Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Waarom er op zonnepanelen geen subsidie zit Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Feb 02, 2020 11:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Niet ieder administratief trucje, deze echter wel. Ben het dan ook volledig eens met Tedje dat eigenaren van zonnepanelen geen echte ondernemers zijn. Maar goed, ik neem aan dat er geen appetijt is om die discussie dun over te doen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Feb 02, 2020 12:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Het is niet de discussie of het echte ondernemers zijn. Het is de discussie of belastingteruggaaf subsidie is.

Ik vind het best als je stelt dat het subsidie is, maar de vraag 'waarom' is niet duidelijk beantwoord. Zowel Tedje als jij kunnen niet aangeven waarom belastingaftrek X een subsidie is en belastingaftrek Y geen subsidie.

Daar stokt dus de discussie. Er is geen duidelijke definitie. Conclusie is dan: je noemt het discussie, prima, maar dat maakt het geen subsidie.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 02, 2020 17:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Real schreef:
Iedere onderneming plus die paar miljoen zzp-ers in Nederland ontvangen dus subsidie.

Nee hoor. Verdiep je er eens in wat fiscaal gezien een ondernemer is.

Cliox schreef:
Wat ik niet goed begrijp is waarom er discussie is over of het geld dat je krijgt subsidie is of niet, het verandert namelijk niets aan het feit dat particulieren geld terugkrijgen. Dat het een administratief trucje is, is een no-brainer. Dat ontkennen is de olifant in de kamer niet willen zien.

Dat vind ik ook. Ik heb al een paar keer gevraagd wat er zo erg is aan het ontvangen van subsidie op zonnepanelen.

Cliff schreef:
Het is niet de discussie of het echte ondernemers zijn. Het is de discussie of belastingteruggaaf subsidie is.

Ik heb al minstens 5x uitgelegd dat een echte ondernemer de btw van zijn inkoop altijd als voorbelasting af mag trekken. Met btw-aftrek schiet een echte ondernemer financieel dus niks op. Als subsidie mag hij daarom een extra investeringsaftrek doen.

De subsidie voor een ondernemer is de extra investeringsaftrek die hij mag doen.
De subsidie voor een particulier is de is btw die hij terug mag vragen.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 03, 2020 14:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
De subsidie voor een ondernemer is de extra investeringsaftrek die hij mag doen.
De subsidie voor een particulier is de is btw die hij terug mag vragen.

Prima, mag jij vinden.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 03, 2020 15:42 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je hebt het anders 4 pagina's keihard tegengesproken.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 03, 2020 16:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Niet dat jij het mag vinden. Dat maakt het geen feit namelijk.

BerichtGeplaatst: Di Feb 04, 2020 9:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik hou ermee op Cliff. Ik vermoed dat het Zeeuwse stijfkoppigheid is die de feiten niet onder ogen wil zien.

Zolang jij het onderstaande niet kunt ontzenuwen en mij niet kunt verklaren waarom een ondernemer een andere aftrek heeft dan een particulier blijft het gewoon staan.
De subsidie voor een particulier is de btw die hij terug mag vragen.

En zolang jij niet kunt verklaren waarom deze regeling er is blijft het gewoon subsidie, waarbij ik het nog steeds een vreemde zaak vindt dat jij het schijnbaar een groot probleem vindt dat er subsidie op zonnepanelen zit.

BerichtGeplaatst: Di Feb 04, 2020 16:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
En zolang jij niet kunt verklaren waarom deze regeling er is blijft het gewoon subsidie

Zolang jij niet kunt verklaren waarom belastingaftrek A (bij particulieren) wel subsidie is en belastingaftrek B (bij particulieren) geen subsidie is vind ik je argumentatie ronduit erg zwak.

Quote:
waarbij ik het nog steeds een vreemde zaak vindt dat jij het schijnbaar een groot probleem vindt dat er subsidie op zonnepanelen zit.

Waarom nou steeds naar mij als persoon? Het gaat om een algemene regel.

Maar goed, als er één ding storend is dan is het jouw zwartkijkerij. Misschien dat ik daarop ageer.

'Het was niks, werd niks en zal nooit iets worden.' -Tedje van Es.

Je laat dit levensmotto werkelijk op alles los. Iedere technologische innovatie, iedere politieke partij, iedere poging van mensen die hun kop boven het maaiveld uitsteken om maar iets te willen veranderen.

Elektrische auto? 'Het was niks, werd niks en zal nooit iets worden.' -Tedje van Es.
Zonnepanelen? 'Het was niks, werd niks en zal nooit iets worden.' -Tedje van Es.
Warmtepomp? 'Het was niks, werd niks en zal nooit iets worden.' -Tedje van Es.
Politieke partij A t/m Z? 'Het was niks, werd niks en zal nooit iets worden.' -Tedje van Es.
Naar de stembus gaan? 'Het was niks, werd niks en zal nooit iets worden.' -Tedje van Es.
Brexit? 'Het was niks, werd niks en zal nooit iets worden.' -Tedje van Es.
Etc? 'Het was niks, werd niks en zal nooit iets worden.' -Tedje van Es.

Het is die zwartkijkerij waar ik een beetje moe van word. Stak je maar zoveel energie in positieve zaken als het afzeiken van initiatieven van mensen die wél iets proberen te veranderen....

Dan heb ik toch liever de Zeeuwse stijfkoppigheid dan de waterval aan Limburgse azijn...

BerichtGeplaatst: Wo Feb 05, 2020 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
Maar goed, als er één ding storend is dan is het jouw zwartkijkerij. Misschien dat ik daarop ageer.

Niet zo spartelen, Cliff. Je verliest de discussie en haalt er nu van alles bij dat helemaal niet ter zake doet.
Wat ik van de politiek vind staat geheel los van het vraagstuk of het teruggeven van de btw aan particulieren een vorm van subsidie is.

En negatief? Ik heb al minstens 6 keer laten weten dat ik geen enkel probleem heb met deze subsidie op van zonnepanelen.

Quote:
Zolang jij niet kunt verklaren waarom belastingaftrek A (bij particulieren) wel subsidie is en belastingaftrek B (bij particulieren) geen subsidie is vind ik je argumentatie ronduit erg zwak.

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Je noemt 2 keer particulieren.

Voor de 7e keer:
Een particulier krijgt subsidie door hem de btw terug te geven. Dit is echter alleen mogelijk als die particulier d.m.v. een constructie door de fiscus tot ondernemer verklaard kan worden.
Een echte ondernemer krijgt ALTIJD al de btw van zijn investering terug, dus wint een ondernemer hier niks mee. Om die ondernemer toch een subsidie te geven mag die ondernemer daarom een extra investeringsaftrek doen.
Waarom denk jij dat een particulier, die ondernemer is gemaakt, alleen de btw terug en geen investeringsaftrek mag doen?
Als jij het verschil niet snapt dan weet ik het ook niet meer.
Beter kan ik het niet uitleggen. Misschien kan iemand anders het beter uitleggen.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 05, 2020 13:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Je noemt 2 keer particulieren.

Je snapt inderdaad niet wat ik bedoel.

Je blijft maar praten over 'ondernemers'. Daar gaat het mijns inziens helemaal niet meer om. Het is sowieso belachelijk dat je in Nederland twee soorten ondernemers hebt, één voor de KvK en één voor de belastingdienst. En die worden het samen dus niet eens over dezelfde definitie.

Dus laten we dat even vergeten. Laten we het alleen hebben over particulieren. En dan blijft dit gewoon staan: Zolang jij niet kunt verklaren waarom belastingaftrek A (bij particulieren) wel subsidie is en belastingaftrek B (bij particulieren) geen subsidie is vind ik je argumentatie ronduit erg zwak.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 05, 2020 13:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Essent noemt het ook gewoon subsidie.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Feb 05, 2020 14:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je leest weer niet goed. BTW terug noemen ze geen subsidie, ze geven aan dat er eventueel subsidie is via de gemeente Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Feb 05, 2020 15:01 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ach hou toch op Cliff, je bent helemaal vastgepraat.

In de link van Cliox staat bovenaan het hoofdstuk in vette letters Subsidie zonnepanelen 2020
De alinea besluit met: We zetten de belangrijkste regelingen op een rij.

Vervolgens worden 1. Energiebespaarlening, 2. Btw op zonnepanelen terugvragen en 3. Subsidie zonnepanelen via de gemeente één voor één uitgelegd.

Het valt dus allemaal onder de rubriek subsidie.

Quote:
Je snapt inderdaad niet wat ik bedoel.

Dan leg het eens uit! Je praat namelijk wartaal. En dat komt waarschijnlijk omdat jij niet begrijpt dat een particulier, die tot ondernemer gemaakt is, om hem zo de btw als subsidie terug te kunnen geven, een andere ondernemer is dan de ECHTE ondernemer die voor zijn bedrijf zonnepanelen plaatst.

Quote:
Het is sowieso belachelijk dat je in Nederland twee soorten ondernemers hebt, één voor de KvK en één voor de belastingdienst.

We zeggen toch al de hele tijd dat het een geconstrueerd ondernemerschap is?!

Quote:

Dat kan ik wel. Heel goed zelfs en ik heb dat al 6 keer gedaan, maar jij snapt het gewoon niet. En dat komt, denk ik, omdat jij niet goed begrijpt wat btw is en hoe omzetbelasting (btw) fiscaal werkt.

BerichtGeplaatst: Do Feb 06, 2020 2:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
In de link van Cliox staat bovenaan het hoofdstuk in vette letters Subsidie zonnepanelen 2020
De alinea besluit met: We zetten de belangrijkste regelingen op een rij.

Vervolgens worden 1. Energiebespaarlening, 2. Btw op zonnepanelen terugvragen en 3. Subsidie zonnepanelen via de gemeente één voor één uitgelegd.

Het valt dus allemaal onder de rubriek subsidie.

Ik lees toch nadrukkelijk: We zetten de belangrijkste regelingen op een rij.

Ik lees nadrukkelijk niet: We zetten de belangrijkste subsidies op een rij.

Moeten we nu echt een tekst van 'Essent' gaan analyseren?

Quote:
Dan leg het eens uit! Je praat namelijk wartaal. En dat komt waarschijnlijk omdat jij niet begrijpt dat een particulier, die tot ondernemer gemaakt is, om hem zo de btw als subsidie terug te kunnen geven, een andere ondernemer is dan de ECHTE ondernemer die voor zijn bedrijf zonnepanelen plaatst.

Zucht. Stop nou eens met dat gemekker over ondernemers. Je geeft toch zelf aan dat zonnepaneelhouders volgens jou geen ondernemers zijn maar particulieren? Prima, ga ik daar (for the sake of the argument) in mee. Stop dan ook met een vergelijk te trekken tussen ondernemers en particulieren, hou het bij een vergelijk tussen particulieren onderling.

Blijft dus staan: Zolang jij niet kunt verklaren waarom belastingaftrek A (bij particulieren) wel subsidie is en belastingaftrek B (bij particulieren) geen subsidie is vind ik je argumentatie ronduit erg zwak.

BerichtGeplaatst: Do Feb 06, 2020 10:53 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Ik lees nadrukkelijk niet: We zetten de belangrijkste subsidies op een rij.

Werkelijk lachwekkend hoe je hier een draai aan probeert te geven.

Het hoofdstuk heet SUBSIDIE, waarna de vormen van subsidie (1, 2 en 3) volgen.

Quote:
Moeten we nu echt een tekst van 'Essent' gaan analyseren?

Dat doe jij hoor! Wij niet!

Quote:
Zucht. Stop nou eens met dat gemekker over ondernemers.

Welk gemekker? Jij roept de hele tijd dat die particulieren echte ondernemers zijn. Wij zeggen juist dat het geen echte ondernemers zijn en daarvoor dragen wij argumenten aan zoals de fiscale definitie van een echte ondernemer en de subsidieregeling die er voor echte ondernemers bestaat en die heel anders is dan de regeling voor particulieren die, vanwege de aanschaf van zonnepanelen, tot ondernemer gepromoveerd zijn.

Quote:
Blijft dus staan: Zolang jij niet kunt verklaren waarom belastingaftrek A (bij particulieren) wel subsidie is en belastingaftrek B (bij particulieren) geen subsidie is vind ik je argumentatie ronduit erg zwak.

Hieruit blijkt alleen maar dat je niks van btw snapt en niks van de uitleg die al 5 keer is gegeven. Ga je eens verdiepen in het doel en de werking van de belasting toegevoegde waarde. Misschien dat je het dan snapt.

BerichtGeplaatst: Do Feb 06, 2020 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hier komen we niet uit. Je blijft maar over ondernemers praten.

Ik gooi het over een andere boeg. Laten we het juridisch bekijken. We pakken gewoon het wetboek erbij.

Algemene wet bestuursrecht

Artikel 4:21
    1. Onder subsidie wordt verstaan: de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.

2. Deze titel [subsidie] is niet van toepassing op aanspraken of verplichtingen die voortvloeien uit een wettelijk voorschrift inzake:

a. belastingen,

b. de heffing van een premie dan wel een premievervangende belasting ingevolge de Wet financiering sociale verzekeringen, of

c. de heffing van een inkomensafhankelijke bijdrage dan wel een bijdragevervangende belasting ingevolge de Zorgverzekeringswet.

3 Deze titel is niet van toepassing op de aanspraak op financiële middelen die wordt verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift dat uitsluitend voorziet in verstrekking aan rechtspersonen die krachtens publiekrecht zijn ingesteld.

4 Deze titel is van overeenkomstige toepassing op de bekostiging van het onderwijs en onderzoek.

Feitelijker kan ik het niet maken. Wat is de juridische basis voor subsidie?

1. Er moet een financieel middel door een bestuursorgaan verstrekt worden (art. 4:21 lid 1)
2. Subsidie is niet van toepassing op verplichtingen die voortkomen vanuit belastingen (art 4:21 lid 2a)

Passen we dit toe op BTW teruggave:

1. Is geen financieel middel wat door een bestuursorgaan verstrekt
2. Gaat wél over belastingen (namelijk BTW)

Er is maar één conclusie mogelijk: juridisch gezien is BTW teruggave geen subsidie.

Nog vragen?

Als je verder doorleest in de algemene wet bestuursrecht (artikel 4.2.2 e.v.) dan zie je ook heel duidelijk dat er sprake moet zijn van een subsidieplafond. Ook dat zul je niet vinden in de regelingen rond BTW teruggave

BerichtGeplaatst: Do Feb 06, 2020 13:05 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik geef het op. Sommige mensen zijn niet te helpen.

BerichtGeplaatst: Do Feb 06, 2020 13:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Omdat ik nu aantoon dat het wettelijk gezien geen subsidie is?

Tja.

BerichtGeplaatst: Do Feb 06, 2020 17:53 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Tedje van Es schreef:
Ik geef het op. Sommige mensen zijn niet te helpen.

Bedrijven die investeren en de BTW kunnen aftrekken, krijgen dus ook subsidie?

BerichtGeplaatst: Vr Feb 07, 2020 11:35 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Subsidie of BTW, lood om oud ijzer lijkt me.
Want:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1696329204/belastingaangifte-mogelijk-niet-meer-gratis

Betalen om het betalen.
OMG Shock

Wat ben ik blij dat mijn tijd er grotendeels opzit.

Veel sterkte voor de komende generatie(s).

BerichtGeplaatst: Vr Feb 07, 2020 16:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Omdat ik nu aantoon dat het wettelijk gezien geen subsidie is?

Tja.

Nee hoor. Ik heb je pagina's geleden al uitgelegd dat dit btw-trucje het grote voordeel voor de overheid heeft dat er geen subsidiepotje voor nodig is.
En nog steeds heb je me geen antwoord gegeven op mijn vraag waarom hebt jij het eigenlijk zo'n probleem vindt dat er op zonnepanelen subsidie zit.

Real schreef:
Bedrijven die investeren en de BTW kunnen aftrekken, krijgen dus ook subsidie?

Dat heb ik eerder al uitgelegd. Lees het maar na. En ik heb je eerder al eens gezegd dat jij je eens moet verdiepen in wat Belasting Toegevoegde Waarde precies is en wat daar voor een ondernemer allemaal bij komt kijken.
Dat advies geldt overigens ook voor Cliff; dan zullen jullie begrijpen dat de btw, die een particulier op zijn zonnepanelen terugkrijgt, heel iets anders is dan de btw die een ondernemer op zijn zonnepanelen terugkrijgt.

Op het gebied van btw maken jullie mij weinig wijs, ik hak al mijn hele beroepsmatige leven met btw, zowel nationaal als internationaal.

Maar ik geef het op, tegen zoveel onkundig geroep is geen kruid gewassen.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 07, 2020 17:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik heb hier toch exact uitgelegd waarom er nooit subsidie op belasting kan zitten. Nooit. En BTW is toch echt belasting.

Juridisch gezien, volgens de Algemene wet bestuursrecht is het onmogelijk om subsidie te krijgen op belastingheffing. Onmogelijk.

Je hebt daar ook geen weerwoord op, zoveel is duidelijk... en daarom blijf je maar over BTW en ondernemers praten. Wat totaal niets te maken heeft met de Algemene wet bestuursrecht. Niets.

BerichtGeplaatst: Za Feb 08, 2020 14:50 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Juridisch gezien, volgens de Algemene wet bestuursrecht is het onmogelijk om subsidie te krijgen op belastingheffing. Onmogelijk.

Wie beweert dat men subsidie op belastingheffing krijgt? Ik niet.

Quote:
Je hebt daar ook geen weerwoord op, zoveel is duidelijk... en daarom blijf je maar over BTW en ondernemers praten.

Lees even je eigen schrijfsels terug. Jij hebt de hele tijd bij hoog en bij laag volgehouden dat particulieren met zonnepanelen ondernemers zijn. Maar dat zijn ze niet; ze worden met een fiscaal trucje tot ondernemer gemaakt om hen zo de btw terug te kunnen geven. En dat verschilt nogal hoe btw bij echte ondernemers werkt.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 09, 2020 11:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Wie beweert dat men subsidie op belastingheffing krijgt? Ik niet.

HUH?

BTW = belastingheffing. Jij vindt de teruggave van BTW subsidie, dat loop je nu al 4 pagina's te beweren.

Ik heb keihard aangetoond dat je geen subsidie op belasting kunt krijgen. Juridisch onmogelijk. Ergo, BTW teruggave kán geen subsidie zijn.

Daar is ook geen zinnig argument tegenin te brengen, en dat doe je dan ook niet.

Quote:
Lees even je eigen schrijfsels terug. Jij hebt de hele tijd bij hoog en bij laag volgehouden dat particulieren met zonnepanelen ondernemers zijn.

Voor de belastingdienst zijn het ondernemers Tedje. Dat is feitelijk gewoon zo. Ik heb je de links gegeven. Jij vindt het geen ondernemers. Prima, mag je vinden.

Quote:
Maar dat zijn ze niet; ze worden met een fiscaal trucje tot ondernemer gemaakt om hen zo de btw terug te kunnen geven. En dat verschilt nogal hoe btw bij echte ondernemers werkt.

Nu zeg je het zelf: ze worden tot ondernemer gemaakt door de fiscus. Dan ga ik niet roepen dat het geen ondernemers zijn, dat laat ik graag aan jou over.

Maar wat mij betreft is dat punt al lang uitgediscussieerd. Ik heb daarna een nieuw punt ingebracht: de Algemene wet Bestuursrecht. En die is vrij helder: er is GEEN subsidie op belasting mogelijk.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 09, 2020 13:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Ik heb keihard aangetoond dat je geen subsidie op belasting kunt krijgen. Juridisch onmogelijk. Ergo, BTW teruggave kán geen subsidie zijn.

Vandaar de fiscale truc om van de particulier een "ondernemer".
Je kunt zoveel kletsen als je wilt, maar de btw, die particulieren terugkrijgen op hun zonnepanelen, is gewoon een vorm van subsidie.

En nou zeg me nou eens eindelijk waarom je al pagina's lang in de gordijnen zit omdat particulieren op zonnepalen subsidie krijgen? Wat is daar erg aan?
Het zit kennelijk zo hoog dat je er speciaal deze topic voor geopend hebt.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu