Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Uitbraak coronavirus Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 530, 531, 532  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 14:22 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Dit is ook schokkend..

Dat studentencampussen worden ingericht als noodhospitaal (of quarantaine centrum) valt wel te begrijpen, maar de manier waarop dat dan gaat..

Blijkbaar is er heel veel haast bij, als ik dat zo zie. Dan nog hadden ze de spullen wel in een zak kunnen stoppen en aan de studenten kunnen geven, maar nee hoor.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 15:58 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

O gut we gaan nu allemaal ''schokkende'' beelden plaatsen... om aandacht te krijgen...

Even ter vergelijking om deze opgeklopte hysterie van repliek te dienen...

De seizoensgriep, de griep die voorkomt in de winter, heeft jaarlijks wereldwijd tot 646.000 dodelijke slachtoffers tot gevolg.

https://www.nu.nl/gezondheid/5048717/tot-600000-mensen-wereldwijd-overlijden-jaarlijks-griep.html

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 16:12 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ach, hou jij je nou maar bij jouw eigen hobbyhoekjes op dit forum, en bemoei je niet met de mijne als je toch niks zinnigs te melden hebt.

Ik heb trouwens nog nooit eerder meegemaakt dat een heel land op slot gaat en er oorlogstijd maatregelen (martial law in feite) worden afgekondigd tegen een griepgolf, maar dat zal aan mij liggen..

https://twitter.com/jenniferatntd/status/1228160582144155648/video/1

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 16:44 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Ach gut meneer ''dit-is-schokkend'' is teleurgesteld en doet er nu een ''schokkend'' twitter-linkje bij... (?)

Volgens mij is hij doodsbang.

Hier iets dat waarschijnlijk alle sneeuwvlokjes en hun nare nachtmerries te boven gaat...

De gewone seizoensgriep (bij ons bekend onder de naam ''griep'', die voorkomt in de winter, heeft jaarlijks wereldwijd tot 646.000 dodelijke slachtoffers tot gevolg.[

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 16:54 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Tja zoals de waard is vertrouwt ie z'n gasten. Rolling Eyes

Mooi staaltje projectie, dat wel.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 18:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:
Ik heb zelf gezien dat de futures onmiddellijk omlaag gingen na de nieuwe cijfers uit China, ze hadden namelijk verwacht dat China de uitbraak onder controle zou hebben (of in ieder geval dat probeerden ze beleggers wijs te maken). Na gisteren en ook vandaag zal dat een stuk lastiger worden Royy..

De beurzen hebben eigenlijk nog nauwelijks gereageerd. AEX +0.01%, DowJones -0.1%, S&P +0.1%, China +0,4%, HK +0.14%. Daar is wel de vraag of dat terecht is, los van hoe ernstig het virus wel of niet is, de economische impact van de lockdowns gaat groter zijn dan de beurzen nu incalculeren.

Vooralsnog weinig nieuws uit Europa, waar de Chinese mevrouw in Beieren en de Brit hun spoortjes nagelaten zouden moeten hebben. Op t cruisechip in Japan zijn 219 mensen besmet, dat valt me eigenlijk relatief wel mee.

Quote:
Blijkbaar is er heel veel haast bij, als ik dat zo zie. Dan nog hadden ze de spullen wel in een zak kunnen stoppen en aan de studenten kunnen geven, maar nee hoor.

Zo werkt een dictatuur dus, carlos.

Quote:
Het gaat wel snel maar ook weer niet zo snel. Zo'n uitbraak als deze kan maanden duren, 6 tot 9 of nog langer. Ik weet het eerlijk gezegd niet,

Ik weet t ook niet he, maar probeer t vooral rekenkundig rond te krijgen, inclusief assumpties zoals miljoenen uit en in reizenden in Wuhan terwijl niemand nog van t virus wist.

Quote:
Er is wel een grote discrepantie tussen wat er in Mainland China gebeurt, en daarbuiten. Ik kan dat niet verklaren.

Klopt, er rekent iets niet rond. Of er is iets aan het virus wat t misschien juist in Chinese context erg verspreidbaar maakt. Vietnam is wat dat betreft ook een mooie test, vergelijkbaar land maar met een veel warmer klimaat.

Quote:
Als het echt zo gevaarlijk is dan zouden we inderdaad binnen niet al te lange tijd een explosieve stijging van het aantal gevallen buiten China moeten zien inderdaad, plus meer doden, mits we daarover eerlijk geïnformeerd worden heet dat (en dat is maar zeer de vraag). Ik zie Japan er trouwens ook wel voor aan om de wereld zand in de ogen te strooien hierover, want die zitten hier helemaal niet op te wachten en hebben al genoeg aan hun hoofd zonder lastige bejaarden op een cruiseschip.

Vooral ook meer doden denk ik, mits t een relatief dodelijk virus is, zoveel dat China t echt niet meer kan verbergen. De "berg" met besmettingen loopt op, die moet een keer aflopen: ofwel in dood, ofwel in genezing.
Ik heb wel vertrouwen in de Japanners, die regelen hun zaakjes goed, zijn al gerespecteerd dus hoeven geen toneelstukje op te voeren en kennen vrije pers.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 18:56 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Royy schreef:
Daar is wel de vraag of dat terecht is, los van hoe ernstig het virus wel of niet is, de economische impact van de lockdowns gaat groter zijn dan de beurzen nu incalculeren.

Ok, zijn we het daar dus over eens.

Ik denk zelfs dat het heel veel impact gaat hebben, mits de voortekenen niet bedriegen. De hele Chinese economie ligt voor 60-80% plat en het ziet er nog niet naar uit dat dit voorlopig voorbij is.

Royy schreef:
Op t cruisechip in Japan zijn 219 mensen besmet, dat valt me eigenlijk relatief wel mee.

Vind ik best wel veel. Op hoeveel tests? Vierhonderd geloof ik of zo, wellicht iets meer nu. Dat mag ik hopen tenminste.

Royy schreef:
Zo werkt een dictatuur dus, carlos.

Beetje een dooddoener, heeft daar niet zoveel mee te maken denk ik. Het is meer een teken dat de paniek om zich heen begint te grijpen. Mensen wordt letterlijk de stuipen op het lijf gejaagd om zich te houden aan de voorschriften, zo bang is men blijkbaar voor dit virus. Ik kan je verzekeren dat studenten normaal niet zo behandeld worden anders zou niemand gaan studeren in China.

Royy schreef:
Vooralsnog weinig nieuws uit Europa

Dat vind ik helemaal niet zo geruststellend. Ze zijn het alleen maar aan het downplayen als je het mij vraagt.

Begint nu langzaamaan wat verandering in te komen, men begint te begrijpen dat er in China meer aan de hand is dan de Chinezen ons vertellen. Ik wist dat twee weken geleden al.

Royy schreef:
Vietnam is wat dat betreft ook een mooie test, vergelijkbaar land maar met een veel warmer klimaat.

Singapore is ook wel een aardige graadmeter; dichtbevolkt, warm en een goede medische infrastructuur. Bovendien met een regering die verfrissend open en transparant is over dit virus in vergelijking met bijvoorbeeld de onze. En de cijfers uit Singapore verhouden zich een beetje met die van China wat betreft het aantal ernstig zieken op het totaal aan gevallen.

67 besmettingen
17 genezen
8 ernstig ziek

12% van de mensen die met het virus besmet zijn worden geclassificeerd als zijnde ernstig ziek. Op het totaal genomen is dat percentage 19%. Ernstig ziek hoeft overigens niet te betekenen dat ze op sterven liggen, maar waarschijnlijk wel intensieve medische bijstand nodig hebben.

Ik vind dat geen heel geruststellende percentages Royy, met exponentiele verspreiding in het vooruitzicht.

Ik deel jou vertrouwen in de Japanse regering overigens totaal niet.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 19:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

carlos schreef:
Ik deel jou vertrouwen in de Japanse regering overigens totaal niet.

Gezien Fukushima is daar ook niet echt reden toe...

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 23:11 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Another day in the apocalypse..

https://twitter.com/jenniferatntd/status/1228415858281676800/video/1

Hier hadden we het helemaal in het begin al over hé? Mensen die plotseling dood neervallen op straat. Gebeurt nog steeds. Hoewel ik de authenticiteit van dit soort filmpjes, of de datum wanneer deze gemaakt zijn, niet kan garanderen. Ze komen doorgaans van het Chinese internetplatform Weibo en worden daar ook vaak weer vanaf gehaald zodra ze viral gaan (no pun intended).

En dan deze, publieke shaming voor, ja voor wat eigenlijk? Waarschijnlijk het negeren van het quarantaine bevel, dat ligt het meest voor de hand;

https://twitter.com/jenniferatntd/status/1228419572749012993

De repressie wordt steeds erger.

Eerste geval in Afrika, ook vanavond bekend gemaakt.

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 0:26 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Andreas Popp van de Wissenmanufaktur over het corona virus.

https://www.youtube.com/watch?v=cgrYznR3oQI

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 10:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:

Ik denk zelfs dat het heel veel impact gaat hebben, mits de voortekenen niet bedriegen. De hele Chinese economie ligt voor 60-80% plat en het ziet er nog niet naar uit dat dit voorlopig voorbij is.

Nu overdrijf je weer.

Quote:

Vind ik best wel veel. Op hoeveel tests? Vierhonderd geloof ik of zo, wellicht iets meer nu. Dat mag ik hopen tenminste.

Tegen de 500 volgensmij, 3 dagen geleden. T schip zit vol met 60-plussers en ze testen natuurlijk eerst diegenen met symptomen.

[quote]

Quote:
Ik vind dat geen heel geruststellende percentages Royy, met exponentiele verspreiding in het vooruitzicht.

Groep is te klein om conclusies te trekken. Het aantal besmettingen had al veel groter moeten zijn. Er rekent consequent iets niet rond.

Quote:
Hier hadden we het helemaal in het begin al over hé? Mensen die plotseling dood neervallen op straat.

En ook mbt die lijkenwagenfilmpjes: er wordt normaalgesproken al met 244 lijken per dag gesleept in zo'n stad. Daartussen zitten ook mensen die spontaan dood neervallen (hartaanval). Zo'n virus kan niet alles zijn he: en snel verspreiden, en lange incubatietijd, en lang ziekbed en een groot deel die weinig tot geen klachten heeft en extreem dodelijk en spontaan dood neervallen.

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Royy schreef:
Groep is te klein om conclusies te trekken.

Misschien wel, maar die groep in China is een stuk groter en daar is het percentage 19%. Dat betekent simpelweg dat ziekenhuizen te maken krijgen met een enorme toeloop aan patiënten, meer dan ze in de meeste gevallen zullen aankunnen. China heeft volgende week een totaal van honderdduizend extra bedden, denk je dat wij ook zomaar zo'n enorm aantal uit de hoge hoed kunnen toveren in zo'n kort tijdsbestek Royy? Met de wachtlijsten die er al zijn? Denk 't niet.

Laten we hopen dat het niet nodig zal zijn.

Royy schreef:
Nu overdrijf je weer.

Ik denk eerder dat het een understatement is. Als China, het grootste handelsland ter wereld, wegvalt uit de internationale handel dan heeft dat onherroepelijk grote gevolgen voor de economie als geheel. En dat is nu al aan het gebeuren, bedrijven kunnen niet meer leveren aan China en er landen ook geen vliegtuigen meer met spulletjes uit China.

Ken je dat spreekwoord niet? Als China niest dan vat de rest van de wereld kou.

Lijkt me onder deze omstandigheden zeer van toepassing..

Royy schreef:
Zo'n virus kan niet alles zijn he: en snel verspreiden, en lange incubatietijd, en lang ziekbed en een groot deel die weinig tot geen klachten heeft en extreem dodelijk en spontaan dood neervallen.

Kan zeker, vooral als het virus in een lab gekweekt is. Maar we weten er nog steeds maar heel weinig van af.

En wat die lijken betreft, daar heb ik al een berekening van gezien elders. Onder normale omstandigheden zouden er vier lichamen per dag per oven zijn; in dit geval draaien alle ovens 24/7 en moet er uitvaartpersoneel uit andere delen van het land worden ingevlogen om te helpen met het 'verwerken' van alle lichamen, als ik de verhalen tenminste mag geloven.

Absoluut niet normaal Royy.

Maar goed, dat even daargelaten.

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 11:02 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:

Misschien wel, maar die groep in China is een stuk groter en daar is het percentage 19%.

19% van wat? Van het aantal bekende besmettingen. Het aantal bekende besmettingen bestaat uit mensen met klachten die zich gemeld hebben. Als je dezelfde definitie op griep zou loslaten, zou je ook schrikken van het % complicaties en % doden...

Quote:
Dat betekent simpelweg dat ziekenhuizen te maken krijgen met een enorme toeloop aan patiënten, meer dan ze in de meeste gevallen zullen aankunnen. China heeft volgende week een totaal van honderdduizend extra bedden, denk je dat wij ook zomaar zo'n enorm aantal uit de hoge hoed kunnen toveren in zo'n kort tijdsbestek Royy? Met de wachtlijsten die er al zijn? Denk 't niet.

In China klinken aantallen al snel indrukwekkend he? Je moet echter wel steeds bedenken dat ze met 1,38 mrd zijn...

100.000 extra bedden. China heeft 1,38 mrd inwoners, Nederland 17mln. Naar Nederlandse verhoudingen zou dat maar liefst 1200 extra bedden zijn. Joah, dat moet wel lukken Laughing

Ander rekensommetje: China heeft 4,2 ziekenhuisbed per 1000 inwoners. Maakt 5.8m ziekenhuisbedden. Dat hebben ze nu met 1,7% uitgebreid.

Quote:

En wat die lijken betreft, daar heb ik al een berekening van gezien elders. Onder normale omstandigheden zouden er vier lichamen per dag per oven zijn; in dit geval draaien alle ovens 24/7 en moet er uitvaartpersoneel uit andere delen van het land worden ingevlogen om te helpen met het 'verwerken' van alle lichamen, als ik de verhalen tenminste mag geloven.

Absoluut niet normaal Royy.

Er vallen ook zo'n 100 tot 150 doden per dag extra. Versus de normale 244 is dat zo'n 50-60% meer. Logisch dat t druk is in de crematoria en ze t niet of nauwelijks aan kunnen, zoveel rest-capaciteit standaard inbouwen is onlogisch.

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 12:53 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Royy schreef:
100.000 extra bedden. China heeft 1,38 mrd inwoners, Nederland 17mln. Naar Nederlandse verhoudingen zou dat maar liefst 1200 extra bedden zijn. Joah, dat moet wel lukken Laughing

Als 1200 bedden geen probleem is, waarom zijn er dan überhaupt wachtlijsten in de zorg? De Nederlandse gezondheidszorg komt nu al handen (en voeten) tekort Royy. Intussen gaat Amerika de US burgers van het schip halen, de rest...tja. Left4Dead.

Hier het liveblog van nu.nl, lopen een beetje achter de feiten aan, maar goed;

https://www.nu.nl/algemeen/6026294/vs-evacueert-burgers-diamond-princess-om-coronavirus.html

Typisch voorbeeld van hoe wij geïnformeerd worden;

Quote:
Het schip ligt momenteel in quarantaine voor de haven van Yokohama in Japan, met 428 Amerikaanse burgers aan boord. Van hen zijn zeker 24 besmet met het virus. Van de ongeveer 3.500 passagiers zijn 218 besmet met het virus.

Is onzin, want nog lang niet alle mensen zijn getest. Je moet het aantal besmettingen afzetten tegen het aantal geteste personen. Kunnen er dus nog veel meer worden dan 218.

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 16:55 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

'Eerste nCoV besmetting passagier van Westerdam'

Ze zijn net van boord gegaan, met veel fanfare onthaald in Cambodja, onder de assumptie dat niemand het virus droeg. Blijkt dus toch iemand besmet te zijn. Nederland heeft veel druk op Cambodja uitgeoefend (en waarschijnlijk een grote zak geld toegeschoven) om de passagiers te laten aanmeren.

https://www.zerohedge.com/geopolitical/another-nightmare-sea-first-covid-19-case-detected-aboard-cruise-ship-given-safe#comment_stream

Nou daar ben je dan lekker mee..

In Noord-Korea schijnt het virus ook razendsnel om zich heen te grijpen, met een onbekend aantal doden tot gevolg. Uiteraard, volgens onbevestigde berichten.

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 17:24 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:
Als 1200 bedden geen probleem is, waarom zijn er dan überhaupt wachtlijsten in de zorg? De Nederlandse gezondheidszorg komt nu al handen (en voeten) tekort Royy.

Da's een keuze. Je denkt dat dit allemaal rest-capaciteit in China is?

Ik denk dat Nederland vrij snel 10k extra bedden kan creeren. Combinatie van bestaande ziekenhuizen optimaal gebruiken (zet maar 2 bedden in een 1-persoonskamer, meestal plek zat), veldhospitalen (waar is het Chinese leger eigenlijk? die hebben een enorme capaciteit..., maar worden om miraculeuze redenen niet door de dictatuur ingezet) en nood-ziekenhuizen.

Voor de rest zullen we afhankelijk zijn van... juistem, de Europese Unie. De Europese Unie heeft een uitgebreide footprint van prima gezondheidszorg (NL, Scandinavie, UK, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italie) waar de Chinese gezondheidszorg een puntje aan kan zuigen.

Quote:
Intussen gaat Amerika de US burgers van het schip halen, de rest...tja. Left4Dead.

En terecht, zou de EU ook moeten doen.

Quote:
Is onzin, want nog lang niet alle mensen zijn getest. Je moet het aantal besmettingen afzetten tegen het aantal geteste personen. Kunnen er dus nog veel meer worden dan 218.

Kan, maar dan mag je ze niet op elkaar delen...

Quote:
In Noord-Korea schijnt het virus ook razendsnel om zich heen te grijpen, met een onbekend aantal doden tot gevolg. Uiteraard, volgens onbevestigde berichten.

Ook al zo'n regime wat volkomen onbetrouwbaar is, zou t een virus zijn wat een voorkeur heeft voor dictaturen? Gelukkig heeft N-Korea nauwelijks contacten met de buitenwereld, dus ik wens ze er sterkte mee. Vietnam en Singapore lijken de meest interessante gevallen.

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 17:45 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Waar het Chinese leger is? Ben je soms blind of zo? Het Chinese leger runt deze hele mega-operatie grotendeels. Is al tig keer voorbij gekomen in dit topic. Vliegtuigen vol met legerartsen zijn weken geleden al gearriveerd in Wuhan. Inmiddels 65 duizend artsen en verpleegkundigen in totaal. Ter vergelijking; dat is meer dan bij de aardbeving van 2008 (80 duizend doden). Zegt denk ik wel iets over de omvang van deze ramp. China deed namelijk toen al ontzettend veel.

Royy schreef:
Ik denk dat Nederland vrij snel 10k extra bedden kan creeren. Combinatie van bestaande ziekenhuizen optimaal gebruiken (zet maar 2 bedden in een 1-persoonskamer, meestal plek zat), veldhospitalen (waar is het Chinese leger eigenlijk? die hebben een enorme capaciteit..., maar worden om miraculeuze redenen niet door de dictatuur ingezet) en nood-ziekenhuizen.

Dat is precies wat China ook doet, maar als China het doet dan deugt er blijkbaar niets van..

Maar mijn punt was eigenlijk meer dat Nederland totaal niet is voorbereid op een grootschalige epidemie en de landen om ons heen waarschijnlijk ook niet.

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 18:00 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Joost Bakker schreef:
O gut we gaan nu allemaal ''schokkende'' beelden plaatsen... om aandacht te krijgen...

Even ter vergelijking om deze opgeklopte hysterie van repliek te dienen...

De seizoensgriep, de griep die voorkomt in de winter, heeft jaarlijks wereldwijd tot 646.000 dodelijke slachtoffers tot gevolg.

https://www.nu.nl/gezondheid/5048717/tot-600000-mensen-wereldwijd-overlijden-jaarlijks-griep.html

Voor de verandering ben ik het zowaar een keer eens met de heer Bakker.
Dat corona-gebeuren is een hysterie in optima forma, zwaar opgeklopt en overdreven.
Ik zeg niet dat er niets tegen gedaan moet worden. Maar wat er nu gebeurt slaat nergens op en is te vergelijken met de klimaathysterie die met dat gezanik over CO2 en stikstof ineens de kop opsteekt. Het valt me tegen van de mensen die door die klimaatmythe heen prikken, dat zij wel in alle staten zijn over dat coronavirus. Ze laten zich duidelijk door de MSN meeslepen.
Heel vreemd.

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 18:02 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:
Waar het Chinese leger is? Ben je soms blind of zo? Het Chinese leger runt deze hele mega-operatie grotendeels. Is al tig keer voorbij gekomen in dit topic. Vliegtuigen vol met legerartsen zijn weken geleden al gearriveerd in Wuhan. Inmiddels 65 duizend artsen en verpleegkundigen in totaal. Ter vergelijking; dat is meer dan bij de aardbeving van 2008 (80 duizend doden). Zegt denk ik wel iets over de omvang van deze ramp. China deed namelijk toen al ontzettend veel.

T Chinese leger is 2.3m man sterk. Waar zijn ze? Beetje vliegtuigjes heen en weer vliegen, tsja. Het Chinese leger moet een enorme capaciteit aan veldhospitalen hebben, waar zijn die?

Quote:

Dat is precies wat China ook doet, maar als China het doet dan deugt er blijkbaar niets van..

China heeft tot nu tot 1,7% extra bedden-capaciteit gerealiseerd. To be honest, ik ben niet echt onder de indruk.

Quote:
Maar mijn punt was eigenlijk meer dat Nederland totaal niet is voorbereid op een grootschalige epidemie en de landen om ons heen waarschijnlijk ook niet.

Niemand is echt voorbereid op een epidemie, NL niet, China niet. T gaat er om hoe goed je basics zijn en hoe snel je kunt opschalen. De basics in China zijn matig en het opschalen kost ze ook behoorlijk wat moeite.

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 18:09 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Lampje schreef:
Ik zeg niet dat er niets tegen gedaan moet worden. Maar wat er nu gebeurt slaat nergens op

Dan ben ik toch wel benieuwd wat er volgens u dan wél gedaan moet worden..

Ik heb het Royy ook al gevraagd, helemaal in het begin. Geen antwoord op gekregen. Alleen maar afzeiken en klagen, terwijl mensen daar met gevaar voor eigen leven 24/7 aan het werk zijn..

Royy schreef:
To be honest, ik ben niet echt onder de indruk.

Ik had niet anders verwacht Royy, Chinezen kunnen bij jou per definitie niets goed doen.

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 18:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:
Ik had niet anders verwacht Royy, Chinezen kunnen bij jou per definitie niets goed doen.

Jij bent onder de indruk van 1.7% meer ziekenhuisbedden? Come on, carlos.

Chinezen kunnen zeker iets goed doen. Dictaturen ligt wat anders, die lopen er bij dit soort situaties tegenaan dat hun hele samenleving gebaseerd is op wantrouwen en corruptie. Dat vertraagt de uitvoering.

Quote:
Ik heb het Royy ook al gevraagd, helemaal in het begin. Geen antwoord op gekregen. Alleen maar afzeiken en klagen, terwijl mensen daar met gevaar voor eigen leven 24/7 aan het werk zijn..

Alleen de dictatuur, die het virus eerst probeerde weg te moffelen, niet...

Laten we kijken hoe e.e.a. in Singapore verloopt. Ook niet het meest vrijheidsgezinde regime, maar geen smerige valse dictatuur in ieder geval. Als Singapore de boel wel onder controle houdt, kan Beijing zn borst nat maken.

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 21:55 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

carlos schreef:
Lampje schreef:
Ik zeg niet dat er niets tegen gedaan moet worden. Maar wat er nu gebeurt slaat nergens op

Dan ben ik toch wel benieuwd wat er volgens u dan wél gedaan moet worden..

Om te beginnen niet in paniek raken. Een hysterische overreactie, zoals we die nu zien, gaat niet helpen. We zien dezelfde kramp bij de klimaathysterici: meteen in de stress als er wat ijspegels op Groenland afbreken of wanneer er ergens een warmterecord sneuvelt.
Blijf normaal doen en sta niet meteen te gillen, dat is les één.
Vervolgens: ik denk dat China het juiste doet door in Wuhan in recordtempo ziekenhuizen uit de grond te stampen. Deze actie heeft mij positief verrast: wat een daadkracht (meen ik echt.) Bij ons zou men nu nog over elkaar heen rollen over de vraag of er wel stikstofvrije materialen gebruikt worden, of de bouw niet in strijd is met het bestemmingsplan en of de beschermde zandworm niet te veel te lijden heeft van het gedreun van de heipalen: er is vast wel een bioloog-professor die in Nieuwsuur wil waarschuwen voor de ecologische consequenties, onder goedkeurend geknik van de heer Jetten die ook in de uitzending zit. Maar in China draaft men ondanks deze goede maatregel ook door: het land kent 1,2 miljard inwoners. De uitbraak van het virus valt relatief gezien mee, en wat NIET helpt is de massaliteit waarmee men nu met mondkapjes rondloopt. Mondkapjes beschermen niet en bieden alleen schijnveiligheid.
Dus: niet in paniek raken, patiënten gericht opvangen en verder doorgaan met leven. Laat wetenschappers de handen ineen slaan en versneld een vaccin ontwikkelen. En ondertussen gewoon voor lief nemen dat het leven niet altijd maakbaar is, en dat we moeten accepteren dat het er nu eenmaal is. Het verdwijnt vanzelf weer.

BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 22:18 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Lampje schreef:
Bij ons zou men nu nog over elkaar heen rollen over de vraag of er wel stikstofvrije materialen gebruikt worden, of de bouw niet in strijd is met het bestemmingsplan en of de beschermde zandworm niet te veel te lijden heeft van het gedreun van de heipalen: er is vast wel een bioloog-professor die in Nieuwsuur wil waarschuwen voor de ecologische consequenties, onder goedkeurend geknik van de heer Jetten die ook in de uitzending zit.

Zou ook wel wat in kunnen zitten; en wel iets in de trant van: "waarom moeten de bloemen en de insecten alweer zo veel verder de vernieling in, teneinde te voorkomen dat 'n virus dat door de natuur niet zonder reden op de mens af is gestuurd het beoogde effect sorteert?"

Lampje schreef:
Maar in China draaft men ondanks deze goede maatregel ook door: het land kent 1,2 miljard inwoners. De uitbraak van het virus valt relatief gezien mee, en wat NIET helpt is de massaliteit waarmee men nu met mondkapjes rondloopt. Mondkapjes beschermen niet en bieden alleen schijnveiligheid.

Mondkapjes helpen wel om te voorkomen dat degenen die besmet zijn het virus op anderen overdragen.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Feb 15, 2020 22:37 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Lampje schreef:
. We zien dezelfde kramp bij de klimaathysterici: meteen in de stress als er wat ijspegels op Groenland afbreken of wanneer er ergens een warmterecord sneuvelt.

Toevallig was er vandaag weer zo'n nieuwsbericht over het afbreken van 'enkele ijspegels':

"IJsberg ter grootte van Malta losgebroken van Antarctica"

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5020241/ijsberg-gletsjer-antarctica-losgebroken-grootte-malta

Lampje schreef:
.Blijf normaal doen en sta niet meteen te gillen, dat is les één.

Wat heet normaal? Gewoon lekker vliegreisjes blijven maken naar pakweg Curacao? Gewoon de verwarming op 'n zo behaaglijk mogelijke stand laten staan?

Neen, vind wel dat 't prima is wanneer dit soort berichten iets losmaken en ertoe leiden dat men z'n klimaatvoetafdruk toch nog maar 'ns kritisch onder de loep gaat nemen en deze waar mogelijk nog maar weer 'n stuk kleiner gaat maken.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 7:40 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Volgens mij gaat dit topic over het coronavirus en niet over ijspegels Very Happy

De aantallen die hier voorbij komen is allemaal leuk en aardig voor ramptoeristen die alleen maar oog hebben voor de gevolgen. Ik ben meer geinteresseerd in op wat voor plaats het virus is opgedoken en wat voor gevaar er eigenlijk is van het virus en dan lijken er toch veel lichtpuntjes te zijn. Andere vraag: wat zijn de gevolgen (fysiek gezien) voor de economie, zowel hier als daar?

Nieuw coronavirus (2019-nCoV)

Mensen die besmet zijn met het coronavirus 2019-nCoV ontwikkelen longklachten en zijn kortademig. Ook hebben ze koorts. Andere gemelde klachten zijn vermoeidheid, droge hoest, kortademigheid en ademnood. Gevallen van ernstige infectie kunnen leiden tot longontsteking, nierfalen en overlijden. De Wereldgezondheidsorganisatie (Engels: World Health Organization, WHO) vermeldt dat een kwart van de geïnfecteerden een ernstige ziekte had en dat veel van hen die stierven, andere aandoeningen hadden zoals hoge bloeddruk (hypertensie), diabetes of hart- en vaatziekten die hun immuunsysteem aantasten. Bij een meerderheid van degenen die in het ziekenhuis waren opgenomen, waren bij opname de vitale functies stabiel ze hadden een laag aantal witte bloedcellen en een tekort aan lymfocyten, wat vaak wordt geassocieerd met infecties.

Verspreiding

Men vermoedt dat het nieuwe coronavirus is voortgekomen uit illegaal verhandelde dieren in het wild op een vismarkt in Wuhan te China en zich nu tussen mensen kan verspreiden. Van de eerste geïdentificeerde besmette patiënten waren er velen werkzaam op de Huanan Seafood Market te Wuhan. Op de markt werden naast vis, ook andere dieren verkocht. Chinese autoriteiten hebben een verbod aangekondigd op de verkoop van deze dieren zoals slangen, dassen en krokodillen.

Economie

In de Chinese provincie Hubei zijn tal van fabrieken en winkels gesloten en gelden er allerlei reisbeperkingen, waardoor veel Chinezen thuiszitten. Dat zorgt ervoor dat er aanzienlijk veel minder geld wordt uitgegeven, wat een rem zet op de economische groei. Bovendien hebben veel luchtvaartmaatschappijen hun vluchten naar China geschrapt.

Omvang

Dat de uitbraak ook de wereldeconomie raakt, komt voor een deel door de enorme omvang van de Chinese economie, inmiddels 19 procent van de wereldeconomie. Door de sluiting van Chinese fabrieken kunnen winkelketens en bedrijven die zakendoen met China problemen krijgen met de bevoorrading van goederen maar ook van grondstoffen.

Weerwoord forum index » Buitenland