Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Waarom er op zonnepanelen geen subsidie zit Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 13:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Op zonnepanelen zit formeel geen subsidie

Exact.

Quote:
het is verpakt in een ander jasje en wordt BTW-teruggave genoemd. Een administratief trucje.

Dat vind jij.

Quote:
Dat klopt slechts ten dele. Lees hier een bericht met daarin de uitspraak van Europese Hof van Justitie.

Hoezo ten dele? Lees deze alinea uit dat bericht eens:

Het hof oordeelde dat een woningbezitter die zonne-energie produceert als btw-ondernemer moet worden gezien. Dat betekent dat hij zich als btw-ondernemer moet laten inschrijven, nota’s moet versturen en aangifte omzetbelasting moet doen. De huiseigenaar draagt vervolgens btw af over het bedrag dat hij ontvangt voor de zonne-energie die hij levert aan het energienet. Voor de aanschaf en plaatsing van zonnepanelen mag hij betaalde btw weer terug vorderen.

Bedankt voor de link, want hieruit bewijst het feit dat een zonnepaneelhouder dus ondernemer is en de BTW over die panelen kan terugvangen. Dat is dus geen subsidie, dat is gewoon een reguliere ondernemersregeling (bv. KOR).

Tedje schreef:
Klopt, er is geen subsidieregeling meer uit een subsidiepotje.

Hèhè. Geen subsidie dus. Komt niet vaak voor dat je iets toegeeft op Weerwoord, complimenten hiervoor.

Quote:
De subsidie is nu de btw die de particulier terugkrijgt.

En hier ga je dus gewoon de fout in. Ik heb je inmiddels al tal van links gegeven waaruit blijkt dat de zonnepaneelhouder een ondernemer is. Cliox komt zelfs met een juridische uitspraak waarin het staat. Feit is dus: je bent ondernemer, geen particulier.

En ondernemers kunnen BTW terugvragen. Iedere ondernemer kan dat. Eigenlijk bewijzen zowel jij als Cliox mijn gelijk nu.

Waar het dan nog op hangt is dat jullie het teruggeven van BTW aan een ondernemer 'subsidie' noemen. Tja... wat kan ik daarmee. Het is geen subsidie, dat geven jullie zelf ook al toe. Je wil het subsidie blijven noemen... maar 't is het niet.

Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 13:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Loetje schreef:
Zaak dus een niet-slimme electriciteitsmeter te hebben die direct aan het net teruglevert of naar een accu wordt doorgetapt en derden niet slimmer maakt. Hoe lang kan dit nog? Straks zonnepanelen met een verplichte black box. Want vergroening moet tenslotte ook vooral belastinggeld blijven opleveren. Het is om kotsziek te worden van deze roverheid.

Helemaal mee eens! En dan snap je dus ook dat we niet te maken hebben met subsidie... de overheid wil juist geld.

De overheid snapt ook wel dat wanneer alle mensen zonnepanelen gebruiken dat hun energiebelastingen omlaag kelderen. De overheid begrijpt ook wel dat wanneer alle mensen elektrische auto's gaan rijden dat hun inkomsten uit brandstofbelasting omlaag donderen.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 13:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nog een link voor de koppige mensen hier:

Zonnepanelen en de KOR

Wat betekent meedoen met de kleineondernemersregeling (KOR) voor particuliere zonnepaneelhouders?
    Als zonnepaneelhouder bent u ondernemer voor de btw. Uw zonnepanelen leveren namelijk stroom voor u op. Maar een deel van die stroom gebruikt u niet. Deze stroom levert u terug aan de energiemaatschappij. Hiervoor krijgt u een vergoeding. U bent daarom ondernemer voor de btw. U kunt er dan, als kleine ondernemer, voor kiezen om mee te doen met de kleineondernemersregeling (KOR).

Maar wat betekent meedoen nu eigenlijk? En waar moet u rekening mee houden als u besluit om niet mee te doen? Ook vindt u hier voorbeelden over herinvesteren.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/eigenaren-van-zonnepanelen/Zonnepanelen+en+de+nieuwe+KOR/

En maar blijven roepen dat zonnepaneelhouders geen ondernemers zijn... terwijl het zowel op de website van de belastingdienst als in juridische uitspraken wordt bevestigd.

Hoe koppig kun je zijn eigenlijk?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 14:26 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff, alles wat jij hierboven beschrijft is het administratieve trucje dat de overheid toepast. Je bent namelijk helemaal geen echte ondernemer, je bent tot ondernemer gebombardeerd om zo de btw als subsidie te ontvangen.
Vertel me nou eens hoe jij de extra investeringsaftrek bij jouw jaarlijkse belastingaangifte als ondernemer toepast. En hoeveel afschrijving pas je toe?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 16:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Heb je ook onderstaande passage gelezen Cliff?

"De Kamer van Koophandel beschouwt deze particuliere eigenaars van zonnepanelen die zich aan de balie melden niet als ondernemers in de zin van de Handelsregisterwet, en schrijft ze daarom ook niet in als ondernemer. Zij worden verwezen naar de website van de Belastingdienst waar zij een btw-nummer kunnen aanvragen."

Bron: Accountant.nl
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 16:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Cliff, alles wat jij hierboven beschrijft is het administratieve trucje dat de overheid toepast.

Wat is daar nou een trucje aan?

Als ik een IT bedrijf opricht en ik koop computers, mag ik de BTW aftrekken. Immers KOR. Vervolgens lever ik diensten waarover ik BTW reken en deze mag ik ook verrekenen.

Daar zit geen enkele trucage in.

Als ik zonnepanelen aankoop word ik ondernemer (bewijsstuk 1 en bewijsstuk 2). vervolgens lever ik elektriciteit waarover ik BTW verreken en deze mag ik ook verrekenen.

En ineens noem jij dat trucage.

Ik zou nog best willen overwegen dat het trucage is, maar je geeft niet eens argumenten. Je hebt gewoon keihard in je hoofd bepaalt dat zonnepaneelbezitters geen ondernemers zijn (terwijl belastingdienst en Europees hof anders bepalen). Waarom jij dat denkt? Geen idee, ik kan alleen raden. Waarschijnlijk omdat je een ondernemer ziet als een hardwerkende stropdasdragende blanke man ofzo.

Echter, zelfs als je slapend rijk wordt kun je gewoon ondernemer zijn. Het gaat erom dat je ergens in investeert (bv. zonnepanelen of desnoods plant je een stel eiken in je tuin) en wacht tot het rendement opbrengt (elektriciteit of eikenhouten balken).

Dat zijn ondernemende activiteiten. Bij wet.

Het gaat niet om wat jij denkt dat een ondernemer is en dat het beeld niet in jouw hoofd past. Inmiddels hebben we nu toch wel voldoende vastgesteld dat een zonnepaneelbezitter ondernemer is?

Quote:
Je bent namelijk helemaal geen echte ondernemer, je bent tot ondernemer gebombardeerd

Dit is echt onzin. Definieer eens een 'echte ondernemer'.

Quote:
Vertel me nou eens hoe jij de extra investeringsaftrek bij jouw jaarlijkse belastingaangifte als ondernemer toepast. En hoeveel afschrijving pas je toe?

Nee, ik vertel je dat soort zaken niet omdat het niet om mij persoonlijk gaat. Het gaat erom wat de wet voorschrijft, wat de algemene regels zijn. Ik heb je exact de link gegeven hoe het zit. Over de afschrijving van zonnepanelen is ook genoeg te vinden, daar zijn zelfs juridische uitspraken over gedaan:

De afschrijvingstermijn van de zonnepanelen heeft de Inspecteur vastgesteld op 25 jaar en de afschrijvingstermijn van de omvormers op tien jaar.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 16:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Dat vind jij.

Klopt. Het feit dat leveranciers van zonnepanelen jou kunnen inschrijven en plaatsvervangend de BTW terugvorderen versterkt / bevestigt dat gevoel.

Bron: https://www.alfa-zonnepanelen.nl/

Zie ook de leestekens die worden gebruik bij de term 'ondernemer'. Wink
BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 16:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Heb je ook onderstaande passage gelezen Cliff?

"De Kamer van Koophandel beschouwt deze particuliere eigenaars van zonnepanelen die zich aan de balie melden niet als ondernemers in de zin van de Handelsregisterwet, en schrijft ze daarom ook niet in als ondernemer. Zij worden verwezen naar de website van de Belastingdienst waar zij een btw-nummer kunnen aanvragen."

Ja, gelezen... maar niet zo relevant lijkt me. We praten hier over het terugkrijgen van BTW, ofwel: belasting. Het is dan van belang of je voor de belastingdienst ondernemer bent en niet voor de KvK. De KvK heeft meerdere uitzonderingen waarom je geen ondernemer voor de KvK bent (bv. stille maatschappen zonder onderneming, informele verenigingen, eenmanszaken met activiteiten die volgens het Handelsregister niet gelden als onderneming, buitenlandse rechtsvormen zonder vestiging in Nederland, open fondsen voor gemene rekening)

In dit geval is het dus van belang of je ondernemer bent voor de belastingdienst.

Kunnen jij en Tedje nu eindelijk toegeven dat zonnepaneelhouders ondernemers zijn voor de belastingdienst?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Het feit dat leveranciers van zonnepanelen jou kunnen inschrijven en plaatsvervangend de BTW terugvorderen versterkt / bevestigt dat gevoel.

Dat is geen leverancier van zonnepanelen maar een accountant... het is vrij normaal dat die je kunnen helpen met belastingaangiften. Laughing

Je had even moeten doorklikken Cliox en niet alleen op het plaatje af moeten gaan...

Of je moet het heel raar vinden dat een fiscalist je kan helpen met belastingteruggave.... maar dan hebben we weer een andere discussie.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 18:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Kunnen jij en Tedje nu eindelijk toegeven dat zonnepaneelhouders ondernemers zijn voor de belastingdienst?

Ondernemer voor de BTW, niet ondernemer. De belastingdienst maakt daar onderscheid tussen. Lees: Belastingdienst. Zij hanteren niet voor niets de vraag: "Wanneer bent u ondernemer? En wanneer bent u ondernemer voor de btw?" Vandaar dat ik zei dat het ten dele klopt.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 18:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Definieer eens een 'echte ondernemer'.

De criteria die de belastingdienst hanteert om als ondernemer voor inkomstenbelasting te worden aangemerkt.

- Tijd: je steekt minimaal 1225 uren per jaar in je onderneming (urencriterium);
- Risico: je loopt financieel risico als ondernemer, door de investeringen die je doet, omdat je aansprakelijk bent en omdat je zelf moet regelen dat je klanten betalen;
- Acquisitie: je treedt als onderneming naar buiten toe, oftewel, je maakt op de één of andere manier duidelijk dat je bedrijf bestaat (website, reclame, visitekaartjes) en haalt minimaal drie verschillende opdrachtgevers per jaar binnen;
- Winst & omzet: de doelstelling van de onderneming is winst behalen, en daarom kijkt de Belastingdienst naar de omzet die je draait en winst die je maakt;
- Zelfstandigheid: de onderneming is zelfstandig en je voert zelfstandig werkzaamheden uit.

Klik hier voor de bron.

Ben het eens met Tedje, mensen met zonnepanelen zijn geen échte ondernemers, zij zijn tot BTW-ondernemer gebombardeerd.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 20, 2020 22:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Wat is daar nou een trucje aan?

Dan heb je de draad slecht gelezen. Dat heb ik namelijk al ettelijke keren uitgelegd.
Je krijgt gewoon de btw als subsidie. De overheid hoeft geen potje aan te leggen omdat ze de btw die jij aan de leverancier betaald hebt, en die hij op zijn beurt aan de overheid afgedragen heeft, simpelweg naar jou doorsluist om jou zo een financiële beloning te geven.

Quote:
En ineens noem jij dat trucage.

Het is ook geen trucje in de zin van een negatief trucje. Het is gewoon een handig foefje van de overheid om zonder subsidiepotje mensen toch subsidie te kunnen geven. Ik zou niet weten wat daar negatief aan is.

Quote:
Dit is echt onzin. Definieer eens een 'echte ondernemer'.

Een echte ondernemer krijgt niet allen btw terug, een echte ondernemer draagt onder de streep btw af omdat hij een omzet draait (winst maakt) en de btw daarover hoger is dan de btw die hij op de investering (inkoop) betaald heeft.

Quote:
Nee, ik vertel je dat soort zaken niet omdat het niet om mij persoonlijk gaat. Het gaat erom wat de wet voorschrijft, wat de algemene regels zijn.

Kom op, Cliff! Je ontwijkt die vraag gewoon.
Jij hebt geen extra investeringsaftrek van jouw zonnepanelen omdat je ondernemer bent, jij doet, vanwege die zonnepanelen, als ondernemer geen aangifte inkomstenbelasting en jij doet als ondernemer geen fiscale afschrijving op die zonnepanelen.

Jij bent geen ondernemer die voor zijn bedrijf zonnepanelen geplaatst heeft, jij bent één van de vele particulieren met zonnepanelen die door middel van een fiscaal kunstje tot ondernemer benoemd zijn zodat ze de btw terug kunnen krijgen.

BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 1:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Dat heb ik namelijk al ettelijke keren uitgelegd. Je krijgt gewoon de btw als subsidie.

Dat is geen uitleggen, dat is herhalen. En daarmee dwing je mij ook tot herhaling.

Volgens mij heb ik het inmiddels allemaal wel uitgelegd. Geen nut om het opnieuw te gaan herhalen...

BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 11:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je kunt roepen wat je wilt, maar je hebt echt geen gelijk, Cliff.

Een herhaling van wat ik al in het begin van dit draadje allemaal gezegd heb:
Een particulier krijgt als subsidie de btw van de zonnepanelen terug. Om dit mogelijk te maken wordt van hem een “ondernemer” gemaakt.
Echter, een echte ondernemer heeft aan bovenstaande regeling niks omdat hij de btw altijd af kan trekken. Daarom mag een echte ondernemer een extra investeringsaftrek doen.
Op deze manier kunnen beide partijen van een subsidie genieten.

En ik herhaal dit ook maar even:
Jij hebt geen extra investeringsaftrek van jouw zonnepanelen omdat je ondernemer bent, jij doet, vanwege die zonnepanelen, als ondernemer geen aangifte inkomstenbelasting en jij doet als ondernemer geen fiscale afschrijving op die zonnepanelen.

Jij bent geen ondernemer die voor zijn bedrijf zonnepanelen geplaatst heeft, jij bent één van de vele particulieren met zonnepanelen die door middel van een fiscaal kunstje tot ondernemer benoemd zijn zodat ze de btw terug kunnen krijgen.

Samenvattend:
Zou jij een echte ondernemer zijn dan zou je de btw middels de kwartaalaangifte af hebben getrokken en dan bij de jaarlijkse aangifte een extra investeringsaftrek hebben gedaan.

BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 20:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Een particulier krijgt als subsidie de btw van de zonnepanelen terug.

Sorry, maar je faalt echt om het rode aan te tonen. Jij noemt het 'subsidie', dat maakt het nog geen subsidie.

Je negeert ook structureel mijn opmerkingen over andere manieren van belastingteruggaaf, lage BTW tarieven, KOR, etc.

Want waarom zou je regel X die je BTW teruggeeft subsidie noemen, en regel Y die je ook BTW teruggeeft iets anders noemen?

Geen idee, maar jij doet het.

BerichtGeplaatst: Di Jan 21, 2020 23:37 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Voor subsidie op fietsen zouden consumentprijzen zonder BTW in de fiets folders staan, zonder triviaal Jij- jij- jij- jij- jij-Jij-Jij bakken niet waar ?
Anders wezen alle gepensioneerde baby boomers juridisch fietsende ondernemers .
BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 8:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Bedankt voor dit uitstekende voorbeeld 10-miljoenste!

Voor de aanschaf van fietsen hebben heel veel bedrijven 'fietsregelingen'. Deze worden mogelijk gemaakt door een bedrag toe te kennen uit de werkkostenregeling:

Eigen bijdrage fiets
    Betaalt uw werknemer geen eigen bijdrage voor de fiets? Dan mag u maximaal € 130 btw aftrekken. Dat betekent dat u bij een fiets ter waarde van € 749 of minder de volledige btw mag aftrekken.
    Ontvangt u van uw werknemer wel een eigen bijdrage? Dan trekt u die van de aankoopprijs af. Kost de fiets u na aftrek van de eigen bijdrage meer dan € 749? Dan mag u de btw van het bedrag boven € 749 niet aftrekken. Kost de fiets u na aftrek van de eigen bijdrage € 749 of minder? Dan mag u het volledige btw-bedrag van de aanschafprijs aftrekken. Over de eigen bijdrage moet u btw betalen.

Bron: belastingdienst.

Particulieren kunnen goedkoper een fiets aanschaffen via de werkgever. Een deel van de aankoopprijs wordt via het brutoloon verrekend.

En dus... beste 10 miljoenste en Tedje... zit er 'subsidie' op fietsen? (ik zal ook op deze vraag wel weer geen antwoord krijgen overigens)

BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 9:09 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Sorry, maar je faalt echt om het rode aan te tonen. Jij noemt het 'subsidie', dat maakt het nog geen subsidie.

Natuurlijk is het subsidie. Het is een financiële beloning omdat je zonnepanelen aangeschaft hebt (of een prikkel om het te gaan doen).

Quote:
Eigen bijdrage fiets...

Dit is toch ook een subsidie als beloning (prikkel) voor het aanschaffen van een fiets voor woon-werk verkeer?

Quote:
Je negeert ook structureel mijn opmerkingen over andere manieren van belastingteruggaaf, lage BTW tarieven, KOR, etc.

Nee, dat negeer ik helemaal niet. Ik heb dat al vele malen weerlegd want lage btw tarieven of de KOR hebben hier helemaal niks mee te maken.
De rechtsvorm bepaalt of je btw mag aftrekken (en moet berekenen), de hoeveelheid btw bepaalt of je binnen of buiten de KOR valt.
Als je een ECHTE ondernemer bent dan krijg je de btw sowieso terug en krijg je als subsidie een extra investeringsaftrek.
Doe jij een extra investeringsaftrek? Nee! Dus je bent geen echte ondernemer.

Quote:
Want waarom zou je regel X die je BTW teruggeeft subsidie noemen, en regel Y die je ook BTW teruggeeft iets anders noemen?

Dat heb ik al tig keer uitgelegd. Hierboven doe ik het nogmaals.
Als jij een ECHTE ondernemer bent dan kun je een extra investeringsaftrek doen. Als jij een gekunstelde ondernemer bent dan krijg je alleen de btw terug.
De subsidie voor de echte ondernemer is de extra investeringsaftrek en de subsidie voor de gekunstelde ondernemer is de teruggaaf van de btw,

Je snapt het niet of je wilt het niet snappen, ik vrees het laatste...

BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 11:40 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-verlengt-subsidieregeling-zonnepanelen-met-drie-jaar~a362a1b7/

kabinet verlengt subsidieregeling-zonnepanelen met-drie-jaar (zonne panelen waar geen subsidie zit ).

Tegen 2030 is de prijs van zonnepanelen waarschijnlijk zodanig gedaald dat die ook zonder subsidie voldoende financieel aantrekkelijk zal zijn, stelt Wiebes. ,,Op deze wijze kan op de lange termijn met dezelfde middelen meer duurzaamheidswinst worden geboekt, net als was voorzien in het regeerakkoord”, schrijft hij met staatssecretaris Menno Snel (Financiën) aan de Tweede Kamer.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 17:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Nee, dat negeer ik helemaal niet.

Jawel. Op brood zit 9% BTW ipv 21%.

Waarom die 'subsidie'?

Op begrfenisondernemers zit 0% BTW ipv 21%

Waarom die 'subsidie'?

Sorry, maar ik zie het antwoord nergens Tedje en die vragen zijn je nu toch al een behoorlijk aantal keren gesteld hoor.

Quote:
Als jij een ECHTE ondernemer bent dan kun je een extra investeringsaftrek doen.

Ook hier: ik heb je al gevraagd het begrip 'ECHTE ondernemer' te definiëren. Feitelijk komt het erop neer dat jij er een waardebepaling aan hangt: jij vindt persoon X een echte ondernemer en persoon Y niet. Jij vindt ook belastingteruggaaf X subsidie en belastingteruggaaf Y niet.

Ik vind het prima hoor, maar je hebt niet de argumenten waarin je goed uitlegt wat iets X maakt of iets Y.

Quote:
Je snapt het niet of je wilt het niet snappen, ik vrees het laatste...

Ik snap het prima. Jij maakt je eigen werkelijkheid hieromtrent.

Ik heb daar geen problemen mee.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 17:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

10 miljoenste schreef:
kabinet verlengt subsidieregeling-zonnepanelen met-drie-jaar (zonne panelen waar geen subsidie zit ).

Dit is WEER iets ander, dit gaat over het terugleveren van stroom. Dit heeft niets met BTW te maken...

Overigens had ik wat jou betreft hier wel gelijk:

Cliff schreef:
En dus... beste 10 miljoenste en Tedje... zit er 'subsidie' op fietsen? (ik zal ook op deze vraag wel weer geen antwoord krijgen overigens)

...

BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 18:10 Plaats reactie Reageer met quote
Fileman

Een belastingkorting is een vorm van subsidie. Het is een van instrumenten die de overheid ter beschikking staan om bepaalde groepen of bepaalde activiteiten te stimuleren of te ondersteunen. Dit is ook hier van toepassing in de discussie over zonnepanelen.

Het tarief van 0% heeft niets met dit onderwerp te maken. Het 0% tarief is een technisch tarief waardoor goederen vrij van Nederlandse BTW de grens over kunnen gaan.

Vrijgesteld van BTW heeft ook niets met dit onderwerp te maken. Bij vrijgestelde goederen en diensten bestaat ook geen recht op aftrek van voorbelasting. De voorbelasting maakt daardoor deel uit van de prijs van de vrijgestelde levering. Bijvoorbeeld onderwijs is vrijgesteld. Daardoor bestaat geen mogelijkheid om de BTW op ingekochte schoolmeubels terug te vragen.

Het verlaagde BTW tarief is ook een vorm van ondersteuning door de overheid. Bijvoorbeeld van mensen met een laag inkomen bij de aankoop van eerste levensbehoeften. Of soms tijdelijk om bepaalde beroepsgroepen te ondersteunen zoals kappers of schilders.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 20:33 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

- stroom is stroom, onafhankelijk van BTW, zonder BTW op panelenstroom is discriminatie van persoonlijk toegevoegde waarde .
BerichtGeplaatst: Wo Jan 22, 2020 22:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

???

Ach ja, ik geef jou een brood en jij geeft mij hetzelfde brood terug. Ik snap best dat de belastingdienst graag even langskomt om daar een paar sneetjes vanaf te halen iedere keer als het brood heen en weer gaat.... maar dat gaat mij echt te ver.

Verder ben ik echt wel een beetje klaar met deze discussie.

Het niet heffen van belasting is geen subsidie.

BerichtGeplaatst: Do Jan 23, 2020 8:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:
Nee, dat negeer ik helemaal niet.

Jawel. Op brood zit 9% BTW ipv 21%.
Waarom die 'subsidie'?
Op begrfenisondernemers zit 0% BTW ipv 21%
Waarom die 'subsidie'?

Artikelen die tot de eerste levensbehoefte behoren zijn lager belast.
Het lage btw tarief op deze producten is niet bedoeld om mensen aan te sporen deze producten aan te schaffen.
Bij zonnepanelen is de regeling wel degelijk bedoeld om mensen aan te sporen zonnepanelen aan te schaffen.

Quote:
Ook hier: ik heb je al gevraagd het begrip 'ECHTE ondernemer' te definiëren.

Dat hebben Cliox, Fileman en ik je al gedefinieerd. Lees het maar terug.

Quote:
Feitelijk komt het erop neer dat jij er een waardebepaling aan hangt: jij vindt persoon X een echte ondernemer en persoon Y niet. Jij vindt ook belastingteruggaaf X subsidie en belastingteruggaaf Y niet.

Ik hang er geen waardebepaling aan, de overheid maakt een onderscheid tussen particulieren met zonnepanelen en ondernemers met zonnepanelen.

Quote:
Ik snap het prima. Jij maakt je eigen werkelijkheid hieromtrent.

Nou, jij snapt het niet. Dat lijkt me wel duidelijk.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu