Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Uitbraak coronavirus Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 446, 447, 448  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Een roman uit 1981..

https://www.zerohedge.com/geopolitical/wuhan-400-coronavirus-1981-novel-predicts-virus-origin

Gaat over een weaponized virus dat door de Chinezen wordt losgelaten op de wereld..

Ik vind COVID-19 trouwens maar niks. Het klinkt als hoesten ("to cough") en alleen al door dit uit te spreken kun je een ander besmetten. De Wu-flu vind ik persoonlijk wel een leuke naam hiervoor, hoewel het nu ook al het ninja-virus genoemd wordt. Of de gele griep. Of Kongflu.

Ik denk dat ik het gewoon maar bij nCoV houd. Razz

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 13:00 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik weet dat er veel nepfilmpjes in omloop zijn maar deze lijkt me - helaas - wel echt. Kan me natuurlijk vergissen, in dat geval bij voorbaat excuus.

Niet alleen China is bezig met het verhullen / verdoezelen / verbergen van de ernst van deze uitbraak, de rest van de wereld, politiek en media, doen daar net zo goed aan mee. Ze zijn waarschijnlijk erg bang dat er wereldwijd paniek uitbreekt, dat mensen gaan hamsteren, bankruns etc. Daarom liever liegen zolang het kan.

Er is een quote uit die film Contagion, "We just need to make sure nobody knows untill everybody knows", dat lijkt hier ook van toepassing.

https://www.youtube.com/watch?v=hhzEhUorALU

Ik zou hem zeker eens bekijken als ik jullie was.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

carlos schreef:

Er zit denk ik niets anders op dan het virus z'n verloop te laten gaan, en hopen dat de gevolgen zullen meevallen.

Waarom? Het is toch alleen maar gunstig als de overbevolking een halt wordt toegeroepen?
De overlevenden zullen dan wat meer (adem)ruimte hebben. En de interactie tussen mensen zal ook wat meer ontspannen zijn.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 13:17 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

carlos schreef:
Een roman uit 1981..

https://www.zerohedge.com/geopolitical/wuhan-400-coronavirus-1981-novel-predicts-virus-origin

Gaat over een weaponized virus dat door de Chinezen wordt losgelaten op de wereld..

Ik vind COVID-19 trouwens maar niks. Het klinkt als hoesten ("to cough") en alleen al door dit uit te spreken kun je een ander besmetten. De Wu-flu vind ik persoonlijk wel een leuke naam hiervoor, hoewel het nu ook al het ninja-virus genoemd wordt. Of de gele griep. Of Kongflu.

Ik denk dat ik het gewoon maar bij nCoV houd. Razz

Razz

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 15:00 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Triest hoor... Sad

Dit zijn hoogstwaarschijnlijk lichamen die uit woningen worden weggehaald, dus allemaal buiten de cijfers over dodenaantallen die we dagelijks krijgen voorgeschoteld. Dat betreft enkel de geregistreerde gevallen.

Ik hoorde trouwens dat er met die testen ook van alles mis is. Mensen die negatief testen op nCoV ondanks ziekteverschijnselen, en bij een tweede test positief blijken. En Japan kan maar 300 tests per dag uitvoeren, vandaar dat het zo lang duurt om iedereen aan boord van dat schip te testen.

China moet honderdduizenden, zo niet miljoenen mensen testen op nCoV...mission impossible.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 15:23 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Waarom is dat triest? Er gaan elke dag mensen dood. Door ouderdom, ziekten, ongelukken, stomme pech, en soms zelfs door moord.
Dat is het leven.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 16:24 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

@Jip,

Er worden kleine kinderen met drie tegelijk in een lijken zak gestopt en jij vraagt wat daar triest aan is? Confused

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 17:21 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Jip schreef:

Waarom? Het is toch alleen maar gunstig als de overbevolking een halt wordt toegeroepen?

Klinkt een beetje cru, maar het heeft inderdaad zijn voordelen. De wereldbevolking is de afgelopen eeuw explosief gestegen van 1 naar 7 miljard mensen.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 17:29 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Mensen zitten nu al weken thuis opgesloten, en vervelen zich waarschijnlijk kapot.

Ik denk dat er over 9 maanden heel wat Chinezen bijkomen.. Razz

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 18:00 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Nog een berichtje van vandaag;

'meer dan 100 verdachte gevallen in Nepal'

https://www.business-standard.com/article/news-ani/over-100-people-affected-by-symptoms-akin-to-coronavirus-in-nepal-s-sindhupalchowk-authorities-seek-centre-s-help-120021200668_1.html

Quote:
"We are sure it is viral which has symptoms similar to Coronavirus, we don't have any resource to confirm it. However, over 100 have reported similar symptoms in a single day on Tuesday," Hom Narayan Shreshta, Chairman of the Jugal village council told ANI over the phone.

Dus gisteren hebben zich meer dan 100 mensen gemeld met griepklachten in een kleine gemeenschap, en de lokale autoriteiten trekken aan de bij het ministerie. Nepal was een van de eerste landen waar een corona besmetting werd gemeld buiten China.

Nog steeds geen gevallen in Indonesië...hoogst opmerkelijk.

Het Nederlandse schip mag morgenochtend Nederlandse tijd aanmeren in Cambodja, zoals het er nu voor staat. De Diamond Princess (Princess of Death) daarentegen heeft een groot probleem, en passagiers beginnen langzaam te morren over de hele situatie.

Een slecht jaar voor de cruiserederijen...

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 18:49 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:

Gewoon op het nieuws van de afgelopen weken. Alles wijst erop dat het zich razendsnel over de wereld verspreid. Vijf miljoenen mensen hebben Wuhan verlaten vlak voor de quarantaine en die zijn uitgewaaierd over de hele wereld.

Stel nou dat dat zo is he, dan zou het aantal besmettingen toch veel hoger moeten zijn? En als t een dodelijk virus is: het aantal doden.

Quote:
- 40 nieuwe besmettingen op Princess of the Sea (Nightmare at Sea) voor de kust van Japan. Waaronder een quarantaine medewerker, dus iemand die niet op dat schip zat maar het heeft opgelopen tijdens het evacueren van opvarenden. Het totaal komt hiermee op 174 besmettingen. Vier daarvan zouden ernstig ziek zijn, aldus Japanse autoriteiten.

Ik zou dus zeggen: slechts 4.

Quote:
Niet alleen China is bezig met het verhullen / verdoezelen / verbergen van de ernst van deze uitbraak, de rest van de wereld, politiek en media, doen daar net zo goed aan mee. Ze zijn waarschijnlijk erg bang dat er wereldwijd paniek uitbreekt, dat mensen gaan hamsteren, bankruns etc. Daarom liever liegen zolang het kan.

Prachtige theorie. Duizenden doden verhul je niet...

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 19:43 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Dus jij gelooft de Chinese cijfers Royy..?

45k besmettingen
1.1k doden

Ik zou zeggen zet daar minstens maar een nul achter.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 20:13 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Nope, de Chinese cijfers rekenen niet rond. Ik denk dat er veel meer besmettingen zijn die om 2 redenen niet gemeten worden a) de testcapaciteit is niet voldoende en b) het overgrote deel krijgt slechts lichte of geen klachten.

Reken maar eens uit hoe snel het aantal besmettingen van een hoog besmettelijk virus zich vermenigvuldigt, ook al is dat maar met een R-zero van 2.
Met een R-zero van 2 zit je 30 tijdseenheden verder op meer dan 1 mrd besmettingen. De vraag is hoe lang die tijdseenheid is (hoe lang het duurt voordat 1 geinfecteerde 2 anderen heeft besmet). Als we uitgaan van start half december en een tijdseenheid van 2 dagen zit je dus op 1 mrd besmettingen. Zeggen we 3 dagen zitten we op ruim 1 miljoen.

Ik denk ook dat er mogelijk meer doden zijn, maar niet tienduizenden, dan hou je mensen niet meer onder controle. Dat hogere aantal doden zul je af moeten zetten tegen het veel hogere aantal besmettingen. Zeg dat er 5k doden zijn, dat kan prima als het aantal besmettingen ook veel hoger is.

Wuhan als stad heeft 6m inwoners. 10k doden in een paar weken is dan veel he carlos, zoveel dat iedereen in zn omgeving wel een dode kent. Reken er maar op dat de paniek dan toeslaat.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 20:28 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Royy schreef:
De vraag is hoe lang die tijdseenheid is

Ik heb ergens gelezen dat dat gemiddeld genomen zo'n vijf dagen is, maar dat valt met geen mogelijkheid zeker te weten.

Tot nog toe is de consensus een verdubbeling van het aantal besmettingen en doden iedere 6.5 dagen, daar vaar ik zo'n beetje op. Dus zondag of maandag zitten we aan 2000 doden. 'Officieel' dan.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 20:38 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:

Ik heb ergens gelezen dat dat gemiddeld genomen zo'n vijf dagen is, maar dat valt met geen mogelijkheid zeker te weten.

5 dagen is lastig, zit je dus op 12 tijdseenheden, maakt 4k besmettingen. Zeggen we dat de eigenlijke besmetting al half november was, zit je op 18 tijdseenheden of 265k besmettingen.

Quote:
Tot nog toe is de consensus een verdubbeling van het aantal besmettingen en doden iedere 6.5 dagen, daar vaar ik zo'n beetje op. Dus zondag of maandag zitten we aan 2000 doden. 'Officieel' dan.

Rekenkundig hebben we nog nodig hoe lang het gemiddeld duurt van besmetting tot dood. Stel dat dat 3 weken is (incubatietijd 2 weken, 1 week ziek). Met vijf dagen zit je dan op 4 tijdseenheden. Dan zit je dus op tijdseenheid 14: die groep kan dood zijn gegaan op tijdseenheid 18. Op tijdseenheid 14 waren er maar 17k mensen besmet.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2020 21:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

En zo kun je nog wel ff doorrekenen.

Op T14 zijn er 8k mensen besmet geraakt, de afgelopen 5 dagen zijn er 500 mensen overleden. Kom je op 6% mortaliteit. Dan moeten ze compleet in paniek zijn, want dan gaat het aantal doden explosief stijgen de komende dagen.

Wuhan als stad heeft 6m inwoners, verzorgingsgebied zo'n 10m. In Nederlander overlijden 8.9 mensen per 1000 inwoners per jaar. Omgerekend naar Wuhan is dat 89k mensen per jaar of 244 per dag. Dat gaat gewoon door, er wordt dus al elke dag met 244 doden gesleept in zo'n stad, waarvan een behoorlijk deel in ziekenhuizen. 10k doden in zeg 30 dagen, betekent dat dat er 333 doden per dag bijkomen. Da's een enorme aanslag op je verwerkingscapaciteit, die lichamen krijg je nooit weg i.m.o.

BerichtGeplaatst: Do Feb 13, 2020 0:27 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Royy schreef:
Stel nou dat dat zo is he, dan zou het aantal besmettingen toch veel hoger moeten zijn?

Het gaat wel snel maar ook weer niet zo snel. Zo'n uitbraak als deze kan maanden duren, 6 tot 9 of nog langer. Ik weet het eerlijk gezegd niet, want ik heb dit nog nooit eerder zo op de voet gevolgd. Het kan in Wuhan al op of over het hoogtepunt zijn, terwijl het elders nog moet beginnen.

Er is wel een grote discrepantie tussen wat er in Mainland China gebeurt, en daarbuiten. Ik kan dat niet verklaren.

Voorlopig lijkt het er op dat het iedere dag een beetje erger wordt, en ik vrees dat dit nog wel even zo doorgaat. Als het echt zo gevaarlijk is dan zouden we inderdaad binnen niet al te lange tijd een explosieve stijging van het aantal gevallen buiten China moeten zien inderdaad, plus meer doden, mits we daarover eerlijk geïnformeerd worden heet dat (en dat is maar zeer de vraag). Ik zie Japan er trouwens ook wel voor aan om de wereld zand in de ogen te strooien hierover, want die zitten hier helemaal niet op te wachten en hebben al genoeg aan hun hoofd zonder lastige bejaarden op een cruiseschip.

Heb je gezien hoe ze daar de mensen van boord halen?

Afgedekt met een blauw zijl onder strikt militair regime.

Wie zegt dat dit geen overleden personen zijn die daar naar buiten worden gedragen? Confused

BerichtGeplaatst: Do Feb 13, 2020 1:19 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Laatste cijfers nog even meepikken voordat ik naar bed ga;

1.360 doden
60.062 besmettingen

De percentages blijven hetzelfde, maar de toename is opvallend en vrij schokkend; 245 doden gemeld sinds de laatste update en een toename van 15k besmettingen. Tot nog toe was 106 doden dacht ik het meeste, gisteren iets minder en nu ineens veel meer.

Dit vind ik eigenlijk de meest interessante cijfers, die waarbij de ziekte z'n verloop heeft gehad;

7.050 gevallen -> 81% genezen / 19% overleden

Boven al die andere gevallen, verreweg de meeste, zowel gedocumenteerd als niet-gedocumenteerd, hangt eigenlijk nog een groot vraagteken.

Verder:

- maar 1 nieuw geval in Europa, in London. Het zou gaan om een Chinese vrouw.
- Singapore heeft nu 50 besmettingen; 15 daarvan zijn genezen verklaard, 8 liggen op de intensive care.

Morgen weer een nieuwe dag.

Edit: hier de verklaring waarom de cijfers zo hoog zijn..

https://www.zerohedge.com/geopolitical/uk-hospital-admits-worker-who-tested-positive-coronavirus-treated-small-number

BerichtGeplaatst: Do Feb 13, 2020 18:57 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

China heeft een aantal lokale partijbonzen in Wuhan (stad) en Hubei (provincie) vervangen door vertrouwelingen van de president. Ze zijn duidelijk niet tevreden over hoe het gaat. Het zou ook mede kunnen verklaren waarom die cijfers ineens tamelijk radicaal de hoogte zijn ingeschoten. Iemand moet namelijk de beslissing hebben genomen dat het testen tekort schiet en er sneller een diagnose moet worden gesteld om patiënten eerder te kunnen behandelen en daarmee de kans op genezing te vergroten.

De diagnose wordt dus nu ook gesteld op basis van roentgenfoto's, artsen hebben namelijk voldoende ervaring opgedaan om het virus te herkennen op foto's van de longen. Op zich niet verkeerd denk ik, al vermoed dat het aantal besmettingen en doden nog steeds fors underreported is.

Amerika is nu ook ineens kritisch..

White House Doubts China's Numbers: 100,000 Coronavirus Cases Unreported

https://www.zerohedge.com/geopolitical/beijing-fires-top-party-officials-hubei-after-death-toll-bombshell

De beurzen in het rood vandaag, na de nieuwe cijfers uit China. Ze dachten dat het ergste wel voorbij was, aangezien er dagen achtereen een daling in het aantal nieuwe gevallen werd gemeld. De cijfers van gisteren hebben aan de illusie dat het bijna voorbij is een einde gemaakt, het is nog lang niet voorbij.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 0:09 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:
De beurzen in het rood vandaag, na de nieuwe cijfers uit China.

Op de een of andere manier heb je toch altijd de neiging om te overdrijven naar de negatieve kant. Dow Jones 0.4% lager, S&P 0.2% lager, AEX +0.02%, China -0.7%, Hongkong +0.06%. Tsja.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 1:46 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik heb zelf gezien dat de futures onmiddellijk omlaag gingen na de nieuwe cijfers uit China, ze hadden namelijk verwacht dat China de uitbraak onder controle zou hebben (of in ieder geval dat probeerden ze beleggers wijs te maken). Na gisteren en ook vandaag zal dat een stuk lastiger worden Royy..

1.489 doden (+122)
65.246 besmettingen

- berichten over een ontploffing en overvliegende legerhelikopters in Wuhan, niet bevestigd
- een 80-jarige vrouw in Japan overleden aan COVID-19 zoals het nu officieel heet (de ziekte)
- weer een cruiseschip in quarantaine, dit maal in de buurt van Sydney
- tienduizend mensen in Vietnam onder lockdown, de eerste in die vorm buiten China

Filmpje du jour;

https://twitter.com/russian_market/status/1227928868570488834

De filmpjes uit China worden met de dag enger en meer deprimerend, ondanks de positieve spin die de Chinese staatsmedia aan dit ongoing drama probeert te geven om het moreel nog enigszins hoog te houden. Maar er lijkt in toenemende sprake van een algehele staat van wanhoop, paniek en in sommige gevallen ook hysterie.

Zo zouden mensen bijvoorbeeld huisdieren van flatgebouwen naar beneden gooien na geruchten dat deze het virus kunnen verspreiden..

Het is afschuwelijk.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 2:33 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Ter relativering:

In de VS komen jaarlijks bijna 40.000 mensen om door een vuurwapen... met een piekjaar in 2017 (het tweede
jaar onder dump Trump)

En met westerse wapens en logistiek aan ISIS steunpunt Saudi Arabie zijn in Yemen 80.000 kinderen vermoord...

Elke jaar sterven 10 miljoen kinderen jonger dan vijf jaar.

Ondervoeding is verantwoordelijk voor 55 procent van deze sterfgevallen:
naar schatting 5,6 miljoen kinderen sterven elk jaar als gevolg van ondervoeding.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 9:45 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

China heeft 108 doden en 1.043 gevallen 'geschrapt' uit de statistieken omdat ze dubbel zouden zijn geteld. Oeps foutje bedankt..

1.383 doden
64.449 besmettingen

Dit zijn het soort beelden dat China graag naar buiten brengt; 72 nieuwe speciale coronavirus ambulances, vers van de productieband en klaar voor dienst. Wat logistiek en daadkracht betreft kan niemand de Chinezen naar de kroon steken, maar het is ondanks deze monumentale inspanningen nog steeds niet onder controle. Verre van zelfs, is mijn indruk.

https://www.youtube.com/watch?v=5NsX1ipoLbI

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 10:12 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

In Vietnam is de ellende nu ook begonnen..

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2020 12:57 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

carlos schreef:
@Jip,

Er worden kleine kinderen met drie tegelijk in een lijken zak gestopt en jij vraagt wat daar triest aan is? Confused

Nee, dat vroeg ik niet.
Wat ik bedoelde is dat er dagelijks kinderen een lot ondergaan dat erger is dan de dood.
En daar maakt niemand zich druk over.
Behalve dan een handjevol profiteurs die geld willen van jou en van mij. Zogenaamd om hongerige kindertjes te laten overleven.
Met welk doel?

Kinderen van Nederlandse debiele moeders die zich aansluiten bij ISIS zijn hier niet meer welkom. Want mams heeft haar kansen verspeeld.
De kinderen hebben daar niet voor gekozen maar worden wel keihard door (oa weerwoorders alhier) geweigerd. Want mams is zelf verantwoordelijk voor haar kroost.
Dat vind ik triest. En mensonwaardig.

Weerwoord forum index » Buitenland