 | |  |
Geplaatst: Vr Mei 15, 2020 11:56 |
|
|
|
Moppersmurf schreef: | Zelfs condoomfanaat Cliff kan niet zo naïef zijn. |
Condoomfanaat
Maar met wat geluk trekken die kerels het condoom over hun hoofd. Lost het probleem ook op.
Moppersmurf schreef: | wacht maar tot je een pinbetaling moet doen of er komt geen geld meer uit de automaat, omdat je bank failliet is. Of je krijgt je salaris niet meer overgemaakt. Dan piep je wel anders. |
Daarom is het ook een nutsvoorziening. Gewoon bij de overheid houden.
Zelfde geldt namelijk voor 'als je de kraan open draait en er komt geen water uit piep je wel anders'. Elektriciteit, gas, water, zorg, onderwijs, betalingsverkeer, etc. zijn zaken die iedere burger moet hebben. Het zijn tegelijkertijd zaken waarbij de burger totaal geen zin heeft om 'uit te zoeken wat het goedkoopste is'. Er is geen marktwerking nodig, het moet gewoon werken. Voor iedereen, liefst voor dezelfde prijs voor iedereen.
Dus nutsvoorziening van maken en door de overheid laten regelen. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Vr Mei 15, 2020 12:31 |
|
|
|
Cliff schreef: | Moppersmurf schreef: | Zelfs condoomfanaat Cliff kan niet zo naïef zijn. |
Condoomfanaat
Maar met wat geluk trekken die kerels het condoom over hun hoofd. Lost het probleem ook op.
Moppersmurf schreef: | wacht maar tot je een pinbetaling moet doen of er komt geen geld meer uit de automaat, omdat je bank failliet is. Of je krijgt je salaris niet meer overgemaakt. Dan piep je wel anders. |
Daarom is het ook een nutsvoorziening. Gewoon bij de overheid houden.
Zelfde geldt namelijk voor 'als je de kraan open draait en er komt geen water uit piep je wel anders'. Elektriciteit, gas, water, zorg, onderwijs, betalingsverkeer, etc. zijn zaken die iedere burger moet hebben. Het zijn tegelijkertijd zaken waarbij de burger totaal geen zin heeft om 'uit te zoeken wat het goedkoopste is'. Er is geen marktwerking nodig, het moet gewoon werken. Voor iedereen, liefst voor dezelfde prijs voor iedereen.
Dus nutsvoorziening van maken en door de overheid laten regelen. |
Onderwijs hoort niet thuis in dit rijtje.
Je liep notabene een tijdje geleden zelf te klagen dat geld, toegewezen vanuit de overheid, binnen het onderwijs, zorgt voor extra problemen.
Wat als de overheid het monopolie heeft over het onderwijs in Nederland?
Staatsonderwijs? Nog meer indoctrinatie?
Voor de rest met je eens.
Quote: | Maar met wat geluk trekken die kerels het condoom over hun hoofd. Lost het probleem ook op.
|
Ik weet dat dit een grapje is. Maar ik snap het niet. Welk probleem is hier mee opgelost? |
|
_________________ De beste stuurlui raken kant noch wal. |
|
|
|
Geplaatst: Vr Mei 15, 2020 12:51 |
|
|
|
Moppersmurf schreef: | Ben ik vóór. Maar de realiteit is dat er geen haast wordt gemaakt met het nationaliseren van banken. Als een bank failliet gaat zit er vooralsnog helaas niets anders op dan financiële steun van de overheid, om de schade bij de burger te beperken. |
Weet ik, maar die chantage-positie is uitermate schadelijk. Ook voor de burger.
Jip schreef: | Wat als de overheid het monopolie heeft over het onderwijs in Nederland?
Staatsonderwijs? Nog meer indoctrinatie? |
De overheid heeft momenteel ook een monopoly-positie op onderwijs. Dus ik stel niet veel nieuws voor.
Quote: | Ik weet dat dit een grapje is. Maar ik snap het niet. Embarassed Welk probleem is hier mee opgelost? |
Dan stikken ze  |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Vr Mei 15, 2020 13:05 |
|
|
|
Dan stikken ze. Jouw woorden. Voor mij geen probleem. Maar dat is niet een antwoord wat ik van jou zou verwachten. |
|
_________________ De beste stuurlui raken kant noch wal. |
|
|
|
Geplaatst: Vr Mei 15, 2020 13:15 |
|
|
|
Moppersmurf schreef: | Tedje van Es schreef: | mijn solidariteit met clubs als de KLM, bankiers, verzekeraars, grootgrutters en andere discutabel volk is nihil. |
KLM en grootgrutters, oké. Maar wacht maar tot je een pinbetaling moet doen of er komt geen geld meer uit de automaat, omdat je bank failliet is. Of je krijgt je salaris niet meer overgemaakt. Dan piep je wel anders. |
Dat is nou juist het paradoxale! Wij, de argeloze burgers, moesten met ons eigen geld de banken redden die zich, met hun malafide praktijken, diep in de nesten hadden gewerkt omdat anders ons eigen geld niet meer uit hun pinautomaten zou komen! Gekker kon het niet!
Banken moeten geen private bedrijven zijn, het moeten nutsbedrijven zijn. |
|
_________________ Religie maakt meer kapot dan je lief is. |
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Vr Mei 15, 2020 13:34 |
|
|
|
Jip schreef: | Dus de overheid schrijft jou voor waar jij les in mag geven. En welke boeken je mag gebruiken?
Ministerie van onderwijs. |
Zeker! Wist je dat niet? De curricula voor bv. voortgezet onderwijs zijn volledig vastgesteld. Je mag best iets anders geven, maar dan 'voor eigen kosten'. Daar krijg je van de overheid echt geen geld voor. Bovendien zijn er centrale examens, dus de overheid bepaalt wát er afgetoetst wordt. Als school kun je hoog en laag springen, maar je hebt geen invloed op bv. het eindexamen wiskunde.
Quote: | Het zijn mooi klinkende woorden en ongetwijfeld politiek correct tot in de zoveelste graad, maar in hoeverre herken jij jezelf in deze teksten? |
Ik vind het veel te politiek correct inderdaad. Mediatraining druipt er vanaf. Weinig spontaan.
Volgens mij heb ik al lang gezegd waarom ik in het onderwijs werk. Ik werk niet graag voor alleen commercieel gewin. Als ik mijn werk voortzet in het bedrijfsleven of als consultant verdien ik minstens 2 keer zoveel. Maar geeft mij een heel leeg gevoel. Ik wil onderdeel zijn van het onderwijs, het proces, de collega's en de studenten. Hun problemen ervaar ik als mijn problemen. Hun toekomst ervaar ik als mijn toekomst. Omdat ik zelf geen kinderen heb is dit denk ik het meest dichtbij voor mij. Ik kan het opgroeien, het plezier, de levensloop van jong volwassenen beïnvloeden. Ik heb nu nog contact met studenten die ik 10 jaar geleden als broekie binnen zag komen, geen idee wat ze wilden. En die zeggen nu soms nog tegen mij: weet je nog dat je dit tegen me zei? Ehm, nee... weet ik eigenlijk niet meer. Maar bleek van grote invloed.
Onderwijs gaat ook helemaal niet om lesstof. Ik ben zelfs tegenstander van diploma's geworden (niet van certificering). Onderwijs gaat om het steunen van jongeren, ze zelfvertrouwen geven, ze hun passie en interesse laten vinden. Als je dat kunt aanwakkeren en je krijgt het voor elkaar om een student zijn leven lang iets te laten doen wat hij/zij leuk vindt, dan ben ik geslaagd. Zonder diploma. En dat is mij veel meer waard dan welk geldelijk bedrag ook.
Quote: | En vergeet niet: we leven in een democratisch land, dus we krijgen het onderwijs wat we verdienen. |
Dat weet ik zo net nog niet. We stemmen niet echt over het curriculum. Ik zie het ook in geen enkel verkiezingsprogramma terug. Stel dat een grote meerderheid van het volk minder 'wiskunde' in het programma zouden willen en meer 'persoonlijke ontwikkeling'. Zou het er komen? Ik ken mensen die al jaren bezig zijn met verandering van het curriculum en het lukt ze niet of nauwelijks.
Zelf heb ik alles moeten leren over de sinus, cosinus en tangens. Ik ken de abc-formule nog uit mijn hoofd, evenals de vele formules voor scheikunde en natuurkunde. Heb ik ze ooit in mijn leven echt nodig gehad? De stelling van Pythagoras, die heb ik in de praktijk wel eens nodig gehad. Maar de afgeleide functie? Nog nooit. De rest ook niet. En als je kijkt in welke tijd we nu leven.... alles is op te zoeken en hulp is snel gevonden. Is dat nu echt de kennis die we in 16-jarige koppies moeten duwen?
Ik denk het niet. Volgens mij zijn er veel zinvollere onderwerpen. Maar we wijken nu wel erg af. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Vr Mei 15, 2020 13:42 |
|
|
|
Tedje van Es schreef: | Wij, de argeloze burgers, moesten met ons eigen geld de banken redden die zich, met hun malafide praktijken, diep in de nesten hadden gewerkt omdat anders ons eigen geld niet meer uit hun pinautomaten zou komen! Gekker kon het niet! |
't Werd nog gekker: de banken moesten zichzelf weer vrijkopen van de overheid. Dit deden ze met het geld wat ze van de burgers hebben afgepakt. Je werd dus gewoon twee keer genaaid. Hoe? Wel, vrij simpel. Ze verhoogden gewoon de winstmarge op hun hypotheken. De hypotheekrente daalde, maar de banken berekenden dat gewoon niet door aan de klant. Ze staken het allemaal in de eigen zak.
Iedere klant betaalde dus eigenlijk voor jaren veel te veel rente over hun lening. Met dat geld kocht de bank zich weer vrij van de overheid. En de overheid maar roepen dat ze winst hadden gemaakt op de kapitaalsteun aan de financiële sector.
De burger betaalde twee keer: eerst via de belasting om de banken te redden, daarna via teveel kosten op producten om de banken weer vrij te kopen. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Vr Mei 15, 2020 13:51 |
|
|
|
Cliff schreef: | Jip schreef: | Dus de overheid schrijft jou voor waar jij les in mag geven. En welke boeken je mag gebruiken?
Ministerie van onderwijs. |
Zeker! Wist je dat niet? De curricula voor bv. voortgezet onderwijs zijn volledig vastgesteld. Je mag best iets anders geven, maar dan 'voor eigen kosten'. Daar krijg je van de overheid echt geen geld voor. Bovendien zijn er centrale examens, dus de overheid bepaalt wát er afgetoetst wordt. Als school kun je hoog en laag springen, maar je hebt geen invloed op bv. het eindexamen wiskunde.
Quote: | Het zijn mooi klinkende woorden en ongetwijfeld politiek correct tot in de zoveelste graad, maar in hoeverre herken jij jezelf in deze teksten? |
Ik vind het veel te politiek correct inderdaad. Mediatraining druipt er vanaf. Weinig spontaan.
Volgens mij heb ik al lang gezegd waarom ik in het onderwijs werk. Ik werk niet graag voor alleen commercieel gewin. Als ik mijn werk voortzet in het bedrijfsleven of als consultant verdien ik minstens 2 keer zoveel. Maar geeft mij een heel leeg gevoel. Ik wil onderdeel zijn van het onderwijs, het proces, de collega's en de studenten. Hun problemen ervaar ik als mijn problemen. Hun toekomst ervaar ik als mijn toekomst. Omdat ik zelf geen kinderen heb is dit denk ik het meest dichtbij voor mij. Ik kan het opgroeien, het plezier, de levensloop van jong volwassenen beïnvloeden. Ik heb nu nog contact met studenten die ik 10 jaar geleden als broekie binnen zag komen, geen idee wat ze wilden. En die zeggen nu soms nog tegen mij: weet je nog dat je dit tegen me zei? Ehm, nee... weet ik eigenlijk niet meer. Maar bleek van grote invloed.
Onderwijs gaat ook helemaal niet om lesstof. Ik ben zelfs tegenstander van diploma's geworden (niet van certificering). Onderwijs gaat om het steunen van jongeren, ze zelfvertrouwen geven, ze hun passie en interesse laten vinden. Als je dat kunt aanwakkeren en je krijgt het voor elkaar om een student zijn leven lang iets te laten doen wat hij/zij leuk vindt, dan ben ik geslaagd. Zonder diploma. En dat is mij veel meer waard dan welk geldelijk bedrag ook.
Quote: | En vergeet niet: we leven in een democratisch land, dus we krijgen het onderwijs wat we verdienen. |
Dat weet ik zo net nog niet. We stemmen niet echt over het curriculum. Ik zie het ook in geen enkel verkiezingsprogramma terug. Stel dat een grote meerderheid van het volk minder 'wiskunde' in het programma zouden willen en meer 'persoonlijke ontwikkeling'. Zou het er komen? Ik ken mensen die al jaren bezig zijn met verandering van het curriculum en het lukt ze niet of nauwelijks.
Zelf heb ik alles moeten leren over de sinus, cosinus en tangens. Ik ken de abc-formule nog uit mijn hoofd, evenals de vele formules voor scheikunde en natuurkunde. Heb ik ze ooit in mijn leven echt nodig gehad? De stelling van Pythagoras, die heb ik in de praktijk wel eens nodig gehad. Maar de afgeleide functie? Nog nooit. De rest ook niet. En als je kijkt in welke tijd we nu leven.... alles is op te zoeken en hulp is snel gevonden. Is dat nu echt de kennis die we in 16-jarige koppies moeten duwen?
Ik denk het niet. Volgens mij zijn er veel zinvollere onderwerpen. Maar we wijken nu wel erg af. |
Ik haatte het ook als ik weer eens de tafels van 10 klakkeloos moest kunnen opzeggen. Maar toch hé, het is een soort basiskennis.
Net zoals het klakkeloos opzeggen van alle Nederlandse provincies en hun hoofdsteden.
De leerstof die in mijn ogen van onmisbaar belang zijn, zijn de rekenbeginselen, de taalbeginselen.
Een paar jaar geleden was er een voorstel om wiskunde verplicht te stellen. Was geen goed idee volgens een lerares waar ik een tijdje mee omging.
En zij gaf notabene wiskunde op mavoniveau.
Dus dat zegt eigenlijk alles. |
|
_________________ De beste stuurlui raken kant noch wal. |
|
|
|
Geplaatst: Vr Mei 15, 2020 18:16 |
|
|
|
Al getekend, Tedje?
 |
|
_________________ Atheïsme is een hogere vorm van beschaving |
|
|
|
Geplaatst: Vr Mei 15, 2020 19:06 |
|
|
|
Geloof er een kont van Royy. Jouw kristallen bal is net zo helder als een tank ruwe olie  |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Vr Mei 15, 2020 19:49 |
|
|
|
't Is iets beleefder dan 'ik geloof er geen reet van'.
Zo hoor ik ook regelmatig op mijn werk dat het 'aan mijn anus mag oxideren'. Dat krijg je al snel op een universiteit denk ik, 'het zal me aan de reet roesten' is dan weer te grof ofzo. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Vr Mei 15, 2020 20:31 |
|
|
|
Pff, Zeeuwen....  |
|
_________________ Houdt koers! |
|
|
|
Geplaatst: Za Mei 16, 2020 3:40 |
|
|
|
Nice! Welkom in Zeeland  |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Weerwoord forum index » Actualiteiten
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 14 van 16
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 Volgende
|
|
|
|
|