Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Waarom er op zonnepanelen geen subsidie zit Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Jan 23, 2020 12:25 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Fileman schreef:
Een belastingkorting is een vorm van subsidie. Het is een van instrumenten die de overheid ter beschikking staan om bepaalde groepen of bepaalde activiteiten te stimuleren of te ondersteunen. Dit is ook hier van toepassing in de discussie over zonnepanelen.

Het tarief van 0% heeft niets met dit onderwerp te maken. Het 0% tarief is een technisch tarief waardoor goederen vrij van Nederlandse BTW de grens over kunnen gaan.

Vrijgesteld van BTW heeft ook niets met dit onderwerp te maken. Bij vrijgestelde goederen en diensten bestaat ook geen recht op aftrek van voorbelasting. De voorbelasting maakt daardoor deel uit van de prijs van de vrijgestelde levering. Bijvoorbeeld onderwijs is vrijgesteld. Daardoor bestaat geen mogelijkheid om de BTW op ingekochte schoolmeubels terug te vragen.

Het verlaagde BTW tarief is ook een vorm van ondersteuning door de overheid. Bijvoorbeeld van mensen met een laag inkomen bij de aankoop van eerste levensbehoeften. Of soms tijdelijk om bepaalde beroepsgroepen te ondersteunen zoals kappers of schilders.

+1

BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 1:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Nou, jij snapt het niet. Dat lijkt me wel duidelijk.

Ik snap het prima. Als jij een koopwoning hebt, zit er 35% subsidie op je huis. Dat heet hypotheekrenteaftrek. Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 9:57 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat klopt niet. De hypotheekrenteaftrek is dik 100 jaar geleden uitgevonden om de onrechtvaardige ongelijkheid van de heffing van inkomstenbelasting op te heffen.
De subsidie zat op de premiewoningen, die tot in de 80er jaren van de vorige eeuw gebouwd werden. De achterliggende gedachte van deze subsidie (premie) was dat iedereen (dus ook lage inkomens) een huis zou moeten kunnen kopen.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 13:20 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Bijna iedereen in Nederland ontvangt wel een of meerdere subsidies.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 14:05 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Toch heb ik het idee dat ik netto betaler ben van subsidies.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 14:29 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Ik denk dat bijna iedereen met een betaalde baan een netto betaler is. Alleen mensen met een bijstandsuitkering zijn netto ontvangers en sommige grote bedrijven die gunstige afspraken hebben kunnen maken met de Belastingontvanger.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 15:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Dat klopt niet.

Nou, laten we eens kijken of je daar een casus van kan maken:

Quote:
De hypotheekrenteaftrek is dik 100 jaar geleden uitgevonden om de onrechtvaardige ongelijkheid van de heffing van inkomstenbelasting op te heffen.

Speelt de leeftijd van de regeling een rol om iets subsidie te noemen? Volgens mij niet.
Speelt onrechtvaardige ongelijkheid van de heffing van inkomstenbelasting een rol om iets subsidie te noemen? Volgens mij ook niet.

Beide argumenten lijken me dus niet kloppen.

Quote:
De subsidie zat op de premiewoningen, die tot in de 80er jaren van de vorige eeuw gebouwd werden. De achterliggende gedachte van deze subsidie (premie) was dat iedereen (dus ook lage inkomens) een huis zou moeten kunnen kopen.

Prima nutteloze informatie, maar even terug naar het punt: waarom is hypotheekrente-aftrek voor particulieren GEEN subsidie en BTW-aftrek voor particulieren WEL subsidie?

Ik hoor het graag.

Fileman schreef:
Bijna iedereen in Nederland ontvangt wel een of meerdere subsidies.

Als je een heel breed begrip van subsidie neemt lijkt dat zo te zijn ja.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2020 15:21 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Speelt de leeftijd van de regeling een rol om iets subsidie te noemen? Volgens mij niet.
Speelt onrechtvaardige ongelijkheid van de heffing van inkomstenbelasting een rol om iets subsidie te noemen? Volgens mij ook niet.

Beide argumenten lijken me dus niet kloppen.

Verdiep je eens in het ontstaan van de hypotheekrenteaftrek, voordat je er iets ongefundeerd over roept. Dan hoef ik niet alles zo uitgebreid uit te leggen.

Quote:
Prima nutteloze informatie, maar even terug naar het punt: waarom is hypotheekrente-aftrek voor particulieren GEEN subsidie en BTW-aftrek voor particulieren WEL subsidie?
Ik hoor het graag.

Nogmaals, verdiep je er eens in.
Hint: het heeft iets te maken met het naar inkomen betalen van inkomstenbelasting, iets dat dik 100 jaar geleden nog niet het geval was.

Wat ik zei over de premiewoningen, daar hoor ik je niet over. Dat was namelijk nou juist wel subsidie.
Waarom reageer je daar niet op? Omdat ik daar gelijk in heb, misschien?

BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 11:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Verdiep je eens in het ontstaan van de hypotheekrenteaftrek, voordat je er iets ongefundeerd over roept. Dan hoef ik niet alles zo uitgebreid uit te leggen.

Ontwijkend. Je geeft geen argumenten Tedje.

Quote:
Nogmaals, verdiep je er eens in. Hint: het heeft iets te maken met het naar inkomen betalen van inkomstenbelasting, iets dat dik 100 jaar geleden nog niet het geval was.

Ontwijkend. Je geeft geen argumenten Tedje.

Quote:
Wat ik zei over de premiewoningen, daar hoor ik je niet over.

Klopt, premiewoningen zijn door de overheid gesubsidieerd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Premiewoning

Maar waarom zou dat dan ineens maken dat hyptheekrenteaftrek geen subsidie is?

Als het allemaal zo simpel is moet je kunnen uitleggen waarom hypotheekrenteaftrek geen subsidie is en btw-aftrek wel.

Oh, en wat de hoogte van inkomens betreft: die voeg ik wel toe aan dit rijtje:

Speelt de hoogte van het inkomen van de ontvanger een rol om iets subsidie te noemen? Volgens mij ook niet.

Kom op Tedje, minder rookgordijnen!

BerichtGeplaatst: Za Jan 25, 2020 13:11 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

* ZUCHT!* Ik word een beetje moe van jou. Ik ontwijk helemaal niks, jij bent wild om je heen aan het slaan.
In plaats van al deze ongefundeerde zaken te roepen, had je je beter even in de hypotheekrenteaftrek kunnen verdiepen en zou je gezien hebben dat deze aftrek een gevolg was van de invoering van de inkomstenbelasting en dus geen subsidie is. Het is allemaal niet zo moeilijk te vinden hoor.

Speciaal voor jou:
Zo'n 100 jaar geleden werd belasting geheven, voornamelijk middels accijnzen, en dat betekende dat de minder draagkrachtigen voor hun levensbehoeften net zoveel belasting moesten betalen als de rijken.
Om die ongelijkheid af te schaffen werd de inkomstenbelasting in het leven geroepen werden mensen naar draagkracht belast.
Zo werden eigen woningen ook belast (het huurwaardeforfait), maar dat betekende dat daar dan wel de onkosten voor het verkrijgen van die woning (zoals de hypotheekrente) afgetrokken mochten worden. Het was (en is) dus geen subsidie.
Subsidie op koopwoningen kwam pas na WOII toen de premiewoning werd bedacht om het iedereen mogelijk te maken om een huis te bezitten.

Dus over rookgordijnen gesproken; die ben jij overal aan het verspreiden door allerlei zaken erbij te slepen die helemaal niet ter zake doen, zoals nu weer de hypotheekrenteaftrek.
Blijf gewoon bij de basis: jij bent geen echte ondernemer, jij bent een gekunstelde ondernemer, jij bent een particulier die vanwege de aanschaf van zonnepanelen door de belastingdienst tot ondernemer gemaakt werd, om zo de btw te kunnen krijgen. Deze teruggaaf dient ter stimulering van het aanschaffen van zonnepanelen en is dus een subsidie.

En nogmaals (voor de 4e keer): het maakt mij niet uit dat er subsidie op zonnepanelen zit, het gaat mij enkel om het functioneren van dit principe en het correct benoemen van zaken. Wat is toch jouw probleem dat men subsidie op zonnepanelen krijgt?

Wat een terloopse opmerking van mij al niet allemaal teweeg heeft gebracht....

BerichtGeplaatst: Zo Jan 26, 2020 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
* ZUCHT!* Ik word een beetje moe van jou. Ik ontwijk helemaal niks, jij bent wild om je heen aan het slaan.

Quote:
Blijf gewoon bij de basis: jij bent geen echte ondernemer, jij bent een gekunstelde ondernemer, jij bent een particulier die vanwege de aanschaf van zonnepanelen door de belastingdienst tot ondernemer gemaakt werd

Over wild om je heen slaan... ik heb al een aantal malen gezegd: het gaat niet om mij. Ik ben namelijk wél ondernemer. Waarom maak je het steeds persoonlijk? Het gaat om de algemenen regeling.

Quote:
Deze teruggaaf dient ter stimulering van het aanschaffen van zonnepanelen en is dus een subsidie.

Hypotheekrenteaftrek dient ter stimulering van het aanschaffen van een woning en is dus volgens jou ook een subsidie.

Prima hoor, maakt mij niet uit. Maar wel consequent blijven.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 27, 2020 8:54 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Over wild om je heen slaan... ik heb al een aantal malen gezegd: het gaat niet om mij. Ik ben namelijk wél ondernemer. Waarom maak je het steeds persoonlijk?

OK, jij bent een ondernemer en jouw onderneming heeft zonnepanelen geplaatst.
Zo goed?

Quote:
Het gaat om de algemenen regeling.

Ja en? De algemene regeling is ook een subsidie.

Quote:
Hypotheekrenteaftrek dient ter stimulering van het aanschaffen van een woning en is dus volgens jou ook een subsidie.

Onjuist! Lees je eigenlijk wel wat ik schreef?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 27, 2020 16:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Onjuist! Lees je eigenlijk wel wat ik schreef?

Ja, ik lees dat je argumenten onzinnig zijn. Je haalt er vanalles bij wat er totaal niet mee te maken heeft. Zo lieer je hypotheekrenteaftrek aan inkomstenbelasting en dat zou dan moeten bewijzen dat het daarom geen subsidie is.

Waarom niet? Zaken die aan inkomensbelasting gelieerd zijn kunnen geen subsidie zijn of wa?

BerichtGeplaatst: Di Jan 28, 2020 10:16 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je verkoopt grote onzin.

Hypotheekrenteaftrek is een aftrek die je mag doen omdat je eerder het voordeel van de eigen woning bij je belastbare inkomen hebt moeten tellen.
Zoiets geldt op fiscaal gebied wel voor meer zaken; als ondernemer mag je van de inkomsten de onkosten aftrekken die gemaakt zijn om dat inkomen te vergaren.

Verdiep je er eens in.

https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/10741/geschiedenis-van-de-hypotheekrenteaftrek.html

Geschiedenis van de hypotheekrenteaftrek
Niet meer dan een belastingtechnische maatregel

De hypotheekrenteaftrek was jarenlang een heilig huisje in de Nederlandse politiek. De regeling wordt vaak gezien als instrument om eigenwoningbezit te stimuleren. Maar dat was niet de reden waarom de aftrek ooit werd ingevoerd. De gedachte dat kopen beter is dan huren brak pas na 1945 door...

...De hypotheekrenteaftrek stamt uit 1893, toen de eerste inkomstenbelasting in Nederland van kracht werd. Tot die tijd werden belastingen geheven in de vorm van accijnzen, voornamelijk op eerste levensbehoeften als zout, zeep en suiker. Omdat de accijnzen voor iedereen even hoog waren, vormden zij voor de arme bevolkingsgroepen een veel zwaardere financiële last dan voor de rijken. Vanuit links-liberale hoek klonk daarom de roep om ze grotendeels te vervangen door een belasting op inkomsten...

...Voortaan moest iedere Nederlander belasting betalen over het inkomen dat hij verdiende. Daaronder viel ook zijn woning, wanneer hij die in eigen bezit had. De redenering die hierachter school was deze: wie een huis bezat, zou dit kunnen verhuren en op deze manier dus geld verdienen. In het geval dat de eigenaar zelf zijn huis bewoonde ‘huurde’ hij dit van zichzelf...

...Bij het nieuwe belastingstelsel hoorde echter ook dat kosten die de belastingbetaler moest maken om zijn inkomsten te verwerven van dat belastbare inkomen mochten worden afgetrokken...

Pas na WOII werd gewerkt aan een subsidie om de arbeider een eigen woning te laten kopen. Dit resulteerde in de premie woningen.

Maar je ontwijkt weer zaken.
Ik zei: OK, jij bent een ondernemer en jouw onderneming heeft zonnepanelen geplaatst.
Zo goed?

Waarom reageer je daar niet op?

BerichtGeplaatst: Di Jan 28, 2020 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
...Voortaan moest iedere Nederlander belasting betalen over het inkomen dat hij verdiende. Daaronder viel ook zijn woning, wanneer hij die in eigen bezit had. De redenering die hierachter school was deze: wie een huis bezat, zou dit kunnen verhuren en op deze manier dus geld verdienen. In het geval dat de eigenaar zelf zijn huis bewoonde ‘huurde’ hij dit van zichzelf...

...Bij het nieuwe belastingstelsel hoorde echter ook dat kosten die de belastingbetaler moest maken om zijn inkomsten te verwerven van dat belastbare inkomen mochten worden afgetrokken...[/i]

Waarom blijf je maar ratelen over hoe de hypotheekrente-aftrek tot stand gekomen is? Ik zie echt de relevantie niet, tenzij je dit bewust doet om rookgordijnen op te werpen.

Hypotheekrenteaftrek is belastingaftrek? Ja toch? Lijkt me een feit. Los van hoe het ontstaan is.
Belastingaftrek noem jij subsidie.

Volgens mij raak je een beetje verward in je eigen beargumentatie nu.

Quote:
Pas na WOII werd gewerkt aan een subsidie om de arbeider een eigen woning te laten kopen. Dit resulteerde in de premie woningen.

Rookgordijn. Het feit dat er premiewoningen met subsidie bestaan maakt niet dat hypotheekrente-aftrek dan geen subsidie zou zijn.

IS gewoonweg geen argument.

Quote:
Maar je ontwijkt weer zaken.
Ik zei: OK, jij bent een ondernemer en jouw onderneming heeft zonnepanelen geplaatst.
Zo goed?

Waarom reageer je daar niet op?

Ik heb er keer op keer op gereageerd: jij wilt de discussie steeds naar mij trekken als persoon. Ik doe daar gewoon niet aan mee, het gaat niet om mij als persoon, het gaat om de algemene regel.

BerichtGeplaatst: Di Jan 28, 2020 13:31 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Belastingaftrek noem jij subsidie.

Onzin. Van iemand een ondernemer maken om hem zo, als subsidie, de btw terug te kunnen geven is heel iets anders dan een belastingaftrek bij de inkomstenbelasting.

Quote:
Volgens mij raak je een beetje verward in je eigen beargumentatie nu.

Nee hoor, ik ben glashelder. Jij bent de hele tijd alles aan het verdraaien (zie bijvoorbeeld boven).

Quote:

Quote:
Rookgordijn. Het feit dat er premiewoningen met subsidie bestaan maakt niet dat hypotheekrente-aftrek dan geen subsidie zou zijn.

Je wilt het gewoon niet toegeven omdat je dan je ongelijk moet bekennen.

Quote:
Ik heb er keer op keer op gereageerd: jij wilt de discussie steeds naar mij trekken als persoon. Ik doe daar gewoon niet aan mee, het gaat niet om mij als persoon, het gaat om de algemene regel.

Bij alles wat ik aangedragen heb kun je in plaats van je ook iemand of men invullen. De regeling geldt namelijk voor iedereen. Als je dat niet snapt dan weet ik het ook niet meer. Ik heb meer het idee dat je het niet wilt snappen.

Jij betrekt het op jezelf en roept dan dat ik ongelijk heb. Logisch dat ik dan ga vragen of jouw situatie zo is als dat ik veronderstel.
Maar jouw situatie is helemaal niet zoals ik veronderstel. Jij bent geen ondernemer die voor zijn onderneming zonnepanelen heeft geplaatst. In dat geval zou je namelijk niet onder deze speciale btw-regeling vallen en zou je onder de extra investeringsaftrek vallen, Maar dat doe je niet want je had er nog nooit van gehoord toen ik daarmee aan kwam zetten.

BerichtGeplaatst: Di Jan 28, 2020 19:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Jij betrekt het op jezelf en roept dan dat ik ongelijk heb.

Ehm, juist niet. Mijn situatie is geheel anders dan 'de algemene regel', dus vandaar dat ik juist steeds aangeef dat het op mij geen betrekking heeft.

Quote:
Maar jouw situatie is helemaal niet zoals ik veronderstel. Jij bent geen ondernemer die voor zijn onderneming zonnepanelen heeft geplaatst. In dat geval zou je namelijk niet onder deze speciale btw-regeling vallen en zou je onder de extra investeringsaftrek vallen, Maar dat doe je niet want je had er nog nooit van gehoord toen ik daarmee aan kwam zetten.

Raar, nu doe je het weer. Je gaat weer over mijn situatie praten.

Voor mij is het inmiddels wel duidelijk nu. Je wilt niet inzien dat je belastingaftrek selectief, naar eigen interpretatie, tot subsidie bombardeert. Als ik je daarmee confronteer ga je steeds over mijn persoonlijke situatie praten... ik zie een patroon.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 29, 2020 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Kom nou toch! Ik heb tig keer uitgelegd wat in dit kader een echte en een niet echte ondernemer is. En als jij vervolgens roept dat jij een echte ondernemer bent dan mag ik daar toch wel wat over zeggen/vragen?

Ben jij (1) een ondernemer die voor zijn onderneming zonnepanelen heeft geplaatst of ben jij (2) een particulier die zonnepanelen op z'n huis heeft geplaatst?
Zeg nou gewoon (1) of (2). Meer hoef je niet te doen.

Maar nou komt het: je hoeft hier helemaal niet op te antwoorden! Jouw persoonlijke situatie doet er helemaal niet toe.
Is het antwoord (1) dan speelt de btw geen rol en krijg je als subsidie een extra investeringsaftrek.
Is het antwoord (2) dan ben je een particulier die middels een administratief foefje van de fiscus de btw als subsidie krijgt.
Het bovenstaande geldt voor iedereen. Dus ook voor Cliff. Zo simpel is het.

Het enige waar het om draait is dat jij de hele tijd roept dat het geen subsidie is, wat het natuurlijk wel is.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 31, 2020 12:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Maar nou komt het: je hoeft hier helemaal niet op te antwoorden! Jouw persoonlijke situatie doet er helemaal niet toe.

Exact wat ik de hele tijd roep. Waarom vraag je er dan steeds naar?

Quote:
administratief foefje van de fiscus

Dit is jouw oordeel. Kunnen nog best veel mensen in meegaan denk ik. De vraag is of administratieve foefjes van de fiscus hetzelfde zijn als subsidie. Ik denk dat daar maar heel weinig mensen in mee kunnen gaan.

Subsidie is een pot belastinggeld waar je een aanvraag voor in kunt dienen. Die wordt dan wel of niet toegekend. De pot raakt ook jaarlijks leeg, omdat er jaarlijks een vast bedrag belastinggeld in gestort wordt.

Dit geldt allemaal niet voor de teruggave van BTW op zonnepanelen.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 31, 2020 13:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

En nog steeds weiger jij om in te zien dat er hier een wezenlijk verschil wordt gemaakt tussen een particulier die zonnepanelen heeft gekocht of een echt ondernemer.

De btw voor die particulier is gewoon een subsidie, net als de extra investeringsaftrek dat voor de ondernemer is.
De subsidie uit dat potje is afgeschaft, nu doet de overheid dat middels de btw,

Je weigert gewoon om dat toe te geven. God mag weten waarom. Wat is er erg aan dat er subsidie op zit?

BerichtGeplaatst: Za Feb 01, 2020 9:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
En nog steeds weiger jij om in te zien dat er hier een wezenlijk verschil wordt gemaakt tussen een particulier die zonnepanelen heeft gekocht of een echt ondernemer.

Dit argument was al achterhaald. Particulieren kunnen gebruik maken van belastingaftrek als hypotheekrente, BTW op zonnepanelen, studiekosten, giften aan goede doelen, etc.

Jij noemt het willekeurig subsidie.

Quote:
De btw voor die particulier is gewoon een subsidie

Correctie: jij noemt het subsidie. Dat maakt het geen subsidie.

BerichtGeplaatst: Za Feb 01, 2020 9:48 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Typisch dat je op geen enkel argument van mij in gaat.
Het IS een subsidie. Het heeft namelijk helemaal NIETS met btw aftrek voor ondernemers te maken.
Waarom krijg je de btw terug? Om jou te stimuleren zonnepanelen te kopen. Dat is een subsidie.
En niet alleen ik noem dat subsidie. Op jou na noemt het hele land het zo.

BerichtGeplaatst: Za Feb 01, 2020 11:51 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Tedje van Es schreef:

Het IS een subsidie. Het heeft namelijk helemaal NIETS met btw aftrek voor ondernemers te maken.
Waarom krijg je de btw terug? Om jou te stimuleren zonnepanelen te kopen. Dat is een subsidie.

Iedere onderneming plus die paar miljoen zzp-ers in Nederland ontvangen dus subsidie.

BerichtGeplaatst: Za Feb 01, 2020 13:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Typisch dat je op geen enkel argument van mij in gaat.

Wat ik niet goed begrijp is waarom er discussie is over of het geld dat je krijgt subsidie is of niet, het verandert namelijk niets aan het feit dat particulieren geld terugkrijgen. Dat het een administratief trucje is, is een no-brainer. Dat ontkennen is de olifant in de kamer niet willen zien.
BerichtGeplaatst: Zo Feb 02, 2020 11:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Niet ieder administratief (belasting) trucje is subsidie, dat is ook een no-brainer. Dat ontkennen is de olifant in de kamer niet willen zien.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu