Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Waarom er op zonnepanelen geen subsidie zit Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 8:18 Plaats reactie Reageer met quote
Real

De aanschaf van zonnepanelen verdient zich al snel terug, maar hoe snel? Een klein rekenvoorbeeldje: voor een set van 10 zonnepanelen betaal je ongeveer 4.700 euro. Jaarlijks bespaar je dan ongeveer 600 euro op je energierekening. Dit betekent dat je de zonnepanelen in 8 jaar terugverdient. Als je ook nog de btw - 760 euro - terugvraagt, kost de investering nog 3.940 euro en verdien je deze al in iets meer dan 6 jaar terug. Het is goed om te weten dat de salderingsregeling voor zonnepanelen in 2023 wijzigt.

Volgens een berekening van Milieu Centraal is het rendement van een investering in zonnepanelen vergelijkbaar met een rente van rond de nul procent op je spaarrekening. Dat terwijl de huidige rente onder de 2 procent ligt. Bij deze berekening is het terugvragen van btw niet meegenomen, dus na belastingteruggave valt deze berekening nog gunstiger uit.

Investeren in zonnepanelen is extra aantrekkelijk door de salderingsregeling: de zonnestroom die je aan het net levert, wordt weggestreept tegen de stroom die je op een ander moment van het net afneemt. Hierdoor verdien je je zonnepanelen in ongeveer 7 jaar terug.

De salderingsregeling blijft tot 1 januari 2023 zoals hij nu is. Daarna bouwt de overheid de regeling geleidelijk af. In 2031 stopt hij helemaal. Vanaf 2031 krijg je alleen nog de marktprijs voor de stroom die je aan het net levert. Die is op dit moment zo’n 7 cent per kWh. Het belastingvoordeel dat je nu hebt, verdwijnt dan. Het kabinet wil de salderingsregeling afbouwen omdat de prijzen van zonnepanelen sterk dalen. Daardoor is het ook zonder financiële steun van de overheid aantrekkelijk om zonnepanelen op je dak te leggen.

Er zit weliswaar geen subsidie op zonnepanelen, in die zin dat het woord 'subsidie' niet wordt gebruikt, maar er zijn wel twee stimuleringsmaatregelen, namelijk de BTW-teruggave en de salderingsregeling. Kwestie van Nieuwspraak, dus Cliox zit er het dichtste bij met zijn antwoord Idea

BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 10:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Nee hoor, het is geen subsidie maar een verkapte subsidie.

Sorry, maar het eerste is feitelijk aantoonbaar en het tweede is echt jouw mening, kun je ook niet aantonen.

Quote:
Omdat linksom de subsidie-route niet mogelijk blijkt, is rechtsom een andere route bedacht naar hetzelfde resultaat, alleen heet het dan anders.

Ah, eindelijk geeft in ieder geval één van jullie toe: het is schuiven met geld, maar het heet geen subsidie. Dat is toch wat ik al geruime tijd beweer hier hoor.

Quote:
Linksom of rechtsom krijg je geld van de belasting voor de aanschaf van zonnepanelen en verandert dat niet als je het een andere naam geeft.

Jawel, dat het geen subsidie is. Zoals al eerder door mij gesteld (en nu dor jou bevestigd): niet alle belastingteruggaaf is subsidie. En inmiddels heb ik ook wettelijk aan kunnen tonen dat het geen subsidie kán zijn.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 10:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Real schreef:
De aanschaf van zonnepanelen verdient zich al snel terug, maar hoe snel? Een klein rekenvoorbeeldje: voor een set van 10 zonnepanelen betaal je ongeveer 4.700 euro. Jaarlijks bespaar je dan ongeveer 600 euro op je energierekening. Dit betekent dat je de zonnepanelen in 8 jaar terugverdient. Als je ook nog de btw - 760 euro - terugvraagt, kost de investering nog 3.940 euro en verdien je deze al in iets meer dan 6 jaar terug. Het is goed om te weten dat de salderingsregeling voor zonnepanelen in 2023 wijzigt.

Ik kan wel bevestigen dat dit klopt...

Ik heb in oktober 2014 24 zonnepanelen gekocht voor 8000 euro. Vervolgens kreeg ik daar de BTW voor terug, dus kwam ik op 6400 euro netto uit.

Inmiddels, zo'n 6 jaar later, heb ik 30 Mwh opgeleverd, ofwel 30.000 kwh.

Kijk je naar wat je als particulier betaalt voor stroom (ongeveer 0,22 cent per Kwh) spreken we dus over 6.600 euro. Ik ben dus al over mijn terugverdientijd heen.

Quote:
Er zit weliswaar geen subsidie op zonnepanelen, in die zin dat het woord 'subsidie' niet wordt gebruikt, maar er zijn wel twee stimuleringsmaatregelen, namelijk de BTW-teruggave en de salderingsregeling. Kwestie van Nieuwspraak, dus Cliox zit er het dichtste bij met zijn antwoord Idea

Ehmm... ik beweer al een pagina of 3 exact hetzelfde. Het is geen subsidie, het is belastingteruggaaf. Of: defacto een 0% BTW tarief, wat op heel veel andere goederen en diensten ook het geval is... niets nieuws onder de zon.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 12:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Sorry, maar het eerste is feitelijk aantoonbaar en het tweede is echt jouw mening, kun je ook niet aantonen.

Natuurlijk kan ik dat niet. Het is een subsidie of het is geen subsidie. Naar mijn herinneren heb ik dat ook steeds geroepen. Wat ik wel roep (en volgens mij is dat ook wat Tedje bedoelt) is dat de belastingteruggaaf hetzelfde doel beoogt, namelijk; een stimuleringsmaatregel om de aanschaf van zonnepanelen te bevorderen. Dan mag het feitelijk geen subsidie heten, stiekem is het dat het wel, alleen heet het anders. En nogmaals, daar is niets mis mee.

Quote:
Ah, eindelijk geeft in ieder geval één van jullie toe: het is schuiven met geld, maar het heet geen subsidie. Dat is toch wat ik al geruime tijd beweer hier hoor.

De discussie gaat vooral om de naam van het beestje, of beter gezegd de interpretatie daarvan. Blijkbaar vind ik je storend als iemand de belastingteruggaaf interpreteert als (verkapte) subsidie. Ik begrijp oprecht niet waarom.

Quote:
Jawel, dat het geen subsidie is. Zoals al eerder door mij gesteld (en nu dor jou bevestigd): niet alle belastingteruggaaf is subsidie. En inmiddels heb ik ook wettelijk aan kunnen tonen dat het geen subsidie kán zijn.

Ik bedoel dat het niets verandert aan het feit dat je geld krijgt van de belasting.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:

Kijk je naar wat je als particulier betaalt voor stroom (ongeveer 0,22 cent per Kwh) spreken we dus over 6.600 euro. Ik ben dus al over mijn terugverdientijd heen.

Jij bent dan op tijd ingestapt Cliff. Na 2023 wordt die 22 cent per kWh terug gebracht naar 7 cent per kWh in 2031. Die 7 cent per kWh is zo ongeveer gelijk aan wat andere stroomleveranciers voor hun stroom krijgen. Zonnepanelen bezitters hebben dus in feite al die tijd 15 cent per kWh teveel ontvangen. Dat wordt dus in stappen rechtgezet. Lijkt mij op zich niet meer dan billijk. Nadeel voor toekomstige investeerders in zonnepanelen is dat de terugverdientijd flink gaat oplopen en ongeveer gelijk gaat worden aan de levensduur van de installatie.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 14:54 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Je moet naar het totale plaatje kijken.

Wat kost het wel niet, om een aantal zonnepanelen op je dak te plaatsen.
Het maken ervan alleen al.
De materialen die dikwijls geroofd worden.
Kijk eens, waarom de Chinezen zo intensief in Afrika investeren.
Ze gebruiken een nieuwe vorm van kolonialisme om aan grondstoffen te komen.

Het enige wat redelijk haalbaar is, is een simpel warmte wisselaar systeem.
Met water.

Alle elektronica om stroom naar het net terug te leveren aan het net, om geld terug te
verdienen is geld over de balk smijten.
Doodleuk omdat je belazerd wordt.
Je kan geen goede prijs afdwingen.
Men heeft je stroom niet nodig.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 16:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Real schreef:
Cliff schreef:

Jij bent dan op tijd ingestapt Cliff. Na 2023 wordt die 22 cent per kWh terug gebracht naar 7 cent per kWh in 2031. Die 7 cent per kWh is zo ongeveer gelijk aan wat andere stroomleveranciers voor hun stroom krijgen. Zonnepanelen bezitters hebben dus in feite al die tijd 15 cent per kWh teveel ontvangen. Dat wordt dus in stappen rechtgezet. Lijkt mij op zich niet meer dan billijk. Nadeel voor toekomstige investeerders in zonnepanelen is dat de terugverdientijd flink gaat oplopen en ongeveer gelijk gaat worden aan de levensduur van de installatie.

Dus wordt de aanschaf van zonepanelen oninteressant. Een bijzondere ontwikkeling waar politici aansturen op gasloze woningen.
BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2020 7:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Blijkbaar vind ik je storend als iemand de belastingteruggaaf interpreteert als (verkapte) subsidie. Ik begrijp oprecht niet waarom.

Ik denk dat je dan vooral bij jezelf te rade moet gaan... geen idee waarom jij mensen storend vindt.

Quote:
Ik bedoel dat het niets verandert aan het feit dat je geld krijgt van de belasting.

Maar dat roep ik toch de hele tijd? Ook hypotheekrente-aftrek, of aftrek studiekosten, etc. is allemaal teruggave van belastinggeld. Niemand die dat subsidie noemt... en terecht nu ik inmiddels heb aangetoond dat het juridisch ook geen subsidie kán zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2020 7:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Real schreef:
Jij bent dan op tijd ingestapt Cliff. Na 2023 wordt die 22 cent per kWh terug gebracht naar 7 cent per kWh in 2031.

Ik weet zeker dat als je nu instapt het nog steeds rendabel is. Zoals al eerder gesteld: zonnepanelen zijn nu beter en goedkoper geworden dan 6 jaar geleden toen ik ze aanschafte.

Die salderingsregel loopt nog tot 2031. Ik denk dat als je nu koopt en slim met je energie omgaat, je in 2025 al uit de kosten bent.

Daarbij: ik heb nog steeds een terugdraaiende meter en tot nu toe vallen alle gerechtelijke uitspraken daarover nog uit in het voordeel van particulieren. Ik denk dat ik mijn terugdraai-meter misschien in 2031 kwijt ben, maar tot die tijd krijg ik wél de volle saldering.

Quote:
Die 7 cent per kWh is zo ongeveer gelijk aan wat andere stroomleveranciers voor hun stroom krijgen.

Green Choice geeft nu overigens al 0,11 euro per kWh.

Quote:
Zonnepanelen bezitters hebben dus in feite al die tijd 15 cent per kWh teveel ontvangen. Dat wordt dus in stappen rechtgezet. Lijkt mij op zich niet meer dan billijk.

Daar ben ik het niet mee eens. Stroom is stroom. In dit geval is het een betaal- of handelmiddel. Stel: jij levert mij 100 kg aardappelen voor 10 euro en ik lever jou 50 kilo exact dezelfde aardappelen terug, waarom moet ik daar dan maar 2 euro voor krijgen? Jij bent hierdoor in de mogelijkheid mij maar 50 kg aardappelen te geven (want wordt gewoon met elkaar verrekend). Het kost jou ook niets extra. Die 50 kg die je bij mij niet kwijt kunt, kun je gewoon aan de buurman kwijt. Hoef je niets voor te doen, zelfs geen vervoer te regelen...

Ik denk dat de regels op dit punt nog veel beter kunnen. Het moet hem in ieder geval niet in een stroomprijsverrekening gaan zitten omdat beide partijen exact hetzelfde aan elkaar leveren, dan is het vreemd dat de één minder krijgt dan de ander.

Waar wel een vergoeding voor gevraagd zou kunnen worden is dat ik het elektriciteitsnet als een soort 'accu' beschouw. Wat mij betreft kan de elektriciteitsmaatschappij daar een vergoeding voor vragen. Misschien dat ik tegen die tijd ook een thuisaccu kan aanschaffen waardoor dat dan veel minder speelt. Ik sla dan stroom op in de accu die ik later weer gebruik, zoals ik nu met het net doe.

Maar tot die tijd vind ik de salderingsregeling niet meer dan fair. De elektriciteitsmaatschappij levert mij exact hetzelfde als wat ik hun lever (nou ja, exact: het van mij is tenminste echte groene stroom). Dat mag je dus best tegen elkaar wegstrepen.

Cliox schreef:
Dus wordt de aanschaf van zonepanelen oninteressant.

Nee, wordt het niet. Terugverdientijd kan iets langer worden, maar met dalende prijzen van zonnepanelen en verbetering van de techniek zal het allemaal niet heel veel uitmaken.

Quote:
Een bijzondere ontwikkeling waar politici aansturen op gasloze woningen.

Die politici moeten eerst hun eigen huis eens op orde krijgen. Ben benieuwd hoe ze dat willen doen. Liefst een wat oudere woning.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2020 8:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

De prijs per eenheid wordt misschien goedkoper, de totaalprijs niet, of nauwelijks. De branche staat onder de aandacht bij de iSZW, dus de tijd dat montageboeren met een gammele trap de panelen kwamen installeren, ligt ver achter ons. Op vandaag worden (rol)steigers of hoogwerkers gebruikt of dakrandbeveiliging aangebracht. Het wordt steeds meer gemeengoed in de branche maar het kost wel tijd en (veel) geld.

Bouwvakkers moeten getraind zijn in het opbouwen, afbreken en gebruik van (rol)steigers en / of hoogwerker, de (rol)steiger / hoogwerker moet aangeschaft of gehuurd worden, het arbeidsmiddel behoeft keuring en onderhoud én in geval van een rolsteiger kost het tijd om het op te bouwen en af te breken na gebruik. Materiaal en middelen kosten handenvol geld.

Daarnaast neemt het uurloon van bouwvakkers in rap tempo toe wegens de personeelsschaarste op de arbeidsmarkt. Aannemers zijn vaak aangewezen op ZZP'ers die niet voor minder dan 8-uur per dag komen opdraven. En dan moet er ook nog wat aan de strijkstok blijven hangen. Dan heb ik het nog niet gehad over transportkosten die ook fors zijn toegenomen de laatste jaren.
BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2020 8:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:

Ik denk dat je dan vooral bij jezelf te rade moet gaan... geen idee waarom jij mensen storend vindt.

-ik.

Quote:
Maar dat roep ik toch de hele tijd? Ook hypotheekrente-aftrek, of aftrek studiekosten, etc. is allemaal teruggave van belastinggeld. Niemand die dat subsidie noemt... en terecht nu ik inmiddels heb aangetoond dat het juridisch ook geen subsidie kán zijn.

De discussie is naar mijn weten niet of het wel of geen subsidie is maar kan worden gezien als een verkapte subsidie. Daarover lopen meningen uiteen.
BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2020 15:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
De prijs per eenheid wordt misschien goedkoper, de totaalprijs niet, of nauwelijks. De branche staat onder de aandacht bij de iSZW, dus de tijd dat montageboeren met een gammele trap de panelen kwamen installeren, ligt ver achter ons. Op vandaag worden (rol)steigers of hoogwerkers gebruikt of dakrandbeveiliging aangebracht. Het wordt steeds meer gemeengoed in de branche maar het kost wel tijd en (veel) geld.

Bouwvakkers moeten getraind zijn in het opbouwen, afbreken en gebruik van (rol)steigers en / of hoogwerker, de (rol)steiger / hoogwerker moet aangeschaft of gehuurd worden, het arbeidsmiddel behoeft keuring en onderhoud én in geval van een rolsteiger kost het tijd om het op te bouwen en af te breken na gebruik. Materiaal en middelen kosten handenvol geld.

Daarnaast neemt het uurloon van bouwvakkers in rap tempo toe wegens de personeelsschaarste op de arbeidsmarkt. Aannemers zijn vaak aangewezen op ZZP'ers die niet voor minder dan 8-uur per dag komen opdraven. En dan moet er ook nog wat aan de strijkstok blijven hangen. Dan heb ik het nog niet gehad over transportkosten die ook fors zijn toegenomen de laatste jaren.

Mooi!

Quote:
De discussie is naar mijn weten niet of het wel of geen subsidie is

Huh? Dit topic heet 'WAAROM ER OP ZONNEPANELEN GEEN SUBSIDIE ZIT'.

Wettelijk gezien klopt het als een bus. Er zit geen subsidie op.

Waar we tegenaan lopen is dat anderen (zoals jij en Tedje) het subsidie noemen. Terwijl ik kan aantonen dat het geen subsidie is. Ja, het is teruggave van belasting, of een 0% BTW tarief. Hoe je het ook wilt zien. Maar beiden regelingen (teruggave belasting en 0% BTW) kennen we ook op andere goederen en diensten. En daar wordt het geen subsidie genoemd. Wat wettelijk gezien correct is.

Ergo, 't is gewoon geen subsidie. Nogmaals: leuker kan ik het niet maken.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2020 17:37 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:

Daarbij: ik heb nog steeds een terugdraaiende meter en tot nu toe vallen alle gerechtelijke uitspraken daarover nog uit in het voordeel van particulieren. Ik denk dat ik mijn terugdraai-meter misschien in 2031 kwijt ben, maar tot die tijd krijg ik wél de volle saldering.

Ik had toevallig laatst een monteur van Liander aan huis en we hadden het even over de slimme meter. Hij vertelde dat vanaf 2021 (of 2023, hou me ten goede) alle terugdraaimeters vervangen moeten zijn voor de slimme meter. Niet vrijwillig, maar verplicht. Met een terugdraaimeter heb je gegarandeerd 22 cent per kWh, met een slimme meter ben je overgeleverd aan wat de energieleverancier je gaat betalen.

Laatst aangepast door Real op Ma Feb 17, 2020 17:40, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2020 17:37 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Hou toch op Cliff! Wat een eindeloos gezeur!

Het is subsidie omdat het bedoeld is om mensen aan te sporen zonnepanelen te kopen. Dat is het enige doel van subsidie.
En de overheid heeft hiervoor een handig trucje bedacht: teruggaaf van de btw. Op deze manier hoeft er namelijk geen subsidiepotje gemaakt te worden dat leeg kan raken. Alleen moet die koper daarvoor wel even tot ondernemer gebombardeerd worden.

Maar, net zoals die teruggaaf van btw geen echte zakelijke verrekening van btw is, is die particulier met zonnepanelen op z'n dak geen echte ondernemer.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 17, 2020 21:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Kan ik mij wel in vinden.
BerichtGeplaatst: Di Feb 18, 2020 15:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik niet, het is herhaling van wat al gezegd is.

Ik heb inmiddels aangetoond dat het geen subsidie is. Dat Tedje het dan hartstochtelijk wél subsidie wil blijven noemen, ik had niet anders verwacht.

Maar goed, tot nu toe heb ik tenminste argumenten (anders dan de eigen mening) naar voren gebracht waarom het geen subsidie kan zijn.... ik heb van Tedje nog geen enkel argument (buiten zijn eigen mening) om gezien waaruit zou moeten blijken dat het wél subsidie is.

Zelfs die Google zoekopdracht, die je dan enigszins zou kunnen interpreteren als argument, bleek niets anders dan te zeggen dat het niet gaar om subsidie maar om een BTW-teruggave regeling. Belastingteruggave is simpelweg geen subsidie, dat heeft de wet al aangetoond.

Dus noem vooral Carnaval 'Vastelaovend' en BTW-teruggave 'subsidie'. Ik kan er niet mee zitten... feitelijk kan ik over het eerste weinig zeggen, maar het tweede is toch echt juridisch niet juist.

BerichtGeplaatst: Di Feb 18, 2020 17:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Je blijft verwijzen naar de juridische definitie, Tedje en ik hebben het over de interpretatie van de belastingteruggaaf. De belastingteruggaaf is bedoeld als stimuleringsmaatregel om de aanschaf van zonnepanelen te bevorderen. Dan mag het juridisch geen subsidie heten, stiekem is het dat het wel, alleen heet het anders.
BerichtGeplaatst: Di Feb 18, 2020 20:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Je blijft verwijzen naar de juridische definitie, Tedje en ik hebben het over de interpretatie van de belastingteruggaaf.

Inderdaad, een eigen bedachte interpretatie van iets wat juridisch anders ligt.

Je kunt het vergelijken met iemand die 10 km te hard rijdt. Dan roepen jullie 'hij reed niet te hard, hij had gewoon haast'. Sorry, maar juridisch gezien reed hij gewoon te hard. Juridisch gezien is het simpelweg geen subsidie. Dat kunnen jullie anders vinden, maar dat maakt het alles behalve feitelijk.

Quote:
De belastingteruggaaf is bedoeld als stimuleringsmaatregel om de aanschaf van zonnepanelen te bevorderen. Dan mag het juridisch geen subsidie heten, stiekem is het dat het wel, alleen heet het anders.

Je snapt dat je met deze zin eigenlijk mijn gelijk bevestigt? Het is geen subsidie, geef je zelf aan. Dat je het een stimuleringsregeling vindt is een andere zaak. Zoals al eerder gezegd: er zijn tal van belastingteruggaven, verlaagde BTW tarieven en 0% BTW tarieven. Er zijn ook andere regelingen rond BTW teruggaaf. Sommige zaken zijn stimuleringsregelingen, andere zaken niet. Maar één ding kun je feitelijk best stellen: het is onzinnig om het allemaal op de grote hoop te gooien en het 'subsidie' te noemen.

Te meer omdat wetgeving alles rondom belastingen uitsluit van subsidie...

BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 9:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Sommige zaken zijn stimuleringsregelingen, andere zaken niet. Maar één ding kun je feitelijk best stellen: het is onzinnig om het allemaal op de grote hoop te gooien en het 'subsidie' te noemen.

Natuurlijk is het subsidie. Wat is het anders?

Quote:

Je kunt geen subsidie op belasting krijgen. Je kunt wel belasting als subsidie terug krijgen. Dat zijn dus twee verschillende zaken.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 13:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Natuurlijk is het subsidie. Wat is het anders?

Herhaling Tedje. Het is belastingteruggaaf. Ik wil het verschil met subsidie best een tiende keer uitleggen als daar behoefte aan is.

Quote:
Je kunt geen subsidie op belasting krijgen.

Inderdaad. Je kunt geen subsidie krijgen op BTW (belasting)

Quote:
Je kunt wel belasting als subsidie terug krijgen.

Nope, dat kan niet. Maar je bent vrij om dit aan te tonen... ga dan even voorbij aan je eigen mening maar kom met feiten of regels die objectief zijn en waaruit dat moet blijken.

Dat laatste zinnetje hierboven is essentieel Tedje. Je mist het nogal vaak in de discussie. Naar mijn mening is een discussie meer dan het herhalen van de eigen mening, je gaat op zoek naar objectieve feiten, regels, gegevens, statistieken die aan moeten tonen dat wat jij zegt klopt. Waarom laat je dat iedere keer na?

BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 14:19 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Herhaling Tedje. Het is belastingteruggaaf. Ik wil het verschil met subsidie best een tiende keer uitleggen als daar behoefte aan is.

Jouw uitleg klopt niet. Die teruggaaf van btw is de subsidie die je als particulier krijgt.

Bij een echte ondernemer is de verrekening van de btw geen subsidie, daarom krijgt een echte ondernemer een ander subsidie.

Quote:
Inderdaad. Je kunt geen subsidie krijgen op BTW (belasting)

Je snapt het nog steeds niet; subsidie op belasting is geheel iets anders dan btw teruggeven als subsidie.

Quote:
Nope, dat kan niet. Maar je bent vrij om dit aan te tonen... ga dan even voorbij aan je eigen mening maar kom met feiten of regels die objectief zijn en waaruit dat moet blijken.

Ja dat kan wel. Kijk maar naar de particulier met zonnepanelen.

Quote:
Dat laatste zinnetje hierboven is essentieel Tedje.

Ik zou zeggen: look at your self. Verdiep je eens in het reilen en zeilen van btw.
Die particulier verrekent geen btw maar krijgt die terug. Op die manier krijgt hij zijn subsidie.
Een ondernemer verrekent de btw met de fiscus door deze belasting te betalen over de door hem toegevoegde waarde. Hij kan dus op die manier geen subsidie krijgen. Vandaar dat voor hem een andere subsidieregeling bestaat.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 20:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:
Je blijft verwijzen naar de juridische definitie, Tedje en ik hebben het over de interpretatie van de belastingteruggaaf.

Inderdaad, een eigen bedachte interpretatie van iets wat juridisch anders ligt.

Je kunt het vergelijken met iemand die 10 km te hard rijdt. Dan roepen jullie 'hij reed niet te hard, hij had gewoon haast'. Sorry, maar juridisch gezien reed hij gewoon te hard. Juridisch gezien is het simpelweg geen subsidie. Dat kunnen jullie anders vinden, maar dat maakt het alles behalve feitelijk.

Dat de koper van zonnepanelen geld terugkrijgt van de belasting is een feit. Denken dat iemand haast heeft is een aanname.

Quote:
Je snapt dat je met deze zin eigenlijk mijn gelijk bevestigt? Het is geen subsidie, geef je zelf aan. Dat je het een stimuleringsregeling vindt is een andere zaak. Zoals al eerder gezegd: er zijn tal van belastingteruggaven, verlaagde BTW tarieven en 0% BTW tarieven. Er zijn ook andere regelingen rond BTW teruggaaf. Sommige zaken zijn stimuleringsregelingen, andere zaken niet. Maar één ding kun je feitelijk best stellen: het is onzinnig om het allemaal op de grote hoop te gooien en het 'subsidie' te noemen.

Het is geen subsidie maar een verkapte subsidie.
BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 20:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Jouw uitleg klopt niet. Die teruggaaf van btw is de subsidie die je als particulier krijgt.

Kán simpelweg niet Tedje. BTW is belasting en de teruggaaf daarvan kán geen subsidie zijn. Zie juridische uitleg.

Cliox schreef:
Dat de koper van zonnepanelen geld terugkrijgt van de belasting is een feit. Denken dat iemand haast heeft is een aanname.

Ah, maar nu zijn we er: dat de koper geld terugkrijgt van de belasting is een feit, maar dat subsidie noemen is een aanname. En zover ik tot nu toe heb kunnen aantonen in ieder geval de jure een foute aanname.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 21:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

De belastingteruggaaf is een feit, dat het een verkapte subsidie betreft een interpretatie van dat feit. Ik ga het niet nog een keer uitleggen.
BerichtGeplaatst: Wo Feb 19, 2020 21:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
De belastingteruggaaf is een feit, dat het een verkapte subsidie betreft een interpretatie van dat feit. Ik ga het niet nog een keer uitleggen.

Je hoeft het niet uit te leggen, ik vat het wel samen voor je:
1. De regeling is defacto belastingteruggaaf
2. De regel is de jure geen subsidie
3. Dat je het subsidie noemt is inderdaad je persoonlijke interpretatie
4. Er is geen enkele feitelijke of juridische onderbouwing voor die interpretatie. Het is zelfs aantoonbaar de jure onjuist.

Vat ik het zo goed samen? Ik denk het wel.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu