog uit mijn hoofd, evenals de vele formules voor scheikunde en natuurkunde. Heb ik ze ooit in mijn leven echt nodig gehad? De stelling van Pythagoras, die heb ik in de praktijk wel eens nodig gehad. Maar de afgeleide functie? Nog nooit. De rest ook niet. En als je kijkt in welke tijd we nu leven.... alles is op te zoeken en hulp is snel gevonden. Is dat nu echt de kennis die we in 16-jarige koppies moeten duwen?

Ik denk het niet. Volgens mij zijn er veel zinvollere onderwerpen. Maar we wijken nu wel erg af.

Ik haatte het ook als ik weer eens de tafels van 10 klakkeloos moest kunnen opzeggen. Maar toch hé, het is een soort basiskennis.
Net zoals het klakkeloos opzeggen van alle Nederlandse provincies en hun hoofdsteden.
De leerstof die in mijn ogen van onmisbaar belang zijn, zijn de rekenbeginselen, de taalbeginselen.
Een paar jaar geleden was er een voorstel om wiskunde verplicht te stellen. Was geen goed idee volgens een lerares waar ik een tijdje mee omging.
En zij gaf notabene wiskunde op mavoniveau.
Dus dat zegt eigenlijk alles.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Nou nou wat erg. Je ziet weer centjes uit je portemonnee verdwijnen... was je maar zo kritisch tegenover de financiële sector Very Happy

Ik deel de mening van Tedje hierin: solidariteit kost geld. En geld wat richting zelfstandig ondernemers vloeit om ze te redden vind ik niet slecht besteed. Maar ja, waarom we ABN Amro, ING en KLM moeten redden.... gewoon chantage.

Prima Cliff.

Ik spreek je volgend jaar. Als dit Chinese grapje inmiddels is doorgeprikt. En we ongekende bezuinigingen gaan aankondigen. Niet piepen dan he.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 16:35 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
.
Maar goed, dat maakt voor het principe niet uit; ik ben solidair en bereid daar mijn steentje aan bij te dragen.

Mooi, tekenen bij t kruisje dan Tedje. Vergeet niet dat je ook 20% van je pensioen in mag leveren.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 18:16 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Al getekend, Tedje?

Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 18:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Prima Cliff. Ik spreek je volgend jaar. Als dit Chinese grapje inmiddels is doorgeprikt. En we ongekende bezuinigingen gaan aankondigen. Niet piepen dan he.

Is dat rond hetzelfde tijdstip als Trump impeached wordt? Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 18:41 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Is dat rond hetzelfde tijdstip als Trump impeached wordt? Very Happy

Ik spreek je volgend jaar Cliff. Niet piepen dan he, de bezuinigingen op onderwijs zullen ongekend zijn.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 19:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Geloof er een kont van Royy. Jouw kristallen bal is net zo helder als een tank ruwe olie Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 19:21 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:
Geloof er een kont van Royy.

Zeker een Zeeuwse uitdrukking.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 19:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

't Is iets beleefder dan 'ik geloof er geen reet van'.

Zo hoor ik ook regelmatig op mijn werk dat het 'aan mijn anus mag oxideren'. Dat krijg je al snel op een universiteit denk ik, 'het zal me aan de reet roesten' is dan weer te grof ofzo.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 20:31 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Pff, Zeeuwen.... Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2020 21:02 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:
aan mijn anus mag oxideren

Alhoewel je de alliteratie mist van reet roesten is deze wel een stuk netter, ja.

Zo heb ik ook een net woord bedacht voor hoerentent: voortplantingsinstinct afhandelingsinstituut.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 3:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nice! Welkom in Zeeland Smile

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 8:30 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Mooi, tekenen bij t kruisje dan Tedje. Vergeet niet dat je ook 20% van je pensioen in mag leveren.

Prima, maar jij natuurlijk ook. Dat is namelijk de betekenis van solidair zijn met elkaar.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 8:31 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
De burger betaalde twee keer: eerst via de belasting om de banken te redden, daarna via teveel kosten op producten om de banken weer vrij te kopen.

Klopt, en dan mag er niet gezegd worden dat bankiers ratten zijn.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 9:05 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Prima, maar jij natuurlijk ook. Dat is namelijk de betekenis van solidair zijn met elkaar.

Ik teken helemaal nergens.

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Ik teken helemaal nergens.

Ik had niet anders verwacht. In tegenstelling tot mij ben jij immers wel besmet met het vergif dat de VVD al decennia verspreidt.

Weerwoord forum index » Actualiteiten