Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Uitbraak coronavirus Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 142, 143, 144 ... 220, 221, 222  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 19:41 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Real schreef:
Het aantal besmettingen is vrij stabiel, maar in het aantal sterftes is al een tijdje een daling te zien

Vandaag NUL sterftes in Zweden, dat is voor het eerst sinds 11 maart.

Als de maatregelen versoepeld worden kun je verwachten dat het aantal besmettingen toeneemt. Hopelijk zal dan wereldwijd blijken dat het aantal sterftes niet toeneemt en zelfs blijft dalen, omdat de zwaksten onder ons al dood zijn. Dat is wishful thinking, maar niet uitgesloten lijkt me.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 20:39 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:
Verder gaf ik al eerder aan dat ik de antilockers best tegemoet wil komen. Gooi de boel maar los voor bedrijven en mensen die dat per sé willen. We hebben twee smaken waaruit je kan kiezen:

1. Indien je medische zorg wenst bij Covid-19 verandert er niets en krijg je een groene zorgpas;
2. Zie je af van medische zorg, krijg je een rode pas van de zorgverzekeraar die je zichtbaar moet dragen, en heb je een vrijbrief voor de RIVM-maatregelen bij gelijkgestemden.

Dan spreken we wel af dat de boete 10x zo hoog wordt en niet kan worden aangevochten als je met een groene zorgpas de wetten met voeten treedt.

Prima Cliox. Met twee voorwaarden:

1. de rode pas houders betalen niet mee aan de extra kosten voor gezondheidszorg en krijgen komend jaar geen forse stijging van de zorgverzekeringspremie noch betalen ze mee aan een verhoogde inkomensafhankelijke bijdrage
2. de rode pas houders betalen niet mee aan de extra economische schade, de tientallen miljarden schuld waar de we nu mee opgezadeld worden, worden volledig door de groene pas houders gedragen

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 20:40 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Real schreef:
Cliff schreef:

Ik vind Zweden dus wel een goede indicatie, ongeacht wat de cijfers precies zijn kunnen we wel zien dat de problemen daar tot op de dag van vandaag nog steeds groter worden.

Dat is dus niet juist! Het aantal besmettingen is vrij stabiel, maar in het aantal sterftes is al een tijdje een daling te zien:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden

Ik ken worldometer niet, maar als dat een beetje betrouwbaar is dan gaat het echt niet goed met Zweden. Afgelopen donderdag 46 doden, vrijdag 84 en gisteren 45.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 20:41 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Corwin schreef:
Relatief gezien is dus 1 meter of anderhalve meter bijna hetzelfde.

Niet dus. 1 of 1.5m scheelt enorm veel in capaciteit van horeca, terrassen, winkels, OV. Wat is de exacte afweging tussen die ruimere capaciteit en de grotere kans op besmetting? De Nederlandse overheid weigert openbaar te maken obv welke cijfers en welke overwegingen zij haar besluiten neemt. Dat is een regelrechte schande.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 20:56 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Royy schreef:
Corwin schreef:
Relatief gezien is dus 1 meter of anderhalve meter bijna hetzelfde.

Niet dus. 1 of 1.5m scheelt enorm veel in capaciteit van horeca, terrassen, winkels, OV. Wat is de exacte afweging tussen die ruimere capaciteit en de grotere kans op besmetting? De Nederlandse overheid weigert openbaar te maken obv welke cijfers en welke overwegingen zij haar besluiten neemt. Dat is een regelrechte schande.

Het RIVM raadt na veel onderlinge discussie anderhalve meter aan. Daarop baseert het outbreak management team na veel onderlinge discussie ook het advies aan de regering van anderhalve meter. Dat had natuurlijk ook 1.20 meter kunnen zijn, of 1,80, maar ze kwamen uit op 1.50. En daarop baseert de regering dan weer de anderhalve meter.
BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 21:09 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Corwin schreef:

Ik ken worldometer niet, maar als dat een beetje betrouwbaar is dan gaat het echt niet goed met Zweden. Afgelopen donderdag 46 doden, vrijdag 84 en gisteren 45.

Is het nou werkelijk zo moeilijk om grafieken af te lezen Question

Kijk eens bij het grafiekje 'Daily New Deaths in Sweden'. Ze hadden daar de piek aan sterftes van 185 op 21 april, dus alweer zes weken geleden. Daarna is het gaan dalen met wat pieken up en down. Maar de trend is dalend. Eens of niet eens?

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 21:12 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Corwin schreef:

Het RIVM raadt na veel onderlinge discussie anderhalve meter aan. Daarop baseert het outbreak management team na veel onderlinge discussie ook het advies aan de regering van anderhalve meter. Dat had natuurlijk ook 1.20 meter kunnen zijn, of 1,80, maar ze kwamen uit op 1.50. En daarop baseert de regering dan weer de anderhalve meter.

Hadden ze net goed op 500 meter kunnen stellen. Ik ruik hier de boer als die aan het mestrijden is op 500 meter. Voor zware druppeltjes is die 1.5 meter wel goed, maar voor lichtere aerosollen is het veel te weinig.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 21:16 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Moppersmurf schreef:
Real schreef:
Het aantal besmettingen is vrij stabiel, maar in het aantal sterftes is al een tijdje een daling te zien

Als de maatregelen versoepeld worden kun je verwachten dat het aantal besmettingen toeneemt. Hopelijk zal dan wereldwijd blijken dat het aantal sterftes niet toeneemt en zelfs blijft dalen, omdat de zwaksten onder ons al dood zijn. Dat is wishful thinking, maar niet uitgesloten lijkt me.

Ik volg de cijfers (eigenlijk meer de trends) nu al vanaf medio maart dagelijks. Wat ik heb gezien is dat de death rate steeg van 16 naar 22 procent. De laatste weken is het afgenomen naar 12 procent. Dat zou doen vermoeden dat de zwaksten als eerste met het virus in aanraking zijn geweest en dat alles wat daarna komt mildere ziekteverschijnselen gaan krijgen. De cijfers in de nederlandse IC's en sterftes bevestigen dat ook.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 21:23 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Real schreef:

Is het nou werkelijk zo moeilijk om grafieken af te lezen Question

Kijk eens bij het grafiekje 'Daily New Deaths in Sweden'. Ze hadden daar de piek aan sterftes van 185 op 21 april, dus alweer zes weken geleden. Daarna is het gaan dalen met wat pieken up en down. Maar de trend is dalend. Eens of niet eens?

Ja dat klopt. Ik wil er nog wel aan toevoegen dat de eerste zin echt volstrekt overbodig zeikerig is. Waar is dat voor nodig?
BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 21:40 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Corwin schreef:

Ja dat klopt. Ik wil er nog wel aan toevoegen dat de eerste zin echt volstrekt overbodig zeikerig is. Waar is dat voor nodig?

Omdat ik niet echt het idee heb dat je je daarin verdiept. Jij komt vaak met het RIVM. Doe ik het met worldometer die zijn gegevens krijgt van het RIVM en van andere RIVM-en wereldwijd. Dat die cijfers twijfelachtig zijn is iedereen het wel over eens en dat kan per land verschillen. Maar het gaat om een trend en juist daarvoor zijn grafieken heel erg informatief. Is de trend opwaarts of neerwaarts? Gaat een stijging hard of begint die af te vlakken?

Ik was toevallig vanmiddag bij de Ikea en ben me werkelijk rotgeschrokken dat bijna iedereen binnen in de winkel de regeltjes aan zijn laars. Dit schijnt dus al weken zo te zijn en toch lopen de cijfers niet op. Voor mijn eigen veiligheid heb ik de winkel wel vroegtijdig verlaten. Op een bepaalde plek was het echt enorm druk en totaal geen instructie of controle van het (jonge) personeel. Buiten in de rij ging het allemaal correct, maar in de winkel was nauwelijks toezicht. Dit voelde niet goed, honderden klanten vlak op elkaar in een afgesloten ruimte. Vooral allochtonen hebben totaal geen idee wat er aan de hand is! Die komen gewoon met het hele gezin en houden totaal geen afstand, terwijl dat juist daar extra belangrijk is.

Laten er gemiddeld 500 klanten rondlopen die een uur binnen zijn. Als Ikea 10 uur per dag open is, betekent dat er 5000 mensen per dag in die afgesloten ruimte rondlopen met een flink besmettingsgevaar.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 22:39 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Boeiuh!

Is zeker boeiuh. 1m of 1.5m scheelt nogal in capaciteit van horeca, winkels, OV, parken, stranden etc.

Geeft aan dat er nogal een grote mate van onzekerheid in zit. Ik wil dus zien hoe ze die onzekerheid hebben afgewogen: wat is het effect op besmettingen?

Quote:

Oversterfte is ook wazig. Iemand die hartproblemen heeft maar te laat bij de zorg terecht kan vanwege Corona kan daardoor sterven. Iemand die thuis sterft en niet getest is, geen idee...

Oversterfte is ook niet 100% hard, klopt, maar wel veel harder en vergelijkbaarder dan "corona-doden".

Quote:

Ik vind dat je je aanstelt.

Dat kan. We zullen toch echt met elkaars meningen rekening moeten houden, Cliff. Het kan niet alleen maar van 1 zijde worden benaderd. We doen het "samen" toch? Ik merk niet zoveel van dat "samen" bij de risico-aversen in deze "samen"leving.

Quote:
Nou, er zit wel iets in hoor. Sommige mensen willen van de maatregelen af, ze willen niet dat de overheid hen probeert te beschermen. Prima, dan doe je lekker zelf wat je wilt. Maar dan ook niet om zorg gaan vragen als het zover is.

Ik ben er niet van overtuigd dat de overheid de juiste maatregelen neemt. Dat wordt extra gevoed doordat de overheid geen openbaarheid van zaken wil geven (wob is uitgeschakeld): gooi gewoon alles op tafel, praten we daarna verder.

De overheid hoeft mij niet te beschermen. Ik huur de overheid in om mij te beschermen. De overheid is geen "losstaand" instituut.

Quote:
Royy roept eerder al iets over 'ambtenaren'. Ik wil daar nog wel iets tegenover zetten: mensen die dicht bij de zorg staan (Cliox, Tedje) of mensen die Corona hebben ervaren (ik zei de gek) vinden die maatregelen nogal begrijpelijk en nodig.

Mensen die totaal niets ervaren hebben en Corona voornamelijk als ver-van-mijn-bed-show zien, die vinden de maatregelen overdreven.

Zou zeker kunnen. De grote vraag is welke van die groepen het meest rationeel en objectief is. Ik neem aan dat je het met me eens bent dat beleid op basis van rationele en objectieve onderbouwing moet worden gemaakt?

Laatst aangepast door Royy op Zo Mei 31, 2020 22:55, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 22:42 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Corwin schreef:

Mooi. Laat maar zien waarom het dan geen 1m, 1.2m, 1.8m of 2m is geworden en waarom wel 1.5m.

Feiten op tafel. Onderboouwingen op tafel. Afwegingen op tafel. Transparantie in besluitvorming. Niet dat vage geschuil achter het OMT, we zijn geen medische technocratie. Nu moeten we t allemaal achteraf achterhalen via een parlementaire enquete, met bijbehorend politiek bloedbad.

Laatst aangepast door Royy op Zo Mei 31, 2020 22:53, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 22:49 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Real schreef:

Ik was toevallig vanmiddag bij de Ikea en ben me werkelijk rotgeschrokken dat bijna iedereen binnen in de winkel de regeltjes aan zijn laars.

In de gemiddelde stads-supermarkt is dat in mijn ogen weinig anders. Kan ook bijna niet anders, veel paden zijn gewoon niet zo breed. Allochtonen vallen inderdaad op, expats ook, en jongeren generiek. Mondkapjes met name te zien bij Aziaten, en de net niet helemaal gemiddelde Nederlanders zeg maar, maar eigenlijk relatief weinig.

Quote:
Als Ikea 10 uur per dag open is, betekent dat er 5000 mensen per dag in die afgesloten ruimte rondlopen met een flink besmettingsgevaar.

Nee, want er zijn 500 mensen tegelijkertijd binnen.

Maurice de Hond zegt dat de kans op besmetting nu 1 op 8500 is.

Dus als je 17x naar de Ikea gaat EN je komt dicht genoeg in de buurt van al die 500 man binnen, ben je besmet.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 23:28 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Real schreef:
Corwin schreef:

Omdat ik niet echt het idee heb dat je je daarin verdiept.
Slap excuus. Juist de bewering dat het vandaag nul zou zijn geeft een verkeert beeld. Ik gaf alleen aan dat er blijkbaar nog steeds erg veel mensen in Zweden dood gaan aan corona. Ik heb nergens ontkent dat het aan het dalen was. Niet direct, ook niet indirect en ik heb ook niet zo een suggestie gedaan.
BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 23:34 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Royy schreef:
Corwin schreef:

Mooi. Laat maar zien waarom het dan geen 1m, 1.2m, 1.8m of 2m is geworden en waarom wel 1.5m.

Feiten op tafel. Onderboouwingen op tafel. Afwegingen op tafel. Transparantie in besluitvorming. Niet dat vage geschuil achter het OMT, we zijn geen medische technocratie. Nu moeten we t allemaal achteraf achterhalen via een parlementaire enquete, met bijbehorend politiek bloedbad.

Dan zou je elk argument en elke suggestie en elke afweging en elke nuance op papier moeten zetten. En de meeste afwegingen zijn ook nog gemaakt in het hoofd van de diverse wetenschappers. Dan kan je het RIVM beter opheffen want dat gaat niet werken.
BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2020 23:54 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Corwin schreef:

Dan zou je elk argument en elke suggestie en elke afweging en elke nuance op papier moeten zetten. En de meeste afwegingen zijn ook nog gemaakt in het hoofd van de diverse wetenschappers. Dan kan je het RIVM beter opheffen want dat gaat niet werken.

Hoezo? Is de besluitvorming zo weinig onderbouwd dan?

Me dunkt, de overheid beperkt mijn vrijheid en vernietigt de economie... blijkbaar is het in jouw ogen dan teveel gevraagd om een normale onderbouwing te krijgen en moet ik vertrouwen op "het hoofd van diverse wetenschappers". Amehoela.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 0:13 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Royy schreef:
Corwin schreef:

Hoezo? Is de besluitvorming zo weinig onderbouwd dan?

Me dunkt, de overheid beperkt mijn vrijheid en vernietigt de economie... blijkbaar is het in jouw ogen dan teveel gevraagd om een normale onderbouwing te krijgen en moet ik vertrouwen op "het hoofd van diverse wetenschappers". Amehoela.

Als ik ziek ben en de dokter zegt dat ik geopereerd moet worden, dan verwacht ik wel een uitleg, maar dan hoef ik niet tot achter de komma heel precies weten welke afwegingen op basis van welke kennis er in het hoofd van de dokter omgaat.

Van Dissel en andere virologen hebben in de Tweede Kamer heel vaak en heel uitgebreid uitleg gegeven. Wie meer uitleg wil kan natuurlijk altijd de wetenschappelijke publicaties gaan lezen. Daar zijn er inmiddels wereldwijd heel erg veel van. Best eerst een jarenlange studie virologie en en een jarenlange studie natuurkunde doen om die publicaties te kunnen begrijpen, maar wie het wil die kan het proberen.
BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 0:26 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Corwin schreef:

Als ik ziek ben en de dokter zegt dat ik geopereerd moet worden, dan verwacht ik wel een uitleg, maar dan hoef ik niet tot achter de komma heel precies weten welke afwegingen op basis van welke kennis er in het hoofd van de dokter omgaat.

Wel als die dokter van mening verschilt met andere doktoren (Belgie, veel strikter, Zweden veel losser) en en passant 20% van zn patienten werkloos maakt, 20% van het inkomen van patienten vernietigt en de patienten opzadelt met een schuld van 100% van hun gezinsinkomen.

Oh ja en en passant meldt de dokter dat ie t eigenlijk ook niet zo zeker weet. Hij stelt een behandeling in het vooruitzicht (vaccin) waarvan ie niet weet of die er uberhaupt komt. En by the way, uw kans om er uberhaupt aan te overlijden is nihil.

Wat zou je doen? Ja en amen zeggen? Toedeledokie.

Quote:
Van Dissel en andere virologen hebben in de Tweede Kamer heel vaak en heel uitgebreid uitleg gegeven. Wie meer uitleg wil kan natuurlijk altijd de wetenschappelijke publicaties gaan lezen. Daar zijn er inmiddels wereldwijd heel erg veel van. Best eerst een jarenlange studie virologie en en een jarenlange studie natuurkunde doen om die publicaties te kunnen begrijpen, maar wie het wil die kan het proberen.

Da's te makkelijk. Medici beslissen niet over beleid, over mijn bewegingsvrijheid of over de economie. Dat doen politici. Politici hebben gewoon verantwoording af te leggen over hun besluiten. Jij draait de wereld om. We leven niet in een technocratie.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 0:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Real schreef:
[Dat is dus niet juist! Het aantal besmettingen is vrij stabiel, maar in het aantal sterftes is al een tijdje een daling te zien:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden

Hou nou toch op Real. Kijk op die pagina eens naar 'total cases' en 'active cases'. Duidelijk stijgende lijnen.

Quote:

Vandaag wordt zeker niet gemeten ivm Pinksteren. Daarbij: de dagkoersen fluctueren. Kijk naar de active cases, dan weet je genoeg.

Quote:
Maar de trend is dalend. Eens of niet eens?
[/quote]

Duidelijk niet mee eens! Jij kijkt naar het aantal besmettingen per dag. Ik vind dat niet zo relevant in deze, het gaat er meer om of je druk op je gezondheidszorg afneemt bv. Dat is in Zweden absoluut niet het geval (nogmaals: zie de stijgende lijn bij active cases).

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 1:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Dat kan. We zullen toch echt met elkaars meningen rekening moeten houden, Cliff. Het kan niet alleen maar van 1 zijde worden benaderd. We doen het "samen" toch? Ik merk niet zoveel van dat "samen" bij de risico-aversen in deze "samen"leving.

Kom op Royy. Jouw standpunt in deze is zo'n beetje het meest egoïstische. En nu kom je m et 'we doen het samen'? Jij doet helemaal niets samen. Je wilt gewoon je zin en je wilt zo min mogelijk betalen. Dat is jouw idee van 'samen'.

Quote:
Ik ben er niet van overtuigd dat de overheid de juiste maatregelen neemt.

Zie Zweden en wees maar blij dat het aantal actieve besmettingen hier daalt.

Quote:
Dat wordt extra gevoed doordat de overheid geen openbaarheid van zaken wil geven (wob is uitgeschakeld): gooi gewoon alles op tafel, praten we daarna verder.

Daar ben ik het met je eens, maar dit is typisch VVD. Zie MH17. De VVD is absoluut niet een partij van openheid.

Quote:
De overheid hoeft mij niet te beschermen.

Jawel, is één van de taken van de overheid. Hebben we zo met elkaar afgesproken. Zo niet, schaf dan het leger ook maar af.

Quote:
Zou zeker kunnen. De grote vraag is welke van die groepen het meest rationeel en objectief is. Ik neem aan dat je het met me eens bent dat beleid op basis van rationele en objectieve onderbouwing moet worden gemaakt?

Yep, waarom denk je dat ik het zo over Zweden heb? Degenen die nu tegen de maatregelen zijn, liepen de hele tijd naar Zweden te wijzen als voorbeeld. Nou, daar hits the shit the fan kan ik je zeggen. Als dat zo doorzet gaat het helemaal kapot. En daar is notabene een soort 'zelfoplegging' van regeltjes door het volk. Zou dat er ook nog niet zijn en zou men echt alles vrij laten, dan gaat het helemaal naar de klote.

Wij waren ook hard op weg om naar de klote te gaan half en eind maart. Gelukkig kwamen de maatregelen en daardoor liep het aantal besmettingen terug. Als ik nog op mijn werk had gezeten met 6000 studenten en 600 collega's... nou, ik had wel geweten waar het geëindigd was.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 1:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nogmaals, speciaal voor Real dan maar:

Zie Zweden.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 1:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Testen, testen, testen zei men toch??? Langzaam aan wordt duidelijk dat er veel te weinig getest wordt in Nederland.

Nederland test aanzienlijk minder op corona dan andere EU-landen, blijkt uit internationale cijfers. Aan de capaciteit kan het niet liggen: van de ruim 17.000 beschikbare testen blijven er de afgelopen weken elke dag zeker 12.000 onbenut. De GGD-en houden zich bovendien in de praktijk soms strenger aan de richtlijn dan nodig. Dit blijkt in strijd met het advies van het European Centre for Disease Control (ECDC).

Dat verklaart echter niet waarom Nederland in de internationale cijfers over coronatesten per land fors achterblijft bij andere Europese landen. Waar buurlanden Duitsland en België respectievelijk ruim 47 en 55 testen uitvoeren per 1000 inwoners, ligt dat aantal in Nederland op 19,58 – nog niet de helft dus. We zitten daarmee zelfs onder het niveau van Polen (21,79) en Roemenië (20,05).

https://www.ftm.nl/artikelen/zuinigheid-troef-in-nederlands-coronatestbeleid

En zie ook hier:

'Capaciteit niet benut'
    Waarom er niet eerder is opgeschaald, is Niesters een raadsel, "want ik heb heel veel overcapaciteit, de hele pandemie lang al. We hebben capaciteit voor 1000 testen per dag. Ik haal er nog maar zo'n 100. Dat is 10 procent. Er komen gewoon geen monsters binnen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5136311/corona-testbeleid-contactonderzoek-covid-19-brononderzoek

Kijk, hier gaat het dus fout. Ik heb al vanaf begin gezegd: als je iedereen laat testen, en je weet wie ziek is, je isoleert die mensen, kunnen alle gezonde mensen naar het werk.

Zelf lukte het me dus ook niet om een test te krijgen eind Maart. Ik viel niet 'in de doelgroep'.

Heel slecht dit allemaal.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 5:08 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:

Duidelijk niet mee eens! Jij kijkt naar het aantal besmettingen per dag. Ik vind dat niet zo relevant in deze, het gaat er meer om of je druk op je gezondheidszorg afneemt bv. Dat is in Zweden absoluut niet het geval (nogmaals: zie de stijgende lijn bij active cases).

Ik kijk naar het aantal sterftes per land, domweg omdat dat een hard cijfer is. Je weet alleen nog niet of oversterfte is meegenomen ja of nee. Maar dan nog gaat het om de trend.

Bij het aantal besmettingen zijn veel meer onzekere variabelen. Is het virus in een land vroeger of later daar gekomen? Hoeveel wordt er getest? Wat voor testen? Hoe is de samenstelling van de bevolking met betrekking tot leeftijd? Maar vooral: in welke mate is er besmetting? Die mate kunnen we niet meten met welke test dan ook. Die is pas meetbaar op het moment dat patienten uiteindelijk overlijden.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 5:47 Plaats reactie Reageer met quote
Corwin

Royy schreef:

Da's te makkelijk. Medici beslissen niet over beleid, over mijn bewegingsvrijheid of over de economie. Dat doen politici. Politici hebben gewoon verantwoording af te leggen over hun besluiten. Jij draait de wereld om. We leven niet in een technocratie.

Wat kan de politiek dan nog meer doen dan zeggen dat ze de adviezen van de wetenschap (RIVM) volgen? Als ze die niet volgen, welke adviezen moeten ze dan volgen? Als ze zelf die feitelijke kennis niet hebben welk feit zouden ze dan moeten geven? Zou het ok zijn als de politiek zou zeggen"het RIVM raad 1,5 aan maar wij vinden dat onzin dus doe maar 1,2"?
BerichtGeplaatst: Ma Jun 01, 2020 8:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Real schreef:
Ik kijk naar het aantal sterftes per land, domweg omdat dat een hard cijfer is.

Zo kun je kijken.

Maar... als 'total active cases' blijft stijgen heeft Zweden gewoon een probleem. Er wordt hoogst waarschijnlijk te weinig getest, net als in alle andere landen, waardoor je kunt aannemen dat er eerder meer besmette mensen zijn dan minder.

Je moet je 'total active cases' naar beneden krijgen. Zolang dat niet gebeurt, blijf je in de problemen: 1) de druk op je medische zorg blijft toenemen 2) de kans dat er meer besmettingen bijkomen blijft ook toenemen

Echt, als Zweden die 'total active cases' niet naar beneden krijgt, dan komt daar een vanzelf een ramp. Of misschien komt er dan alsnog een lockdown.

Weerwoord forum index » Buitenland