Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Niveau nieuwe brugklassers omlaag Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Niveau nieuwe brugklassers omlaag
BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 11:53 Plaats reactie Reageer met quote
Liz

Onderstaand artikel uit het AD van 14 januari 2020, zoals dit in een of andere vorm in de gehele Nederlandse pers is verschenen, maakt mij opstandig. Dat geldt overigens voor veel beweringen dat zo'n beetje alles in onderwijsland momenteel gerelateerd zou zijn aan het lerarentekort.

Zeker, leerkrachten krijgen op veel scholen jaarlijks meer taken toebedeeld. Voor velen van hen wordt dit te veel. Men gaat of parttime werken of men maakt gebruik van de voorzieningen om op een andere manier minder te werken, gedeeltelijk op eigen kosten. Met een of meerdere dagen vrij per week, kan men doorgaans net voldoen aan de gestaag groeiende eisen die momenteel aan leerkrachten gesteld worden.

Maar het niveau van brugklassers wordt al tientallen jaren ieder jaar lager. En dat had lange tijd onmogelijk aan enig lerarentekort kunnen liggen. Wel aan verminderd toezicht thuis, recht evenredig met een toename van afleidende factoren zoals momenteel Netflix-abonnementen, een verminderd verwachtingspatroon van ouders over de inzet van hun kinderen (richt je maar voornamelijk op de kernvakken!), iPads op school als vervanging van leermiddelen, die veelal voor Netflix, chatprogramma's of spelletjes worden gebruikt op momenten dat deze iPads als leer- en oefenboek gebruikt dienen te worden, smartphones tijdens toetsen, absurde toename van toiletbezoeken tijdens de Centrale Examens in mei, etc., etc.

Veel ouders eisen bovendien steeds meer van docenten en verwachten steeds minder van zichzelf noch van hun kinderen. Als die maar gelukkig zijn! Dan doen ze er gewoon een jaartje langer over... Intussen worden scholen zwaar afgerekend op deze mentaliteit van veel ouders.

Hier een artikel uit het AD van 14-01-2020 van Ellen van Gaalen

Middelbare scholen slaan alarm: niveau nieuwe brugklassers omlaag

Middelbare scholen moeten vaker brugklassers bijspijkeren die met achterstanden van de basisscholen komen. Door het lerarentekort merken ze dat meer leerlingen niet het gewenste niveau hebben.

Sectororganisatie VO-raad vreest dat de leerachterstanden alleen maar groter worden als er geen oplossing komt voor de problemen op basisscholen.

De brugklassers komen vooral met leesachterstanden op de middelbare school. Zeker leerlingen die thuis geen extra hulp krijgen, gaan achterlopen. ,,We zien dat nu al gebeuren, maar ik vrees het ergste voor de leerlingen die nu in groep 8 komen”, zegt Maryse Knook, directeur-bestuurder van Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam.

Op dit moment worden met name de grote steden hard geraakt door een tekort aan leraren op basisscholen. Er zijn klassen die steeds wisselende gezichten zien, omdat er een heel schooljaar geen vaste leerkracht te vinden is. Met name scholen in achterstandswijken hebben moeite om vacatures te vervullen.

Signalen
Sectororganisatie VO-raad krijgt ‘de eerste signalen’ binnen van een achteruithollend niveau bij brugklassers, met name op plaatsen waar het lerarentekort het hardst toeslaat. ,,Docenten zien dat lang niet alle leerlingen het niveau op de basisschool halen en veel moeten repareren. Dat probleem neemt alleen maar toe met het lerarentekort”, verklaart voorzitter Paul Rosenmöller.

Middelbare scholen maken zich grote zorgen over wat nog komen gaat. Als het niet lukt om de schade te repareren, moeten leerlingen naar een lager schoolniveau of worden ze bij hun overgang naar de brugklas al gelijk lager geplaatst. Rosenmöller: ,,Voor de kinderen is deze situatie echt het ergst. Zij kunnen hun talenten niet voldoende benutten.”

Tekort
Middelbare scholen staken al enige tijd mee met hun collega’s op basisscholen. Docenten ervaren een hoge werkdruk, maar maken zich bovenal zorgen over de problemen in het basisonderwijs. Rosenmöller wijst op de ramingen die een tekort van duizenden leerkrachten voorspellen. ,,Ook wij blijven duwen om te zorgen dat het onderliggende probleem wordt aangepakt. Het staat hoog op de agenda.”

Want als meer leerlingen met vooral leesachterstanden moeten worden bijgespijkerd, betekent dat een grotere belasting voor docenten op middelbare scholen. Knook: ,,Alle vakken zijn talig, dus daar zijn enorm veel zorgen over. Docenten moeten er harder aan trekken om de leerlingen erbij te houden.”
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Re: Niveau nieuwe brugklassers omlaag
BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 13:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Liz schreef:
Veel ouders eisen bovendien steeds meer van docenten en verwachten steeds minder van zichzelf noch van hun kinderen.

Ik kan me in je verhaal vinden, op bovenstaande na. Mijn ervaring is juist dat ouders misschien wel minder van hun kinderen verwachten, maar als minimaal niveau toch echt de HAVO eisen. Ouders willen hun kinderen nooit naar het VMBO sturen.

Daarbij is er een groeiend aantal ouders wat (vaak ten onrechte) ervan overtuigd is dat hun zoon of dochter hoogbegaafd is.

Tel daarbij op dat er massaal bijles wordt ingekocht door ouders... en dan zie je de 'Havonisering' van de maatschappij.

Het niveau van de burgklasser wordt namelijk ook 'lager' doordat er heel veel kinderen op de Havo terecht komen die daar niet horen. Die vroeger gewoon naar Mavo of LTS gingen. Daar was ook niet zoveel mis mee... toen. Nu is het haast een schande als je op het VMBO (opvolger van zowel Mavo als LTS) terecht komt. Dan ben je een 'mongool'.*

* Dat is niet wat ik vind, maar kinderen op het VMBO zijn er vaak van overtuigd dat ze niet kunnen leren. Meestal is dat niet zo, ze hebben alleen nog niet gevonden wat hun interesse/talent is.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 17:03 Plaats reactie Reageer met quote
Liz

Helemaal waar. Ik had erbij moeten zetten: eigen inzet. Ouders verwachten steeds minder eigen inzet van hun kinderen, willen wel dat zij op het hoogste niveau terechtkomen, eisen daarom te veel van leerkrachten en diegenen die het kunnen betalen zetten bijlesdocenten in. Overigens, een toenemend aantal ouders eist ook van de school om gratis bijlessen te faciliteren.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 17:15 Plaats reactie Reageer met quote
Liz

https://www.telegraaf.nl/vrouw/680043618/elke-avond-huiswerk-maken-met-je-kind-moet-dat

Lees hiervan met name ook de laatste alinea. Als vanzelfsprekend worden werkende ouders niet meer verantwoordelijk gehouden voor het begeleiden van hun kinderen voor wat betreft het leren en plannen van het huiswerk. Dat kan men toch niet verwachten? En hupsakee, een verwijzing naar georganiseerde bijlessen volgt. Een mooie illustratie.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 19:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Is het niet gewoon samen te vatten in het idee dat ouders hun kinderen tegenwoordig maar heel matig opvoeden? Daarom vind ik het ook zo flauw om naar het onderwijssysteem te wijzen. De grootste problemen lijken te zitten in de opvoeding van kinderen en de ouders van nu vinden dat ze daar niet al teveel tijd en aandacht aan hoeven te besteden. Ze eisen zelfs dat de school een groot deel van de opvoeding van hun kinderen op zich neemt.

Scholen zijn primair kennisinstituten die kinderen proberen kennis bij te brengen. Eigenlijk zouden scholen veel strenger moeten zijn in het wegsturen van kinderen die totaal geen zin hebben in school. Prima, dan kom je toch niet... ga maar naar pappa en mamma (die ongetwijfeld aan het werk zijn - is het direct hun probleem).

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 20:18 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ouders weten natuurlijk ook wel dat ze zich, via belastingen, scheel betalen aan het onderwijs. En verwachten daar logischerwijs iets voor terug. Iets wat ze bv bij Luzac voor hetzelfde geld zouden kunnen kopen.

Maar ja, staatsch-onderwijs he. Staatsch-onderwijs wat angstvallig probeert de kostprijs van onderwijs en bijles etc weg te houden bij ouders.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 20:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Komt ie weet met zijn Luzac. Ik zou zeggen: praat eens met ervaringsdeskundigen. Er zijn nogal wat ouders en leerlingen die steen en been klagen over het Luzac. Dat het een school is voor domme rijke kindertjes waarvoor rijke ouders een HAVO diploma willen kopen...

Kijk eens naar de ervaringen op ouders.nl of scholieren.com

Enige wat ze kunnen bieden is 12 kinderen per klas. Dat kan gunstiger zijn, maar ook nadelen hebben (minder vriendjes/vriendinnetjes/sociale interactie/diversiteit). Verder zijn de lessen niet veel anders dan op het reguliere VO.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 22:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Kostprijzen openbaar Cliff. Geef ouders een budget wat ze kunnen besteden, snappen ze ook waar ze voor betalen en wat ze daarvoor wel en niet krijgen.

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 2:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Niet iedereen is gelijk Royy. Bekijk het zo: stel dat je mensen een budget voor de zorg geeft. Gezonde mensen komen er prima mee uit, maar zieke mensen komen voor problemen te staan. Dat noemt men een solidariteitsprincipe: we delen de kosten met z'n allen, zodat de mensen met kanker of TIA, wat al erg genoeg is, niet met een leeg potje komen te zitten.

Ook het ene kind heeft meer zorg en aandacht nodig dan het andere kind. Gelijke onderwijspotjes voor iedereen is het equivalent van een zorgpotje voor de gezonde mens.

Jij vindt meer tweedeling in de maatschappij prima. Ik niet, die is er al genoeg. Ik wil dat niet stimuleren.

Nationaal: https://www.rd.nl/opinie/verschil-rijk-en-arm-staat-geluk-in-nederland-in-de-weg-1.1598825
Internationaal: https://www.demorgen.be/nieuws/oxfam-ziet-de-kloof-tussen-arm-en-rijk-weer-groeien~bbb1ab3e/

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 5:28 Plaats reactie Reageer met quote
Liz

Cliff schreef:
Is het niet gewoon samen te vatten in het idee dat ouders hun kinderen tegenwoordig maar heel matig opvoeden? Daarom vind ik het ook zo flauw om naar het onderwijssysteem te wijzen. De grootste problemen lijken te zitten in de opvoeding van kinderen en de ouders van nu vinden dat ze daar niet al teveel tijd en aandacht aan hoeven te besteden. Ze eisen zelfs dat de school een groot deel van de opvoeding van hun kinderen op zich neemt.

Absoluut. Ik nodigde ooit ouders uit en deed een beroep op hen om het huiswerk van hun kind te controleren omdat hun zoon anders zou blijven zitten, gezien zijn cijfers en gebrek aan inzet. De moeder was directeur van een andere school. Zij veegde het voorstel van tafel, ging dat echt niet doen omdat de school daar immers voor verantwoordelijk was... Ik kon mijn oren niet geloven.

Cliff schreef:
Scholen zijn primair kennisinstituten die kinderen proberen kennis bij te brengen. Eigenlijk zouden scholen veel strenger moeten zijn in het wegsturen van kinderen die totaal geen zin hebben in school. Prima, dan kom je toch niet... ga maar naar pappa en mamma (die ongetwijfeld aan het werk zijn - is het direct hun probleem).

Zodra ik iets soortgelijks verzuchtte, vroegen collega's mij of ik soms Japanse toestanden wenste, waarbij kinderen al zo vroeg mogelijk ambieerden bij de beste scholen ingeschreven te worden omdat die bepalend zouden zijn voor de rest van hun carrière en de druk daarom zo hoog was dat menige leerling zelfmoord pleegde.

Nee, dat wenste ik uiteraard niet maar wel het simpelweg verbinden van logische consequenties aan het bij voortduring helemaal niets uitvoeren op school: het afstromen naar een lager niveau of het kiezen van een ander type school. Waarom zouden ouders volledig verantwoordelijk gesteld worden voor alles wat hun kinderen aanrichten, behalve als deze parasiteren en dat blijven doen op school? Maar ja, zoals reeds gezegd, worden niet de ouders maar de scholen afgerekend op de percentages afstromers en zittenblijvers, welke percentages gepubliceerd worden en direct de reputatie en daarmee het aantal inschrijvingen op de betreffende school zouden beïnvloeden.

Bovendien zijn het de leerplicht en het moeten behalen door leerlingen van een startkwalificatie die het voor scholen onmogelijk maakt om zich consequenter te kunnen opstellen. En dat is stuitend, gezien de kostbare, vaak excessieve begeleiding van de betreffende leerlingen, die door een groot aantal docenten en hulpverleners wordt ingezet en zulke leerlingen dan nog steeds niets aan hun houding veranderen. maar in plaats daarvan koketterend anderen in hun kielzog meenemen. Ouders melden, thuis geen eindeloze discussies te wensen met hun kinderen en laten hen hiermee wegkomen.

Daarom wordt er in het middelbaar onderwijs op grote sjaal gesjoemeld met cijfers en wordt dit door onredelijke eisen van de directie als maximaal 2 onvoldoendes per volle klas (van 32 leerlingen) in de hand gewerkt. Het was zelfs ooit de reden dat ik van schoolvestiging veranderd ben omdat ik dit categorisch bleef weigeren en ik als geboden alternatief geen herkansingen van een repetitie mocht aanbieden, zodat de leerlingen op zijn minst de stof alsnog tot zich zouden nemen. Ouders vonden het nl. niet nodig dat hun kinderen niet bestudeerde stof alsnog moesten leren en adviseerden hun, zich voornamelijk op de kernvakken te richten.

Ik heb ook meegemaakt dat een collega voor een eindexamenkandidaat 's avonds een 4 voor een schoolexamen invoerde in het Magister, dat, toen zij 's ochtends opstond, miraculeus veranderd was in een 6. Er was er maar één persoon die dat gedaan kon hebben: de directeur die het verplichte quotum had opgelegd en die van het Magister zijn hobby gemaakt leek te hebben...
BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 8:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Liz schreef:
Ik heb ook meegemaakt dat een collega voor een eindexamenkandidaat 's avonds een 4 voor een schoolexamen invoerde in het Magister, dat, toen zij 's ochtends opstond, miraculeus veranderd was in een 6. Er was er maar één persoon die dat gedaan kon hebben: de directeur die het verplichte quotum had opgelegd en die van het Magister zijn hobby gemaakt leek te hebben...

Dan heb je geen goede afdeling automatisering gehad. Ik ken Magister goed, ingevoerde cijfers worden bevestigd per Email. In logs is na te lezen wie wat heeft ingevoerd en vanaf welk IP adres. Daarbij had ik ooit een reglement op laten nemen dat medewerkers van de afdeling automatisering een meldplicht hadden van datalekken (is inmiddels ook juridisch bekrachtigd) en digitale misstanden (bv. cijferfraude). Ze vielen dan direct onder de klokkenluidersregeling.

Als automatiseringsmedewerker kom je namelijk nog al eens van dat soort zaken tegen. Of minderjarigen die uit de kleren gaan en elkaar zo'n filmpje sturen. Of nog erger: naar medewerkers, al dan niet om het cijfer op te hogen. Dat soort toestanden wil je niet door een directeur in de doofpot gestopt hebben.

Overigens houdt Magister ook de inlog van ouders bij... en kon je dus vrij goed zien welke ouders nog nooit naar de dossiers van hun kinderen gekeken hadden... dit terwijl zelfs gesprekken met decanen en schoolpsycholoog in Magister bijgehouden werden. Hoe triest is het te constateren dat een kind soms serieuze thuisproblemen heeft en dat ouders er ook geen enkele interesse in hebben.

Ik heb helaas ook een aantal zelfmoorden meegemaakt door leerlingen. Eén op vrijdagmiddag, op school. Meisje ging naar de WC en kwam er niet meer uit, tegen vijven werd ze gevonden. Iedereen wist eigenlijk wat haar problematiek was, het was één van de moeilijkste dingen die ik in mijn leven tegenkwam. Soms kun je als school gewoon onvoldoende doen.

Sowieso schijnen één op de twintig pubers rond te lopen met suïcidale gedachten. Op onderwijsinstellingen met duizenden leerlingen zijn dat er dus best veel. Gelukkig doen er veel minder een suïcidale poging, maar toch...

Dat is ook de reden dat ik het altijd belangrijk heb gevonden dat er schoolpsychologen zijn. 't Is gewoon nodig om daarin te investeren, zeker gezien de enorme wachttijden in de reguliere zorg op psychologische hulp.

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 17:58 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Niet iedereen is gelijk Royy. Bekijk het zo: stel dat je mensen een budget voor de zorg geeft. Gezonde mensen komen er prima mee uit, maar zieke mensen komen voor problemen te staan. Dat noemt men een solidariteitsprincipe: we delen de kosten met z'n allen, zodat de mensen met kanker of TIA, wat al erg genoeg is, niet met een leeg potje komen te zitten.

Huh? Zo werkt het in het onderwijs niet. Scholen krijgen een budget op basis van het aantal leerlingen. Daarnaast heb je dat gedoe met die rugzakjes. Ik zeg alleen maar: leg de keuze over het budget bij de ouders ipv bij de school.

BerichtGeplaatst: Za Jan 18, 2020 10:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Huh? Zo werkt het in het onderwijs niet. Scholen krijgen een budget op basis van het aantal leerlingen.

Ja, waarmee ze leerling A die meer moeite heeft meer aandacht kunnen geven en leerling B wat minder. Dan gaat er dus geld van potje B naar potje A.

Onderwijs is gericht op het creëren van gelijke kansen voor iedereen. Lukt niet altijd, maar is het doel. Jij wil juist dat rijke kinderen meer kansen krijgen. Dat is wat mij betreft nu al ruim voldoende in de huidige maatschappij.

BerichtGeplaatst: Za Jan 18, 2020 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Interessant artikel:

Docent ROC Nijmegen geschorst na kritisch boek over lesmethode

NIJMEGEN - Een docent van ROC Nijmegen, Paula van Manen, is al sinds begin december geschorst door haar schoolleiding. Reden volgens de directie is dat ze een kritisch boek heeft geschreven over een in 2017 geïntroduceerde lesmethode: gepersonaliseerd onderwijs. De schoolleiding heeft haar dat niet in dank afgenomen en maatregelen genomen.

Lees verder

Internet belangrijker dan docent
    In het schooljaar 2017-2018 werden voor vierhonderd studenten, onder meer in opleiding tot onderwijsassistent en pedagogisch medewerker voor de kinderopvang, voor het eerst klassikale lessen grotendeels ingeruild voor zelfstandig leren en flexibel werken.

Bij dit ‘gepersonaliseerd onderwijs’ wordt meer gevraagd van het zelf op onderzoek uitgaan. Internet is in plaats van een docent de belangrijkste aangever voor kennis. Docenten die een vak geven zijn verleden tijd. In hun plaats zijn de voormalige docenten ‘leercoach’.

Te snel
    In het boek beschrijft Van Manen dat de omslag voor zowel docenten als studenten veel te snel is gegaan. Zelfstandig werken is voor veel mbo-studenten volgens Van Manen nog te hoog gegrepen. Ze hekelt ook het weghalen van de muren van klaslokalen, waardoor studenten gedwongen zijn te verblijven op rumoerige ‘leerpleinen’. Daardoor, stelt zij, kunnen ze zich onmogelijk op hun taken concentreren.

Ze wijst op het grote percentage studenten dat de leerdoelen niet tijdig haalt, waardoor ze achterop raken voor het halen van hun diploma. Ook onder de studenten zelf is de kritiek volgens Van Manen niet mals.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 19, 2020 7:17 Plaats reactie Reageer met quote
Liz

Cliff schreef:

Dan heb je geen goede afdeling automatisering gehad. Ik ken Magister goed, ingevoerde cijfers worden bevestigd per Email. In logs is na te lezen wie wat heeft ingevoerd en vanaf welk IP adres. Daarbij had ik ooit een reglement op laten nemen dat medewerkers van de afdeling automatisering een meldplicht hadden van datalekken (is inmiddels ook juridisch bekrachtigd) en digitale misstanden (bv. cijferfraude). Ze vielen dan direct onder de klokkenluidersregeling.

Wellicht. Een aantal zeer kundige collega's dat kritiek uitte of zichzelf verdedigde met goede argumenten, is ter plekke voor onbepaalde tijd (definitief, naar later bleek) naar huis gestuurd. Sommige collega's kregen een uur de tijd om hun spullen te pakken en mee te nemen. Anderen werd dat zelfs dat recht ontnomen. Per direct werden zij, zonder uitzondering, afgesloten van het Magister, waardoor zij geen enkele controle op cijfers meer konden uitvoeren.

Cliff schreef:
Als automatiseringsmedewerker kom je namelijk nog al eens van dat soort zaken tegen. Of minderjarigen die uit de kleren gaan en elkaar zo'n filmpje sturen. Of nog erger: naar medewerkers, al dan niet om het cijfer op te hogen. Dat soort toestanden wil je niet door een directeur in de doofpot gestopt hebben.

Laat staan door hem te worden uitgevoerd.

Cliff schreef:
Overigens houdt Magister ook de inlog van ouders bij... en kon je dus vrij goed zien welke ouders nog nooit naar de dossiers van hun kinderen gekeken hadden... dit terwijl zelfs gesprekken met decanen en schoolpsycholoog in Magister bijgehouden werden. Hoe triest is het te constateren dat een kind soms serieuze thuisproblemen heeft en dat ouders er ook geen enkele interesse in hebben.

Dat percentage groeide met het jaar.

Ik had ooit een brugklasser (!) die zich heel deemoedig en beleefd verontschuldigde dat het huiswerk niet was geleerd en gemaakt. Zijn oma was de avond ervoor levensbedreigend ziek geworden en naar het ziekenhuis vervoerd. Ik heb hem alle sterkte toegewenst en behandelde hem omzichtig.

De volgende keer was zijn oma overleden. Ik condoleerde hem en begreep dat hij even later niet op school was voor de begrafenis. Ik gaf hem alle ruimte om tot zichzelf te komen en controleerde zijn huiswerk niet meer.

Korte tijd later herhaalden zich de twee feiten, deze keer met zijn opa. Het kind putte zich uit in excuses over het huiswerk en mijn hart ging volledig uit naar dit manneke van amper 12 jaar.

Ik nam vervolgens wel contact op met zijn mentor. Die wist van niets! Ook een functionaris die het gezin bleek te begeleiden, had niets van dat alles vernomen. Het bleek allemaal niet waar te zijn.

En wat gebeurde er? De mentor gaf hem toch 'het voordeel van de twijfel' (!), terwijl ik een kopie van de correspondentie tussen mijn leerling en mij overhandigde en ook de wiskundedocente verklaarde door dezelfde leerling om hetzelfde om de tuin te zijn geleid. Het gevolg van de halfslachtige houding van de mentor was dat de ouders zich gesterkt voelden en op hoge poten beweerden dat het account van hun zoon gehackt was en sommeerde de school om dit uit te zoeken. Ik heb deze verantwoordelijkheid direct terugverwezen naar de ouders zelf en heb hun geadviseerd om een kundige ict'er aan te trekken. Toen was het stil. Wat er gebeurde kwam mij maar al te bekend voor. De school of collega's worden direct of indirect beschuldigd en als blijkt dat dit alles niet klopt, gaan ouders/leerlingen volledig vrijuit, volgen er geen excuses en hebben leugens geen enkele consequentie. Ouders en leerlingen worden er zelfs niet op aangesproken. Men is blijkbaar te bang voor reputatieverlies van de school en van de ouders.

Cliff schreef:
Ik heb helaas ook een aantal zelfmoorden meegemaakt door leerlingen. Eén op vrijdagmiddag, op school. Meisje ging naar de WC en kwam er niet meer uit, tegen vijven werd ze gevonden. Iedereen wist eigenlijk wat haar problematiek was, het was één van de moeilijkste dingen die ik in mijn leven tegenkwam. Soms kun je als school gewoon onvoldoende doen.

Dat is verschrikkelijk. Aan de scholen waar ik werkte, was een zeer uitgebreid, gespecialiseerd team verbonden dat er een dagtaak aan had om leerlingen die het psychisch moeilijk hadden te begeleiden. Toen ik ooit een leerling vroeg op basis waarvan zijn zus naar school X en hij naar school Y was gegaan, verklaarde deze dat zijn moeder school X het beste vond omdat het een 'witte school' was maar dat zij de leerlingbegeleiding en hulpverlening van school Y het beste vond en dat zijn moeder ervan uitging dat hij dat nodig zou hebben... Dat een school werd uitgekozen, puur op basis van de hulpverlening, was nieuw voor mij. En wat een triest verwachtingspatroon had zij uitgesproken tegen en over haar zoon.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 19, 2020 8:04 Plaats reactie Reageer met quote
Liz

Loetje schreef:
Interessant artikel:

Docent ROC Nijmegen geschorst na kritisch boek over lesmethode

Ze wijst op het grote percentage studenten dat de leerdoelen niet tijdig haalt, waardoor ze achterop raken voor het halen van hun diploma. Ook onder de studenten zelf is de kritiek volgens Van Manen niet mals.[/list]

Zeker interessant, Loetje.

Veel experimenten met begeleid zelfstandig leren op basis van de eigen verantwoordelijkheid van leerlingen, draaien uiteindelijk op niets uit. Dat lijkt mij ook logisch. Ongeacht het intellect van de individuele leerling ligt er zoveel verleidelijke afleiding binnen handbereik op de loer dat je wel heel gedreven en gemotiveerd moet zijn om het curriculum te kunnen bestuderen en binnen de daarvoor gestelde tijd te beheersen.

Motivatie van de leerlingen, of liever gezegd een gebrek daaraan, is voor iedere school het grootste struikelblok. Natuurlijk hangt dat ook af van de manier van lesgeven maar daartoe beperkt het zich helaas niet.

En dat geldt niet alleen voor leerlingen. Tijdens interessante lezingen en workshops op school, waar leerkrachten gemotiveerd naar toe zijn gekomen, beginnen vele al snel hardop te kletsen, op hun iPad spelletjes te spelen en elkaar leuke filmpjes te laten zien. En dat zijn dan de leerkrachten zelf...

Terugkerend naar het thema van dit artikel: soms begint een school hiermee met alleen gymnasiasten en breidt het concept dan in het jaar erna verder uit tot de volgende niveaus. Docenten worden in plenaire vergaderingen uitgebreid ingelicht over de ervaringen van die paar docenten die ermee geëxperimenteerd hebben en vervolgens wordt het concept dan officieel geïmplementeerd en trots op de websites uitgedragen als welkome PR. Maar al snel lopen leerkrachten tegen de meest basale problemen op zoals hoe je de presentielijst kunt bijhouden als iedereen mag komen en gaan, verschijnen of niet verschijnen wanneer men wil. En hoe kunnen zeer vrijblijvende concepten worden ingeroosterd?

Alle soortgelijke experimenten die ik heb meegemaakt, zijn vaak na zeer korte tijd, bijvoorbeeld één schooljaar, weer opgeheven. "Eigen verantwoordelijkheid" verwachten van leerlingen, door zowel de ouders als de scholen, blijkt voor de overgrote meerderheid van leerlingen niet realistisch.. In principe sta ik altijd open voor vernieuwing en wil ik zelf ook altijd nieuwe dingen leren, maar helaas blijkt vernieuwing in verreweg de meeste gevallen geen verbetering te zijn. Niet omdat de voorgestelde vernieuwingen niet veel belovend zouden zijn, maar omdat wij met leerlingen te maken hebben, die thuis baden in luxe, toegang hebben tot verstrooiende, afleidende technologieën waar zij 24 uur per dag over beschikken en de ouders daar veelal heel beperkt toezicht op houden. Ik ben benieuwd hoe zich dit experiment gaat ontwikkelen. Het zou heel mooi zijn als het een echt succes zou worden, niet in de laatste plaats ook voor al die docenten die daar vele honderden uren in stoppen.
Re: Niveau nieuwe brugklassers omlaag
BerichtGeplaatst: Zo Jan 19, 2020 14:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Liz schreef:
Veel ouders eisen bovendien steeds meer van docenten en verwachten steeds minder van zichzelf noch van hun kinderen.

Ik kan me in je verhaal vinden, op bovenstaande na. Mijn ervaring is juist dat ouders misschien wel minder van hun kinderen verwachten, maar als minimaal niveau toch echt de HAVO eisen. Ouders willen hun kinderen nooit naar het VMBO sturen.

Daarbij is er een groeiend aantal ouders wat (vaak ten onrechte) ervan overtuigd is dat hun zoon of dochter hoogbegaafd is.

Tel daarbij op dat er massaal bijles wordt ingekocht door ouders... en dan zie je de 'Havonisering' van de maatschappij.

Het niveau van de burgklasser wordt namelijk ook 'lager' doordat er heel veel kinderen op de Havo terecht komen die daar niet horen. Die vroeger gewoon naar Mavo of LTS gingen. Daar was ook niet zoveel mis mee... toen. Nu is het haast een schande als je op het VMBO (opvolger van zowel Mavo als LTS) terecht komt. Dan ben je een 'mongool'.*

* Dat is niet wat ik vind, maar kinderen op het VMBO zijn er vaak van overtuigd dat ze niet kunnen leren. Meestal is dat niet zo, ze hebben alleen nog niet gevonden wat hun interesse/talent is.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 19, 2020 16:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Kostelijk, Cloix! Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 4:37 Plaats reactie Reageer met quote
Liz

Very Happy
BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 18:51 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Jij wil juist dat rijke kinderen meer kansen krijgen. Dat is wat mij betreft nu al ruim voldoende in de huidige maatschappij.

Nee hoor, ik wil transparantie over kostprijzen en duidelijkheid over verantwoordelijkheden. Overheidssectoren houden altijd alles angstvallig afgeschermd (onderwijs, zorg, rijksdienst zelf), waarschijnlijk bang voor de beerput die we dan krijgen te ruiken.

BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 1:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Overheidssectoren houden altijd alles angstvallig afgeschermd (onderwijs, zorg, rijksdienst zelf), waarschijnlijk bang voor de beerput die we dan krijgen te ruiken.

Huh? Alles is openbaar. Alle jaarverslagen zijn openbaar. Wat scholen 'angstvallig geheim' houden hoor ik graag van je.

BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 10:28 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Wat moeten we hier nou weer van vinden?

Kinderen moeten pas op hun 15e een definitief schooladvies krijgen

Kinderen moeten pas in het derde jaar van de middelbare school een definitief schooladvies voor het vmbo, havo of vwo krijgen. En niet al in groep acht van de basisschool. Daarvoor pleiten onderwijsorganisaties in het onderwijspact, dat vandaag wordt gepresenteerd. Een brede brugklas lijkt hiervoor de oplossing.

Nu ligt het keuzemoment veel te vroeg, wat een boel stress oplevert. Het uitstellen van het schooladvies zal zorgen voor meer kansengelijkheid en minder prestatiedruk.

Voor deze plannen moet het huidige onderwijssysteem wel flink op de schop. Is dat het waard? Of moeten we het onderwijssysteem met rust laten en niet weer grondig veranderen?

Telefonisch reageren kan tot 10.00 uur! Wil je verder praten over deze stelling? Meld je dan hier aan voor onze community en deel je kennis en ervaringen met ons!

https://www.nporadio1.nl/standpunt/2020-01-21

BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 18:39 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Huh? Alles is openbaar. Alle jaarverslagen zijn openbaar. Wat scholen 'angstvallig geheim' houden hoor ik graag van je.

Kostprijzen, prestatie-indicatoren. Wat is de kostprijs van een gemiddelde leerling per jaar op school X? En op school Y?

BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 20:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Kostprijzen, prestatie-indicatoren. Wat is de kostprijs van een gemiddelde leerling per jaar op school X? En op school Y?

Is gewoon bekend. Vergt misschien wat rekenwerk, maar je weet hoeveel geld er aan bekostiging binnenkomt en je weet hoeveel er uitgegeven wordt. Je weet ook hoeveel leerlingen je hebt... dus... vrij simpele rekensom.

BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 22:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Is gewoon bekend. Vergt misschien wat rekenwerk, maar je weet hoeveel geld er aan bekostiging binnenkomt en je weet hoeveel er uitgegeven wordt. Je weet ook hoeveel leerlingen je hebt... dus... vrij simpele rekensom.

Ik vraag niet om de uitgaven per leerling, ik vraag om een kostprijs per leerling. Dan zul je rekening moeten houden met samenstelling leerlingpopulatie, over- of onderbezetting, staat van het gebouw etc.

Overheidsorganisaties kunnen niet rekenen, vergeven van de kas-stelsels (simpel optelsommetje van cash in en cash out), budget-cultuur (het budget is op dus we kunnen dit jaar ff geen nieuwe schoolboeken kopen, er is nog budget over dus laten we nieuwe schoolboeken kopen) en intransparantie.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg