Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Waarom er op zonnepanelen geen subsidie zit Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Waarom er op zonnepanelen geen subsidie zit
BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 16:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Waarom er op zonnepanelen geen subsidie zit
Met regelmaat lees ik op Weerwoord dat er subsidie op zonnepanelen zit. Dit is niet het geval, en om dit een keer uit de lucht te helpen zal ik kort uitleggen waarom er geen subsidie op panelen zit.

0% BTW
Op dit moment is het nog zo dat er op zonnepanelen geen BTW zit. Dat is een financieel voordeel en misschien komt daar het misverstand vandaan, maar dit is geen subsidie. Er zijn namelijk heel veel producten en diensten in Nederland waarop geen BTW geheven wordt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstellingen

Deze producten en diensten ontvangen geen subsidie (niemand zal toch beweren dat er subsidie zit op uitvaartondernemers of de levering van schepen?). Maar, zou je BTW toch als subsidie willen zien dan moet je ook alle zaken meenemen die onder de 9% BTW vallen omdat het gangbare BTW tarief in Nederland 21% is. Zaken met 9% BTW zijn bv. water, slachtafval, naar de kapper gaan of een ballonvlucht. Ook hier zal niemand beweren dat er subsidie op zit. Waarom zou een verlaagd BTW tarief op zonnepanelen dat wél subsidie zijn?

Subsidie versus belasting
Een tweede punt is een misverstand over wat subsidie eigenlijk is. Subsidie is een pot met geld die vanuit de belastinginkomsten beschikbaar wordt gesteld. Zo is er bv. momenteel een isolatiesubsidie van 90 miljoen euro beschikbaar gesteld waar particulieren een beroep op kunnen doen. Laat je je huis isoleren, dan betaal je de factuur aan de aannemer en vervolgens kun je een deel van dit geldt terugkrijgen uit de subsidiepot. Die subsidiepot gaat daardoor ook leeg.

Beiden argumenten maken dat er geen sprake is van subsidie op zonnepanelen. Er is geen subsidiepot beschikbaar voor zonnepanelen.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 17:28 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Vrijgesteld, 0% en achteraf BTW terug kunnen vragen zijn juridisch gezien niet hetzelfde.

Bij vrijgestelde goederen en diensten bestaat geen recht op teruggave van de voorbelasting. Bij een tarief van 0% bestaat wel recht op teruggave van de voorbelasting. Als de eindgebruiker de BTW voor aankoop van goederen en diensten terug mag vragen dan is dit een soort subsidie. Het tarief van 21% dat je als eindgebruiker zou moeten betalen word je dan namelijk kwijtgescholden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jan 13, 2020 19:09 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

0% btw? Hoe zit het dan hiermee?

https://www.zonne-btw.nl/hoe-werkt-het/

Quote:
Hoe werkt BTW terugvragen op zonnepanelen.
Door een uitspraak in het Fuchs-arrest in 2013 is het mogelijk voor particulieren om de BTW die is betaald op aanschaf en installatie van zonnepanelen terug te vorderen bij de Belastingdienst. Hoe werkt BTW terugvragen op zonnepanelen nu eigenlijk? Doordat de particulier stroom levert aan het energienet (feitelijk is dit bij alle installaties het geval) kan zij worden aangemerkt als ondernemer voor de Omzetbelasting. Over de opbrengst moet u een deel afdragen aan de Belastingdienst, het zogenaamde forfait. Deze is afhankelijk van het opwekvermogen in Wattpeak van uw installatie. In onze proefberekening houden wij rekening met het af te dragen forfait.

Of deze:

https://www.zonnebtwterug.nl/?gclid=EAIaIQobChMIwoeYiJOB5wIVmPhRCh3amQdDEAAYASAAEgKssvD_BwE

Quote:
BTW TERUGVRAGEN OP ZONNEPANELEN
Heeft u als particulier zonnepanelen op uw woning laten monteren? Wanneer de energie ook teruggeleverd wordt aan het net, kunt u de BTW terugvragen.

Er wordt een belastingtechnisch foefje uitgehaald: Omdat een particulier stroom aan het net levert wordt hij als ondernemer gezien. Als ondernemer kun je de voorbelasting aftrekken en zo krijg de particulier de btw terug.

Cliff schreef:
Een tweede punt is een misverstand over wat subsidie eigenlijk is. Subsidie is een pot met geld die vanuit de belastinginkomsten beschikbaar wordt gesteld.

Dat hoeft helemaal niet. De zakelijke subsidie voor zonnepanelen bestaat uit een extra investeringsaftrek. Daar is ook geen potje voor.

Waar het om gaat is dat je 21% btw terugkrijgt die je eigenlijk niet terug zou moeten krijgen omdat je nou eenmaal een particulier bent. Je krijgt dat dus als een vorm van subsidie. En het is goedkoop voor de overheid want die hoeft geen potje te maken.

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 8:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Er wordt een belastingtechnisch foefje uitgehaald: Omdat een particulier stroom aan het net levert wordt hij als ondernemer gezien. Als ondernemer kun je de voorbelasting aftrekken en zo krijg de particulier de btw terug.

Er wordt helemaal geen foefje uitgehaald: iedere ondernemer kan BTW terugvragen. En zodra jij iets levert tegen kosten ben je ook gewoon ondernemer.

Quote:
Dat hoeft helemaal niet. De zakelijke subsidie voor zonnepanelen bestaat uit een extra investeringsaftrek. Daar is ook geen potje voor.

Geen idee waar je het over hebt nu.

Quote:
Waar het om gaat is dat je 21% btw terugkrijgt die je eigenlijk niet terug zou moeten krijgen omdat je nou eenmaal een particulier bent. Je krijgt dat dus als een vorm van subsidie.

Nee, jij noemt het subsidie. Als je nu een winkeltje begint en je koopt daar spullen voor, dan betaal je daar BTW over die je gewoon kunt terugvragen van de belastingdienst. Startersaftrek.

Quote:
En het is goedkoop voor de overheid want die hoeft geen potje te maken.

Ik heb nu toch vrij duidelijk uitgelegd waarom het geen subsidie is hoor. Dat jij er een probleem mee hebt dat startende ondernemers BTW terug kunnen vragen vind ik een heel andere discussie. 't Is in ieder geval geen subsidie.

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 8:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Fileman schreef:
Vrijgesteld, 0% en achteraf BTW terug kunnen vragen zijn juridisch gezien niet hetzelfde.

Klopt, maar defacto wel: je betaalt geen BTW.

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 13:42 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Dat is niet waar. In geval van vrijgestelde goederen en diensten zit altijd de BTW in de prijs inbegrepen die geheven werd over de halffabricaten, grondstoffen of diensten die tot het eindproduct hebben geleid. De voorbelasting kan immers niet afgetrokken worden wanneer goederen of diensten vrijgesteld zijn. Het tarief van 0% geldt alleen voor export zodat goederen en diensten vrij van BTW de grens overgaan.

Voor de zonnepanelen geldt bij binnenlandse verkoop geen vrijstelling en ook geen exporttarief. Dus als je de BTW terug hebt gekregen dan is er sprake van een subsidie.
BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 15:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Fileman schreef:
Dus als je de BTW terug hebt gekregen dan is er sprake van een subsidie.

Ik heb geen zin om de discussie opnieuw te doen, zie openingsbericht.

Misschien volstaat het om te vragen: hoe groot is die subsidiepot dan?

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 18:11 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

In jouw openingsbericht gebruik je 0% btw en vrijgesteld van btw door elkaar. Terwijl dit voor de Omzetbelasting twee verschillende categorieën zijn. Verder hebben beide niets met zonnepanelen van doen.
BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 19:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Fileman schreef:
In jouw openingsbericht gebruik je 0% btw en vrijgesteld van btw door elkaar. Terwijl dit voor de Omzetbelasting twee verschillende categorieën zijn. Verder hebben beide niets met zonnepanelen van doen.

Juist! En dat klopt niet.

Cliff schreef:
Er wordt helemaal geen foefje uitgehaald: iedere ondernemer kan BTW terugvragen. En zodra jij iets levert tegen kosten ben je ook gewoon ondernemer.

De crux zit 'm er nou net in dat je helemaal geen ondernemer bent omdat je zonnepanelen hebt. De overheid maakt je met dit foefje ondernemer om het je mogelijk te maken dat je de btw terug kunt vragen.

Quote:
Geen idee waar je het over hebt nu.

Waar ik het over heb? Over subsidie zonder dat er een potje is. Google maar eens op bedrijven+subsidie+zonnepanelen. Daar kun je het vinden dat bedrijven een grotere investeringsaftrek kunnen doen.
Wat je ook vindt als je even googelt zijn tientallen hits die allemaal in de opening het woord "subsidie" hebben staan. En in de teksten komt dat woord zeer regelmatig terug. Iedereen noemt het gewoon subsidie, behalve jij.
De overheid hoeft geen potje aan te leggen; bij de extra investeringsaftrek betaalt het bedrijf minder belasting en bij particulieren geeft de overheid de btw, die de particulier aan het installatiebedrijf betaald heeft, terug aan de particulier.

Quote:
Nee, jij noemt het subsidie. Als je nu een winkeltje begint en je koopt daar spullen voor, dan betaal je daar btw over die je gewoon kunt terugvragen van de belastingdienst. Startersaftrek.

Ik noem het subsidie omdat het dat gewoon is. En startersaftrek heeft niks met btw te maken, het is een verhoging van de zelfstandigenaftrek.
Btw aftrekken is in feite alleen voor ondernemers die uiteindelijk wel btw betalen (minus de btw van de inkoop). Zo werkt een onderneming namelijk, die verdient geld en op in geld zit btw die aan de overheid afgedragen moet worden.
Voor iemand die te weinig omzet heeft bestaat de KOR, waarbij de niet af te dragen btw wel als inkomen geteld moet worden.
En vanaf januari is er zelfs een regeling dat bepaalde kleine ondernemers geen btw aangifte meer hoeven te doen. In ruil daarvoor mogen ze wel geen btw aftrekken en ook geen btw berekenen.
Dit alles heeft echter niks met zonnepanelen te maken. In het geval van zonnepanelen wordt van particulieren (klein)ondernemers gemaakt om zo die 21% btw terug te kunnen geven.

Quote:
Ik heb nu toch vrij duidelijk uitgelegd waarom het geen subsidie is hoor.

Nee, dat heb je niet, Jij hebt er problemen mee om in te zien dat het in feite gewoon subsidie is.

Quote:
Dat jij er een probleem mee hebt dat startende ondernemers btw terug kunnen vragen vind ik een heel andere discussie. 't Is in ieder geval geen subsidie.

Niet alleen startende ondernemers kunnen btw aftrekken, dat heb ik hierboven, en enkele keren elders op dit forum, al meerdere keren uitgelegd.

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 19:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Fileman schreef:

Mooi.

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2020 19:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
De crux zit 'm er nou net in dat je helemaal geen ondernemer bent omdat je zonnepanelen hebt. De overheid maakt je met dit foefje ondernemer om het je mogelijk te maken dat je de btw terug kunt vragen.

Waarom ben ik geen ondernemer Tedje? Ik lever energie terug aan het stroomnet en krijg daar een prijs voor per Kwh.

Stel dat ik benzine maak en dit verkoop aan automobilisten (of de Shell desnoods). Ik ben wel degelijk een ondernemer. Sterker nog: ik was verplicht mij in te schrijven bij de KvK op het moment dat ik zonnepanelen nam.

Quote:
Google maar eens op b...

Onvoldoende. Bronnen dien je zelf te leveren. Zelfs op het VO wordt dit niet geaccepteerd.

Quote:
Ik noem het subsidie omdat het dat gewoon is.

Nope, is het gewoon niet. Zie openingsbijdrage.

Quote:
En startersaftrek heeft niks met btw te maken, het is een verhoging van de zelfstandigenaftrek.

Hier heb je een punt, ik haalde de startersaftrek door elkaar met de KOR: Kleineondernemersregeling

Quote:
Dit alles heeft echter niks met zonnepanelen te maken. In het geval van zonnepanelen wordt van particulieren (klein)ondernemers gemaakt om zo die 21% btw terug te kunnen geven.

Maar zelfs als die regeling er niet zou zijn, zouden deze mensen onder de KOR vallen. Immers: ze wekken energie op en verkopen deze. Dat is de definitie van ondernemen.

Quote:
Nee, dat heb je niet, Jij hebt er problemen mee om in te zien dat het in feite gewoon subsidie is.

Nee, jij noemt iets subsidie wat geen subsidie is.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 9:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Waarom ben ik geen ondernemer Tedje? Ik lever energie terug aan het stroomnet en krijg daar een prijs voor per Kwh.

Omdat een ondernemer heel iets anders is. Heb jij een bedrijf omdat je zonnepanelen op je dak hebt liggen? Doe jij ieder kwartaal btw aangifte over de omzet ervan? Draag jij vervolgens btw af? Doe jij als ondernemer ieder jaar een belastingaangifte?
Quote:
Nope, is het gewoon niet. Zie openingsbijdrage.

Ja hallo! Die openingsbijdrage heb je zelf geschreven.

Quote:
Maar zelfs als die regeling er niet zou zijn, zouden deze mensen onder de KOR vallen. Immers: ze wekken energie op en verkopen deze. Dat is de definitie van ondernemen.

Het is een foefje, die mensen zijn geen echte ondernemers.

Quote:
Nee, jij noemt iets subsidie wat geen subsidie is.

Nee hoor, jij bent de enige die zegt dat het geen subsidie is.

Quote:
Onvoldoende. Bronnen dien je zelf te leveren. Zelfs op het VO wordt dit niet geaccepteerd.

https://www.google.nl/search?source=hp&ei=GcceXsCVCIjOwAKtorj4CQ&q=subsidie+zonnepanelen&oq=subsidie+zonne&gs_l=psy-ab.1.0.0i131j0l9.2074.4749..6413...0.0..0.151.656.14j1......0....1..gws-wiz.....0.FUzG1Dh3WfU

Klik op de bovenstaande link. IEDEREEN heeft het daar over subsidie. En toch blijf jij roepen dat het geen subsidie is.
Ik snap niet waarom jij je zo druk maakt. Het is toch prima dat je subsidie krijgt? Dat scheelt jou toch geld?

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 20:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Omdat een ondernemer heel iets anders is.

Waarom? Ik maak en verkoop stroom. Dat maakt mij ondernemer.

Quote:
Heb jij een bedrijf omdat je zonnepanelen op je dak hebt liggen?

Elektriciteit terugleveren: u bent btw-ondernemer
    Als uw zonnepanelen meer elektriciteit produceren dan u op dat moment gebruikt, leveren de panelen het overschot terug aan het elektriciteitsnet. U krijgt hiervoor van uw energiebedrijf een vergoeding. Meestal verrekent uw energiebedrijf de stroom die u teruglevert met de stroom die het energiebedrijf aan u levert. Dit heet salderen.

U bent ondernemer voor de btw als u regelmatig en tegen een vergoeding goederen of diensten levert. Als u met uw zonnepanelen elektriciteit teruglevert, bent u dus ondernemer voor de btw. Om de btw over uw zonnepanelen terug te vragen, moet u zich bij de Belastingdienst aanmelden. De Belastingdienst registreert u dan als eenmanszaak.

https://ondernemersplein.kvk.nl/zonnepanelen-op-uw-woning-btw-terugvragen-als-particulier/

Nog vragen?

Quote:
Het is een foefje, die mensen zijn geen echte ondernemers.

Het zijn ondernemers in de zin van de wet. Ze produceren een goed (elektriciteit) en verkopen deze, een betere definitie van een ondernemer kun je niet maken.

Jij ziet ze niet als ondernemers. En daarin sta je overigens niet alleen, het is nu een vrij grijs gebied. De belastingdienst staat het oogluikend toe net als de ondernemers die op Marktplaats hun goederen aanbieden. Zie ook: https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/1604691/marktplaats-deelt-informatie-met-fiscus

Maar feitelijk zijn het ondernemers. Misschien wel belastingontduikende ondernemers.

Quote:
Nee hoor, jij bent de enige die zegt dat het geen subsidie is.

Nee hoor, jij bent de enige die zegt dat het subsidie is. Ik geef vrij duidelijk aan waarom het geen subsidie is, jij geeft niet aan waarom het wél subsidie zou zijn.

Quote:
https://www.google.nl/search?source=hp&ei=GcceXsCVCIjOwAKtorj4CQ&q=subsidie+zonnepanelen&oq=subsidie+zonne&gs_l=psy-ab.1.0.0i131j0l9.2074.4749..6413...0.0..0.151.656.14j1......0....1..gws-wiz.....0.FUzG1Dh3WfU

Haha ja, heb je die links gezien ook? Direct bij je eerste link van de consumentenbond staat notabene letterlijk: Voor zonnepanelen is er geen landelijke aankoopsubsidie. Laughing

Je volgende hit is deze: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/zonnepanelen-kopen/subsidie-zonnepanelen/ en zegt: Er is géén landelijke subsidie meer voor het kopen van zonnepanelen.

Zo kan ik ook aan mijn Googlehits komen: https://www.google.com/search?q=de+aarde+is+plat&oq=de+aarde+is+plat&aqs=chrome..69i57j0.1618j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Quote:
Ik snap niet waarom jij je zo druk maakt.

Ik maak me niet druk, ik hou het gewoon feitelijk. Jij zit weer in de gordijnen hier en loopt met onzinnige Google searches te gooien. Als ik op Google zoek naar groene naakte aliens vind ik nog een hoop hits... dit zijn gewoon grappige argumenten van je waar ik graag even op reageer. Zeker omdat ik met regelmaat het idee heb dat bij jou het stoom uit je oren komt en terwijl je de toetsen van je toetsenboord ongeveer door je bureautafel heen duwt tik 'waarom maar je je zo druk'...

Dat vind ik grappig Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2020 20:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Van één van Tedjes links in de Google zoekopdracht 'zonnepanelen' en 'subsidie':

Subsidie zonnepanelen
Er is géén landelijke subsidie meer voor het kopen van zonnepanelen. Er zijn nog wel een paar gemeenten die hiervoor subsidie geven. In de Energiesubsidiewijzer kun je checken of jouw gemeente subsidie geeft.

Er zijn wel een paar andere regelingen die zonnepanelen aantrekkelijk maken.

Je kunt de btw op de aankoopprijs en installatie terugvragen.
En je krijgt een goed tarief voor de stroom die je aan het net levert. Dit is salderingsregeling. Die regeling wordt vanaf 2023 geleidelijk afgebouwd.

Zonnepanelen zijn al zo winstgevend dat geen subsidie meer nodig is. Milieu Centraal berekende dat het geld dat je in zonnepanelen steekt net zo veel oplevert als een rente van 6 procent op een spaarrekening. Als je de btw-teruggave meetelt, is dat zelfs 7 procent.

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/zonnepanelen-kopen/subsidie-zonnepanelen/

BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2020 9:16 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Van één van Tedjes links in de Google zoekopdracht 'zonnepanelen' en 'subsidie':

Wel even goed lezen. Er is geen subsidie meer uit een potje.

Cliff schreef:
Ik maak me niet druk,..

O nee? Jij maakt je niet druk? Elders in een topic maak in een terloopse opmerking over subsidie op "nieuwe" energie en jij maakt er een drama van en zit te mierenneuken over het woordje "subsidie". Je opent er zelfs een extra (dit) topic over.

BerichtGeplaatst: Za Jan 18, 2020 19:11 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Cliff schreef:

0% BTW
Op dit moment is het nog zo dat er op zonnepanelen geen BTW zit. Dat is een financieel voordeel en misschien komt daar het misverstand vandaan, maar dit is geen subsidie. Er zijn namelijk heel veel producten en diensten in Nederland waarop geen BTW geheven wordt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstellingen

Zonnepanelen staan er niet tussen en voor 0% BTW moet je hieronder kijken:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/goederen_0_btw/

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_met_0_btw/diensten_met_0_btw
BerichtGeplaatst: Zo Jan 19, 2020 0:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:

Kom op... je verwijst naar een zoektocht in Google op de woorden 'subsidie' en 'zonnepanelen' als bewijs dat er subsidie op zit. Vervolgens lees je in alle hits dat er GEEN subsidie op zit (want ja, dat zijn ook hits op die woorden).

't Is nu echt zo klaar als een klontje hoor...

BerichtGeplaatst: Zo Jan 19, 2020 1:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Fileman schreef:
Zonnepanelen staan er niet tussen en voor 0% BTW moet je hieronder kijken:

Ik zei al dat het defacto geen verschil maakt. Zie website belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/eigenaren-van-zonnepanelen/zonnepanelen-kopen-2020-of-later/particulier-btw-over-zonnepanelen-terugvragen

Ook leuk voor Tedje, wat staat er bij stap 1 Tedje? Laughing

BerichtGeplaatst: Zo Jan 19, 2020 17:09 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:

Kom op... je verwijst naar een zoektocht in Google op de woorden 'subsidie' en 'zonnepanelen' als bewijs dat er subsidie op zit. Vervolgens lees je in alle hits dat er GEEN subsidie op zit (want ja, dat zijn ook hits op die woorden).

't Is nu echt zo klaar als een klontje hoor...

Huh? Er staat nergens "subsidie"? Het staat overal!

https://www.google.nl/search?source=hp&ei=H3okXp2nFYGSkwXD5q-gBg&q=zonnepanelen+subsidie&oq=zonnepanelen+subsidie&gs_l=psy-ab.3..0l10.1539.5197..6127...0.0..0.48.890.21......0....1..gws-wiz.......0i131.Yh2p-AC7GEQ&ved=0ahUKEwjdssPDgZDnAhUByaQKHUPzC2QQ4dUDCAY&uact=5

Ik vroeg niet voor niks waarom iedereen het over subsidie heeft als het geen subsidie is.
Het is gewoon subsidie, of het nu de btw is die je terug krijgt of een soortgelijkbedrag dat anders heet.
Want wat is subsidie eigenlijk? Subsidie is een door de overheid mogelijk gemaakte bijdrage om jou te stimuleren iets, dat de overheid wil, te doen.

En nog even over bedrijven. Die kunnen een extra investeringsaftrek doen. Dat is ook subsidie. Alleen de btw laten aftrekken werkt daar niet als subsidie omdat bedrijven btw altijd al af kunnen trekken.

Quote:
Ook leuk voor Tedje, wat staat er bij stap 1 Tedje?

Exact! Hier zie je al dat het geen echte onderneming is en dat die btw-teruggave een vorm van subsidie is.

Mijn vraag nogmaals: Heb jij alleen maar een bedrijf omdat je zonnepanelen op je dak hebt liggen? Doe jij ieder kwartaal btw aangifte over de omzet van jouw bedrijf? Draag je vervolgens btw af? Doe jij als ondernemer ieder jaar een belastingaangifte? Kun je bij die aangifte dan een extra investeringsaftrek doen?

En nogmaals, het maakt mij niet uit of er subsidie op zit. Ik zeg alleen dat het subsidie is en dat het ondernemerschap een constructie is om een subsidie te geven waarvoor geen potje nodig is.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 6:03 Plaats reactie Reageer met quote
Liz

Wat ik begrijp uit deze discussie?

De een spreekt over het begrip ondernemer in de meest uitgebreide (conventionele) zin van het woord.
De ander spreekt over de constructie dat je ondernemer genoemd wordt omdat je alleen dan de b.t.w. kunt terugvragen, dus in de meest enge zin van het woord.

De een spreekt over subsidie in de ruime zin van financieel voordeel krijgen bij het doen van een bepaalde investering.
De ander definieert nauwgezet het begrip subsidie als financieel voordeel kunnen behalen bij het doen van een bepaalde investering uit een pot geld, die daarvoor speciaal uit belastinggelden ter beschikking is gesteld en die op kan raken.

Verder begrijp ik uit deze discussie hoe vertroebelend het ego kan werken op heel eenvoudig te trekken conclusies. Wink
BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 7:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Huh? Er staat nergens "subsidie"? Het staat overal!

Maak het nou niet erger dan het is Tedje. Als er op de website staat 'er zit geen subsidie op zonnepanelen' dan komt dat in de resultatenlijst van jouw zoekopdracht. Hierboven gaf ik al enkele voorbeelden, maar zelfs de allerleerste hit (consumentenbond) geeft het letterlijk aan.

Wacht... je wilt het toch niet zien, ik doe er wel een screenshotje bij:

Zie je het nu?

Quote:
Het is gewoon subsidie, of het nu de btw is die je terug krijgt of een soortgelijkbedrag dat anders heet.

Ehm... BTW terugkrijgen is geen subsidie hè. Je bent nu echt stampend als een kind je gelijk aan het halen. En weer aan het herhalen, zoals altijd.

Quote:
Subsidie is een door de overheid mogelijk gemaakte bijdrage om jou te stimuleren iets, dat de overheid wil, te doen.

Dus... alle BTW tarieven van 0% en 9% zijn subsidies van de overheid? Wel consequent blijven nu hè?

Quote:
Exact! Hier zie je al dat het geen echte onderneming is en dat die btw-teruggave een vorm van subsidie is.

Leugen. Ik citeer het wel even voor je:

Stap 1: U meldt zich aan als ondernemer voor de btw
U vraagt zich misschien af waarom u zich moet aanmelden als ondernemer terwijl u alleen maar het btw-bedrag van de zonnepanelen terug wilt vragen. Dat zit als volgt: alleen ondernemers kunnen btw terugvragen. U moet zich daarom aanmelden als ondernemer. U bent ook ondernemer, omdat uw zonnepanelen stroom voor u opwekken. Een deel van die stroom gebruikt u niet. Die stroom levert u terug aan de energiemaatschappij. Daarvoor krijgt u dan een vergoeding. En daarmee bent u ondernemer voor de btw.

Quote:
Mijn vraag nogmaals: Heb jij alleen maar een bedrijf omdat je zonnepanelen op je dak hebt liggen? Doe jij ieder kwartaal btw aangifte over de omzet van jouw bedrijf? Draag je vervolgens btw af? Doe jij als ondernemer ieder jaar een belastingaangifte? Kun je bij die aangifte dan een extra investeringsaftrek doen?

De antwoorden op je vragen staan op de site van de belastingdienst waar bovenstaande quote vandaan komt. Je leest dus gewoon niet.

Quote:
En nogmaals, het maakt mij niet uit of er subsidie op zit. Ik zeg alleen dat het subsidie is en dat het ondernemerschap een constructie is om een subsidie te geven waarvoor geen potje nodig is.

Je stelt eerst Dat het geen ondernemerschap is, zowel de Belastingdienst als ik geven aan waarom het wel zo is. Jij hebt er geen weerwoord op maar herhaalt gewoon dat het geen ondernemerschap is.
Je stelt dat het subsidie is. Ik geef je diverse links waaruit blijkt dat het geen subsidie is. Ook hier ga je niet inhoudelijk op in maar herhaalt gewoon dat het subsidie is.

Hier is wat ik niet snap: als je als overheid GEEN belasting heft op iets, dan is dat GEEN subsidie. Stel dat men in Nederland geen inkomstenbelasting of omzetbelasting betaalt. Zijn we dan allemaal gesubsidieerd? Nee.

Er zijn vrij simpele stelregels om te zien wat wel en geen subsidie is:
1. Subsidie is overheidsgeld wat betaald wordt vanuit de belastingen. Het is nagenoeg altijd een vast bedrag.
2. Het niet heffen van belasting ergens op is geen subsidie (de spulletjes op een luchthaven die tax-free zijn zijn niet gesubsidieerd)
3. Het (deels) kunnen verrekenen van belasting (BTW teruggave, hypotheekaftrek, etc.) is geen subsidie
4. Het verlaagde BTW tarief op voedingswaren is geen subsidie
...

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 8:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Op zonnepanelen zit formeel geen subsidie, het is verpakt in een ander jasje en wordt BTW-teruggave genoemd. Een administratief trucje.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 8:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Dat maakt mij ondernemer.

Dat klopt slechts ten dele. Lees hier een bericht met daarin de uitspraak van Europese Hof van Justitie.

Onderstaande is interessant om door te lezen:

https://ondernemersplein.kvk.nl/wanneer-bent-u-ondernemer/
BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 11:00 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliox schreef:
Op zonnepanelen zit formeel geen subsidie, het is verpakt in een ander jasje en wordt BTW-teruggave genoemd. Een administratief trucje.

Precies!

Cliff schreef:

Klopt, er is geen subsidieregeling meer uit een subsidiepotje. De subsidie is nu de btw die de particulier terugkrijgt.

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:
De antwoorden op je vragen staan op de site van de belastingdienst waar bovenstaande quote vandaan komt. Je leest dus gewoon niet.

Ik lees juist wel! Ik lees het en begrijp de administratieve truc die toegepast wordt. Jij leest slecht, want jij begrijpt duidelijk niet dat het gewoon een administratieve truc is.

Geef eens antwoorden op mijn vragen. Vertel me bijvoorbeeld eens hoe jij de extra investeringsaftrek toepast bij jouw jaarlijkse belastingaangifte als ondernemer.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Ma Jan 20, 2020 11:10, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 11:02 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Zaak dus een niet-slimme electriciteitsmeter te hebben die direct aan het net teruglevert of naar een accu wordt doorgetapt en derden niet slimmer maakt. Hoe lang kan dit nog? Straks zonnepanelen met een verplichte black box? Want vergroening moet tenslotte ook vooral belastinggeld blijven opleveren. Het is om kotsziek te worden van deze roverheid.

Laatst aangepast door Loetje op Ma Jan 20, 2020 14:53, in totaal 1 keer bewerkt

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu