Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Prijs voor Bellingcat
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Prijs voor Bellingcat
BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

De Machiavelliprijs gaat dit jaar naar het journalistiek collectief Bellingcat. Volgens de jury verdient Bellingcat de prijs vanwege zijn "vernieuwende wijze voor onderzoeksjournalistiek die keer op keer zorgt voor baanbrekende onthullingen". Oprichter Eliot Higgins neemt de prijs op 12 februari in ontvangst.
Een zeer terechte prijs voor dit baanbrekende collectief. Een mening de breed gedeeld wordt, als ik de geluiden zo om me heen hoor bij mij in de kantine, op straat en onder mensen uit de wereld van de onafhankelijke journalistiek.
Vanaf deze plaats feliciteer ik Bellingcat, en de hele onafhankelijke journalistieke wereld, met de toekenning van deze prijs !

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 10:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
mensen uit de wereld van de onafhankelijke journalistiek.

Er bestaat geen onafhankelijke of objectieve journalistiek.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 10:28 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Met onafhankelijke journalistiek bedoel ik de journalistiek die niet gedreven wordt door welk politiek motief dan ook en niet onder controle staat van de overheid, maar journalistiek die feiten boven tafel wil krijgen en niet meer dan dat.
En dat soort journalistiek bestaat wel degelijk. Bellingcat is daar een sterk voorbeeld van.
Dat hun onderzoeksresultaten u vervolgens misschien niet bevallen, is vers twee.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
Dat hun onderzoeksresultaten u vervolgens misschien niet bevallen, is vers twee.

Ik dacht al, hij zal wel op de persoon gaan. Kan bijna niet anders.

Ik ga het toch nog inhoudelijk proberen: Bellingcat is ook aantoonbaar een aantal malen in de fout gegaan. Daarbij: alleen de feiten belichten van één kant van het verhaal is uitermate subjectief. Het is exact hetzelfde als een rechtszaak houden waarbij slechts één van de advocaten (of openbare aanklager) een pleidooi mag houden.

Wil je echt feitelijk te werk gaan, dan doe je er goed aan om ook echt ALLE zaken naar boven te halen. Dat doet Bellingcat duidelijk niet, er wordt vrij eenzijdig gezocht.

En verder... continu benadrukken dat je 'onafhankelijk' of 'objectief' bent is eigenlijk zoiets als mensen die tegen je zeggen dat ze nooit liegen. Meestal is dat direct de eerste leugen namelijk.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 12:54 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik speel niet op de persoon, ik constateer alleen iets wat mij hier voortdurend bij meerdere forummers opvalt, en dat is de stelselmatige ontkenning - of het op zijn minst ter discussie stellen - van nieuws dat niet in de eigen kraam van pas komt. De draden over mainstram media, nepnieuws en westerse propaganda zijn niet aan te slepen. Nooit deugt er iets aan het nieuws, behalve als er iets gezegd wordt wat WEL in de kraam van pas komt. Dan heeft het ineens een hoog "zie je wel" gehalte en is er geen roep om bewijs, terwijl die roep er wel is zodra er iets gezegd wordt dat minder goed uit komt. Waarbij vervolgens het eventuele bewijs - hoe overtuigend ook - dan weer in twijfel wordt getrokken. Het feestje van de eigen vooropgezette mening mag immers niet verstoord worden.

Verder zou het best kunnen zijn dat Bellingcat de plank wel eens heeft misgeslagen. Maar dat wil niet zeggen dat ze daarmee niet onafhankelijk zijn. Journalistiek is een moeilijk vak, en vooral onderzoeksjournalistiek. Natuurlijk worden daar ook fouten gemaakt, er is niemand die dat ontkent.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 13:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
Ik speel niet op de persoon, ik constateer alleen iets wat mij hier voortdurend bij meerdere forummers opvalt, en dat is de stelselmatige ontkenning - of het op zijn minst ter discussie stellen - van nieuws dat niet in de eigen kraam van pas komt. De draden over mainstram media, nepnieuws en westerse propaganda zijn niet aan te slepen. Nooit deugt er iets aan het nieuws, behalve als er iets gezegd wordt wat WEL in de kraam van pas komt. Dan heeft het ineens een hoog "zie je wel" gehalte en is er geen roep om bewijs, terwijl die roep er wel is zodra er iets gezegd wordt dat minder goed uit komt. Waarbij vervolgens het eventuele bewijs - hoe overtuigend ook - dan weer in twijfel wordt getrokken. Het feestje van de eigen vooropgezette mening mag immers niet verstoord worden.

Dit is meta-communicatie, weinig interessant. Naar mijn mening maakt iedereen zich hier schuldig aan, wat de relevantie nog minder maakt.

Quote:
Verder zou het best kunnen zijn dat Bellingcat de plank wel eens heeft misgeslagen. Maar dat wil niet zeggen dat ze daarmee niet onafhankelijk zijn. Journalistiek is een moeilijk vak, en vooral onderzoeksjournalistiek. Natuurlijk worden daar ook fouten gemaakt, er is niemand die dat ontkent.

Fouten maken heeft niets met onafhankelijk zijn te maken, dat beweer ik ook niet. Ik beweer dat er geen onafhankelijke media is. Dat staat los van het aantal gemaakte fouten.

Je hebt Bellingcat nu al minstens 3 keer 'onafhankelijk' genoemd. Misschien moet je dat eens onderbouwen. Heb je zicht op hun sponsoren? Hun begroting? Volgens mij niet. Heb je zicht op hun politieke of zelfs militaire connecties? Volgens mij ook niet. Heb je zicht op hun culturele achtergrond, hun opvoeding, etc.? Nee.

Ze zijn én niet objectief, én niet onafhankelijk.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 17:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Dit vond ik wel een interessant artikel over Bellingcat.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Jan 10, 2020 17:21 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Cliff schreef:
Je hebt Bellingcat nu al minstens 3 keer 'onafhankelijk' genoemd. Misschien moet je dat eens onderbouwen. Heb je zicht op hun sponsoren? Hun begroting? Volgens mij niet. Heb je zicht op hun politieke of zelfs militaire connecties? Volgens mij ook niet. Heb je zicht op hun culturele achtergrond, hun opvoeding, etc.? Nee.

Natuurlijk heeft ie die niet, Lampje kakelt alleen maar de fake news media na. En maar denken dat het niet opvalt.

Morgen opent ie een topic waarin de heldendaden van de White Helmets worden bewierookt en de dag erna een topic waaruit moet blijken dat Epstein toch echt zelfmoord gepleegd heeft. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 12:46 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Doe ons een plezier, en haal nog eens dat topic tevoorschijn waarin jij stond te kakelen dat de aanslagen in Nice en Barcelona met acteurs in scène waren gezet, dan kunnen we psychiaters in opleiding dit als lesmateriaal aanbieden: wat te doen met dit soort psychisch gestoorde lulkoek.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 14:06 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Misschien moeten we alle topics waarin u een rode kaart hebt gescoord wegens aanvallen op de persoon nog eens van stal halen, als lesmateriaal voor hoe je niet te gedragen op een forum.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 15:36 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Hoezo aanval op de persoon ? U heeft toch beweerd dat die aanslagen in scene gezet waren ? Ik haal dat aan en verbind daar mijn conclusie aan: dat zoiets de grootste kletskoek is die ik ooit heb gelezen.
Wat is daar mis mee ?
Trouwens, uw voorlaatste opmerking in dit topic was ook een persoonlijke aanval. Het verschil is dat ik niet meteen huilie huilie ga lopen doen.

BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 16:44 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Lampje
Met onafhankelijke journalistiek bedoel ik de journalistiek die niet gedreven wordt door welk politiek motief dan ook en niet onder controle staat van de overheid, maar journalistiek die feiten boven tafel wil krijgen en niet meer dan dat.

Onder onafhankelijke journalistiek bedoel ik bronnen die antwoord zoeken, over wie willekeurig sancties mag opleggen aan VS die niet wil gehoorzamen, als anderen moeten ?

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Za Jan 11, 2020 17:44, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Jan 11, 2020 17:41 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ik vind dit een goede journalistiek maar het is diepgravend over allerlei onderwerpen.
Het gaat niet over acuut nieuws.

Follow the Money.

https://www.ftm.nl/dossiers

BerichtGeplaatst: Zo Jan 12, 2020 11:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:

Ze zijn én niet objectief, én niet onafhankelijk.

Geen reactie Lampje?

Weerwoord forum index » Actualiteiten